Jarenlang fijn op straat gew w Alles goed en u/el Anglicanen zien waarde van geref. ambten niet Grote belangstelling voor Smijtegeld-herdenking Een woord voor vandaag „Autodominee" Offers op 65e verjaardag Omdat ik zelf Dr. Niesel van Herv. Wereldbond Lof van minister bracht de kerk in discussie Oec. Raad gaat spreken met de R.K. Kerk Honger in wereld neemt nog toe 80 Eerstejaars medicijnen geweigerd ESÈSgSSLiï" eenze,Me richtiiJn ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1965 De sleutel voor de oplossing van de levensproblemen, welke Prediker aan de orde stelt in zijn boek, ontbreekt niet. Hij kan in de meest sombere woorden uitdrukking geven aan het zinloze van al het menselijke gezwoeg, hij kan zeggen, dat alle dingen onuitsprekelijk vermoeiend zijn en dat alles onder te brengen is onder de noemer „ijdelheid", tóch is dit niet het laatste. In het derde hoofdstuk van het boek zegt Prediker: „Wat ie, was er reeds lang, en wat zijn zal, is reeds lang ge weest; en God zoekt weer op wat voorbijgegaan is." Een zoe kende God, Die het zoeken nooit opgeeft, een God, Die niets vergeet, Die staat boven het vluchtige van de dingen, bij Wie ook nooit iets zoekraakt. Hij doorvorst de gedachten der mensen, ook al wanen zij zich onbespied en menen zij, dat het allerintxemste van hun bestaan voor iedereen bedekt is. God zoekt op wat is voorbijgegaan, ook al zijn wij het vergeten en hebben wij misschien gedachteloos gehandeld. In het ritme van de tijd, voor ons dikwijls zo zonder zin en zo vermoeiend, is er niets, dat voor God zonder zin is. Het staat alles in Zijn boeken, geen post wordt overgeslagen, geen woord ontbreekt. Is deze wetenschap niet tegelijk een troost voor allen, die geen doorzicht meer hebben, die de zin van het leven uit het oog zijn verloren, die alle vastigheid kwijt zijn? Hier breekt de vreugde door: wij weten van een zoekende God Hij is op zoek naar u en mij! Vanavond lezen "wij: 1 Corinthiërs .16 vers t tot en met 24. Wij lezen morgen: Exodus 1 vers 1 tot en met 22. SITTARD „Toen ik in Sittard verschillende mensen, die ik "1 helemaal niet ken, hoorde vragen nog nozem ben of ik zaterdag jarig was, dacht ik bij mezelf weg wezen." Dat zegt ds. J. Offers, die vandaag ergens in Nederland op zijn „onderduik adres" zijn vijf en zestigste ver jaardag viert, in verband waar mee hij in september met emeri taat hoopt te gaan. Dat betekent echter nog lang niet een afscheid van het Evangelisatiewerk, dat ds. Offers samen met zijn echtge note, mevrouw C. A. Offers-Stolk. dijk al achttien jaar doet in het zuiden van ons land. In de provincies Zuid-Limburg en Noord-Brabant is ds. Offers bekend door lijn straatprediking de „auto zending" en het clubwerk, dat hij met mevrouw Offers onder de buiten en randkerkelijke jeugd verricht. „We hebben in het zuiden al die jaren (Van onze kerkredactie) zaglijk leuke dingen beleefd", zeg gen beiden als ze vertellen over het werk, dat ze met hart en ziel doen. „Er zit veel sociaal werk tussen door, narigheid die je weer goed moet zien te krijgen", vertelt ds. Offers. „Maar .we doen vaak eerst sociaal werk om met het Evangelie te kunnen komen." Hij is enthousiast over de medewer king van de overheid, die in het zuiden natuurlijk bijna helemaal uit rooms-katholieken bestaat. Ook aan de politie heeft hij flinke steun. Overal heeft hij doorlopend ver gunning. Soms komen er agenten bij hem om te vragen of hij niet eens naar die en die buurten wil gaan. fijn werk op straat gedaan en ont- is erg> maar er is geen opvolging, omdat er geen geld voor is", vult zijn vrouw in het gesprek aan. „Als we ermee uitscheiden blijven er zeventig kinderen achter, waarvan er dertig tussen de zes en acht jaar, die thuis nooit iets van het Evangelie horen." In de wintermaanden is er het club werk en tot verleden jaar werden vanaf mei de tochten voor de auto