"i1;1" D!:'yi Driekwart van Amerikaanse avondprogramma's in kleur Brick Bradford Grote networks drukken door Toestellen voordelig op markt —Toch is het zo!- «lesje en «Josje Senmoet DE STENEN ZONDE ZATERDAG 21 AUGUSTUS 196S kopen ;en gezij iet resti ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN rHÉRGOlVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN- Commentaar De verlichte Scheveningse boule vard en de glanzende Noordzee vorm den gisteravond het natuurlijke decor voor de laatste aflevering in dit sei zoen van Willem, D. Duys' program ma „Voor de vuist wg! De directe uit zending van het strand beloofde iets bijzonders te worden, maar daar kwam echter niets van. Na de voor treffelijke eerste programma's in deze serie zakte de kwaliteit snel en met zijn (voorlopig) laatste uitzending be reikte Willem Duys duidelijk het nul punt. Presentator Duys heeft nu wel voor iedereen gedemonstreerd, dat hij niet de juiste man is voor een dergelijk programma. Hij mist de 'fantasie om er iets van te maken; in zijn gesprek jes met mensen komt hij steeds met dezelfde vragen voor de dag. Bijna alle i nterviews van gisteravond strandden daardoor letterlijk op het Scheveningse zand. Met een programma als „Voor de vuist weg" moet veel worden ge ïmproviseerd en dan ligt het voor de hand, dat er wel eens iets fout gaat. Willem Duys heeft niet de vaardig heid, er zich dan charmant uit te red den. Zo ook gisteren in Scheveningen, toen hij een paar maal met de mond vol tanden stond en een nogal onbe holpen indruk maakte. Overigens: op de momenten, dat het hem wel aardig afging, gaf hij blijk van een naar onze smaak stuitend gevoel voor humor. Het programma bevatte tal van ele menten, die bij elkaar een vlotte aan eenschakeling van leuke beelden had den kunnen vormen. Willem Duys vloog met een helikopter naar een voor de kust drijvende haringtrawler vol met stoere Scheveningse vissers. Van de interviews met hen kwam bit ter weinig terecht, omdat Willem Duys zich allesbehalve op zijn gemak voelde op het zacht deinende scheep je. Dat liet hij dan ook een paar keer weten: tot leedvermaak van de vis- Voor de camera's kwamen verder nog het Scheveningse vrouwenkoor, de legendarische badman (ome) Gijs Dijkhuis, een door Antillianen ge vormde „Steelband", de ezeltjesver huurder en een paar musici. Tenslotte ging het programma gelijk het vuur- wejrk als de bekende nachtkaars uit. Tevoren had Willem Duys aangekon digd, het volgende seizoen terug te komen op het scherm. Het is te hopen, dat hij dan betere afleveringen pre senteert. Opera Don Pasquale morgen op de tv BUSSUM Anderhalf uur zullen zondagavond operaliefhebbers kunnen genieten van een televisie-opvoering van Donizetti's „Don Pasquale" door de AVRO op de beeldband gezet. U hoort en ziet solisten er orkest van de voormalige Nederlandse C pera ondc leiding van Arrigo Guarnieri. Pieter va den Berg is er als Don Pasquale, Pao'o Gorin als Dottore Mala.tsta, Wilm Driessen als Norina, Ettore Babini als Ernesto, Gerard Krake als de notarb Karla Sondaar als Duena en Piet va Gent als majordomo. Frans Boerlage maakte de televisiebu werking en voerde de regie, Jenny Götz- Kehrer ontwierp de decors. Het is de geschiedenis Vin een oude vrijgezel (Don Pasquale) die op instigatie van zijn vriend Malatesta met Norina trouwt. Het huwelijk lijkt nergens op: er ontstaan hevige ruzies en Narina beslu.t. hem door jaloezie tot de orde te roepen. Pasquale verneemt dat zijn vrouw een rendez-vous zal hebben in zijn eigen tuin en hij wordt razend. Hij betrapt het paar en dan blijkt alles doorgestoken kaart te zijn om Pasquale duidelijk te maken, dat hij heus heel veel van