Rechtszaakforum over sterke discussiefilm Ter Braak-Du Perron hebben gezegevierd België helpt kopers en kunstenaars Haagse School viert een grandioos feest LIEVER ECHT DAN NAMAAK ZONDAGSBLAD ZATERDAG 3 JULI 1963 TN het overvolle programma van de Film week in Arnhem A kon men van 's morgens vroeg tot diep in de nacht naar allerlei bijeenkomsten toe. Zelfs de allersterksten hebben een selectie moeten maken en zo heeft men weinig kunnen lezen over de ochtendbijeenkomsten, die de gezamenlijke filmvormingsorganisaties in ons land belegd hadden. Zelf heb ik in het prachtige Provinciehuis de vormingsbijeen komst meegemaakt, die Filmcentrum daar hield. De zaal was tot de laatste plaats bezet. Ruim 200 geïnteresseerden hadden geen plaats kunnen krijgen. De jeugd van Jong Gelre was in groten getale vertegenwoordigd en deze intense be langstelling had goede gronden, want de Jonge Balie van Arnhem had een rechtszaakforum ingericht, waarin alles precies zo toeging als in de echte rechtszaal. Er moest recht worden gesproken over een zekere Frank een jongen uit Londen, die als aanvoerder van een nozemgroep een nachtelijke aanval had gedaan op een gekleurde zeeman, die met een blank meisje liep. Deze verdachte was ons vooraf ten voeten uit getekend in een korte speelfilm van Vernon Sewell, een z.g. discussiefilm, die door Filmcentrum in ons land wordt uitgebracht. Laat ik u eerst eens even vertellen, wat er nu precies met die Frank aan de hand was. Hij is een flinke, blonde jongen van een jaar of acht tien. Thuis kan hij het niet goed vinden. Zijn vader is een beste man, die rustig zijn gang gaat. Overdag een klein baantje vervult, maar in zijn vrije tijd zijn plezier vindt in zijn konijntjes. Over zijn zoon heeft hij allang niets meer te vertellen. Wel over zijn dochter met wie hij het goed kan vinden. De moeder is een flinke vrouw, die nog wel enige invloed op haar zoon heeft, maar hem toch niet van z'n nozem- j1"—1— -•= "i haar hart wel enige min- neemt en bewondert zij de moderne jeugd, die Rechtbank milieu kan afhouden. Misschien heeft achting voor haar man, die altijd alles i in haar zoon wel een nieuwe levensaanpak dat niet meer doet. Integendeel zelfs, want Frank kon wel Een boek over bet Foriimconflict gen. maar dat was lopende band-werk t vindt hij te saai en daarom doet hij maar niets. Met zyn vriendjes zit hh in de buurtbar een groot woord te voeren; de meisjes te imponeren en vooral zijn haat te gen alles wat gekleurd is uit te kramen. Hij ziet Engeland be dreigd door een toevloed van zwarte werkkrachten uit de West -..ze pikken maar de beste baan tjes in en de meisjesAls een neger argeloos, aangetrokken door de beatmuziek het café in loopt, wordt hij door Frank en ziin vrienden er weer uitgeslagen. Zij besluiten die avond nog de eerste de beste neger, die zij met een blank meisje zien lopen i daar voelt hij niet Dat .p Filmcentn Hekkolman, oudste rechter; Holleman e nbijee,komst in Arnhem: v.l.n.r. mr. Chr. Boiss mr. M. W. Dirksen, president: mej. mr. M. J. F et achter hel beklaagdenhekje M. Kappers, die too jongste rechtergriffier; mr. W verdachte speelde. blijkt, dat zijn zuster, die ii deugd met een gekleurde liep. onverhoeds is aangevallen .ater kan stellen, of, zoals in het Arnhemse geval, de Jonge Balie hoogst eigen persoon een bSSL/TSJ "O*™* voorrpclr*. werd door een fietsketting raak krijgt echter een tragische wending als de neger aan de opge lopen verwondingen bezwijkt Aanvankelijk heeft Frank nog een grote mond. maar zijn zuster. vier