Keulen bracht Kerkedag
van de ontmoeting
Kerkedagbezoekers open
voor andere inzichten
Een woord voor vandaag
Honderdduizend bij slotsamenkomst
Belangstelling voor Joden en christenen
Protestant
ontmoet r.k.
Westduitse politiek
was oneerlijk
Puzzelhoek
Geen missionarissen
naar andere planeten
Uw probleem
is het
onze
Pro jecten van geldstuk jes
MAANDAG 2 AUGUSTUS 196S
Het vereist enige moed te waarschuwen tegen de rijkdom.
Wat is rijkdom eigenlijk? Wie moet wel en wie moet niet tot
,.de rijken" worden gerekend? Een discussie over dit soort
vragen kan slechts zin hebben, als daarin ook betrokken wordt
het aspect van de functie, welke de rijkdom heeft in het leven
van de rijke en in de samenleving. Wij komen dan als van
zelfsprekend op het begrip rentmeesterschapeen Bijbels
begrip, dat zó duidelijk is dat het nog nimmer door een beter
woord is vervangen. De apostel Paulus maakt in zijn eerste
brief aan Timotheiis deze opmerking: „Wij hebben niets op
de wereld meegebracht wij kunnen er ook niets uit mee
nemen." Deze opmerking stelt de rijkdom wel in een bijzonder
licht. Zij maakt haar op z'n minst tot een betrekkelijke zaak
en het kan zijn nut hebben over de rijkdom, ook in het jaar
onzes Heren 1965, na te denken en te vragen naar hetgeen de
Bijbel er over zegt. Laten wij eerlijk zijn: de praktijk is vaak,
dat bij het toenemen van de rijkdom de Bijbel op het tweede
plan komt te staan om, als wij er niet voor worden bewaard,
ten slotte helemaal uit het oog (en het hart!) te verdwijnen.
Het kan ook zijn, dat naar ons gevoelen die Twee (Bijbel en
rijkdom) zich bijzonder goed met elkaar verdragen. Dat is
inderdaad niet uitgesloten, maar het gevaar is groter, dat het
ontdekkende licht van de Bijbel niet langer valt over onze
rijkdom. Spreekt Jezus niet van de nauwelijks mogelijke gang
van de rijke in het Koninkrijk Gods?
Vanavond lezen wij: 1 Corinthiërs 7 vers 1 tot en met 11.
(Van onze kerkredactie)
KEULEA Opnieuw zijn de duizenden ditmaal 100.000 gekomen naar de grote slot
samenkomst van de Duitse Evangelische Kerkedag. In stromen trokken zij naar de uitgestrekte
weide. Zij stonden of zaten met grote groepen in het gras. Zij luisterden met aandacht naar de
toespraken die opnieuw in het teken stonden van het motto van deze conferentie, een motto dat
in sommige discussiegroepen zo nu en dan wel eens overvleugeld was geworden door andere vra
gen en problemen. Opnieuw ging het echter aan het slot om de vrijheid, waartoe de mens door
God geroepen is.
Eén van de sprekers was de
secretaris-generaal van de We
reldraad van Kerken, dr. W. A.
Visser 't Hooft. Eenzaam stond
hij op de ruim acht meter hoge
kansel voor het enorme kruis. Hij
zei dat het duidelijk geworden
is, dat alleen de mens die vrij is
verantwoordelijkheid dragen kan.
Wie echter geen verantwoorde
lijkheid wil dragen heeft de grote
volle vrijheid nog niet ontdekt.
Vrij zijn betekent immers niet al
leen dat de oude bindingen ver-
broken zijn en de mens onafhan
kelijk is. Wie dat denkt zal spoe
dig teleurgesteld worden. Wij zijn
vrij om de gemeenschap te vin
den.
„Dit was een kerkedag:. Hebben wij
werkelijk iets over de kerk geleerd?"
to vroeg dr. Visser 't Hooft. Ik hoop
dat we nu begrijpen dat de toekomst
van de kerk tegelijkertijd zeker en
volkomen onzeker is. Zij is zeker,
omdat Christus Zijn Kerk in stand
houdt. Om het met Luther te zeggen:
„Als de stortregen van het Woord
Gods op de ene plaats ophoudt, valt
zij op de andere plaats weer neer".
