Tachtig miljoen kaars tegen Leidse stadhuis VREDESKERK struise zwaan aan het Lorentz-water Moderne kunst pen lP Hervormde Gem. verlaat Ier aula aan Asserstraat Blikvangers op Leidato (4) „...drie, twee, één... sluiters open..." Actie kankerbestrijding in Leiden van start PS 1965 - NIEUWE LEIDSE COURANT DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1963 Bekoorlijk voor het oog zeer praktisch voor het gebruik ivederom lad van bekend, erd door gepaard stromin- rerklaar- toen hij hoorde dat op 2 september de Vredeskerk aan de Burggraven laan rovincies in gebruik wordt genomen. Hjj staat met die opmerking niet alleen; er zijn van de meer Hervormden die zich afvragen of de ingebruikneming van de Vredes- het kerk geen consequenties moet hebben voor het overige kerkenbezit van de van Leidse Hervormde Gemeente, dat het kan niet worden ontkend ge- geld en zien het aantal kerkgangers te groot is. Er zyn inderdaad veel meer zit- ken van plaatsen in totaal dan het getal kerkgangers nodig maakt. 'n^ 40 000 passen tegenover een dergelijke gedachtengang twee opmerkingen, Duits !*n eers*e Ptaats Saat het niet aan om op het oude kerkenbezit in de bin- 1 s"!nenstad te blijven staren en de zich sterk uitbreidende buitenwijken een- t Neder- V0U^S te verwaarlozen. Een nieuwe wijk zonder kerkelijke outillage in ïg Oecu- welke vorm dan ook, hetzij een kerk, hetzij een wijkcentrum is niet ten per af. Men zegt wel eens: in deze tijd moet de Kerk naar de mensen komen; es tetra- <je mensen komen niet meer naar haar. Men kan vragen of dat principieel (Van oen onzer redacteuren) LEIDEN „Nou wordt de Hooglandse zeker overbodig", zei iemand el) ver ten zijn ooit anders is geweest. Een feit is evenwel dat de bewoners jedeelte- stadsdeel in het algemeen hun eigen kerk begeren en dat bij een afgeronde De ker-istructuur van de nieuwe wijk de trek naar de stadskerk steeds geringer i zonden Wordt. Met de stedelijke migratie raakt dan ook een steeds groter aantal n^an°de z^ptaatsen in de centrumkerken onbezet. De structuren veranderen gron- p open: dië en het kost onmiskenbaar tijd, de juiste aanpassing daaraan te vinden. Ten tweede moet over het afstoten van kerkenbezit niet lichtvaardig wor pen gedacht. De beherende kerkelijke jnstantie is in hoge mate verantw jdelijk voor het behoud van wat i:_ loop der jaren (eeuwen) haar bezit is (geworden. Dat geldt in bijzondere ma- Graham te voor die gebouwen die uit historisch dat heten cultureel oogpunt beschermd die- is dannen te worden. Men kan zich er niet geleden, kvillekeurig van ontdoen. De vraag e grote kvat er na afstoting van zo'n gebouw gay-sta-kou worden, kan men niet ontlopen. Hall inIn het verband van de Hooglandse kerk hebben wij een kerkelijke func- tobinson lionaris eens horen vragen: „Weet u invloedeen serieuze koper?" Met andere heologie «voorden: het lijkt, dat de hervormde an- Kerkvoogdij niet ongenegen is afstand iken en te doen van een deel van haar bezit, de inaar zij wenst haar verantwoordelijk- ïeid voor een in alle opzichten ver- intwoorde regeling niet te (laten) be- President-kerkvoogd M. Struys zei >ns onlangs: ,,Het is een nogal pijnlij- tale bc- 52.000 Jrotere spreiding 'rka.th.0-- ea: Het is niet onmogelijk, dat de ope- ing van de Vredeskerk het kerkbe- roek elders ongunstig zal beïnvloeden, P es" ofschoon men goed moet weten, dat ,V- p~ de Vredeskerk in de plaats komt van clemere de ui0-aula aan de Asserstraat die vele jaren als kerkzaal