NED. ISRAËLITISCH KERKGENOOTSCHAP VOLDOET NOG STEEDS AAN BEHOEFTE Alles goed en u/el Kerk moet niet kiezen in schoolcontroverse Stroom van vragen over evangelisatie-werk Een woord voor vandaag „Zoeken naar verdere weg" J. A. Conjong overleden Geref. synode had „besluitloze" dag Boodschap aan regering van ds. A. A. Leenhouti ,J2n hij geloofde in de Here, en Hij rekende het hem toe als gerechtigheid" (Genesis 15:6). Uw God is Koning. Hij heeft alle macht. Als Abram zich als het ware er over beklaagt, dat God hem geen nakroost heeft gegeven, zegt God: Zie toch op naar de hemel en tel de sterren, indien gij ze tellen kunten Hij zei de tot hem: Zo zal uw nageslacht zijn. Abram had. zich op het moment kunnen afwenden van God, de schouders ophalend. Hij had kunnen denken: Onmogelijk. Mijn nageslacht zo ontelbaar als de sterren aan de hemel? Het zou helemaal niet vreemd zijn geweest als Abram geen waarde aan Gods woord had gehecht. Met zijn verstand was het ook niet te omvatten. Maar kijk, Abram redeneert niet met zichzelf. Hij gaat niet wikken en niet wegen. Hij doet een ding: geloven. Hij geloof de in de Here, staat er in Genesis. En dat is zijn behoud. Abram vervalt niet in de fout, waarin miljoenen mensen de eeuwen door zijn vervallen. Hij gaat niet tornen aan Gods macht. Hij gaat die macht niet meten naar eigen inzicht. God zegt het, dus is het waar. Dat is zijn vast vertrouwen. Dat is de zekerheid, waaruit hij leeft. God zegt het, dan komt het ook in orde. Geloven in de Here het is de enige redding voor de mens. Kunnen wij het van onszelf zeggen? Wij lezen vanavond Genesis 12 vers 21 tot 36 VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1965 Europees Comité kerk en joden (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Op initiatief I van het Comité voor de Kerk en het Joodse volk van de Wereldraad van Kerken is besloten een regio naal comité op te richten voor het vaste land van Europa voor studie en gemeenschappelijk beraad van theologische en praktische vragen inzake de kerk en het jodendom, met name ook, waar die een spe ciaal Europees aspect kunnen hebben. Dit besluit is genomen tijdens de I conferentie van vertegenwoordigers v. verschillende protestantse kerken Europa, die van maandag tot gisteren het Atriumgebouw in Rotterdam werd gehouden. Het nieuwe comité zal een zelfstandig karakter hebben en onafhankelijk van het Comité voor de Kerk en het Joodse volk van de Wereldraad van Kerken functioneren, zodat ook kerken erin be trokken kunnen zijn. die geen directe band met de Wereldraad hebben. De reikwijdte van het regionale comité zal dus zo ruim mogelijk kunnen zijn. Een document, dat als uitkomst van een theologenbespreking te Bossey in Zwitserland was opgesteld werd ter ver gadering nader toegelicht en behandeld. Van rooms-katholieke zijde was daarbij een waarnemer tegenwoordig. Voorts zijn verschijnselen van antisemitisme besproken. Een onderzoek is ingeleid naar wat in theologische commentaren en liturgieën alsook in materiaal voor godsdienstonderricht on bedoeld tot enigerlei vorm van antisemi tisme aanleiding zou kunnen geven. De vergadering, die overigens eei heel gesloten karakter droeg, heeft ten slotte voor de eerstvolgende twee jaren' een eigen bestuur gekozen. Drs. Dekker voor Raad voor Kerk en School: AMSTERDAM De Raad voor de zaken van Kerk en School van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft gisteren in het Amsterdamse Miner va-paviljoen stijlvol het 25- jarig jubileum herdacht. Drie spre kers hebben bij geschiedenis en toekomst van de Raad stilgestaan. Ds. O. V. Henkei memoreerde uit voerig de historie (wij gaven daar dinsdag reeds een samenvatting van), de voorzitter, drs. W. Dek ker te Almelo sprak over her vormd schoolbeleid vandaag en