E Alles goed en wel Verhouding tot Wereldraad blijft heet hangijzer «Ta «E GEREF. OECUMENISCHE SYNODE Weer contact met kerken in Indonesië Israël vergoedt oorlogsschade van Duitsers rïïTn Christen-zijn betekent Puzzelhoek SMAfl „m tenten wonen UYCKSi Lange bedevaart met ezel naar Jeruzalem Een woord voor vandaag Wat voerde het volk Israël dan toch uit, dat God door de profeet Jesaja het oordeel liet aankondigen? Het was in elk geval niet zó, dat het volk de tempel links liet liggen. Voor wie niet verder kon kijken dan de oppervlakte, leek alles geestelijk volkomen gezond. De kerk werd bij wijze van spre ken nooit drukker bezocht dan in die tijd. Het ene religieuze feest was nauwelijks afgelopen, of het volgende werd alweer georganiseerd. Buitenstaanders moeten hebben gedacht: wat zijn die mensen christelijk, ze durven er wel voor uitkomen! Luistert u naar wat Jesaja namens God tot het volk zegt: „Wanneer u komt om voor Mijn aangezicht te verschijnen wie heeft dit van u verlangd Mijn voorhoven plat te treden? Gaat niet voort met huichelachtige offers te brengen gru welijk reukwerk is het Mij; nieuwe maan en sabbat, het bij eenroepen der samenkomsten Ik verdraag het niet: onrecht met feestelijke vergadering." Ziehier de mening van God, het oordeel van Hem, Die let op het hart van de mens. Hij gruwt van de „vertoning", welke nota bene op heilige grond is op gezet om Hem te eren. Hij doet Zijn ogen dicht, als de bidders hun handen uitbreiden. Hij weet, dat al dat vertoon voos is, ja, veel erger: een huiveringwekkende leugen. Het kan dus: alleszins godsdienstig zijn, de kerkdeur plat lopen en de mond vol hebben met de allervroomste smoesjes, maar in wezen Gods Naam wegvegen uit het leven. Wie zegt nog, dat Jesaja niet actueel is? Vanavond lezen wij: Genesis 4 28 tot en met 34. vers 1 tot en met 7 en vers DONDERDAG 15 JULI 1965 BAARN Twee Indonesische kerken (de Christelijke Kerk van Midden-Java en de Indonesische Christelijke Kerk (de „Chinese kerk") hebben de wens te kennen gegeven, het contact met de Ge reformeerde Oecumenische Synode te hernieuwen, ondanks het feit, dat zjj lid geworden zijn van de Wereldraad van Kerken. Deze mededeling deed de secretaris generaal van de GOS, dr. Paul G. Schrotenboer uit Hamilton, gisteren op een persconferentie na afloop van Beroepingswerk NED. HERV. KERK I Beroepen te Nijega (H.O.): A. G. v. d. Linden, kand. te Slikkerveer; te Vlis- singen: L. M. Verseput te Kerkdriel. Bedankt voor Waarde (Zld.): A. de Bruijn te Werkendam. Beroepbaarstelling: Kand. P. Koeman, eemoterboerstraat 9 Huizen (N.H.); Drs. D. v. Krugten, woonacht. te De Steeg en laatstel. pred. te Soest is op- I nieuw beroepbaar gesteld. GEREF. KERKEN Wereldraad in de GOS geen kriterium Bedankt voor Amsterdam (studenten den. pred. vac. dr. H. M. Kuitert): drs. S. A. Wel kan verwacht worden, dat het'Boonstra te Rijswijk (Z.H.). dubbele lidmaatschap van de beide I Indonesische kerken de discussie ter (Van een onzer medewerkers) Strijken kan nog gemakkelijker stoom AfcO strijkijzer Dr. André Appel secr.-generaal van LWF Van onze correspondent in Bonn een bijeenkomst van de „interimcom missie". De GOS komt eens in de vijf jaar bijeen. Daartussendoor komt tweemaal de zg. interimcommissie bijeen, om de zaken lopende te hou den. De beide Indonesische kerken, die ontstaan zijn door zendingsarbeid van de Gereformeerde Kerken van ons land, waren indertijd betrokken bij de oprichting van de Gereformeerde Oecumenische Synode. