Ellende zal in '70 nog groter zijn Vanavond drama in verzen Brick Bradford -Toch is het zo!- «lesje en üosje F en moet I DE STENEN ZONDE I 7 DINSDAG 6 JULI 1963 ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN ITHERGOLVENETHERGOIVEN-ETHERGOIVENETHERGOLVEN. S.v.p. aandacht voor de fagot (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Ierland is het land van sagen en legenden, van kabouters en elfen, die nog altijd „leven" in bossen en rotskloven. II weet het: zelfs de Britse koningin Elisabeth mag be paalde plaatsen in het bergland de Ieren niet passeren zonder de (onzichtbare) kabouters te groeten.... want dat zou ongeluk over het land kunnen brengen. Nog altijd is het land gevangen onder de ban van geheimzinnige er spirituele bijgeloven, die zich ver ward hebben in de werkelijkheid er een zware romantiek handhaven. Van dit alles is de befaamde dichter- schrijver William Butler Yeats, een vurige patriot van protestantse huize, als het ware bezeten geweest. Door zijn werk leverde hij een zeer be langrijke bijdrage aan de Ierse cul tuur, waarvoor hij in 1923, op 58- jarige leeftijd, de Nobelprijs kreeg. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Hebben we deze winter bij de AVRO-radio speciaal naar de fluit als solo-instrument kun nen luisteren, de NCRV wil in de zomermaanden extra aandacht vragen voor de romantische fagot. Er komen zes radio-uitzendingen, te beginnen op donderdag 8 juli, 's mid dags tussen half 4 en 4 uur. De eerste wordt gegeven door het Radio Ka merorkest onder leiding van Roelof Krol, de volgende door leden van het Rotterdams Philharmonisch orkest. Men zal telkens de fagot horen in klassieke en moderne composities, want dit oude instrument staat als solo-instrument nog altijd midden in de belangstelling. Speciaal voor de fagot geschreven werken zult U als volgt kunnen beluisteren: 8 juli fagot met orkest, 22 juli fagot met piano en cembalo, 5 augustus fagof.met vjool, violoncello en contrabas. 19 augustus fagot met altviool en met strijktrio, 2 september met klarinet en met saxofoon en 16 september met fluit, hobo, althobo en andere blaasinstrumenten. Donderdag a.s. dus het eerste con cert. Solisten zijn de fagottisten Henk de Wit sr en Henk de Wit jr. Belastingambtenaren „Wij delen niet in de welvaart" UTRECHT De belastingambtena ren, georganiseerd in de bond van personeel 's Rijks Belastingen, vinden dat zij niet meer in de welvaart delen. De voorzitter van de bond, de heer J. W. Bonnink, zei op de gisteren gehouden vergadering, dat het regime van de trend een nieuwe achterstand de beloning heeft doen ontstaan en dat alle krachten zullen moeten wor den aangewend om te voorkomen dat de ambtenaar weer komt te wonen in de stille achterbuurt waarin hij onder de geleide loonpolitiek was terechtge komen en waar de loonrondes voor ambtenaren dun gezaaid waren. Het was op 13 juni 100 jaar geleden, dat hij als zoon van een kunstschilder in Dublin werd geboren en ter herin nering daaraan wordt vanavond op Ned. 2 een van zijn beroemde drama's in verzen, „Deirdre", in Ierse opvoe ring uitgezonden. Er wordt natuurlijk gezorgd voor voldoende Nederlandse ondertiteling. Vele volksverhalen en legenden heeft Yeats literair bewerkt. In zijn jongensjaren woonde hij in de west- Ierse havenstad Sligo, waar de oude bijgelovige verhalen hem als het ware insponnen en in hem een hang naar het occulte deden ontstaan, hetgeen door zijn vader sterk werd gesteund. Zes jaren woonde Yeats in Londen, maar daar keerde hij naar Dublin terug: de familie aardde niet Engeland. Yeats was 42 jaar, toen hij in 1907 zijn poëtisch drama „Deirdre" schreef. Het is de bewerking van een oud