morgen en dr. G. de Ru, praeses van de generale synode sprak een gelukwens uit. „Zodra wij vanuit de kerk spreken over het onderwijs", zo zei drs. Dek ker, ,Jcrijgen wij (de afgelopen 25 jaar hebben het genoegzaam bewezen) te maken met het zakelijke feit dat „het" onderwijs krachtens de histori sche ontwikkelingen in ons lans slechts valt te ontmoeten in de vorm van of bijzonder, of openbaar onder wijs en dat blijkt in ons land nog steeds een beheersende en netelige zaak, in vele gevallen zelfs een zaak van controverse. (Van onze onderwjjsredactie) DISTANTIE Het is bekend dat er steeds weer, beide zijden, op aan wordt gedrongen dat de kerk in deze controverse nu duidelijk partij zal kiezen. Het is geen kwestie van kool en geit sparen geweest dat onze kerk aan deze aandrang niet toe heeft gegeven en ook thans niet toegeeft: het hangt samen met haar eigensoortige positie in deze wereld dat zij tegenover elke cultuurgestalte (waartoe wij de beide schooltypen rekenen) bij alle ve~ bondcnheid toch een zekere distantie i acht neemt, omdat zij achter haar Heer steeds weer voort moet trekken. Zij leeft" zo zei de voorzitter, „tussen He melvaart en Wederkomst in een hunke ring naar een eigen christelijke cultuur- S es talie die vanuit Gods grote daden in et verleden vooruitgrijpt op de volein ding waarin God alles zal zijn. uit de vorige eeuw tot ons zijn gekomen al van een synthese mag worden gespro ken. dan Is dit toch een synthese in hope; en daarom blijft de kerk. zonder zich te identificeren met wat historisch is gegroeid, haar eigen weg gaan, die vaak een verborgen weg zal zijn waarop zij op haar wijze, vanuit haar herinne ring en verw-achting, steeds weer tracht het bestaande kritisch en stimulerend te begeleiden met haar dienende verkondi ging, want dat is de wijze der kerk om medeverantwoordelijk te zijn. VERBONDENHEID Omdat de kerk leeft uit deze synthese in hope", aldus drs. Dekker, „kan zij zich verheugen over de arbeid der chritelijke scholen, zonder zich met het christelijk onderwijs te vereenzelvigen. Er is wordt vanauit de kerk, en vanuit c Raad ook kritisch gesproken over christelijk onderwijs. En wij zullen n ten erkennen dat de toon daarbij niet altijd zo zuiver heeft geklonken als naar mijn overtuiging in de bekende school- verklaring van 1952 het geval was; toch is, waar het goed was, het kritische spreken haast meer nog dan de bijval, voortgekomen uit de verbondenheid, staan op de wijze der kerk. Zonder met het christelijk onderwijs te ver zelvigen, vragen wij het: ga voort, bouw verder, in het besef dat het in onze tijd minder dan ooit kan en mag gaan om het vestigen van posities, heb goede moed, IN HOPE lijk verband kunnen bestaan, en veelal met een stilzwijgende overspanning van de taak en mogelijkheden van de school. Maar toch. wanneer het duidelijk is dat deze opmerking niet wordt ge maakt om u te bestrijden, en dat nu juist de kerk de zorgen over de ontkerkelijking niet op u af mag wen telen, blijft hier een klemmende vraag hangen: kan het beter? moet het mis schien totaal anders? vragen waarop ook wij het antwoord niet beschikbaar hebben. Ten slotte bracht dr. De Ru de geluk wensen van de synode over. Hij dankte de Raad voor het elan waarmee hij gewerkt heeft. Een suggestie gaf dr. De Ru zijn gehoor in overweging; is het niet goed de Raad voor Kerk en Gezin in het werk te betrekken, opdat er een beter contact ontsta tussen ouders en school? NED. HERV. KERK Beroepen te Waarde (Z.): kand. D. P. Rypma te Utrecht; door de classicale vergadering van Delft tot pred. voor buitengew. werkzaamh. ziekenhuispred. dr. K. Roubos te Zwolle. Aangenomen naar Eek en Wiel: (toez.) J. van der Heide te Baflo; naar Sloohte- ren: W. F, Kuil 't Woudt. GEREF. KERKEN Beroepen te Borger (Dr.): J. J. Ritse- ma te Rijsoord. Aangenomen naar Surhuisterveen pred. pi.); J. Boer jr. te Wetsinge-Sau- werd. die bedankte voor Hillegom- Bedankt voor Bloemendaal (vac. P- N. Kruiswijk): P. Heinen te Utrecht-O. (Van ebn onzer mede werkers) Amsterdam Het 150-jarige bestaan van het Nederlands Is raëlitisch Kerkgenoot schap zal met geen feestelijkheden gepaard gaan. In Amsterdam zal echter wel op 15 septem ber op plechtige w(jze worden herdacht, dat het kerkgenootschap op die datum 150 jaar ge leden z(jn huidige or ganisatievorm kreeg. Over enkele maanden zal een boekje verschij nen waarin de geschie denis van het kerkge nootschap wordt ver haald. Dat zal alle aan dacht zijn, die aan dit jubileum wordt geschon ken. Want nog steeds acht de joodse gemeen schap de tijd niet ge komen om zich in een vreugderoes over de ge beurtenissen te uiten. Het heeft er in de eerste na-oorlogse jaren zelfs op geleken, dat het jubileum van het Nederlands Israëli tisch Kerkgenootschap nim mer gevierd hoefde te wor den. Velen verkondigden toen als hun mening dat het geen zin meer zou heb ben opnieuw het joodse werk in Nederland aan te pakken, omdat na een aan tal jaren geen joden meer in ons land zouden wonen. De huidige voorzitter van het NIK, dr. I. Dasberg, heeft zich echter altijd te gen deze mening gekeerd. Nog onlangs heeft hij verklaard: „Nog geruime tijd zullen wij met een aanzienlijke joodse bevol king van doen hebben en zolang moeten wij zorgen, dat de belangen van de gemeenten, die in het NIK verenigd zijn en die dus staan op het principe van het traditionele jodendom, zo goed mogelijk worden behartigd. Hier ligt nog een grote taak voor de toe komst". Want steeds meer raakt men er van door drongen, dat in tegenstel ling tot wat men in brede kringen na de oorlog dacht, in Nederland een joodse gemeenschap, zal blijven be staan. En in deze gemeen schap zal het NIK de be langrijkste plaats in blijven Met gejuich is dit kerk genootschap overigens niet tot stand gekomen. Het is indertijd geformeerd op last van de overheid en met grote tegenwerking van de opperrabbijn en het bestuur van de joodse gemeente in ons land. De joden waren in die tijd niet in hun omgeving geïntegreerd. Enerzijds wensten grote de len van de Nederlandse be volking dit niet uit econo mische motieven, anderzijds waren de joden van een integratie afkering uit cul- tureel-godsdienstige oog merken. Zij spraken uitslui tend jiddisj en werden be stuurd door parnassiem, die door de plaatselijke en lan delijke overheid als de „re gering" van de joden wer den beschouwd. De verlichting uit Frank rijk naar Nederland over gewaaid was het noch met de economische uitsluiting, noch met de cultureel-gees- telijke opsluiting van de joden eens. De leden van de „Joodse Natie" dien den volwaardige burgers van Nederland te zijn. De joden zelf waren hier eerst niet voor gepor teerd. Een klein groepje verlichten onder wie mr. Jonas Daniël Meijer drong er echter bij Lodewijk Na poleon op aan de joden burgerlijke en geestelijke emancipatie te brengen, zo als Napoleon zelf dat wilde. Daartoe moest het jiddisj worden vervangen door het Nederlands, terwijl een nieuw e organisatievorpn voor de joodse gemeenten moest worden gevonden. De joden hadden echter ma ling aan alle vernieuwingen. Hun hoop was gevestigd op de terugkeer van het Huis van Oranje, dat alle wijzigin gen wel teniet zou doen. Maar koning Willem I borduurde voort op de basis die door Lodewijk Napoleon was ge legd. Alleen ae ergste grieven werden weggenomen, maar van een jiddisj sprekende Joodse Natie door parnassiem geregeerd, zou geen sprake meer zijn. Op 12 juni 1814 werd bij organiek besluit het Nederlands Israëlitisch Kerk genootschap in het leven ge roepen en een jaar later had den de meeste