zijn vrouw houd. en zij van hem, zodat nu eindelijk een ware romance kan beginnen. In het vooruitzicht daarvan geeft Norina een bekoorlijke rondo ten beste enhet verhaal is uit. Zoals altijd is de handeling onderge schikt aan muziek en zang: libretto's spelen altijd een rol van weinig betekr- nis voor operacomponisten. Dit geschiedenisje werd op tekst gezet door Giovanni Ruffini en net werd de enige opera, welke Gaetano Donizetti in Wenen schreef. Het zangsoel ging op 4 januari 1843 in première, maar het duur de precies 70 jaar, eer in 1013 de eerste uitvoering in Nederland, dt.or de Ita liaanse Opera, werd gegev?n. Sindsdien zijn er nog vel? opvoeringen van geweest in ons land. De Nederlandse Opera hield het lang op repetoire. - U kunt de uitvoering zien op Ned. i. morgenavond tussen 9 en 10.30 uur. NEW YORK Wanneer op 12 september het winter seizoen voor de omroep aanbreekt, zullen de Amerikaanse kijkers op de zenders van de drie grote net works NBC, CBS en ABC drie kwart van de avond kleuren- programma's kunnen zien. Dit genoegen valt te beurt aan 3,5 pet. van de ruim 60 miljoen kijkers, welke de V.S. tellen. Met andere woorden: aan één op de 15 gezinnen. Dit betekent, dat de drie groten, in felle concurrentiestrijd, nu eindelijk definitief doordrukken met kleur en- uitzendingen. Zij worden daartoe aan gezet ten eerste door de fabrikanten kleurentoestellen, die de prijzen drastisch hebben verlaagd, zodat het kopend publiek plotseling sterk stij gende belangstelling voor aanschaf a gaat vertonen en ten tweede door de adverteerders welke alle pro gramma's betalen, omdat deze vinden dat zij veel meer succes hebben met gekleurde reclame, aangezien hun ar tikelen, vooral wanneer het gaat om levensmiddelen en cosmetica, dan veel beter en aantrekkelijker voor de dag komen. Een gezaghebbend Amerikaanse hao- delstijdschrift heeft gepubliceerd dat vel leden jaar van de 42.000 geproduceerde „commercials" (in de programma's ingc voegde reclamefilmpjes) 15 pet. in kleur werden vertoond en dat dit cijfer voor dit jaar tot 20 pet. zal opiopen. Geschat wordt, dat de ontwikkeling in de richtiug van kleurenprogramma volgend jaar een sneller verloop zal hebben. Vlug voorwaarts Jaar op jaar hebben de grote televisie maatschappijen laten weten dat nu de doorbraak van de kleurentelevisie aan staande was. Eng veel hielp dat overigens niet, zolang de toestellen onbetaalbaar waren en de aanschaf in de duizend -ia guldens liep. Alleen de rijkaards kochten er wel eens een, maar hel gebrek aan kleurenuitzendingen (het i« nu eenmaal een kringloop) bezorgde hun niet al te veel genoegen van deze aankoop. Op hun beurt kwamen de tv-maac- schappijen niet van de grond niet kleu renuitzendingen, omdat de adverteerders er weinig voor voelden grote sommen ter beschikking te stellen voor programma's Nederland I. NTS: 19.00 Journaal: 19.01 Voor de kleuters .NCRV: 19.06 Voor de jeugd; 19.25 Lassie - Bankroof, TV-film; 19.50 Morgen is het zondag. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Ene nachtegaal. TV-spel: 21.10 Er valt een ster. TV-musical; 22.30 Dagslui ting. NTS: 22.40-22.45 Journaal. Nederland H. NTS: 20.00 Nieuws ln het :ort. VARA: 20.01 De Schavuiten - Tehuis oor moeilijke meisjes. TV-film: 20.50 Voor dracht; 21.05 Volksliedjes: 21.45-22.10 Achter België: Nederlands progr. kaï 19.00- RK-uitz: 19.30 Tienerklanken; 20.00 20.20 Stel je voor; 20.25 De wljkagen- 20.50 Echo: 21.20 Humoristisch progr. Televisie morgen i. NTS: 19.06 Kent Huwelijksbemiddeling, TV-f largic - De Held. TV-fi efèvre. speelfilm; 22.00-22.15 Sport België: Nederlands progr. 