ifms WELKOM van tor tef Het geheime dorp Brick Bradford Serie nieuwe platen van Grand Gala-artiesten -Toch is het «lesje en «losje Senmoet 11 DINSDAG 28 SEPTEMBER 196.> ITHERGOLVEN-ÏTHttGOlVfN-UHERGOlVEN-tTHlRGOlVEN IKÖANAAR CVSAK De C05ERMV\ MÖ6 TIE KOEPEL <3EV VAN TIME TOP/ MET m- -» r^r ^JET Grand Gala du Disque Populaire heeft zijn zwarte schijven reeds vooruit geworpen. De grammofoonplatenmaatschap pijen van Edison-winnaars en ar tiesten, die 2 oktober in het RAI- gebouw optreden, hebben flinke voorraden laten maken van de nummers die goed waren voor een „Oscar van de lichte muziek" of Commentaar Einde oorlog Met de 26ste aflevering besloot de NTS gisteren op het eerste net de filmserie over de Eerste Wereldoor log. Voor het laatst beelden van het westelijk frontvechtende soldaten en kanonsalvo's. Meer dan een halfjaar lang hebben ongetwijfeld velen deze Europese slachting gevolgd en respekt opgebracht voor de filmers, die, toen de film nog in haar kinderschoenen stond, een voortreffelijk stuk journa- listiek hebben gepleegd. De Eerste Wereldoorlog is, in al zijn verschrik king, een boeiende periode van de moderne geschiedenis. Wat ons be treft: meer van dit soort uitzendin gen. Na vorige week ook ditmaal weer een hoofdfilm die tragisch verliep en uit de oude (re) doos was opgediept. „Een zomer slechts danste zij" bracht een liefdesverhaal, met als décor het Zweedse platteland. Hopelijk komen de maandag een film die de aandacht meer bij de beeldbuis zal bepalen. In „Kenmerk", de veertiendaagse rubriek van de kerken, werd aan dacht geschonken aan de kerk op Nieuw-Guinea, waarover zendings predikant P. Bons (kersvers uit Soe- karnopoera teruggekeerd) het een en ander vertelde. Verder korte repor tages over de Tsjechoslowaakse kerk en het bezoek dat paus Paulus zondag bracht aan een dorp bij Rome, waar vele zigeuners bijeen waren en plensbuien voor on-Italiaanse beelden zorgden. Op Nederland 2 bracht de KRO een portret van president Soekarno, sa mengesteld door een Duitse maat schappij. Gedurende veertig minuten zagen we de man die het in Indonesië voor het zeggen heeft en dat dan ook dagelijks laat blijken. Voordeel van deze overigens knappe documentaire is, dat, mocht Soekarno nog eens voet op Nederlandse bodem zettenwe nu toch iets meer van zijn methoden weten, die veelal dictatoriaal zijn. Maar laten we daar niet verder over spreken. Ons verhaal zou te lang worden... Hartelijke huldiging van D. Pereboom Ledental NCRV: record-hoogte die tijdens het gala worden ge bracht. Mogelijk zitten er voor hen duidelijke financiële hits tussen. Het al of niet in de smaak vallen bij het miljoenen publiek is de spil waarom dat zal draaien. Is 't nee. dan zijn er nog altijd de fans. die blindelings kopen wat er van hun favorieten op de speeltafels wordt gestort. Goed of niet.... Edison-winnaars „ZZ en de Maskers" zullen hun aanhang stellig plezier doen met hun eerste lp, die hun naam draagt. Verpakt in een luguber zwarte hoes zitten twaalf nummers, waaronder „Ik heb genoeg van jou" en „Dracula" (Ar- tonei. De komst van de drie lieftallige negerzangeressen die luisteren naar de naam „The Supremes" is voorafgegaan door hun langspeelplaat „We remember Sem Cooke", bestaande uit elf nummers (Tamla Motown). Bestseller „Trio and Quartet" (CBS) van Louis n Dyke is reeds een Jaar lang een bestseller op de vaderlandse (moderne) jazzmarkt. De 24-jarige Nederlandse pia nist heeft met deze plaat zijn Edison dubbel en dwars verdiend. „Les Surfs" zingen dertien hun nieuwste lp (Festival) en als grand .