Jongeren op weg naar Nes Ammin Een woord voor vandaag Europees comité voor kerk en Joodse volk Sint Pieterskerk krijgt vierde bronzen deur Beropni n pswerk ZATERDAG 4 SEPTEMBER 196; Gij zijt Mijn getuigen: is er een God buiten Mij? Door de mond van de profeet Jesaja spreekt God deze woorden. Hij roept de mensen als getuigen op en van tevoren weet Hij het antwoord op de vraag: er is géén God buiten Hem. Wat wordt er door de mensen gezocht naar Godin de kerk en erbuiten. In alle tijden en op alle plaatsen heeft de mens gezocht, naar een vast punt buiten hem, naar Iemand, bij Wie hij zich veilig weet, naar een God, Die bevrijdt en verlost van alles wat een mens kan wonden en pijn kan doen. Er is (en wordt) gezocht op de meest onmogelijke plaatsen en dan gebeurt het, dat iemand zegt: het spijt mij, maar ik kan God niet vinden, Hij verbergt Zich zeker voor mij. Zullen wij het een drogreden noemen? Zeker, er kunnen momenten zijn in een mensen leven, waarop het lijkt, dat God Zich heeft teruggetrokken. Maar dan zal allereerst de vraag beantwoord dienen te wor den, of wij Hem wel op de goede wijze hebben gezocht. Gij zijt Mijn getuigen: is er een God buiten Mij? Zij zijn er wel, maar dan zijn het produkten van de menselijke geest, waarin men, als het erop aankomt, geen vertrouwen kan hebben. In het Woord, dat compleet voor ons ligt, treedt God uit de onein digheid in de tijd. Hij bemoeit Zich intensief met de mens, Zijn schepsel. Hij laat die mens niet in onzekerheid achter over Zijn wil en Zijn bedoelingen. Onrustig is ons hart tot het rust vindt in God. Vanavond lezen wij: Exodus 9 vers 1 tot en met 12. Wij lezen morgen: Exodus 9 vers 13 tot en met 35. (Van een onzer redacteuren) HAARLEM Vanmorgen zijn acht mensen in een tweedehands, maar technisch volwaardig, Volkswagenbusje aan een lange rit be gonnen. Nes Ammim, de bekende nederzetting aan de kust van Ga- lilea in Israël is het doel van hun reis. Pioniers van Nes Ammin moeten chronisch woekeren met geld. Daarom deze autotocht, die, ook al door het meerijden van twee „betalende passa giers" (enkele jongelui die alleen maar een trip door Israël willen maken) de reiskosten van de andere zes tot het laagst denkbare bedrag moet reduceren. Die zes gaan de gelederen der christe lijke nederzetting in het nieuwe/oude land versterken. Ze worden binnen afzienbare tijd door een ongeveer even f grote groep gevolgd. De totale bevolking van Nes Ammim die thans ongeveer 25 „man" bedraagt zal daardoor dus aan zienlijk toenemen. Dat is ook hard nodig. Want alle pioniers van Nes Ammim, die temidden van de Israëli's willen meewerken aan de opbouw van de nieuwe staat, zijn vastbe sloten om datgene wat ze als hun op dracht zien in sneller tempo dan tot nu toe na te streven. Maar al te goed beseffen ze dat in Israël en daarbuiten menig kritisch oog op hun activiteiten is gericht. Daarom vooral willen ze spoediger dan ooit de maagdelijke, maar bijzonder vruchtbare lap grond die ze aankochten in cultuur brengen, er zo mogelijk ook industrie op vestigen en er een in alle opzichten bloeiende dorpsgemeenschap stichten. Ook al verschaft het thuisfront in Neder land bii lange na nog niet voldoende financiële bijstand. Solidariteit KEH Tilburg over medische studie TILBURG Naar aanleidig van be richten over de mogelijkheid of onmo gelijkheid een medische faculteit te verbinden aan de Katholieke Economische Hogeschool in Tilburg, deelt het college van curatoren van deze hogeschool