groepen geformeerd: de groep van de rechter, van de officier, van de verdediger en van de verdachte. Ikzelf behoorde tot de f gen is straf v Dat is me n< film heeft dan ook niet voor niets van Filmcentrum de titel mee ge- De rechter dacht er gelukkig kregen: „Waarom staan wij maoh- milder over en vonniste tot drie teloos?" Beter en meer tot the W. Dirksen, de oudste rechter te denken. maar suju IHW, J Hekkelman, óe jongste duister mijn zuster met die er achterkomt, dat hij bij de overval betrokken is geweest, belt eerlijk gezegd heel moeilijk :en, dat ik in het nachtelij k zakl'Jnder*de'indruk gdtoni^' De rechter was dan ook met de Wind of Change. Filmcentrum heeft reeds veel schoolscholier Kappers, die zich volkomen in zijn rol van verdachte de jeugdgevan- had ingeleefd en volkomen vanuit s^'-s iv muilen vu voor verdachte deze positie zijn vrijmoedige op speelde de jeugdige M. Kappers. merkingen ten overstaan van het edelachtbare college staande hield. afgetuigd, het advies, dat ds. Stellwag als getuige-de6kundige had uitge- Jonge Balie F rank wordt gearresteerd zal berecht moeten worden. Dat Vipr nrnpnpn is het moment waarop de film y rc' eindigt en het publiek uit zijn r* z«al wenl m JR midden een rechtbank, samen spel betrokken want er werden een zeer Wat me bij de groep die c officier representeerde opviel, wi i het het grote gemak, waarmee m« Is stelde: geva: GOEDE reprodukties zijn tussenpersoon tussen de kun- volstrekt niet zeld- vtenaar aa ia kapar. Ge- woonlijk gebeurt het zo; eer zaam in deze gemecnani- bepaalde vereniging richt in seerde tijd. Maar ondanks haar stad met behulp van dt het hoogstaand technisch staat een tentoonstelling in gehalte van bepaalde af- SM'" "fiJEK drukken van meesterwer- aquarellen, etsen en beeld ken, blijft een waar kuast houwwerken te koop worden werk de eicen charme van aaneeboden- Aquarellen en werK ae eigen cnarme van gouaches mogen niet meer de authenticiteit behou- dan 5.000 BF. kosten. Voor den. Dit is zo waar dat de schilderijen bedraagt de echte kunstliefhebber een yerlcoopprijs J 12.000 BF., terwijl het beeld schilderij van een minder houwwerk tegen maximum bekende, hedendaagse ar- 18.000 BF. aan de man ge- tiest zal verkiezen boven bracht, wordt. Het bedrag een nochtans uitstekende In reproduktie van een doek twaalf maandelijkse termij- van P. P. Rubens bijvoor- nen- beeld. Men mag inderdaad niet vergeten dat de grote Ü09merk- verspreiding van de re- Wat is het oogmerk van produkties aan de afdruk- S??tbezit 1x1 iede" ken in kwestie een veeleer Het nagestreefde doel is onpersoonlijk cachet ver. tweeërlei: eensdeels wordt leent, wat ze voor de ver- be0°ed hulp te verstrekken aan de kunstenaars in een siering van een interieur tijd waarin de goede en min- niet altijd geschikt maakt der goede reprodukties de authentieke kunstwerken in de meeste huiskamers ver dringen; anderdeels wil men de kunstliefhebbers, die over bescheiden middelen beschik ken een kans geven om kunst werken te verwerven op een wijze die hun financieel niet al te zwaar valt. Tevens wordt aldus een steeds groter wordende belangstelling ge wekt voor de plastische kun sten. Dat het systeem werkelijk ingeslagen is, bewijzen de resultaten: in vier jaar tijd werden elf exposities gehou den en werden aldus 344 schilderijen verkocht voor een globale waarde van meer dan twee miljoen Belgische beuorderen en de mensen er frQ_v T_ alio, toe aan te zetten een ,rabk In.d" bedra« de meer persoonlijke stempel verkoopcijfers, geboekt door aan hun