in gebrnik is en Klei- geWeest en waar regelmatig op zon- twmtig dagmorgen dubbele diensten (negen van ae Lur en half elf) moesten worden ge- viteiten houden. Maar het is geen onbekend voor 54 verschijnsel dat het kerkbezoek in de nieuwe wijk bij aanwezigheid van een eigen kerk toeneemt In de regel gaat dat ten koste van het getal kerkgan gers op andere plaatsen, want het is onwerkelijk, te menen dat het totale aantal kerkgangers door de opening van een nieuwe kerk beduidend stijgt. Wel kan men zeggen dat men daling tt van het getal kerkgangers door de opening van nieuwe kerken (grotere spreiding van het kerkenbezit) voor- tr u (komt Er zijn altijd wel mensen die ag met ;7e]den of nooit veraf ter kerke wensen ieerser, jte gaan maar nog wel komen als de er ,ae ikerkdeur uit hun eigen venster is te >aanae, Ljen De oprocp van de Kerk om de geregelde bijeenkomsten der Gemeen te ner- ;te njet te ver7Ujmen schijnt dan direc tie. De ter tc zjjni moeilijker geheel te ont- e,9 tot 'wijken. uitin- rleden, Klemmende vraag De opening van de Vredeskerk. hoe 'verheugend ook op zichzelf, heeft de (specifieke problematiek van de Her vormde Gemeente, tegen de achter grond van dit alles, dan ook niet ver minderd. Goed. de wijkgemeente Bur gemeesters wijkProfessorenwijk ziet jhaar wensen na vele jaren van gedul dig wachten en ook van volhardend of- jferen op schitterende wijze gehono reerd (elke wijkgemeente zal een kerk van 550 zitplaatsen voor in totaal meer dan een miljoen gulden krijgen), maar de vraag wordt met de toeneming van het bezit des te klemmender: op welke wijze zal het mogelijk zijn bij deze (ontwikkeling de kerkelijke huishou ding gezond te houden? En president-kerkiwond Struys roeo de eraan toe toen hij ons rondleidde in hef bijna voltooide Vredeskerk-cen- (rum: „De kerkvogodij is zich er ten \volle van bewust, met de bouw van deze kerk niet klaar te zijn Er zal zo spoedia mogelijk ooi- in Zuid-West iets \moeten gebeuren. Wfi weten alleen noo niet in welke vorm Dr besprekingen daarover ziin gaande'. Ja. Zuid-West begint langzamerhand voor de Hervormden een hee; hang ijzer te worden. Men kerkt in de Ge reformeerde Beviidingskerk. wa: be vorderlijk is gebleken voor een goede {samenwerking tussen de Herv. Ge- jmeente en de Geref. Kerk in deze jon- ige wijk. maar moe' het verder doen met een houten gebouw, dat. gezien he' aanvankelijke voornemen, allang vervangen had moeten zijn. De ge- van De Professorenwijk lag, maar niet een wijkkerkje geopend. Dit is een eohte, representatieve stadskerk met een duidelijke allure. De iets traditioneel ingestelden zul len onmiddellijk zeggen: gelukkig geen experimenteel, modernistisch ge val dat alle namen waard is behalve laam „kerk". De architect heeft hier kennelijk naar een compromis ge zocht, liever een synthese. Een een wording tussen wat als kerkgebouw met name door de kerkelijke Gemeen te wordt geaccepteerd en de vormen waarin de principes van hedendaagse kerkbouw tot uitdrukking kunnen ko- De kerk heeft zioh aan het Lorentz- water neergevlijd als een struise zwaan, met rustende vleugels (het omringende wijkcentrum) en elegante hals (de toren). Zij rijst met haar zaagtandconstructie in de lange zij den statig op uit een rechthoek waarin behalve de kerk het gehele wijkcen trum, de ontvangsthal (aan de voor zijde van de kerk), de kosterswoning (voor het pas benoemde echtpaar Moorman-Gressie) en de fietsenber ging zijn begrepen. De hoofdingang is aan