Japanners geven zending geheel nieuw gezicht Een woord voor vandaag Kerk moet weten clat er gehandicapten zijn Weinig Zweden worden rooms-katholiek Praktische gidsen over christ. sociale arbeid Manalisten in opmars op Philippijnen ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1' Want mijn huis moet vol wordenHet is de gastheer uit de gelijkenis van de verontschuldigingen (zie Lucas veertien), die dit zegt. De gastheer: God zelf, Die alle mensen uitnodigt burger te zijn van Zijn Koninkrijk. In de gelijkenis weigeren de vriend enen relaties, de mensen van standing, van goede stoffelijke welstand en van hoog intellectueel niveau, te ko men aan de maaltijd, die staat aangericht. Maar God zegt: Mijn huis moet vol worden. Mijn Koninkrijk kan slechts be staan, indien allen, die Ik daartoe uitnodig, er burger van worden. Zij zullen zich moeten realiseren, dat aan deze invi tatie de meest volstrekte voorrang moet worden gegeven. Ik aanvaard geen enkel excuus van wie dan ook. En niemand moet denken, dat Ik discrimineer naar status of intellect of wat dan ook. Het is, alsof God wil zeggen: graag of niet, u moet bepaald niet veronderstellen, dat Mijn keuze beperkt is. Alleen: als u de uitnodiging afslaat, zult u veel missen, u zult van Mijn maaltijd niet proeven, u zult ten slotte verhongeren en verkommeren. Maar wie wil aanzitten, zal nog nooit zoiets hebben meegemaakt. Hij zit misschien naast een lamme of een stinkende bedelaar. Maar de maaitijd zal er niet minder om zijn, integendeel: hier zijn alle rangen en standen wegge vallen, hier breekt het Koninkrijk Gods zich baan, hier is de echte vreugde zonder maat of perk, hier is God zelf de grote Gastheer. Wij lezen vanavond: 1 Corinthiërs 13 vers 1 tot en met 13. Morgen lezen wij: 1 Corinthiërs 14 vers 1 tot en met 19. gfcflEUW Boer ook dankbaar bij kleine oogst RAALTE Ir» verband met het gedeeltelijk mislukken van de oogst in Salland ten gevolge van waterover last heeft men zich afgevraagd of de „stoppelhaenefeesten" een dank feest voor de oogst eigenlijk wel zin hadden. Het organiserend comité heeft besloten van wel. Ze worden 26, 27 en 28 augustus in Raalte gehouden. Het overwoog dat de boer ook dank baar blijft voor het mindere dat hem ten deel viel en het accent niet alleen ligt op materiële zaken. Voorts dat bij een nakomen van de reeds gemaakte afspraken de belan gen van vele zakenlieden gemoeid zijn. Op het programma staan de ope ning van de bekende markt, van een kleinveetentoonstelling, van de beurs, het aanbieden van oogstgaven aan de plaatselijke geestelijkheid, een corso met praalwagens, concerten op een beiaard, lichttaptoe, hanenreveille en vele attracties, waaronder een show van de Winschoter kunstrolschaats- club. Beroepi n gsiverk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Grijpskerke, kand. A. Krijger te Voorburg. Bedankt voor Beerta. H. A. Schepers te Wersterschelling. EVANG. LUTHERSE KERK Bedankt voor Rotterdam (vac. Th. Scharten), dr. C. J. Munter te Groningen. BAPTISTENGEMEENTEN Aangenomen naar Pernis-Hoogvliet (bijz. opdracht: directeur stichting Jeugdzorg te Hoogvliet), kand. R. de Haan te Pernis. Zesde gebod heeft nieuwe betekenis in het verkeer VATICAANSTAD Het gebod „Gij zult niet doden" heeft op de weg een nieuwe en bijzondere actualiteit gekregen, zo heeft radio-Vaticaan gis teravond in een uitzending voor auto mobilisten gezegd. Na gewezen te hebben op de ver keersongelukken van het vorige