Chr. onderwijs in Canada groeit Philippijnse kerk kan belangrijke rol spelen Enthousiast ouderpaar in Nederland Intercommunie met oud-katholieken eorfM Mhdaciïfmt1: Wat is „goede hulp" aan een ontheemde? ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 OKTOBER 1965 (Van onze kerkredactie) V'RIENDEN van het christelijk onderwijs in Canada vierden in de af gelopen maand feest. Op elf sept. werd het ge bouw van de christelijke lagere school van Calgary, Alberta, in gebruik geno men. Het is een nieuwe schakel in de sterk groei ende keten van christe lijke scholen. Eindelijk hebben de 110 leerlingen verdeeld over zes klassen een eigen dak boven het hoofd. En dank zij de vele offers van hun ouders is het niet eens een zwar. verzilverd dak. Bestuurs lid F. H. Verhoef raakte er niet over uitgesproken. (Van onze kerkredactie) EIND september kwa men de Philippijnen in het nieuws door de uit barsting van de vulkaan Taal, die honderden men- ike Katholieke Kerk. Men koos wetenschap te hebben gereinigd ke opvatting is echter alleen senlevens eiste. Minder zeventien Philippijnse priesters en verbeterd. consecratie door een bisschop spectaculair, maar toch zeker niet onbelangrijk schop) werd. Welke weg zou de jonge kerk bewaard De oude riten en gebe- cessie werd m inslaan? „Wij willen de hoge in- den behielden hun betekenis maakt, toen de opperbisschop en SrShtigSe^ïïStot'van Tt'doo?ïf toforlêëS vS de 'wee van rijn medebisschoppen mensen volgen Wij hechten leiders aangesproken werd Men op rechtmatige w«ze werden ge- waarde aan de verering van Ma- naar de mis, vereerde de wijd door een bisschop van de - ria en de overige heiligen, maar heiligen en ontving de sacramen- Amerikaanse Episcopaalse (An- intprrommi inip wensen de eer van God centraal *®n' hoewel ei ook velen ware gjjcaanse\ jcerk intercommunie te stel3en» zo leitte De los Re die onder deze omstandigheden ghcaanse) *erk. es voor een reiniging van de ingingen naar de Rooms-Ka- •an menselijke insluip- "(opperbis- Het behoudende element bleef geldiS- Deze noodgedwongen ver onder het modernisme echter breking van de apostolische suc- was het besluit van de in ternationale oud-katholie ke bisschoppenconferen tie in Wenen, om tot vol ledige over te gaan met de Onaf hankelijke tholieke Kerk. Katholieke s£sk Kerk van de Philippijnen, XXSTS3S: Teru9ke^ kerk van Azië met een voel beheerste reii- giositeit gekoppeld Zielental, dat ruwweg op waren. Dit leidde tot twee miljoen wordt ge- tal van ""«'epen. i i-s r\ j ty z.1 i i Men werkte steeds schat. De Oud-Katholiek verder in vrijzinnige interessante ge- van het histo risch christendom verwijderd raakte. gevenS. Qe veranderingen in ae geloofsleer onder De Philippijnen vormen het e- leiding van De los nige land in Azië met een over- Reyes en Aglipay waren ten eerst onder opperbisschop Isabe- Sinds 1960 bestaat er sacra- wegend christelijke bevolking. si0tte zo radikaal dat van Je- lo de los Reyes junior, die zijn mentsgemeenschap met de mees- Op een bevolking van 29 mil- zus n3ets meer overbleef dan waardigheid in 1946 aanvaardde, te anglicaanse en episcopaalse Op deze wijze is de Onafhan kelijke Katholieke Kerk van de Philippijnen op het juiste ogen blik uit het isolement gehaald Een duidelijke terugkeer naar d.at anders haar op een sektari- het oude katholicisme kwam er sche weg zou hebben gevoerd. De Amerikaanse episcopaten hebben de Philippijnse kerk als het ware geado-p- teeerd en geholpen bij de uitvoering van allerlei projecten, zoals de stichting van hogere scholen, studentenhuizen een eigen kerkelijke drukkerij. Op 11 