de zijkant finks van de toren, op de hoek. x een toohtportaal komt men in de grote hal, die in beschrijvingen van nieuwe kerken wel als „social hall" wordt aangeduid. De kerkgangers kun. nen elkaar daar persoonlijk ontmoeten. In de nieuwe kerken is men geen mas- meer voor elkaar. Aan de hal achteringrenst een keuken. De bediening is via' een groot luik heel simpel. De grote zaal (154 zitplaatsen), waarmee het wijkcentrum langs de kerkrechts van de toren, be gint, kan daarvan ook profiteren. Heel efficiënt, moeten we zeggen. Ook een huisarts De andere ruimten in het centrum jn: toneelgelegenheid aan het eind van de grote zaal (kan met harmonica- wand worden afgesloten waardoor een kleine vergaderruimte ontstaat), pre dikantskamer, catechisatievertrek en knutselruimte. Achter de kerk is de kosterwoning in de rechthoek opgenomen, uitziende op de molen aan de Nieuwe Vaart. De woning heeft drie slaapkamers. Bergruimte is er overal plenty. De fietsenstalling, langs de lange kei-kwand links, is overdekt. Zonder veel moeite zou van deze stalling een dichte ruimte voor bijeenkomsten of jeugdwerk kunnen worden gemaakt. Een originele vondst van architect G Hamerpagt. De knutselruimte kan op zondag als crèche dienst doen. Het Groene Kruis gaat in dit wijk centrum drie zittingen per week hou den. Men streeft ernaar, ook een huis arts hiervoor te interesseren. Trou wens, de kerkvoogdij van de wijkge meente Vredeskerk zal ongetwijfeld '?.aar (interesseerden in Zuid-West zijn dan julsie ?ok van oordeel- dat -hier niets iets deugdelijks moet komen wil de weer Herv. Gemeente niet hopeloos achter in het op raken. maar De kerkvoogdelijke zorgen zijn dus i Aan vingers van twee handen loeide :heef{ men om 7e je tellen, bepaald -dit niet genoeg. Maar dan is de opening hoor van de Vredeskerk. waarnaar zo lange hoe- tijd is uitgezien, toch een stralend maar lichtpunt, dat weer moed geeft voor ai Eia toekomst. :Jj*: Stadskerk met allure toch Er wordt op 2 september bij de De Sitterbrug, waar vroeger de speeltuin ialect proberen het centrum in de week zo rendabel mogelijk te maken. Zo is de hal bijzonder geschikt voor recepties. Geleid daglicht En nu nog iets over de kerk zelf. ..Toen ik onlangs op mijn fiets op de Kanaalweg reed en bij de molen ge komen naar de kerk keek. dacht ik onmiddellijk aan een doodkist", ver trouwde iemand ons dezer dagen toe. We vonden de vergelijking nogal cru maar moeten toegeven dat de contou ren van de kerk iemand inderdaad op deze gedachte kunnen brengen. De kerk is een rechthoek met toegekne pen einden De zaagtandconstructie waarover wij het al hadden, is toegepast in de lange einden (tot waar de verwijding van de kerk. even voorbij het midden, op houdt). Door deze vorm krijgt de ruimte een indirecte lichtinval. Voorbij de verwijding van de kerk, even na het midden dus. zijn de wanden ge woon. waarbij het zogenaamde litur gische centrum aan weerskanten een aparte lichtinval heeft. Naar dit cen trum toe wordt het daglicht sterker. De elektrische verlichting is verzon ken in hat uit smalle latten bestaands plafond. Men komt de kerk binnen met het gezicht naar het zgn. liturgische cen trum (een hier en daaT omstreden be naming, aangezien men de gedachte heeft hervonden dat een prot. kerk in haar geheel liturgisch centrum is), waarop kansel, symbolische tafel (waarom geen echte, vaste avond maalstafel?) en doopvont staan. De kerk krijgt stoelen, stalen buisstoelen met teakhouten