jaar, één in de twee minuten, een gewonde in de tweeënhalve minuut en elk uur een dode op de Italiaanse wegen, werd gezegd: „Er zijn op de weg kandidaten voor zelfmoord en moor denaars. Het is moelijk hen te identi ficeren. want zij hebben niet het uiterlijk en de psychologie van de klassieke misdadiger. Meestal zijn het gewone mensen, vader van een gezin of jongeren. De mens zeLf is de voornaamste verantwoordelijke voor de ongelukken en niet de weg of het voertuig. Het is een natuurlijke pliaht eigen leven en dat van de naaste te eerbiedigen. Het is een ernstige fout licht te denken over het risico van het doden, verminken of verwonden van de naaste. Op de weg toont de mens het peil van zijn technische vooruitgang en van zijn geweten. Een' groter menselijk gevoel, een authen tieke moraal en een diep christelijk geweten zijn alleen in staat de wegen te vormen tot blijde en beschaafde routes." Gereformeerden gaven meest voor Antwoord '64 (Van onze kerkredactie) r)KIO In de schemering van een kille avond in het midden van december 1964 stonden vijfentwintig studenten op een plein tje in het hart van de Japanse hoofdstad. Ieder had in zijn ene hand een kaars en een gezangboek in de andere. Zij vormden een halve cirkel en begonnen te zingen. Kerstliederen. Wie voorbijkwam, moest meedoen. Extra kaarsen werden ge haald. De nieuwkomers kregen papiertjes, waarop de teksten van de liederen waren gedrukt. De halve cirkel werd een hele. De hele cirkel werd twee rijen dik. De papiertjes raakten op, zodat sommigen over andermans schouder moesten meelezen, anderen maar wat neurieden. Toen er driehonderd stonden te zingen, stormde een man de kring binnen, duidelijk opgewonden. Hij zei, dat dit niet kon. Kerstfeest was zin loos, riep h ij, in elk geval voor Japanners. Niemand reageerde. Het enige antwoord was weer een lied van Christus. En spoedia stonden er vierhonderd op dat plein in Tokio. Nota log ontwikkelde zich de zgn. blo-nazorg, welke in het begin door de leerkrachten van het blo-onderwijs, later door daartoe van het onderzoek vrijgestelde, blo-leer krachten werd behartigd Deze oude nazorg beperkte zich grotendeels De nota van de Nederlandse Zen dingsraad. waarvan wij verleden week melding maakten, heeft onver wacht de aandacht gericht op de kerk in Jaoan. In deze nota werd de suggestie eedaan, om Aziatischp zen- •beiders te plaatsen in Neder land. En als konkreet voorbeeld werd genoemd, dat iemand uit het ind"strie- anostolaat in JaDan een uitstekende medewerker in het indust>-ie-aposto- laat in ons land zou kunnen zijn. Niet omdat dit werk in ons land •astgelopen zou ziin. of omdat in ons land geen geschikte mensen meer te vinden zouden zijn. maar Drimair als een teken in Nederland, dat de kerk van Christus een wereldgemeenschap is. Onk in het missionaire werk moet. zichtbaar ziin temidden van alle vol ken od aarde, dat de kerk van Chris tus geen nationale, maar een wereld- 1 kerk is. Zo zijn Nederlandse zendelingen ook in de moeilijke en spannende dagen in Indonesië een teken geweest. Wat men dan wel moet doen somt del dat Gods kerk in Indonesië een we- heer Hovenga op. Vooreerst het gevjnreldgemeenschap was. Daar komt nog adiezen aan de ouders inzake de bij, dat het vreemdelingschaD van de I alleen n kwestie van moeilijk leren, een of ander vernuftig ondei-; wijssysteem het probleem kunnen oplos i Wereld dient te ervaren dat kerk het weet (Van een onze medewerkers) [kind ook