16.30-16.55 De Voor de kleuters: 19.05 n.m. fi jeugd; 20.00 Nws; 20J5 Stel je tiprogramma; 21.55 Hollywood Andre or; 20.20 20.45 Sextet: Internat, varié- 21 30 Box en Cox. klucht; 9sterren; 20.20 Inez and the Andrewettes; 22.45 Nws. die toch door bijna alle kijkers in zwart wit werden opgevangen. Zo bestond tot voor kort de glorie van Bonanza-in-kleuren slechts voor wein' gen. Nu echter begint het wat bij te komen. Maar een Amerikaanse adver teerder ziet nog geen brood in de kans op 3,5 van de 60 miljoen kijkers. De omzwaai is begonnen, toen de fabrikanten erin slaagden de toestellen wat voordeliger op de markt te brengen. Eerst verviel de derde nul achter het dollarcijfer: de prijzen schommelden toen om de 800 dollar, hetgeen toch altijd nog een som van 2.800 betekende. Nu vraagt men de helft en de verwachting is, dat grotere omzet de prijzen tot omstreeks 250 dollar oftewel zo'n kleine 1.200 gulden zal doen dalen. Dan is het nóg wel niet zoveel voor de kleine man, maar ach, als de buurman er eenmaal mee is begonnen, stapt menigeen over hond én staart, denken de fabrikan ten-met-ervaring. Gebeurt dit, dan is de opmars van de kleurentelevisie niet meer tegen te hou den... wie zou dat trouwens willen? Cost vóór de baet De drie grote networks (schatrijk' hebben nu begrepen dat de cost voor d. baet uitgaat en het roer stevig omge gooid. Miljoenen dollars worden uitgege ven in het aanwakkeren van belangstel ling voor kleuren. Men beroept zien daarbij op een recent onaerzoek naar kijkgewoonten, dat heeft uitgewezen h^e bezitters van kleurenontvangers zich ais daar gelegenheid toe is een kleurenp. >- gramma kiezen, wèt er dan ook wordt vertoond. Men let dan niet meer zozeer op de inhoud van het programma. Men w kleuren zien. Dat is een niet te verwaa lozen psychologische factor. Daaro wordt er van 12 september af, kijkers of niet, begonnen met kleurenuitzendingen op de uren met de grootste kijkdicht heid: tussen 5 en 11 uur. De networks geloven, dat dit een grote trekpleister zal zijn voor de kijkers, om ervan te kunnen meegenieten. Lukt dat, dan verwacht men dat er vóór nieuwjaar nog eens anderhalf m joen kleurentoestellen zulien word. verkocht en dat men over 5 jaren aan 20-miljoenste. kleurenkijker toe is. Dat zou dan dus een derde van het totaal aantal zijn- Met het oog op zulk een ontwikkelingskans hebben uu reeds alie televisiemaatschappijen beloofd, dat zij met Ingang van september 1966 in elk geval 's avonds voor 100 Dct in kleuren zullen uitzenden. Nu moet men van zulk een belofte niei al te spoedig onder de indruk komen: dergelijke verzekeringen "zijn in Amen- ka. waar alles „in het groot" gaat, n e< van de lucht. Valt de ontwikkeling teg^n dan zijn zulke beloften beslist niet bid dend, want zakelijk snijdt zelfs eek steenrijk network zich niet in de vingers. Wat 'n keuze! Intussen heeft de Amerikaan dichtbevolkte wooncentra van zijn land en dus zeker in New York. dagelijks (plus het grootste deel var. de nacht) keuze uit 9 tot 10 verschillande televisie programma's. Iets dergelijks kunnen wij ons niet voorstellen. Want niet alleen de drie groten zijn vrijwel constant in de licht (van morgens 6 tot 's nachts 3 a 4 uur), hele trits kleinere maatschappijen vil eveneens een rijke broodw'nning in commerciële beeldzenden. (Alleen educatieve zenders, die dus uitsluitend lessen en cursussen brengén en amusement, zijn vrij van commercie). Gepubliceerd is ook, waaruit Amerikaanse kijker per dag wel kan kiezen. Gaat u daar even stevig voor zitten, want hier komt de lijst van hel totaal: 38 blijspelen, 13 uur variété 12 ivontu renseries, 11 wildwest-films, 11 ernst^e televisiespelen, legio speelfilms en Cs morgens) 9 i 10 uur spelletjes en wed strijden. Dat zijn dan de hoofdschotels, i.iinm ontelbare VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NCRV 8.20 uur zien we Joop Doderer weer als „Ene Nachtegaal" in de aflevering „De ontbrekende pagina". 