Twee radio-inzendingen voor de Prix Italia Even meekijken naar kindertoneel op tv Brick Bradford —Toch is het zo!- •lesje en üosje enmoet i DE STENEN ZONDE ITHERGOlVENETHERGOlVEN-ETHERGOlVEN-ETHERGOlVÏN rHERGOLVENETHERGOlVÉN-ETHERGOlVEN-ETHERGOlVEN- Commentaar Toegediend Wat een mens al niet krijgt toege diend op een avond televisiekijken, wanneer hij volhoudt tot het einde en twee netten tot zijn beschikking heejt. Filmpjes zus en filmpjes zo. Op Ne derland 1 een avontuur dat alle ver beelding tart, met moord aan de lo pende band zonder dat men een lijk kreeg te zien, met ongehoorde toe valligheden heel geloofwaardig voor gesteld en een slot waarin men alweer grappen maakt met nauwelijks be leefde gebeurtenissen die een redelijk gezond mens een geweldige shock zou den hebben bezorgd. Op Nederland 2 een veel braver maar al even ondenkbaar gezinsdrama dat kon wedijveren met het goed koopste damesromannetje en waarbij het al evenzeer ging om het gelukkige einde". Wie dat alles kritiekloos op slurpt moet wel een uiterst passieve instelling hebben. Maar er waren, nevens deze „hoofd schotels" van VARA en NCRV, ook betere programma-onderdelen te zien. Laten we de herhalingen voor wat ze waren, dan sprong gisteravond toch het meest in het oog de uitstekende achtergrondreportage over het proces- Auschwitz, waarmee „Achter het nieuws" tevoorschijn kwam. Hard en onverbiddelijk, maar scherp ïantonend wat dit ISO dagen lange pro ces positief of negatief heeft betekend voor een aantal van de zeer velen, die erbij betrokken waren. Een nieuwe manier van opinievorming demon streerde „Achter het nieuws" vervol gens in een snelle reeks indringende commentaren. Beslist geen slechte ma- Heel verfrissend was bij dit alles de verschijning van twee muzikale pro gramma's, op elk net één: weer eens ontspannende Hootenanny bij de NCRV en de Zweedse bijdrage aan de reeks Sextetop Nederland 1. De Zweedse televisie had er een geraffineerd-een- voudige show van gemaakt, artistiek van décors en belichting, prettig om naar te kijken, al kreeg men niet zul ke grootse dingen voorgeschoteld. Veel mogelijkheden van televisie waren er bij uitgebuit en er was voldoende va- Documentaire over leven in Japanse gevangens< (Van onze radio» en tv-redactie) HILVERSUM Ter herdenking van het feit dat het op 2 september a.s. 20 jaar geleden zal zijn dat aan boord van het Amerikaanse slagschip „Missouri" in de baai van Tokio de akte van overgave van Japan werd ondertekend, hetgeen de capitulatie van dit land op 15 augustus daaraan voorafgaande bekrachtigde, zal de VARA op vrijdag 27 augustus, a.s. op Ned. 1 een uurlange documentaire over het leven in Japanse gevangen schap uitzenden. Milo Anstadt maakte deze documentai re in de veronderstelling^ dat men zich ln Nederland vermoedelijk nauwelijks of schap NTS denkt over (NCRV) ballet (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NRU zal twee radio-uitzendingen voor de Prix Italia 1965 verzorgen: een NCRV-hoorspel „Vandaag is ge. noeg" geschreven door Marianne Colijn en een radiofantasie van de Wereldomroep „Noise is a seven- headed dragon", geproduceerd door John van der Steen. De uitslagen van de internatio nale wedstrijden zullen eind sep tember in Florence worden bekend gemaakt. De NTS is over haar inzending nog niet besloten. Ongeveer half september zullen de beide Nederlandse inzendingen in hun catagorie worden beoordeeld. Daartoe houden de jury's voor radiowerken van de 13e tot en met de 17e in Florence