sociaal moeilijk zijn weg leert ALKMAAR - „De kerk moet weten dat er gehandicapten zijn ||dnd, maar het is vaak meer. Als h De wereld dient ook te ervaren dat de kerk dit weet." Dit zegt de sociaal-pedagoog R. Hovenga m een gesprek. Hij is verbonden aan de Stichting voor Christelijk So ciaal Pedagogische zorg en nazorg voor geestelijk minder-validen in de provincie Noord-Holland, De heer Hovenga is van oordeel, dat het vraagstuk van de geestelijk gehandicapten niet alleen de dia conie, maar de gehele kerkeraad en de hele gemeente aangaat. En daaraan ontbreekt nog zeer veel! Tot de vorige eeuw is er aan de zorg voor het afwijkende kind weinig gedaan In de periode voor de tweede wereldoor- opvoeding van hun kind, hulp bieden bij arbeidsbemiddeling, vroegtijdig adviseren als een of andere vorm van vervolgon derwijs mogelijk is zoals technisch of nijverheidsonderwijs. Voorts bemiddelen bij arbeidsconflicten en loonkwesties, vérstrekken van adviezen aan de keu- ringsraad voor het al of niet vervullen van de militaire dienstplicht Het geven van voorlichting en advies aan ouders en instanties bij conflicten met politie of justitie en aan allerlei andere instanties waarmede de kinderén in aanraking kun nen komen, zoals Gem. Sociale Diensten Raad v. d. Kinderbescherming kinderpo litie enz. Ook kan nog gewezen worden op het bevorderen van avondonderwijs en een goede vrije-tijdsbesteding. Voc- zeer ernstig gehandicapten moet wordeojp t- i. gezorgd voor plaatsing in een tehuis 'f Keumatiek inrichting. Nog veel meer dingen zoudeoGriep kunnen worden genoemd. j Migraine kerk op aarde duideliik wordt aan de ..vreemde man", die in een bepaalde kerk meewerkt en leeft, aldus de NZR in haar nota. Kagawa De Japanse christenen hebben op het gebied van het apostolaat in de arbeiderswereld een grote ervaring. Was het niet Toyohiko Kagawa (1888 1960), de Franciscus van de twintigste eeuw, reeds bij zijn leven een legen de, die grote nadruk legde op de De grote vraag welke aan de ker-- ken is gesteld is deze: wat heeft de °PU kerk, d.w.z, wat hebben wij allen tot op vandaag voor deze kinderen ge- verlieten. Na de tweede wereldoorlog heeft de zorg zich enorm uitgebreid en in 1957 kreeg men van overheidswege de subsidie-regeling Maatschappelijk Werk voor Zwakzinnigen. Met deze subsidiere- »i- - - geling beoogde de minister van maat- j daan? Hoe zit het met de pastorale schappelijk werk een verantwoorde opzirizorg aan deze minder-bedeelden? De van het maatschappelijk werk onder kerk kwam aan deze zorg zelden of zwakzinnigen te bevorderen Dit gespe-nooit toe. Dit is geen verwijt, want cialiseerde maatschappelijk werk wordt tekort van ,ie kerk is ons aller meestal genoemd: sociaal-nedagogUche I J"« 'eltort van "e ls Zorg. I teKori. TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPTj Broodnodig vindt de sociaal-peda- Menstruatiepijn TOGAL HELPTi goog de voorlichting aan de kerken Verkouden TOGAL HELPTj over deze kinderen. Hoofdpijn TOGAL HELPT] TOGAL HELPT bijeenkomst van de generale synode der het kader V4n di| werk w„ reed< I Catechisatie Nederlandse Hervormde Kerk is meege- op lg febrnarl 1955 de Provinciale Sticli ^lieCDUane ting in Noordholland opgericht. In 195? kon de eerste sociaal-pedagoog de heer G. M. van Dijk worden benoemd en in september 1963 werd de heer Hovenga tweede functionaris in dienst stichting. Zwakzinnigheid Zwakzinnigheid is meei dan alleen intellectuele zwakte. Ook het