binnenhuisversiering tal van kunstenaars in hun te schenken, werden door de ejgen atelier naar aanleiding Belgische dienst voor plasti- tehe kuneten van het minis- van der8ehike tentoonstel- terie van nationale opvoe- lingen, niet begrepen. ding en cultuur tentoonstel lingen ingericht onder het GtSVUTSS motto: gunstbezit in ieders bereik". Af et dezelfde geest bezield, stichtte de Dienst voor Plas- l— 3Q0 prijzen tische Kunsten onlangs de a K vereniging ..Cap d'Encre", Wat is „Kunstbezit in die zich toelegt op de ver- ieders bereik" eigenlijk? Het spreiding van kleurengravu- gaat hier om een initiatief res. Reeds hebben de jonge waarbij de staat optreedt als kunstenaars, die de kern van de nieuwe vereniging vor men, een portefeuille klaar gemaakt waarin veertien ori ginele werken werden ge groepeerd en die tegen een uitzonderlijk lage prijs ver kocht wordt. De „Cap d'Encre" richt ook tentoon stellingen in om de versprei ding van gravures en litho's te bevorderen. Het belang rijkste punt op haar pro gramma voor het najaar is zonder twijfel de expositie die zij zal organiseren in de ,Jiibliothè que Nationale" te met deze film gewerkt. Bijv. in een opleidingsinstituut voor jeugd leiders: de houding van Frank wordt vooral geweten aan ver keerde opvoeding.." (dominerende moeder en sullige vader); bij een jeugdgevangenis te groep werkende jeugd: ....sterke dagelijks met dergelijke identificatie met de jongeren in de film en felle discussie of meisje wel goed deed om haar broer bij de politie aan te gevenjonge gezinnen-groep: nadruk op pro bleem van onderbewuste afkeer buurthuis in grote stad:identi ficatie met de ouders..." Voorbijgaand Ds. Stellwag heeft in zijn werk- Zutfe: Vragen gevallen te maken. Het nozempro bleem, zo was zijn ervaring, is gelukkig een voorbijgaand ver schijnsel: vroeg of laat wordt me te oud om de nozem uit te hangei Het is gewoon een kwestie va: tijd. Hij wees er terecht op, dat wij op onze beurt ons niet discriminatie jegens nozems ten schuldig maken. Wat de sendiscriminatie betreft, kwam Filmcentrum geeft de film een duidelijk naar voren (de verdedi- zevental discussievragen mee, o.a. ger wees hier sterk op) dat hier vr 5. Hoe uw houding zijn als zeker erotische factoren een be- Uw zoon/dochter/'broer/zuster een langrijke fol spelen. a s ievenspartner van ander ras thuis kwam voorstellen? vr. 6 Moet Nederland maatregelen ne- Deze bijeenkomst in Arnhem men te8en van buiten- was een uitnemend voorbeeld van ^"dse' arbeiders? Vr. 7: Stelling: wat de film in het vormingswerk w« Nederlanders hebben veel kan bereiken. Men werd volledig minder neiging tot rassendiscrimi- met de neus op de problemen Machteloos andere mensen geduwd en dat is buitengewoon nuttig want vroeg of laat kunnen deze prolemen onze eigen problemen worden. Boven dien: wij mensen hebben altijd en overal te maken met onze mede mensen en maar al te vaak staan seert, laat deze dan niet voorbij wij machteloos, omdat wij ons niet gaan, want het is hoogst nuttig op de hoogte heben gesteld van en uitermate boeiend. wat er onder de mensen leeft. De EV. GROLLE natie dan sommige andere volken zoals bijv. Engelsen en Amerika nen. Acht u deze stelling juist? Vragen om. alvast eens ovei na te denken. Als Filmcentrum eens voor uw groep of club zo'n vormingsbijeenkomst organi- Toen ik onlangs aan een examentafeltje zat, terwijl de HBS-kandidaat een frag ment las uit Ter Braaks In gesprek met de vorigen (over Hofwyck) viel mij zowel de heldere stijl op als de hautai ne toon van