Keulse Kerkedag wordt
vanavond geopend
Hoeksteen in Uithoorn
Een woord voor vandaag
Tekort aan predikanten
noopt tot bezinning
Puzzelhoek
Dopen in dierentuin
wekt ergernis
„Het gaat
om
kerk en
wereld"
Confessioneel tijdperk
is nu wel voorbij
OP REIS?
X
Uw probleem
is het
onze
Nederlandse bezocht
kerk in Peking
WOENSDAG 28 JULI 1965
Psalm 65 is wel een psalm van tegenstellingen. De dichter,
David, verplaatst ons eerst in de sfeer van de tempel in
Jeruzalem, waar de heiligheid van God de mens tegemoet
komt en hij zich afvraagt, of hij wel mag binnenkomen. Maar
even later roept David het beeld op van een God, Die de
bergen vastzet door Zijn kracht, Die het bruisen van de zee
doet bedaren. God is de God van de stilte, van de aanbidding
in de tempel, maar Hij is ook de God van de natuur, Die speelt
met de golven en Die de eilanden strooit over de wereld
zeeën. En ook daarin is God één. Wie God reserveert voor de
kerk, voor de binnenkamer, en meent, dat het in de natuur
„automatisch" gaat, die vergist zich ernstig. Maar ook degene,
die meent in de cyclus der jaargetijden of in de loop der
planeten een „hogere macht" te ontdekken zonder te erkennen,
dat deze „macht?' een zeer persoonlijk God is, Die zich met
de individuele mens bemoeit, is slachtoffer van een nood
lottig misverstand. Tussen de stilte van de tempel en het
bruisen van de zee ligt een directe verbindingsschakel. Een
„natuurgodsdienst?' is een onbestaanbare zaak. Maar niet
minder onbestaanbaar is het reserveren van God voor kerk
en binnenkamer. Alleen: het recht? gezicht op Gods majesteit
in de natuur kan slechts worden geleerd in de tempel]
Vanavond lezen wij: 1 Corinthiërs 3 vers 18 tot en met 23 en
1 Corinthiërs 4 vers 1 tot en met 5.
GZB-zendingsdag
op 5 augustus
augustus houdt de Gereformeerde
dingsbond in de Nederlandse Hervormde
Kerk haar 52e Zendingsdag, zoals ge
woonlijk in het Rijsenburgse bos. Spre
kers op deze dag, die precies om tien uur
begint, zijn ds. A. Meijers, Utrecht; ds. J.
J. de Heer. Katwijk aan Zee; ds. J. T.
Cazander, Scherpenzeel; ds. H. A. van
Bemmel. Oldebroek; ds. L. Vroeginde-
v ey. Delft en ds. H. Talsma, Den
y lag.
Ook zullen twee Toradja's aanwezig
zfjn, te weten ds. J. Linting en de heer
,J. Prongrekun, leden van het uitvoerend
orgaan van de Toradjakerk. die het
thuisfront toe zullen spreken, terwijl uit
Kenia iets per band zal worden gehoord.
JUBILEUMBOEKJE
150 JAAR NBG
AMSTERDAM Om nog even te
rug te kunnen zien op de viering van
het 150-jarig bestaan van het Neder -
landsch Bijbelgenootschap heeft het
NBG een klein boekje uitgegeven.
'Het is getiteld: „Het jubeljaar in
Woord en beeld".
Het is een mooie uitgave geworden
op glanzend papier, met een groot
aantal duidelijke illustraties. Het be
vat een verslag van de activiteiten,
die er tijdens het grote feest verleden
jaar waren evenals een verslag van
de verschillende acties die er ter ge
legenheid van het 150-jarig bestaan
werden gevoerd.
Het boekje is te bestellen op post
giro 44.000 van het NBG in Amster
dam tegen een bedrag van f 1,50.
Jubilerend
NJG
15 oktober
in RAI
AMSTERDAM Ter gelegenheid
van het 20-jarig bestaan van de Ne
derlandse Jeugd Gemeenschap (NJG),
dat dit jaar gevierd zal worden, wordt
een grote ontmoetingsfey een komst ge
organiseerd op vrijdag 15 oktober in
het Congresgebouw van de RAI in
Amsterdam.
Vertegenwoordigers van vele organi
saties, provinciale en plaatselijke jeugd
raden, genodigden van de rijks-, provin
ciale en gemeentelijke overheden en bij
het jeugdwerk betrokken internationale
organisaties, veel jeugd en jongeren
zullen dan aanwezig zijn.