Maar de toekomst in ook onzeker,
want de kerk heeft geen vaste plaats
j in dez« wereld. Zij wordt in een zich
I veranderende wereld opgeroepen
I steeds nieuwe vormen te vinden. Een
I vrije kerk mag niet gebonden zijn.
zelfs niet aan haar eigen geschiedenis.
E,n knie u allecn maar vrij als rij
naar opdracht voor de naaste ver-waarop de klokken begonnen te lui-
staat- I den. Op het terrein viel een voelbare
Ook de president van de kerkedag, "as ;Is.0t/e P01?1??
dr. Riohard freiherr vom Weizsaecker ïebedslied dat de menigte juist
sprak. Hij gaf de duizenden een
aantal opdrachten mee.
Oecumenisch denken betekent!
zorging van anderen. Gelukkig zijn
vele jonge mensen bereid zich te
geven om zieken te verplegen ei
zwakken te helpen. Maar. zei hij nog
tot de ouderen: Wij mogen de jonge
mensen niet oproepen tot charitatieve
hulp en hen dan alleen laten staan.
Er waren tientallen eregasten, die
in de warme zon, die voor het eerst
sinds het begin van de kerkedag
scheen, aandachtig luisterden. Daar
was bijvoorbeeld bondskanselier Er-
hard, en de voorzitter van het mode-
ramen van de Duitse Kerk praeses
Kurt Scharf. De voorzitter van de
bondsdag dr. E. Gerstenmaier had ook
willen komen, maar was op het
laatste moment door ziekte verhin
derd. Ruim 2000 blazers begeleidden
de samenzang.
SLOTSAMENKOMST
KEULEN De twaalfde
Duitse Kerkedag is weer geslo
ten. De laatste mededelingen
voor de pers heb ik uit mijn vak
genomen. Voor me ligt een stapel
papier van 35 cm. hoog. refera-
(Van i
kerkredactie)
dag jL). Maar het nieuwe is toch
eigenlijk dat de ontmoeting van theolo
gen. meer een algemene ontmoeting van
gemeenteleden is geworden. Die indruk
kregen wij reeds tijdens de openings-
dienst en de kerkedag onderstreepte hem
steeds weer in kleine en grotere gebeur -
gezongen had, overnamen en mee- j
•oerden op de vleugels van hun j
ZEGEN
De praeses van de Rijnse Kerk, dr.
Joachim Beckmann sprak nog de
zegen uit. „Gaat dan heen", zei hij.
„en beproeft alles. Behoudt het goede.
Denk er over na en doe wat gedaan
moet worden. Dan zal de God van
alle vrede met u zijn."
Toen stroomde het uitgestrekte ge
bied weer leeg. Ieder trok naar eigen
land en eigen huis. De 280 Nederlan
ders (de grootste buitenlandse delega
tie), de ruim tweehonderd Amerika
nen. de vele Britten, en de duizenden
Duitsers. Zij hadden veel gehoord. Zij
waren geconfronteerd geweest met
nieuwe inzichten. Zij hadden ant
woorden gevonden op vragen die bij
hen leefden, maar ook weer nieuwe
vragen en problemen waren opgedo
ken.
Maar zij gingen naar huis in de
wetenschap dat deze kerkedag een ker
kedag van de ontmoetingen was ge
weest, ontmoetingen met Joden en
rooms-katholieken, met christenen uit
andere landen, en christenenen uit de
eigen kerk die zo heel anders dachten
en spraken dan zij zelf. Zij hadden met
de ander gesproken, gebeden en ge
discussieerd. Zij hadden met hem van
mening verschild of waren het plotse
ling met hem eens geworden. Het
belangrijkste was misschien wel dat
zij op deze Keulse kerkedag die ander
gezien hebben, zoals ook hij voor
Gods aangezicht staat.