zitting. Nederland is dit jaar vertegenwoor digd in de jury voor documentaires en wel door de heer D. J. Klopsma, hoofd radiosectie VPRO. Voorts zal de heer A. de Beer, chef algemene zaken van de muziekafdeling Ned. Radio Unie, de luisterzittingen in de diverse categorieën als waarnemer bijwonen. Nadat de verschillende jury's hun oordeel hebben gevormd zullen de toekenningen van prijzen in de alge mene vergadering op 25 en 27 sep tember te houden, worden bekendge maakt. Hierbij zal de vice-voorzitter mr. H. W. van Doorn (KRO) het NRU- bestuur vertegenwoordigen. DE AANBIEDINGEN Het radiospel „Vandaag is genoeg" is het verhaal van een jonge vrouw, die zich na een aantal moeilijke jaren heeft voorgenomen een nieuw begin te maken met zichzelf. Via een actie voor vluchtelingenhulp komt zij in aanraking met twee bejaarden, die ze onderdak verleent. Aanvankelijk vraagt zij zich af wat niet heeft gerealiseerd hoe erg het was voor honderdduizëriöetf geallieerde geïn terneerde mannen, vrouwe.i en kinderen en vooral voor de krijgsgevangenen, dat de bevrijding zo lang op zich liet wach ten. De documentaire wil een indruk geven van het leven in Japanse gevangenschap, al kan men geen volledigheid betrachten door de uitgebreidheid van de stof en de beperking van het visuele materiaal. Titel van het programma is ..Keirei!" het Japanse woord voor .Buigt!". Dit bevel werd nl. het veelvuldigst gehoord in de kampen. De presentatie wordt verzorgd door twee voormalige geallieerde krijgsgevan genen, de heren R. Nieuwenhuys (de auteur E. Breton de Nijs) en J. H. W Veenstra. De koning en zijn pijpen haar toch heeft bezield toen zij die stap deed: een ouder echtpaar toe te staan haar huis en een stuk van haar dagelijks leven te delen. Langzamer hand echter groeit er contact, vooral met de oude dame, die geleerd heeft bij de dag te leven. Het is ten slotte de warmte van dit contact, waartoe zij zichzelf niet meer in staat had geacht, dat de jonge vrouw tot een werkelijk nieuw begin brengt. Wat de documentaire „Noise is a seven-neaded dragon" betreft, hierin worden de geluiden uit het dagelijkse leven voorgesteld als „een zevenkop pige draak". Aangetoond wordt hoe uiterst gering de mogelijkheden zijn om aan dit lawaai-van-alle-dag te ontkomen: men kan zich er wel voor afsluiten, maar in de fantasiewereld welke dan ontstaat wordt de draak teruggebracht als een misschien on schuldige, maar toch niet te bestrij den indringer. Een andere mogelijk heid is: de straat op te gaan en de geluiden te aanvaarden en ze zo het hoofd te bieden, maar daar is geen gevecht te leveren omdat de draak ongrijpbaar is. De documentaire huldigt ten slotte de conclusie, dat in de strijd tegen het geluidenmonster alleen de pure stilte van de dood oplossing kan geven. ZEVENTIEN JAAR De Prix Italia, welke bijzonder hoog in aanzien staat in de interna tionale radiowereld, werd 17 jaar ge leden (1948) op initiatief van de Italiaanse omroep (RAI) ingesteld. Het jaarlijkse concours heeft een tweeledig doel: verrijking van het gebruik van het medium radio en stimulering van het uitzenden van opmerkelijke produkties. Er worden prijzen beschikbaar ge steld voor vier categorieën: muziek werken, literaire of dramatische wer ken, al deze tezamen in stereo en documentaires al dan niet in stereo. Er bestaat altijd veel belangstelling voor het meedingen naar de prijzen. Verleden jaar namen 34 omroeporga nisaties uit vele landen deel. Het juiste aantal voor dit jaar is nog-niet