9.10 uur herhaling van de musical „Er valt een ster". Nederland 2 VARA 8.01 uur gaan De Schavuiten weer op pad om een flinke oplichters truc toe te passen. 8.50 uur vertelt Wim Bijmoer het verhaal „Een dagje uit" van Guy de Maupassant. 9.05 uur volksliedjes uit alle delen van de wereld, waarin binnen- en buitenlandse vocalisten optreden. VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 KRO 8.30 uur in het programma „Drie van elck wat wils" vanavond o.a The Sheperds en Les Shalom, een kanariekoor, Dorus, Rijk de Gooyer en Rudi Carrell. 9.30 uur in Reisoogst verhalen uit Finland en Londen, iets over mid deleeuwse liederen en pottenbakkerskunst. 10.25 uur vrolijke plaatjes en 10.55 uur nieuwe klassieke platen. Hilversum 11 VARA 8.05 uur herhaling van het hoorspel „Elke nacht weer", een idy: via kleine briefjes. 9.00 uur concert door het Radio Kamerorkest o.l.v. Henk Spruit. 10.45 uur „liedjes van heinde en verre" met Annelies Bouma als gaste. sportreportages, rechtbankzittingen, nleuws-uitzendingen enz. zijn hierbij nog niet genoemd. Het zal duidelijk zijn, dat geen enke'e dagbladlezer 's morgens in zi-n krant ka; vinden, wat een eenzame tv-criticus ove: „het programma van gisteravond" heelt te zeggen. Gewoonte is wel, dat de vele kilo s wegende zondagsbladen (waarop elxe Amerikaan dol is en die eenvoudig niet uit de huisgezinnen weg te denken zijn) allerlei programmabeschouwingen over de afgelopen week geven, waarbij dan natuurlijk de aandacht valt op nieuwe series, opzienbarende reportages of spek takelshows. Wat er verder aan reeksen, feuilletons, tv-spelen of speelfilms wordt uitgezon den. wordt gelaten voor wat i»et is. werkelijke werel den; 2150 Actualiteiten --- Boekbespreking; 22.30 Nieuws: 22 <0 OverwJ. ging: 2255 Stereo: Nieuwe klassieke gram- mofoonmuziek: 2355-24.00 Nieuws, lilversukm U. 298 m. commentaar op het jeugd: 19.20 Voor de k..._- Promenade-orkest: 20.00 Nieuws: 20.05 Elke nacht weer. hoorspel: 21.00 Radlokameror- en solisten: klassieke en modernt ek: 22.30 Nieuws: 22.40 Sport op zater- 22.45 Liedjes; 23.10 Lichte grammofoon- ek: 23.55-24.00 Nieuv awr|M I. 402 m. IKOR: 8.00 Nieuws; 8.15 Goede morgen!: aktualiteiten op kerke lijk gebied en *- vroegdienst; 9 waterstanden. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis: 10.05 Hoogmis; 11.15 Liedjesprogramma 12.10 De wereld van de literatuur. 1« 12.20 Liedjes (gr.); 1250 Nieuws; 12.35 tenlands commentaar; 12.45 Daar zijn wij gek op: licht muziekprogramma; 14.00 So praan en piano: moderne liederen; 14.25 Stereo: E Iiokamerorkestmoderne muziek; i MarathonLichte grammofoonmuziek sport; 16.30 Dansorkest en koorzang. do talloze Hilversum 1, 4UZ m. KRO: 19.00 19.10 Actualiteiten; 19.30 Radiophilharmorusch orkest: populaire klassieken; 20.30 Lichte grammofoonmuziek; 21.30 Reisoogst. zwerf tocht door gedroomdeir-mir- werel- n; 2150 Lichte grai •tuallteiten 18.00 Nieuws 18.20 Voor de kinderen: 1950 Stereo: bespie den en samenleven. KRO: 20.1! t kent geen grenzen (2050-21.05 Nieuws. um II, 298 m. VARA: 8.00 Nieuws. :nbe richten, sportmededelingen sch strijdlied: 8.18 Weer of varleerd programma: 9.45 Geest< leven, "toespraak. IKOR: 10.00 Kerk-zijr Oost Berlijn, documentaire (herhaling v; juni jL); 10.30 Hervormdekerkdienst: 1150 Vraag en antwoord; 11.40 Grammofoonmu ziek; 11.45 Resonans - opgevangen en terug gekaatst uit het hedendaags doen en denken AVRO: 1250 Muzikaal onthaal, bont muzi- toestand in de