Predikant in Japan opent wegrestaurant Godsdienst in Rusland heeft nog toekomst PHOENIX BIJBELPOCKETS Ds. Weiter stierf 25 jaar geleden ex/tot Mhdactfmt1: Eet halve maaltijden en steeds maar appels ZONDAGSBLAD ZATERDAG 31 JULI 1965 (Van onze kerkredacti:) KAKOGAWA is een plaats aan de grote autoweg no. 2, die Tokio verbindt met Zuid-japan. Langs deze tamelijk smal le weg daveren dag en nacht zware vrachtauto's. Van vele chauffeurs wordt verlangd, dat zij een paar dagen en nachten aan een stuk doorrijden. Er zijn er, die dit tot zes of zeven maal per maand doen, Logisch, dat het aantal ongelukken benauwend hoog is. Ds. Michio Imai geloofde, dat de kerk hier een taak had. Het probleem van de vrachtautochauffeurs liet hem niet meer los. Hij startte in zijn huis een restaurantje, waar de chauffeurs een maal tijd en een bed vonden. Ds. Imai werkte namelijk op een zendingspost en ontving daar voor geen salaris, zodat hij in zijn eigen onderhoud moest voorzien. Maar ds. Michio Imai droomde van een centrum, waar de chauffeurs niet al leen eten, een bed en zo mo gelijk een bad zouden kun nen vinden, maar waar ook de mogelijkheid zou zijn voor geestelijke hulp. Hij hield besprekingen met een vakbond van vraohtauto- Chauffeurs, met een benzine- Eaaatsdhappij, kerkelijke en burgerlijke autoriteiten en men kwam tot overeenstemming. De kerken zouden het initiatief ne men tot het oprichten van een wegrestaurant langs autoweg no. 2. Via de Wereldraad van Ker ken kwam er ook in Nederland belangstelling voor het plan van ds. Imai. De Oecumenische Hulp aan kerken en vluchtelingen gaf samen met kerken in Australië veertigduizend gulden. Dezer dagen Is het restaurant in gebruik genomen. Het bevat twee „prefabricated" gebouwen, waar vijftig mensen tegelijk kunnen eten. Voor vijf en twin tig is er ook een bed en men kan er een bad nemen. Wat be langrijk is, is dat hier een mo gelijkheid wordt geboden voor (Van een onzer verslaggevers) J EEFT DE GODSDIENST in de Sowjetunie nog toekomst? Deze vraag behandelt de uit Oostenrijk-Hongarije afkomstige Ruslandkenner Walter Kolarz in zijn boek „Godsdienst in de Sowjetunie". En zijn antwoord is, dat men vroeg of laat zal begrijpen, dat de godsdienst een wezenlijk bestanddeel uitmaakt van de ziel en de traditie van elk volk. Bij de voortdurende verdere bevrediging van materiële verlangens zal de aandacht voor de onopgeloste geestelijke vragen toenemen in Rusland. Ondanks een communistisch atheïstisch regime van bijna vijftig jaar is er nog steeds religieus leven in Rusland. De voornaamste oorzaak hier van acht Walter Kolarz het feit, dat het commu nisme geen autonome zedelijkheid kent. Op de vraag: „Wat is een goed mens" geeft de marxis tische leer los van de politiek geen antwoord. De geloofsethiek voorziet hier bij velen in een behoefte. In dit artikel geven wij de conclusies van Kolarz over een aantal kerken de Moscovisohe Baptisme Ds. Imai is altijd vol belangstelling voor de omstandigheden, waarin zijn mannen hun afstanden afleggen. Orthodoxie een gesprek over maatschappe lijke problemen en levensvra gen. De burgemeester van Kako- gawa (zelf geen christen) zei bij de opening: „Wij hebben ge leerd van dit centrum en willen dit voorbeeld volgen". Prof. Aiji Taikeuchi, hoogleraar in de so ciologie, wil van het restaurant een centrum maken voor de Chauffeurs, om te spreken over de oorzaken en het bestrijden van ongelukken langs de weg. Ds. Michio Imai praat met de chauffeurs. Z/ijn vrouw leidt het restaurant, daarbij geholpen door haar drie kinderen. De staf telt nog een aantal leden, waar van twee bij voorbeeld rechts kundige adviezen geven. En ds. Imai droomt nu over nog verdere uitbouw: en kli niek, een vergaderzaal, meer recreatieruimte... Hier vinden de chauffeurs, die soms vier dagen en nachten achter elkaar moeten rijden, een maaltijd en éen bed. Met een ledental van ongeveer 25 miljoen zielen Is de Russisch- Orthodoxe Kerk de grootste van alle religieuze groeperingen in de Sowjetunie. Na de revolutie van 1917 werd aanvankelijk zeer hard tegen