ÊÊm Jonge mensen leren nu de volwassenen lezen SMIJTEGELT na drie nog populair eeuwen Hervormde W ereldbond somt beginselen op Schilder van rijke Christus voor arme zondaars Dr. Laubach kwam zelf naar Kenia Tekenen der genade ZONDAGSBLAD ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1965 (Van onze kerkredactie) GISTEREN was het drie eeuwen geleden, dat in Goes een jongen geboren werd, die als predikant een geweldige invloed heeft uitgeoefend op de Nederlandse kerk in het algemeen en die van Zeeland in het bijzonder: Bernardus Smijtegelt. Een figuur, die zich uit de vaderlandse kerkgeschie denis niet weg laat denken en sprekende, nadat hij gestorven is" door talrijke geschriften, die tot op heden nog herdrukt en gelezen worden. Voornamelijk in de kleine kring van „bevindelijken". Voor hert is hij Vader Smijtegelt of (zoals de Zeeuwen zeggen) Smietegelt. Met name in Middelburg, waar hij van 1695 tot 1735 stond, is men deze predikant nog niet vergeten. In de christelijke gereformeerde kerk vindt men nog de kan sel, waarop hij eens stond. Over de Herengracht vond men tot voor kort nog het Smijtegeltbrugje. Toen dit moest verdwijnen, ontspon zich in de gemeenteraad een levendig debat, omdat men de naam van de predikant niet uit het stadsbeeld wilde doen verdwijnen." Een en an der werd geregeld, doordat in een van de nieuwe wijken juist een Bernardus Smijte- gelt-ULO verrees. De straat, waaraan deze school kwam Zo houdt men in Middelburg de herinnering aun Smijtegelt levend. Links de ULO van de gereformeerde gemeente, die eveneens naar de achttiende-eeutcse predikant is genoemd. te staan, kreeg toen ook deze naam. Uitverkocht „Ds. G. Boer. Hoop op God is totaal uitverkocht", adver teerde deze week een kerke lijk blad. Wat de bedoeling was begrepen waarschijnlijk alle lezer-. En toch bleef deze zin haken: ..De hoop op God Is uitverkocht." Moeten we dit niet schrijven boven de wereld van van daag. zelfs boven de kerkelij ke wereld? Natuurlijk waren die woorden ook al jaren geleden van toepassing. Iemand heeft het Franse exis tentialisme van kort na de oorlog eens omschreven als: „De enige hoop die we heb ben is dat we geen hoop hebben." Dat existentialisme had God al lang afgeschre ven. Maar het had ook de mens afgeschreven. In heel de wereld was trouwens het geloof in de mens geschokt Dlc tijd is nu kennelijk voorbij. Als we om ons heen kijken steekt het „menselijk optimis me" weer de kop op. zeker in de kerk. Men verwacht weer wat van menselijke acties. Er wordt weer geroepen om da den. In het kerkelijk bedrijf is het drukker dan ooit te voren. Terwijl collega-redac teuren klagen dat het kom kommertijd is. zoals altijd in augustus, is er aan kerkelijk en christelijk nieuws geen gebrek. De kerk is aanwezig op de campings. De kerk confereert internationaal en nationaal. De kerk doet dit en doet dat. Het Amerikaanse blad ..Look" kwam dezer dagen tot de conclusie dat er een nieuwe kerkhervorming op komst Is, ook al zien velen rode signa len waarschuwend opvlam men. Maar dat roept ook hen weer op tot acties. Het zet schrijvers aan het werk om brochures samen te stellen, en predikanten om protest vergaderingen te beleggen. Uit welke geesteshouding ko men deze acties voort? Men streeft naar eenheid, of strijdt voor het behoud van het «Igene. dat men het wezenlij ke acht. Men vecht voor ver nieuwing of werpt dammen op tegen de afval. Men zet ïmijtegelt-fonds, dat door ds. G. A. Zijderveld en enkele andere Middelburgers