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) komende GOS „ver de vering S 8SS?S1S de Wereldraad zal verhevigen. EnjAlegre (Brazilië! prof. dr. H. N. Ridderbos, lid van de interim-commissie, dacht, dat de posi- CHRIST. GEREF. KERKEN tieve uitspraak van de laatste synode Twlal te Zierikzee (vac. M. v. d. der Gereformeerde Kerken over de!Khs': te Murmcrwoude en P. Wereldraad wel eens aanleiding zou op n Mijdrecht, kunnen geven tot een stevige botsing. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam (Zuidwijk, Maar dan ook met name dit punt. i Pendrecht en Lombardüen); te Zoeter- Voor het overige moeten we de Gere-meer; te Corsica (U.S.A.) en te En- formeerde Kerken (die met hun schede: drs. P. Honkoop, kand. te Kloe- tinge. Bedankt voor St. Catharines (Ont. Canada): A. W. Verhoef te Barneveld. 850.000 leden een belangrijk lid vor men van de GOS met 23 ledenkerken, die in totaal drie miljoen leden tel len) bepaald niet als een vreemde vogel in het GOS-gezelschap zien, al zijn er accentverschillen. De volgende Gereformeerde Oecu- Maar heeft de laatste GOS (van I Synode zal in 1968 in ons Grand Rapids in 1963) zich niet dui- d w°rden gehouden. Het staat nog delijk tegen de Wereldraad ver- "iet dlt m Amsterdam of in klaard? Om precies te zijn: de GOS j 0331-11 2^1 zijn. zei toen letterlijk, dat „er in de Wereldraad uitgesproken vrijzinnigenT f werkzaam zijn en in sommige geval- I or»H- CII luchtmacht len vooraanstaande functies bekleden -LwUill CII lULIllIIlaLlil en dat sommigen van de bij hem aangesloten kerken willens en wetens j loochenaars van de hoofdwaarheden i van de christelijke godsdienst tolere- ren en zelfs hoogachten als predikers en leraars". Step nooit op straat. Uk/65-speldjes a 10 ct.bij ruim 4500 levensmiddelen-bedrijven CSFR-zomerconferentie v> hebben bezwaar Dr. Schrotenboer zei gisteren, dat de GOS-meerderheid met deze zin hen, die open staan tegenover de Wereldraad, broederlijk heeft willen vermanen. Naar zijn persoonlijke me ning mag het al of niet lid zijn van de Moet Afrikazending opnieuw beginnen LONDEN In vele delen van Afrika vertoont het traditionele stam- Behalve villa's betalen zij ook me"Belo,°/ een verontrustende ople- BONN West-Duitsland, dat frond, boerderijen, bronnen, planla- om»! a,dus verklaarde de vroegere enige miljarden aan herstelbeta- s«. landerijen, melkerijen. tvijngaar. K- i. den oliivenvelden en hoc Tn him Ueganaa, J. K. Husselt, in een verga- GENfcVE Ue Franse Iheoloog dr. "ngen moet Voldoen aan het Jood- naa^ grlpen Zij "rug op een Middel- tering van predikanten. Andre Appel uit Straatsburg is secre- se volk in de staat Israël, krijgt eeuwse ridderorde, die in Palestina n v u j reldbond^ "^geworden' iTMVrlg'e eta?eJ»k eens wat terug. Het gaa, gevestigd was o™ de pelgritns.e J? predikant volgt dr. Kurt Schmidt- ™et Australië de schadevergoe- het HeTge SSd het Nad?\.de tijd van de invloed der Clausen op, die naar Hannover terug- ding delen, die de Israëlische re- j ideaaal-ehristeliik leven leiden endehngen voorbij was, was er voor keert, na vijf en een half jaar als!gering betaalt voor het verloren! Na hun uitwijzing kwam hun vermo- de Aiholtl's 9een reden mefr' °.m het secretaris-generaal van de Wereld- ae„anp vprmnpp-n van do Dui^co gen- dat enkele tientallen miljoenen mark\voortbestaan van hun oude stamge- bond in Genève te hebben gezeteld. uu,-se waard was, onder Brits beheer, tot de loof en hun riten te verbergen. Horizontaal; 1. verouderd woord voor fluweel - afval van steen. 2. zijtak Rhóne - muzieknoot - titel (afk.). 3. zonne scherm - dam langs een water. 