zending gemaakt. Op de club wordt (Van onze kerkredactie) GENÈVE De voorzitter van de Hervormde Wereldbond, dr. Wilhelm Niesel, heeft scherpe kri tiek geuit op de anglicanen. Als er besprekingen gevoerd worden tus sen kerken om tot eenheid te ko men, houden zij zo strak vast aan hun eigen kerkelijke structuur, dat er inbreng van anderen geen ruim te wordt gelaten. Dr. Niesel schrijft dit in het jongste nummer van het kwartaalblad „The refor med and Presbyterian World". Dr. Niesel hoopt deze herfst de zitting van de h^rvprmde synode bij te wonen. Tn de gehele wereld, vooral in Afrika en Azië hebben kerken zich rondom de conferentietafel geschaard om eenheid te zoeken. Bij deze be sprekingen zijn ook een groot aantal kerken van gereformeerde signatuur betrokken. „Ongelukkigerwijze", schrijft dr. Niesel, „eisen de angli caanse kerken niet alleen dat wij het ambt van bisschop aanvaarden.... Onze kerken lopen het gevaar dat hen een gehele ambtelijke structuur wordt op gelegd." De anglicaanse kerken kennen Missouri-synode uit isolement (Van onze kerkredactie) DETROIT Met een overweldi gende meerderheid heeft de Lutherse Kerk (Missouri-synode) in de Verenig de Staten besloten haar isolement te verlaten en mee te doen met de vorming van een „Lutherse Raad in de Verenigde Staten". Deze raad, die in het voorjaar van 1967 in werking zal treden, zal drie grote kerken gaan vertegenwoordigen, die 8,6 van de negen miljoen lutheranen in de Ver enigde Staten omvatten. Het Amerikaanse lutheranisme 'is jarenlang sterk verdeeld geweest, hoofdzakelijk als gevolg van het feit, dat de immigranten uit de verschil lende Europese landen eigen natio- naal-lutherse kerken stichtten. Enkele jaren geleden vonden echter twee grote fusies plaats. Vier kerken smol ten samen tot de Lutherse Kerk in Amerika en drie anderen tot de Ame rikaanse Lutherse Kerk. Deze beide grote kerken werken ook nauw samen in de Nationale Lutherse Raad en participeren in het werk van de Lu therse Wereldfederatie, de Nationale Raad van Kerken in Amerika fen in de Wereldraad van Kerken. De Lutherse Kerk (Missouri-synode) hield zich tot dusver echter afzijdig van elke oecumenische toenadering. De kerk hield vast aan haar conserva- tief-lutherse positie. Door haar zende lingen over de gehele wereld, ont stonden in vele landen lutherse ker ken, die eveneens geen lid waren van de Lutherse Wereldfederatie, maar contact onderhielden met de Missou- rikerk. Het toetreden tot de Lutherse Raad in de VS. die de Nationale Lutherse Raad zal vervangen, is de eerste stap van de Missouri-kerk. die een kleine drie miljoen leden telt, naar toenade ring. Opvallend is ook, dat de Cana dese secties van de drie grote Ameri kaanse lutherse kerken hebben beslo ten tot een soortgelijke samenwerking in een Lutherse Raad in Canada. Omdat de Missouri-synode zich al lang niet meer beperkt tot de staat Missouri, maar over de gehele Ver enigde Staten verspreid is. zoekt deze kerk tevens naar een nieuwe naam. Er zijn echter kerkleden, die met de nieuwe koers niet in kunnen stem men. Sommigen overwegen over te gaan naar de Lutherse Kerk (Wiscon- sin-synode)een kleine nog conserva tievere kerk, met wie de Missouri- synode tot voor kort nauw samenwerk te. Anderen stellen zich voor een nieuwe kerk te stichten, die dan de naam Lutherse Kerk van de Reforma tie zal krijgen. evenals de Rooms Katholieke Kerk drie ambten, namelijk van (gewijde) bisschoppen, presbyters en diakenen. Maar deze ambten verschillen zeer sterk van de bijzondere ambten in de kerken van gereformeerde signatuur. De presbyters zijn vergelijkbaar met predikanten, de diakenen met hulp predikers. Volgens dr. Niesel is dit een typisch westers kerkelijk systeem. De Oosters-Orthodoxe Kerken hebben het bijzonder ambt lang niet zo sterk ingeperkt. BISSCHOP Dr. Niesel wil geen bezwaar maken tegen het ambt