september ontsloot de Canadese minister van onderwijs, R. H. McKinnon, de deuren van nieuwe christelijke lagere school van Calgary, Alberta. Maar toen de volgende dag de kinderen in de banken plaats na- i, bleek de school met vier klaslokalen reeds geheel vol. Vol gend jaar zal er een nieuwe vleugel bij moeten komen. Deze school is opnieuw een bewijs dat het christelijk onderwijs in Canada groeit. joen zijn 23 miljoen christenen. rechtvaardig mens, terwijl Dit is een gevolg van vierhon- J7mis"Vén'zwtagliaanse'bröede^- Poav'^f^^e^^Hnkste- sinds '?SI intercommunie met derd jaar Spaans bestuur, dat maaltijd werd, overigens nog al- tl' JiÏÏLÏ.-t. j» oaui™iin. 4' oud-katholieken. Thans ts de- Cieru jaar opaans, u»mui, maaitijü werd, overigens nog ai- voor dp PhiliDoiin- een Latijnse cultuur bracht met tijd gevierd in prachtige misge- se kfrk)Treep Jeer terug Saai een sterk rooms-katholiek stem- waden. pel. Tot het begin tekenis in de kerk Spanjaar den. Kwaad bloed Men had nauwe contacten met uuiacicu uici ,„orH de ultra-vrijzinnige unitariërs in iaien wera- de Verenigde Staten (één van hen, de latere Amerikaanse pre- tOf»n we de afneloDen ervaren, dat ze met alle beste openbare scholen vernietigden, a.yciwpcii hebben een soortgelijk effect op de week met hem en ziin wereld toch noo Canadese süiolen. Onder druk van helemaal haar Nederlands ac- secularisatie en een steeds pluralis- bijzonder karakter dragen, otn- vrouw een kop koffie cent zal kwijtraken. Maar het SiCA°--" dat de medewerking verkre dronken groeiend aantal scholen zijn er nu rond zestig heeft stig, maar rationalistisch en secu- De school werd drie jaar ge- ,rott behoefte zen christelijke ,alr ls versiteit voor Canada. Maar zover Toen prof. dr. W. H. Vm den S^wortln^an de^roel van S" Philippijnse rooms-katholi opstand, die hoogteDunt vond. In dat jaar werd onder de druk van het bevrijdingsleger de jonge priester Gregorio Agli pay benoemd tot kerkelijk goe- verneur in een groot bisdom. In een soort synode van inheemse geestelijken stelde hij vergaande i?ePanda?htmee- hervormingsplannen voor. systeem gegroeid dat niet langer is van de Association for Re- 5ïïteSïï?,^illS..nSCh organisatie die uiteindelijk wil lair'is? rat,0,lal'stlsch en secu" kamen tot een christelijke mi- leden gesticht. Geoloog Verhoef ;„d„wUxers"en" onderwijzeres. Mv,U,e> was een van de mensen, die fviyine zich er hard voor inspanden, sen* niet in het minst, omdat zijn Dc Verhocfs rijn er van over- ur. schonken worden aan de groei van dT vn^dA""va7"de eigen twee zonen en twee doch- tuigd dat het christelijk onderwijs Born, hoogleraar aan de univer- het lager onderwijs. In Calgary «en onaer ae voogaij van ae ters weldra de schoolleeftijd in Canada een toekomst heeft. In sitelt van Alberta, de chrlstelij- hoopt raen iederjaareenklasaan Spanjaarden FMtde-n her eik*» on m nod or het begin zetten vooral ouders Uit 7 de school toe te kunnen voegen tot helpen. Rome stond ecnterafwij- WfcJl Jffot de Christian Reformed Church he school van Calgary op 11 men naast het lager onderwijs ook zend tegenover deze ideeen en mill 1.JZ' *»Ch daar voor in. Nu beginnen september opende, zei hij: „De een junior highschooï" heeft, ver- Aglipay werd.zelfs geëxcQnjniu- Toen er een vacature kwam, anderen ook te beseffen dat de nimtn„r ,n gelijkbaar met de eerste tlvée jödr niceerd ging zij weer aan de studie om christelijke opvoeding thuis en op openbare school zal nimmer in van onze middelbare school, naast haar kweekschooldiploma de zondagsschool niet voldoende staat zijn om te geven wat de onLlnETf1 'i ouders wensen: opvoeding ki ai lyn'ze \r"af wef'iii dommige aanvullend universitaire onder- Ontevredenheid een christelijke geest De ver- steden ligt voor Calgary nog in wijs te volgen. Ze heeft haar WiiicviBUwnwiu f van dt, een ver verschiet. De ouders zijn Canadese diploma nog wel niet groeiende ontevreden- onderfite,de neutrallte,t ao al blij dat ze reeds driekwart van tn haar tasje, maar mag al wel ueid over d| resultaten van het openbare school is een mythe. Op de vereiste 20O.000 gulden op tafe onderwijs geven en staat nu openbare onderwijs. Canada kent rijn best is zij een armzalig konden leggen. En volgens jaa: -j- jJ.. moet er al weer bijgebouwd wor •ompromis." den. Want subsidie krijgen dezi gelovigen niet. Ze verlangen er en ze zullen het Hoogtepunt weer voor de derde en de vier- de klas. „openbare" en „bijzondere" scho len. In het Frans-sprekende, Cr-rt, In roomskatholieke Canada zijn dc JICUM „openbare" scholen rooms-katho Een familiereünie bracht hen Reh en de ..bijzondere" neutraal oi enkele weken naar Nederland. De n)et efn zekere protestantse in kans werd meteen aangegrepen om vloed. In de andere provincies zijl contacten te leggen met organic- De kansen voor de hervormer keerden door de Spaans-Ameri '■aanse oorlog. Het verdrag va °arijs, dat een eind maakte aa- leze oorlog, bepaalde, dat d Philippijnen voor twintig mil ioen dollars door de Verenigd Staten zouden worden overgeno men. Dè kerkelijke hervormings beweging kwam tot een onver ties voor het christelijk onderwij.' «p1™» protestant» en de „bijzon in ons land. Want Canada begint te ^er® rooms-katholieiC. beseffen dat contact met Neder- j„ onomondl, land op dit punt wenselijk is. Di- MaaJ de. J1V1 nJ? J? o- land wil profiteren van de hon 'arisatie heeft daar ook zijn klaslokalen ontsloot, derd jaar ervaring. Men zoekt naar nvloed doen gelden op de niet- pedagogische en didactische grond- oomse staatsscholen. Daar mag (^r/-)f-|/-Jc|an slagen; men verlangt naar geeste- niets onderwezen worden dat in vjivjiiuoiay lijke en morele steun. strijd ts met de inrichten van de De nieuwe christelijke scholen ouders. Doordoor wordt het nirt ult van de kerk HoewcI steeds moetllj cer en "ook totaol M de ouders van de ai. onjnopelijJc om nog een chnste- U»J All Je er over schrijft, zegt getu\g€nis te laten door- kinderen In het begin en dat is nog liet zo heel lang gelden— meen- icn vele Canadese christenen da, oew€glng Kwam „t een die in Camda lèverï- tegenstelling tot vele christenen Waclü hoogtepunt tijdens /reemd zou blijven. Maar lang- in de Verenigde Staten ook vergadering van de orbeidersbe- 'aam maar zeker komt er wat zeker aanvaarden als het gege- weging op 3 augustus 1902, waar neer openheid. Dat werd vooral ven wordt. Maar zolang dat nog de journalist Isabelo de los Rey- jewezen toen minister van onder- jiiet voor elkaar is en dat es de nationalistische gevoelens wijs R. H. McKinnon, de deuren fcan n0g heef lang duren hoog wist op te zwepen. 1-nn Vief nipnwr Pf-hoilW met Vier ...-i 1l. Oproep Willemlen Verhoef, zet er dan klinken. ook een oproep in voor onder- er bezwaren zijn. Zelf heeft zij karakter Doop voor de doden Petrus schreef van de brieven van Paulus, dat daarin „een en ander moeilijk te ver staan" was. Dat geldt zeker voor wat hij zegt over het „dopen voor de doden". Me nig theoloog heeft zijn hoofd over deze uitspraak gebro- Toch gebeurde er vorige maand in Zuid-Amerika iets wat de ze tekst glans geeft. In de rivier, waar bijna tien jaar geleden vijf jonge Amerikaan- ftjaar het voorbeeld van de zendelingen werden ver- vrouwen heeft ook een onuit- tact