wereld, lezing; 13.20 sel. een programma dat alle kanten op gaat; 1555 De wereld van Barend Bargerbeer, hoorspel: 1650 Sportrevue; 17.00 Muzikaal onthaal, bont muzikaal programma. VARA 1750 Voor de jeugd; 1750 Nieuws er sportuitslagen; 18.05 Marathon: sportjournaal met o.a. Europese roeikamploenschappen; 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensemble 10.00 Amusementsmuziek (gr); 19.40 Frans chansons: 19.55 Nieuws. AVRO: 20 00 Opi ning van het Edinburgh Festival 1965: Schol Festival-koor. Schots Nationaal ork. en solis ten: klassieke muziek; 2150 Voordracht; 21.f korreltje zout, licht programma: muziek; 2355-24.00 Nieuws. semi-klassieke Veel van wat op het Oosten aldus eens mogen uitdrukken) direkt len, vermommen vele goochelaars zich bitrekking heeft, is door alle heen geladen geweest met geheimzinnigheid. Helemaal op de Europeanen afstevenen zodra tot geheimzinnige Indiërs of Chinezen, sfeer die zich ergens vertonen- In de ogen zodat de toeschouwers tenminste i van vreemdelingen wekt dit de in- begrijpelijk is dat niet, want sinds druk alsof het land wemelt van faklra, onheugelijke tijden is alles wat goochelaars en tovenaars, terwijl deze successen in Zuld-Amerlka, vreemd en onverklaarbaar was ge makshalve toegeschreven bekende land Indië, dat niemand ln ongeveer werkelijkheid kende. (Deze uitspraak als in is wat gechargeerd, zulks ter bekor ting van de uitleg cn ter bepaling van de gedachte). In dit verband is het begrijpelijk dat bij het grote publiek nog steeds de opvatting heerst dat de goochelkunst in het Oosten op een bijzonder hoog peil zou staan, of een grote vlucht zou hebben genomen. Blijkens de uitkomsten in de praktijk is dit een volslagen misverstand. Ze ker, Europeanen die het oosten bezoe- betekenis lieden in werkelijkheid een minimale werkelijkheid is dit de schuilnaam minderheid uitmaken, die procentueel a dezelfde orden zal zijn streken (We maken uit drukkelijk een uitzondering voor Vermaarde goochelaar i geloofsdemonstranlen" de zevende goochelende .afstam meling van het Nederlandse gooche laarsgeslacht Bamberg, dat al in 1700 vermaard was. de Nederlander Jasper hij het publiek aan de vorstelijke hoven met allerlei trucs en goochel kunsten bij de neus nam. Uit hem ia het wereldberoemde goochelaarsge slacht voortgekomen dat de kunst gedurende vele generaties steeds van vader op zoon heeft doorgegeven. De zojuist genoemde Fu-Manchu is Da ken, komen veelvuldig in aanraking vrij talrijk zijn, maar deze kunnen vid Bamberg, de zoon van Jasper, die met fakirs en goochelaars. De oorzaak daarvan moeten we echter niet ken in bet feit dat de goochelkunst in onmogelijk op één lijn stellen met „oosters" goochelaar Okito de artiesten-om-den-brode). reldberoemd is geworden en zich i En wat de kwaliteit der goochelver- welgesteld man in de Verenigde Sta- - - -- ten heeft teruggetrokken. Wist u overigens, dat de term nen van oosterlingen verwachten dat tijk verre ten achter bij de kunsten „hokus pokus" aan kerkelijke cere- zij geheimzinnig doen. Het ligt dus in van Westerse vakgenoten. Het is jam- monlën ls ontleend? de reden dat alle kermisklanten op dit mer, maar waar. Om het westerse Daarover een volgende keer. gebied (wanneer we het oneerbiedig publiek niet helemaal teleur te stel- Nadruk verboden. Blekkie fietste, met Josje achterop, naar huis en gaf de boodschappen aan „Willen jullie een kop chocolade, jon gens? Of een glas limonade?" vroeg ze. „Jij zit zo op je stoel te draaien, Josje. Moeten jullie ergens op af?" Josje keek even verschrikt naar Blek- le en antwoordde dan: „O, nee, me- •ouw, we hebben best even de tijd." Maar toen ze hun limonade opgedron ken