gevoels- en wilsleven is beschadigd, waardoor dit deeld, dat de gereformeerden per hoofd het meest hebben opgebracht voor de gezamenlijke kerkbouwactie Antwoord '64 en dat daarop onmiddeüik de remon stranten volgden. Het totaal bedrag zal waarschijnlijk 22 600.000 zijn. waarvan reeds ƒ21.000.000 binnen is. zoals wii eerder meldden. Negen procent van de op brengst is bestemd voor de samenwer kende kerken. Na de verdeling zal de Hervormde Kerk 13.250 000 ontvangen, de Gereformeerde Kerken 17.500.000 en de kleinere kerken te zamen f 1.500.000. Nieuwe boeken Vader Sergius, door L. N. Tolstoi. Vertaling Wils Huismans. Tweede druk ln Contactboekerij. Uitgave Contact, Am sterdam. (128 blz., 3,50). ai?J^p!Ï den HAAG - Het nieuwe curato- druk in Contactboekerij. Uitgave Contact lum het Sociologisch instituut Amsterdam. (128 blz.. 3.50). d« Nederlandse Hervormde Kerk. I onder voorzitterschap van jhr. L. de Het tweede ik. door Graham Greene, i Geer, heeft de vereenvoudigde Vertaling drs. H. W. J. Schaap. Tweede1 druk in Contactboekerij. Uitgave Contact. Amsterdam. (192 blz., 5,50) A-Roma. cartoons van Cork. Eerste druk. Uitgave De Forel NV. Ribeslaan 3, Rotterdam. </4,90>. _.n een voorbeeld te noemen: hoe moet het met de catechisatie en het belijdenis doen van deze kinderen? Heeft de kerk deze kinderen met een bijzondere zorg omringd? „Hoe komt het", vraagt de heer Hovenga, „dat, voorzover er catechisaties voor deze kinderen worden gehouden, er prak tisch geen kerkelijke belangstelling voor dit werk bestaat, terwijl het toch onder directe verantwoordelijk heid van de kerk gebeurt? Hoe moet Sociol. instituut der Herv. kerk nu in Den Haag OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vakantieadres via de uit de krant geknipte bon die wij regelmatig or de advertentie pagina plaatsen minstens een week van tevoren op te geven Indien deze schriftelHke opgave niet tijdig ln ons bezit ts. kan worden vertraagd DE DJRECT1F ♦aken van het instituut vastgesteld. Zii omvatten het volgende: zorg voor met andere sociologische instituten en werkgemeenschaopen en vorming van gerichte sociologische bijdragen in de kardinale vraagstukken, waarvoor de kerk en haar organen zich zien ge steld. De zetel van het instituut is inmid dels van Utrecht naar Den Haag overgebracht. Het nieuwe curatorium bestaat verder uit: ds. P. G. van den Hoof. voorzitter en dr. R. Kaptein, secretaris van de commis sie voor gemeentevorming en gemeente opbouw, mr dr. A. A. van Rhijn. voor- zitter en dr. C. P var. Andel secretaris van de Raad voor zaken van kerk en samenleving Voorts is drs A. D Tilanus voorzitter var. de Generale dia conale raad en ds. L Alons secretaris Ook zijn er twee sociologen aan verbon den. nameliik drs. R. Kok en drs P. H Vrijhof. Al verzesvoudigde kerk STOCKHOLM Het aantal rooms-katholieken is in de laatste 25 jaar in Zweden verzesvoudigd. Van 5.180 is het gestegen op 29.000. Deze toename wordt echter voor het overgrote deel veroorzaakt door de komst van buiten landers in Zweden. Dat blijkt uit het aantal overgangen naar de Rooms- Katholieke kerk. dat voor de laatste twintig jaar wordt opgegeven. Het zijn - •r slechts 1.700, wsar tegenover staat, dat tn deielfde periode 670 mensen monter mhchtmpen over ie k.nderbej met de Rooms-Katholieke Kerk hebben gebroken. scherming en olies toot doormeo Ie gehandeld worden als een kerkeraad zegt: dit kind is „te dom" om belijde nis te doen? Hoe denkt de kerk haar