TUSSEN SCHOOLPOORT EN HUISDEUR
SPELLINGSREVOLUTIE
BIJ BIJBELSE NAMEN
Kritiek op Duitse zending
Een woord voor vandaag
Brochure dr. Arntzen
niet verantwoord
Nieuwe studierichting:
bedrijfskundig ingenieur
Al sinds vele jaren
is Aspirin overal ter
wereld de meest gebruikte pijnstiller.
Waarom zou dan gaan experimenteren
met allerlei andere middelen.
ASPIRIN0BAYER
Dr. De Wilde niet enthousiast over:
Prawda heeft kritiek op
„christelijk" toneelstuk
Ouders in 't geding
Puzzelboek
r
DINSDAG 13 JULI 1965
Een verwoest land. door vreemdelingen leeggeroofde akkers:
het is het beelddat de profeet Jesaja aan het begin van zijn
f boek schetst. Het is een gezicht, zo staat er, maar het volk
Israël weet uit ervaring, dat het zich op elk punt kan verdra
gen met de werkelijkheid. Men vraagt zich af: wat is van deze
situatie dan toch de oorzaak? Jesaja geeft zelf de verklaring:
„Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn
meester, maar Israël heeft geen begrip, mijn volk geen in
zicht." Het zijn verdorven kinderen". Jesaja's oordeel is fel,
vernietigend. Zijn requisitoir laat geen enkele mogelijkheid
tot ontsnappen over. Verzachtende omstandigheden zijn er niet.
Een vergissing kan niet in het spel zijn: het ontbreekt aan
begrip, aan inzicht. Mahr waarin dan toch?, zo zal ieder zich
afvragen. Even verder in zijn boek zal Jesaja feiten noemen.
Die feiten hebben alle dit tot achtergrond: het volk Israël heeft
zich omgekeerd, God de rug toegedraaid en is naar eigen op
vattingen en inzichten gaan leven. Dat proces is inmiddels zó
ver voortgeschreden, dat Jesaja kan zeggen: het is met u erger
gesteld dan met een koe en een ezel. Die kennen tenminste nog
hun baas en hun plaats, al zijn het dan „stomme" dieren.
Maar bent al zo ver, dat zelfs dat ontbreekt. Overdreven
taal, toch vooral aan te horen in de wetenschap, dat men in
Jesaja'8 tijd wel wat feller woorden gebruikte dan wij tegen
woordig gewoon zijn? Wie de zaak op deze manier zou willen
afdoen, probeert simpelweg te ontkomen aan de eis, die geldt
voor alle tijden. Luisteren naar Jesaja's woorden is nu niet
minder dringend dan toen!
Wij lezen vanavond: Genesis 45 vers 1 tot en met 15.
Dr. F. L. BOS VINDT:
(Van onze kerkrédactie)
VLAARDINGEN In de Ge
reformeerde Kerkbode van Vlaar-
dingen heeft de plaatselijke predi
kant dr. F. L. Bos zich gekeerd
tegen de onlangs verschenen bro
chure van zijn collega van 's-Gra-
vendeel, dr. M. J. Arntzen „De
Crisis in de Gereformeerde Ker
ken". Hij noemt deze „brochure
schrijverij" in hoge mate onverant
woord.
Als dr. Arntzen zo verontrust is. zo
betoogt dr. Bos. had hij voor het
minst een aanklacht bij de synode in
moeten dienen. Nu zaait hij alleen
maar onrust, waarmee de kerken niet
zijn gediend.
Volgens dr. Bos is er niemand onder
de gereformeerde theologen, die zoals
dr. Arntzen beweert het schriftgezag
aantast. Wel is er een discussie gaan
de over de aard en de functionering
van het schriftgezag.
Ook is er volgens hem geen sprake
van afwijking van de inhoud van de
belijdenis, hoezeer meer dan vroeger
door een aantal gereformeerde theo
logen wordt onderkend, dat deze
belijdenisinhoud hier en daar in een
wat scholastisch kader is gezet.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Biggekerke (toez.), kand.
C. van Tuyl van Serooskerke te Maarssen;
te Mijnsheerenland (toez.), A. S. Klu-
sener te Nieuw veen: te Paesens (toez.),
kand. H. P. Bo6, huippred. te Bierum; te
Poortvliet (toez.) en te Wouterswoude.
kand. P. Koema nte Huizen (NH); te
Santpoort (wijkgem. Zuid; toez.). W. I.
Doude van Troostwijk te Doorwerth.