hadden en tante Fru de kamer uit zei Josje: „Zullen we toch nog even bij het huisje van de postbode gaan kijken. Blekkie?" „Ja, dat is goed," knikte zijn vriend. Maar toen ze opnieuw van een afstand de woning van de postbode bespiedden, heel braaf dier. Het is jammer dat we zagen ze dat hij druk bezig was in zijn hem niet mee naar huis kunnen nemen, tuintje. Zijn fiets stond nog op dezelfde Ik zie me al met hem aan de halsband plaats tegen het hek. „Kom, we gaan maar eens even bij ons thuis kijken," zei Josje. „Hier worden we nu toch niets wijzer." Toen ze bij „De Toevlucht" kwamen, zat Jesje ln de keuken Pim zijn flesje te „Waar zijn jullie geweest?" wilde Jesje „O, even naar het dorp, boodschappen doen voor tante Fru," antwoordde Josje. „Pim voelt zich best thuis bij ons, hè?" vervolgde hij. „En het verband zit nog zo keurig om zijn pootje. Het is echt een bij ons langs de haven wandelen, Jes!" „Het zou geen gezicht zijn!" riep Jesje uit. „Een hert is toch geen hond! Maar het zou wel erg leuk zijn als we hem aan het park cadeau konden doen. Als ze hem daar tenminste willen •hebben,'* besloot ze somber. „Dat vragen we wel," zei haar broer. „Vader moet maar eens een brief schrij ven aan de baas van het park. Of aan de burgemeester. Ze zullen best blij ziin als ze zo'n schattig hertje voor niets krijgen. Anders zullen ze er misschien nog een boel geld voor moeten betalen." MAANDAG Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Dagope ning; 7.10 Oude kamermuziek (gr.); 7.2( Sportuitslagen van zaterdag; 7.30 Nieuws; ".40 Radiokrant; 755 Lichte grammofoonmu- :iek; 8.10 NCRV-lied en gewijde muziek gr.); 8.30 Nieuws; 8.40 Vocaal ensemble .gr!); 9.00 Verzoekprogramma voor de zie ken: 955 Waterstanden; 9/" i het Woord reld ië; theologische etherleer gang; 11.05 12.00 Touring- ichten. 12.40 Grammofoonmuziek even tueel aktualiteiten; 1250 Licht instrumentaal kwintet (opn); 1350 Vierhandig pianospel n moderne muziek; 13.35 en zangsolist: 14.00 Lichte grammofoonmuziek; 15.30 Nederlands vocaal kwartet met piano: klassieke en moderne -cn, 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Mo- strijkkwartet (gr); 16.40 Stereo: Vocaal nble: klassieke liederen; 17.00 Voor de ers; 17.15 Kinderkoren en instrumentaal trio (gr.); 17.30 Lichte grammof ooi 1750 Overheidsv I visieplannen. Sp Kerkorgelconcert (opn): klassieke muziek; 1850 Lichte grammofoonmuziek grammofoonmuziek: 8.00 8.10 Lichte grammofoonmuziek (Om 8.25 De groenteman)8.45 Morgenwijding; 9.00 Lichte grammofoonmuziek; 9.40 Jeugdkoren (kr.); 10.00 Voor de kleuters; 10.10 Lichte grammo foonmuziek; (11.00 Nieuws); 12.00 Dansor kest: 12 27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 1250 Actualiteiten van het platte land; 1257 Lichte grammofoonmuziek; 13.00 Nieuws: 13.10 Actualiteiten en grammofoon muziek. 13.25 Beyrsberlchten13 30 Stereo: ied. opera (gr.); 1550 Lichte 93 Na de koude dagen rondom het heengaan van oom Wolter begint een zoele wind door het dal te waaien. Knoppen van hazelaars en elzen breken open en de eerste vroege kruid staat in bloei. De keuters gooien hun schuurdeuren wijd open en op 't Grobbenuus zingen de knechten. Jeep Karsten laadt zijn hebben en houden op de wagen en rijdt ermee naar het huis op de hoek van de zandweg. Nauwelijks heeft hij zijn laatste bezit van het hoefje weg of de nieuwe bewoner trekt al binnen. Naar Jeeps zwarte gezicht kijkt niemand. Op de bepaalde dag gaat hij mee achter de zware ploeg die de heide openscheurt. Dit is jouw dag, Jeep, zegt Zweder Thase, onthou het goed! Je bent nog stevig genoeg om een nieuw hoefje te winnen als je maar blijft bij het werk dat je gegeven is. Libbe