uit verschillende kerken is opgericht, om geschrif ten van Smijtegelt en andere oude predikanten in gemoderniseerde vorm onder een groot publiek te verspreiden. Tot nu toe werden al zeventien preken van verschillende oudvaders in een oplaag van tien duizenden exemplaren uitgegeven. Wachten Toen hij 20 mei 1689 zijn intree deed te Borssele, na vier jaar te Utrecht te hebben gestudeerd en twee jaar op een beroep te hebben moeten wacnten wegens het gerin ge aantal vacatures, was Smijte- eeldt nog maar 23 jaar. In 1693 gaf nii gehoor aan een roeping uit zijn geboortestad Goes en twee jaar later nam hij een beroep naar Mid delburg aan. De tekst, waarmee hij daar door zijn oom bevestigd werd (Jes. 30 20) is wel bij uitstek bewaar heid. Door ziekte gedwongen ver kreeg hij veertig jaar later in 1735 zijn emeritaat ..Den 6en Mei 1739, des morgens omtrent half 10, ont- zijn belofte gehouden scheen te hebben. Na het laatste zingen verliet Smijtegelt abrupt de preekstoel. „Over oproermakers mag ik de zegen niet uitspre ken." Zo groot was het aposto lisch gezag van de predikant, dat toen hij aan de voet van de kansel te kennen gaf, dat wie prijs stelde op de zegen, kon blijven, maar dat alle revolutio- nairen eerst de kerk moesten verlaten, ieder op zijn plaats bleef. Het oproer was gedempt. Smijtegelt placht met eenvoudi ge woorden zijn tekst uit te leggen en die dan bevindelijk toe te passen. Hij was in de omgang een zeer vriendelijk mens, maar als hij de volkszonden bestrafte, daverde de preekstoel van het stampen met zijn voet. Zeer scherp predikte hij de eisen van Gods wet en haar vloek, om dan de lieflijkheden van het evangelie voor te stellen, de onbekeerden tot jaloezie te ver wekken en de troost van Gods volk te schilderen. (Van onze kerkredactie) OPNIEUW is in Kenia een poging onder nomen om het analfabe tisme te bestrijden. Nog altijd zijn er streken, waar zeventig procent van de bewoners nimmer de kans gehad hebben om lezen en schrijven te le ren. Dit maal kwamen dertig Amerikaanse vak mensen naar dit land die overal in het binnenland werden ingezet om jonge inwoners van Kenia te le ren, hoe zij anderen kun nen onderrichten. Voor deze bijzondere campag ne was de bekende be strijder van het analfabe tisme, dr. Frank C. Lau bach, zelf naar Kenia ge komen, om te zien hoe gebruik gemaakt werd van de methode die hij zelf heeft ontworpen. Hoewel dit project ge steund werd door de rege ring van het land droeg h»t een specifiek christelijk ka rakter. De Amerikanen die waren overgekomen verte genwoordigden elf verschil lende kerken. De taalgeleerde dr. Lau bach was vroeger zendeling op de Philippijnen. Daar ont wikkelde hij een methode om mensen snel lezen te leren. Al spoedig sloeg zijn onder wijs aan, en van alle kanten uit de wereld kwamen ver zoeken om hulp. Dr. Lau bach heeft sindsdien ge werkt met zendingsorgani- saties en regeringen uit 103 landen. Zijn leus is steeds geweest: „Teder die leert le zen en schrijven moet een «ndérfon derwij zen". Zijn me thode vindt óp het ogenblik praktische toepassing in 3ÏÏJ talen. Dr. Laubach was zelf bijzon der dankbaar voor wat er al in Kenia is gedaan. Indertijd schreven ^yij over de actie van de regering om jonge mensen te vinden die de wildernis in wil den trekken om daar in de kleine dorpen mensen lezen en ..Kenia-1965" heette de campagne van hel afgelopen jaar. Ieder wist wat die woorden betekenden. Kenig bestreed op grootscheepse wijze hel analfabetisme. John