verant woordelijkheid in de pastorale zorg te kunnen verstaan ten aanzien van die kinderen welke niet meer met woor-j den zijn te bereiken? Waarom mogen deze kinderen niet aan het Avond maal? Zijn onze bezwaren daartegen niet wat te ratioineiel? Heeft ook de kerk er niet veel moeite mee het geestelijk gehandicapte kind volledig to accepteren in het anders-zijn? Me nen we soms dat onze bestaanswijze de enig mogelijke bestaanswijze is? Daarom vanwege de kerk dus meer pastorale aandacht en bezinning, vooral ook bezinning op de vraag: wie is deze gehandicapte mens?", al dus de heer Hovenga. waarde van de leek, lang voordat de kerk in het westen begon te denken aan het „vergeten ambt" van de ge wone gelovigen? Als negentienjarige trok de „rijke jongeling" Kagawa, die het gebod van Jezus om alles te verkopen, wat hij had en het de armen te geven, letter lijk in praktijk had gebracht, reeds de meest beruchte krottenwijken van Tokio in, om er het evangelie te brengen. Ook later als beroemd pre dikant heeft hij dit werk nooit ver loochend. Verantwoord? De vraag kan echter gesteld worden, of het wel verantwoord is, om aan de Aziatische kerken te vragen, om een paar van haar beste mensen naar het zen- dingsveld in Nederland te sturen. Is het niet zo, dat Azië zelf nog zo'n groot tekort heeft aan goed geschoolde eigen werkers? Is het verantwoord bijvoor beeld een beroep op Japan te doen, waar de kerken op een totaal van 96 miljoen mensen, maar één miljoen leden hebben? Men kan dit cijfer echter ook van de andere kant bekijken. Sinds 1920 is het aantal kerkleden met driekwart miljoen toegenomen, een groei die zich voor 85 procent heeft voltrokken na 1945. En wij spreken hier opzettelijk van „kerkleden". Ieder, die het godsdienstig leven van Japan kent, weet, dat kerkelijke statistie ken daar weinig waarde hebben. De typisch tolerante Japanse geest in religieuze zaken maakt het mogelijk, tot verschillende godsdiensten tegelijk te behoren. Toen dan ook in 1962 een religieus onderzoek werd verricht, ble ken drie miljoen Japanners zich als christenen te beschouwen. Inip De grootste protestantse kerk, die on geveer een derde deel van alle protestan ten omvat, is de Kyodan (Verenigde Kerk van Christus) met bijna 200.000 leden. Deze kerk ontstond in 1941 als een unie van 34 tevoren gescheiden kerken en zendingen. Hoewel Japanse christenen volmondig toegeven, dat de druk van de toenmalige fascistische regering hierbii geen kleine rol heeft gespeeld, betekende het toch de vervulling van lang gekoesterde verlan gens naar eenheid. Het betekende tevens, dat de Japanse kerk geestelijk volwassen was geworden. Voortaan waren de bui tenlandse zendelingen geen leiders meer. maar partners, die geleidelijk overbodig werden. Japan kan namelijk beschikken over een groot aantal predikanten. Geen chris telijke kerk heeft in verhouding tot het ledenaantal zoveel dominees als de Kyo dan. In totaal zijn er ongeveer 6800 predikanten en evangelisten in Japan, wat neerkomt op één predikant op hon derd gemeenteleden. Daar moet dan nog bij gezegd worden, dat het peil van de meeste der vijftig opleidingsinstituten zodanig is, dat de predikanten theolo gisch evengoed gevormd zijn, dan hun collega's in bet Westen. Exodus Waar er dan bovendien nog driedui zend buitenlandse (meest Amerikaanse) zendingsarbeiders in Japan zijn, vragen Japanners zich al lang af: is er voor deze ;en nog wel een zinvolle plaats buiten enkele