zittingen en ruggen. Er komt een midden pad over de ge hele lengte. Op het podium achterin de kerk (tegenover de kansel) wordt het orgel gezet, voorlopig het Dereux-orgel uit de Marekerk. Vier vrijwilligers heb ben zich gemeld voor de bespeling van het orgel tijdens de diensten: de heren E. J. Bongers. H. J. Bethe. ir. J. de Leeuw en H. J. Mattheüs jr. Voor de akoestiek in de kerk gaven des kundigen advies. De korte muren van de kerk zijn geperforeerd. De aan- dachtswand. waarvan in de regel rust dient uit te gaan, is door al die ope ningen in het metselwerk nogal druk geworden. We zijn benieuwd hoe de kerkgangers hierop zullen reageren. In de kansel is een aantal geluids- zuilen ingebouwd. Nog enkele losse gegevens ten slotte. Het ontwerp voor dit kerkelijkecen trum kwam van het Arnhemse archi- tectenbureau Hamerpagt en De Gruy- ter. Ook de bouwer van de Konings- kerk in Noord. De N. V. Gebr. Den Ouden te Alphen aan den Rijn is de hoofdaannemer. De kerk za! worden verwarmd met lucht en het centrum en de kosterswoning krijgen gewone centrale verwarming. De kerk is ge bouwd van roomkleurige handvorm steen, het centrum vertoont een paar se tint. De open betonnen toren is twintig meter hoog. Zijn blankheid steekt mooi af tegenover de andere kleuren. De luidklok draagt in het La tijn het opschrift „Vrede zij ulieden". Dit zijn ook de juiste woorden waar mee wij dit artikel over de Vredeskerk willen besluiten. Mogen velen hier God ontmoeten als Hij Zijn vrede over hen laat uitspre- bij liet wegvallen van de kleuren de essentie aan de expressie ontneemt. De naam heeft Myob er maar aan gegeven voor het publiek. Voor hemzelf is het ge woon een nummer achterop. Abstract werk van Myob lokte vele reacties uit (V. - redacteuren) I niet of dit nu wel of met ..Kunst' is. I Men waardeert de kleurschakeringen, aan die meestal warm en altijd wel har moniërend zijn* Maar er is duide lijke reserve, aarzeling. Men kijkt nog eens van een afstand, maar men snapt het doorgaans niet. De meeste opmerkingen zijn negatief. „Weer zo'n idioot", is er een krasse van. En: „Weten die artistieke kna- pen nou echt niet iets goeds te maken". LEIDATO De schilderij de gangmuren boven in de Stads gehoorzaal zijn blinkvangers. V raste-blikvangers. De meeste m sen kijken er een beetje onzeker naar, als ze langsivandelen. Er u ontzag voor het geweldige, knap pe. werk boven de trap, van G. de Wit, van wie verderop nog m te gemeten is, herkenbaar, klv rijk, geraffineerd, mooi. Er is pas siviteit bij het zwart-wit var Hakkaart, ook enthousiasme het herkenbare-in-aparte-vorm. Er is schamper gelach bij de pop-art van Pie ter Geraedts, maar toch ook wel heel wat te bekijken. Waar dering voor het uitzonderlijke eenheden bestaande, werk van Will II. Tweehuysen („net boekom slagen"). Blanke belangstelling, wat vluchtig, voor wat Elze Ver hoef en Lucia Steinbach er heb ben opgehangen. 'e uren die wij doorbrachten op de kunstgalerijvan het gonzende Leidato-gebouw, golden de meeste opmerkingen echter het volkomen abstracte, onherkenbare werk van Myob. De mensen weten in doorsnee Jazz-activiteiten in Leiden LEIDEN Nadat een eerder op gerichte jazzclub door gebrek aan financiële middelen geen levens vatbaarheid bleek te hebben, heb- ben bestuursleden daarvan, bijge staan door andere jazzliefhebbers. I besloten thans nogmaals een poging j te wagen. Daarbij werden zij gesti- muleerd door de werkgemeenschap De Ratel van het Leidsche Volkshuis. En