bekend. Pas veel later heeft de Prix Italia zich ook tot televisie uitgebreid, maar hiervoor is een apart instituut in het leven geroepen, met ook speciale jury's die los staan van de radio-beoordelin gen. t De NTS heeft nog geen beslissing genomen ten aanzien van een inzen ding, maandag a.s. wordthierover nader vergaderd. De NCRV heeft een ballet van Tsjaikowski, uitgevoerd door het Nederlands Ballet, aangebo den. De opname, hiervan gemaakt, is nog niet op het beeldscherm vertoond, maar dat behoeft ook niet voor de Prix Italia. [few*/- Hilversum I. 402 i 'oord. 7.05 Oude n Gewijde muziek. KRO: 7.00 Het levende (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Mocht u morgenmid dag tussen 5 en 5.30 uur niets bijzon ders omhanden hebben, kijkt U dan eens mee naar het kindertelevisiepro gramma van de NCRV. U krijgt dan een brokje sprookjestoneel te zien dat voor kinderen werd geschreven en door kinderen opgevoerd rondom het kasteel Nederhorst. Het is maar een simpel gevalletje over een pijpen-verzamelende koning, daarom heet het ook „De koning en zijn pijpen". Maar er is door groot en klein met Restte nog de tronen voor de koning 1 zijn gade. Die kan men nergens eventjes lenen, zelfs niet uit de Staten zaal in Den Haag. Maar bij de afdanker tjes vond iemand een paar ouderwetse stoelen en Toon de Haas maakte daarvan de schitterendste tronen die een sprook- jeskoning zich kan wensen. volwassene er met een welwillend oog naar kijkt. Het zijn leerlingen van de Amersfoort- se Albert Schweitzerschool, die in gepas te vrijheid het sprookje hebben opge voerd. Zij behoefden zich van de ci neast Dick de Herder die als regisseur de zaak leidde, niet stijf vast tehouden aan de tekst van het verhaal dat Elisabeth Schreiber leverde. Men kwam op de Albert Schweitzer- «chool terecht, omdat Sjoeid van Aelst daar zijn dagelijkse leerplicht vervult. Sjoerd was weer de zoon van de radio- medewerkster Henriëtte van Aelst kan zo kostelijk toneelspelen, dat Dick de Herder in hem meteen al een beste sprookjeskoning zag. De hele klas van Sjoerd had geweldig veel zin in zo'n pretje, mooi verkleden en dan voor de televisie spelen, wat wil je meer? Het kwam helemaal rond toen ook de hoofdonderwijzer, de heer Van Dalen en zijn leerkrachten-team er alles voor voelden om mee te helpen Dat alles gebeurde niet onlangs, maar verleden jaar zomer, net toen het eens flink warm was. want dat was het In 1964 wel eens. O weet: de televisie kijkt vooruit en daarom werden de koning er «ijn pijpen geprojecteerd voor een afle vering van „Het verhalenkasteel" en d< opnameband zorgvuldig weggelegd tot- tot nu. Bij een koning behoort een paleis er och. die hebben wij in de buurt van dt Vecht wel voorhanden: met een beetje goede wil ziet men een pronkstuk in kasteel Nederhorst. Iedereen dacht, dat Amersfoort nog wel stapels middeleeuw se kleding had liggen van het stadsfeest enkele jaren terug maar intussen had ook Nijkerk zijn eeuwfeest gevierd en het hele zaakje van Amersfoort gekocht. Niettemin: Nijkerk gaf graag ter leen wat nodig was en zo konden de meisjes en jongens prachtig worden uitgedost. Een Chinees pakje was ook wel te fabriceren. ochtendgymnast 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagina- 7-30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Licht orkest (opn.). 8.: Wegwijzer: tips voor vakantie- en snlppe: dagen. 830 Lichte grammofoonmuziek. 9.10 StereoKlassieke grammofoonmuziek. T.«n .1.