i: lijk; zoveel hoofden, zoveel zinnen,
ten. verslagen van discussies, me- Dat kan Mk nauwelijks anders, want
dedelingen en uitspraken van wie de referaten en gesprekken over
t r i „Man en vrouw" bijgewoond heeft,
forunw. Een uitgever van pocket-jMl tot totaal andere ^nclusie
boeken zou de referaten, die komen dan de man die zien heeft
ij- bezig gehouden met de noodzakelijke
over de verhouding man en reformatie van de kerk, of met Rome
vrouw gaan, kunnen bundelen en Reformatie,
tot een dikke uitgave. Een andere
zou dan moeite hebben om inj
één band uit te geven wat gezegd I Toch is er wel een zekere ontwik-
t I keling te bespeuren. Neem bijvoor-
is over bijbel en gemeente. In een j beeld het gesprek over de Joden.
derde reeks zou alles wat betrek- j Daarmee werd op de kerkedag van
n O r I Berlijn een begin gemaakt. Wat ging
king heeft op Rome en Reforma-, dat toen jagend. Het was alsof de
tie geen gek figuur slaan. Vijf Duitsers na de verschrikkelijke moord
i-i -.1 op de Joden er niet over durfden te
Uitgevers zouden ieder een uitleg spreken. In Dortmund was men wel
van het boek Jona kunnen publi- wat verder, twee jaar geleden. Maar
r. toen voorgesteld werd een collecte te
eeren. En dan zou er nog een uit-houden voor de herbouw van een
gever gevonden moeten worden j synagoge, kwam uit de vergadering de
.i.ii- i r. vraag of dat wel kon. Hoe kon men in
voor alles wat betrekking heeft jecri christelijke bijeenkomst collecte-
op de verhouding Joden en chris- j ren voor een volk dat Christus had
I vermoord?
tenen. Maar daarvoor zou een I
I De discussie in het Vaticaans conci
lie over de verantwoordelijkheid
pocketboek te klein zijn.
,,Hoe zouden jullie deze kerkedag
typeren?", vroeg een collega gister
avond. toen we nog even als Neder
landse journalisten en radio-verslag
gevers bijeen waren. Het werd letter-
Hongaarse lutheranen
geen bezwaar tegen
r«hg<l d
gesprek met Home
BOEDAPEST De Hongaarse Lu
therse Kerk heeft haar kritiek op de
gesprekken, die de Wereldraad van
Kerken en de Lutherse Wereldfedera
tie met de Rooms-Katholieke Kerk
begonnen zijn. teruggenomen.
..Wij zijn voor de dialoog", schrijft
bisschop Zoltan Kaldy in het laatste
nummer van het Hongaarse kerkelij
ke maandblad Evangelikus Elet.
Daarmee distancieerde hij zich van
zijn collega dr. Lajos Vetö. die in het
vorige nummer ernstige kritiek had
geleverd op de gesprekken tussen
Genève en Rome.
Volgens bisschop Vetö zouden dc We
reldraad en de confessionele wereldbon
den als dc Lutherse Wereldfederatie hun
boekje te buiten gaan. wanneer zij als
kwasi-superkerken in naam van de le-
denkerken onderhandelingen zouden aan
knopen
lisschop Kaldy bestreed deze opvat
ting. maar hij stelde wel vast. dat het
doel van interconfessionele besprekingen
niet mag zijn een organisatorische een
heid van alle christelijke kerken, maar
een diaconische eenheid.
Onder het laatste verstond hij een
gemeenschappelijk strijden tegen de oor
log. tegen de armoede, sociale achter
stand. tegen epidemieën en honger, tegen
koloniale onderdrukking en voor de
vred? en beter begrip tussen de volken
en een eerlijke verdeling van de rijk-
Beroepingsiverk
NED. HERV KERK
Aangenomen naar Sexbierum toez.
T Tijsma te Twijzelcrheide. die be
dankte voir Ingcn <toez.)
Benoemd tot leraar voor het gods
dienstonderwijs aan het Reviuslyceum te
Doorn: W Anker te Rotterdam-Charlois.