4. salaris (Vlaams) - behoudens vergissingen (afk. Tempelieren Palestina. in het vroegere Ongeveer honderd jaar geleden be gonnen zich ir» Palestina, dat toen onder Turkse heerschappij stond, Duitse „Tempelieren" te vestigen. De Duitse regering ondersteunde deze 0_„ vestiging, omdat men er het begin Lat.) - voorzetsel. 5. biersoort - railroad van een Duitse kolonisering van het van Abraham. 6. adres- Verticaal: 1. eenvoudig - hijswerktuig. 2. spil van een wiel - vlaktemaat - rivier in Italië. 3. vogel - smekend woord. 4. hoekbalkon - bekende afkorting - jon- Ïensnaam. 5. water in Friesl. - land in luropa. 6. meisjesnaam - prei (ZN). 7. gem. in N.-Brab. - rivier in Zwitserland- deel van de mast. 8. bijenhouder - levenslucht. 9. vreemde munt (afk.) - vogel - meisjesnaam. Oplossing vorige pnzzol 1-2 Paris, 2-3. stroper, 1-4. pagoden. 3- 4. reden. 3-6. regelet, 4-5 negende. 5-6 ernst. RODEN. OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vakantieadres via de uit de krant geknipte bon, minstens een week van tevoren op te geven. Indien deze schrlftelii- ke opgave niet Ujdie In ons bezit is kan de toezending ernstig worden vertraagd DE DIRECTIE enthousiast over de kolonisten. In 1920 werd Palestina Brits mandaat gebied, maar de Tempelieren bekommer den zich nauwelijks om politiek. De nazi's brachten daarin verandering. Zij maakten van de Tempelieren Ausland- deutsche. die hun plichten moesten ver vullen tegenover het Groot-Duitse Rijk. Tempelieren Dit vonden de Britten nu weer niet zo aangenaam. Zij rieden de Tempe lieren aan naar Duitsland terug te keren, als zij daar zoveel brood in zagen. Een deel van de kolonisten keerde inderdaad terug. Die bleven, werden na het uitbreken van de tweede wereldoorlog door de Britten naar Australië gedeporteerd. Zo komt het, dat de Tempelieren voornamelijk over Duitsland en Australië zijn verdeeld en deze twee landen de Urailisehe schadeloosstelling aan de Tempelieren en hun nakomelingen delen. In Duitsland leven ongeveer 750 vroe gere Tempelieren, in Australië ongeveer 1300. Samen met nog enkele andere in Palestina gewoond hebbende Duitsers hebben ongeveer duizend personen recht op een schadeloostelling voor in Palesti na verloren gegaan vermogen en bezit. Pn eigen verenigingen worden hun be langen behartigd. In Sarona (thans een wijk van Tel Aviv) bevond zich de grootste kolonie der Tempelieren. Daarin weiden later de eerste ministeries van de nieuwe Israëli- VATICAANSTAD - Paus Paulus heeft woensdag gezegd dat zowel in de kerk als in de wereld veel mensen voorkomen die vijandig staan t.o.v. gezag. Op ee algemene audiëntie in de Sint Pieter zei hij dat gehoorzaamheid voortdurend wordt aangevallen als zijnde tegen de ontwikkeling van de menselijke persoon en de vrije, rijpe en volwassen mens onwaardig Hij zei dat het moeilijk is zich een juist denkbeeld te vormen van het kerkelijk gezag omdat „de ervaring en de geschiedenis ons voorvallen te zien geven die niet altijd trouw zijn aan de feiten en niet altijd gelukkig". I mcuwc staat Israël het overnam. Alvo- I rens er over een schadeloosstelling koft worden onderhandeld, moest dit alles eerst nauwkeurig worden geregistreerd in gemeenschappelijk Duits-Australisch overleg, Behalve in Sarona waren er kolo nies in Galilea; Haifa, Jaffa,'Jeruzalem en Bethlehem. Het is niet gemakkelijk geweest, om met Israël tot overeenstemming te komen over het bedrag, al ging Israël reeds in 1952 in principe met een herstelbetaling akkoord (toen Duitsland zich verplichtte om zoveel mogelijk aan Israël goed ti maken, wat het had misdreven). Uitein delijk kwam men met behulp van eei Deënse