specialistische functies en het onderwijs (want daar is plaats voor ieder, die Engels kan spreken). Onze kerken gaan zelf langzamerhand een overschot aan predikanten krijgen. De Amerikaanse zendingsman Richard Drummond, die veertien jaar in Japan heeft gewerkt, constateerde dan ook onlangs in een artikel in Christian Cen tury een gestage „exodus" van buiten landse zendelingen uit Japan. Het is vooral de Kyodan, die op sociaal gebied grote activiteiten ontwikkelt. In enkele gebieden heeft zij christelijke arbeidercentra gesticht. Zij organiseert cursussen, om de'leden bewust te maken in hun verantwoordelijkheid tegenover arbeidende bevolking. Leden Het lekenapostolaat neemt in Japan -in grote plaats in. Er zijn veel gebeds groepen, die tevens evangeliseren. En iets, wat de Japanse christenen goed hebben geleerd, is dat zij niet alleen in hun woongemeenschap, maar ook in hun werkgemeenschap moeten getuigen. Boekje over kinderrecht en jaarverslagen maken heeft, zoals, raden voor ge kinderbescherming, voogdijverenigin gen diensten van sociale zaken enzo voort. In elk der tehuizen wordt de lezer een kijkje gegund. „Het is alle maal zo anders dan kind en buiten- (Van onze kerkredacties) Van enkele instellingen op het christelijk maatschappelijk vlak ziin er brochures en jaarversla-j----- - ------- Wman Mot TÜn hot hnpk 1 staanders zich voorstellen, het is alle- gen uitgekomen. Het zijn het boek- j mQal zoveel gewoner opener dan mc, je Kinderbescherming op het ge reformeerde erf van de Stichting Raad voor Gereformeerd Sociale Arbeid (GSA) die eveneens ter gelegenheid van het zo feestelijk gevierde tienjarig bestaan de lustrumuitgave Konvooi heeft uit gegeven. Van de Centrale bond voor inwendige zending en chris telijk maatschappelijk werk en de gereformeerde academie voor so ciale arbeid De Nijenburgh ver scheen het jaarverslag. Het boekje Kinderbescherming op het gereformeerde erf is samengesteld in opdracht van het Gereformeerd Centrum voor Kinderbescherming van de GSA. Over het „hoe en waarom" van (her) opvoeding en begeleiding in deze tijd, schrijft de heer Jan Roelfs hierin. Voor geïnte resseerden is het een praktische gids over kinderbescherming. De Rudolphstichting in Achterveld, De Sonnertburgh in Wassenaar, het Utrechtse Tehuis voor ongehuwde moeders. De Gansenhoef aan de Vecht en de kinderbescherming, i uitgaande van de Christelijke Gere formeerde Kerken. Dit boekje geeft op Achterin is een lijst adressen opge nomen van gereformeerde sociale in stellingen. Zeewaardig Konvooi, de feestelijke uitgave van het GSA ziet er „zeewaardig" uit met hier en daar illustraties van schepen. Het geeft een overzicht van ontstaan en ontwikkeling van de Stichting Raad voor Gerefor meerd Sociale Arbeid, het overkoe pelend orgaan van het gehele gere formeerd maatschappelijk werk in ons land. Verschillende facetten van het maatschappelijk werk worden in bijdragen van onder andere dr. W. van der Zwaan (voorzitter), dr. J. van Klinken en ds. W. A. Wier- tinga belicht. C JMV-assemblee kiest president TOKIO De wereldbond va CJMV's heeft op zijn assemblee in Gotemba (Japan) de Amerikaan Ja mes C. Donnell gekozen als nieuwe president. Hij volgt de 43-jarige Libe riaanse minister van financiën dr. Charles D. Sherman op, die tien jaar aan de top van deze organisatie heeft gestaan. Donnell, die 55 jaar oud is, was sinds 1955 vice-president. Meerdere jaren was hij president van de Natio nale Raad van