Iedere dag wachten honderden Kongolezen op „mama dokter" Papoea-christenen strijden tegen de cargo-cultus MET DE EVA DE HARTOG WILDERNIS IN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 3 JULI 1965 H droog. De dag was lang geweest en warm, vochtig warm. Van tijd tot tijd was de regen met harde slagen neergevallen op de warme straten en huizen van Leopoldstad. Maar toch hadden we ons hele programma afge werkt: Een bezoek aan het centrale kantoor van de Raad van kerken en zendingen van de Kongo. Een bezoek aan het lec tuurcentrum ,,Leco". Een bezoek aan de directeur van het bijbelgenootschap. Een bezoek aan een chris ten-journalist. Een lunch met Amerikaanse zende lingen die het radiowerk leiden. Een diner van te sterk gekruid gazellen- vlees laat op de avond, toen we over onze ergste honger heen waren. En om kwart over negen had den we nog tegen elkaar gezegd: „We kruipen in bedDe ventilator zoem de en bracht in de te kleine kamer, die we met z'n drieën moesten delen, nauwelijks enige afkoe ling. Het laken was eigen lijk al een te zware vracht. In de kamer naast ons zaten een paar Kongolese predikanten naar een voor een bepaalde ziekte Franse radlO-Ultzendingte zetpil nodig; had en liet zo luisteren. Op de brede nMes" fi*—- veranda hoorde we stem- men in een Kongolese Dorpen taal. En opeens was daar die verbaasde Nederlandse vrou wenstem: „Ze liggen al in ichzelf ph de Drie weken lang trok onze kerkredac teur met twee collega's door het hart van Afrika om een studie te maken van het christelijk lectuurwerk in het kader van de Brood voor het Hart-actie, waarvoor op giro 500100 nog altijd niet helemaal de benodigde anderhalf miljoen gulden bij een is. In Leopoldstad maakte hij kennis met een verpleegster van het Leger des Heils, kapiteine Eva de Hartog uit Schevenin- gen, die in de wildernis de dorpen be zoekt om de mensen medische 'hulp te verschaffen. Het Leger des Heils heeft altijd de naastenliefde in de praktijk gebracht. William Booth trok de wildernis van Oost-Londen in. Eva de Hartog, een eeuw later, werkt in de letterlijke en geeste lijke wildernis van Kongo. In haar brandt het vuur van het eerste uur. Dwaalde twee weken geleden een on zer redacteuren door die donkere wijk van Oost-Londen om een moment-opna me te maken van de plaats waar het Le ger des Heils begon, nu laat onze kerkre dacteur een dag zien uit het leven van één van de duizenden officieren die de voet stappen van William Booth drukken in verre continenten. Holland l,aar weer oeslurcn lielpt zij de orouwen toch meestal rooi nets. Maar dp mannen moeten altijd heialen. Dez ionge man. die griep had gehad, kreeg een aanta itaminepillen. Uit het borstzakje tan zijn overhentc rol; hij een grote hoeveelheid franken, zeker tooi 120 .\ederlandse guldens. Gewillig betaalde hij, t ooi i ktca gegeven om met haar verf zijn eigen afdeling op te laten knap pen. Hij belooft dat hi] er iets aan zal laten doen. De volgende week hoort ze dat hij de man die zijn eigen kantoor heeft opgeknapt in de gevangenis heeft laten gooien. Even is ze sprakeloos van zoveel onrecht. Dan stapt ze op de administra teur toe en zegt voor het gehoor van al haar patiënten dat ze er niet aan denkt nog langer in zijn dorp te helpen. Eerst die man uit de gevangenis en haar kamer opgeknapt, anders komt ze niet terug. Ze stapt in haar „Dear old Dutch" en rijdt weg. Twee we ken later komt de administra- De man was op weg naar een ons een avondmaaltijd te berei- in Nederland