-optredenden zullen deze zes zingen nissen en broers uit Madag oktober zeker een of meer gehore brengen. De plaat is opgenomen tijdens een optreden in het Parijse Olympia. Decca heeft een singel gelanceerd van Dave Berry („Little Things" en „I've hot a tiger by the tail"), van de „Unit Four plus Two („You've never been in love like this before" en ..Tell somebody you know") en van Esther en Abraham Ofarim „Cha Cha Ballahoo" en „My fisherman, my lady-O". Rita Paeone Van de zestienjarite Italiaanse Rita Pavone is RCA gekomen met twee plaatjes: „Viava la pappa" en „Sei la mia mamma" en op de andere „La forza di Lasciarti" en „Lui". De kans is groot dat dit kleine sproeterige tienersterretje enkele van deze num mers zal brengen op het Grand Gala. De Franse zanger Claude Frangois brengt op een Philips-single „Quand un bateau passe" en „Silhouettes". Claude heeft nog niet op de Nederlandse hitpa rade gestaan, maar zijn naam begint bij de Nederlandse tieners toch steeds meer door te dringen. Folklore Joan Baez zingt voor het merk Amadeo haar „We shall overcome", waarmee ze In de categorie folklore/volksmuziek een (Van e r verslaggevers) UTRECHT Het ledental NCRV heeft een record-hoogte bereikt: meer dan 460.000! Voorzitter A. B. Roos- jen maakte dit verblijdende resultaat gistermiddag bekend op de feestelijke receptie ter ere van de heer D. Pere boom, die veertig jaar verantwoordelijk is geweest voor de organisatie en propa ganda van de christelijke omroep. Tal van sprekers vertolkten hun dering voor de talrijke activiteiten, die in de loop der jaren door de heer Pereboom zijn ontwikkeld. De heer Roosjen zei het zó: „De door u betoonde toewijding en vindingrijkheid waren steeds weer verrassend". Als geschenk overhandigde hij de jubilaris een steen zaagmachine. Ook de zeer vele andere cadeaus, die de heer Pereboom kreeg van de tienhonderd NCRV-correspondenten van het personeel waren afgestemd op zijn knutselhobbies. De heer M. van Veen, regeringscom missaris voor het radiowezen, vertegen- Deze jongeman acht zichzelf een aardige blikvanger om de aandacht op de kamernood van studenten te vestigen. Een span doek legt er nog een schepje bovenop. Zou de knaap nog lang zijn blijven zitten nadat de foto was gemaakt? Van Stipriaan praatte 720 kamers los ROTTERDAM Henk van Stipriaan heeft in zijn «vierde „Van Harte"-uitzen- ding gisteravond 720 kamers voor studen ten kunnen lospraten. Ditmaal geen be roep op het openen van portemonnaies, zoals voor het Oude Koetshuis, de reha bilitatie van een Duitser of een recrea tiecentrum voor geestelijk gehandicapte kinderen, maar een beroep op het ope- ;n van deuren. Minister I. A. Diepenhorst van onder wijs, cultuur en recreatie deed in het begin van de uitzending een dringend beroep op allen die in de gelegenheid zijn kamers te verhuren. Moreel is men hieraan gehouden,, zei hij. Henk van Stipriaan vertelde van de grote kamer- nood die in zeven Nederlandse universi teitssteden heerst Het totale kamertekort bedraagt 13.900, aarvan 250 in Rotterdam, 700 in Gro ningen, 750 in Leiden, 1000 in Nijmegen, 2500 in Utrecht, 3000 in Delft en 5700 in Amsterdam. Ruim vijf procent van die kamernood onder de studenten is met de kennelijk bij