Hij ontvangt per 1 september eervol ont
slag van zijn gemeente.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Boskoop. Ermelo. Mussel,
Nieuw-Ven nep. Opperdoes. Ouderkerk
a d. Amstcl. Ridderkerk. Vlissingen en
Zaandam: kand. J. van Amstel te Mij
drecht
de kruisdood van Christus heeft duide
lijk ook in protestantse kring doorge
werkt. In Keulen was dit geen vraag
meer. Men was alleen maar bezorgd,
dat de Rooms Katholieke Kerk niet
de moed zou hebben uit te spreken
dat de Joden zeker niet schuldig
gesteld kunnen worden.
Wat mevr. dr. Barbara Just-Dahl-
mann zei, was de mening van allen:
land, waar het antisemitisme
christenen in zijn macht heeft
gehad, die zulk een massamoord tot ge
volg had. moet protestantse en rooms-
katholieke chistenen beslist breken
met hun slechte vooroordelen en met de
veronderstelling dat de Joden een
collectieve schuld hebben
kruisdood van Christus. Een gedachte
die eeuwenlang de kiem van Joden
haat in de harten van de christenen
heeft gelegd."
Juist in Keulen wilde men een weg
zoeken om een nieuwe (Arabische)
moord op de Joden te voorkomen. Dat
kan alleen als men bij de kinderen
begint, en daarom heette het referaat
van prof. dr. Hans-Joachim Gamm
dan ook: „Wat vertellen wij
kinderen over de Joden?" Hij ant
woordde: „Dat zij Gods uitverkoren
volk zijn. en dat Hij Zijn verbond
met hen niet beëindigd heeft
zij bovendien heel gewone mensen
zijn, in niets onderscheiden van de
anderen. Als heel gewone mensen zijn
zij het uitverkoren volk."
niet theologiscne verschillen uitwis
sen, maar wij mogen ook niet
wachten en zwijgen. In onze ver
houding tot de rooms-katholieken
wordt van ons gevraagd: Wat dra
gen wij zelf bij aan de overbrug
ging van de kloven die er nog
bestaan.
Als leken moeten wij beseffen dat
de kerk onze arbeid nodig heeft.
Onze taak is niet verdedigen, wat
we menen te bezitten en de strijd
tegen gelovigen die anders denken.
Onze taak is het om in waarheid
met elkander te leven. Wij zijn
mede verantwoordelijk voor
Dr. Ehrlich over Midden-Oosten
Een jeugdleider uit een klein dorp!
in Würtenberg zei: De diepste indruk
op mij heeft op deze kerkedag het!
gemaakt dat protestanten enj
i-katholieken samen in één kerk j
baden en luisterden naar een uitleg:
de bijbel door leken. Dat zal ik j
thuis vertellen waar soms de rooms-
katholieke kinderen nog niet eens met
de protestantse mogen spelen. Toen
het gesprek tussen Jaeger en Beck
mann zou beginnen werd eerst het
lied gezongen „Allein Got in der Höh'
sei Ehr". De secondant van Beck
mann, dr. Nieland, haastte zich om
kardinaal Jaeger een gezangboek te
geven. Het was niet nodig, de r.k.
prelaat zong reeds uit het hoofd mee.
Ook al zijn er nog geweldige theologi
sche en practische verschillen, men j van het recht staan en niet in dienst
kan God samen in het lied loven. Vijf van het voorrecht van de sterkste,
jaar geleden lag de situatie toch nogi Juist nu is het nodig dat de ogen
totaal anders. open gaan van allen in de maatschap-
pij en speciaal van de jongeren voor
beroepen die gericht zijn op de ver-
(Van onze kerkredactie)
KEULEN Zaterdag was de
gespreksgroep voor de verhou-
ding van Joden en Christenen het
ES rrdt^IrniSrw^ bezocht van alle discussie-
vinden. groepen op de kerkedag. Twee
belangrijke feiten waren te mel-
WELVAART <len:
Dr. von Weizsaecker sprak ook nog Een publicist uit Bazel, dr.
over de huidige welvaart. Dreigt zij1 Ludwig Ehrlich, viel bijzonder
ïf„ !Yord?n tot doe* °P scherp de politiek van West-
eerste te 5SL" STfÜK D*"— bet Midden-Oosten
ten leren om de ander ook een kans aan.