geschreven. Het teur naar Leopoldstad om te congres van féticheurs in Leo- den. Dan zeggen we „neen". En begin van medewerking is er. vertellen dat alles in orde is en poldstad. Onderweg werd hij op haar eigen toon commande- alstublieft terug ziek. Zijn eigen middelen baat- ren we: „Daar komt niets van „Als jullie er nu eens over kennelijk had hij in. Trek wat anders aan, zoek schreven", zegt ze. ^Ve knik- of ze w komt. Later hoort ze dat de ten niet druk van de bevolking die niet al te veel vertrouwen in een restaurant uit waar je graag „mama dokter niet kan missen zijn collega's. In ieder geval wil eten en ga met je vriendin, ken» want tegen deze Vrouw zo groot geworden is, dat hij kwam hij bij haar. Evenals al majoor Pijsel (ook een Neder- kun je geen „neen" zeggen, wel bakzeil halen moest. haar patiënten kreeg hij een landse) met ons mee.' aantal pillen: „Vanavond twee, Féticheur Polikliniek twee en 's avonds twee, de dag De volgende donderdag is ze daarna drie +maal jSén.'^Genezen „Misschien", vervolgt ze, „is er wel iemand onder jullie lezers die een instantie er Aan tafel werden oude herin- ™>r warm kan maken". We se bezoeken gaan door. En middels zijn er al weer dele;_ ties gekomen van andere dor- ronde. Dat kon hij niet voorko- ken gemeenschappelijke kennis- woorden, want ze is al bezig men: „Heb je het al gehoord? sen. Maar al spoedig is Eva de \e beschrijven 'hoe ze zich "daar" ook" niet "zou Mama dokter heeft een féti- Hartog al weer alleen aan het zo>,n rijdende kliniek voor- kunnen komen. Want „mama cheur genezen J001?'/' "tff ee" IcrlanSen' stelt, 's Avonds laat, als we dokter" heeft een goede naam. Doodmoe rijden we tegen het Naast de ambulance, die ze nu i Gaat er niet het verhaal van die vallen van de schemering naar heeft, zou ze zo graag een °P ve°. naar net zen- medicijnman, die bij haar huis. We zijn stil, onder de rijdende polikliniek hebben, dingshuis waar we logeren, kwam om genezing te zoeken? indruk van het werk dat we Dan zou ze nog meer dorpen zeggen we tegen elkaar: Ze Het verhaal is nog waar ook, al van zo nabij aanschouwd heb- kunnen bereiken. Dan zou ze de Uot dot die riidpn is het misschien van mond tot ben. Maar Eva de Hartog wil al mensen nog beter kunnen hel- mond een beetje gegroeid. haar keuken induiken om voor pen. Ze heeft al vrienden de polikliniek er komt. 550 jaar geleden op de brandstapel Maar ze doet wel meer. Als ze niet verlies voelt ze diep en geld voor een nieuwe tas bezit ze Terwijl zij bezig is in de hut. de lange rij patiënten heeft komt er een jongen van een Kapiteine Eva de Hartog afgehandeld, gaat ze weer heeft de dorpen uitgekozen, de vrouw toe. Ze knielt neer en waar in het geheel nog geen vraagt: „Waar woont u?" Het is medische hulp was. Ze komt op een afstand die deze zieke on- een vaste tijd in de week en mogelijk meer kan afleggen. Er tje ruit de tas waar ze ook komt, tachtig, hon- is slechts een beweging met niet helpen, jaar of veertien. Hij heeft iets waarvoor zij misschien interesse heeft. Hy biedt haar ten ver koop haar eigen hechtgarnituul- Ze kan hel (Van onze kerkredactie) herdacht hoe 550 jaar geleden het concilie van Kon- üanz begon (1414/'18), herdenken de protestanten een ge- rukt het de beurtenis, die met de vorige onmiddellijk samenhangt: 550 bed!" Het licht knipte weer derd, soms driehonderd patiën- haar aan. Er werd geklopt en we ten staan al op haar te wachten. wisten alleen maar te roepen: In ieder van de dorpen is ze - -- uuiawnueis um *,ij uc uui«e- jii A U 11 pon nornlppfistpr hpnt begonnen in de open lucht. Ze aan het opleiden is duidelijk meester moeten roepen. Een gesteld, nadat hij door hei concilie als ketter veroordeeld 1 heeft zelfs wel bevallingen in te maken, dat de vrouw naar paar uur later zit de jongen in was. mag u binnenkomen, anaers de openlucht moeten verrichten. ;iuis gebracht moet worden. Ze de cel. Hij bekent met drie moet u even wachten." Ze Maar meestal zinnen de men- wordt voorzichtig in de ambu- vrienden de auto opengebroken nodig om de verpleger jongen uit de hand, grijpt hem jaar geleden (6 juli 1415) werd de Tsjechische kerkhervor- de ve%leeghJlp°-ed'ie 7e StanVrf Vaf '7e toge' mer Johannes Hus °P de brandstapel in Konstanz terecht- Hus geldt met zijn voorganger de Engelsman John ii uc uien- uiuiui uuuitiLiHiy i ii uc u'iiuu- vrienaen ae auto openeeoroKen --ï a 1 inr was een verpleeqster en ze sen al gauw op een oplossing, 'ancewagen geladen. Even later te hebben. Ook de vrienden ^.7 belangrijkste „voorloper van de Reformatie - „„7. „7 7n honnn opdat „mama dokter" niet de hobbelen we over het mulle worden gegrepen, maar haar tas Minstens evengroot is zijn betekenis als nationale held der tens ook al omnen. co oegon hel£ dag in d£ brandende zon zand maor de brede za„dweg en de verdere inhoud - - - - - onze kennismaking met een behoeft te staan. In een dorp wordt een zandpad. Plotseling verdwenen. van de meest opmerkelijke bood de burgemeester haar een zitten we muurvast en er zit vrouwen die wij in Centraal- kleine kamer van een admini- niet anders op dan dat we de weru eeil hutje Van panmannen "»n de Hartog, kapiteine van net gebouwd. Voor zichzelf vragen sprekend aan dat ook wij Leger des Heils, verpleegster, deze mensen niets. Ze wachten handen uitsteken. Zo is deze vroedvrouw, tandartse als het graag in de open lucht, als ze kapiteine: Ze kan 1 m.., mnmn rink. maar geholpen worden. indenken dat iemand moet zijn, en de „mama dok gr slaan jonge mannen bi], de taak die op zijn weg komt tervoor honderden en du> Ogenschijnlijk is er niets met zal onttrekken, zenden Kongolezen, die ver hen aan de hand. Mama dokter van de medische centra van iaat hen de tong uitsteken. VerloStaS r,7. 7-*7. l," _:-i. keert zich dan om naar ons en haar afhankelijk zijn bij ziek- zcgt. Die heeft een grjepje Het kan haar razen(j en te en ongeval. Ze kwam ons gehad. Hij krijgt een paar vi- tegelijkertijd verdrietig ma- uitnodigen om een dag met taminepillen van me." Maar er ken. als er mensen zijn die haar haar de wildernis in te trek- staat ook een vrouw bij met de i„ de weg komen. Nog maar een ken om iets te zien van het aan .het ho.oM' ™?r W11 m?1 !M"r.me?- huis dragen. Eva de eeds Tsjechen. Dit laatste deel van zijn levenswerk zal bij de herdenkingsplechtigheden in Praag op de voorgrond staan. Als ze dit vertelt kijken wij De Tsjechische autoriteiten hebben de oprichting van een i We reizen door monument aangekondigd en de restauratie van het huis, In Konstanz zal het accent huidige concilie (in 1963) uitge van de grond. En we zeggen: daarentegen vallen op Hus' re- sproken heeft. Als we terug zijn zullen wé ook formatonsche beteken^ bij de vertellen van die tas van kapi- herdenking. De plechtigheden Archivaris teine Eva de Hartog, want er dragen daarom moet een nieuwe komen Administrateur karakter, omdat de Een groot aantal room: vijfhonderdste verjaardag van tholieken zijn bezig met Hus' dood (midden in de eerste actie voor een postume