™ voorhanden werd «r per autubus naar Nederhorst getoerd om|verkMr. uitzending in samenwerking m de opnamen te maken. Liep het enthou-jverbond voor Veilig Verkeer. VARA: 10. siasme Dlck de Herder over 't hoofd dan Z.O 135. gevarieerd programma. (Om 11. Van Dalen een tot de orde Nieuws). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- - roepend fluitje ter assistentie. j £/enub°J!w- vA^-Varla^mo^Stere^0 a ILicht orkest en zangsolisten. 13.40 Voor de héél erg warm. de kinderen jeugd. 14.15 Radio Jazzclub. 14 45 Voor nu er smolten haast in hun zware kleren en de later, lezing. 15.00 Nederlandse zangers uit kapper had het vreselijk druk om tfe Ivroeger jaren (opn Oratoriumfragmenten, vochtige haren glad te houden. Maar de 15.'10 Boekenwijsheid. 16.00 Nieuws. 16.05 limonade vloeide rijkelijk en het spel y<-ht orkestj- 16.25 Lichte grammofoonmu- werd keurig netjes gespeeld. Daaromi is lActuaitteitenenrepose Europese roei- te kijken hoe kampioenschappen dames te Duisburg-We- Jging 8 Dj inn. gevarieerd programma. 12,00 Angeli 12.03 Lichte grammofoonmuziek. 12. Marktberichten. 12.27 Mededelingen t.b land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek. 12.45 Overheidsvoorlich ting: Geven en nemen. De familie. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 1255 Licht ensemble en licht orkest. 13.16 Voor de tieners 14 10 Musicerende dilettanten: mandoline-orkest. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Dansorkest en licht orkest. 15.30 Signaal: Documentatie jonge mensen. 15.50 Li-U'- '.raw en waterpolotour- J nooi om het West Europees kampioenschap in Londen. 16.40 Iers omroepkoor (opn.): Ierse volksliedjes. 17.00 Metropole orkest. 17.35 Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Geva rieerde grammofoonmuziek en toeristische tips. 1850 Grammofoonmuziek. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 VPRO 8.3fi uur Merel Laseur ontvangt de drie minstrelen van het Franse lied. 9.05 uur een programma over de Amerikaanse schrijver Langston Hughes en 9.40 uur de Dinah Shore Show (herhaling). Nederland 2 AVRO 8.01 uur is Willem Duys op het Scheveningse strand voor een recht- streekse uitzending van „Voor de vuist weg". 9.20 uur gaat de Saint een stokje steken voor oplichterspraktijken. VANAVOND TE HOREN Hilversum l NCRV 8.30 - 10.20 uur uitvoering van de opera Martha, Berlynse opnamen. 10.40 uur Wijd als de wereld met nieuws op kerkelijk gebied van her en der. 11.00 uur Studio 2300: magazine voor late luisteraars. Hilversum II VPRO en VARA 8.20 uur „Over de schreef', cabaret van Ronnie Potsdammer. 8.45 uur slotuitzending „Ontmoetingen met protestanten in Rusland". 9.00 uur Amusement in ,,'t Is allemaal show". Verder lichte muziek, afgewisseld met sportreportages en nieuws. r,V^VVVVVVVWVVVVWWWWWVVWWVWWW«/V^(WW Kerkelijke reeksen komen weer terug (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Het officiële seizoen mag pas op 1 oktober ingaan, sommi ge nieuwe programma's voor radio en televisie gaan in september al lopen. Zo herbeginnen de kerkelijke zendor- ganlsatles IKOR eb CVK op de avond van zondag 5 september hun bekende series, welke de winter zullen door gaan. Op Ned. 1 's avonds om 7 uur nieuwe Bijbelse vertelling van Mies Bouhuys, bij illustraties van Bert Bou- verhaald door Cecilia Lichtveld, •an de eerste aflevering heet „Een morgen in het korenveld". Om 7.30 uur voortzetting van de ge sprekken „In opspraak", nog eens met de heer H. M. van Randwijk als vragenstel ler en het gewone team dat antwoordt. Onderwerp van die avond: „Christelijk Nederland geniet van overheidswege bij zondere bescherming; is men daar in de kerk gelukkig mee?". zingen. 