veel luisteraars inslaande radio-uit zending gelenigd en mogelijk wordt dat percentage door de schriftelijke aanmel dingen nog hoger. Met dit mooie resultaat werden Van Stipriaan en zijn medewerkers gelukge wenst door minister Diepenhorst, die het volgende telegram zond: „Namens allen die bij het academisch onderwijs betrok ken zijn. van harte mijn dank voor uw sympathieke medewerking om het ka merprobleem voor studenten tot oplos sing te brengen". for fortune". Van nog meer sterren, die binnenkort i de RAI achter de microfoon komen, prijken sinds kort nieuwe platen in de bakken van de platenhandelaren. Van .Wayne Fontana en The Mindbenders" staan in een FontanaO-plaatje geperst „It's just a little bit too late" en „Long time comin'„The Caravelles" (vrouwe lijk zangduo) zingen „Georgia Boy", „I depend on you", „So sad" en „True love never runs smooth" (Polydor), de Cana dian Sweethearts „Lucille Starr en Bob Regan" hebben een plaatje (London) gemaakt met „Wayward Wind" en „Don't let the stars get in your eyes" en het Noorse sterretje Wencke Myhre zingt op Polydor-plastic „Sprich nicht drüber" „Wann fangt bei dir die Liebe an?". VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NTS en VARA 7.33 uur Eva's herinneringen, laatste aflevering in serie over de emancipatie van de vrouw. 8.20 Uur Achter het nieuws. 8.45 uur Tel uit je winst, de quiz in vijf ronden naar de 1.000 o.l.v. Theo Eerdmans. 9.20 uur Het spook van het Louvre, vierde deel. 10.00 uur Liefdeslessen van Marijke Merckens en Dick Rienstra. Nederland 2 VPRO 8.01 uur Concert voor jonge mensen, muziekprogramma over de Duitse componist Gustav Mahler. 8.50 uur The Untouchables (Onaantastbaar), een op historische ge gevens gebaseerde film over de opkomst van het gangster- dom rond Chicago in de jaren van de drooglegging. 9.40 uur Hallo, is daar iemand, eenakter over een jongeman, die uit een Amerikaanse gevangenis probeert te ontvluchten. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO 8.00 uur Holland Festival 1965, Stabat Mater op. 58 van Dvorak. 9.45 uur Julius Katchen speelt „4 Klavierstücke" op. 119 van Joh. Brahms. 10.25 uur Hart, hoofd en hand vragen om woord en wijs, want leven moet je met een lied. Hilversum II AVRO 8.05 uur Leg 'ns aan in Loosdrecht, gevarieerde avond in vakantie sfeer vanuit het Witte Huis in Nieuw Loosdrecht. 9.40 uur Land der muzen, AVRO's wekelijkse kunstrubriek. 10.00 uur Dansmuziek van de Skymasters. h Koor. Rotterdams Philharmonic orkest en solisten klassieke gewijde muzie 21.45 Klassieke pianomuziek (gr.). 22.00 Ge iled. 23.25 Liet iek. 23.55-24.00 Nieuws, i II. 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws. mofoonmuziek. ingsolist. 19.00 Loosdrecht. g«l _mÊ Kunstrubriek. 22 00 Dansorkest en ten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 vanavono Nederland I: NTS. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Eva's herinneringen (Eve Memoire). progi quiz. 21.20 Belphégor of: Het spook NTS: 22.35-22.40 Journaal. sen. 20.50 The Untouchables (Onaantastbaar TV-film. 21.40-22.15 Hallo, is daar iemam éénakter. 22.15-22.40 (CVK/IKOR): Verkiezen wat men niet wil: discussie over de jongst» verkiezingen in de Duitse Bondsrepubliek, ïelgic: Nederlands progr. Kan. 2 en 10 Tienerklanken. 19.55 Hier spreekt derlands. 20.00 Nws. 20.25 De wijkagenten, TV-feuill. 20.50 Panorama. 22.00 Gastprogf. De katholieke gedachte en actie. 