van bisschop. Maar hij is zich welbewust dat de anglica nen zelf niet precies weten hoe zij dat ambt moeten omschrijven. Tijdens een wereldconferentie werd dit ge probeerd in een interkerkelijke ge spreksgroep. Men kwam er niet uit en riep de hulp in van de toenmalige bisschop van Cilchester, dr. Bell. Die antwoordde dat sommige anglicanen dit en anderen weer dat dachten. Dr. Niesel zei later in een persoonlijk gesprek tegen dr. Bell: „Bisschop als u ons niet kunt zeggen wat de aposto lische successie van het episcopaat betekent, moet u ook geen „juk op de schouders van de discipelen leggen'' besprekingen om tot eenheid te komen Dr. Niesel wil echter het ambt van bisschop niet volkomen afwijzen. Zelfs Calvijn, schrijft hij, zag bis schoppen als een mogelijkheid. Ook wil hij niet vasthouden aan het vier voudig ambt dat Calvijn voorstond: wie de geschriften van deze hervor mer leest, ziet dat hij geen nauw omschreven structuur voorstond. BIJZONDER De moeilijkheid is echter dat de anglicanen in een eenheidskerk hun drievoudig ambtelijk systeem willen inbrengen, maar de andere kerken niet toestaan daar veel aan toe te voegen. Dr. Niesel wijst dan pp de twee bijzondere ambten in de gereformeer de kerken die een rijke zegen zijn geweest voor de kerken van de refor matie, maar in de anglicaanse kerken beschouwd worden als taken die de leken van de kerk wel kunnen ver vullen. Het zijn de ambten van ouder lingen en diakenen. Zonder het ambt van ouderlingen, die de plaatselijke gemeente leidden, zouden vele kerken in de dagen van strijd de vervolgingen van de contra reformatie niet hebben kunnen over leven. En het ambt van diakenen, oorspronkelijk slechts gezien als een plaatselijke taak binnen de eigen ge meente is uitgegroeid tot een taak op wereldniveau, aldus dr. Niesel. Het is bijzonder pijnlijk, schrijft hij, te ervaren dat zo weinig aandacht wordt geschonken aan de gaven en ambten die in de loop der eeuwen hun waarde hebben bewezen in de gereformeerde kerken. er verteld bij het flanelbord. Bij het terugvragen vaak na jaren, sta je verstomd wat ze vasthouden. „De mensen luisteren wel, dit werk is niet uit de tijd" menen beiden. De kinderen zijn vaak kwaad als het uur om is en ze weg moeten. De clubs worden vaak bij buitenker kelijken aan huis gehouden. Hier door zijn er ook mensen bij de kerk gekomen. Op de bijeenkomsten bidt een van de grote kinderen zelf voor. En gegarandeerd wordt er voor degenen gebeden, die wegblij ven en geen zin meer hebben om terug te komen. Dat verloren schaap wordt ook weer door anderen opgezocht. Er wordt ook vanuit gegaan, dat de grote kinde ren zelf de bijbel moeten leren lezen. Een keer gebeurde het, dat met hun brommers het klokkenspel overstemden dat de dienst inluidt. Ds. Offers is naar ze toe gegaan en heeft in plaats van een „dienst" te houden een uur met ze staan praten. Toen de pastoor, die had staan kijken, hoe hij hem dat leverde, zei ds. Offers," mis schien omdat ik zelf nog een nozeir ben". Hij laat er vlak daarna op volgen: „Ik geloof niet in nozems". Hij vertelt van die nozem van achttien jaar met zijn rood geverfde haar en kokernauwe streepjes broek. Samen met een ander kwam hij op de club, maar er was verder geen animo die keer. Toen ds. Offers, zoals iedere predikant met ruime instemming van de jongelui op de catechisatieles zou hebben gedaan, voorstelde om maar naar huis te gaan, was het antwoord van de roodharige: .Flauwekul, we kunnen toch net zo goed met drieën kletsen". „Ik ben ook nooit dominee, maar echt jongen met de jongens", zegt Offers, die ondanks dat, toch iedere zondag op de preekstoel staat. Ds. Offers is blij. dat hij aan duizenden mensen de Blijde Boodschap heeft mogen brengen. En mocht hij op den duur eet> punt achter het werk moeten zetten, don ziet het er niet naar uit, dat hij nieïs meer te doen heeft. Er wordt