te geven. De welvaart moet in dienst De werkgroep van de kerkedag
voor Joden en christenen be-
OPENHEID
Op de laatste persconferentie
terdagmiddag gaf de president
kerkedag, dr. Richard Freiherr von
acker een persoonlijke indruk, die ook Uen aanvaarden,
geheel de onze was. Opmerkelijk voorl
deze kerkedag, veel meer dan in het Helemaal eerlijk is dpze vraag echter
verleden, was de bereidheid om afwij- toch ook weer niet. want de theoloog zei
kende meningen van anderen aan te in het slot van zijn referaat: „Maar als
horen. Er werd wel eens „boe" geroepen beide, zowel het gezag van Gods Woord
of gesist, maar men liep niet weg. Men als de door God gewilde menselijkheid
wilde tot een gesprek komen.
En er werden dingen gezegd waar men
het vaak beslist niet mee eens was. De
rede van dr. Dorothee Sölle werd het
gesprek van de dagen. Haar radicale
uitspraken en kritiek op de kerk als
instituut brachten telkens weer opnieuw,
ook op de terrassen en onder het eten,
discussies op gang.
i knechtsgestalte van de bijbelse tekst.
lingen
de gem
willige aanval n
r op het heiligste."
Op dit punt blijven voldoende
vragen leven. Op deze kerkedag
T^hiewfldegde8 overgrote meerderheidwerden gelovigen geconfronteerd
helemaal niet zo radicaal zijn. Toen het
over de kerkelijke belasting ging
bepaalde gespreksgroep klonk e
wat scherpe kritiek. Maar het
r heel
oorstel
JVde aanwezigen om de
belasting dan maar te vervangen door
vrijwillige bijdragen naar „Amerikaans"
met de geloofsproblemen waar de
theologen mee worstelen. Ondanks
dat sommige predikanten zeiden
dat het beter was maar niet te
gaan, zijn zij gekomen. Uit de dis-
dan de Amerikaanse. Er werd
andere meningen geluisterd, maar
iedere nieuwe gedachte werd geslikt.
BIJBEL
Ook de bijbel kwam telkens
verhouding Rome-Reformatie. Onge K-el H-. ggf epn exegese van het
twijfeld heeft het gesprek tussen verkaal van de visvangst uit Lucas 5,
kardinaal Jaeger en praeses Beekman waardoor deze geschiedenis helemaal
stempel op dit samenzijn gedrukt. haar historisch karakter verloor
.oorbeeld vond geen bijval. De overgrote I cussies werd duidelijk dat zij aller-
meerderheid meende dat de Duitse situa-
tie historisch heel anders gegroeid was ""ns1 naar n"ls g^gen mei ae ge
--- dachte dat de bijbel geen bood
schap meer heeft, omdat geleerden
er kritiek op hebben. Hoogstens
hebben zij leren beseffen dat hun
uc ui uc geestelijke leraren worstelen met
op de tafel, in het bijzonder wel in dej §ro^e problemen op dit punt.
werkgroep voor „bijbel en gemeente".!
Daar ging het vooral om de vraag:
hoe moeten we de bijbel lezen? Een|
aantal orthodoxe predikanten en ker-1
keraden hadden de bespreking van,
juist dit onderwerp met angst en,
beven tegemoetgezien. Er waren er,
zelfs die hun gemeenteleden hadden!
geadviseerd maar niet naar deze ker
kedag te gaan.
hun vrees wel inden-
sloot en oproep te richten tot
het moderamen van de Duitse
Kerk met het verzoek een on
derzoek in te stellen naar de
wijze waarop in de kerkelijke
leerboekjes het lijden en de
kruisdood van Christus wordt
beschreven.
Dr. Ehrlich zei, dat de politiek
West-Duitsland in het Midden-Oosten
„beslist oneerlijk" is geweest
afgelopen jaren, zowel ten opzichte
van de Arabieren als van de Joden.
Als men niet in wil gaan op het
verlangen van Israël wapens in Duits
land te kopen, dan mag Duitsland ook
niet meewerken aan de bewapening
van Egypte.