mede. dat op 30 jui in een gesprek, dat de president-curator, de rector-magnificus en de secretaris van het college van cu ratoren met de minister hadden, terloops het onderhavige onderwerp aan de orde is gesteld. Daarbij heeft men zich van Tilburgse zijde beperkt tot de medede ling, dat dit onderwerp in studie is genomen door een commissie, die zich over de toekomst van de Katholieke Hogeschool in het algemeen zal beraden. De aanleiding om een medische facul teit in de studie te betrekken werd onder andere gevormd door de bij de vestiging w-, a j j m Het gaat alleen om de düd, waarmee ÜPII kaïlltekeillllg solidariteit met Israël willen proberen te bewijzen. Allen willen zon- der meer him gaven en mogelijkheden in DE KOGEL DOOR DE KERK KL *1212!CJïVmie«Vtn Deze week verschijnt een boekje ,,De kogel door de kerk", dat niet bepaald &e'egenheid, te weten: kost en inwoning, opgewekte lectuur is. Het bevat veertien gesprekken met mensen die de In veertien dagen hopen de jonge Gereformeerde Kerken hebben verlaten of er uit zijn gezet. Het bevat klach- reizigers „over" te zijn. Hun tocht ten en aanklachten. Er staan dingen in die de Gereformeerde Kerken zich vier van het reisgezelschap zijn tot zullen moeten aantrekken. mk° worden6 E°erouleeïd 'Sert^toT Maar juist de discussie die de afgelopen week in de synode werd gevoerd Duitsland, Oostenrijk Joego-Slavië Bul- Sebracbt. hetgeen dan zal onderstrepeniPieter (18) over de randkerkelijken en hen die niets meer met de kerk te maken willen garije, Turkije, Syrië,' Libanon en Jorda- dat ,Nes Amn}!m 8een kibbo®ïs rnao*" 1""' "-fo" nië. Overnacht wordt hetzij in de wagen, hetzij in de tenten die worden meege- Hoe ziet deze juniorenploeg er uit? Daar is in de eerste plaats Hans Romijn (23> uit Katwijk, die na zijn hts-oplei- ding enkele jaren op het architectenbu reau van de heer Oud heeft gewerkt. Zijn bijzondere belangstelling gaat voor hebben, bewijst dat men dit daar ook inderdaad al doet. Het was een goede discussie, waarbij wel over tucht gesproken werd, maar niet in juridische en gelukkig niet in pastorale zin. In wezen hebben de Gereformeerde Kerken hun antwoord op dit boekje al gegeven, precies een week voor het uitkwam. Er staan ook merkwaardige dingen in. Vooral degenen die de kerk finaal de rug hebben toegekeerd, schilderen een beeld dat zo ver van de werkelijk heid af staat, dat het niet eens meer een karikatuur genoemd kan worden. Juist die gesprekken moeten ons als christenen doen schrikken. Want deze!wat zijn vakgebied betreft uit zullen de kerk nimmer meer leren kennen, als zij niet in de ontmoetingen "oderne woningbouw, die hij in Neder- re kcvuiiiiu uuur ue uii uc vestiging ,ii i land zeer traditioneel vindt en veel van de medische faculteit in Rotterdam j met ons a's leken, het echte geloof, het „Gelaat van Christus gaan zien. 'functioneler zou wensen. ;epubliceerde cijfers over de toekom- Dr. F. L. Bos uit Vlaardingen had gelijk toen hij zij, dat deze mensen nietl stige artsendichtheid en de daarmee zjjn te bereiken door organisatorische bepalingen. Pas als de kerk weer ge- bo"^ van het dorP '8 bee°nnen sS°?sng6ind6toSl6n!Jow"r,aisn per I meente' als de leden weer gelovigen worden, zal het mogelijk zijn om hetj^ant met" de v?jt barakken6 em'pHmV faculteit' evangelie uit te dragen. En dat geldt niet slechts voor de gereformeerden, tieve loods voor landbouwmachines en Curatoren van de Katholieke Econo- maar voor de gelovigen uit alle kerken. We kunnen