bemiddelaar, prof. Sörensen, eer bedrag overeen van 45 miljoen mar! Israël heeft hier bij wijze van rente no tien miljoen bovenop gedaan. Tevorc waren Bonn en Camberra het al eei. geworden over een verdeelsleutel va 40:60. Slakkenonderzoek op Curasao UTRECHT De stichting voor weten schappelijk onderzoek van de tropen heeft dr. N. H. Verdonk, wetenschappe lijk ambtenaar eerste klasse aan het zoölogisch laboratorium van de Utrechtse universiteit een subsidie verleend voor een onderzoek naar de embryonale ont wikkeling van zeeslakken op Curasao. Dit onderzoek zal zes maanden duren. Deze studie van dr. Verdonk houdt verband met het onderwerp van het proefschrift, waarop dr. Verdonk enkele weken geleden cum laude de doctorstitel behaalde. Zijn proefschrift handelde na melijk over het ontstaan van de vorm der koporganen bij de poelslak. De promotor van dr. Verdonk, prof. dr. C. P. Raven, maakt al jarenlang studie van de ontwikkeling van de poel slak, waarvoor hij enkele subsidies van de Nederlandse organisatie voor zuiver- wetenschappelijk onderzoek heeft mogen ontvangen. Dr. Verdonk kan pas in de herfst naar de West vertrekken. Eerst moet hij namelijk op de internationale embryolo- genconferentie (van 6 tot 10 september in Londen) een referaat houden over „de bepaling van de symmetrie in het kopge- bied van de poelslak". Als hij volgend jaar terugkeert naar ons land, hoopt dr. Verdonk nog een bezoek te brengen aan prof. Clement te Atlanta (Georgia), die een diepgaande studie maakt van de zeeslak, die bekend staat onder de naam Ilyanassa. tegen pensioenwet p:nizucht - °™<*end'dat dit <*n OF zuchten is naar het openbaar wor den van de vrijheid van de kinde ren Gods. Alle revoluties hebben te maken met dit zuchten. Toch zijn vele mensen tevreden met dit leven. De gelovige christen is echter ontevreden met en in deze wereld vanuit zijn geweten. Ge weten, in het Latijn con-scientie. is immers hier medeweten met God, dat dit leven slechts het voor- ipige is. ganiseerd overleg bij land- en luchtmacht zijn niet bijster enthousiast over he. complex van een aantal wetswijzingingea dat is voorgesteld op de algemene mili taire pensioenwet en daarmee samenhan gende wetten. Zo weinig enthousiast zijn beide commissies dat gunstig advies hebben onthouden. Met name de dienstverlating op 55-jari- ge leeftijd en de daarmee samenhangen de (vooral financiële) voorzieningen zij i in beide commissies met nogal wat kr; tiek ontvangen. De commissie onderoffi eieren stelde zich op het standpunt, da wanneer de overheid deze maatregi nodig acht, zij ook de verplichting hee de geldelijke achteruitgang, die daarva het gevolg is voor het in dienst zijne personeel, zowel op het terrein van d primaire als de secundaire arbeidsvoor waarden, volledig te compenseren. Ook in het georganiseerd overleg bij de zeemacht zijn de voorgenomen voor stellen behandeld, zowel in de commissi» officieren als in de commissie onderoffi cieren. Deze personeelsdelegaties achtten het complex in zijn totaliteit wel an- vaardbaar Volgens de bisschop doet zich in andere delen van Afrika een dergelij ke ontwikkeling voor. Hij meende zelfs, dat het er naar uitziet, dat de zending in Afrika weer van voren af aan moet beginnen. De 51-jarige zeeman Koos Boer uit öedum is gisteren overleden in een zie- •cenhuis in Lissabon nadat hij verwon- j li ngen had opgelopen bij een val van iet Nederlandse vrachtschip Tsjamme in I Ie haven van Beato Collega's sprongen iem na en brachten hem aan wal. I LIMONADESIROOP (Van een onzer medewerkers) Prof. Berkhof liet zien. hoe