Taylor, de fotograaf van de Wereldraad van Kerken trof ergens in het binnenland deze lezende jongen in een boot aan. Hij behoorde tot de geluk kigen. Hij kon al lezen. Alleen blijft de vraag: Wat zullen zij lezen? Leren lezen is niet voldoendede kerk moet hen ook lectuur geven. Deze ueek komt in Engeland voor de eerste maal hel bestuur bijeen van het Wereldfonds voor Christelijke Lectuur, waartoe van Nederlandse zijde prof. dr. J. Verkuyl behoort. Daar zal in de eerste plaats besproken worden waar dit fonds gevestigd zal worden. Onder meer wordt gedacht aan Beiroet en aan Nederland. Tevens zal daar besloten worden hoe in het komend jaar hel geld besteed zal worden. Zoals bekend zid van Nederlandse zijde een miljoen gulden aan dit fonds worden bijgedragen. Daarvoor werd de Brood voor het Hart-actie gehouden die inmiddels reeds meer dan 1.400.000 gulden heeft opgebracht. Nog honderdduizend gulden is nodig, wil men alles kunnen doen wat gedaan moet worden. Dr. FRANK C. LAUBACH schrijven, te leren. Duizenden gaven zich toen op. De Amerikanen die enkele weken naar dit land kwamen werden ingezet om deze jonge mensen te leren hoe zij de methode van Laubach het beste kunnen toepassen. Na een korte conferentie trokken zij naar verschillende centrale posten. Toen zij terugkwamen, konden zij rapporteren dat 430 onder- Dr. Laubach was bijzonder dankbaar voor de {feboekte re sultaten. Hij zei: De kerken kunnen terugzien op de Kenia- 1965-campagne als een belang rijke doorbraak voor de christe lijke zendingsorganisaties. Vol gens Laubach kunnen de men sen het beste voor het christe lijk geloof gewonnen worden door hen te dienen in de naam en de geest van Christus. Het team van vakmensen be stond voor een groot deel uit baptisten. Zo was ondermeer aanwezig dr. Paul Caudill, nu predikant van eën grote baptis tengemeente in Memphis, Ten nessee, die jarenlang president is geweest van de organisatie voor de bestrijding van het analfabetisme. Hij leidde een groep jonge mensen op de bap- tistenzendingspost in Nyeri. Ook de andere medewerkers hadden hun sporen verdiend op het gebied van de analfabetisme- Schilder Praktisch Smijtegelt behoort tot de mannen van de „Ngdere Refor matie". Het zijn de*e mensen, die met hun praktische door het Engelse puritanisme beïnvloede vroomheid het geloof van de eenvoudigen wisten te bouwen en weer kleur brachten in het duffe leven van de dorre ortho doxie van hun tijd. Met Willem Teellinck als hun voorloper vindt men hen de hele zeventiende en achttiende eeuw door: Van Lodensteln, Van der Velden, dc beide Brakels, Borstius, Koelman, Hellenbroek, Beukelman, Comrie, terwijl in 1784 Van der Groe „het hekje toe" heeft gedaan als laatste van de zg. „oude schrij- raal, of stelt deze a als onzedelijk. i de kaak bij ven, by Europeanen en Afri kanen. bij predikanten en le ken. En soms vragen we ons af of dit activisme een gevolg ls van geloof of juist van ongeloof: een gevolg is van het feit dat men gelooft dat God werkelijk de kerk re geert. of van het feit dat men niet meer gelooft dat Hij nog daadwerkelijk Zijn kerk be waart Soms vrezen we het laatste. Want bij vele volgelingen van bisschop Robinson is God ge worden lot „de grond van ons bestaan" ongrijpbaar onre- eel, een vage schim. Maar bij de verdedigers van de oude waarheden krijgen wc soms het gevoel dat God niet meer is dan een oude definitie, een leerstelling, een dogma van de kerk der eeuwen, even ongrijpbaar, even irreëel, even vaag. In beide