boos worden over onzin een bloemenkas Is nog maar sprake van •nische Hogeschool z(Jn derhalve van dje verteld wordt in dit boekje. We kunnen óók deze gesprekken zien als een e®n AeeI .prU begl.n- A? moeten werk- mening, dat het innemen van een stand- i ount in dit stadium prematuur is. Zij 1 aPPei °P tijn echter ook van mening, dat zij zorg- vuldig moeten nagaan welke eiser ontwikkeling van het gewest aan instelling als de hogeschool stelt. Zuidafrikaanse kerk; Alleen sabotage onderdrukken is niet genoeg KAAPSTAD De synode van de (kleine) Zuidafrikaanse Methodisten- kerk heeft in een resolutie uitgespro ken, dat het niet voldoende is sabota ge te onderdrukken, als niet tegelijk alle bevolkingsgroepen de mogelijk heid verschaft wordt, om een aandeel te krijgen in de wetgeving en de politiek van het land. Wij erkennen, zo wordt in de reso lutie gezegd, dat het de plicht van de regering is, om de orde en de wet in Zuid-Afrika te handhaven. Maar wij zijn er van overtuigd, dat diegenen, die volgens hun geloof en geweten er plaatsen komen, bedrijven dienen te geloof met meer liefde en kracht uit te dragen. worden gehuisvest, er zal een gastenhuis een eenvoudig hospitium voor de gaande en komende man dienen te een school, een ontmoetings- en niet te vergeten: woningen... In Rotterdam oprichting van Moshav moshav is. Het verschil? De kibboets heeft in alle opzichten een collectieve structuur: de moshav is niet collectief qua samenlevingspatroon: de gezinnen Een andere vakman is Jan van de Pol (25) uit De Lier, kassenbouwer, die enkele in Israël al aanwezige collega's gaat bijstaan. De kassenbouw die Nes Ammim namelijk in Israël introduceerde heeft tot belangstelling voor de glascul tuur in het land geleld en diverse bestellingen opgeleverd. Nes Ammim vertegenwoordiger in Israël voor e Nederlandse kassenbouwer en zo worden weer inkomsten gecreëerd die ten goede aan het project kunnen komen. In de kas die is verrezen gaat bloemen kweken. Anjers en andere bloe- mensoorten doen het goed en beloven wat voor de toekomst. Waren niet on langs enkele prijzen het deel van de Nederlandse pioniers uit Nes Ammim? En dat op een INTERnationale bloemen- expositie, die in Haifa is gehouden! De derde man van de Volkswagenbus moet eigenlijk tegelijk met de overigen genoemd worden. Het is de Ier: de heef Wachtel (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Volgende week zal van 6 tot 9 september in Rotterdam een internationale conferentie worden gehouden van afgevaardigden van verschillende Europese kerken. Het is de be doeling, dat op deze conferentie de oprichting van een regionaal Europees comité voor de kerk en het Joodse volk een feit wordt. Het comité voor de kerk en het streven, om veranderingen tot I Joodse volk, dat van de Wereldraad stand te brengen langs de grondwette- van Kerken uitgaat, besloot op zijn lijke weg, niet beschouwd mogen vergadering in Enoegoe (Oost-Nige- worden als vijanden van de staat. ria) in januari van dit jaar, om de Het communisme en elke poging om oprichting van dergelijke comité's te door sabotage de situatie in Zuid- stimuleren. In Groot-Britannië en in Afrika te veranderen werden door de (Noord-)Amerika zijn inmiddels reeds Zuidafrikaanse methodisten veroor- regionale comité's gevormd. deeld. Lutherse statistiek AMSTERDAM Onlangs is de jaar lijkse statistiek van de Evangelisch Lu therse Kerk uitgekomen. Op een uitleg- vel vermeldt het de gegevens van de 63 gemeenten in ons land. Het