koningsverhaal, waarin de mooie jonge Deirdre door koning Conchub- har tot koningin zal worden verhe ven, maar liever haar mini jonge krijgsman Naoise volgt en zich door hem laat schaken. De machtige koning wreekt zich en natuurlijk het slot de dood van de geliefden. Zoals in al deze volkslegenden zoeken zij een oplossing in het „samen ster- Het gaat Yeats echter minder om het verhaal, dan wel om de uitbeel ding van passie tegenover listen en lagen en bruut geweld en daarvoor hanteert hij de gedragen, krachtige taal, die hem wereldroem heeft be- Later in zijn leven is hij rustiger, >k blijmoediger geworden. Dan zweemt er meer humor en bezonken heid door zijn werken. Maar in „Deirdre" is hij nog volop de strenge beoordelaar van hartstochten in de de rechter van goed en kwaad ooral van zegevierende liefde, zoals het oude drama dat altijd wil. De Ierse televisie maakte ter gele genheid van zijn gedenkdag speciaal de Eurovisielanden deze produk- tie, welke ook wij vanavond kunnen Vlaamse kijk-prijs voor Nederlandse Oe Thant in rapport: programma s (Van onze radio- en tv-redactie) BRUSSEL Op initiatief van een I weekblad hebben 58.000 Vlaamse kij- ikers twintig televisieprogramma's be kroond. Twee van deze bekroningen vielen ten deel aan Nederlandse pro- dukties en wel aan de Toon Hermans show '4e prijs) en aan de Rudi Carre'* how op de 12e plaats, vlak achter die van Danny Kaye. Hilversum I. 402 m. KRO: 19X10 Nieuws. 9.10 Actualiteiten. 19-30 Holand Festival 969. Klassieke muziek (opiv). 20.30 De 'erteit van WaHenur Daa en zijn dochters, nuzikaal sprookje 3120 Grammofoonmu- ;iek. 21 30 Holland Festival X965. Piano. Niéuws. 22.40 Epiloog. 22.45 AngeLsaksiche en Franse volksliedjes. 23.25 Lichte muziek. 23.55-24.C0 Nieuws. 19.01 Voor de Kamerdebatten houd). 19.33 Engelse 19.06 Samenvatting uitzending HHmH 2000 Journaal. VARA: 20 20 Achter het nieuws NTS: 20.45 itsprogramma. VARA: 21.30 Se: Doplr.e. documentaire over de vele aspecten van dit actuele sportprobleem. NTS: 22.15 Joirnaal. 32.20 Fllmverslag Tour de France. 22.30-33.00 Samenvatting Kamerdebatten (uit zending onder voorbehoud). Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Detective Bureau Lynx: Om een wagenlengte. TV-film. NCRV: 20.25 Hoi bestaat het 20.55 Jazz In het trum De Wood stee. NTS: 2 toneelspel In verze Een vlag om onder te leven. Interview. Belgli1: Nederlands progr. kan 2 en 10: 1.30 TeletaallesEngels. 19.45 De kampioen, Robert Robert De reusachtige Egyptische pi ramiden en tempels hebben b(j moderne technici terecht de bewonde ring opgewekt voor de bouwkundige prestaties, waartoe de mens in het vroege begin van zijn beschaving reeds in staat bleek. Want bij een beschouwing over de grote piramide van Gizeh, die ais een van de zeven wereldwonderen staat geboekt, moe ten we steeds in het oog houden, dat 150 jaar vóór de bouw van deze piramide een aanvang nam, voor het eerst een stenen gebouw in Egypte werd opgericht. De technische be kwaamheid die in de Grote Piramide tot uitdrukking komt. werd dus in de loop van slechts enkele generaties verworven. In die korte tijd Is de techniek van de steenbewerking met sprongen vooruit gegaan: de oude manier, waarbij rotsen door verhit ting met vuur en daarna afkoeling met water, tot splijten werden ge bracht, was vervangen door nieuwere methoden. Grote blokken zandsteen konden thans nadat met grote zorgvuldigheid gaten waren geboord uit de rotswanden worden uitge zaagd met behulp van zagen, koperen wiggen en amaryl. Ook andere na tuursteen kon met de nienwere werk tuigen in platen of blokken van de rotswand worden losgemaakt. De gro te stenen platen en obelisken, die thans nog gedeeltelijk aan de