22.30 Nws. versum I. 402 m. NCRV: 7.00 Dagope- 7.10 Klassieke pianomuziek (gr.). 7.30 ;rhallng SOS-berichten. 7.40 iden. 9.40 Voor de 10.10 Oude gewijde muziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke orgelmu- ■MM^M^^AgbdU^M^MfiMnofoo(iinuziek| 'ervolg). 12.27 uinbouw. 12.30 Nieuws, f2.40 Hervormde kerkdienst. 13.00 itrumentaal trio. 13.30 Licht vocaal instrumentaal kwartet (opn. 20 september Jl.). 14.40 Cello en clavecimbel muziek. 14 55 Klassieke :iek. 15.50 Bijbe.vertelling Nationale Reklasseringsdag. 18.00 Gerefoi leerd gemengd koor: geestelijke liederen. 1.30 Het spektrum: nieuws uit de Protes- ints Christelijke organisaties. 18.45 Licht strum en taal trio. Hilversum II. 298 m. VARA- 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. de iz.iek reportages. 8.00 Nieuws. 8.10 Licl mofoonmuziek. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische orkestwerken. 1100 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Modern vierhandig pianospel (opn). 12.00 Stereo: Tango-rumba orkest en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35 Elektronisch orgelspel: muziek uit Amerikaanse musicals. 12.55 Aktualiteiten. 13 00 Nieuws. 13.15 Har mie-orkest (opn.). 13.30 Lichte orkestmu- k (gr 13.45 Hun wereld ging voorbij, lezing. 14.00 Koorzang, orkest en orgel: J --erken. 14.25 Stereo: Omroep- Jmuziek. 14.55 Kalender. 10-50 15.00 Voor de jeugd. (Om Ï6.0Ó'NÏe Voor de zieken. 17.20 Lichte orkestmuzie 17.50 Aktualiteiten. Nederland' I: AVRO: 17.00-17.35 Voor België: Nederlands progr. Kan 2 en 15.00-17.00 Jeugd televisie. 1930) Een markant voorbeeld van een kunsthandelaarsgeslacht dat roem en vermogen heeft vergaard door exploitatie van de menselijke ijdel- heid, is de familie Duveen. De schrij ver van die naam, die in ons land vooral bekendheid heeft verworven door zijn lezenswaardige, maar voor een belangrijk deel op fantasie berus tende mémoires uit de kunsthandel, behoort zelf niet tot de familie Du- veen. Hij is weliswaar getrouwd met een dochter van Sir Joseph Duveen. maar heette van zichzelf Jacob Henri Hangjas, een zeker niet afkeurens waardige naam, die echter in de kunsthandel minder gewicht in de schaal legt dan de aanduiding James Henri Duveen, waarmee deze man van Haarlemse origine zich liever De Duveens, die we dus niet met deze Hangjas moeten stammen oorspronkelijk Nederlandse grond. Zij kwamen uit de buurt van Meppel, waar vader Duveen het eerzame beroep van smid schijnt te hebben uitgeoefend, terwijl moeder Duveen reeds van zakelijk Instinkt blijk gaf door bij de boeren in de omtrek tegen bescheiden prijzen Delfts blauw op te kopen. Hiermee zond zij haar zoon Joël, de latere Sir Joseph, naar Engeland. De jongen was toen 23 jaar, en hoewel zijn moeder hem had verzekerd dat met het Delftse blauw een goede negotie kon worden opgezet, leek de handel in varkensvet hem toch voordeliger. Waarschijnlijk zou Joël een geduchte concurrent van de latere margarine zijn geworden, als niet twee Kunsthandel van Duveen omstandigheden de opzet van moeder Duveen hadden begunstigd. Om te beginnen werd Joël in Engeland smoorlijk verliefd op de dochter van een pandjesbaas. die de zakelijke inzichten van moeder Duveen deelde en alleen dan toestemming tot het huwelijk van zijn dochter wilde ge ven, indien Joël het Delfts blauw weer ter hand zou nemen en bet varkensvet liet voor wat het