Vennink is er ook bij. Tegen hem zegt Zweder nog niets. Sohuw voor mannentaal is hij niet meer en niemand hoeft hem wakker te sohudden, omdat hij weer loopt te mijmeren. Langzamerhand verandert het Horst. Zweder overziet zijn akkers en zijn hoeve, hij loopt over de brink en zit met Andres te praten. Op een dag doet Joryt Volmar zijn laatste ronde als landsehut Op het verlaten molenerf zit hij op de omgekeer de voertrog en hij kijkt in de kolk waar het water stilstaat nu de schoepen niet meer slaan. De beek en de Oeler blijven onveranderd. Dat ziet ook Dries Borne als hij nog schuw en huiverig buiten komt. Eindeloos lang lijkt het geleden dat Lenter op de diele zong en ze zijn vrolijke stem hoorden roepen. Tussen die tijd en nu liggen de koortsnaohten en de zelfverwijten. Als dieren met klauwen en tanden besprongen ze door DIGNATE ROBBEKTZ hem tot hij gilde van ontzetting. Daarna het verzinken in een zware slaap en het weer wakker worden, loom en vermoeid tot in zijn diepste wezen. En altijd de lege stoel waarnaar moeder keek. Soms ging ze erin zitten, of hij zag zijn vader die de leuning streelde en mompelde. Hij wist dat Rena geweest was, niet verder dan de deur. Daarna had ze om het huis gezworven, langs de helling van de Oeler tot bij de tuin. Hij was te moe geweest om naar haar te vragen. Maar nu heeft hij een spade in zijn hand genomen en een sikkel bekeken. Hij is tot bij de grindgroeve gelopen, de plek waar hij naax; beneden sprong toen de landsehut en de mannen van Bernt Vasse hem op de hielen zaten. Vandaar kon hij een klein deel van de es zien, waar geploegd en gezaaid werd onder een helderblau we lucht. En overal zong en leefde het als nieuw. Verder dan de grindgroeve komt hij niet. Ook niet als hij sterker wordt en het lopen hem niet meer vermoeit. De Oeler weert hem af, achter iedere stam kan de mulder waditen, in iedere struik kan hij zich schuilhouden. Zolang de mulder niet terug is, kan het niet beter worden. Laat mij werken, zegt Dries tegen Henne Lankheet, die heel goed een man gebruiken kan nu zijn zoon er niet meer is. Als je 't goed doet, antwoordt Henne, anders betaal ik je geen loon uit. Dries heeft nog nooit voor loon gewerkt en als hij het kreeg, gaf hij het aan anderen. Als een vogel heeft hij geleefd, zwervend van het een naar het ander. De aarde waarin hij moet werken, is warm en vochtig en streelt zijn handen. Het herinnert hem aan de dieren die op de berg wonen en het maakt dat hij dikwijls gaat rechtstaan om naar de Oeler te kijken. Bovenop huist de havik, waarmee hij zich verwant voelde. Je moet werken en niet kijken, zegt Henne. Dries duikt in elkaar, de wolk trekt over zijn voorhoofd en het flikkert even in zijn ogen als het verre flikkeren van onweer achter de horizon. Moet hij zich zo laten toespreken? Nog wel door Henne Lankheet, die zijn leven lang onderdanig was aan Bemt Vasse en diens landsehut? Nog één ommekeer gaat Dries met de schoffel over het land. 'k Doe het niet meer, knort hij dan. Dan laat je 't. Pas maar op. jij, dat je de zwarte mulder niet achternagaat. Dries begrijpt niet wat Henne daarmee bedoelt. Dat hij iemand zal doodschieten of dat hij zal weglopen? Vroeger zou hij opgestoven zijn en waarschijnlijk zou Henne zo iets ook niet gezegd hebben. Nu kunnen ze hem aan. hij telt niet meer mee. Wil je niet naar buiten gaan? vraagt Jentje als hij dagen achter elkaar op de diele blijft zitten. Nu en dan rommelt hij in de lege haard In het voorjaar en de zomer kookt Jentje onder ccn afdakje op het erf. Kap wat hout voor me, zegt ze om hem toch aan de gang te krijgen. (Wordt vervolgd) Wij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 7