Letterlijk zei deze Joodse publicist!
dat de Westduitse grootindustrie ken
nelijk geld wilde verdienen aan de
toekomstige uitmoording van het
Joodse volk door de Arabieren. Toen
hij dit zei, werd luid geapplaudiseerd.
Geen van de aanwezigen bestreed
deze uitspraak.
BOEKJES
Het forum kwam tot de conclusie
dat de Duitse christenen een verant-,
woordelijkheid dragen „voor de staat
Israël en de vrede in het Midden-j
Oosten". Gezegd werd dat Duitsland
een politiek in het Midden-Oosten
moet voeren, die er op gericht is de
.vrede tussen de Arabische staten en
'Israël te verzekeren.
Aan het slot van de gesprekken
werd besloten om een oproep te
richten tot de leiding van de Duitse
Evangelische Kerk om de leerboekjes
te herzien. Veel v:|i het antisemitisme
uit het verleden, zo was uitgesproken,
viel terug te voeren op de wijze
waarop de kerk de schuld van de
Joden aan de kruisdood van Christus
hadden gepredikt en geleerd. Ver
zocht werd een commissie in te stel
len die alle catechisatieboekjes moet
doorlezen en eventueel moet corrige
ren, waar antisemitische tendenzen
naar voren komen. Een dergelijke
studie werd reeds in het verleden
begonnen,, maar is toen om de een of
andere reden blijven steken.
Horizontaal woorden invullen die be
tekenen: 1. bezitt.voornaamw., 2 stalen
rasp.. 3. bosgod. 4. ik (Lat.). 5. gewicht
6. ligplaats voor schepen, 7. vriend (Fr).
8. Turks bevelhebber. 9, berg. 10. oude
benaming voor liter, 11. deel van het ge
laat. Bij juiste oplossing leest men Verti
kaal 12 een zegswijze.
We konden i
Zulke gesprekken zijn er de laatste
jaren meer geweest, maar meestal
achter gesloten deuren. Nu spraken
leiders van beide kerken voor het
forum van de eenvoudige gelovigen.
OPGAVE
VAKANTIEADRES
Dringend verzoek, uw vakantieadres
via de uit de krant geknipte bon,
die wU regelmatig op de advertenUe-
paglna plaatsen.
minstens een week van tevoren
op te geven Indien deze schriftelijke
opgave niet tijdig in ons bezit is. kan
de toezending ernstig worden vertraagd
DE DIRECTIE
gelijkenis van Lucas werd met een
mooie, rijke boodschap, maar toch niet
meer dan zo maar een verhaal waaruit
we iets kunnen leren.
De vraag die duidelijk bij de vele
toehoorders achterbleef zou men zo kun
nen formuleren: ALs Lucas alleen maar
een verhaal vertelt en geen historisch
gebeuren weergeeft, blijft het dan in de
prediking niet een verhaal dat al of niet
mooi gevonden wordt? Kan het dan nog
wel resulteren in een veranderd leven:
blijft het dan niet slechts een woord, dat
nimmer in ons leven tot vlees worden
kan?
Een merkwaardig antwoord gaf
prof. dr. Walter Krech uit Bonn: Juist
omdat het Woord vlees is geworden,
historie, eist dit dat wij de openbaring
van de historische Jezus Christus aan
zulk een wetenschappelijk en kritisch
onderzoek onderwerpen. Zoals Chris
tus zichzelf in de handen van mensen
overleverde, zo is het evangelie in de
handen van mensen gelegd met alle
risico van dien. Hij ging echter niet in
op de vraag of wij dan geroepen zijn
OOK ALS ER LEV EK IS
MILAAN Als eventueel zou
blijken, dat op andere planeten
met rede begaafde wezens zouden
bestaan, dan zou de Rooms-Ka
tholieke Kerk een „neutrale hou
ding jegens hen aannemen en
geen ruimtemissionarissen de
kosmos in sturen.
Dit schrijft pater Domenico
Grasso, professor in de godge
leerdheid aan een universiteit te
Rome, in het Milanese dagblad
Corriere della Sera in antwoord
op een vraag van een lezer.