is de bedoeling, dat deze regio- nale comité's zelfstandig gaan func tioneren, onafhankelijk van de We- reldraad van Kerken, zo vertelde ons ds. R. Bakker te Rotterdam, die voor- zitter is van het Wereldraadcomité voor de kerk en het Joodse volk, dat de vergadering volgende week organi- Zelfstandig Het is niet bevreemdend, dat door de ontkerkelijking vooral in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den, Haag bijvoorbeeld het aantal lidmaten is regionale comités zullen niet bij achteruitgegaan. voorbeeld een soort sub-comite s wor- De gegevens vermelden ook de fre- den. Ook kerken, die niet bij de quentie van het aantal avondmaalsdien- Wereldraad zijn aangesloten, kunnen sten. Opvallend is zo, dat bijvoorbeeld (jus zonder enig bezwaar meewerken, Heerlen twintis maal het avondmaal evenals dat ook hel gcvai ls bij de the6'e gemeenten' ii^het' zidden vaif ons N;h0rgco„,eren,le van Europese ker- land vaker bijeenkwamen rond de Ke"* avondmaalstafel dan misschien elders. den uit de Skandinavische landen, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, België en natuurlijk uit ons land. Men hoopt echter, dat ook Oosteuropese S» kerken zich zullen aansluiten. Op grond van een studierapport van de commissie voor Geloofsbelijdenis en Kerkorde van de Wereldraad zul len eerst theologische vragen worden besproken, die samenhangen met de verhouding tussen de kerk en het Joodse volk. Vervolgens komt de praktijk aan de orde: een inventarisa tie van wat er thans gedaan wordt op dit terrein door de Europese kerken. Het zal vooral de taak zijn van het regionaal comité, om hier coördine rend en richting-gevend op te treden. Aan het eind van de conferentie, die in het Atrium wordt gehouden, zal dan een bestuur worden De jonge Pilons en hun vriend gaan mee als onderdeel van het gezin Pilon, dat binnenkort in zijn geheel zal over komen. Vader J. J., medicus, verkoos Israël waar hij reeds bijna tien jaar in een ziekenhuis werkte opnieuw als werkdomein. Dat de groep jongeren wat eerder is vertrokken hangt samen met de aanvang over enkele weken van de speciale cursus voor buitenlanders die allen wil len gaan volgen en die hen moet bekwa men in het modern-Hebreeuws, taal in Israël. Daarnaast wordt op deze cursus ook meer kennis over land volk verkregen. Voor sommigen betekent het een frisser, voor de meesten een volkomen ve leergang. De school vele van dit type in het land staat in Shomrat, slechts enkele kilome- Nes ^mmim gelegen. De cursu: Leraar m.o.,*yergt da8elijfcs drie uur; de overige uren Velde die «innen dus voor het werken met de Ds. Bakker verwacht afgevaardig- VATICAANSTAD aanse beeldhouwer Ve- vaak kortweg Sint Pie- ■tr J 1 ranzo Crocetti. Men ter genoemd, is de Voor de laatste fitting denjct 5|nneu een week grootste christelijke kerk van het tweede Vati- mej /,ef plaatsen van de ter wereld. Hij staat op caanse concilie begint deuren klaar te zijn. de plaats van een basi- hoopt men in Rome de Deze grote kerk heeft liek. in ie buurt ion de j. wölir vijf hoofdingangen. In plek waar, naar men pierde bronzen deur 2jch 2egt ie aposM van de Sint Pieters- oude bronzen deur ten tijde van Nero werd kerk te hebben aange- met filigreinwerk uit de gekruisigd. zestiende eeuw. Aan de Onder paus Julius II kant staat de bron- is met de bouw van de j. zen „deur van de dood", kerk begonnen. De eer- men bezig mee net jig vor\y jaar werd ste bouwmeester was plaatsen van de 4950 aangebracht, en een Bramante, die