te leggen. Enkele maan den later verhuisden zij naar het dorp van de Auca's. Lang zaam maar zeker leerden zij hun taal, begonnen zij te pre ken en het grootste moment kwam toen de eerste Auca ge doopt werd. De moordenaars waren dc eersten die tot beke ring kwamen. Nu is reeds meer dan driekwart va: bevolking van het kleine dorp gedoopt. Calgary voor bijna 99 procent tot de Christian Reformed Church behoren, willen zij graag een algemene, maar positief chris- de "e Nederlandse lelijke school. Maar vermeden moet worden dat het met deze christelijke scholen precies zo zal gaan als met het protestantse staatsonderwijs. Daarom moet het onderwijzend personeel een grond slag ondertekenen. Tot nu toe kregen de onderwij zers en onderwijzeressen meestal de „Drie Formulieren van Enig- ïeid" ter ondertekening voorgelegd, maar dat vond men toch een te typisch Nederlandse aanpak. De scholen zijn bij elkaar gekomen en er is een „Educational Creed." een „geloofsbeleidenis" voor het onder wijs opgesteld die door de bestu ren en het onderwijzend personeel moet worden aanvaard. wisbare indruk gemaakt op hun kinderen. moord, werden twee jonge mensen gedoopt. Het waren vliegen Ier CI1Nate "seint, dï Em paar mannden daar om het leven kwam. Zij werden gedoopt door de moordenaar van hun vader. Maandelang waren zendelingen indertijd bezig contact te krij gen met dc geïsoleerd levc- deti de zoon en de dochter van Nate Saint dat zij graag gedoopt wilden worden. de Auca-stam. Het leek er op dat deze Indianen de pogin gen op prijs stelden en de zendelingen vriendelijk zou den ontvangen. Ze landden met een vliegtuigje op een zandbank in de rivier. Het dorp waar zij naar toe wil den bleek verlaten. Dat was hun laatste mededeling aan de buitenwereld. Het radiotc- lefonisch contact viel uit. Enkele dagen later werden vier van de vijf doorstoken lichamen gevonden. Het vijf de is nooit meer ontdekt Toch staan er vijf kruisen in de jungle van dit Amazonege bied. Toen de mannen hun leven ga ven. zetten hun vrouwen het werk voort. Na vele vruchte loze pogingen slaagden einde lijk de vrouw van één van hen, Betty Elliot, ertelden hun baptis ten-predikant dat zij nog een wens hadden. Zij zouden graag gedoopt willen worden in dè rivier en op de plaats waar hun vader was ver moord. Zo wilden zij getui gen dat zij niet alleen deel wilden hebben aan rijn ge loof, maar dat zij ook het werk dat hij begonnen was wilden afmaken. Vorige maand vond de doop plechtigheid plaats. De plech tigheid werd niet verricht door de beide trouwen, die in het dorp het evangelie had den verkondigd, maar door een van de Auca-Indianen die door de jonge gemeente gekozen is als voorganger. Zo doopte de moordenaar van Nate Saint, diens kinderen. Later zeiden zij: „De doop is begraven worden met Chris tus en opstaan tot nieuw le ven. Zo wilden wij getuigen uit het graf van vader op te willen staan om rijn leven verder te leven." Doel In deze grondslag staat dat God van dc mensen verwacht dat zij Hem in alle levenssferen zullen dienen en dat zij daarom geroepen zijn om hun kinderen in de vreze des Heren op te voeden. In het artikel over God en de schepping wordt gezegd dat de wereld alleen goed doorschouwd kan worden in haar verhouding tot de Drie-enige God. Het doel van de christelijke opvoeding is het kind te brengen tot hartelijke overgave aan Chris tus de Waarheid. Het moet zo komen tot zelfstandig oordelen tot wijsheid en gerechtigheid, opdat het bekwaam en met verantwoor- delijksheidsgevoel de dienst van God kan aanvaarden. In het tiende en slotartikel wordt dan gezegd dat de