her wereldoorlog) niet officieel her- opening van het proces tegen Daar was ook die administra teur van het dorp, waar zij een eigen kamer kreeg. Het ge- de bouwtje is maar klein. Rechts is zijn kantoor, de ruimte links dacht kon worden. Rehabilitatie P Niet alleen protestantse theo- Hus. Zij staan onder leiding van de stadsarchivaris van Kon stanz, dr. Otto Feger, een auto riteit op het gebied van de „hussiologie", die de bewijzen handen meent te hebben, dal het Leqer des Heils dat tog bekijkt het papiertje dat de dacht veilig'op een geheel mag zij inrichten als haar „po- logen, maar ook historici vragen ln handen meent te hebben, dat f t voorvaderen v?Soêd' f 16i daarts- ...:t rin~„ C/.J10- verpleeghulp haar in de handen afgesloten binnenplaats stond, hkliniek Het gebouw is sme- zich af, of Rome nu niet kan ?r. êr°ye fouten zijn gemaakt p 7 Praaë al yier jaar tuil zeggen door deze Sche- veningse wordt verricht. Natuurlijk namen we de uit nodiging aan. De volgende dag reeds stapten we in haar ambu lance-Volkswagen die ze „Dear old Dutch" (mijn ouwe trouwe Hollander) had gedoopt. Ik vyas zelf die dag haar eerste patiënt. Een felle aanval van Kongolese spit had mijn rug in een stijve, halve hoepel veranderd. Kapi teine De Hartog, die we al gauw Eva gingen noemen (op haar eigen verzoek), dook in haar lir medicijnentas en gaf me een paardemiddel dat al gauw zijn uitwerking deed voelen. Resoluut Dat was „mama dokter" ten voeten uit. Resoluut, direct en vol vertrouwen: „Hier heb je pillen. Neem er nu twee, over twee uur nog twee, na het eten twee en vanavond twee, dan ben je er morgen vanaf." Of het de pillen waren of baar bevel, weet ik niet, maar ik was er de volgende dag van af. Op die zelfde manier behandelde ze haar patiënten. In lange rijen stonden ze in de dorpen reeds op haar te wachten, meestal in de brandende zon. Een verpleeghulp nam de temperatuur op; ze keek in hun ogen, naar hun tong, voelde eens hier en klopte eens daar en dook dan in haar tas. „Luis ter zei ze dan. Alleen als ze zetpillen uitdeelde moest ze duidelijk maken dat die niet moesten worden opgegeten. Dan gaf ze aanschouwelijk onder- Vijs, koos er een baby uit, die verpleeghulp haar drukt. Ze laat het staat l de handen afgesloten binnenplaats stond, likliniek". Het gebouw is sme- zich af, of Rome nu niet kan - 40.5 Een ruit is stukgeslagen en haar "g, maar ze vindt al gauw een besluiten tot rehabilitatie van blJ de behandeling van de zaak O en werd hoogleraar en rector aan de universiteit van Praag en hofprediker van de Boheem se koning Wenzel. Hij verkon digde daar openlijk verschillen de leerstellingen van Wyclif. Hij keerde zich tegen het bedorven pausdom en wilde een hervorming van de kerk op grondslag van een bijbels chris tendom. Hij verlangde predi king in het Tsjechisch, de avondmaalskelk ook voor leken en een terugkeer van de kerk tot de apostolische eenvoud. Maar hij was het beslist niet met Wyclif eens in diens strijd tegen de transsubstantiatieleer. Zo op het oog lijkt Hus, vooral in het licht van de huidige ontwikkelingen in de Rooms- Katholieke Kerk, dus bepaald niet ketters meer. Maar andere rooms-katholie- ken (en onder hen is de beken de Weense kardinaal König) wijzen er op, dat de voornaam ste reden, waarom het concilie van Konstanz Hus veroordeelde, zijn kerkopvatting was. Hus leerde, dat de ware kerk de - gemeenschap der uitverkorenen vijftiende eeutv zon vooraanstaande jSi waarvan niet de paus. maar rol speelde. Op 6 juli 