Abra- J ham, Izak en Jakob leefden als half. HUIS TER HEIDE De schep- nomaden aan de randen van het cultuurland. Reikhalzend zagen zij uit naar het ogenblik, waarop zij zelf het land volgens Gods belofte zouden verkrijgen. Aan deze zeer aparte groep openbaarde God Zich. Hij openbaarde Zich niet aan de gevestig- den en ook niet aan de bedoeïenen (de rusteloze zwervers). God past Zich aan aan dit merk waardig bestaan/dat symbolisch blijft voor het leven van de gelovige, ook na Christus' kruis en opstanding. Met Christus is Gods belofte namelijk vervuld, dat is: zeker geworden. De hoop blijft. Symbolisch hiervoor is het wonen in tenten. Het is een gevolg van de verwach ting van de toekomende stad, van een enorme overvloed, van een geweldige rijkdom aan cultuur, van een onge hoorde vitaliteit. Deze verwachting, deze hoop, die geheel op dit leven betrokken is, vervreemdt ons in de wereld. Kritisch Wel moet men natuurlijk kritisch bezien, of men op de juiste wijze „in tenten woont" en protesteert tegen wereldgelijkvormigheid. Er is name lijk veel verkeerde vervreemding bij voorbeeld uit ressentiment. Het echte wonen in tenten zal misschien nooit door de wereld begrepen worden. Voor ons zelfonderzoek is de vorm van vervreemding erg belangrijk. Prof. Berkhof wees op twee lijnen bij Calvijn: de ene, dat het leven (bijna) te verachten is en de andere, dat het leven een goede gave Gods is. De Leidse hoogleraar betreurde het, dat de eerste gedachtenlijn in het latere protestantisme wel eens te sterk benadrukt is. Dit betoogde prof. dr. H. Berkhof t Leiden als eerste spreker op de imerconferentie van de Civitas Stu- iosorum in Fundamento Reformato ,CSFR) op De Witte Hei. Deze confe rentie heeft als thema „Want wij wonen in tenten". Op het eerste ge zicht een misschien wat ondoorzichti ge titel, maar de bedoeling is, dat de leden van de CSFR zich deze week bezinnen op het feit, dat de mens mens-onderweg is. doouisaavNom hl spoor kruisvaarders LE HAVRE Een 32-jarige Franse moeder van vijf kinderen is gisteren uit het plaatsje Maneglise, bij Le Havre, met een ezel een bedevaartstocht van 4.000 km naar Jeruzalem begonnen, waarbij zij de route van de kruis vaarders volgt. Geneviève Duboso Troszezynski, de echtgenote van een zee man van Poolse afkomst, va tie twee jaar geleden het plan op de pelgrimstocht te maken toen haar jongsi zoon, Noël, van een ernstige ziekte herstelde. De tocht leidt door Dui land, Oostenrijk, Zuid-Slavië, Bulgarije, Turkije. Syrië, Libanon en Israël. vrouw Troszezynski hoopt tegen Kerstmis in Je ruzalem te zijn. De kindei i van mevrouw Troszezynski, wier leeftijden va riëren van vijf tot twaalf .i.iar, zijn voorlopig aan de zorgen van een gods dienstig instituut in Dieppe toevertrouwd. De bedevaartgangster, die o.m. een blauwe spijkerbroek aan heeft en een strooien hoed op. draagt een groot kruisbeeld om haar hals. De ezel „Bijou" draagt een tent en de rest van de bagage. Mevrouw Troszezynski gaat begir volgend jaar met het Israëlische passagiersschip „Shalom" gratis naar Frank rijk terug. Joden in Engeland stellen Russische minister vragen LONDEN De raad van afgevaar digden van Joden in Engeland heeft een brief gezonden aan Ekaterina Foertsewa, de Russische minister van cultuur, die nu in Londen is, waarin wordt gevraagd om opheldering over het culturele leven en de levensom- standigheden van de naar schatting drie miljoen Joden in de Sowjetunie.! De brief zegt, dat zowel voor als na de Russische revolutie het Russische Joden dom een trotse reputatie had op het gebied van cultuur en