christe lijke school opgericht en bestuurd moet worden door gelovigen, dat het onderwijs zich moet richten naar de wettelijke normen en dat het steeds moet worden gegeven in volkomen en vrijwillige overgave aan de heerschappij van Christus. Contact Evenals in Nederland zoekt het onderwijzend personeel ook onderling contact. Elk najaar wordt een provinciale conferen tie gehouden in Alberta. Dit najaar zal deze bijeenkomst een Overpeinzingen bij het bewijzen van iemands laatste eer, zou men bijgaand (enigszins bewerkt) artikel kun nen noemen dat we vonden in dc jongste aflevering van ..Diakonia", het maandblad ten dienste van het diakonaat in de Ned. Hervormde Kerk. Tot de regelmatige medewerkers van dit blad be hoort de heer H. de Jong sr. uit Wassenaar. Van zijn hand is het onderstaande, dat meerderen wil confron teren met de vraag hoe men in bepaalde moeilijke ge vallen door liefde geleid tot dienen van de ander zou moeten komen Onlangs hebben wij weer een van onze bejaarde Russische ontheemden be graven. Hij was misschien wel de meest eenzame van de groep, waar de Ned. Hervormde Kerk zich in 1950 verantwoordelijk voor stelde. Een ontworteld mens, sterk gedesillusio neerd. Een gewonde ziel. slachtoffer van zijn levens overtuiging. Door over macht, met name van zijn politieke a tegenstanders lijfelijk en geestelijk ge kneusd. Zijn vaderlandsliefde was hij kwijt. Er had zich in Rusland, ook wat hemzelf betrof, teveel afgespeeld. Ziehier enkele nuch tere feiten over zijn levensloop. Hij werd in 1884 géboren, was wit-Rus. Als jong officier heeft hü gevochten in de Russisch- Japnnse oorlog van 1905. Het betekende voor hem niet alleen een onderbreking, maar door verschillende onvoorziene om standigheden ook een afbreking van zijn studie voor arts. Hij bracht het tot wat hij zelf medical-technicus noemde: als zodanig werkte hij in Riga in een militair hospitaal. In 1914 kwam hij opnieuw in Russische krijgsdienst, werd vervolgens in een veldhospitaal tewerk gesteld en kwam daarna in Oostenrijk terecht, Eenmaal terug in Rusland werd hij be schuldigd van spionage voor Duitsland. Hij werd naar Siberië ge zonden waar hij veel geleden heeft met onder andere als ge volg permanent zware hoofd pijn en verlies van een oog. Hij wist te ontvluchten, doch werd in Rusland opnieuw gearres teerd. Na een gevangenisperiode kon hij Polen bereiken. Oorlog Juist toen hij dacht een beter leven te krijgen brak dc oorlog 1940-1945 uit. Hij wist, de gevaarlijke risico's trotserend, zich zolang schuil te houden. Na de tweede wereldoorlog werd Duitsland zijn toevluchtsoord. Hier wachtte hem een paar jaar kampleven met als eind station Augsburg. Hij ver nam later dat zijn vrouw was vermoord en dat zijn twee zoons waren gesneuveld. Toen, in 1950, kwam er in dit zwaar beproefde leven wat zon. Hij was een van de honderd be jaarde en merendeels Russische ontheemden van wie er 68 aan de Ned. Hervormde Kerk wer den toevertrouwd. Wie dit barre leven overziet vraagt zich onwillekeurig af wat wij in Nederland nu wezen lijk voor deze man hebben be tekend. Hij keek ons soms aan alsof hij zeggen wildeIk wil wel sympathiek, vrolijk en com plimenteus zijn, maar ik kan het niet. We hebben hem dan ook nooit zien lachen. Hcti lachen was hem vergaan. Als prof. Rümke zegt dat er een heel leerboek te schrijven zou zijn over de psychische stoornissen van de gezonde mens. dan vragen wij ons af hoe het in dit opzicht dan wel met deze verdrukte en geteisterde ziel gesteld is geweest. Hij werd vaak gekweld door zijn on vermogen zich te geven. Maar dat is voor hen die deze