haar priesters opgetreden. De Duitse inval bracht echter bij de bevolking grote behoefte aan geestelijke verzorging. Daarom .verd in 1943 een concordaat met de overheid gesloten, waarbij on der meer werd vastgesteld dat al leen de Patriarchale Kerk het recht had namens de orthodoxe christenen in de Sowjetunie op te Na de oorlog werd de kerk betrokken bij het voeren van diverse vredesakties. De schrij ver wijst er op dat de religieuze leiders bij hun internationale contacten de lijn van de Sow- jetdiplomatie moeten volgen. Dit blijkt vooral uit de ontwik keling van de betrekkingen met Joego-Slavië. Ondanks haar relatief gunstige positie heeft deze voormalige staatskerk te kampen met ver scheidene problemen. Het aantal jonge priesters blijft klein. Theo logische lectuur mag vrijwel niet worden uitgegeven. Niettemin heeft deze kerk, aldus Kolarz, onder het Sowjetbewind aan mil joenen troost en geestelijke k-acht gegeven. Luther en Calvijn Westerse emigranten. Zij genoten in het Tsarenrijk een grote mate van vrijheid. De communisten daarentegen verwerpen het protes tantisme volledig. Luther be schouwt men enerzijds als strijder voor bevrijding van het roomse juk, anderzijds pleegde hij verraad door zich bij de reaktionaire vor sten aan te sluiten. De leer van Calvijn wordt afgewezen als „een godsdienstige rechtvaardiging van het burgerlijk streven naar opeen hoping van kapitaal en van bur gerlijke aktiviteiten in het alge- Lutheranen en calvinisten vormen in Rusland slechts klei ne minderheden. De belangrijk ste centra van het lutheranisme zijn Estland en Letland. Evenals in Oost-Duitsland tracht men in deze Baltische staten de luthe ranen te verzwakken door hun belijdenisdag te laten samenval len met het meerderjarigheids- feest van de communistische jeugdorganisatie Komsomol. aanzienlijk verbeterden, kregen Duitse gemeenschappen in Sowjet- Azië een grotere mate van gods dienstvrijheid. Dit leidde tot een herleving van de Evangelisch-Lu- therse Kerk in die streken. Calvinistische groeperingen wor den voornamelijk in de Transkau-, kasische Oekraine aangetroffen. Het calvinisme heeft in deze ge bieden sterk nationalistische trek- Een zeer vitale groepering vor men de baptisten. Hun ledental wordt door Kolarz geschat op 3 miljoen. Ze zijn over de hele Sovjetunie verspreid en goed geor ganiseerd. Om twee redenen zijn de bap tisten voor de atheïstische propa ganda een moeilijke groep. Ten eerste hebben zij, in vergelijking met andere gelovigen, een goede bijbelkennis. Vervolgens onder scheiden zij zich in de fabriek en op de kolchos door hun nauwge zette plichtsbetrachting. Een probleem vormt voor deze groep het ontbreken van een op leidingsschool en het gebrek aan geestelijke lectuur. Bovendien zijn veel radicale leden het niet eens met de koers van hun leiders, die de betrekkingen met de regering zo min mogelijk in gevaar willen brengen. Dezelfde geloofsijver als bij de baptisten treffen we ook aan bij drie, uit Amerika stammende reli gieuze groeperingen: de Pinkster beweging, de adventisten en de Jehova's getuigen. Vooral de laat- sten komen voortdurend in conflict met de regering. Rooms-Kathol ieken Binnen de Sowjetunie maakt men het de rooms-katholieken bijzonder moeilijk. Voortdurend wordt tegen de geestelijkheid opgetreden. Om haar internatio nale organisatie onder eenhoof dige leiding zien de commmu- nisten in het Vaticaan een ge duchte tegenstander. Bovendien spelen de vanouds bestaande geschillen tussen Rome en de Russisch-Orhodoxe Kerk in de verhouding tot de rooms-katho lieken een grote rol. In het humoristische Russische tijdschrift Krokodil wordt de spot gedreven met mensen die zelfs het gebed te hulp roepen om anti-godsdienstige sprekers te werven. Epiloog Prof. dr. P. Zaoharias wijst er in een nawoord op dat de, inmiddels overleden, schrijver zijn werk af sloot op een moment, waarop juist een nieuwe fase in de Sovjetpoli- tiek tegenover de kerk aanbrak. In het, in 1961 verschenen, nieuwe communistische partijprogram wordt het gebruik van weten schappelijke atheïstische