Aangenomen het beroep van de gene
rale synode tot pred. voor buitengew.
werkz. (hoofd afd. cursuswerk en confe
rentie werk. kerk en wereld te Drieber
gen), G. H. ter Schegget, tijdelijk pred. te
Ispra (Italië).
Bedankt voor Harskamp. J. de Lange,
pred. voor buitengew. werkz. (director
Geref. Zendingsbond) te Zeist; voor Wou
denberg (2e pred. pl.: toez C. den Boer
te Sliedrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Landsmeer. J. ter Horst te
Tav ij zei; te Stedum. M. Berg te Giessen-
Rijswijk.
Aangenomen naar Winterswijk (evan-
gelisatiearbeid), A. Wiersinga te Win
schoten.
Bedankt voor Amsterdam (wijkigem.
10), J. Hen geveld te Gouda; voor Hallum,
J. Boer jr. te Wetsinge-Sauwerd; voor
Slikkerveer. G. van Andel te Rotterdam-
Charlois.
Beroepbaar J. J. van der Hoek, voor
heen vrijgem. geref. pred., Marleseweg 17»
Den Ham föv.) cn (m.i v. 20 juli) kand.
G. Glerum. Van Westhreenenlaan 10,
Arnhem.
GEREF. KERKEN (vrUf.)
Beroepen te Nijega-Opeinde (bij accl.),
A. Geelhoed te Zwagerveen; te Vollen -
hove-Cadcelen, S. Gnossen te Siegers-
woude.
Bedankt voor Waardhuizen. J. Slotman
te Pernis.
CHR. GEREF. KERKEN'
Beroepen te Boskoop. Maarssen. Mid
delburg en te Ouderkerk aan de Amstel.
kand. J. van Amstel te Mijdrecht; te
Werkendam en te Zutphcn, kand. C. Bos
te Nunspeet.
Tweetal te Driebergen. J. Keuning te
Veenendaal (Pniëlkerk) en H.
Leeuwen te Rotterdam-West; te Naarden
en te Werkendam, kand. J. van Amstel
te Mijdrecht en kand. C. Bos te Nunspeet
te Schiedam, kand. C. Bos te Nunspeet
en G. J. Buys te Murmerwoude.
Indonesië krijgt
bijbels uit Japan
DJAKARTA De eerste vijftig
duizend bijbels in de Indonesische
taal uit Japan zijn in Indonesië aan
gekomen. In het totaal zullen twee
honderdduizend bijbels naar Indone
sië worden verscheept in het kader
van de Japanse herstelbetalingen.
Tijdens ccn wijdingsceremonie ir
Japan kreeg de Indonesische ambas
sadeur Harsono plechtig een bijbel
aangeboden in het bijzijn van de heer
Sigar van het Indonesisch bijbelge
nootschap en ds. Miyauchi van he'
Japanse bijbelgenootschap.
Aan Eindhovense TH
i Dit is juist de winst van vandaag,
aldus dr. Bos, dat grote gereformeerde
theologen als prof. G. C. Berkouwer in
hartelijke gemeenschap met de belij
denis der vaderen en in zeer nauwe
aansluiting bij de Heilige Schrift de
eeuwige heilswaarheid nieuw weten
te zeggen voor mensen van deze
tijd.
„Niemand dwingt dr. Arntzen zijn
traditionele stellingen te verlaten.
Maar voordat hij zijn broeders be
schuldigde. met hun visies de kerken
aan de rand van de afgrond te
brengen, had hij eerst wel eens beter
mogen luisteren en mogen trachten
hen te begrijpen. Ook had hij dan wel
mogen proberen duidelijk te maken.
hoe hij zélf klaar komt met de
vragen, die in deze tijd op ons alleen
afkomen," aldus het verwijt van dr. j
Tegen kapelaan
klacht ingediend
wegens fraude
AMSTERDAM De oud-voorzitter
ui de r.k. Amsterdamse vakantieschool1
Lich en Lucht en huIpko6ter van de I
Christus Koning parochie in Amsterdam-
ooost. de 68-jarige heer J. H. Bok, heeft I
bij de officier van justitüe te Amster- l
dam een aanklacht wegens verduistering 1
van ca. 3000 gulden ingediend tegen de
geestelijk adviseur van de vereniging,
de 39-jarige kapelaan W. C. F.