cevallen is God niet meer God En dan moet de hoop op God wel verschralen. Dan wordt de mens terugge worpen op eigen kunnen cn kennen. Onze wereld en onze kerk heeft weer behoefte aan mensen, die echt kunnen bid den: „Onze Vader die In de hemelen is." Het a i wonderlij- Smijtegelt zouden wonen. Hij had een „stem als een klok", waarmee hij bij zijn hoor ders bijzondere aandacht wist te wekken. De kerken waren dan ook altijd vol Het publieke leven was in zijn tijd godsdienstig en moreel be paald niet hoogstaand. In gedurige boetepredikaties trok Bernardus van leer tegen de rotte plekken in de samenleving, om ze uit te snijden met het scherpsnijdend mes van het Woord. Als een „boa- rierges" (zoon des dondersi bul derde hij vanaf de kansel in de richting van de banken, waarop de regenten zaten, de beschaafde, welwillende, verdraagzame heren, maar die van de armen namen, wat ze kriizen konden. Een schilder kan men dc Mid delburgse predikant inderdaad noemen, als men zijn preken nog eens naleest, of hij nu preekte naar aanleiding van de kermis, het binnenkomen van schepen uit de Oost of „gewoon" maar vervolg preken hield. Een schilder, die zoals zijn volgelingen zeggen, een rijke Christus schilderde voor ar me zondaars en die door de zon daar op het diepst te vernederen God op het hoogst verhoogde. Merkwaardig is, dat dc man, die zoveel preken heeft nagelaten, er zelf nooit een heeft opgeschreven. Hij sprak, zoals dat heet, voor de vuist weg. Een zekere mejuffrouw Maria Boter moet wel over een stalen geheugen hebben beschikt, want zij heeft dertig jaar lang de preken van de dominee na de dienst opgeschreven. Misschien dat het wel mede daardoor komt, dat deze preken in vergelijking tot de produkten van tijdgenoten zo'n eenvoudige ongekunstelde frisheid vertonen. De voornaamste prekenbundels, die op zijn _naam staan, zijn „Het sprookje, dat hij 145 zondagen achter elkaar over deze tekst zou hebben gepreekt, moet beslist naar het rijk der fabelen worden ver wezen), „Des christens heil en sieraad", 45 preken over Fil. 4:7 en Kol. 1:22, „Een Woord op zijn tijd", 84 gelegenheidsprcken, 5? preken over de catechismus, zijn Maandagse catechisatiën enz. Met die van Van der Kemp. schuwing. De nederigste dienst kan vaak van groter gewicht zijn dan wat de aandacht trekt. (I Cor. 12:24; II Cor. 1:24). Vrijheid (Van onze kerkredactie) CENÈVE In de afge lopen week ontvingen de Beukelman, Ferré-Brinkman en anderen behoren Smijtegelts ca- techismuspreken nog steeds tot het vaste oeuvre in de leesdiensten in Gereformeerde en Oud-Gerefor meerde Gemeenten. Twee trekken Voor twee trekken, die in de huidige theologie sterk naar vo ren komen, het apostolaat en de praktische zielszorg is het van belang nog eens te wijzen op Smijtegelt en zijn tijdgenoten. Natuurlijk is in driehonderd jaar heel veel totaal anders geworden. Maar de wezenlijke vragen, ook die waarover het pastoraat gaat. zijn dezelfde ge bleven. En als weinigen peilde Smijtegelt de diepten van het menselijk hart. Oproer Wie echter riepen dezelfde heren te hulp, toen er onder het gewone volk in Middelburg een oproer dreigde tegen een nieu we belasting? Dezelfde Smijte gelt Hii beloofde, dat hij het volk aanstaande zondag in de kerk zou bestraffen, mits de regenten zo vriendelijk wilden zijn. deze zondag de kerkdeur nief voorbij te lopen. Ze zullen wel woedend ge weest rijn, toen Smijtegelt in djn preek geen woord ten nade le van het volk sprak, maar we> de regenten de les