De zending van de kerk op
aarde maakt deel uit van Gods
plan rondom twee fundamentele
gebeurtenissen, aldus pater Gras
so: de zonde van Adam en de
daaruit voortkomende erfzonde
en de verlossing door Christus.
De kerk is door Christus gesticht
om de gevallen mensen te verlos
sen. Voor schepselen op andere
planeten kunnen andere plannen
in Gods voorzienigheid bestaan.
Pater Grasso noemde drie theo
rieën:
1. Zij hebben weerstand gebo
den aan een verzoeking, als
waarmee God Adam en Eva be
proefde. In dat geval verkeren zij
waarschijnlijk in een staat van
volmaakt geluk zonder haat.
ziekte, oorlog en ander kwaad.
2. Zij hebben evenals de aard
bewoners gezondigd. Hun leven
zou dan overeen kunnen komen
met het leven op aarde óf God
zou hen geen kans op verlossing
hebben gegeven. In dat. geval zou
hun leven erger zijn dan het onze
en worden beheerst door grote
gewelddadigheid, haat en verdor
venheid.
3. God heeft hen geschapen
zonder een bovennatuurlijke be
stemming, zoals de mens.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Moet er, indien een kapi
taaluitkering op een levensverzeke
ringspolis, waarvan ovér het rentebe
standdeel inkomstenbelasting is be
taald, en dit kapitaal is aangewend
om spaarbrieven 1957 van de Bank
voor Nederlandsche Gemeenten te
nemen, bij verkoop daarvan via een
commissionair, resp. bij inwisseling
t.z.t. bij genoemde bank nog belasting
Antwoord: Dat het kapitaal, waar
mee de rentespaarbrieven zijn ge
kocht, afkomstig is van een uitkering
uit levensverzekering, doet fiscaal niet
ter zake. Van belang is dat de bij de
aankoop van de rentespaarbrieven
meegekochte, in de koers verdiscon
teerde, niet uitgekeerde rente bij de
aankoop aftrekbaar wsa van het in
komen. Daartegenover is in het jaar
van de verkoop de gehele in de
inkoopsprijs begrepen rente weer be
last, en wel op verzoek tegen het
gematigde, zogenaamd proportioneel
tarief. In beginsel is dus alles boven
de nominale waarde belast, wanneer
de rentevoet gelijk is aan die bij de
uitgifte. Deze rentevoet is thans hoger
dan in 1957, zodat de fiscus kan
stellen, dat de koers van het nominale
deel van de spaarbrief beneden de 100
pet. ligt, zodat nog iets meer belast
baar is. Dit laatste wordt echter in de
regel verwaarloosd. Is bij de aankoop
een andere wijze van berekening
gevolgd voor de bepaling van de
aftrek, dan mag u deze thans ook
toepassen. Dit is goed mogelijk daar
de inzichten op dit punt nogal eens
zijn gewijzigd, en wel het laatst door
het arrest van de Hoge Raad van
maart 1964. Het bovenstaande geldt,
wanneer u de rentespaarbrieven voor
de inwerkingtreding van de nieuwe
wet inkomstenbelasting 1964 (op 1
januari 1965) heeft gekocht. Hebt u
de stukken na 1 januari 1965 gekocht,
dan is bij aankoop niets aftrekbaar en
bij verkoop alleen belast die rente,
%velke men gekweekt heeft gedurende
de tijd, waarin men de spaarbrieven
zelf bezat.
Vraag: Zoudt u mij ook kunnen
zeggen van wat voor boom bijgezon-
den blad afkomstig is. Deze staat
namelijk ongeveer drie jaar in onze
tuin. Kunt u ook zeggen wat voor
kleine diertjes aan de onderkant van
het blad zitten en hoe die te bestrij
den zijn? Ook zitten er nop al eens
van die gi
bladeren.
Antwoord: Het blad is afkomstig
van de een of andere zaailing (op
slag) van een acersoort (esdoorn).
Waarschijnlijk is het een gewone acer
of esdoorn, de acer pseudoplatanus.