Voorlopig is bekend gemaakt, dat het
programma behalve enkele toespraken
cabaret, muziek en dans vermeldt.
Nieuwe boeken
Ik ben maar een neger, door Jet
Geeraerts. Marnix-pocket. Tweede druk.
Uitgave Manteau, Den Haag. (191 blz.,
ƒ2.50).
Het leven dat wij droomden, door
Maurice Roelants. Marnix-pocket Zesde
herziene druk. Uitgave Manteau Den
Haag. (160 blz., 2.50)
De 66-jarige mevrouw Waayer uit
Amsterdam is vanoohtend op de met
automatische halve overwegbomen be
veiligde overweg in de Dolderse weg in
Den Dolder onder de trein Amersfoort-
Utreoht geraakt. ZB was op slag dood.
Hoewel de halve overwegbomen geslo
ten waren en de bellen rinkelden pas
seerde mevrouw Waayer via het niet
afgesloten deel toch de overweg. Een
andere vrouw met wie zij een wande
lingetje maakte, bereikte veilig de over
kant
„Studie te lang en te zwaar
Kruiswonrd-puzzel
Horizontaal: 1. jachthond, 4. Euro
peaan, 7. vogel. 8. plaats, plek, 10. boom.
12. water in N.-Brabant, 14. verdikking
der opperhuid, 16. meisjesnaam, lf
zwemvogel, 20. lidwoord, 21. koemes1
vocht, 23. verouderd woord voor ivoor
25. deel van het gebit, 27. meisjesnaam
29. boom, 30. op die plaats, 32. tot nade;
order (afk. Lat.), 34. het oude Mesopota-
mië, 36. de fijnste veren, 38. laagte in de
Sahara, 40. door twee deelbaar, 42
familielid, 43. Ierland, 45. bloeiwijze, 47
steenklomp, 48. leeg.
I
(Van onze kerkredactie)
ZURICH/EDINBURGH Het pre
dikantentekort gaat in steeds meer
landen zorgwekkende vormen aanne
men. Enige tijd geleden werd in Zwe
den voorgesteld om maar predikanten
uit Finland te gaan beroepen, om in
het stijgend aantal vacatures te kun
nen voorzien. In Schotland komen
jaarlijks gemiddeld zestig kandidaten
klaar, terwijl de Schotse kerk er hon
derd per jaar nodig heeft. In Zwitser
land kunnen dit jaar maar zestien
studenten tot hét ambt worden toe
laten.
Prof. H. Wildlberger in Zürich heeft
in het tijdschrift „Reformatio" de
vraag opgeworpen, of het gebrek aan
predikanten niet kan worden vermin
derd door een reorganisatie van de
theologische studie, die hij te lang
(zeker zes zeven jaar) en te zwaar
Hij betoogt, dat eerst de vraag aan
de orde moet worden gesteld, hoe de
toegang tot de theologische studie
vergemakkelijkt kan worden. Hij denkt
daarbij vooral aan de „late roepingen".
Rondzien
Het is zeer belangrijk, aldus prof.
Wildlberger, dat de theoloog reeds ge
durende zijn studie een differentiatie
maakt, met dien verstande dat hij
zich intensief bezig houdt met psy
chologie, philosofie, moderne litera
tuur, jurisprudentie, inaar ook met
politiek, kunst en natuurwetenschap.
De kerk heeft immers in haar ver
kondigingsopdracht te maken met alle
terreinen van het menselijk leven. En
het is juist het grote gemak van de
studie aan een universiteit, dat de
aanstaande predikant ook nog eens
rond kan zien in andere faculteiten.
Ten slotte wijst de Zwitserse hoog
leraar er nog op, dat de jonge theo
logen vaak het gevoel hebben, dat zij
verdrinken in de verschillende taken,
die het predikambt met zich brengt,
omdat geen enkele predikant, al is hij
nog zo ijverig, aan alle eisen kan vol
doen. Hij pleit daarom voor een veel
heid van ambten, zodat een predikant
niet gedwongen is een taak op zich te
nemen, waarvoor hy niet geschikt is.
Teams
Op de laatste Schotse synode is het
predikantentekort eveneens ter sprake
geweest. Gewezen werd daar op het
feit, dat het parochiesysteem vooral in
de grote steden (één predikant voor
één wijkgemeente) niet meer reëel
functioneert. In een commissierapport
werd daarom gepleit voor een systeem
van predikantenteams.