Volgens de klacht zou de kapelaan in
de boeken van de vereniging gefingeer
de uitgaven hebben opgenomen en de
ontvangsten hebben gedirukit. De indie
ner van de klacht heeft gelijktijdig een
open brief aan de bisschop van Haarlem,
mgr. dr. J.A. E. van Dodewaard-, ge
zonden onder de titel „Zo niet. mon
seigneur". In de brief wordt gesproken
over ..de onverkwikkelijke gebeurtenis-
EINDHOVEN Curatoren van
de Technische Hogeschool te Eind
hoven hebben de ministeriële goed-
kering aangevraagd voor een nieu
we studieriching, te weten die van
bedrijfskundig ingenieur, zo heeft
de rector-magnificus, prof. dr. K.
Posthumus, op een gisteren gehou
den persconferentie medegedeeld.
Prof. Posthumus deelde verder me
de, dat de Eindhovense Technische
Hogeschool momenteel ook bezig is
met de voorbereiding van een studie
richting voor bouwkundig ingenieur.
Een voorstel dienaangaande is echter
nog niet bij de minister ingediend. De
voorbereiding voor deze studierichting
stelt veel hogere eisen dan die voor
bedrijfskundig ingenieur. Niettemin
hoopt men, zo niet in 1966, dan toch
1967 hiermee te kunnen beginnen.
De overweging dat Delft met be
trekking tot bouwkunde zwaar over
belast is en dat de behoefte aan bouw
kundige ingenieurs in Nederland nog
heel erg groot is, heeft bij de aanpak
Deze nieuwe studierichting is een
novum voor Nederland. Men hoopt het
volgende jaar met deze studierichting
te kunnen aanvangen. De meeste do
centen er voor, alsmede de ruimte zijn
op de Technische Hogeschool aanwe- ff
zig. Bovendien zal, voor zover moge- betekenisvolle rol gespeeld,
lijk, voor het geven der colleges wor-
den samengewerkt met andere instan
ties van hoger onderwijs.
De nieuwe studierichting staat open
voor wie het propaedeutisch examen
in de werktuigbouwkunde behaalt,
Tot en met het kandidaatsexamen
blijft grote gelijkenis met het pro
gram der werktuigbouwkunde be
staan, zij het dat gaandeweg meer aan
dacht aan bedrijfskundige wetenschap
pen wordt besteed. Het laatste deel
van de opleiding en ook het afstu
deerwerk liggen vrijwel geheel op be
drijfskundig terrein. De leer van ef
ficiency en organisatie, de bedrijfs
economie, operations-research, socio
logie, psychologie en arbeidsrecht ne
men naast wiskundige en technische
vakken een belangrijke plaats in.
De nieuwe opleiding beoogt niet be
drijfsleiders of directeuren af te le
veren. Zij heeft tot doel voor te berei
den op vele functies op niet-construc-
tief gebied, die door ingenieurs wor
den vervuld zoals in planning, kwa
liteitsbeheersing en werkstructurering.
Het is fijn weer te leven zonder pijn!
Verkouden Hoofdpijn Spierpijn 7
Neem snel Aspirin.
Daar knapt u van op
DAAR STAAT
^5^ ACHTER
20°/o voordeel bij aankoop van gezinsverpakking van tOO tabletten.
i
Medische faculteit
in Tilburg
TILBURG Bii e«n bezoek van minis-
ter Veldkamp (sociale zaken en volks
gezondheid) aan Tilburg is gisteren
tweemaal de mogelijke stichting van
een medische faculteit aan de katho
lieke hogeschool ter sprake gebracht.
Tijdens een ontvaogst op het stadhuis,
waarbij de minister met burgemeester
C. J. G. Beeht onder meer sprak over
de streekfunotie van Tilburg, betrok de
heer Becht dit op de medische sector.
Hij vroeg de minister, of Tilburg thans
nog niet rijp is voor de toevoeging aan
de katholieke hogeschool van een medi
sche faculteit. Deze suggestie, waarop de
minister geen antwoord heeft gegeven,
werd later herhaald door prof. dr. J. B.
Stolde, directeur van de stichting „het
rooms-katholiek gasthuis", toen minister
Veldkamp een ziekenhuis bezocht.
sen. die zich bij het quasi onderzoek
naar de malversaties door enkele gees
telijken en door hem ingeschakelde advi-
ire. rijks accountants enz. hebben
>rgedaan en die er te leiden dat on-
schulddgen voor de schuldigen worden
aangezien".