het stukje. Onze verhouding tot een bepaalde schrijver doorloopt een ge schiedenis. Een criticus is geen onthecht brein, maar een mens met zijn historie, aanleg, leeftijd, voorkeur. Ge durende Ter Braaks beste ja ren had ik met zijn werk wei nig contact. Ik vond het bril jant, maar de lange academi sche zinnen rolden over mijn hoofd als de woorden van een prediker hoog in de lucht. Vermoedelijk was ik niet hij de tijd en begreep ik niet vol- doende waarover het ging. Pas in 1950 ongeveer kwam ik ertoe zijn verzameld werk door te lezen; toen eerst stond de figuur Ter Braak le vend voor me. Op ongeveer gelijke wijze verging het mij met E. du Perron. Het conflict in het tijdschrift Forum ligt alweer dertig jaar ach ter ons. De aanleiding was een voor die tijd nogal vrijmoedige no velle. Virginia, door Victor Varan- got. De roomse Vlamingen (sinds begin 1934 had Forum een Neder landse en een Vlaamse redactie) hadden bezwaren van godsdienstig- ethische aard. Zulke bezwaren wa ren wel de laatste, die de Neder landers konden aanvaarden. Wie precies wil weten wat er voorge vallen is (oorlogen behoren nu eenmaal tot de geschiedenis), kan dit nu te weten komen uit een boek van Maurice Roelants, dat getiteld is Roman van het tijd schrift Forum, of Les liaisons dan- gereuses. Het boek bevat brieven van Menno ter Braak en Maurice Roelants, epistels van Marnix Gij- sen, Raymond Herreman, Gerard Walschap en Doeke Zijlstra, com mentaren van Maurice Roelants, enkele wederzijdse rechtzettingen door Victor E. van Vriesland en Maurice Roelants en tenslotte de twistappel van Victor Varangot: Virginia. Natuurlijk is het boek een uitgave van Uitgeverij Nijgh Van Ditmar, 's-Gravenhage- Rotterdam; het werk telt 233 blad zijden en kost 9.90. Vlaanderen moest erbij. Een breed, liberaal gebaar, maar liberaliteit onderschat wel eens :n godsdien De godsdienst moet een privé-aangelegenheid blijven, maar wat is zulk een godsdienst dan waard? Niets. Daarbij komt dat het hier rooms- katholiéken gold, met op de achtergrond een machtige clerus. De kiem van de ontbinding zat er, van het begin af aan, in. Dit niet te hebben gezien, is m.i. Zijlstra's fundamentele fout ge weest. Niet enthousiast Een twist is een soort examen voor het karakter. Op deze wijze kan een ruzie werkelijk belangrijk worden, want alle betrokkenen openbaren hun aard. Wie Roelants' boek leest, krijgt een aardige kijk op alle betrokkenen. En het nare is dat men over niemand enthou siast kan zijn. De intellectualist Ter Braak was eerlijk, moedig en consequent. Maar hij leefde in een moedwillig gereduceerde wereld. Wat buiten zijn heldere blik viel en ook belangrijke zaken bin nen de reikwijdte van zijn blik, poëzie b.v. bestond voor hem niet, of nauwelijks. Zo is het niet moeilijk zichzelf superieur te ach ten. Roelants, roomse Vlaming, le vend in een land met herinnerin gen aan de Bourgondische cultuur en grenzend aan het Franse taal gebied, trekt de horizon ruimer. Voor hem is het leven veel inge wikkelder. Zijn oordeel is veel meer genuanceerd, maar zijn stijl veel minder recht op de man af. Hij schrijft in een soort clair-ob- scur, met fijne kneepjes en half verborgen wendingen en een inslag van diplomatie. Hoe meer genu anceerd men wil schrijven, des te meer dient men op helderheid en duidelijkheid bedacht te blijven. Citaten Toch zegt Roelants fraaie dingen. Ik geef u enkele citaten. „Menno ter Braak en Eddy du Perron wa ren uiterst zelfbewust scherpzin nig, cassant, soms zelfs voor elkaar. Hun meningen