Ook werd daar voorgesteld, ver
plicht te stellen voor nieuwe predikan
ten, dat zij eerst een gewone (dorps-)
gemeente moeten dienen met een mi-
nimumduur van vijf jaar. Veel stu
denten willen namelijk na hun studie
alles, behalve „gewoon" dominee
worden.
Vertikaal: 1. een der drie afmetingen
(afk.), 2. getroffen, 3. rund. 4. titel
(afk.), 5. lusthof. 6. troefkaart. 7. karak
ter, 9. stad in Rusland, 11. kurk, 13.
hemellichaam. 15. zijtak Fulda, 17. on-
bep.voomaamw.. 19. vuurspuwende ber?
22. zijtak Po, 24. wandeldreef, 26. de
heilige stier der oude Egyptenaren. 28.
ridderteken, 29. bijnaam van Ezau, 31.
putemmertje, 33. zijtak Elbe. 35. nauwt
opening, 37. zoon van Juda, 39. rivier in
Zwitserland, 41. huid, 44. vervoeging van
een hulp werk w., 46. spil van een wiel.
Oplossing vorige pnzzel
1. terrein, 2. Emmerik. 3. Bolzano. 4.
Oostrum. 5. Venetië, G. Engelen. De
zegswijze luidt: „Te boven komen"
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te 's-Heer-Hendrikskinderen
(toez.): kand. O. Th. Boonstra te Gorin-
chem te Biervliet (toez.); G. F. H. Kei
ling te Dreischor-Noordgouwe; te Her-
kingen: kand. D. v. Vüet te Kolham
(Gr.); te Beerta: H. A. Schepers te Wes
terschelling; te Nieuwe Schans: C. G.
Scheepstra te Hoorn op Terschelling: te
Harich (Fr.) (toez.): M. Ruster te Anjum
(Fr.).
Aangenomen naar Bruchem, Kerkwijk
en Delwijnen: kand. P. Koeman te Hui
zen (N.H.), die bedankte voor Kinder
dijk, Leerbroek, Lopik, Oosterwolde
(Gld.). Poortvliet (toez.), Wouterswoude.
Willige Langerak en voor Herkingen
(toez.).
GEREF. KERKEN
GEREF. KERKEN (vTljgem.)
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Driebergen: H. v. Leeu
wen te Rotterdam-W.; te 's-Gravenzand<
(vac. M. S. Roos): J. Keuning te Veenen-
daal.
GEREF. GEMEENTEN
STUTTGART „Ik doop u Isolde", zei dr. Hermann Müller, de minister
van financiën van Baden-Württemberg, en hij wierp een straal rode wijn over
een pasgeboren zeerob in de Stuttgarter dierentuin. Een foto van deze doop
plechtigheid verscheen in vele Tuitse kranten.
In protestantse kringen in Baden is men verontwaardigd over de cere
monie en over het feit, dat de foto zonder meer in de publiciteit kwam. „Heb
ben protestanten en rooms-katholieken niets te zeggen over deze kwetsing
van hun heiligste gevoelens?" aldus een plaatselijk kerkblad. Enkele jaren
geleden heeft men al eens voorgesteld, om voor dit dierentningebrulk een
andere naam dan „doop" te geven, bij voorbeeld „naamsgeving".
Stad toont nog weinig interesse
KEULEN Om half vijf van
middag begonnen in Keulen alle
kerkklokken te luiden. Een half
uur later begonnen zes kerkdiens
ten ter voorbereiding van de Keul
se Kerkedag, die vanavond offi
cieel wordt geopend in het grote
stadion.
Hoewel wat minder massaal mis
schien dan in het verleden zijn de
cijfers van de statistieken nog altijd
indrukwekkend: er zullen in totaal
500 bijeenkomsten plaatsvinden (twee
jaar geleden in Doi-tmund 800); er
worden 45 referaten gehouden; en het
totaal aantal sprekers, forumleden en
voorzitters van samenkomsten be
draagt 160.
Gisteren was reeds alles klaar voor
de verwelkoming van de eerste gas
ten. Op iedere straathoek wijst een
schild de autobestuurder de weg naar
het grote tentoonstellingsterrein, waar
de meeste grote samenkomsten wor
den gehouden. Rond het hotel in de
binnenstad, waar we verblijven, was
gistermiddag geen enkele parkeer
plaats te vinden. De portier veront
schuldigde zich, dat het toch al grote
parkeerprobleem van deze stad extra
verzwaard werd door de kerkedagbe-
zoekers.