Volgens de heer Bok heeft hij de klacht
ingediend om zich te kunnen rehabili
teren tegenover de parochianen, die niet
óe kapelaan maar hem als de fraudeur
zouden beschouwen. „Dit praatje ont
stond toen ik onvrijwillig mijn ontslag
als voorzitter van de school kreeg om
dat ik tegen de zin van de kerkelijke
autoriteiten op overplaatsing van de ka
pelaan naar een andere parochie bleef
aandringen. De kerkelijke autoriteiten
hebben de zaak echter trachten te sus-
Op zichzelf is deze overeenstem-
heel erg groot is. heeft bij de aanpak) y—, T ~~Z ming natuurlijk alleen maar toe tei
der voorbereiding in Eindhoven een I I y-* /-] rk-ripci Cf» hp i juichen, evenzeer als het feit, dat j
betekenisvolle rol gespeeld. v,v-'-u J.HUUULÖ13H1C men het eens geworden is over een
1 xrri Onze Vader. Er waren tot nog toe
«StllflPTltPn naai* zulke grote verschillen in sommige
0LUUC11LC11 IIclclI T O) namen, dat ze nauwelijks als. gelijk
herkenbaar waren. Ik noem alleen
(Van onze kerkredactie)
ASSEN De hervormde predi
kant dr. A. de Wilde van Zaandijk
is maar matig tevreden over de
overeenstemming, die het Neder
lands Bijbelgenootschap en de Ka
tholieke Bijbelstichting kort ge
leden hebben gevonden over de
spelling van eigennamen in de
Bijbel.
Adaam en Chawwa? Zullen wij op de
zondagsschool vertellen van Qajin en
Habel? En moeten we de aartsvaders
in de toekomst aanduiden als Abra-
haam, Jitschaaq en Ja'aqoob? Het zal
alles wel schilderachtig oosters klin
ken; de couleur locale van de verha
len zal er bij winnen, maar de arme
leidsters en de arme kindertjes! En
wat zullen die arme aartsvaders ge
radbraakt worden!
En hoe zullen we in onze preken,
op onze catechisaties en in onze
bijbelkringen over de profeten moe-
Zoals men het eens is geworden ite" spreken? „We lezen bij Jesjang-
over een gemeenschappelijke tekst 13 no '7e'a
van het Onze Vader, wil men nu ook
de verschillen in schrijfwijze van
bijbelse namen tussen rooms-katho-
lieken en protestanten wegnemen
door de namen te gaan spellen in
nauwe aansluiting bij de Hebreeuwse
spelling. Jeremia (Jeremias) wordt
Jirmejahoe, Job (Hiob) heet voort
aan Ijjob. .Dit kan dr. De Wilde
niet bekoren. Hij schrijft in Kerk en
Wereld, het weekblad voor vrijzinnig
protestantisme;
tegen de Sadduceeën: „God zeide: Ik ben
de God van Abraham, Izak en Jakob".
Willen de genootschappen daar nu om
de gelijkvormigheid met het Oude Testa
ment te bewaren gaan lezen: „Ik ben
de God van Abrahaam. Jitschaaq en
Ja'aqoob?" Of in hoofdstuk 23: „De
Farizeeën hebben zich gezet op de stoel
van Mosjé"? En in Romeinen 10: „Jes-
jangjahoe waagt het te zeggen enz."? Of
in Romeinen 9:10: „Daar is ook Ribqa"?
Ik vraag mij werkelijk af of de
genootschappen hierbij wel stilgestaan
hebben. Immers het héle Nieuwe Testa
ment zit vol met oudtestamentische na
men. En men kan toch niet een spelling
zus in het O.T. geven en een heel andere
voor dezelfde naam in het N.T.
Sekte
In Zeeland is in de zeventiende
eeuw een sekte geweest, die meende
dat men de Bijbel alléén in de
met Jeroesjalaim? En wat met de j grondtalen mocht lezen, de sekte der
Jisraelieten? En met Chabaqqoeq zg. Hebreeuwen. Boertjes en boerin-
I netjes leerden ijverig Hebreeuws. Ze
wisten niet, dat ze op dit punt een
zelfde standpunt huldigden als de
moslims: de Koran mag alleen in de
heilige taal, het Arabisch, gereciteerd
worden.
jahoe..."; „Jirmejahoe zegt..."; In Je-
chesqel ((Ezechiël) zoveel staat..."; Ik
hóór de jongelui al goochelen met die
namen; en daar denk ik er ineens
aan. dat je ze een schriftelijk proef
werk zou opgeven. Velen hebben nu
al moeite met de spelling van „Jeru
zalem", maar wat moet het worden
Het aantal afgestudeerden aan de
Technische Hogeschool te Eindhoven
overschrijdt thans het aantal aan de
maatschappij „onttrokken academici",
zo deelde prof. Posthumus mede. Be
gin dezer maand bedroeg namelijk het
aantal afgestudeerden 322 en het aan
tal op de Technische Hogeschool werk
zame academici 304.