omdat De Ratel op dat moment 14 jaar bestond, heet de nu opgerich te jazzsociety „Folk Beat 14". Voorzitter is de heer Erik F. R. Fa ir en secretaris de heer A. Oh. Lep pers, Sophiastraat 14 Leiden. De nieuwe club start in het openbaar op zaterdag 25 september met een jazzconcert in het Volkshuis ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van De Ratel. Mede werking verlenen dan het Trio Louis van Dijk en het Trio Kees Nix. Daar na hoopt men voorlopig eens per drie weken een avond te organiseren in het Volkshuis lezingen, kleine con certen en dergelijke. Het bestuur van Folk Beat 14 hoopt de club een financiële basis te geven door het werven van leden en dona teurs, het uitgeven van een maande lijks clubblad en het organiseren van amusementsavonden voor bedrijven en personeelsverenigingen. JJIJ LIJKT in niets op een idioot of op een „artistieke knaap", de man die deze abstracte schilderkunst heeft gepleegd. Eerder kon het één van de niet-begrijpende, onzekere toeschouwers zijn, die „Myob". Hij heet gewoon F. M. v. d. Buld, de schilder in zijn bruine jack. Veertig is hij, al kalend, kelner in de sta tionsrestauratie, echtgenoot, vader van drie kinderen van 16, 11 en 9 jaar. Hij woont Dreehtstraat 59. Heel gewoon. Jk kom hier vaak naar de mensen luisteren die mijn werk kritiseren. Soms zeg ik wel: ja hoor. die kerel is gek. En dan hoor ik ze uit waarom ze dat denken. Er zijn wel mensen die iets willen »o- pen. Dan vertel ik wie ik ben en dan onderhandelen we- Maar het kopen is niet direct het belangrijkste. Het is de eerste keer dat ik in mijn eigen stad exposeer. Ik wil weten hoe de mensen er over denken. Amsterdam was weggestuurd. Een poosje Rijnvaart, na '45 meteen een hofmeestersopleiding voor de zee vaart, toen steward bij de KLM een paar jaar, keeloperaties en afge lopen met. vliegen, dan in Leiden „gedweild", in de Turk en zo. later in de Kaagsociëteit en nu anderhalf jaar aan het station. Ik ben niet meer zo geweldig gek op mijn vak. De laatste jaren ben ik steeds meer gaan schilderen. Eerst figuratief, later abstract. Daarin kan ik mij uitleven. Een atelier heb ik niet, dat doe ik in de huiskamer. Maar mijn vrouw en kinderen waarderen het. Zij stimu leren mij. Met mijn vrouw loop ik wel eens veilingen af, of exposities. Wij hebben allebei een neus voor werk van Jungmnnn, die patriarchale schilder uit Leiden, die vorig jaar is overleden. Ik heb negen stukken van hem", zegt hij met trots IT//J VRAGEN hem naar zijn eigen iverk. Wat moeten wij leken daar nu van denken? „Er is voor kunst geen definitie. Soms ga ik zittten met verf, penselen, mes. Dan maak ik iets, waar ik intens mee bezig ben. Mijn handen gaan vanzelf. Soms wil ik het ivat verfraaien, maar meestal voel ik ivel als het af is. De waarde van de stukken is moeilijk te bepalen. Ik heb er nu prijzen bij genoemd. Ik heb zelfs de stukken een naam gegeven. Daar vroegen ze om. Het stimuleert de leek bij het zoeken, misschien. En die prijzen, och die zijn maar be trekkelijk. Voor iemand die ze echt waardeert zijn mijn werken meestal wel te koop. Maar wie ze uit snobis. me koopt, moet meer betalen. Er zijn ook werken die ik angstvallig duur houd omdat ik er moeilijk af stand van kan doen. Ik geloof dat ik wel aan mijn werk gehecht ben. T\E ECHTE waarde van een schilderij wordt bepaald, denk ik, door de interesse. Je moet er telkens weer door worden geboeid. Het moet je verbeelding op gang brengen en houden. Je moet