Volgens onofficiële getallen zijn er
reeds tienduizend vaste conferentie
gangers ingeschreven, terwijl nog eens
zevenduizend anderen een of meer
dagen zullen bijwonen. Ruim duizend
buitenlanders, o.m. driehonderd Ne
derlanders (dat is meer dan ooit) zul
len deze Duitse Expo van de kerk
meemaken. De bijeenkomsten zullen
beschreven worden door ongeveer 500
verslaggevers van dag-, week- en
maandbladen.
Kerk en Wereld
Traditiegetrouw werden deze jour
nalisten en schrijvende predikanten,
radio- en televisieverslaggevers giste
ren in een speciale bijeenkomst wel
kom geheten.
De nieuwe president van de Duitse
Evangelische Kerkedag (zoals de
naam officieel luidt), de 44-jarige in
dustrieel en bankier dr. Richard von
Weizsacker, zei met nadruk dat de
Kerkedag zich niet alleen op de kerk
of alleen op de wereld wil concentre
ren, het gaat om de kerk en de wereld
beide.
Speciaal voor de Duitse journalisten
wees hij erop dat de Kerkedag geen
politieke uitspraken wil doen over de
gespletenheid van Duitsland in Oost
en West. Maar wel wil men zich in
(Van onze kerkredactie)
toir ten toon gesteld als prijzen van een
loterij, die geld moet bijeen brengen voor
de restauratie van deze rooms-katholieke
kathedraal. De grote stroom bezoekers
voor de Kerkedag kwam echter ook pas
in de loop van vandaag, terwijl ook
morgen nog enige duizenden worden
verwacht.
Plaatselijk
op de vraag, wat de oorzaak van deze
scheiding is en wat de christenen er
aan doen kunnen om deze scheiding
op te heffen. Volgens hem is de wil
om samen te leven en samen te gaan
opnieuw gegroeid in Duitsland in de
laatste jaren sedert de Kerkedag van
Dortmund.
Voor de tweede maal wordt een Kerke
dag gehouden in het gebied van de Rijnse
kerk. De eerste Kerkedag vond namelijk
plaats in Essen in 1950. Maar, zei dr
Joachim Beckmann, praeses van d<
Rijnse kerk: de kerk wordt nu gecon
fronteerd met veel meer onopgeloste
problemen en vragen dan toen. De situ
atie is er voor de kerk niet gemakke
lijker op geworden. De Kerkedag zal
echter moeten tonen hoe de kerk op deze
vragen ingaat.
In de stad zelf kon men gisteren nog
maar nauwelijks merken, dat duizenden
protestanten haar zouden „bezetten".
Rond de Keulse Dom verdrongen zich
de toeristen. Niet minder dan vijf gloed
nieuwe auto's stonden daar op het trot-
Duitse lutherse theoloog meent:
LIMA (Peru) „Het tijdperk
van het confessionalisme is aan een
eind gekomen." Dit heeft onlangs
een lid van de Lutherse Wereld
federatie op de Lutherse conferen
tie in Latijns-Ameri'ka verklaard.
,Het confessionele exclusivisme is
ouderwets geworden in deze mo
derne wereld, waarin we allen als
goede buren samenleven", zo ver-
de dr. Wolfgang Trillhaas, pro
fessor aan de universiteit van Göt-
tingen.
Eerder zei deze hoogleraar, dat dit
exclusivisme in deze tijd gelijk i
aan een product van de verbeeldings
kracht, óf aan zelfveroordeling tot het
vormen van een secte. Voor luthera
nen houdt dit in, zo meende hij, dat
het tijd wordt bij elkaar te komen om
te beraadslagen over de oorspronke
lijke „ruimte" van de reformatorische
belijdenis. „De dagen van de gesloten
deuren zijn voorbij".
Hij voegde er echter aan toe, dat de
erfgenamen van de reformatie tegelij
kertijd moeten benadrukken niets te
willen verliezen van wat hen door de
kennis van het Evangelie is toever
trouwd. Dr. Trillhaas noemde aan het
eind van zijn toespraak vier leerstel-
lingen van de lutherse reformatie,
waaraan niemand zich mag onttrek
ken.
De juiste onderscheiding van Wet
Evangelie,
Ook de plaatselijke kranten geven
verschillende bijeenkomsten berinnen wein'S P'™ws- De Kölnische
2. De erkenning dat God regeerl
over Wet en Liefde.