rots wand vastzitten, omdat men het werk dat duizenden jaren geleden werd aangevangen, klaarblijkelijk heeft moeten staken, tonen op sommige plaatsen precies aan. hoe de Egypte- naren in de oudheid hun materiaal verkregen. Bouwplan pyramide Maar daarmee is het vraagstuk van de piramidebouw uiteraard nog niet opgelost. Want het materiaal stapelt zich niet vanzelf op tot een piramide die 5000 jaren kan overleven. Wan neer we nog even wat cijfers in uw herinnering mogen terugroepen, die nen in de eerste plaats de 2.300.000 kaiksteenblokken te worden vermeld, die in de piramide van Cheops zijn verwerkt. Het gewicht van die blok ken is verschillend, maar de typen wegen in ieder geval zo'n 350 ton, een gewicht dat ons voldoende inlicht over de enorme hoeveelheid arbeid die hier moest worden verzet. Nu heeft men vroeger wel gemeend, dat iedere koning zijn graf eerst in bescheiden afmetingen liet bouwen en dat met het langer worden van zijn regeringsperiode telkens nieuwe mantels om de piramide werd gelegd. Volgens deze opvatting zonden we de piramiden dus moeten zien als het resultaat van een min of meer aantal jaarringen. Thans weet men evenwel met zekerheid, dat er bouwtekeningen van de piramiden hebben bestaan en dat reeds bij de aanvang van het werk het bouwplan in zijn volle omvang vaststond. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat in enkele gevallen tussentijds niet enkele veranderingen in het plan konden worden aange bracht, maar dergelijke wijzigingen vernaderen niets aan het feit, dat de Egyptische technici met een „plan" werkten op precies dezelfde manier als dit heden ten dage gebruikelijk is. H. Pétillon Nadruk verboden. 105ieticf morgen I, 402 m. NCRV: 7.00 Dagope ning. 7 10 Klassieke grammofoonmuziek 7 40 Radiokrant. 7.55 Lichte gram- mofonmuziek. 8.13 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws 8.40 Lichte pianomuziek 9.00 r de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor huisvfouw '.010 Klassieke grammofon- .lek 1030 Morgendienst. 11.00 Klassieke nmofoonmuziek. 11.15 Lichte grammo foon muziek. 11.50 Twaalfuurtje, cabaret 12.00 Touring-clubtouristische wenken buitenlandse gasten. Mededelingen i Nieuws. mmofoonmuziek. eventueel actualiteiten Vocaal ensemble 13.10 Moderne muziek 13.35 Licht ensemble met zangsolisten. (gr.). - 15.50 Bi1 de 17.50 NEW YORK Secretaris, generaal Oe Thant van de Ver- enigde Naties heeft gisteren in een rapport over de hulp aan de ontwikkelingslanden gezegd, dat, zoals het er nu uitziet, in 1970 meer mensen door werkeloos heid, ondervoeding en honger zullen worden getroffen dan nu. ,,De ellende van de ontwikke lingslanden dreigt in de tweede helft van de zestiger jaren groter te worden", zo zegt hg. De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties heeft in december 1961 besloten te werken aan het versmallen van de kloof tussen de rijke en de arme landen, „om de spanning en de vijandigheid, die uit de grote verschillen in welvaart in de wereld voortvloeien, te matigen". Men streefde naar een jaarlijkse groei van het nationale inkomen van de ontwikkelingslanden van vijf pro cent. Tussen 1955 en 1960 was dit percentage gemiddeld 4 Vi pet. In de jaren 1960-1963 is het teruggevallen tot 4 pet. Het verschil in inkomen met de rijke landen is toegenomen. „Het wrange feit doet zich voor", aldus Oe Thant. „dat veel van de armste economieën het langzaamst zijn gegroeid." Het rapport zegt ver der, dat er nu evenveel internationale hulp wordt verleend als een jaar geleden. Ook de tot voor kort gebrui kelijke stijging van het geïnvesteerde kapitaal is tot stilstand gekomen. Het politieke klimaat heeft de ont wikkelingsprogramma's