nog graag gestudeerd, gemusiceerd op het elektrr nisch orgel en ds. Offers en zijn vrou schilderen beiden. Maar voorlopig is het werken op de clubs nog... Over de burgemeester van Sittard is ds. Offers helemaal best te spreken. „Het is er een voor alle burgers. Toen hij onlangs vroeg, wat gaat nu doen, en ds. Offers voor de grap zei, eerder zelf een bejaardenhuis op tv. richten, in plaats van er in te gaan, was het antwoord van de burgerva der: „Altijd doen, maar blijf toch maar hier". Trouwens de combinatie ds. Offers en een bejaardencentrum lijkt niet zo geslaagd, want hij ziet er beslist nog niet oud genoeg uit, danks zijn vijf en zestig levensjaren. Tijdens het gesprek met dominee eh mevrouw Offers komen de verhalen los. Over die kenau van ee uit een achterbuurt, die toen de jon gens herrie schopten, ds. Offers te hulp kwam. Met de handen in de zij stapte ze op de jongens af met het commentaar: „Je houdt je mond, die mijnheer heeft heilige liederen in de auto en wie anders wil, krijgt het met mij te doen". Deze „beschermvrouwe" heeft de hele dienst meegemaakt. (Van onze kerkredactie) DEN BOSCH Ook in Nederland worden op het ogenblik plannen uit gewerkt om te komen tot een ge- spreksorgaan tussen de Oecumenische Raad van Kerken en de Rooms Ka tholieke Kerk. Dit deelde magister prof. Jan Groot mee in een vraagge sprek met een redacteur van De Nieuwe Linie. De bedoeling is een permanent contactorgaan te stichten, zoals ook geschied is tussen de We reldraad van Kerken en de Rooms Katholieke Kerk. Er zijn reeds gesprekken gevoerd na de prinses Irene affaire tussen de Rooms Katholieke Kerk en de hervormden, gereformeerden en re monstranten. Die gingen over de doop. Volgens prof. Groot is het een „grandioos gesprek geworden. Het was vol verrassingen voor alle par tijen". Volgens prof. Groot liggen de resultaten van de Nederlandse ge sprekken nu bij de betrokken synodes en het episcopaat. In het nieuwe contactorgaan zullen de rooms-katho lieken weer vertegenwoordigd worden door de Willibrord-vereniging, van prof. Groot de voorzitter is. Op wereldniveau besloot de We reldraad van Kerken op zijn vergade ring van het Centraal Comité te Enoe- goe aan een dergelijk contactorgaan mee te werken. De eerste geheime besprekingen zijn inmiddels ge voerd. In het kader van deze bespre kingen worden ook afzonderlijk on derwerpen door speciaal daarvoor ge vormde gespreksgroepen gevoerd. Zo werd er ook geproken over de pro blematiek van kerk en samenleving. Dit onderwerp zal op de volgende zitting van het concilie aan de orde komen, maar ook op een wereldconfe rentie die door de Wereldraad van Kerken volgende zomer in Genève wordt belegd. (Van onze kerkredactie) NAIROBI/DAR ES SALAAM Een woord van waardering voor het werk van de kerk, uitgespro ken door de Keniase minister van onderwijs, is aanleiding geworden tot een discussie in de Keniase pers. Minister Koinange had op een con ferentie van christelijke onderwijs mensen gezegd, dat de regering de godsdienst steunt en waardering heeft voor het werk van godsdienstige or ganisaties, die het geloof in God verbreiden. Het veertiendaagse blad Pan Africa viel de minister hierop aan. Het is de taak van de regering het Afrikaanse socialisme te bevorderen en dat heeft niets met godsdienst te maken, zo stelde het blad. Op de achtergrond van deze uitla tingen stond natuurlijk de gedachte, dat de kerk te weinig doet voor de i opbouw van een nieuw Afrika. Er verschijnt in de Keniase hoofdstad echter ook een christelijk nieuwsblad. Dit blad, Target, erkende, dat de kerken te weinig hebben gedaan om de nationale vooruitgang te steunen. Maar tegelijk onderstreepte het de verklaring van de minister. Het idee, dat je morele nonnen kunt hebben, zonder enige vorm van geloof, heeft al vele staten ten val gebracht, aldus Target. Goede voorbeeld Ook een Ghanese