las, zoals hij dat nog maar zelden had ge daan. De dienst liep naar zijn eind, zónder dat de prtdikant r/D hebben wij (li tccmeinte dr acht en twintig arlit tekenen ge- geven, ah 't God lielieft, zullen wij in 't toekomende er wederom acht geven. Vil die alderliefMr Heere de gekrookte rietjes wel breken en de rokende vlaswiekjes wel uitblussen? Neen, Hij zal ze staande doen blijven. tot Hjj 't oordeel sal uitbrengen tot erwinninge en in Zijnen Name sullen zulke heidenen hopen. zeiden laatst, de wereld zeit (en misschien zijn er onder Gods kinderen ook): wij houden niet veel van kentekenen te pre diken, zou de predikant dat wel weten? Vij weten het zeer wel. Gij kunt het on* zo goed niet zeggen. Ais iemand een proces had en de advokaat int bij hem en sprak over. of er blijken van winnen in waren, hoe zou .hij luisteren! I* er iemand ziek was en hij had een man of vrouwe met ver scheiden kinderen en de dokter zat voor 't bedde, hoe zou hij luisteren, of er niet een teken van gezondheid of herstel is! Hij zon luisteren met tranen in zijne ogen. En mogen wij dan niet zeggen, welke de tekenen van de genade zyn? Is dat nog niet veel groter, als al het andere? Vel blinde wereld, zulks tekenen mi*t gjj, als zü de tekenen verwacht. (UIT: SMIJTEGELTS GEKROOKTE RIET» kerken die zijn aangeslo ten bij de Hervormde Wereldbond een brief van het uitvoerend comité, waarin nog eens de typi sche reformatorische be ginselen worden opge somd, die gezien worden als essentieel voor kerken van gereformeerde signa tuur over de gehele wereld. De brief is onder tekend door de nieuwe voorzitter, dr. Wilhelm Niesel en door de secre taris-generaal, dr. Marcel Pradervand. In deze brief worden de volgende punten omschre van als noodzakelijk. De Her vormde Wereldbond wil ir gesprekken met andere con fessionele organisaties van deze beginselen uitgaan- Het Woord van God Verlossing Dankbaar erkennen wij dat onze volle verlossing rust in onze Heer en Heiland Jezus Christus de vergeving van zonden, het eeuwig leven en de zege ningen en dat wij tot nie mand anders ons wenden kun nen om geholpen te worden. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllll Bijdrage voor vernieuwing van de kerk Wij verheugen ons dat de Heer ons in staat stelt om in de vrij heid te staan, waarmee Hij ons vrijgemaakt heeft; daarom zijn wij aan geen enkele „macht" (Romeinen 8:38) onderworpen, noch aan een onveranderlijk syst eem van kerkorders. De bestuursvorm noodzakelijk voor de kerk en de plaatselijke gemeente moet zo geregeld zijn dat we de wil van de Heer kunnen zoeken in een broeder lijk gesprek, en ons samen kunnen laten leiden door Hem. Onze Heer heeft gezegd: „Want één is uw' Meester en gij zyt allen broeders," en „Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben ik in hun mid den" (Matth. 23:8 en 18:20). bestrijding. Zo leidde dr. David JE. Mason een aantal klassen. Hij :is een van de stafleden van de Laubach-organisatie. Het gehele project in Kenia stond orider zijn leiding. Hij beschreef het werk als een „instrument voor evangelisatie dat een gunstig klimaat schept om de mensen tot bekering te laten komen. Door deze actie zijn de pagina's van de bijbel en van ander christelijke boeken opengegaan voor velen binnen de kerk en er buiten." Evangelie Wij verblijden ons over het feit dat God het evangelie van Jezus Christus heeft toever trouwd aan Zijn volk en dat wij het levend getuigenis van dit evangelie in de Heiligt Schrift hebben ontvangen. On