onderwijs en een groot netwerk van scholen had gebouwd en een sterk cultureel leven bezat. Volgens de brief zijn er nu geen Joodse scholen mee: in de Sowjetunie, dat er geen Jiddische of Hebreeuwse kranten meer zijn behalve een regionaal blaadje in Birohidjan. Bovendien bete kent de sluiting van het laatste Joodse staatstheater in Moskou de doodsteek voor het Joodse theater als zodanig. Dit wekt de indruk, dat door het willekeurig toepassen van administratie-, ve maatregelen de Joden worden ver-| vreemd van hun culturele en traditionele verleden, aldus de brief. De raad van afgevaardigden is een centraal lichaam; ter vertegenwoordiging van de Joden in| Engeland dat sinds 1760 bestaat. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Laatste zilversmid Ons is in heel Nederland niemand bekend die het maken van handge- smeed tafelzilver verstaat, zo zeggen de heren Helweg aan de Rozengracht te Amsterdam blijkens de krant van 26 juni. Mijn vrouw en ik. afkomstig uit Schoonhoven, de zilverstad bij uitnemendheid, konden dit niet zo maar aanvaarden. Ik knipte daarom het bericht uit, onderstreepte dit gezegde van de he ren Helweg en zond het aan de redactie van de Schoonhovense Krant met de vraag: „Kan men het in Schoonhoven hiermede eens zijn?" Het antwoord luidt: „Uw knipsel zal waarschijnlijk juist zijn indien men de nadruk legt op tafelzilver, in de zin die u zelf onderstreepte. Overi- fens is u wellicht bekend dat in choonhoven werkzaam zijn en voor lopig ook werkzaam blijven vader en zoon HEERENS, die prachtig handge- -meed zilverwerk vervaardigen, maar die zich slechts bij uitzondering be zighouden met tafelzilver. Zij maken „alles" uit zilver; van broodmanden tot volgetuigde zeilschepen toe." Waarmee ik dus maar zeggen wil: De allerlaatste zilversmid verdwijnt dus nog niet! Den Haag A. Korporaal V rouwen-dienst plicht Ik vraag me af: Waarom is er nog vrouw werkelijk serieus willen i (en wie doet dat niet?) dan mag er toch zo langzamerhand wel eens over gedacht worden om ook voor vrou wen een militaire dienstplicht in te stellen? De vrouw kan hier prachtige taken verrichten die uit m.i. conserva tieve overwegingen nog steeds „slechts" de man voorbehouden zijn. Bovendien kan dan. wat de mannen betreft, strenger geselecteerd worden. Naar mijn mening toch wel iets om eens goed over na te denken. Rotterdam P. Taktor Zuid-Afriku (10) In het nummer van 7 juli vind ik op een onopvallende plaats een be richt over een door het Britse protec- toraatsbestuur afgewezen hulpverle ning door de Republiek Zuid-Afrika. Het was al bekend dat tengevolge van de aanhoudende droogte in dit Engel se protectoraatsgebied een ernstige hongersnood heerste. Blijkbaar over tuigd van het feit dat de protectie van Engeland zich niet zo ver uitstrekte dat vandaar voedsel te verwachten was. heeft de negerbevolking hulp gevraagd aan Z.-Afrika. En de zo verguisde en aan geheel de wereld als vijand van de gekleur de bevolking voorgestelde heer Ver woerd staat terstond klaar om daar honderdduizend zakken voedsel heen te zenden. Maar de hongerende be volking mag dit voedsel niet over de grens invoeren, omdat het protecto- raatsbestuur dit niet toestaat! Wanneer iemand de inhoud van dit bericht goed in zich opneemt, komt hij tot eigenaardige conclusies. Het is toch zonneklaar dat een dergelijke menslievende geste als hier Z.