VN-functionaris heeft de rol van de kerk in de beweging voor nationale zelfbeschik king geprezen. Op de jaarvergadering van de Raad van Kerken in Tanzania zei de heer Adoe, vertegenwoordiger van de Verenigde Naties te Dar es Salaam, dat de kerk in haar streven naar autonomie en Afrikanisatie het voorbeeld heeft gegeven aan een ont wikkeling op nationale schaal. Hij voegde er aan toe, dat de kerk in haar oecumenisch streven weer een goed voorbeeld geven kan. Christelijke eenheid is reële bijdrage in de strijd voor politieke en economische eenheid in Afrika, aldus de heer Adoe. NASHVILLE (Tennessee) Binnen tien jaar zal de bevolkingsex plosies leiden tot voedseltekorten met vreselijke gevolgen voor de twee miljard bewoners van Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Zo schrijft de Presbyteriaanse Zendingsraad in de Verenigde Staten in een boodschap aan de een miljoen leden van deze kerk. De meesten van ons hebben wel enig idee van de omvang van de honger en de 'ondervoeding in de wereld. Wij beseffen echter niet genoeg, dat de omvang van de honger toeneemt. Christelijke mildda digheid is niet het enige antwoord, aldus de zendingsraad. Wij hebben de plicht, ons christelijk geloof als kriterium te gebruiken bij politeke kwesties als betreffende de voedseloverschotten en geboortenregeling. Godsdienstvrijheid in Joegoslavië BELGRADO In Joegoslavië is een nieuwe wet aangenomen, waarin de plaats van de kerk in de samenle ving is geregeld. Deze wet gaat uit van de beginselen van een scheiding van kerk en staat en een. algehele godsdienstvrijheid. Alle godsdiensti ge gemeenschappen zullen gelijk be- rechtigd zijn. Iemand, die een burger belet een kerkdienst bij te wonen, riskeert daarmee een gevangenisstraf van der tig dagen. Anderzijds geldt deze straf ook voor iemand, die een godsdiensti ge plechtigheid houdt op plaatsen, die daarvoor niet bestemd zijn of zonder toestemming van de autoriteiten. Hieronder vallen met name de proces- Er zal streng op worden toegezien, dat kerken en godsdiensten niet wor den misbruikt voor politieke doelein den. Brood voor het Hart nadert snel de eindstreep AMSTERDAM Nu er voor de ac tie Brood voor het Hart 1.432.897,96 bijeen is, is er reden genoeg de toe komst zonnig in te zien. Het streefbe drag, anderhalf miljoen gulden, is in het zicht. (Van onze onderwijsredactie) UTRECHT Dit jaar zijn voor h« eerst tachtig eerstejaars studenten die zich wilden laten inschrijven voor de medische studie geweigerd. Zij konden aan geen van de zes faculteiten meer plaats vinden. De teleurgestelden lie ten zich inschrijven naar de sluitings datum 1 juli. Ook een aantal buiten landers is door de „stop" getroffen. Vanwege de verwachte enorme toe- op aan de zes faculteiten heeft het ministerie dit jaar voor het eerst een sluitingsdatum ingesteld. Vijftienhon derd eerstejaars konden wel worden geplaatst, hetgeen per universiteit nog een overbelasting van vijftig studenten betekent. De tachtig jongelui die niet werden ingeschreven is aangeraden een jaar biologie te gaan studeren. Ook kunnen zij proberen vroeger in militaire dienst te gaan. In ieder geval staan de namen van de tachtig boven aan de lijst voor het studiejaar 1966/'67. ONDERWIJSBENOEMINGEN loemd tot hoofd te: Burgwerd H. pen te Burgwerd: Sprang-Capelle S. boom te Sprang-CapeUe; Winterswijk P. (Van een onzer medewerkers) MIDDELBURG Gisteravond heeft in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente in Mid delburg een Smijtegeld herdenking plaatsgevonden, die door belang stellenden uit heel Zeeland en zelfs daarbuiten is bijgewoond. Ruim duizend aanwezigen waren bijeen ter gelegenheid van het feit, dat ds. Smijtegeld "20 augus tus 1665 in Goes werd geboren. Omdat hij veertig jaar lang in Middelburg heeft gestaan, besloot de stichting Het Smijtegeldfonds hier een herdenkingsdienst te