ze Heer zei: „Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen" (Joh. 5:39). Ons wordt gezegd: „Want er is één God en ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die zich gege ven heeft tot een losprijs voor allen en daarvan wordt getuigd te juistertyd" (ITimotheus2:5). Dienst Wij zyn dankbaar dat een ieder van ons op gelijke wijze geroe pen wordt door de Heer tot Zijn dienst. Wfj danken hem dat ons de veelzijdige gaven van de Heilige Geest geschon ken worden om onderscheiden taken te vervullen, ongeacht belangrijkheid of waarde. Zij die geroepen en bevestigd zijn tot het bijzondere ambt hebben de hulp nodig van de andere leden, zoals bijvoorbeeld de dienst van voorbede en waar- Wij zijn dankbaar dat onze Heer ons van kerkelijke zelfgerech- tigdheid bevrijd door Zijn lief dedienst in onze handen te leg gen, en ons opdraagt op te zien tot Hem om meer en meer met Hem vereenigd te worden, vernieuwd te worden en van Hem onder de volkeren te ge tuigen tot Zijn eer. en heerlijk heid. „Dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in lief de in elk opzicht naar Hem toe, die het Hoofd is, Christus (Eph. 4:15). „Laat uw licht zo schij nen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader die in de hemelen is verheerlijken" (Matth. 5:16). De brief besluit met de woorden, dat de kerken van gerefor meerde signatuur een belang rijke en positieve bijdrage kunnen leveren aan de ver nieuwing van de christelijke kerk in de wereld, als zij vast houden aan deze belangrijke waarheden. Modern orgel D«. Courad Sinion.-on. predikant van de Lutherse kerk in Fermont I California), lieeft volgens De Strijdkreet de hulp van de politie ingeroepen. In zijn kerk staat een elektronisch orgel, dat de gewoonte heeft om boodschappen die het politiebureau voor zijn surveil lerende agenten op de ultrakorte golf uitzendt, op te vangen en door de kerk te toeteren „Het is zo moei lijk om eroverheen te schreeuwen en de aandacht der gemeente vast te houden", schreef Ds. Simonson aan de commissaris van politie. God is niet veranderd, door Jan van Gijs. Uitgave J. N. Voorhoe ve, Den Haag. De heer Van Gijs zet aan de hand van Bijbelverhalen de grote werken Gods in deze wereld uiteen, waar bij hij alles doet om de lezer er persoonlijk bij te betrekken. Uit eigen ervaring als jongeman is hij tot het geloof gekomen kan hij ervan getuigen. Toch doet de auteur het ons inziens te veel voor kómen alsof God ons steeds op onze .wenken bedient. Maar ondanks de dagelijkse omgang met God kan Hij ons in het lijden, het verdriet of de moeilijkheden laten, omdat Hij weet dat dit het bfeste voor ons is. Het boek ademt te veel een „zo wordt men rijk" sfeer, geeste lijk rijk wel te verstaan. Het ge loof is veel meer dan dit „eigen belang". (95 blz., 3,90). De lotgevallen van Tom Sawyer. door Mark Twain. Uitgave L. J. Veen's Uitgeversmaatschappij. Amsterdam. Eén van de bekendste en beste werken van Samuel L. Clemens, die schreef onder het pseudo niem Mark Twain, is thans in de vertaling van Emy Giphart als pocketboek verschenen in de Amstel-boekenreeks. Velen ken nen ongetwijfeld reeds het boei ende verhaal van Tom Sawyer, dat Mark Twain in 1876 in boek vorm deed verschijnen. Natuur lijk boeien de avonturen van Tom vooral de jeugd, wat niet wegneemt, dat de schrijver ze ook voor ouderen heeft bestemd. Het werk brengt de lezer enkele uren van aangename ontspan ning. (3,50, 314 blz.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14