-Afrika toont niet welgevallig is aan de Britse anti-Verwoerd propaganda. Het ver dient daarom aandacht dat dit bericht, dat nu eens bij uitzondering niet over onderdrukking en discriminatie van de gekleurde bevolking spreekt geens zins uit Engelse bron komt, maar door een Zwitsers persbureau verspreid wordt. Ik zou wensen dat er meer aandacht gegeven werd aan dit soort berichten en dat ze als verheugend nieuws op de voorpagina werden geplaatst. Linschoten B. Hagenaar Predikanten spraken Het schrijven van 11 predikanten in „Hervormd Rotterdam" n.a.v. de ver loving van prinses Beatrix met de heer Claus von Amsberg, dat u op 3 juli gedeeltelijk in de krant overnam draagt m.i. een onwezenlijk karakter ondanks het feit dat het hier kenne lijk een pretentieuze boodschap geldt. Ik zou weieens willen weten, hoe de ondertekenaars-predikanten in een soortgelijke positie als die van de heer Von Amsberg, zonder in holle frasen te "ervallen, „de diepere over wegingen" van een bepaalde levens keuze onder woorden willen brengen. In die soortgelijke positie dient men rekening te houden met de verstaan baarheid t.o.v. een geheel volk en niet slechts t.o.v. een categorie met een bepaald „taalveld" vertrouwde mensen. Ook tijdens het „openbaar examen" kon toch moeilijk het begrip „schuld' op een zedelijk aanvaardbare wijze in de antwoorden op de vragen die deels van informatieve, deels van politieke aard waren, worden ingeweven. Wa ren niet juist de soms stuntelend geformuleerde antwoorden de helft vanfwat de goede verstaander nodig Ds. L. H. Ruitenberg („Hervormd Nederland" 3-7-1965) constateerde bij zijn bezoek aan de persconferentie tc Soestdijk bij de heer von Amsberg „een duidelijke geneigdheid zich „in" tc voelen, maar zich niet in" te bewegen." Mag. wat van veel 'heden daagse jongeren als behorend bij hun generatie wordt gewaardeerd, niet gewaardeerd worden van de a.s. echt genoot van onze kroonprinses? Ten slotte klinkt de voorlaatste alinea van de predikantenbrief haast huichelachtig in het verzekerde bezit van een gerespecteerde mening, ter wijl van het respect voor de voorlo pig uitgesproken mening van de heer Von Amsberg weinig blijkt. Rotterdam S. Hogervorst Szn. Welk standpunt? Wij lezen thuis al jaren uw krant, maar mij is het nog steeds niet duidelijk welk standpunt dit dagblad inneemt inzake bepaalde sportevene menten. Als enthousiast korfballief hebber wil ik u mijn complimenten maken voor de sportpagina's op maandag. Ook andere sportevenemen ten worden goed besproken, bijv. de wereldkampioenschappen kunstrijden op zondag met onze Sjoukje Dijkstra. Betekent dit dat u water in de wijn gedaan hebt? Verder zie ik verslagen in de krant van wedstrijden die Feijenoord op een doordeweekse dag speelt. Akkoord. Maar waarom wordt er met geen woord over de Tour de France gerept, een van de grootste wielerevenementen ter wereld? Ik hoop dat deze reactie ertoe mag bijdragen dat er bij u meer klaarheid blijkt op het gebied van de sport. Bolnes C. Visser Adhesie (2) Kennende de moderne gereformeer de prediking alsmede de mijns inziens naar vrijzinnigheid neigende algeme ne verzoeningsleer, die stoelt op eigenwillig geloven betuig ik mijn volle instemming met hetgeen dr. Arntzen zegt in zijn waarschuwing aan de Geref. Kerken. Met al haar vernieuwingen zijn deze kerken m.i. op zoek naar andere fundamenten dan die gelegd zijn door God-Zelve. Mij komt het woord van Mozes in gedach ten „Och, dat al het volk des Heeren profeten waren; dat de Heere Zijn Geest in hen gave". Dordrecht A. C. de Korver Adhesie (3) Ook ik sta achter het appèl van dr. Arntzen. Dit is evenwel niets nieuws. Prof. dr. K. Schilder signaleerde en getuigde reeds in de dertiger jaren tegen de deformatie (verwereldlij king, doorbraak van de wereld in