houden. Sprekers waren ds. G. A. Zijderveld, predikant der Geref. Gemeente in Mid- heeft „it" - heeft pit maakt fit! Nu ook in grote fles! Praktisch Als eerste spreker belichtte ds. Zij derveld de persoon van ds. Smijtegeld. Hij noemde zijn betekenis voor onze tijd, in het bijzonder ook voor de pre dikanten uit onze tijd. Ds. Zijderveld bracht de praktische bijbelse prediking van ds. Smijtegeld vooral naar voren. Ds. Vroegindeweij legde speicaal de nadruk op de nadere reformatie en de predikanten van de nadere refor matie, zoals Smijtegeld, Teelinck, Comri en Voder Brakel. Hij noemde deze predikanten en grote zegen voor de kerk van Nederland. Zij hebben vooral de aandacht van hun gehoor gevestigd op de persoonlijke gemeen schap met God. Ds. Abbringh sprak het slotwoord uit naar aanleiding van Hebr. 13 vers 7. Dit vers begint met de woorden: „Gedenk uwer voorgangeren, die u het woord Gods gesproken hebben en volgt hun geloof na. Ter toelichting z(j vermeld, (lat de stiching Het Smijtegeldfonds ten doel heeft om de preken van de mannen van de nadere reformatie opnieuw herschre ven uit te geven. Iedere maand komt er een preek in zakformaatuitgave uit. Uit gever is de heer W. J. Pieters te Oost- burg. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Bennekom: J. C. Schuur man te Schoonhoven, die bedankte voor Sint Annaland. Bedankt voor Harich (Fr. toez.): M. Ruster te Anjum: voor Molkwerum: W. Hoogendoom te Medemblik. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Den Ham (Ov.): R. Hoog- steen te Gees (Dr.). Kerkdienst in forensentrein NEW YORK Craig Biddle zapelaan van de episcopaalse narochie in Morristown, heeft geëxperimenteerd met een nieu- we vorm van de „kapel op wielen". Driemaal heeft hij 'eeds een dienst geleid in de naar Hoboken. Ongeveer hon derd treinreizigers namen deel nan de dienst, die gehouden werd in een wagon, die anders gereserveerd is voor het trein personeel. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Belastingen (II) getuigenis moeten zijn. Elke vorm van verdachtmaking moet uitgesloten zijn en zeker in de ICCC. Goes J. Daudeij ICCC (II) Teleurstelling (IV) Vorige week schreef een lezer in deze rubriek: „Men had beter een eenvoudig christen kunnen vragen te getuigen tegen de heer Van Randwijk in de televisie-uitzending „Opspraak". Ik geloof, dat de leek tegenwoordig in de gemeente het getuigenis moet geven, onder Het ziji) niet alleen de drie theologen 2ai steunen die (in de tv-uitzending) niet voor munistische Christus en Zijn Woord opkomen. Er wereld de volledige zijn er nog veel meer. Christus zegt: ,Die Mij belijden zal voor Het Nederlandse volk komt met de belastingverlaging van 1 juli toch wel bedrogen uit nu de regering overweegt de omzetbelasting op textiel weer in te voeren, dat wil zeggen op een van de president Johnson, waarin meest noodzakelijke levensbehoeften, werd gezegd dat men hem Deze houding van de regering kan men in zijn strijd tegen com- niet anders dan inconsequent noemen. „Moge de vrije Men had beter de onkosten van de erwinning beha- defensie drastisch kunnen verlagen len". Ik acht deze uitspraak volstrekt door nauwlettend toe te zien op allerlei onjuist Wil de ICCC voor Vietnam, verkwistingen door de militairen. Tel- zal ik belijden voor Mijn Vader, die in Rusland en andere communistische lan- kens moeten we weer van onze jongens de Hemel is. Wie God niet liefheeft den de stelling „Ben ik mijn broeders horen hoe er met militaire gaederen, of iJ~ ->jr hoeder" hanteren? Of denkt deze orga- het nu materie nisatie, dat God alleen is met landen als betreft, wordt dat Woord de Ver Staten, Engeland, Nederland, dat de regering durft uit enz.? Nee, God is overal. Hij laat zich enkele cent die de kleine man Bijdragen voor deze ingezonden- stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen) worden ge leverd en worden