waren heel dikwijls boeiend. Zij voedden er een prach tige vriendschap mee en verhieven zich samen hoog boven hen. die anders dachten dan zij. Gekoppeld waren zij inderdaad raspaarden van de Nederlandse geest" (bl. 89). „Wat men aan erotische zegbaar heid wint, biedt geen volledige compensatie voor het verlies van een sacrale levensvisie" (bl. 11). Tegenovergestelde ideologieën kun nen in bepaalde personen worden verzoend. Zij zijn echter als aders die ook in de beste marmersoorten lopen. Doen er zich harde schok ken voor, dan splijten zij daar" (bL 199). Nu ik toch over examens sprak: bij geschiedenis komen nogal eens de Belgische grieven van omstreeks 1830 ter sprake. Er zijn nu eenmaal in de historie wortelende verschil len, die geen Groot-Nederlandse of Beneluxgedachte zomaar ongedaan kan maken. Roelants schrijft op bl. 36: „Gaat de evolutie naar een geïntegreerde of naar een uit twee gefedereerde deelgebieden bestaan de Nederlandse cultuur? Mijn ant woord is: mocht onverwacht de in tegratiehypothesis werkelijkheid worden, dan nog is het mijn stel lige overtuiging, dat het filigraan der verscheidenheid van onze per soonlijkheid er duidelijk zal blij ven doorheenlopen." Actuele vraag Maar de eigenlijke kern van het Forumconflict is de nog steeds actuele vraag of religie mag meespelen bij de beoorde ling van letterkundige produk- ten. Ter Braak c.s. ontkende het recht aan de roomse mede redacteuren, op christelijke wijze „geëngageerd" te zijn. En zo is het vandaag nog. Vrijwel elk engagement is aanvaardbaar, behalve het christelijk engage- Virginia is een mak verhaaltje bij wat tegenwoordig gedrukt wordt. Ik weet niet in hoever Ter Braak en Du Perron blij geweest zouden zijn met hun literaire na zaten. maar hun opvattingen heb ben gezegevierd. C. RIJNSDORP NIEUWE BOEKEN voor U besproken Principieel Afijn afkeer voor literaire ru zies overwinnend, moet ik erken nen dat het om principiële dingen is gegaan. De grondfout ligt vol gens mij b\j de uitgever Doeke Zijlstra. Deze idealist was tevens zakenman genoeg om uit te zien naar een commerciële basis die mogelijkheden in zich borg. En de zon gaat op, door Ernest Hemingway. Uitgave Contact, Amsterdam. telde Amerikanen, die de tijd doodt met feesten, nachtclubs, drank en liefdesavonturen. Wan hopig zoekt men naar een zinvol bestaan in een zinloos schijnende wereld. Een van deze Amerikanen is Ernest Hemingway, winnaar van de Nobelprijs in 1954 en enige jaren geleden om het leven geko men. In „The sun also rises" beschrijft Hemingway dit milieu, dat door Gertrude Stein „the lost generation" (de verloren genera tie) werd genoemd. Hoofdpersoon is een oorlogsinvalide, die in de franse hoofdstad werkzaam is als correspondent van een Amerikaans persbureau. (215 blz., 6.50). In het kader van het Hol- Juffie h" SLJSSfSi 1' land Festival, viert het Haags Gemeentemuseum op eigen Bewondering houtje een grandioos jeest. J ,r In het ..Woord vooraf dat de dat gewijd is aan elf meesters uitzonderlijk fraaie cataiogus SS (nom) van de Haagse School. opent ^^S^lSen^zich twe€ werken volledig' rePre: f1«f Ho Ich^üv' nftV wil sentatief voor zijn eminent kunste- Deze manifestatie op grote af of A v? in An naarschap zijn. Khaa' SS vSdef. &J2L2 de bus komt. mogelijk wel om de grotere allure en de klaarheid van inzicht en opvatting, dan zijn broeders in de kunst konden opbrengen. Van hem ziin er o.a. het aquarel een stalin- weergevende, alsmede het - conciuaeeri veraer. aai ae ouaeren hooggeschatte gebroeders hergroepering