3. De eenheid in prediking van hel
Evangelie en de juiste bediening var
de sacramenten is de basis voor eer
kerkelijke eenheid en
4. De zekerheid van de rechtvaardi
ging er alleen is door het geloof,
zonder de werken der wet.
Dr. H. Jansen wordt
tachtig jaar
HAARLEM Donderdag hoopt dr.
Jansen, emeritus-Indisch predi
kant, zijn tachtigste verjaardag te
herdenken.
Dr. Jam
vorming aan de Vrl._
aanvaardde het ambt van predikant op
11 november 1911 in de gereformeerde
kerk van Witmarsum. In 1917 vertrok
hij naar Eindhoven, waar hij twee jaar
later eervol ontslag verkreeg wegens
zijn overgang naar de Nederlands
Hervormde Kerk. Daar werd hij ja
gehouden colloquium doctum predikan.
te Hekelingen.
In februari 1921 vertrok dr. Jansen
naar het toenmalige Oost-Indië. waai
Pontianak op Borneo zijn standplaats
werd. Hij diende vervolgens de ge
meenten Pati. Soerabaja en Batavia >r,
werd in 1938 secretaris van het kerkbe
stuur .Van 1945 tot zijn repatriëring in
1947 was hij nog predikant te Ban-
^Teruggekeerd in ons land was hij toi
„Zelfs Barth nog niet...."
Vereniging voor
zondagsrust
contra ds. Rijksen
(Van onze kerkredactie)
BARNEVELD De Vereniging tot
bevordering van de zondagsrust en de
zondagsheiliging heeft een schrijven
gericht aan het bestuur van de Neder
landse Christelijke Sportunie, waarin
zij protest aantekent tegen de „revo
lutionaire visie" in het referaat van
ds G. W. Rijksen op de kaderconfe
rentie van de NCSU over sportbeoe
fening op zondag.
„Ook de heren predikanten schijnen
hun bijdragen te moeten verlenen aan
het modeverschijnsel, om elkaar te
willen overtreffen in het poneren van
revolutionaire zienswijzen en het bezi
gen van opzienbarende uitlatingen", al
dus de vereniging. „Het sipijt ons, dat
wij zo naargeestig moeten zijn, om de
domper te moeten zetten op des predi
kanten enthousiasme, maar wij vragen
ons in gemoede af, wat bij een
voortgaande ontwikkeling in deze rich
ting van een schriftuurlijke eerbiedi
ging van de dag des Heeren zaJ
overblijven
„Met een beroep op de zogenaamd
door Christus verworven vrijheid ach:
menigeen zich van elk wettig voor
schrift inzake de onderhouding var.
deze dag ontslagen. Niet overwogen
wordt, dat waar alie geboden der
dekaloog van universele strekking zijn,
het op zijn minst inkonsekwent is voor
het vierde gebod een uitzondering te
maken en voorzover het dit gebod
betreft alle verband met de Nieuw
testamentische zondag te loochenen,
hetgeen zelfs Karl Barth nog niet eens
heeft gedaan."
De vereniging tot bevordering van
de zondagsrust en de zondagsheilir
spreekt in het slot van haar briei
haar vreugde over uit, dat de visie
ds. Rijksen onder het christelijk den
kend volksdeel nog geen gemeengoed is
geworden.
Rundschau schonk op geen enkele
manier aandacht aan dit toch massale
gebeuren. De Kölner Stadt-Anzeiger
deelde mede dat acht verslaggevers in
de komende dagen de bijeenkomsten
zullen verslaan.
Het religieuze nieuws uit andere
kranten vermeldt slechts dat een
krankzinnige smid op de kansel van
de Dom is geklommen en een preek
is begonnen tot de toeristen, die
werden rondgeleid. De politie moest
erbij te pas komen om hem uit de
kansel te sleuren.
Een andere krant wist als belang
rijkste godsdienstige nieuws te mel
den dat uit de armen van een stenen
madonnafiguur in een verwoeste
kerk die nu als monument dakloos
herinnert aan de jaren van ver
schrikking, het kind is gestolen.
Deze Kerkedag wil ook de mensen
buiten de kerk toespreken, maar de inte-
de belangrijkste plaatselijke
bladen in deze sterk rooms-katholieke
stad gingen gisteren nog een geheel an
dere -richting uit. Zal de Kerkedag zijn
eigen stempel drukken op deze wereld
stad? Zullen de christenen of niet-
christenen luisteren naar wat hij te
zeggen heeft? De komende dagen zullen
het antwoord moeten geven.