was. Zo geschiedde en daarmee was de eerste steen voor de kunsthandel gelegd. Maar moeder Duveen had nog een ander ijzer in het vuur van de smidse. Zij stuurde haar andere zoon Ilenrl naar de V.S., waar omstreeks 1876 de vooruitzichten voor een royale omzet van Delfts blauw en alles wat daarvoor kon doorgaan, niet ongunstig waren. Henri wist al gauw enkele magnaten in kunst te interesseren, waarmee de tweede hoeksteen was gelegd voor de machtige firma, die in latere jaren in Londen. New York en Parijs toonaangevend in de kunsthan del zou worden. In Engeland verhuls- de de handel van Huil naar Londen, waar de Duveens met de aristocratie aanpapten, zodat tenslotte zelfs de leden van de koninklijke familie tot de klanten gingen behoren. (De gewe zen handelaar in varkensvet, Joël Duveen, kon zich op een gegeven moment dan ook Sir Joseph noemen en zijn zoon, Joseph, in 1919 geadeld, bracht het in 1927 tot baronet en in 1933 tot peer met de titel: „Mlllbank in the city of Westminster. Aldus kon de Engelse firma ook de Ameri kaanse firma aanzienlijke relaties bezorgen en op haar beurt maakte de Amerikaanse firma de bodem rijp voor een paar grote slagen. Daarover een volgende keer. H. Pétlllon Berend duwde het tuinhekje open en stapte op de schuur af. Voor hij die evenwel had bereikt, ging de deur ervan open en stapte een grote, forsgebouwde „Wat zoek jij hier, makker?" infor meerde hij op niet al te vriendelijke „Ja, wat zou dat?" vroeg de man weer. „Wat moet je hier op mijn erf?" „Ik zoek een goede tweedehands fiets", zei Berend, „en ik had uw adres gekre gen. Ze zeiden dat u me er wel aan helpen kon". „O ja?" vroeg de man. „En wie zijn die „ze" dan wel?" Berend dacht blik semsnel na. „Arie Adelaar", antwoordde hij. Arie Adelaar was een handelaar in lompen en oude metalen, met wie Berend goed bevriend was. „O, Arie". herhaalde de man, op iets minder stroeve toon. „Ja, het is waar, ik heb wel eens een paar karretjes te koop. Maar op het ogenblik niet tot m'n spijt. Kom over een paar weken nog maar eens langs. Misschien kan ik je dan helpen." Berend trachtte langs de forse gestalte van de man in het schuurtje te „Maar er staan daar toch een paar fietsen, is het niet?" hield hij vol. „Is daar niets bij?" „Zijn al verkocht," bromde de man. Hij draaide zich om en verdween weer in de schuur. Berend bleef een ogenblik besluiteloos staan. Dan liep hij op de deur af. maar eer hij die had bereikt wa« Krom al weer naar buiten gestapt. Hij had door het raampje moeten staan loeren wat Berend deed. „Ja, dat weet ik," knikte Berend. „Maar ik bedacht me opeens, dat ik je ook wel vragen kon, of je me aan een nieuw wiel voor mijn handkar kan HOOFDSTUK I Chris de Boer stond achter in de tuin op zijn hark te leunen, waarmee hij het dorre blad bijeen harkte, dat de storm van de nacht uit de nabije hoge bomen gerukt en kwistig over tuin- p paden en perken verstrooid had. "Hij staarde naar t n O O de hemel, die diepblauw was nu de wilde wolken - in het noordoosten te hoop gedreven waren. De jagers van vriend of vijand, die anders om deze tijd nog wel eens kwamen opdagen op zoek naar prooi, lieten op zich wachten. Een stille vredige herfstdag over een moegestormd land. Chris zag niets van het diep-blauw des hemels, noch van het gloeiend rood der Amerikaanse eiken, die lanen en dennebossen omzoomden. Hij zag ook de fonkeling niet van de