de CJMV in de Ver enigde Staten. In het dagelijkse leven is hij chef van een mineraalolie-con cern in Marathon (Ohio). In oktober komt proefbundel herv. DEN HAAG Het persbureau van de Nederlandse Hervormde Kerk maakt bekend, dat half oktober de verschijning tegemoet kan worden ge zien van de proefbundel met 102 gezangen. Daarnaast zal tegelijkertijd een koraalbundel voor deze 102 ge zangen verschijnen. De prijs van de proefbundel zal 2,50 bedragen, die van de koraalbundel 12,50. Het forensisme is in Japan nog meer verbreid, dan in ons land. Rustig wachten o pde trein. Juist dan zien vele christen arbeiders hun kans tot een ge sprek met hun collega's. Den I iJinjee i niet in drie, maar m zes werelddelen Den j En wie dan nog zou vragen, of hi iUreiej wel verantwoord is, dat wij in on gckev, land zendingsarbeiders aan Japa fevisch zouden willen onttrekken, moet be schev< denken, dat Paulus en Barnabas noo4; zouden zijn uitgezonden, als AntiochifKatwi dit argument had gehanteerd. Nit^aati i wij, maar de Aziatische kerken moe jjk. ten beoordelen, of het in hun situatii verantwoord is, zendelingen in anden delen van de wereld te zenden. Zelf is de Japanse kerk al lang zendende kerk geworden. De Japanse vereniging van christen-artsen, die achthonderd leden telt, heeft tien zendingsartsen uitgezonden naar Zuid- Oost-Azië. De East Asia Christian Council heeft al vele malen een be roep gedaan op de Japanse kerken, om verzoeken om hulp van zusterker ken in te willigen. Zo hebben elf Japanse kerken on geveer zestig zendelingen in het bui tenland: 23 in Azië, 2 in Afrika, 2 in Europa, 21 in Latijns-Amerika en 9 ir Noord-Amerika. Zij zijn daar overwe gend in het industrie-apostolaat werkzaam. Pieter Op een zendingsconferentie tifeugdto High Leigh in mei van het vori jaar, werd door de bekende d gnyn, D. T. Niles uit Ceylon de vraa Den openlijk gesteld, die al lang in Aziatische kerken leefde: Waaro willen de Europese kerken ni &he\ steeds zendingsarbeiders naa i^Een Azië sturen en hebben ze nog niel aan haar zusterkerken in Azië on Den uitzending in omgekeerde ricbj ting gevraagd? Kerken betrapt O] tel illegaal drukken j Sche' MOSKOU Het ondergronds druk* ken van geschriften voor de Room?„ Katholieke en Russisch-Orthodoxf Kerken is in Moskou ontdekt, aldui deelde het bias Moskovskaya Pravdr"" gisteren mee. De rooms-katholieke geschrifte! geve worden illegaal gedrukt op de pei^^t van een fabriek van elektrische gloeij zom lampen. Het materiaal voor de orthotajeenl doxen was afkomstig van het instituuïeenzar voor wetenschappelijk onderzoek t<Mjge e mechanisatie van de landbouw. Nooi Tegen de betrokkenen zal een veiLgeiC( volging ingesteld worden. Het is nié Den duidelijk of zij alleen beschuldigt^^ zullen worden van het onwettig ge- bruik van de drukpersen, of dat ö,Lureie De Japanse kerk laat op deze wijze ook nog verband zal gelegd worden Sch{ zien, dat zending een beweging is, I met de inhoud van het materiaal. B Ee Sri» Fanatieke nationalistische sekte vlotte rending en christelijk maatschappelij. werk heeft zich in het verslagjaar bezonnen op taak en functie in het kader van het maatschappelijk werk en de kinderbescherming." Zo staat er in het jaarverslag. Er is bijvoorbeeld een begin gemaakt met bezinning op het vraagstuk der meervoudig gehandicap ten. Men hoopt meer aandacht te kunnen gaan besteden aan de niet- justitiële kinderbescherming en aan het behartigen van de belangen van