Toch is het reeds nu duidelijk, dat in
ieder geval de rooms-katholieken een
open ontmoeting met protestanten op
hoge prijs stellen. Duizenden kerkedag-
bezoekers logeren bij rooms-katholieke
Keulenaren. die hun huis gastvrij open
stelden. Kardinaal Frings van Keulen
gaf zelf het voorbeeld door een deelne
mer in zijn eigen woning op te nemen.
Een van de hoogtepunten van deze kerke
dag belooft een podiumgesprek te worden
in een van de grote jaarbeurshallen tus
sen kardinaal Lorenz Jaeger van Pader-
born en prof. dr. Joachim Beckmann,
praeses van de Rijnse kerk.
Te Deum ongeschikt
als volkslied
BERN Het voorstel van de Zwit
serse regering voor een nieuw volks
lied heeft zowel in protestantse als in
rooms-katholieke kringen nog al wat
weerstand ontmoet. Niet dat men het
voor het huidige lied („Ch, monts in-
dépendants") wil opnemen. Als nieuw
volkslied heeft men echter het be
kende „Grand Dieu, nous Te bénis-
(Grote God, wij loven U) uit
gekozen. Dit lied heeft een zo uitge
sproken godsdienstig karakter, dat
niet-gelovige Zwitsers het niet mee
kunnen zingen, aldus de kerkelijke
kritiek.
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Benoemd tot onderwljzer(es)
mej. T. Hobbe!
Hilversum
Delden en mej. M. A. H.
Amsterdam; Hoogeve(
Drijfhout te Idskenhuizen en J. H. Meier t«
Roodeschool: Kampen de dames A. E. v. d
Waal te Heerenveen en J. Pardijs t<
Warnsveld en M. de Ruiter te Wilsum (O.)
Katwijk aan Zee mej. M. Meerburg t«
Leiderdorp; Klazienaveen mej. Braakhekke
te Oegstgeest en Jansen te Ommen: Leeu
warden S. van Brug te Hindeloopen; St.
Maarten C. Koolstra te Kruiningen; Muider-
berg J. B. G. Hardon te Gorinchem;
Nieuwerkerk a.d. IJssel H. Staal te Rotter
dam; Nijemirdum mej. T. J. Hofstra te
Lollum; Nijkerk J. Florijn te Zwartebroek;
Nijkerk mej. E. W. J. Koppe aldaar;
Nijverdal P. van Essen te Woerdense
Verlaat: Oldemarkt mej. M. J. Corporaal
Meppel; Oostvoorne C. Groot te Hardenbe:
Roden mej. S. Dijkema te Groningi
Rotterdam-25 de dames G. Monster en E. M.
van Ommeren, aldaar; Rotterdam A. Roos-
jen te Ginneken: Rijnsburg W. Sierat
Leiden: Rijswijk mej. G. G. P. van Til te
Hertogenbosch: Sneek mej. A. Waslander
Oppenhulzen en A. Steensma te IJsbrech-
tum; Steggerda K. de Boer te Dokkum;
Utrecht mej. R. Bosman te Deventer, mej
J. Stegeman te Utrecht en mej. B. Bakker
te Utrecht: Vlissingen mej. J. J. van
Leeuwen te Leiderdorp, mej. J. C. de Kok
te Domburg en C. Jacobse te Uithoorn:
Voorburg mej. G. L. H. van Ravenstein te
Leiden: Wierden A. Brink te De Krim;
Wij he mej. J. H. M. Oudshoorn te Apel
doorn; IJsselmulden C. J. W. Hulsman te
Hasselt: Zaltbommel G. Kapteyn te Utrecht;
Zevenbergen mej. C. Rensen te Monster;
Zwolle mej. C. J. K. Wiggers-Schinkel
■WHj
UITHOORN In het, om zijn
nieUwe woonwijken alom be
kende Noordhollandse Uithoorn
is dezer dagen het kerkgebouw
De Hoeksteen geopend, dat
reeds in Nederland veler waar
dering heeft.
De Hoeksteen is gebouwd
een ontwerp van dr. G. Rietveld,
wiens eerste kerk het was, maar
die helaas verleden jaar over
leed, voor zijn kerk was vol
tooid.