propa ganda aangekondigd, waarbij de gelovigen individueel worden be naderd. Zij zullen aan een grotere druk blootgesteld worden maar ander zijds kan dit, aldus prof. Zacha- rlas, een symptoom zijn van een bij de communisten aanwezige be zinning op de waarde van de Het is niet eenvoudig een be trouwbaar en juist beeld van de godsdienst in de Sovjetunie te verkrijgen. Kolarz heeft, na een langdurige studie, zijn boek tot een standaardwerk over dit onder werp gemaakt. Ieder, die van „Godsdienst in de Sovjetunie" kennis neemt zal het eens zijn met de woorden van prof. Zacharias: „Zonder Kolarz bestudeerd te hebben, zal men voortaan over de godsdienst in de Sovjetunie niet meer mogen praten. Phoenix Bijbelpockets, deel 14 Testament Geleerden van geheel en 15: De Psalmen en De op- verschillende gezindte werken bouw na de Ballingschap. Uitga- daaraan mee en deze twee deeltjes ve W. de Haan, Zeist. zijn verzorgd door protestantse predikanten en hoogleraren en be- De Phoenix Bijbelpockets zijn langrijke joodse voorgangers. Zij dertig deeltjes: achttien daarvan hebben"^niet alleen waarde ter hebben betrekking op het Oude verrijking van onze eigen Bijbel- Men is gekant tegen het Poolse Testament, twaalf op het Nlouwe kennis maar zij bieden (Van onze kerkredactie) „Neen, 't was geen vlucht, die U deed gaan, maar vol gen waar God riep." Ieder, die de meidagen van 1940 be wust heeft meegemaakt, zal zich deze woorden herinne ren. Zij waren de beginregels van een gedichtje, waarin het vertrek van Koningin Wil- helmina begrijpelijk werd ge maakt. Gestencild in grote oplagen maakte het ons volk duidelijk, dat er geen reden was voor een gevoel van te leurstelling, maar dat het be sluit van de koningin inte gendeel getuigde van wijs beleid. De schrijver was de negentigjarige oud-hofpredi ker ds. W. L. Weiter. Ds. Weiter behoorde tot de bijzonder begaafde en geliefde predikers van twee generaties geleden. Toen hij nog in zijn eerste gemeente stond, kwamen Hasebroek en Ten Kate al graag naar hem luisteren. Men vertelt zelfs, dat de natuurkundige prof. dr. W. J. Brill er graag de wandeling van Utrecht naar het kleine kerkje van Bunnik voor over had, om zich door Weiter te laten stichten. 54 Dienstiaren Ds. Weiter ving zijn loopbaan aan in Bunnik in 1874. Hij dien de vervolgens de gemeenten Zwolle en Arnhem en kwam in 1894 in Den Haag. Daar heeft hij ruim 34 jaar gestaan, totdat hij de voor een dienstdoend predikant zeldzame leeftijd van 79 jaar bereikte. Met ruim 54 dienstjaren (thans is in de Ne derlandse Hervormde kerk veertig jaar het maximum) ging hij op 1 januari 1929 met emeri taat. Als hofprediker sinds 1918 is ds. Weiter betrokken geweest DS. WELTER bij een aantal belangrijke ge beurtenissen in de koninklijke familie. Hij was het, die prin ses Juliana godsdienst-onderwijs heeft gegeven. Op 12 juni 1927 legde zij bij hem openbare be lijdenis af in de Haagse kerk, die naar haar genoemd was en waarvan zijzelf de eerste steen had gelegd. Indruk Bijna tien jaar later, op 7 ja nuari 1937. zegende ds. Weiter het huwelijk in van Prinses en Prins. Hij was toen al 87 jaar en het grootste deel van de dienst werd geleid door zijn op volger als hofprediker prof. dr. H. Th. Obbink. Op 12 mei van het volgende jaar bediende de grijze predikant de doop aan een huilende prinses Beatrix. Maar de meeste indruk in den lande heeft wel het laatste op treden van ds. Weiter gemaakt, in mei 1940. Twee maanden la ter, gisteren 25 jaar geleden, stierf hij. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll llli!llll|||ll!lilllill!lllllllllllllllli!llllllllllllllll!llll||||||||||||||||||||||!llllllll|||||||||||||Ü T^ENT U deze woorden van Wim Kan? „In Nederland zijn er nog maar twee problemen: hoe word ik niet te dik en waar raak ik m'n auto kwijt". En deze van Toon Hermans, als hij het heeft over het vele pillen slikken, dat tot een tweede natuur van velen lijkt te zijn geworden? „Je begrijpt niet, hoe die pillen allemaal de weg weten hè?" Hieruit blijkt dat ook ons land tobt met het probleem van de lichamelijke gezondheid, die door de welvaart op allerlei manieren wordt bedreigd. Dit gegeven in spireerde ons tot het bewerken van o.i. interessante stof uit Finland, waar men een algemene veldtocht voor de gezondheid is begonnen. De gegevens ontleen den we aan een artikel van de arts Tine Kaayk in de Vegetarische Bode van deze maand. menselijke betrekkingen in gezin, buurtschap en werk plaats: solidariteit en juist (gedrag. Hoe bracht men nu deze acties op gang? Een voorbeeld. Finland is een land van padde stoelen. Uitwerking van het punt „verbetering voedingspa troon" maakte onder meer ge bruik van deze natuurlijke ge gevenheid, Eetbare paddestoe len vormen een vitaminerijke voeding. Voeg daarbij dat het verzamelen gezellig i,s, voorde lig (iedereen moest mee kun nen doen), dat het wandelen in de bossen een ideale lichaams beweging moet worden ge noemd en men kwam ais van zelf op het idee: „paddestoel- excursies". Ook studie (Van redacteuren) Finland is een veldtocht voor de gezondheid begon nen. Een belangrijke aan leiding is het aantal toege nomen gevallen van over lijden aan hart- en vaat ziekten. Mèt Amerika be hoort dit land tot de naties die de hoogste sterftecij fers aan deze ziektegroep vertonen. Ook met andere zg. besohavingsziekten ziet dit land zich steeds meer geconfronteerd. eten. het gebruik van alcoi en tabak, het overmatige ge bruik van geneesmiddelen, het tekort aan beweging vormen, evenals in ons land, de belang rijkste redenen die tot deze ontwikkeling hebben geleid. Ja, ook de stijging van het gebruik van geneesmiddelen heeft hiermee te maken. Zeer veel mensen in Finland slikken dagelijks verscheidene pillen: tegen hoofdpijn. Vermoeidheid, angst, depressies, maag-, lever-, nier-, hartbezwaren. En de lellie met ziektenstatistie- ls werkelijk niet toeval- Start Een en ander heeft in Fin land geleid tot het mobiliseren van zoveel mogelijk krachten in dienst van een totale, gezondere levenswijze. President dr. Kek- In zijn nieuwjaarsrede voor radio en tv wijdde hij nu eens geen aandacht aan de politiek en de economie, maar sprak hij uitsluitend over de lichamelijke gezond heid van iedere Fin, die verbeterd kan worden door onder meer betere voeding en beweging dank zij de sport. Het hele volk luisterde verbaasd: er was algemene aandacht. Daarmee was de landelijke veldtocht ter bevordering van een gezonde levenswijze be gonnen. Een groot comité waar in praktisch alle landelijke or ganisaties vertegenwoordigd waren zette de eigenlijke cam pagne op touw, die gebaseerd is op moderne reclamebeginselen. Het geld kwam er. de taken werden schematisch verdeeld en er werden deskundigen aan getrokken. De acties, ingepast in een groot geheel lichtten voor over en stimuleerden tot: lichaamsoefeningen voor iedereen, wandelen, fietsen, zwemmen en zo meer. Onthouding van alcohol en tabak en het beëindigen van het veelvuldig pillen slik- verbetering van het voe dingspatroon, cursussen groepstherapie om vetzucht tegen te gaan. tentoonstellin gen over juiste voeding. Via plaatselijke sportorganisa ties werd deze zaak verder uitgedragen: zij organiseerden de excursies. Daarbij stimu leerden zij niet alleen het ver zamelen. maar ook het bestude ren van de vele paddestoelen soorten (ongeveer tweeduizend) als hobby. Deskundigen kwa men ter beschikking die op verzamelpunten de oogst be zichtigden en vaak een tentoon- stellinkie organiseerden. En dat was nog maar het begin. Het eind werd dat ook kranten paddestoel-excursies voor hun lezers gingen organi seren. waarop warenhuizen op hun beurt weer inhaakten. In de kranten kwamen uitvoerige reportages in de warenhuizen tentoonstellingen over padde- Een ander voorbeeld: de ap pel-actie. Er was een grote oogst geweest van kleine appels (als de bomen rijk dragen blijven de appels doorgaans klein). Producenten en handel hadden er belang bij het appels eten aan te moedigen. Mensen van de actie en economisch belanghebbenden kwamen snel tot overeenstemming. verantwoorde wijze appels bevolen om slank te worden. De veelzijdige waarde van de