leefde kilo wegende eerste houten deur. van 1445 tot 1514, Iater\ helft van de deur. De- Tegenover de „deur volgde vele anderen. In bracht. Op het ogenblik is de dood" staat de 1626 werd de kerk, „deur ran de engel", die waarvan de oppervlakte nu een vroeger houten 15160 m2 beslaat, inge- de deur van de Engel, deur vervangt, en de wijd. Onder de kerk be-j kleine bronzen Porta vinden zich de krypten De tweede helft van Santa, die slechts eens met de graven van de de deur wordt over in de vijf en twintig overleden pausen. In del twee of drie dagen uit jaar, tijdens het heilige kerk bevindt zich de Milaan verwacht. Hij is jaar, wordt geopend. wereldberoemde Piëta gemaakt door de Itali- De Sint Pieterskerk, van Michelangelo. 1 ze heet de Porta dell' Angelo, wat betekent: SCHIP ZONDEK KOEK Friesland mag dan 's avonds om ben zo bang in de tent". 9 uur slapen, 's morgens vroeg is ,fiang waarvoor?" informeerde het op een bar pril uur weer klaar ik slaperig. wakker, dan lijkt de romantiek „De regen klettert zo akelig op van knus onder een gaslamp zitten het tentdak, en de jongens slapen heel lang geleden. maar door". Want zo omstreeks de eerste Als ik bijna weer indut zegt lichtstraal klimt de boer al op zijn mijn dochter knorrend: „Gezellig Hoe zou het in Zuid-Vietnam trekker om naar zijn koeien te hé?" gaan, hoe in Afrika? Zou Johnson hobbelen. Ook in onze kleine ne- Die gezelligheid komt haar duur er nog zorgelijker en ouder uitzien derzetting begint de dag ijselijk te staan, want als de jongens de dan voor onze vakantie? Wat heeft vroeg. Al voor zeven uur vliegen volgende ochtend binnenstormen Martin Luther King deze weken de tentjes open en plonzen vijf wordt ze bedolven onder hono. Ze gedaan? Wat Erhardt? Wat boer moedige kinderen gierend en pil- houdt zich kranig, zelfs als haar Koekoek? Het kleine kamertje lend de koude plomp in. Dat heb vlucht stom en laf meidenwerk gaat me op mijn zenuwen werken, ik nooit zien gebeuren, want ik genoemd wordt. Schijnheilig zegt het mag dan op een sappig groen word meestal pas echt wakker als ze: „Zal ik nu eens thee zetten?" eiland staan in „het beste land van er vijf rillende blote lijven nog na- „Kijk, kijk, moeders grote doch- de aarde", zoals de Friezen chau- spetterend om mij heen naar ter kan al theetje zetten," krijgt ze vinistisch in hun volkslied zingen, handdoeken graaien. Water drupt nog een lik, want grote broers ik wil weer weten hoe het toegaat op het vloertje, kroos en gras kennen geen genade. in minder fijne landen, kruimelt rond. De eerste dagen. Als we dan eindelijk ontbeten Daar drommen de kinderen bin toen de hollandse huisvrouwen- hebben, giert de storm nog met nen, hun wandeling eindigde met adat mij nog hevig aankleefde, onmetelijke kracht, maar het is een bezoek aan de boerin, wat zes probeerde ik deze ochtend-séance droog, wat winst betekent. De kin- verse eieren opleverde. Ze werden netjes te regelen. Maar de preken deren besluiten tot een wandeling, verpakt in stukken krantepapier, die nodig waren om een nettere een uitmuntend idee, want ik hijg Zorgvuldig strijk ik de flarden organisatie te bewerken zouden naar wat orde in de chaos van glad en ik lees het weerbericht beslist meer tijd in beslag nemen natte sokken en hagelslag op de van ja van wanneer? Een verlo- dan een opschiet-dweil over het vloer. pen aanbieding van magere ham vloertje, dus koos ik opgewekt de Als na een stijf kwartiertje een lappen kan ook mijn leeshonger weg van de minste