Het hele gebouw beoogt zo
veel mogelijk doelmatig te zijn
en behalve een kerkzaal zijn er
veel andere ruimten in onder
gebracht, die op den duur niet
alleen door de Hervormde Ge
meente, maar door de gehele
nieuwe bevolking van Zijdel-
waard een van de nieuwe wij
ken) zal worden gebruikt.
Geen centje
pijn/-
als u
WITTE KRUIS
poeders
meeneemt!
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding ls verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Wij bewonen een in 1940
gebouwd huis. Bij de bouw is een
warmwaterboiler aangebracht, waar
voor de vergoeding in de huurprijs is
begrepen. Vorig jaar echter is de
boiler defect geraakt, waarschijnlijk
tengevolge van slijtage, in ieder geval
niet door onoordeelkundig gebruik of
door handelingen onzerzijds. Nu komt
de verhuurder met de mededeling dat
deze reparatie ƒ180 heeft gekost. Hij
heeft gevraagd of wij omdat we er
het gemak van hebben de helft van
deze kosten willen betalen. Is deze eis
nu redelijk? Wij houden het huis met
erf in prima staat en vallen de
eigenaar bijna nooit lastig met repara
ties, die volgens het huurcontract ten
laste van de eigenaar komen, daar we
deze zo veel mogelijk zelf doen. Is er
de mogelijkheid, dat de eigenaar de
huurwaarde opnieuw laat taxeren en
een hogere huur kan eisen?
Antwoord: Dit is een grote repara
tie en vermoedelijk gevolg van slijta
ge, zodat zij ten laste van de eigenaar
komt. De wet laat de mogelijkheid
open, dat de eigenaar aan de autori
teiten verzoekt huurverhoging toe te
staan omdat de huur onevenredig laag
is. Waarschijnlijk zal dit hier niet het
geval zijn, maar voor de boiler kan
hij de werkelijke kosten in rekening
brengen, waaronder afschrijving be
grepen is. Langs die weg kan hij dus
verhaal zoeken als de kosten van da
boiler-afschrij ving inbegrepen-af wij -
ken van de in de huurprijs begrepen
vergoeding.
Vraag: Hebt u een recept voor het
maken van jam voor suikerzieken?
Antwoord: In dit geval kunt u een
normaal recept gebruiken waarbij u
de suiker kunt vervangen door een
zoetstof in tablet of druppelvorm.
Een pasverschenen boekje is: Ge
rechten voor suikerpatiënten door J.
J. C. Mantz, uitgevers G. J. A. Ruys,
Bussum. Voorts is er een vereniging
van suikerzieken, Burgemeester Pa-
tijnlaan 65, Den Haag, die de leden
een tweemaandelijks blad toezendt.
Daarin komen veel recepten voor.
Denk ook aan de mogelijkheid van
belastingaftrek voor suikerzieken.
Vraag: Ik ben in het bezit van een
Ottomanzijden mantel, donkergrijs
van kleur. Die draag ik erg graag,
maar als i'k die éénmaal aan gehad
heb, dan moet ik de jas eigenlijk
weer opstrijken, zo verkreukeld is
deze. En het gaat er niet uit. Weet u
misschien raad?
Antwoord: Helaas is ons geen mid
del bekend. Er zijn nu eenmaal
bepaalde stoffen en kwaliteiten, die
deze hebbelijkheid hebben. Wellicht
verbetert de toestand iets als u de
mantel bij het opstrijken behandelt
met spuitstijfsel, die bij de drogist in
bussen te krijgen is. De stof is dan
zeer^ licht gesteven en heeft meer
weerstand tegen kreuken.
Vraag: Ik heb zes oude munten
(bronzen), namelijk gld., 1822
Nederland, 1/32 gld. 1808 Idia Batav,
1 gld. 1827 Nederland, Stad Utrecht
1783 Nederland, 1621 30....1871
Silbergroschen. Weet u wat de waar
de is?
Antwoord: De waarde van de mun
ten hangt sterk af van de staat waarin
ze bewaard zijn gebleven. De koperen
munten en de Silbergroschen zijn
alleen iets waard wanneer ze in zeer
goede staat verkeren, dus nauwelijks
enige kleine plekjes vertonen. Het is
dan een kwestie van enkele kwartjes
tot een gulden per stuk. De halve
gulden uit 1822 en de gulden van
1827, dus van koning Willem I, zijn
meer waard, wanneer zij echt zijn.