Bestuur van IHCA
in Hamburg bijeen
LONDEN Het uitvoerend comité
van de Internationale Vereniging van
Joodse christenen (IHCA) houdt van
18 tot 22 juli in Hamhurg haar
jaarvergadering. In deze vereniging
hebben zich christelijke Joden van
allerlei kerkelijke richting aaneenge
sloten, om te getuigen van hun geloof
in Christus en tegelijk van hun trouw
jegens Israël.
De IHCA ontstond honderd jaar
geleden als een Engelse groep. Sinds
1925 heeft zij haar huidige internatio
nale opzet. Er behoren leden toe in
Europa en Noord-Amerika, maar ook
in Israël. Iran, Argentinië en Austra
lië. Het hoofdkwartier is nog steeds in
Londen gevestigd.
Woensdag 21 juli zal een openbaar
forumgesprek worden gehouden over
het thema „Christenen, Joden, Israël
en de oecumene". De Nederlandse
vereniging van Joodse christenen zal
vertegenwoordigd zijn door mevr. M.
W. Eberlé-Gotlib uit Rotterdam en ds.
M. Enker uit Middelburg.
DEN HAAG Tot lid van de
Tweede Kamer in de vakature van de
heer Th. J. Westerhout. die met
ingang van 12 juli 1965 zijn ontslag
heeft genomen, is benoemd de heer J.
G. Leibbrandt te Den Haag.
De heer Leibbrandt, die voor de
P.v.d.A. zitting zal hebben in de
Tweede Kamer, werd vandaag beë
digd.
DJAKARTA De Indonesische re
gering is gezwicht voor druk van
links en heeft het voornemen om
studenten en afgestudeerden naar
Amerika te zenden om zich verder te
bekwamen, lafen varen. Tien dagen
geleden zei de minister van hoger
onderwijs nog, dat het plan niet
afweek van de richtlijnen voor de
buitenlandse politiek. Er zouden 31
personen worden uitgezonden.
OPGAVE VAKANTIEADRES
Dringend verzoek, uw vakantieadres
via de uit de krant
geknipte bon,
die wij regelmatig op de advertentie
pagina plaatsen.
minstens een week van tevoren
op te geven. Indien deze schriftelij
ke opgave niet tijdig in ons bezit is,
kan de toezending ernstig worden
vertraagd.
DE DIRECTIE.
maar Osee (Hosea), Sophonias (Ze-
fanja->;1 AggaeUs" PHa'ggkry, "Mala-'
chias (Maleachi), dié alleen voor
ingewijden duidelijk zijn; Isaias,
Noe, Nabuchodonosor zijn misschien
iets makkelijker thuis le brengen;
maar al met al blijft het een
vervelen iets in een gemeenschap
pelijke bijbel zo verschillende
naamsvo men aan te treffen.
Nu begi ik mij echter af te vragen
of het middel niet haast erger is dan
de kwaal.
Tn de eerste plaats is er de moei-
"beid. dat vele eigennamen in hun
.lerlands gewaad zó vertrouwd zijn
en ook als eigennaam zoveel Neder
landers sieren, dat men de hebraïse-;
ring maar heel moeilijk zal slikken.
Ik weet niet hoe vèr de genootschap
pen van plan zijn te gaan, maar het
lijkt mij konsekwent om niet terug te
deinzen voor de bekènde namen, als
men eenmaal met Jirmejahoe en Ijjob
aan de gang gaat.
Zullen wij voortaan niet meer spre
ken van Adam en Eva, maar over
Jesjangjahoe en
Tsidqijaboe
woonden in
Jeroesjalaim
(Habakuk)? De bijbelboeken op een
rijtje opzeggen wordt straks een lin
guïstische goocheltoer. En wat moeten
we met koning Dawid, Sjelomo, Tsid-
qijahoe?
Nu, ik moet zeggen: wat er van de
plannen van de beide bijbelgenootschap
pen uitlekt, doet vrezen dat ze een
vinger gaan geven aan de moslims en de
Hebreeën. Ik vrees ook, dat noch de
roóms-katholieken, die nét het Latijn aan
het afschaffen zijn als kerktaal, noch de
protestanten, er voor zullen voelen orrv.
nu fe - gaan hebraïseren. De laatsten
zouden dan subiet wéér een nieuwe
psalmberijming op de helling moeten
zetten, waarbij het de dichter niet mee
zou vallen, om Ja'aqoob, Jitschaaq, Jo-
seef, Mosjé. Pienchaas (bijv. in Psalm
105) behoorlijk in de maat te laten lopen.