geplaatst buiten verantwoordelijkheid der hoofd redactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weige ren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen wor den gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woon plaats. Anonieme brieven krjjgcn geen plaatsruimte. Waar nodig kan ui een bijschrift van redactie- wege een korte toelichting worden gegeven. boven de ander is Mij niet waardig" Ons land gaat te gronde omdat geen kennis meer heeft omdat men het niet i te dragen. Dat is een stuk geestelijke niet door de ICCC voorschrijven, armoede. Waarom getuigt men niet van hij wel e~xr:' -;;- de grote Koning op alle terreinen des Assen levens, ook voor de televisie? Rotterdam C. Deijkers ICCC (I) belastingverlaging heeft ontvangen niet op een andere manier en dan een veel hoger bedrag terug mag vorde- Belastingen (I) Papendrecht Een belastingbetaler In uw verslag van het zesde wereld congres van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC) in Genève J trok het mijn aandacht, dat temidden neemt van strijd tegen valse leerstellingen en oproepen tegen de oecumenische bewe ging er een protest was van enkele christelijk gereformeerde afgevaardig Het voornemen van de regering om de verbruiksbelasting voor sigaretten, shag en pijptabak met een kwartje per Integratie pakje te verhogen is een teken wand. Een regering die zo'n maatregel neemt, is wel klein in regeren. Het is toch beschamend, dat de werkers op de gen •rteigers, in de fabrieken, in de mijnen gen". Hij extreme en niet helemaal eerlijke spraken over de Rooms-Katholieke Kerk te verzachten. Deze poging faalde Met het bestrijden van de Wereldraad. de r.k. kerk en het communisme heeft bak de ICCC geen moeite. Waar zij wel mee overhoop ligt blijkens het voor gaande is het negende gebod. Het zou goed zijn als de leden van de ICCC door° Zondag 43 van de Heidelbergse Cate- denkt met deze maatregel roken tegen te gaan, vergist men zich Het gevolg zal zijn. dat de minst iraagkrachtigen goedkopere en dus ta mindere kwaliteit gaan roken Onlangs heeft de president van Zwit serland, Tschudi, een rede gehouden onder de titel: „Zwitserland van mor- hedendaagse verplichtin- hierin onder meer: „Wij Zwitsers hebben de overtuiging, dat kracht en rijkdom van Europa talrijkheid gegrondvest zijn. W.., chen zonder voorbehoud de door groot idealisme gedragen bemoeiinj iinge de Europese integratie. Zwitser land staat voor de Europese samenwer king niet alleen klaar, maar wij be schouwen haar als urgent en noodzake- niet verhinderen en ook niet bemoeilijken. Ondenkbaar blijft echter de samenwerking bij bepaalde politieke oor onze buitenlandse nandel, door onze nauwe culturele be trekkingen, door het grote aantal bui tenlandse arbeidskraohten en door het huisvesten van miljoenen vakantiegan gers is Zwitserland sterker in Europa geïntegreerd dan ieder ander land. samenwerking en onafhankelijkheid niet met elkaar in strijd behoeven te zijn". Bescherming valt te betreuren dat wij in Nederland wat betreft de Europese samenwerking vanaf het begin onzt doet de gemeenschap om zich tegen uitmoorden te beschermen? Wordt hiervoor de hoogste straf ingevoerd? Dat Engeland de doodstraf geheel wil afschaffen noem ik toe decadentie. De verheid draagt het netgeen de volksgezondheid zeker niet 'en goede zal komen. Is het niet beter. het geld dat men nodig heeft te vinden radicale reorganisatie van de spanning voor tussen onze voortdurende neutraliteit en de integratie van Euro pa. Wij zijn er van overtuigd, dat de it- 00k de, burgers mee bescher men. Van een der moordenaars wordt al gezegd, dat er op hem zal worden erkzaamheden bij de Rijksdiensten? nauwere de jonge slachtoffer denkt niemand" men maS verwachten is toch wel dat een moordenaar nooit meer op de gemeenschap wordt losgela-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2