19.35 Stereo: Licht 20.00 Lichte grammofoonmuziek. 2050 a. opera (gr.). 2250 Literair program- Hilversum n, 298 m. VPRO: 18.00 Nieuws. 18.15 Van de week: informatie en commenta ren uit binnen- en buitenland. 19.00 Ronduit muzikaal, programma voor de rijpere jeugd. Lezen en schrijven, literair programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Verloren paradijs, her en aarde?, reisreportage. 20.20 Over de schreef, cabaretprogramma. 20.45 Ontmoetin- met protestanten in Rusland (Ill-slot), reisverslag. VARA: 21.00 't Is allemaal show: kampioenschap ln Londen. 21.40 Onbegrensd: DRAADOMROEP VANAVOND Grammofoonplatenprogramma van 18-20 jr: Gioacchlno Rossini 1. Ouverture „La Cenerentola". Philharmonla Orkest o.l.v. Tul- lio Serafln. 2. uit „II Barblere dl Slvlglla" poco fA, Mi Callas, sopraan: Philharmonla Orh Vespri Slciliani" Phllhi Tullo Serafin. 2. „La Forza del Destino" (3e bedrijf en 4e bedrijf): Opera tn Elena Nicolal, Richard Caselll, Orkest 1897) Het is moeilijk een definitie te geven van het begrip goochelen. Een dichte benadering geeft de uitspraak: goochelen is de kunst van aimuleren en dissimuleren, de kunst om hande lingen voor te spiegelen die ln werke lijkheid niet plaats vinden of niet plaats kunnen vinden en die de bui tenstaander voor raadselen stellen waarvoor hij geen oplossing kan vinden. Houden we ons aan dese definitie vast, dan zal leder moeten toegeven, dat er in het verleden door sommige vorsten en staatslieden wel eens vreemd is gegoocheld, hetzij met andermans grondgebied en onderda nen, hetzij met overeenkomsten of een ééns gegeven woord. Kortom, er zijn vele terreinen in de politiek die verrassende trucs mogelijk maken, waaraan we onmiddellijk toevoegen dat deze verrassingen zelden van ple zierige aard zijn. Echter, geen regel hoe onaangenaam hij ook moge klin ken of er zijn gunstige uitzonde ringen. Er zijn ook vorsten geweest die de goochelkunst in werkelijkheid hebben beoefend, dus niet om er enig voordeel uit te trekken, maar uitslui tend en alleen om de kunst zelve, die *U uiteraard gaarne aan een ander demonstreerden. De Engelse koning Edward VII, die in zijn jonge Jaren als „the first gentleman of the empi re" de aanvoerder van de Engelse society was, heeft als liefhebberij de goochelkunst beoefend en schijnt daarin geen gek figuur te hebben geslagen. Het zal niemand verbazen dat Edward VHI, de latere hertog van Windsor die zoveel trekken met zijn Koninklijke goochelaars grootvader gemeen had, van hem ook deze liefhebberij voor goochelen heeft geërfd. Van Leopold, de eerste koning der Belgen die door zijn taktvol optreden de parlementaire demokratie in België heeft gegrondvest en met waardigheid en bezadlgheid het hoofd wist te bieden aan de hschelijkste omstandigheden, is eveneens een ver dienstelijk amateur-goochelaar geweest (zoals de loffelijke kwaliteiten die wij van hem hebben opgesomd trouwens al deden vermoeden!). Ook Alphons Xm van Spanje deed aan goochelen. Voor goochelaars van formaat be hoeven we overigens niet alleen de vorstenhoven te beioeken, want ook de edellieden hebben uit hun kringen verschillende markante vertegen woordigers opgeleverd. In de vorige eeuw oogstte een zekere goochelaar Dickson grote successen, maar achter deze naam verschool zich niemand anders dan graaf Alfred Saint Genois de Grand Breucq, die het klaarblijke