1415 werd hij Christus het Hoofd is. Niet het levend verbrand, vanwege zijn „ket- ambtelijk priesterschap en de tertjen tegen de kerk van Rome. objectieve voltrekking van de sacramenten, maar alleen het hebben aangetast, maar alleen bezit van de Geest doet delen in de verworden middeleeuwse het heil, zo zei Hus. kerk gezond hebben willen ma- Bovendien, zo zeggen deze ken- rooms-kathoiieken, heeft Kon- Het is niet ongewoon, dat een stanz alleen maar de excomnru- nageslacht schuld belijdt om nicatie bevestigd, die de aarts- de tempera- verlostas is gesIolenT Maanden- man die bet we' .w'l schoon de Bohemer. Bij de herdenking teêen Hus. tuur onder de oksel", verklaart lang had ze voor deze tas met maken. Van haar eigen kleine van het concilie vorig jaar heeft Ook veel ze. Maar ze heeft zich al weer zijn voor haar kostbare inhoud salaris koopt ze witkalk voor de de minister-president van Ba- tholieke theologen zijn omgekeerd, roept de vriendin- gespaard. J" nen en zegt hun dat ze de 's Morgens komt ze tot de vrouw önder een boom in de ontdekking dat alles weg is, schaduw moeten neerleggen, juist als ze wordt geroepen Een dubbele longontsteking. De een te helpen. In de dat niet haar kamer, maar die blauwe verf voor de den-Württemberg, Kurt-Georg ning, dat Hus nooit veroordeeld ii de binten. De man Kiesinger, de verwachting uit- had mogen worden. De Franse het werk. maar als ze gesproken, dat de Rooms-Ka- benedictijner Paul de Vooght tholieke Kerk bereid zal zijn meent bijvoorbeeld, dat Hus i week later komt ontdekt moet eigenlijk naar een kleine hut is niets aanwezig. van de administrateur gewit ziekenhuis, maar ze durft niet. Met een roestig mes moet ze de opgeverfd is. e tiooa en trouwens, waarschijnlijk is navelstreng doorsnijden als de Ze roept hem ter verantwoor- Paulus VI aan het begin van de van' de Reformatie beschouwd van «n arme i er toch niet direct plaats. Mama baby er is. Met een lianendraad ding. Hij heeft immers opdracht tweede zittingsperiode van het mag worden. Hij zou nooit kreeg de kans de „zaak-Hus" te rangschik- geen ketterse leringen verkon- ken onder het pauselijk „ver- digd heeft. Deze theologen zeg- zoek om vergeving", dat paus gen, dat Hus niet als voorloper hierin had. Hofprediker Jan Hus werd in 1369 als s (Van onze kerkredactie) Waarom zijn de blanken zo rijk? Deze vraag kwam bij de inwoners van Nieuw- Guinea op, toen in de herfst van 1943 Ameri kaanse en Australische troepen op het eiland land den, om het op de Japan ners te heroveren. Zij za gen honderden schepen over de zee komen en hun vracht uitladen voor de blanke soldaten. Mensen, die kort tevoren nog in het stenen tijdperk hadden ge leefd, keken verbaasd naar de reusachtige voorraden van alle mogelijke bege renswaardige goederen, van vlees-in-blïk tot zak lantaarns. Uit de vraag naar de rijk dom van de blanken ontstond de „cargo-cultus", die thans met name in het Oostelijke deel van het eiland, dat on der Australisch bestuur staat, de gevaarlijkste bedreiging vormt voor de jonge kerken. Tegelijk betekent het een toenemend politiek gevaar. Al gauw na de oorlog tra den in verschillende streken van Nieuw-Guinea mensen op, die beweerden, dat zij het geheim van de „cargo" (een Engels woord, dat „la ding" betekent) ontsluierd hadden. Zij zeiden: De gees ten van onze voorvaderen zijn ons goedgezind en sturen ons uit het dodenrijk sche pen over de grote zee, om ons de ladingen (de cargo) te brengen. Maar wat gebeurt er? De blanken staan