Men zal heus moeten zoeken naar een
voor alle Nederlanders aanvaardbaar
compromis tussen de Hebreeuwse naam
en de Hollandse tongval, zo meent dr. A.
de Wilde.
Ik geloof dat men op dit punt het i
wat kalm aan moet doen. Wij i
Nederlanders hebben nu eenmaal
een groot aantal eigennamen uit i
andere talen in onze eigen tongval)
overgebracht: denkt u maar aanj
Berlijn enz. U zegt toch niet: „Ik ga j
naar Parie... naar Roma... naar Lis-
boa". Ieder zou u enigszins onthutst
aankijken.
Jèsous
In de tweede plaats geldt hier toch,
dacht ik, het woord: Gelijke monniken,
gelijke kappen. Wat voor het Oude
Testament geldt, zal toch ook voor het
Nieuwe moeten gelden. We zullen dus
naar het oorspronkelijke Grieks van het
N.T. terug moeten, en voortaan spreken
van Jèsous. van Petros, van Paulos.
Loukas en Joannes enz. Als men zegt:
Honderdste kerk
Herv. Wereldbond
WUPPEBTAL Het Duitse aandeel in de zending is ontoereikend. Ditljjj," vp overeenstemming gev
*VU»1US «s UIIIUCICIKCIIU. LM
betoogt dr. Hans F. de Kleine, de zendingsdirector van het Rijns Zendings-j
genootschap, in een rapport, dat zojuist is gepubliceerd. Hii heeft uiteere-w P r> f j
He,Hd'datHer dC pr0tPtantSe zendin« over d* «ehele wereld ongeveer veer- j lijk de 5£r Is zo feVd?n°!£k nfit
iiïf i£T utT* ^m ZUn ?n uat hlervan maar twaalfhonderd Duit- mogelijk voor het Oude Testament,
sers zgn. Dat betekent 3,3 procent. Het Duitse aandeel in het wereldpro
testantisme is echter omstreeks 25 procent.
i gebruiken gezamenlijk
gszins verhollandste vor
Ook wanneer men er rekening mee houdt, dat er minder mensen uitge
zonden worden, omdat er in Afrika en Azië jonge kerken ontstaan, die zelf
de zendingsmensen willen leveren, dan moet men nog bedenken, dat het aan
deel, dat de Duitse kerken hebben in de financiële steun aan de zending, ver
ligt beneden dat van de kerken in de rest van Europa en in Amerika, zo
meent deze Duitser.
de Hebreeuwse uitspraak
veel groter moeilijkheden plaatst, dan de
Griekse van het Nieuwe zou doen.
In de derde plaats en hier lijkt mij
een onoverkomelijke moeilijkheid te lig
gen wat wil men met de in het
Nieuwe Testament geciteerde namen? In
het Grieks zijn ze daar vergriekst; wil
men daar dan de Hebreeuwse vorm
inbrengen? In Mattheus 22 zegt Jezus
BAGUIO (Philippijnen) Met de
toelating van drie Oostaziatische ker
ken is het aantal leden van de
Hervormde Wereldbond (waarvan in
ons land de Nederlandse Hervormde
Kerk lid is) precies op honderd
gekomen. Het uitvoerend comité, dat
in Baguio vergaderde, keurde de aan
vraag van het lidmaatschap goed van
de Protestantse Kerk van Indonesië,
de Christelijke Kerk van Oost-Ja va
en de Maleisische Synode van de
Chinese Christelijke Kerk. De Protes
tantse Kerk van Indonesië is met
anderhalf miljoen leden de grootste
protestantse kerk van Azië.
Het was voor het eerst, dat het
uitvoerend comité van de Hervormde
Wereldbond in Oost-Azië vergaderde.
Dit was ter gelegenheid van het
eeuwfeest van de zending op Formo
sa. Het Hohgaarse lid van het uitvoe
rend comité, bisschop Tibor Bartha
kon niet aan de besprekingen deel
nemen, omdat hij geen visum ver
kreeg.
MOSKOU Het com- De commissaris draagt
munistischr partijblad
Prawda heeft een nieuw
toneelstuk scherp aange-
vallen, omdat het chris
telijke naastenliefde en
geneesmiddelen bij zich
voor zijn hart. Hij voelt
zich eenzaam.