Zij moeten namelijk van zilver zijn,
terwijl u brons opgeeft. Bovendien is
volgens het handboek van Schulman
over Nederlandse munten na 1795
gulden geslagen met het jaartal
1827. Een waarde is dus niet zo maar
op te geven. De enige mogelijkheid is
ze eens aan een bona fide deskundige
te tonen, in een museum bijvoorbeeld.
Vraag: Hoe maak ik uitgedroogde
bruine schoensmeer weer bruikbaar?
Antwoord: Vermoedelijk zal dat wel
lukken als u er een beetje vaseline of
een beetje verwarmde terpentijn
doorheen mengt.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG In
„Hervormd Nederland"
beschrijft mevrouw C.
A. M. ten Hagen-Verduyn
uit Lissc, hoe het haar
na veel moeite gelukt is
een protestantse kerk
dienst mee te maken in
China, waar zij dit voor
jaar een reis heeft ge
maakt. Zij bezocht een
kerk in de hoofdstad Pe
king.
Gebracht door een
door mijn gids bestelde
auto met chauffeur, die
moest blijven wachten,
reed ik op een zondag
morgen vóór bij een
ouderwets gebouw, dat
er goed onderhouden
uitzag. Daar de kerken
in China geen enkel
contact mogen hebben
buiten hun grenzen, zijn
de kleine, arme gemeen
ten volkomen op zichzelf
aangewezen en genood
zaakt zelf hun godshui
zen te verzorgen.
Gideonbijbel
Aan de deur werd ik
in het Chinees met een
handdruk welkom gehe
ten door de koster en de
kosteres. Zij wezen mij
binnen een plaats aan en
gaven mij tevens een
oude Engelse Gideonbij
bel in handen.
Er was plaats voor
honderd mensen, maai
er waren er ongeveer
zeventig; oudere mannen
met puntbaardjes 'en
oudere vrouwen, waar
van sommige op gebon
den voetjes. Maar alle in
de traditionele broek.
Ook binnen zag alles
er keurig verzorgd uit.
De brede vensterbanken
stonden met planten, zo
als clivia's. Ook had men
in de hoeken ouderwets
aandoende piëdestals ge
plaatst met planten erop.
Zelfs de piano stond vol.
Vooraan in de zaal
was een altaartje ge
maakt met twee namaak-
hortensia's en in het
midden een koperen
kruis. Verder stond er
een catheder met hout
snijwerk en daarnaast
een manshoge commu
nistische vlag op een
standaard met de ster in
top als compromis aan
het regime.
Toen allen gezeten
waren, kwamen er twee
predikanten binnen, ge
kleed in zwarte toga, be
dekt door een wit koor
hemd en om de hals een
breed, rood zijden lint
tot beneden aan toe af
hangend en onderaan
geborduurd met een
kruis in gouddraad.
Beethoven
De dienst begon met
een liturgie, geleid door
één van de predikanten.
Daarna werd gezongen
het bekende lied uit de
Negende Symphonie van
Beethoven: An die Freu-
de! Bij de woorden „Al
le Menschen werden
Brüder" werd naar mijn
gevoelen het bamboe
gordijn opengescheurd
en bleef de band van de
geloofsgemeenschap.
Daarna volgde een
preek van de tweede
predikant van drie kwar
tier. Er werd zeer aan
dachtig geluisterd.
Avondmaal
Na de dienst was er
bediening van het
Avondmaal in groepen
van twaalf personen. De
koster beduidde mij, dat
ik ook hieraan deel
moest nemen. Zo knielde
ik, te midden van mijn
Chinese geloofsgenoten,
neer op één van de kus
sens, in een halve cirkel
neergelegd rond het al
taartje. De eerste predi
kant liep langs en gaf
ieder een ouwel, met de
woorden van „het ge
broken Brood". De
tweede predikant kwam
daarna met een zilveren
kelk met wijn, waarin
men de ouwel moest do
pen en daarna in de
mond steken: „het bloed
van Christus, voor ons
vergoten." Na een korte
zegenbede ging ieder
weer naar zijn plaats te
rug.
Tot slot werd in het
Chinees nog gezongen:
„dat 's Heren zegen op u
daal!"
Hoewel ik met nie
mand een woord heb
kunnen wisselen ten ge
volge van de taalmoei
lijkheden, zult u toch
wel begrijpen, dat deze
dienst een onuitwisbare
indruk op mij gemaakt
heeft, aldus mevr. Ten
Hagen.