klaar, zij weten het toverwoord en nemen de voor ons bestemde goederen in ontvangst." Wilde jacht Een wilde jacht ontstond onder de Papoea's naar het geheimzinnige toverwoord. Men ging de levenswijze van de blanken tot in de kleinste details nabootsen, om maar in het bezit van de cargo te komen. Dorpen werden ge bouwd in de stijl van Ameri kaanse legerkampen, waar door men in militaire colon nes ging marcheren. Lan dingsbanen werden aange legd met nagemaakte vlieg tuigen als grote lokvogels voor de grote zwaarbeladen vogels uit de lucht, die ver wacht werden, wel kwamen, maar hoog overvlogen. Niet alleen voor de heiden se bevolking, maar ook voor vele christen-Papoea's was het onbegrijpelijk, waarom God de Papoea's al die goe deren onthield, die voor de blanken vanzelfsprekend wa ren. Zo kon het gebeuren in Bongoe, in het Noordoosten van Nieuw-Guinea, waar een vermaard cargo-profeet woont, dat alle christenen terugvielen in heidense ge bruiken en de kerk en de christelijke school in de steek lieten. In Kalasa ge beurde het, dat drie van de vier Papoea-dominees hun gemeente in de steek lieten, om een leidende rol in de cargo-cultus te gaan spelen. De kleine jonge lutherse kerk in Oostelijk-Nieuw- Guinea heeft daarom nu be sloten tot een geheel nieuwe aanpak van de strijd tegen de cargo-cultus. De generale synode heeft een geloofsbelij denis opgesteld, die een dui delijke afzwering van de cul tus inhoudt. Maar de synode begingen. Zo staat er in Genève tevoren had uitgesproken En een monument, dat daar in 1903 tenslotte heeft het nageslacht door protestanten werd opge- zich niet zozeer gestoten aan de richt, waarmee zij hun leedwe- veroordeling zelf, als wel aan zen uitspraken over het ter de wijze, waarop de Duitse dood brengen van Michael Ser- koning Sigmund, die Hus eön het aandeel dat Calvijn vrijgeleide beloofd had, zijn woord brak. Bevel Het ziet er dus niet naar uit, arme boer geboren. Hij dat de archivaris van Konstanz te studeren zjjn zin zaj kj-jjggn en de Rooms- Katholieke Kerk haar kans waarneemt, door Hus bij dit eeuwfeest te rehabiliteren. Het meest bedenkelijke is misschién wel het volgende: In het kader van de Hus- herdenking zal maandag in Konstanz speciaal voor predi kanten, geestelijken en leraars een forumbijeenkomst worden gehouden over het thema „Con formisme zedelijke moed geweten". Een van de forumle den zou de r ooms-katholieke studentenpater Leopold Welsër uit Stuttgart zijn. Op grond van een interventie van de aartsbis schop van Freiburg (tot wiens diocees Konstanz behoort) heeft deze pater van zijn orde (de jezuïeten) bevel gekregen, zich op 5 juli niet in Konstanz op te houden. Voorlopig wil de Rooms- Katholieke Kerk blijkbaar offi- Daarom hebben enkele Pa poea-christenen een in- en verkoop genootschap opge richt, die Mamasoe heet. Ma- masoe wil overal in het land winkels openen en tegelijk voor de export van inheemse produkten zorgen, opdat de Papoea's zo een aandeel in de welvaart krijgen. De Duitse zending heeft Mama soe een kapitaal van 300.000 mark gegeven om op gang te komen. Mamasoe zal een be langrijke bijdrage kunnen leveren, om terugval in het heidendom van de Papoea christenen in Oostelijk- Nieuw-Guinea te voorkomen. cieel nog niets met Hus te maken hebben. Of pater Welser zich wel of niet aan dit gebod zal houden, hij heeft in ieder geval de gelegenheid gekregen om op ongedacht actuele wijze over het forumthema te mediteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 16