lijk toch wel wat gênant achtte zijn adellijke naam ln één adem met goochelen genoemd te zien. Iets der gelijks deed zich voor met de gooche laar „l'Homme Masqué", die eveneens in de vorige eeuw optrad. In werke lijkheid was dit de Peruaan Antonio de Gago y Zavala, markies van Crt- ghuela, maar ln tegenstelling tot alle anderen die we hier hebben genoemd, was hij een rasechte beroepsgooche laar, die onder het pseudoniem „de gemaskerde man" grootse triomfen De beroemdste goochelaarsdynas tie stamt echter van Nederlandse Daarover een volgende keer. Nadruk verboden. srland I. NTS: 19.00 Nieuws i 19.01 Voor de kleuters. VPRO: 19.0f Patrouillewagen 64, TV-film. 19.35 De Flint- tekenfilm. NTS: 20.00 Joumaa) VPRO: 2050 Licht instrumentaal trio me 2056 Franse chansons. 21.0 Randfiguren, documentaire. 21.40 De Dinal: Show. 22.30 Gesprek aan de schrijfta- "2.40 Touristische tips mm The Saint -Sophie, TV-film. 22.10 Einde. 20.00 Nws. 20.20 door Vlaanderen. 20.50 De luitenant draagt rokken, speelfilm. 22.20 Nws. 22.25 Voorstelling van het onvoor- .telbare, gesprek v. David Dlmbleby met 28. De jongens fietsten heel behoed zaam achter-de postbode aan. Af en toe zagen zij hem een eind voor zich uit tussen de stammen door rijden. Dan hoorden ze eensklaps het geluid van bijlslagen en toen ze een eind doorfiets- tea ?agen ze dat ^qn heel stpl, mannen bezig wat-én bomen te kappen. „wat zou £ier a^n de h^nd zijn?" vroeg Jasje. „Waarom zagen ze die bomen om?" „O, hier moet geloof ik een nieuw stuk verkeersweg komen," antwoordde Blek- kie. „Ik heb mijn vader er iets over horen vertellen." „Dat is ook jammer van dat mooie stuk bos!" zei Josje. „Ik zie daar in de verte een huisje," zei Blekkie. „Zou de postbode daar wonen? Of moet hij er alleen een brief afgeven? Wacht, we zullen de fiets hier neerzetten en eens een kijkje gaan ne* Blekkie zette zUn fiets t©8en een boom en de jongens slopen tussen de bomen door in de richting van het huisje. Het was oud en een tikje vervallen, maar zag er toch heel gezellig uit. Er groeiden veel bloemen omheen en er stonden konijnenhokken en kipperennen. De fiets van de postbode stond tegen het hek. De „Hij gaat zijn konijnen eten geven!" fluisterde Blekkie. „Hij woont hier dus." „Ik kan me haast niet voorstellen dat hij de brandstichter zou zijn," zei Josje op gedempte Joon. „Hij loopt er zo huiselijk bij. Wat doen we nu, Blekkie?" „We kunnen hier niet •blieven," »ht" woordde zijn vriend. „Ik moet de bood schappen thuis gaan brengen. Mijn moe der zal toch al niet weten waar ik blijf. Maar we zullen de postbode in de gaten blijven houden. Vertel nog maar niet aan Jesje en aan je moeder wat we ontdekt hebben. Anders gaan ze zich misschien erg ongerust maken. Het is trouwens nog best mogelijk, dat de postbode niets mét die branden heeft uit te staan." Herman Kahn. Televisie morgen Voor de kinderen. NCRV: 18.00 Filatelistisch er maar eens voor. 16.35 auto rubriek. 17.00-1750 92 Over het lage dak viel een zware regenbui en de wind sakkerde aan de blinden toen Rena de kussens wegtrok om zijn lichaam plat te leggen. Daarna was ze bij de tafel gaan zitten om aan al les te denken wat ze te kort gekomen was. Goeie oom Wolter! Zijn handen waarmee hij het haar uit haar ogen streek voor ze naar school ging, die haar het brood reikten en de koffie inschonken in de hoge blikken kroes die nog op de plank in de kast staat. Veel te weinig heeft ze aan zijn goed heid gedacht. Een hele nacht blijft ze waken. Een paar keer