joodse gemeen ten, die bij dit kerkgenoot schap zich dienden aan te sluiten de reglementen goed gekeurd. Een grote wijziging trad In de bestuursvorm op. Joods Nederland werd onderver deeld In ressorten, die be stuurd zouden worden door vertegenwoordigers van de joodse gemeenten. Ieder ressort had zelf zijn opperrabbijn te kiezen en de gemeenten hun rabbijnen of voorgangers. Een centrale commissie oefende toezicht over alle ressorten. Een commissie van vijf man vormde het dagelijks bestuur, de permanente commissie tot algemene zaken van het NIK. Hoewel in het begin met wantrouwen tegemoetgetre- den. zou het kerkgenootschap heilzaam blijken. Dit ook al, omdat het kerkgenootschap uitgroeide tot de grootste joodse organisatie wat betreft ledental en gezag. Niet de godsdienstige gezindheid is maatstaf voor de leden van het NIK. Bij hem zijn aange sloten joden van de meest vrijzinnigen tot streng ortho doxen. Van de huidige 16.G00 leden voor de oorlog wa ren het er 120.000 verspreid over 45 joodse gemeenten in ons land, bezoekt maar vijf procent regelmatig de synago ge en consumeert ongeveer vijftien procent het ritueel geoorloofde vlees. Het NIK neemt de belangen waar voor de joden in het land in vrijwel alle opzichten. Vooral in de naoorlogse jaren heeft het grote werkkracht ontplooid. Toen ook heeft het voor het eerst in zijn bestaan zelf een opperrabbijn aange steld een taak die voordien door zijn gemeenten in het desbetreffende ressort werd verricht. Het NIK stelde ech ter een opperrabbijn aan voor geheel Nederland met uitzon dering van Amsterdam, Rot- lerdam cn Den Haag tenein de in de lacune te voorzien van de geestelijke verzorging van de joden bulten deze plaatsen. Ook ging het zich bekommeren om het joodse godsdienstonderwijs waarvoor het een organisatie van rei zende leraren in het leven riep die joodse kinderen waar ook ln het land bezoeken. De joodse begraafplaatsen her en der in het land ver spreid kwamen onder de hoede van het NIK, daar waar geen joodse gemeente meer bestond. Want vele ge meenten zijn in de loop der jaren opgeheven omdat het aantal joden te gering werd. Veertig gemeenten hebben te zamen niet meer dan 3300 leden. Het ziet er naar uit, dat na het kroonjaar van het NIK het aantal gemeenten nog steeds zal moeten worden ingekrompen evenals het le dental zal afnemen als gevolg van het hoge percentage ouderen dat de catastrofe heeft overleefd. Maar aan de plaats van het Nederlands Is raëlitisch Kerkgenootschap binnen de joodse gemeen- II schap van Nederland wordt U niet meer getwijfeld. Het is H daarom, dat weliswaar op so- I bere wijze toch aandacht wordt geschonken aan het ju bileum. iun )t op tizoeJ tatste e ork pudei [and irten Ere-voorzitter chr. grafische bond AMSTERDAM In de leeftijd van bijna 70 jaar is gisteren overleden de heer J. A. Conjong, ere-voorzitter van de Nederlandse Christelijke Grafische Bedrijfsbond. Voor de Tweede Wereldoorlog diende hij de afdeling in Rotterdam van de N.C.G.B. vele jaren als secre taris en later als voorzitter. Onmid dellijk na de bevrijding trad hij bij de N.C.G.B. in gesalarieerde dienst als secretaris van het hoofdbestuur. Drie jaar later, op 18 september 1948, werd hij benoemd tot voorzitter als opvol ger van de heer J. Hofman. In de functie van voorzitter diende hij de bond tot zijn pensionering op 4 no vember 1960. De heer Conjong was ridder in de Orde van Oranje Nas- OploecSfig vorige puzzel l.B, 2.als, 3. gnoom, 4.1egeren, 5.voorma- lig, ö.Bloemendaal, 7.voornemen, 8.san- daal, 9.staar. lO.ham, ll.L. Vert. 1 BLOEMENDAAL. r de verdere weg. OFFERS Wij weten van de vaak grote offers in het verleden, waaraan gij uw bestaan te danken hebt; zij leggen u de verplichting op, de vragen van vandaag onder ogen te blijven zien