weerstand. He- toef verse boterbloemen op tafel niet stillen. Op een ander stuk zie lemaal echt wakker ben ik pas als staat en de koffie ruikt als bij ik dat het in Griekenland ook nog ik de twee koudste kinderen bij moeders thuis, kan ik de situatie geen pais en vree is. Zes eieren me in bed krijg een wreed en weer overzien. verpakt in een oude krant brengen toch dierbaar begin van de dag. Terwijl ik genotter van een mok me brokstukken van nieuws, dat Degenen die het hardst naar thee koffie, besluipt me ineens een vaag Qeen nieuws meer is. verlangt reddert wat en dan drin- gevoel van gemis. Begin ik naar Ik verlang naar de krant, maar ken we allemaal in één bed thee huis te verlangen? Nee. Wat wil ik waar verlang ik eigenlijk naar? Friesland is dan niet alleen ont- dan nu? Ineens weet ik het. Ik Heel concreet verlangde ik terug waakt maar ook springlevend. verlang intens naar een krant. naar al die goede en nare, blije en Vandaap echter geen dappere Omdat we gemeend hadden best tragische dingen van het leven, j ochtendzwemmers. Het heitelan een paar weken zonder te kunnen waarmee de krant je dagelijks in hee/t nu eenmaal geen subtropisch hadden w'e hem niet na laten contact brengt. Een Robinson Cru- klimaat, het kan er ook gewoon sturen. Maar nu ik zo verzadigd soë-leven zonder krant is verrukke- stormen en regenen. Vannacht be- ben van rust en een probleemloze lijk als vacantie, maar als het te gon het al. een klein bevend horizon en de stormen loeien is het lang duurt ga je lijken op het vrouwtje stond naast mijn sponde alsof ik terug geblazen word naar wapen van het Friese stadje IJlst: en richtte onbarmhartig haar zak- een wereld waar ik tenslotte deel een schip zonder roer. lantaarn op me. „Mag ik bij jou, ik vanuit maak. MINK VAN R1JSDIJK I Allard (16) Rilon, alsmede hun vriend en huisgenoot Bert Jan Hofman (18) zodanig bij hun studie moet trachten te begeleiden, dat ze over enke le jaren allemaal in Nederland hun staatsexamen HBS kunnen doen. Vader volgt De reisgenoten hopen minsten drie jaar weg te blijven. Dat geldt evenzo voor hep die volgen: dokter Pilon met de rest van zijn gezin. Ondanks de financiële moeilijkheden hopen ze veel tot stand te kunnen brengen. Aan de pioniers zal het zeker niet liggen. O ja, het gironummer van de stich ting Nes Ammim-Nederland er zijn ook stichtingen in Amerika. Duitsland en Zwitserland is 55556. Rotterdam. NEGEN MILJOEN LUTHERANEN IN NOORD-AMERIKA NEW 10RK Het aantal lutherse christenen in Noord-Amerika heeft de negen miljoen overschreden. Daarmee blijven de lutheranen onder de pro testantse hoofdrichtingen in de Ver enigde Staten en Canada de derde plaats innemen na de baptisten en de methodisten (respectievelijk 19 en 12 miljoen). Uit de cijfers, die de Nationale Luther- J-5aa<' over 1964 heeft gepubliceerd, blijkt, dat de drie grot. en zeven kleine Mherse kerken in Noord-Amerika 9.002.969 gedoopte leden hebben, waarvan ongeveer 300.000 in Canada wonen en de rest in de Verenigde Staten. Voor de twintigste achtereenvolgende keer het de jaarbalans zien, dat de Lutherse Kerk (Missouri-synode) het sterkst groeit. Het ledental steeg met 22. procent tot 2,75 miljoen, terwijl de beide andere grote kerken slechts met 0,8 en 1,6 procent vooruitgingen. /*£ot n" toe heeft de Lutherse Kerk (Missouri-synode) zich buiten de Luther se Wereldfederatie en de Wereldraad van Kerken gehouden. Kort geleden heeft •"e kerk echter besloten te participeren de Lutherse Raad in