staat ze op om wat blokken in de kachel te doen en nog eens naar zijn gezicht te kij ken. Het doet haar denken aan de gele steen die aan de heiderand ligt, op de plek waar ze op Dries wachtte. Het is nog nauwelijks lioht als ze op 't Grobbe- nuus komt. Oom Wol ter is er niet meer. Zweder, die haar tegemoet komt, staat pal stil; dan loopt hij zonder te antwoorden net huis in. Een ogenblik later is Marye gereed om met Rena mee te gaan. Denk erom, hoort Rena de boer zeggen. Alsof een Thase begraven wordt en de kist openlaten, want ik wil mijn knecht nog zien. Kom, zegt Marye zo vriendelijk en goed dat het kropt in Rena's keel. Dan heb ik nu jou om voor te zorgen, zou ze erbij willen voegen, maar ze houdt dat voor zich zelf. Rena zou het niet begrijpen, bovendien is Wolter nog niet helemaal weg. Marye wast en kleedt zijn lichaam, onderwijl zachtjes tegen Rena pratend. Daarna bestelt ze een voorname kist bij Gerben Stuve en ze gaat door DIGNATE KOKREKTZ naar Sax. Jij moet hem rijden, en leg denne- takken op je wagen. Ik herinner me dat ouwe Wolter zo veel van dennen hield, omdat ze altijd groen blijven. En je moet hem eerst over de brink rijden, onder de hoge bomen door en heel lang zaam, Sax. Je begrijpt wel hoe we het hebben willen. 't Zal nergens aan mankeren, vrouw Thase, belooft de vrachtrijder. Na drie dagen begraven ze ouwe Wolter Dem- mer naast Lenter Borne. Alle Horsten die hun werk in de steek kunnen laten, zijn erbij. De vrouwen staan op zij aan de brink om naar de met dennegroen versierde wagen te kijken. En naar Rena die erachter loopt. Dat is de gewoonte niet, maar Wolter Demmer heeft geen nakomelin gen en ook geen verwanten meer, behalve de bosmeid. Ze bemerkt niets van de kijkende vrouwen en van de stroeve blikken der mannen. Dag oom Wolter zegt ze als de kist in de aarde staat. Op haar knieën zittende strooit ze handen vol denne- naalden en kleine takjes in het graf. Haar ruig heel stil en proberen het te verstaan. Je moet haar eerst tot zich zelf laten komen, zegt Zweder tegen zijn vrouw. Ik heb al gezien wie je in Libbe's plaats wilt hebben, maar Rena is anders dan de jongen. En dat is zo. Ze blijft in het huisje onder het lage rieten dak, al kan ze 's nachts niet slapen. Telkens loopt ze naar beneden om te kijken of er iemand is. Overdag verschikt ze de kleine dingen die op de schouw staan en in de kast. Ze vindt het doosje met oom Wolters gespaard geld. Voor Rena, leest ze in het deksel. Met een potlood, scheef en ongelijk, heeft hij het daarin geschre ven. Voldoende geld om tot de oogsttijd van te leven. Ze bezint zich hoe weinig ze voor hem deed terwijl hij werkte en zorgde. Altijd heeft ze eerst aan Dries gedacht. Als ze beter op oom Wolter had gelet, op zijn hoesten en de koude rillingen waarover hij klaagde? Zou hij dan langer geleefd hebben? Het zijn donkere gedach ten die haar kwellen en ze kan nergens heengaan. Nu en dan als haar snoepcenten op zijn, komt Dries' zusje voorbij en hoort ze hoe het met hem is. Voor een stuiver of wat suikerballetjes wil het kind wel vertellen hoe het thuis gaat. Maar als de broertjes erbij zijn of de vriendinnetjes, schaamt ze zich en misschien roept ze ook wel even haar als de anderen: bosmeid! Zelf naar de diele gaan durft Rena niet meer sinds ze de landschut tegenkwam in de zandweg. Hij had even naar haar gekeken en vaag gegroet, alsof hij niet goed zag wie ze was. Bovendien ziet Jent je haar niet graag. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 9