de Kerk). Het resultaat zal dr. Arntzen ongetwijfeld bekend zijn: prof. S. en met hem honderden ambtsdragers werden als onwaardigheden afgezet gestoten uit de gemeenschap der dat wil zeggen zich vrij van zodanige synodebesluiten en waarlijk gereformeerd te worden. Im mers hun zal eens de vraag gesteld worden: Wat hebt ge met Mijn Li chaam (dit is Mijn Kerk) gedaan? Dordrecht A. de Meer sr. Géén adhesie De heer J. den Boer uit Hoogvliet vraagt adhesiebetuiging inzake het appèl van dr. Arntzen. Dit is mij echter niet mogelijk. Indien deze predikant duidelijke afwijkingen van de belijdenis constateert bij de hoog leraren Berkouwer, Koole en Polman on bij de predikanten Hartvelt, Kui tert en Ringnalda waarom bewandeli hij dan niet de kerkelijke weg? Dr Arntzen had beter gedaan zich per soonlijk tot deze broeders te wenden dan hen openlijk te beschuldigen. Hier is sprake van onbroederlijk ge drag. Heeft deze predikant nu nog niets geleerd van de kwesties Geel- Bijdragen voor deze ingezonden- stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen) worden ge leverd en worden geplaatst buiten verantwoordelijkheid der hoofd redactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weige ren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen wor den gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woon plaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bijschrift van redactie- wege een korte toelichting worden kerken en Schilder? Elkander maar verketteren en verbijten. Laat men toch voorzichtig met elkander omgaan als broeders. Er moet binnen de Gereformeerde Kerken ruimte zijn voor verschillende opvattingen aan gaande de leer. Dat heeft met vrijzin nigheid niets te maken. Wat ik in bijzonder heb gemist in de brochure van dr. Arntzen is de broederlijke toon. Waar liefde woont gebiedt de Heer Zijn zegen. En bij liefde be hoort de vermaning, maar niet op deze wijze. Middelburg A. P. van Mourik Verbond met lsraël(2 Ten onrechte meent de heer Van Straten (zie deze rubriek vorige week - red.) dat het verbond met Israël een einde heeft genomen. Ik wijs op Romeinen 9 en 11. In 9 zegt Paulus onder meer: zij zijn Israël, hunner is de aanneming tot zonen en de heer lijkheid en de verbonden... In 11 gebruikt Paulus het beeld van de wilde loten (de heiden-Christenen) die tussen de weggebroken takken (Israël) geënt zijn en samen deel hebben aan de saprijke wortel. Nog zijn onberouwelijk. Een gedeelte lijke verharding is over Israël geko men, tc dat de volheid der heidenen binnengaat en aldus zal gans Israël behouden worden. Conclusie: Er is een wezenlijke identiteit tussen het oude Israël en de Kerk. Het Joodse volk heeft nimmer de betekenis hiervan ontdekt. Het lichaam van Israël leeft echter nog altijd in deze werled. De Kerk zal bij de confrontatie met Israël af moeten zien van haar hoogmoed zich alléén de plaats en functie van Israël toe te kennen. Is daar ootmoed en nederig heid, misschien dat Israël dan de gelaatstrekken zal herkennen van de Messias van Israël, het uitverkoren volk Gods. Woerden p. Geluk Verbond met lsraël(3) De hoer van Straten moet nog ems ,-oed Romeinen 11 lezen en ook de- n-ofetieën uit het oude testament, lelukkig voor het verbondsvolk (de :oden) is God bezig de profetieën te ervullen. Door gedachten als van leze inzender is m.i. het antisemitis me geboren en is dit bij velen in de •bristelijke kerken (onbewust?) aan wezig. De hele wereld zal in de toekomst ondervinden dat Gods belof ten onberouwelijk zijn, ook voor dt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2