regendroppen, die zich te ruste gelegd hadden in de kleurige trechters der nog gave Oostindische kers. Zo diep was hij in gedachten verzonken. H. H. VAN NIJNATTEN— 5 DOFFEGNIES 3 AAAkAAAAkAAAAAAAAéAAAAAAAAAAAAAAAAkAAZ Hij was voor Christina naar het dorp geweest om boodschappen te doen en had zonder een woord te spreken zijn tas op het aanrecht gezet, zijn schoenen los geregen en zijn klompen aange schoten. En nu stond hij in de tuin, een oude hoed op zijn hoofd, het grijze pak wat slobberig om de magere leden, onbewust van de koestering der zon op zijn blote handen, die de steel dei- hark omkneld hielden. Hij had in het dorp veel mensen gesproken; daar was door de gladde oppervlakte van sleur en rust de kolking van diepe verontwaardiging geslagen. Een Amsterdammer stond onder de linden der dorpsstraat te spreken over het opgejaagde wild, de Joden, die zich uit de hoogste verdiepingen der huizen te pletter smeten op het asfalt of in het trage groezelige water der grachten vrijwillig of onvrijwillig een einde vonden. In de nacht waren treinen het dorp gepasseerd met bleke verwrongen mensengezichten voor de kleine vier kante prikkeldraadgaten der beestenwagens. Er waren brieven opgeraapt langs de lijn van wan hopige ouders, die hulp vroegen voor hun achterge bleven of zoekgeraakte kinderen. Hij had zwijg zaam gestaan tussen de dorpsmensen, die al naar de aard van hun wezen, reageerden op het kwaad. De hartstochtelijken wilden de tiran naar de strot vliegen, de bangen pleitten voor berusting, de be- zadigden maanden tot kalmte en bezinning, de me- deliidenden wensten hulp te bieden en de onver schilligen haalden de schouders op, tja, oorlog was oorlog! Christoffel zei niets. Hij bleef alleen achter onder de linden met de groenteboer, die een goede kennis van hem was, en hij zei eindelijk met een zucht: „Kunnen wij werkeloos blijven toezien?" „Wat wil je dan?" vroeg Dirk. „Als je Joden helpt ga je mee de beestenwagens in naar Polen, vandaar is er nog nooit een teruggeko- „Maar al die kleine kinderen?" Christoffel keek naar de blonde kleuter, die zich aan de stevige benen van zijn vader vast klemde. Dirk bukte zich en tilde het kind op, duwde met zijn grote hand het hoofdje van zijn zoon tegen zijn borst en zei afwerend: „Moet ik deze in gevaar brengen om een ander te redden?" Christoffel richtte zich op en zei vastberaden: „Nee jij niet, maar ik, ik doe het wel! Ik ben een oude man, ik verlies liever mijn leven dan mijn eer!" Nu in de tuin overdacht hij wat hem te doen stond. Hij zelf had een besluit genomen, maar Christina? Hij was niet bang, dat ze weigeren zou, maar had hij het recht haar een weg op te duwen, die naar de afgrond kon leiden? Kon hij haar zenuwen en haar gestel aan wellicht zware beproevingen blootstellen? Hij dacht aan Dirks kleine zoon. Was het te verantwoorden om de een op te offeren en de ander misschien toch niet te redden? Hij liet de hark vallen en liep terug naar de keuken, waar Christina bij de gootsteen met de afwas bezig was. Ze merkte hem pas op, toen hij op zijn sokken vlak achter haar kwam en zijn hoed op de tafel smeet. „Christina", zei hij, terwijl hij haar natte handen in de zijne nam, haar dicht naar zich toe trok en haar zolang met ernstige welwillende ogen aankeek tot de glimlach om haar gevoelige mond bestierf. (Wordt vervolgd) WEB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 11