en nieuwe wegen te zoeken. Gij kent de krasse constatering wel dat de kinderen van Nederland voor 75 pet christelijke scholen bezoeken terwijl de onkerkelijkheid toeneemt en ik weet dat het gevaarlijk is, daar nu aan te herinneren, want meer dan waar ook dreigen hier de kortsluitingen: juist deze uitspraak wordt in het strijdperk vaak tegen u aangevoerd, soms zelfs met de lichte suggestie als zou hier een oorzake- Het wereldsucces van de CANONET blijkt uit het onvergelijkbare aantal van thans 1.800.000 verkochte exemplaren! Deze fantastische superautomaat heeft o.a. een lichtsterke 1.9 lens, tijdkeuze, automatische be lichtingsregeling, parallaxop- heffing en filtercorrectie. Het filmtransport is modern en de bediening heel eenvoudig. De prijs is zeer aantrekkelijk: f275.- C^anonët~ Canon-Camera's objectief bezien beter! IMP. N.V. BORSUMIJ-WEHRY DEN HAAS KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Kogel door kerk Dat het niet moeilijk is iets nega tiefs van een kerk te zeggen of te schrijven is uit het boekje „De kogel door de Kerk" weer naar voren gekomen. Wie is hiermee ge diend? Ik dacht: het meest de uitge ver Ik meen dat de schrijver van het stukje „Lange adem" het juist gety peerd heeft: „Het gaat erom dat je God ontmoet in je leven door Jezus Christus de redder van zondaren Uiteraard betreur ik het dat de Kerk velen niets meer te bieden heeft. Zou de randkerkelijkheid niet mede zijn veroorzaakt door leerstellingen en dogma's die de plaats hebben ingeno men van Gods levende Woord? Boskoop J- Keizer Doodstraf (2) Bijzonder betreurenswaardig is de onjuiste, pseudo-bijbelse ..argumenta tie" door de heer Hazewindus in het stukje Doodstraf in deze rubriek van 2 september jL Het door hem bedoel de zondoffer (Leviticus 4) strekte juist tot verzoening van een zonde die in ontwetendheid begaan was; de Here God rekent dus zelfs iemand schuldig voor een in onwetendheid begane overtreding van Zijn geboden. De altaarhoornen en vrijsteden (Exo dus 21. zie ook Numeri 35 en Deute- ronomlum 19 waren er uitsluitend voor hem die per ongeluk iemands dood had veroorzaakt. In alle andere gevallen was het uitdrukkelijk bevel Gods de moordenaar terecht te stel len. De doodstraf is dus niet ..een ander de das omdoen"; de inbreuk op de door God bepaalde rechtsorde acht Hij zo ernstig, dat de doodstraf moet volgen. Het heilige recht dat de Here God hanteert, heeft geëist, dat Hij de zonde geenszins ongestraft laat, doch deze zelfs in de hoogste graad heeft gestraft aan Zijn eigen zoon. Het „leven uit de vergevende liefde van Christus" is een diep berouw Gods recht geschonden te hebben en een van harte instemmen met de rechtma tigheid en de rechtvaardigheid van de hoogste straf, een uitsluitend hopen op de souvereine gratie van Jezus Christus, en een absolute onderwer ping aan het Goddelijk Woord. IJsselmuiden Mr. T. Blokland Doodstraf (3) Als God-Zelf de doodstraf eist mo gen wij niet barmhartiger willen zijn dan de Here. Ook moeten we niet pas voor de doodstraf zijn als bijvoor beeld een der onzen koelbloedig zou worden vermoord, maar alleen omdat God dit wil. Leven uit de vergevende liefde van Christus betekent juist betrachten wat God zegt. Dat is flergschenhoek Jac. v. d. Kooij Doodstraf (4) De heer Hazewindus geeft een ver keerde exegese van allerlei bijbelge deelten. Juiste exegese leert het omge keerde van hetgeen hij betoogt. He laas blijven zelfs de prot. partijen weigeren ernst te maken met dit gebod. In de praktijk bij onze recht spraak schijnt te zijn: stel alles in het werk om de dader te pakken, maar straf hem vervolgens zo min mogelijk. Oude water W. A. de Groot Laatste eer (2) Ook ik ontkwam bij het zien van de tv-uitzending over begraven of cre meren niet aan de indruk dat hier