man meer dan oppervlakkig leerden kennen geen beletsel geweest voor hem te zorgen. Of men nu sympathiek of niet sympathiek, complimenteus of stug. vrolijk of droefgeestig is, zij die zich door liefde geleid weten, zullen als het op die nen en helpen aankomt zulke eigenschappen niet als maatstaf gebruiken. Dankbaar Zij die hem kenden wisten hoe gereserveerd en gesloten hij kon zijn, doch dat het hem geenszins aan dankbaarheid en waardering ontbrak. Hij moet onder zijn zware en langdurig te torsen kruis geweten hebben wat een rUke betekenis er in deze waarheid besloten ligt Het dragen van het kruis is minder erg dan het uitdoven van de liefde In die overtuiging hebben de genen die hem op zijn laatste gang vergezelden deze Rus sische bejaarde ontheemde be graven. De aanwezigheid van enkele vrienden die hem dc laatste jaren veel gastvrijheid hadden verleend maakte het beklemmende besef \yat minder schrijnend dat geen enkel fami lielid van de overledene bij deze plechtigheid tegenwoordig was om de eenvoudige reden dat hij, volgens zijn eigen verklaring, geen familieleden meer bezat. Men moet iemand tijdens zijn leven hebben geëerd om hem de laatste eer te kunnen bewijzen. Hier stonden mensen om een graf waar geen zinledig, ijdel eerbetoon mogelijk was. Vooral de indrukwekkende lijdensweg die deze ontheemde vriend heeft moeten gaan (lijden dwingt eerbied af) vervulde met diep respect. Handelen Maar wij vroegen ons toch bij dit afscheid af of wij wat betreft eerbied, hulpverlening en verzorging niet schro melijk tekort geschoten zijn. Een te laat gestelde vraag? Toch niet zinloos. Vluchtelin gen en ontheemden wonen thans nóg onder ons. Wij zul len ons als Kerk van onze verantwoordelijkheid ten op zichte van deze „vreemdelin gen" bewust moeten blijven. Naar dit laatste zullen wij moeten handelen. kerken. Deze kerken hebben zelf driehoek dus compleet, ter- kerk) greep weer terug wijj er ai aanwijzingen zijn, dat ïndpr mept Hoor hrt ODstellen ook de oosters-orthodoxe kerken banden met de Phüippino's wil len aanknopen. In het geheel van de oecume- Nog op een ander belangrijk ne kan deze Philippijnse kerk Vanzelfsprekend zette deze ri- SSJTSS, pnnt herstelde men een katholle- door haar brugpositie nog van tuaüe bij de PhiUpoino's veel ere-voorzltter van de Onafhanke- ke traditie. Omdat de kerk in Prote betekenis warden. Men kwaad bloed. In 1872 werden lijke Kerk!). De Philippino's wa- 1902 geheel alleen stond, waren denke slechts aan het feit, dat drie inheemse priesters terecht- ren ervan overtuigd, de Heilige gek0zen bisschoppen noodge- een kwart van het totaal aantal Seter°„fv1nZLfstït"sVZ0ij veïSf ^ristendSm''volpen?ta dwongen gewijd door handopleg, niet-roo^e christenen in Azië werden spoedig beschouwd als maatstaven van de moderne ging van priesters. Naar katholle- tot deze kerk behooi t. martelaren voor de vriiheid in is-katkolieken nog elk jaar in Manilla icordt gehouden. Sommigen dragen he^meuwejsebouw met vier betalen zij uit hun eigen zak alle onkosten. Want zij zien hun Onvoldoende begrip in Rome De Bloedprocessie, zoals die ---» - christelijke school als een abso- voor de anti-Spaanse sentimen- een kruis, anderen laten zich geselen door „Romeinse soldalen totdat het bloed langs hun lichaam druipt, termjl lute noodzaak, een opdracht van ten der Philippino's leidde tot de er zelfs zijn, die zich aan het kruis laten nagelen. In reactie hierop behandelde de (Jnajhankehjke Katholieke God. stichting van een Onafhankelij- Kerfc aanvankelijk sterk modernistische wegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14