Deze komt veel in opslag voor. Het
wordt een tamelijk grote boom. van
de tweede grootte, en is voor een
kleine tuin ongeschikt. De zwarte
beestjes behoren tot een soort zwarte
bladluis. Deze kan men bestrijden in
,de winter met 7>i pct„. vruchtboom-
Vraag: We willen graag iets weten
over onze twee hibiscusplanten. Wij
hebben deze „Chinese rozen" reeds
enkele jaren en vinden nu nu ze
flink in blad staan en frisse bladeren
hebben aan de onderzijde van
enige bladeren, bij het einde van het
steeltje, waar het blad begint, een
druppel hangen ter grootte van een
speldeknop van een vloeistof, die
kleverig aanvoelt. Ook zetten de
knoppen, die zich vormen, niet door
en ze vallen af. De planten staan op
het zuiden voor het raam, dus ze
hebben volle zon. Ze krijgen naar
behoefte water en regelmatig om de
14 dagen pokon.
Antwoord: Dit kleverige vocht ii
zeer waarschijnlijk afkomstig van
blad- of dopluizeh of de moeilijk te
bestrijden witte wolluis. Inspecteer
dus uw planten eens zorgvuldig op
dat ongedierte. Ziet u deze, dan moet
u de bladluis bestrijden met DDT. de
twee overige luizensoorten aanstippen
met een kwastje met brandspiritus en
dit moet u zo nodig herhalen. Dit
herhalen kunt u tevens tegen de
bladluizen doen. Pas op voor toch en
sterk wisselende temperaturen.
Kunt u desnoods met een loep
geen luizen vinden, dan kan het zijn
dat het sap uit wonden vloeit, vooral
bij zeer sterke groei. Is dit het geval,
dan moet u de groei matigen, door
minder water en mest te geven. Dez®
afscheiding is meestal meer bruin of
daar deze blank is.
Oud-zendingsarts
Fokke Veldstra
overleden
HILVERSUM Onverwacht is in de
ouderdom van 69 jaar overleden de heer
Fokke Veldstra. oud-zendingsarts De
i overledene zal woensdag worden begra-
j ven omstreeks twaalf uur op de begraaf-
Oplossing vorige puzzel
I Horizontaal Vertikaal
omstreeks twaalf i
plaats Zuiderhof te Hilve
rouwdienst in de Ger.-formeerde Kerk
aan de Torenlaan. die om half elf begint
Dokter Veldstra. is onder andere werk
zaam geweest op Ja^a en op Soemba. In
het zendingshospitaal te Poe.-woiedjo op
iJava is hij dokter J. C. Flach indertijd
I opgevolgd als directeur
De Spaanse Evangelische Zendinr
heeft besloten tot herdruk over te gaan
van ..Breve Compendio de la Religion
1 Christiana", de Spaanse vertaling van
het in ons land overbekende Kort Be
grip. De voorraad was namelijk al
geruime tijd uitgeput en de vraag naar
i deze uitgave is in Spanje nog groot.
Vrouwen spaarden samen
SIJNP*^??E Vrouwen u«t gehele wereld hebben, door iedere
maand het kleinste geldstuk uit hun portemonnee te nemen en dit te storten
in een fonds, 180.000 bijeengebracht Dit geld zal worden besteed aan een
aantal projecten, die uit christelijke naastenliefde voortkomen.
De vijfentwintig projecten, waar men mee bezig is, omvatten zowel
I ondersteuning aan de families van politieke gevangenen in Zuid-Afrika als
een boerderijproject in Bolivia. In Amerika hoopt men mee tc helpen dc
levensstandaard van velen te verbeteren en de rassenscheiding op te heffen.
Ook wil men het mogelijk maken het werk van de protestantse kerken in
Spanje uit te breiden. In Azië wordt een zondagsschool gesticht voor blinde
kinderen en in Nieuw Zeeland zullen gevangenisdominees komen.
Deze christenvrouwen zijn acht jaar geleden met de gcldstukjesactie in
Azië begonnen. Inmiddels nemen vrouwen uit heel de wereld eraan deel.