ervan gaan houden, van de vlakvulling, van de kleur menging of -verdeling, van de lijnen, de vormen. Bij abstract werk moet je nooit kunnen zeggen: dat is het; het moet blijven intrigeren. Daarom houd ik van mijn werk. Er ligt geen opzet in. het is een vrije expressie. Hoewel ik er zelf wel een bovenen onderkant in ontdek, kan men mijn stukken meestal in alle standen ophangen. Dan zie je weer heel andere dingen, kleuren, lijnen, vormen. Telkens is het een nieuw werk. Daar om is het ook zo eigen, zo uniek. Er vragen wel mensen: kan u die roos niet wat anders, minder duur maken voor mij, want ik vind het zo'n mooi ding, maar hij kost teveel. Dan moet ik een beetje lachen, want ik zou het niet eens kunnen namaken. 70 KAN ik ook niet die schilderijen van bijvoorbeeld (G) De Wit is overleden. Ik heb negen stukken mooiste wat hier hangtJe ziet er de Academie-kunstenaar van af. Maar daaraan heb ik ook geen be hoefte. Ik wil niet langer bestaande vormen weergeven. Ik geef mijn im pressies weer in kleur en vorm. Nog TAE schilder Myob, kalend, rus- tig, bescheiden, min of meer een „tegenvaller4* voor wie een ruige artiest zou vesrwachten. Een kunstenaar-meti-grote-K? „In ieder geval nu nog met een gewone k", vindt hij zelf. steeds leer ik veel, vooral van Jungmanns werk. En ik merk de resultaten. Meer mogelijkheden, dus meer variatie. Het is heeif ijk''. Een bijzonder aspect van de Lus- trum-Leidato. Dat merk je aan de verraste gezichten die boven de trap verschijnen. „Schilderijen? Hé, zou dat erbij horen?" Wanneer men zich de tijd zon gun nen om het werk op zjjn gemak te bekijken, dan zit er wellicht toch meer in dan men denkt. Misschien zijn deze kunstzinnige blikvangers dan toch blikvasthouders. Bouwvakker brak enkel LEIDEN Op een bouwwerk bij het Schuttersveld viel gisterochtend een 57-jarige steigerbouwer uit Rotter dam bij het opbouwen van een bouw- stelling door een rukwind van ruim 3 meter hoogte. Hij brak zijn rechter enkel. Burgerlijke stand van Leiden LEIDEN GETROUWD: W A Se- lier en H P Uphoff. GEBOREN: Linda Monique d v F N Lodders en R Starrenburg: Askold Edwin Giljam z v W Bavelaar en C B A Petit; Willem Abraham z v W M Vinke eri C J Nieuwenhuijzen; Hugo Willem z v W J Kleijn en A M Krom: Johannes Petrus z v J C van der Sluis en P A Mulders; He lena Christina d v W M Eikelboom en N J Brink; Helena Maria d v J Dusoswa en H Gressie; Frank Jurgen Lucien z v B M Boone en T H Mij land; Willem Magdalus Karei Flo- rentius z v W M K F Meurer en J L S Verhoef. OVERLEDEN: P A van den Berg. 87 jaar, echtg. v P A de Vette; S Ramak, 76 jaar, man; B van Zwol, 76 jaar, man; M J Wijnbeek, 84 jaar. TROS heeft al 25.000 leden AMSTERDAM De televisie- cn ra- dio-omroepstichting Tros heeft dinsdag haar 25.000ste deelnemer jngesenreven. die voldoet aan de door de regering gestelde eisen. De gelukkige is een inwo ner van Amsterdam, die morgenmiddag zal worden gehuldigd. Begroting Surinaams PARAMARIBO Op de ontwerp begroting van het Surinaamse tienjaren plan voor 1966 zijn 22 miljoen Surinaam se guldens uitgetrokken voor ontwikke lingsplannen. zoals 700.000 voor verhar ding van de weg Burnside-Wageningen, 100.000 voor streekontwikkeling van Al- bina voornamelijk voor toeristenwegen, 800.000 voor uitbreiding van het bak ovenoppervlak te Jarikaba cn in Nickc- rie, 1,3 min. voor het eerste deel van het centraal Commcwijneplan, 300.000 voor aanleg van kcrn-klappcrbedrüven in Coronie. Honderden natte amateurs maken hun tijdopnamen (Van een onzer verslaggevers) LEIDATO Het was gisteravond op en bij de Koornbeursbrug ach ter het stadhuis net Cape Kennedy. Enige honderden fotografen, zo veel mogelijk tegen de huizen of onder de brugoverkapping wegge doken, maakten hun camera's klaar. De regen, de duisternis en toch ook de spanning hadden bezit geno men van de omgeving. Een paar minuten na tien uur werd de spanning heviger. De r.