van het werk tot steeds vervuld zijn van eer- Maris (al bij hun leven legenda- herwaardering te geraken en het bfedige bewonSng maar d^t h^t risoh!) zijn zeer ruim vertegen- dS mzet üi wezen6een6daad werk b'j d€ jongere generaties niet woordigd: Jacob, met het innige deze opzet m wezen een aaaa mHet nrentenhoek maar ook met van rehabilitatie is schitterend verwezenlijkt. De kleine printbijbel, en De volmaakte Hollandsche keuken meid. Uitgave A. W. Sijthoff, Leiden. Twee bijzonder prettig uitge voerde boekjes, waarvan het eerste versoheen in 1736 en het kook boekje in 1761. De uitgever heeft begrepen dat hij niemand diende met het overzetten van de oor spronkelijke tekst; daarom heeft hij van elke pagina een cliché gemaakt. De illusie een echt oud boek te lezen, met alle charme die dat heeft, heeft men dan ook voortdurend. Vooral de printbijbel, bekende teksten die half in tekst en half in tekening zijn uitgebeeld, is soms ontroerend. Het kookboek geeft een bijzonder interessante kijk in de Hollandse keuken, waar meer kruiden werden verwerkt dan in de tegenwoordige tijd. Eén ding is jammer: de beide boeken hebben een imitatieperkamenten band. Dat was bepaald niet nodig, (per deel ƒ12,90). Wonen met dieren op e«n flat, en: Honden die niet iedereen heeft, door Jan van Rheenen. Uitgave P. van Beikum Az., Amsterdam. Twee aardige boekjes voor men sen die wat meer over huisdieren en hun verzorging willen weten. In het eerste geeft de auteur advies over dieren die men met succes in een flat of kleine woning kan houden, in het tweede be spreekt hij een aantal hondenras sen die van overal ter wereld over onze grenzen komen. Beide uitga ven. die met deskundigheid en liefde voor het dier zijn geschre ven. zijn van foto's voorzien. Trijs ƒ5,90; deel 1 90 blz. deel 2 73 blz.) ..Het prentenboek", maar ook met het gedurfde (vooral in die tijd!) De afgesneden molen". Hoogte zijn contributie, moge- uintjes"; „De kleine bovenal het magni- aanslaat. ogen we op onze eigen erva ring tijdens de openingsavond af- Dr. Jos de Gruijter. een van de gaan dan durven we met de hand Punten - initiatiefnemers, mag met grote op het hart hierop te antwoorden Jjk jd, gatubrtjes voldoening terug zien op hetgeen dat wij u.toluitend (en speciaal r,ohst maar bovenal hier bereikt is. temeer waar dit onder de xmge en extravagante ™k.e. met_ ae.MM dijn trnns zijn zwanezang betekent, kunstenaars, maar nok onde omdat hij binnenkort afscheid zal zeer jeugdige kunsthistorici.) een gaan nemen van het museum we- 'aaiend enthousiasme hebben vast- gens het bereiken van de pen- gesteld voor de meesters op sioengerechtigde leeftijd. Gerard Bilders: „Oosterbeek". "ook ~Ondef~de broer Willem, met zijn van licht doorzogen koebeesten („Koe aan slootkant" no. 74), maar natuurlijk op wie, ook met tata-elen het oneindige ?"de™ag;„ babb5,ad Elf meesters Pionier eend tot („Eenden", i. 77). Wie kon als hij een echte zomerstemming zo weergeven? Voor het bewijs van zijn macht op dit gebied, vindt laat zich horen en lang niet alleen met zijn zo hogelijk gewaardeerde bravourstukken („Hoofdkerk Trier") maar ook met eenvoudiger zaken zoals die onvergetelijke schets die hij van een preekstoel wist te maken (no. 9). izienlijke Elf meesters slechts, van de Men velen, koos hij uit om hier als bijdrage w het ware mee te bewijzen, hoe Gerard BildenTdle 0| geweldig groot de smaakver- nog droop van de romantiSc, de geen'doek mee"--/- schuiving is, vergeleken bij het nieuwe ontwikkeling die komende zjjn onvrede met tijdperk waarin de schilderijen wa$. al voorvoelde: Hoe-zinvol dat resultaat hem ei hun ontstaan vonden: precies een eeuw na zijn dood (8 maart 1865) hij hier als een der Zelfs ook in verhouding tot P'oniers wordt belicht, ofschoon dertig, het decennium waarin Jo2ef israëls en Joh. Bos- het museum zijn poorten open- boom de eigenlijke grondleggers deze beroemde school zijn .