De fout van de com
missaris („ik")
verfevfnc iou prediken gen! de Prawdai dal hij
voor rplUbor.teors uit|dc verreder niet aan-
da Tweede Hereldt>orlor.jgtt(t Ik- schuwt dc
Het stuk. dat getiteld burgernormen. die Sow-
is ..Waar is uw broeder jetmensen in zulke ge-
Abel?" werd afgedrukt vallen leiden. „Ik" eigent
in de jongste uitgave van izich de bevoegdheden
Teatr. De schrijver is de toe van rechter, getuige,
nog jonge Voer! Edlis. j aanklager en verdediger
Het stuk bestaat uit i en het recht om te ver
een dialoog tussen twee
figuren, die als „ik" en
..hij" morden aangeduid.
..Ik" is een gewezen po
litieke commissaris van
het Rode Leger, die
krijgsgevangen werd ge
maakt. „Hij" is een Rus.
die tijdens de oorlog
geven, zo schrijft
partijblad verontwaar
digd.
Oog om oog
De schrijver beroept
o,e .waan, oa por.tw de. 8l=""
katJUaa leper ftt„ I gin
gediend.
Vele jaren na de oor
log ontmoeten de beide
mannen elkaar in een
badplaats. De verrader
gaat het goed. Hij is
vrolijk en gezond, heeft
ten vrouw en drie zoons.
hij gebruikt het verhaal
van Kaïn en Abel. Maar,
aldus de Prawda. de eis
van het „Oog om oog.
tand om tand" (Oude
Testament) heeft hij
vervangen door de chris
telijke moraal van „Va
der. vergeef het hun,
want zij weten niet wat
zij doen".
De communist dwingt
de verrader zich symbo
lisch te zuiveren. Hij
moet een brief aan zijn
oudste zoon schrijven,
waarin hij zijn misdaden
bekent. De brief blijft
echter bij de commissa
ris en de mannen gaan
huns weegs. Overweldigt
door de emoties sterft de
commissaris dan aan een
hartaanval.
„Zo is het einde van
een stuk. waarin de stel-
lingname ten opzichte
van een scherp en sociaal
en politiek thema is ver
vangen door het binnen
treden in het rijk van de
abstracte moraliteit", zo
meent de Prawda.
Het stuk zou dit sei
zoen gespeeld worden j
door een theater in Mos-1
kou. dat bekend staat
om de keuze van ..ge-(
durfde" stukken, maar
men heeft dit toch niet)
aangedurfd. Vandaar, dat!
Voeri Edlis het stuk in^
een tijdschrift heeft ge-j
publiceerd.
Nee, ik kan niet zeggen dat je het tegenwoor
dig als vader en moeder zo gemakkelijk hebt. Er
was laatst iemand die iets in die trant beweerde:
Kinderen voeden zichzélf op, zei hij, ze zijn
met hun tiende jaar al zelfstandig, dan hoeven zs
van ons niets meer te leren. Laat ze maar lopen.
Mijn man en ik waren zo vrij daar een groot
vraagteken bij te zetten. Niets meer te leren?
Nou. wij zijn geen van beiden met louter tienen op
ons eindrapport van school gekomen, we hoorden
allebei tot hex grote bataljon van de middelmatigen,
dus de parade schoolkennis van onze kinderen heeft
van pa en moe geen aanvulling te verwachten.
Maar er is leren en leren. Ik heb zo tussen de
bedrijven door aan ons tweetal, een jongen van
veertien en een meisje van elf, al ïenig ogenblikje
gespendeerd om eens even te praten over het een
of ander dat hun of mij nogal hoog zat en dat ik
met pa in de veiligheid van onze slaapkamer te
voren had besproken.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat we ons
misschien in een soort uitzonderingspositie bevin
den: we vormen een normaal, rustig koppel dat met
z'n tijd weet mee te gaan en om de buitenissighe
den van de jeugd niet gauw uit z'n slof schiet. Echt,
we kunnen de zon in het water zien schijnen, wat
de kinderen heel goed door hebben, geloof ik.
Desalniettemin kom je bij tijd en wijle voor
allesbehalve plezierige dingen te rtaan en ik vraag
me af of degene die het zo nonchalant en
optimistisch had over de zelfopvoeding van hum
mels en tieners wel wist waar hij het over had, of
hij getrouwd was en nog jeugdige kinderen thuis
had?