van de VN niet rechtstreeks aangetast, aldus Oe Thant, maar wel ,,de sfeer". De goodwill en het vertrouwen zijn ver minderd. „Toch is het een paradoxale waarheid, dat het ontwikkelingswerk van de VN een van de voornaamste instrumenten van de wereld kan zijn voor het verminderen van de politie ke wrijving", aldus het rapport. T s j echoslo waki j e rendez-vous voor vluchtelingen PRAAG Meer en meer begint Tsjeohoslowakije het vakantieland bij uitstek te worden voor Oost- er Westduitsers. Niet alleen omdat Tsje ohoslowakije zo'n mooi land is, maar het leent zich bijzonder voor het arrangeren van vluchtpogingen van Oostduitsers. Gisteren werd weer een twintigjarig Oostduits meisje aange troffen in de kofferruimte van de auto van haar Westduitse verloofde. Het paar werd gearresteerd en wegge leid. De auto werd in beslag genomen. Oost-Duitsland handhaaft nog steeds strenge beperkingen op reizen naar het buitenland, maar aangezien Tsjeohoslowakije een zeer intensieve campagne voert om het toerisme te bevorderen, komen de Oosteuropese landen, en dus ook Oost-Duitsland, er niet onder uit om hun onderdanen toestemming te geven in dat land met Vakantie te gaan. Westduitsers kunnen Overheidsvoorlichting Vocaal dubbelkwartet. 18,30 Het Spektrum Nieuws uit de Prot. Christelijke organisaties. 45 Lichte g-ammofoorvnuziek. Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuzlek 7.25 Van de I voorpagina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Licit te grammofoonmuziek I (verv.i. 9.00 Van alle markten thuis, praatje huisvrouw. 9.05 Klassieke grammo- "40 De eenzame getui- Icirvg over de profeten ïntsmuziek (gr.). 11.00 voor herhaling: mu- ord uit een recent en verleden. 12.00 Stereo: Tango 12.27 Mededelingen t.b.v. land- Electronisch orgei^tel 13.35 U zult het niet gelove bij de Vlaamse kijkers staat boven aan: Bonanza. Het team van deze brave Wild West-serie kreeg natuur lijk bericht van het eerste-prijs-win- nen en Lome Greene (Pa Cartwright) zond naar de bijeenkomst voor de zeer feestelijke prijsuitreiking in Heist aan Zee een dankbaar telegram. Bonanza wordt op de voet gevolgd door De Flintstone's (ook de makers van deze tekenfilms, de heren Han nah en Barbera zonden een blij telegram) en dan komt „Kapitein ZeDpos". het jeugdfeuilleton dat de NTS bij ons op zondagavond (2e net) uitzendt en dat hier vrij weinig bekijks geniet. Pal daarop volgt Toon Hermans. Helemaal achteraan, op de 20ste plaats achter de Olympische Speh van verleden jaar en het Grand Gala du Disque staat Jo Leemans met haar show. Maar goed, zij wordt nog genoemd en die eer is niet alle eigen Vlaamse programma's ten deel geval len. Integendeel: er werden driemaal zoveel buitenlandse als binnenlandse programma's bekroond. Zo gaat dat nu eenmaal.... 13.45 Moordt- l raarswerk. beschou\vn<* over Nede-land.«? ook I moordzaken (5'. '.4.00 Licht ensemble. 14 29 Racilokoor- zeemansliedjes. 14.30 Radioka merorkest en solistoude muziek. (Het program ia tu-ten 15.30 en 17 00 uur Kan onderbroken worden voor de reportage Tem de France). 15.00 Voor d<» ieu-gd lOm 16 00 Nieuws) 16 30 Voor de zieken 17.00 Wegwlj- VANAVOND TE ZIEN Neerland 1 ARA en NTS 8.45 uur de Zweedse internationale Sextet-show met Christel Adelaar als Nederlandse gaste. 9.30 uur sportprogramma gewijd aan het verschijnsel doping en 10.30 uur tweede samenvatting van de Kamerdebatten. Nederland 2 NCRV en NTS 8.25 uur wordt in „Hoe bestaat 't" aandacht besteed aan allerlei manieren van schrijven. 8.55 uur een jazzprogramma uit het vakantiecentrum „De Woudstee". 9.15 uur Ierse opvoering van „Deirdre", drama in verzen van Wil liam Butler Yeats en 10.10 uur (CVK/IKOR) een programma over het Leger des Heils. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO 7.30 uur Operaconcert van het Holland Festival, te geven door het Omroeporkest o.l.v. Fulvio Fernizzi en de tenor Jan Peerce. 8.30 uur herhaling van het Andersen-sprookje „De wind vertelt", waarin mer. nog de stem van de in 1963 overleden Cruys Voorbergh hoort. 9.30 uur kamermuziekconcert van het Holland Festival en 10.45 uur „Leven moet je met een lied", zegt Leo Nelissen. Hilversum II AVRO 8.05 uur weer zomeravond-amusement uit Loosdrecht. 10.00 uur romantische muziek door het Promenade-orkest; de sopraan Mizzi van der Lanz zingt. 11.00 uur stereofonische uitzending van het Holland Festival: optreden van het Moskous Kamerorkest in werken van Debussy en Vivaldi. grammofoonmuziek. 17.5 Televisie mor pen rderland I. AVRO: 17 00-17.35 Voor de Paardensport t 50. „Nu gaat het komen, Jes!" lachte vader Joppers, die voor deze middag natuurlijk ook vrijaf had genomen. „Maar ik zie nog nergens gewichten." „Die brengen ze dadelijk mee fluisterde Jesje. „Maar Barend moet zich even verkleden Dat had hun grote vriend in ommezientje gedaan, want nog geen minuut later verscheen hij weer, sam met Berend. Ze hadden korte broeken mooie gestreepte blouses aan en torsten gewichten en gedeelten van grote ge wichten met zich mee. De kinderen in de zaal applaudisseerden geestdriftig ei kon kreten horen als: „Die grote sterk zijn, zeg!" en „Moet dat kleine kereltje ook gewichtheffen?" Toen de gewichten in orde waren gemaakt en netjes op hun plaats neerge legd, stapte Barend naar voren, maakte een diepe buiging voor het hooggeëerd publiek en greep een van de kleinste gewichten beet. Hij trok het omhoog, tot aan zijn middel, wist het met de nodige moeite tot bij zijn schouders te tillen en drukte het dan met een felle beweging tot ver boven zijn hoofd. Dan liet hij het vlug zakken. Josje zag dat hij een zucht van verlichting slaakte. Er werd geklapt, maar toch niet zo erg hard, want het publiek vond het niet zo'n geweldige kunst, dat deze grote kerel dat kleine gewioht boven zijn hoofd wist te krijgen. Nu stapte Berend naar voren. Hij liep op een van de grootste gewichten af. Er ging een opgewonden gemurmel door de zaal en een jongen riep: „O, dat is vast Berend reageerde er niet op. Hij bukte zich. greep het gewicht precies ter weerszijden van het midden beet. en voor de toeschouwers erop bedacht wa ren, zwaaide hij er triomfantelijk mee boven zijn hoofd. Nu klaterde het applaus op, maar dezelfde jongen van zoeven riep weer, en nu nog harder: „Dat gewicht is vast van karton!" 53 De winter is de tijd om meer dan in andere seizoenen het verbodene te doen. Dries zal er met een boete niet afkomen veronderstellen de mannen en de jongens die zich vervelen. Hout kappen en water dragen is geen inspan nend werk. Ze kunnen erbij praten en verzinnen. Libbe bemerkt dat ze op de aanhouding van de wildeman zitten te wachten. Ze gunnen hem zelfs een paar dagen gevangenis. Hij wordt te brutaal, ze kunnen er zelf last mee krijgen. Zijn streken maken de landsehut korzelig. We hebben geen behoefte aan mandenvlechters die terugkomen van onder de Stenen zonde, lacht een knecht, die nog niet lang in het dal woont. Hij weet nog niet wat hij zeggen en zwijgen moet. De anderen kijken even donker, maar ze spreken hem niet De naam van de bosmeid komt ook weer ter sprake. Zo maar ronduit wordt dat woord gezegd waar ouwe Wolter bij zit. Het raakt ook Libbe, al kent hij Rena niet meer dan van gezicht. Maar als het waar is dat ze zoveel van Dries houdt dat ze alles voor hem over heeft, zelfs het slapen onder de struiken in een regennacht, dan kan ze niet zijn zoals de spottende