„.wine v~- ionjste van de de zo jong gestorven broers, Matthijs, de stille dromer. tty* d!e die later in zijn Londense tijd, afstaan, omdat het bereikte eindeloos deed poetsen" aan het werk. Van hem is hier het briljante „Montmartre" waarmee hij. rond zijn dertigste, zijn meesterschap bewees, maar ook het van r jpe kleur ge6atu- reerde „De vrouw met de geiten" van een viertal jaren later. Willem Roelofs, ziet men er met zijn „plein air" schilderijen als „Kortenhoef" b.v., maar ook nog Weiland met werken waar de licht romanti- sahe toets de boventoon voert („Weidelandschap met vee"). x>k zij, men ziet n glorie van Dei DOSDOOm Dan is er nog de onvolprezen Mauve, die van zijn schaapskudden vaak een zaak van commercie maakte, maar die hier luisterrijk over het voetlicht komt met éen van de „goeden" in dit genre de „Herder met (uitgaande!) kudde", bovendien nog volop te bewonde ren in „Larense vrouw" en in „De koeienhoedster", maar ver boven dit alles uitgaand „Oud echtpaar" Als of het gisteren gemaakt was. zó modern! levendige herinnering Haag bijeen, waarbij het aldra an de grootse schouw duidelijk wordt, dat J. H. Weis die toentertijd werd gehouden en senbruch onbetwist als markt is gekomen: Maar wat hij werkelijk waard is, laat hij weten in „Was aan de lijn"; „II vient de loin", maar zeker ook in het magnifieke „Gele en rode rozen"! Om niet te vervallen in een wat dorre summing up, moeten we noodzakelijk een eind aan ons gejuich maken met het releveren van een meester die chronologisch, eerder genoemd zou moeten zijn, maar die we opzettelijk voor het laatst bewaarden, als het ware om er eens de aandacht op te vestigen, van hoe grote betekenis deze man in de ontwikkeling van „het nieu we" was. Een feit, dat men zo licht geneigd is te vergeten, wan neer men denkt aan zijn „huileri ge" exclamaties, zoals „Langs moeders graf' bijv. Die zal men hier (gelukkig!) tevergeefs zoeken, wel zijn er daarentegen, het ver rukkelijke aquarel „Zelfportret", maar ook (even gelukkig!) het waarlijk schokkende portret, zijn kunstbroeder Willem Roelofs ge- U kunt ervoor terecht tan. medio augustus aan de Haagse -adhouderslaan. GUS KORDING Vallei van het vuur, door Charles Howc. Uitgave De Boe kerij, Baarn. Dg Amerikaanse auteur Howe geeft de belevenissen van vijf Amerikaanse militairen ir. de Ko reaanse oorlog Vijf mannen mei vijf verschillende karakters, met vijf verschillende opvattingen over eer. dapperheid, oorlog, leven en dood. Vijf mannen die toch steeds raakpunten met elkaar krijgen. Howe heeft de gedachtengangen van de vijf proberen te volgen. Het is interessant en boeiend boek Schots en scheef, door Guy Gilpatric. Uitgave De Spaarne- stad, Haarlem. Eén omnibus over een bekwame machinst van Schotse origine, Co lin SL Andrew Mac-Throckle Glencannon, die in de wandeling alleen maar bij zijn laatste naam wordt genoemd. Glencannon haalt op zijn schip, een Engelse vracht vaarder, verschillende rare streken uit. Zijn grote liefde voor pure Schotse whisky is daar niet vreemd aan. Sommige avonturen zijn aardig, andere ronduit flauw. (215 blz., 3.90).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 20