appel voor de gezondheid wordt erin beschreven, alsmede een eenvoudige kuur van acht weken. Die vermageringskuur behelst: verminder de gebruike lijke maaltijden met de helft en eet tussen de maaltijden drie- worden te dik. Minder honger Appels verzachten namelijk het hongergevoel, omdat hun vruchtensuiker, de menselijke bloedsuikerspiegel lang hoog pleegt te houden (naarmate on ze bloedsuikerspiegel hoger is neemt ons hongergevoel af). Dit is een exclusieve eigen schap van vruchtensuiker in tegenstelling met fabriekssuiker, die zeer snel in het menselijk lichaam wordt omgezet. Van daar ook het advies in de brochure om alle industriesui ker zóveel mogelijk te vermij den. Uit deze paar voorbeelden van de actie in Finland moge duidelijk zijn geworden waar samenwerking voor een gezon de levenswijze toe leiden kan, Men wacht nog op officiële resultaten, op harde ciifers die tegen het einde van het jaar „af zullen komen". Deze zullen bepalend zijn voor het voortzetten der actie. Zij die het in Finland weten kunnen achten dit slechts een formaliteit. Voor hen staat het een geheel andere gezindte zijn, in. een belangrijk deel van dezelfde Bijbel een basis voor hun overtui ging zien. De lezer maakt op een voor hem nieuwe manier kennis met de Psalmen en met de profeten na de ballingschap: de vertaling van deze teksten is een andere dan die waaraan wij gewoon zijn, de uitleg toont evenzeer andere aspecten. Veel dat voor velen verborgen bleef maar dat belangrijk genoeg is om er kennis van te nemen, wordt belicht en verklaard. Er worden deuren opengeworpen en dat is in hoge mate verfrissend. De twee boekjes bieden evenals de voorafgaande deeltjes stof tot na denken en zij zullen vooral de opgroeiende jeugd en de modern denkende mens kunnen aanspre ken. (143 en 155 blz., ƒ3,95 per Waarom wij niet langer kunnen wachten Waarom wij niet langer kun nen wachten, door dr. Martin Luther King. Uitgave H. Meu- lenhoff, Amsterdam. In dit om zijn inhoud imposante boek legt dr. Martin Luther King verantwoording af van de strijd, die de Amerikaanse neger voert om zich de vrijheid te verwerven. Dr. King, de leider en tevens de personificatie van deze strijd, be schrijft in eenvoudige, bewogen taal aanleiding en omvang van wat hij noemt de Negerrevolutie van 1963. De Amerikaanse neger heeft zijn duldzaamheid verloren. Hij komt met opgeheven hoofd in verzet. Niet als extremist, die de situatie bloedig wil forceren, maar met geweldloosheid, die dr. King een machtig en rechtvaardig wa pen noemt, dat geen letsel toe brengt maar geneest en de man, die het hanteert, adelt. Vrijwel alle aspecten van de strijd om de burgerrechten worden in dit boek behandeld. Het is zodoende een boeiend stuk geschiedschrijvinig feworden, dat begrip vraagt voor e vastberaden maar niettemin nog altijd nederige houding van de neger en de zin van zijn vrijheids beweging. (191 blz.. ƒ5.50) De Leer van God bij Augustiinis De leer van God bij Augusti- nns, door prof. dr. A. D. R. Pol man. Uitgave J. H. Kok NV, Kampen. Een indrukwekkende studie die weer getuigt van dr. Polmans uit gebreide kennis van de geschriften van deze grote onder de kerkva ders. Groot niet het minst door de eerbied waarmee hij nadacht over wat God aan/gaande Zichzelf open baarde. Groot ook in de zelfstan digheid die hij hierbij betoonde ten opzichte van het philosophische denken van z.t(jn tijd. Augustinus heeft ook geen behoefte aan ratio nele bewijzen van het bestaan van God, daar God in de ovennacht va" z*Jn algemene openbaring zich zelf bewijst en niemand toelaat Hem te ignoreren. En hij wordt er ook steeds meer van overtuigd dat het ontvang-station bijna volle dig gestoord is, zodat van zulke bewijzen geen enkel effect te ver wachten is. Treffend is zijn oot moed. Hij wordt liever door iemand terechtgewezen dan in de dwaling of door vleierij te worden geprezen. Het boek van prof. Pol man is geen populaire lectuur. Toch kan ook de ontwikkelde niet- yaktheoloog het met vrucht lezen. (415 blz., 19,75).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 10