lachmonden van de knechten grinniken. Hun gewaagde opmerkingen en dubbelzinnige taal kwetsen Libbe zo dat hij wegloopt. Als hij durfde, zou hij het opnemen voor de wildeman. Hebben ze hem ook op de diele zien zitten, zo verlaten en treurig? Libbe Vennink, die zelf weet wat het is om verlaten in een hoek te zitten, ziet dat. Hij heeft geprobeerd om het Lenter uit te leggen, maar zijn woorden schoten te kort. Het is veel eenvoudiger om een akker te spitten of het koren in te zaaien dan om woorden te spreken. Hoe zou hij het kun nen tegen die lachers? Omdat ze niets te doen fTTTT*T»»»?n»l door D1GNATE ROBBERTZ j hebben, worden ze weerbarstig. Ze ontzien zelfs ouwe Wolter niet. die evenmin woorden heeft om te zeggen dat het kind niet is zoals zij denken. Nee. Rena is niet slecht, niet los van zeden. Ze üeeft alleen een hart dat hunkert en zoekt. Wolter weet dat zo niet, hij voelt het, zoals hij ook voelt dat Marye Thase weet wat er in hem omgaat zonder dat ze er ooit over gesproken hebben. Je kunt er lang over zitten peinzen, zonder het te begrijpen, 't Gaat verder dan de gewone dagelijkse dingen, 't Heeft iets te maken met het eeuwige, maar daarover kan ouwe Wolter ook niets onder woorden brengen. Scheelt er wat aan. Wolter? vraagt Marye als ze hem koffie brengt. Je zit hier zo alleen. Gebruiken ze weer grote woorden in de keet? Ja, knikt Wolter en dan kan hij er ineens over praten. Rena is geen bosmeid. Een beetje wild is ze. Dat was ze als klein kind al. Kijk, wijst hij, daar beet ze in m'n duim toen ik haar het broodmes afnam waarmee ze wilde spelen. Als ze haar zinnen ergens op zet, is dat zo groot als de Oeler. Wolter weet geen betere vergelijking. Marye begrijpt het. Dries Borne is ook niet slecht, zegt ze. Wat die in zijn zin heeft, is ook nooit half. 't Moet alleen anders geleid worden. Anders geleid, herhaalt Wolter en kijkt naar de boerin met zijn al wat troebele ogen. Rena kan bij mij komen als ze wil, vervolgt Marye. Ze kan op 't Grobbenuus wonen. Er is nog een kamertje vrij op de zolder. Ze kan goed werken, als 't moet ook op 't land. Ik zal het zeggen. Ouwe Wolter is de boerin dankbaar, maar voor hij thuis is, weet hij dat Rena nooit naar 't Grobbenuus gaan zal. Ze is bang van mensen en zeker van hel luchtharti ge dienstvolk daar. Toch brengt hij zijn boodschap Ze is bezig met het braden van spek. Wat hij zegt, verwart haar zo dat ze de hete pan op de tafel zet in plaats van terug op het vuur. Naar 't Grobbenuus, terwijl ze al een eigen huis heeft opgebouwd? Niet reëel, maar zij kan er toch in wonen, al is het alleen maar in verbeelding. Aan dat eigen huis is ze begonnen te bouwen nadat ze op de heuvel geweest was. Op een nacht is ze daar heengegaan om te kijken hoe „De Rodde" werd. In gedachten had ze met Martine gepraat en zich weer voorgenomen om naar haar toe te gaan. Maar overdag als alle dingen zichtbaar zijn en je elkanders ogen kunt zien. iemands gezicht, dat spottend of lachend of ernstig kan zijn, durfde ze niet. Martine was mevrouw Maler. Zo noemden ze haar ook in 't Horst. Sommigen honend, maar anderen vanzelf sprekend. Het huis op de heuvel is licht en ruim. Martine zal daar wonen met Andres, zoals zij wil wonen met Dries. Ze wil hem van het brood zien eten dat ze zelf gebakken heeft en al zal ze honderdmaal in haar vingers prikken en de stukken verkeerd aan elkaar naaien, ze zal toch een hemd voor hem maken zoals iedere vrouw in 't Horst dat doet voor haar man. 's Nachts wil ze met haar hoofd tegen zijn schouder slapen en ze wil een kind van hem dragen, dat bij zijn geboorte al op zijn vader lijkt I Wordt vervntod)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 7