die ledeninstellingen, die arbeiden in de bejaardenzorg, ziekenverpleging, zorg voor zwakzinnigen en ongehuwde moe ders enzovoort. Meer kapstokken en gezangen! MARKNESSE De kerke- raad van de Gereformeerde Kerk van Marknesse kreeg on langs van een kerkganger of kerkgangster. die onbekend wenste te blijven een briefje. Deze uitte de wens: „Graag ■neer kapstokken en gezangen van Joh. de Heer of Leger des Heils". „Heils" was twee maal onderstreept. In zijn kerkbode geeft ds. J. W. Bats repliek, waarin hij zegt dat het wat de liederen betrefl voorlopig wel niet zover zal komen. Over de kapstokken le zen we niet veel. re engel, die opkomt van de opgang der zon (het Oosten), hebbende het zegel van de levende God. De manalisten zeg gen, dat deze engel, die hemelse dingen zou boodschappen in dat deel van de wereld, Fe lix Manaio is geweest. In hun uitlegging van Openbaring doen zij aan adventisten denken, wat niet behoeft te verwon deren, want Manaio heeft ook van deze groep deel uit gemaakt. Ook beroepen zij zich op Jes. 46:11, waar ge zegd wordt, dat God een roofvogel roept uit hel Oosten, uit een ver land de man van Zijn raads besluit. Het ..Oosten" ir de profetieën en d< „eilanden der zee" bete kenen voor de manalis ten zonder meer de Phi- lippijnse eilanden en zien zij hun eigen groep in heel wat bijbelse tek sten. De protestanten heb ben altijd de macht van de Rooms-Katholieke Kerk gevoeld, die in uc land domineert. Maar legger van de sekte. Fe- j met de groei van lix Manalo. een ex-me- manalisten en vooral thodistisch predikant) door hun toenemende baseren zich op Openba-invloed in de politiek, ring 7:1-3. Daar wordtlmen nu geneigd deze gesproken van een ande-\ sekte als het grote ge- MANILLA De Igle- sia Ni Cristo (de Kerk van Christus) wordt de meest agressieve gods dienstige groep genoemd in de Philippijnen. Deze sekte, die dit jaar haar vijftigjarig bestaan viert, zegt zelf een aanhang van een miljoen te heb ben op een totale bevol king van ruim dertig miljoen. Reusachtige kerken, gebouwd tn ba rokke stijl, verrijzen in steeds groter getale op het platteland en in de steden. Daarbij heeft deze sekte al bewezen ge wicht in de schaal te leggen in de Philippijnse politiek. De kandidaten, die door de Kerk van Christus worden ge steund, bereiken in het algemeen betere resulta ten. dan die de steun van de Rooms-Katholie ke Kerk hebben, a claimt deze 57 procent van de Philippijnse be volking. De manalisten (zo ge noemd naar de grond- vaar voor het christen dom te zien. Omdat de Iglesia Cristo een zuiver heemse beweging heeft ze alle aantrek kivgskracht van tionalistische bewegi nj En de geest van het tionalisme is thans stei in dit land. Bombardement Wie mocht hebben gt hoopt, dat de sekte bi de dood van de grott profeet een krisisperioi zou beleven, is teleurgt steld. Manalo jr. heel de leiding overgenomt en toont zich een bekwaam leider als ziji ter vader. Door middel vo> grote rallies en radiouit zendingen voert hij eei ononderbroken bombar dement uit op de Rooms Katholieke Kerk. De Philippijnse kondigde nog niet lang geleden de vorminf aan van een nieuwe po litieke partij, die ziel ten doel heeft gesteld de rooms-katholieke be- ainselen in de volitiek U verbreiden. Het heef- niemand verwonderd dat openlijk is gezegd dat het doel van den nieuwe partij is, de poli tiek invloed van de ma nalisten te neutraliseren dag len

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2