verstoppertje werd gespeeld. Waarom niet duidelijk gesteld dat van origine puur heidens is? Dr. A. Kuyper heeft dat erin gehamerd: al in 1874 vestigde hü de aandacht op het heidense karakter van lijkver branding. Al ben ik niet academisch gevormd, toch meen ik juist te zijn als ik de vergelijking van Paulus overneem, dat het met begraven is als het zaaien van een graankorrel, die in de aarde ondergaat maar waaruit nieuw graan weer opkomt. Het men selijk lichaam leggen we in de aarde. Schiedam J. Luitwieler Vriendenkring Mij trof het bericht over de zg. Vriendenkring AR-CH. Ik begrijp na alle moeilijkheden om de kabinetscri sis niet hoe men zich nog vrienden kring kan noemen. De CH-fractielei- der werd er immers door de AR- fractieleider uitgebonjourd? De grote verliezer deelt nu de lakens uit en heeft de sleutelposities in handen. Laat de Vriendenkring zich niet van de kook laten brengen door hen die bezorgd zijn over nog meer verlies. De CHU heet unie omdat er vleugels zijn zowel in linkse als in rechtse richting. Temidden staat hij, wiens naam ik met grote eerbied noemen mag: mr. Beernink. de man die Inder daad veel vrienden heeft Lisse D. Tolsma Veilig Verkeer (3) Bij alle maatregelen die genomen worden om het verkeersgevaar te verminderen, waarbij lk speciaal aan het hieraan verbonden levensgevaar denk. geloof ik dat aan één facet tot Bijdragen voor deze ingezonden- stukkenrubriek kannen door alle lezers (en lezeressen) worden ge leverd en worden geplaatst balten verantwoordelijkheid der hoofd redactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weige ren en in te korten schrijft o dus zéér kort! Er kan alleen wor den gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woon plaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bijschrift van redactie- wege een korte toelichting worden gegeven leven van de inzittende veel kwets baarder maakt. Moet alleen maar gelden dat het allemaal steeds goed koper en sneller dient te gaan? Noordwijkerhout J Wassenaar Veilig Verkeer (4) Veiliger Verkeer is pas mogelijk indien de dictator-automobilist wordt dood verklaard. Na jarenlange erva ring met automobilisten in de binnen stad kom ik tot de conclusie dat minstens driekwart van alle autorij ders de voetganger zonder meer als een sta-in-de-weg zien, die ze alleen niet omver rijden omdat ze er anders te veel last van zouden ondervinden. Volgens mij moeten alle auto's uit de binnenstad geweerd worden of zo langzaam gaan rijden dat een voet ganger zich normaal kan voortbewe- Den Haag P. Pannebakkcr Opspraak voldoende aandacht werd besteed. Ik bedoel de uiterst lichte constructie van automobielen, die het Rotterdam In een tv-gesprek bleken drie theo logen geen concreet antwoord te wil len geven op de vraag of de Kerk door de overheid dient te worden beschermd. Welnu, als de theologen het dan niet doen, doe ik het maar als leek. Ik zeg dan: ja, daar zijn wij als kerk gelukkig mee wanneer de over heid opkomt voor God en Zijn gebod. C Deijkers (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Nog nimmer heeft de behandeling van het rap port van evangelisatie-deputaten op een gereformeerde synode zo lang geduurd als gisteren op de Blije Werelt. De synodeleden gre pen de kans aan om zich op tal van punten verder voor te laten lichten. Maar het verlangen om meer te weten, bracht een ge voelige slag toe aan de besluit vaardigheid. Want toen over de „overwegingen", „uitspraken" en „besluiten" gestemd zou worden, bleek de tijd te ver verstreken. Dat was 's middags, 's Avonds ge beurde hetzelfde, toen gesproken werd over het rapport van deputaten voor kerk en industrie. Zo eindigde dan de tweede openbare zittingsweek wat onbevredigend (vandaag verga dert de synode in besloten zitting). De volgende