-k. Har monie, voor een muzikaal opwar mertje zorgend vanuit het Glip- pertje, staakte haar gepijp. De luidspreker van de Fotowacht op de Koornbeursbrug nam bezit van de atmosfeer. Het aftellen begon. „Tien, negen, acht. zeven, zes, vijf, vier, drietwee, één sluiters open sluiters dicht. Een weelde van kunstlicht, niet min der dan 80 miljoen kaars, had de stadhuistoren in volle scherpte te gen de zwarte nachthemel doen afsteken, met alle zwart-wit-ef- fecten erbij. Er was opgetogenheid. „Ik had hem er precies op", en: „Ik denk dat'ie d'r heel goed op staat". Er was te leurstelling: „Net een beetje kramp, toen het licht aanging" en dergelijke. Maar vele van de klei ne duizend amateur fotograf en wa ren tevreden. En toen ging het gauw naar huis, naar koffie en ontwikkeltank. Vóór de 20ste september moeten de prenten worden ingezonden, op formaat naar keuze. Op 1 oktober wordt de uitslag bekend gemaakt. Leidse Courant en Leidse fotohan- del hebben voor zeven geldprijzen van f 50 tot f 10 gezorgd. (Foto N. v. d. Horst) LEIDEN Men schrijft ons: Ieder jaar sterven bUna 20.000 Nederlanders aan kanker, een van de v(Jf Nederlan ders sterft aan deze ziekte. Moeten wft ons hierbij neerleggen en dit als or mijdclijk accepteren? Dankzij hert speurwerk in laboratoria en ziekenhuizen kennen we vele facto ren die een rol spelen bij het ontstaan van kanker, zijn we geïnformeerd over het gedrag van vele kwaadaardige ge zwellen en is het mogelijk de ziekte te diagnostiseren in een stadium waarin genezinig nog mogelijk is. Kanker-pre- venftie en kankergenezing zijn geen uto pie. Dit vergt geld en enthousiasme. De materiële steun van de gehele Neder landse bevolking is noodzakelijk- Het stelt degenen die kankeronderzoek tot hun levenstaak gemaakt hebben in staat hun werk op hoog niveau te verrichten, de inspanning van het gehele volk legt hun een verplichting op. De verplichting gebonden aan een nationale zaak. De laatste jaren was het Koningin Wilhelmirra Fonds, dankzij nfede uw bij drage. in staat de Nederlandse centra waar kankeronderzoek en behandeling van kankerpatiënten plaats heeft met jaarlijks ruim twee miljoen gulden te steunen. Onze Leidse gemeenschap heeft zich steeds van haar goede kant laten zien. Vorig jaar bedroeg de opbrengst van de collecte ruim dertien duizend gul den. een record in de geschiedenis van de Leidse afdeling van het Koningin Wil- helmina Fonds Dezer dagen ontvangt u per post een zakje, dat in de loop van de week wordt opgehaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u dit nog deponeren in de bus sen gedurende de straatcollcote. die op 4 september zal plaats hebben. Deze actie vergt veel medewerkers. Zij die bereid zijn te collecteren, kunnen zich opgeven bij: mevrouw W. de Nys, tel. 50840, toe stel 43 tussen 9 en 5. tia 6 uur tel. 33678, of bij de heer W. Hulsman. Kapteyn- straat 46. Laten we trachten de goede result«b«» van de voorafgaande jaren te overtrof fen. Het bestuur K.W.F. afd. Lelden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 3