de Verenigde Staten, die de Nationale Lutherse Raad zal vervangen. tweeJ andere kerken, die hierin zullen meedoen, zijn de Lutherse Kerk in Amerika (3,25 miljoen) en de Ameri- kaanse Lutherse Kerk (2,58 miljoen), die onderling reeds nauw samenwerken. De drie kerken tellen samen 8,58 van de 9 miljoen Amerikaanse lutheranen. Volgens de officiële opgave van deze statistiek bedraagt het vermogen van de lutherse kerken in Canada en de Ver enigde Staten 2,76 miljard dollar. Spaanse baptisten bereiden cam pagne in oktober voor BARCELONA De Spaanse bap tisten bereiden zich voor op een grote evangelisatiecampagne, die zij tege lijkertijd in geheel Spanje willen houden van 10 tot 31 oktober. De Spaanse predikanten zullen in de evangelisatiesamenkomsten worden bijgestaan door een zestal predikan ten uit Latijns-Amerikaanse landen. Omdat vele propagandamedia voor hen ontoegankelijk zijn, moe ten de Spaanse baptisten de moge lijkheden, die zij hebben ten volle benutten. Thuis en op hun werk nodigen daarom bescheiden affiches tot de samenkomsten. Anderen dra gen insignes en hopen daardoor uit te lokken tot een gesprek. Nieuwsbrieven en maandelijkse bul letins houden de leden van de 51 gemeenten en de talrijke zendingspos- ten steeds van de laatste ontwikkelin gen op de hoogte. Op een conferentie van buitenland se baptistenzendelingen in Barcelona is besloten volledig mee te werken in het program, dat de Spaanse predi kanten hebben opgesteld. Dit plan voorziet in een verdubbeling van het aantal gemeenten en de stichting van gemeenten in elke provincie van Spanje vóór 1970. NED. HERV. KERK Beroepen te Roswinkel: L. K. Bos te aetslawier. GEREF. KERKEN si wn°imen Anaaf ,Blacktown (New South Wales - Australië): J. v. d. Staal te inverstone (Tasmanië - Australië), v.b. te Vroomshoop. De Nederduitse Gereformeerde Sa menkomst zal donderdag 9 september1 s avonds om 7 uur een bijeenkomst be- icggen in de Lutherse kerk. Walstraat 23 te Vilsslngen. Voorganger is de heer A de Redelijkheid te Ouderkerk aan den IJssel. In Bergen op Zoom is woensdag avond om 7.15 uur een bijeenkomst in ie Lutherse kerk, Faurestraat 14. Hier zal eveneens de heer De Redelijkheid spreken. Instituut voor Internationale excursies Jepf-'4 door Israël f 1080 tot 1240 5-22 januari: INDONESIË I vliegreis per Garuda ill 4400 :ing met vor- ,Den Alerdinck" mingscentrum te Laag-Zuthem) 20 feb.—20 maart: ISRAËL treln-bootreis met tocht door Israël i3eo 20 feb.—10 maart: INDONESIË II geheel als Indonesië I 14-29 maart: ISRAËL voorjaarsvliegreis per K.L.M.: tocht door heel Israël 1380 30 maart—14 april: GRIEKENLAND Griekenland 1190 5-22 april: RUSLAND vliegreis per K.L.M. met bezoek aan Moskou. Le ningrad en Zagorsk 980 9-26 mei: ISRAËL lentereis per K.L.M. met tocht door heel Israël 1590 2-16 juni: GRIEKENLAND vliegreis met tocht door VOORLICHTINGSAVONDEN: maandag 6 sept: Amsterdam-Krasna- polsky; dinsdag 7 sept Utrecht-Ter minus; donderdag 9 sept.: Rotterdam- Engels: vrijdag 10 sept.: Den Haag- Pulchn steeds om 8 uur. Vlamingen blijven strijden tegen de Franse preken BRUSSEL Onverminderd zulten de Vlamingen blijven strijden tegen een verdere doordringing van de r ranse taal aan de geheel Nederland se kust van België. Het „Aktiekomitee tegen de Verfransing van de Belgi sche Kust" heeft gisteren in een ver klaring gezegd, dat voortgegaan zal worden verzet te bieden tegen de Franse preken in het toeristenseizoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2