Boy. onze jongen, is zo langzamerhand aan de
beroepskeuze toe. Volgens zijn onderwijzers zou hij
op de H B S. of desnoods de Mulo. geen slecht
figuur slaan. Dat is alvast een geruststelling. We
hebben geregeld wat opzij gelegd, de zaken gaan
goed en ik weet dat het pa's ideaal is later aan de
jongen een degelijk onderlegde hulp en eventuele
opvolger te hebben. Op een regenachtige zondag
middag heeft hij hem apart genomen, vast over
tuigd dat de status van H.B.S.-er bij z'n stamhouder
zou aanslaan.
Nou. zei mijn man na afloop van het
gesprek tegen mij, vergeet het maar. hij moet er
niets van hebben.
Was hij obstinaat? vroeg ik. Och,
obstinaat is het woord niet. hij zat - heel kalm bij.
een vriendelijk lachje af en toe. maar als ik hem
aan het woord liet komen, was er geen speld tussen
te krijgen. De bierkaai, je weet wel. Alleen hoefde
ik niet bepaald te vechten.
Nee. zei ik, dat ligt jou noch mij. maar
hoe kwam hij nu opeens zo in de contramine En
met zoveel overtuiging!
En toen kreeg ik het verslag. Mijn man kan erg
goed zo iets weergeven: 't Is toch maar fijn dat
ze je met een gerust hart naar het M O durven te
laten gaan.
En wat antwoordt de jongeman pal er bovenop"
Ja pa. machtig fijn. En ik zou het er ook wel
bolwerken. Maar. eh. doe ze de complimenten en
dat ik daar nou toevallig 's net geen zin in heb.
Geen zin! En snap je dan niet hoe waardevol
zo'n einddiploma voor je verdere leven is, wat het
bijvoorbeeld betekent voor iemand aan het hoofd
van een zaak als de onze, later, als ik op mijn
lauweren ga rusten.,,
Toen ging de jongen er recht voor zitten en pa
zag opeens iets in die ogen dat hij er nog nooit in
had opgemerkt. Ik weet 't allang pa. Het spijt
me voor u, maar ik wil in de kunst, dat is reuze, je
bent helemaal vrij en als je wat bereikt, heb je nog
kans om veel van de wereld te zien ook.
Pa werd er even stil van. De l unst, dat is nou
precies iets waar je hem mee op de kast kunt
krijgen, hij heeft er de balen van. zegt hij. Ik suste
hem nog een beetje Maar voor tekenen heeft hij
altijd mooie cijfers, daardoor is hij misschien op
het idee gekomen. Nee, dat heeft er. voor zover
ik het kan beoordelen, niets mee te maken,
trouwens om meneer Appel en consorten na te
apen. daar hoef je geen matador in tekenen voor te
zijn. Ik zal je wat anders vertellen, er zit een
jongen bij hem in de klas, die heeft hem
opgewarmd, die gaat een paar maal in de week
naar A., naar een artiest die daar in een keldertje
meesterwerken in mekaar zit te flansen. Het
moet een erg toffe man zijn, paps, toe gun me nou
die kans. Hij hield maar vol.
Het probleem was geboren. Enfin we hebben hem
voorlopig niet uitgelachen en beloofd degelijke
informaties te gaan inwinnen.
Ik wist wel dat ik een stel fijne ouders had,
zei hij opgelucht en hij gaf me bij voorbaat een
pakkerd. Ja maar. wacht even. ik zal zelf naar
A. gaan, die toffe kunstenaar wil ik wel eens leren
kennen zei z'n vader met een knipoogje naar
mij. En wat die kennismaking heeft opgeleverd.
vertel ik u in een volgend praatje.
Haya S-Iva
Invul-puzzel
Horizontaai woorden invullen die be
tekenen: l. schuier. 2. doen of iemand er
niet is, 3. ondergeschikte. 4. fel plagend,
5. plaats in N.H. die herinnert aan tsaar
Peter van Rusland. 6. liniaal (ZN). 7.
beneden in iets. Bij juiste oplossing leest
men op de cirkeltjes de naam van een
plaats in Limburg.
2
3
4
S
S
7
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. komeet - pon, 2. ares -
-_ore 3. madera - oog. 4. ea - eis - Lr-
de, 5. ehs - Tiber, 6. les - edelen 7. pee -
no - nte. 8. An - ronde - ee. 9. Uden -
sok -rr.
Verticaal: 1. kameel - Pau. 2. oraal -
eend. 3. mede - Isèret 4. es - eisen - on,
dons. 6. tra - Lier - do. 7. poor-
eter, 9. neger -