week zullen dus nog heel wat programmapunten van deze weck afgehandeld moeten worden, omdat ook de kwestie-Assen (of de vier uitspraken van 1926 over Genesis 2 en 3 nog fe nandhaven zijn) nog afge handeld moet worden. com nis3ie die verslag uitbracht over het rapport van de evangelisatie- deputaten, sprak uit dat de tijd voor bij is dat volstaan kan worden met wat plaatselijk spontaan ondernomen wordt (of niet) op evangelisatiege- bied. De tijd is gekomen om voort te gaan in de richting van gezamenlijke planning en strategie. Pers Allerlei evangelisatiemiddelen kwa men ter sprake. Algemeen was het gevoelen dat de Gereformeerde Ker ken te weinig inbreng hebben in het zo belangrijke evangelisatiemiddel, de groduktie en distributie van lectuur. 7.1 31629 Prof. dr. J. Verkuijl zag vooral op boekengebied nog een grote leemte en als deze niet opgevuld wordt door schrijvers en uitgevers zal de kerk zelf aan het werk moeten gaan. De synode was van oordeel dat coördinatie lectuurproduktie en -distributie door Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. plaats in Overijsel-kant; 2.afzonderlijk-zangwijs; 3.achterdeel van de hals-venster-bekende afkorting; 4.af- korting van dyne-gemeente in Drente- muzieknoot; 5.bekende afkorting-dorp in N.Brabant; 6.jongensnaam-tc kennen ge ven; 7. wilde ha ver-gemeente in Belg. Limburg-ontkenning (Eng.); 8.voorzetsel- kant van een stroom-muzieknoot; snoekbaars-telwoord. Vertikaal: 1.onbeteugeld; 2.dorp in Gro- ningen-familielid; 3.pookijzer-plaats in Engeland; 4.nummer (afk)-zuiver-slaapt men op: 5.mannelijk beroep-votre excel lence (afk). 6.voorlichting-muzieknoot, achting; T.behoeftige persoon-kubieke meter; 8.inwendig lichaamsdeel-oude vr. datief van een; fl.zuldvrucht-middag. menwerking met particuliere lectuuror- ganisaties beslist nodig is. Maar ook de radio en televisie werden niet vergeten. Zonder dat de commissie een bepaalde officiële uitspraak voorstelt, gaf ze toch als mening te kennen dat het goed zou zijn als. sommige theologische stu denten eens een stage bij de NCRV zouden kunnen lopen om te kunnen wennen aan het werken met een microfoon. De meeste aandacht kreeg een uit spraak over „experimenten met nieuwe gemeentevormen". Men ziet telkens weer dat mensen van buiten de kerk, als zij tot geloof komen, zich zo moeilijk thuis voelen in de gevestigde kerken. Spreken Jonge kerken" op de zendings- velden, hier viel deze term voor de mogelijkheid om deze mensen op te Experimenten „Zou dit ooit verwezenlijkt worden, dan zouden dus naast de huidige plaatselijke gereformeerde kerken een soort van „bekeerlingengemeen ten" ontstaan. Niet ieder, bijvoorbeeld prof. C. van der Wonde, niet wilde die kant uit, al voelde wel ieder dat heet noodzakelijk is dat deze mensen beter worden opgevangen. De tijd ontbrak echter om op dit punt tot een defini tieve uitspraak te komen. Het ziet ernaar uit dat een „vierde ambt* binnen de gereformeerde Kerken mogelijk wordt. Deputaten stellen ten minste voor om te komen tot een „nood- opleiding" voor evangelisten. Men wil daarmee een begin maken, omdat in de komende jaren de positie, functie en status van de kerkelijke vormingsleider nader bepaald kunnen worden. Als ervaring is, kan er later gereformeerde evangelisatiecentrum ii ethe Baarn. Zon De gereformeerde Kerken willei ctcl echter niet spreken van „evangelis ctbe ten". Deze naam heeft een ongunstigt per klank, wordt gezegd. Voorgesteli Urg wordt om deze mensen van het „vier de ambt" vormingsleider in kerkelijkfom arbeid te noemen. Een synodelid korttt set het al af tot „voka" een woord dd.jó doet denken aan het hervormd^ gbt „wika" voor werker in kerkelijke ar-T Industrie het rapport van industrie-deputaten ga! aanleiding tot meer kritischer vragen. B n werd namelijk voorgesteld dat de Gere- w formeerde Kerken mee zullen werket aan de stichting van een Centraal Inter- a" kerkelijk Bureau voor het Bedrijfsleven. 1 De ontwikkeling op dit gebied ging ds. I D. van Enk, en hij was niet de enige, e wat al te snel. Anderen, als ds. A. C. Van t_. Nood van Vels?n, vreesden dat hei industriewerk al een heel kostbare nieu» we tak van arbeid voor de Gereformeer- 1 de Kerken begint te worden. Maar misschien kwamen de vele kriti- k- sche opmerkingen ook wel wat voort uitijen onkunde. De predikanten ds. P. Visser en lor- dr. D. van Swigchem erkenden dat zij) j de problematiek van het christenzijn de industrie. Die moet niet alleen zoals voorgesteld was aan jonge- predikanten gegeven worden, meenden ze, maar ook ons „ouderen". Onmerkelijk was dat van de 38 ouderlingen diakenen op de synode aanwezig, «lechts zes werkzaam (geweest) warei de industrie. Opnieuw op deze vrijwel ..besluitenlo- ze" dag kwam het duur tijdgebrek niet tot een uitspraak over het ai of niet medewerken aan het interkerkelijk bu- (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Zomin als Jeru zalem één wordt zonder de beke ring van Israël tot zijn verworpen Messias, zomin zal Berlijn genezen zonder de verwijdering van de diepere oorzaken, waardoor de cistische catastrofe opgeroeoen werd. Aldus ds. A. A. Leenhouts te Am sterdam in een open brief aan de leden van de regering, de Eerste de Tweede Kamer. Deze open brief heeft hij hun vandaag toegezonden samen met zijn nieuwste boek „Een Pascha voor Jahwe", waarin hij aan dacht vraagt voor wat ds. Leenhouts noemt „de komende apocalyptische crisis der volkeren". In zijn open brief aan regering en parlement trekt ds. Leenhouts paral lellen tussen de „twee gescheurde hoofdsteden" Berlyn en Jeruzalem. Beiden dragen een doornenkroon van prikkeldraad, de zondaar en de beul. Beiden kunnen slechts door bekering worden genezen. Ds. Leenhouts bespeurt hiervan niets in de uitspraken van de Duitse poli tieke leiders en roept de Nederlandse regering daarom op, om overleg te plegen met Bonn en maatregelen te nemen, omdat Nederland anders be trokken wordt bij „het ijdele provo cerende politieke pokerspel van een nabuurvolk". Het boek van ds. Leenhouts, dat door het aanbieden aan regering en parlement thans publiek is geworden, geeft een indruk van de boodschap van deze 50-jarige predikant, die 1958 zijn ambt in de Geref. Kerken neerlegde en nu schrijft, dat hij krachtens de bijzondere bediening, die hij van God ontvangen heeft, buiten elk kerkverband, groep of richting) staat en ook geen eigen gemeente heeft. Eindtijd In „Een Pascha voor Jahwe" g ds. Leenhouts eerst een weergave de profetische roeping, die hij in 1948 ervoer en de brandende visioenen, die daarmee gepaard gingen. Vervolgens geeft hij zijn visie op het bijbelboek Openbaring van Johannes en daarmee zijn gedachten over de eindtijd. In het laatste hoofdstuk „De cirkels van Izebel" bespreekt ds. Leenhouts de geïnstitutioneerde kerken en d« oecumene. Tegenover de „valse een heid" roept ds. Leenhouts op tot de ware oecumene. In verband daarmee pleit hij een „Groot-Karmel". Tegenover de Wereldraad van Kerken met aange sloten kerken moeten „allen, die nog geloven in Jezus Christus, zoals Hij ons is geopenbaard door profeten cn apostelen", op de eerste vrijdagavond van elke maand het Heilig Avondmaal vieren. Zoals indertijd in de strijd tussen Elia en de Baaipriesters, zal dan ook blijken „waar het vuur valt". Het resultaat van deze avondmaals vieringen zal namelijk volgens ds. Leenhouts zijn, dat Israël zich zal bekeren tot Christus. Een Pascha voor Jahwe door A. A. Leenhouts. Uitgave Getuigenis en Een heid, Postbus 5057, Schevenlngen (253

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2