„Als danser heb je iets van
nomadennatuur in je"
een
Berlijn: veel films, zon en
optimisme
maar?
Jaap Flier en Willy de la Bye:
„Het publiek heeft ons
erdoor gesleept
Prijs aardgas in vele
gemeenten te hoog
Prins sprak in Gouds
dialect Lafeber toe
Aardgas in
Amsterdam
goedkoop
1
DONDERDAG 1 JULI 1965
DEN HAAG Beiden 31 jaarDe één eenpaar dagen ouder
dan de ander. Hij in een blauice spijkerbroeklichtblauwe
trui, colbert. Daarboven een expressiefdonker gezicht
met het inktzwart haar. Zij in een met fronsen afgezette
blauwige blouserok, een beige leren hoedje wat scheef
op het blonde haar, waaronder een beweeglijk gezicht.
Allebei in een andere richting op zoek naar een rustige
lioektafel in het uiterst neutraal getinte Terminus tegen
over het station. Want hij is dol op hoekjes zegt hij met
een zachte stemdie door een zekere indringendheid toch
tot luisteren noopt.
Jaap Flier en Willy de la Bye, weg uit de ruime, door de
drukte wat rommelige repetitielokalen aan de slordige
Koningstraat in een spaarzaam vrij uur tijdens de vele
eindeloze festivaldagen van met z9n tweeën zo'n 30 uur
per etmaal werken.
Jaap Flier en Willy de la Bye, het dansersechtpaar dat on
geveer zes jaar geleden met zeven andere dansers het initia
tief heeft genomen tot de moeizame opzet van het nu alge
meen geivaardeerde Nederlands Dans Theater.
essentieel voor hen geworden. De dans
is hun dagelüks leven.
Willy: ,.En het geweldige van de dans
is dat je je hele lichaam kunt gebrui
ken. Wat wij doen is het gezondste
dat er te doen is. Dansers blijver
langst fit". En de opmerking van haar
man dat je er alleen wel een kleine
hartvergrotin0 bij oploopt laat ze maar
voorwat hij is.
Bekijks
In het oog springende keerzijde
de medaille is soms. dat deze dag ln dag
uit weerkerende lichamelijke bezigheid,
bij voorkeur in het front van levens
grote spiegels een zekere ijdelheid wel
ln 'de hand werkt. Het altijd zo r
schoots mogelijk bekeken worden tot
ieder detail van de pink, speelt hier
vanzelfsprekend een belangrijke rol. En
als een danser dan op een gegeven mo
ment geen rol meer wil spelen, waarin
je lelijk moet zijn, hapert er toch iets
dat wil nog wel eens voorkomen.
Zo'n uitwerking heeft het beroep, niet
op Jaap en Willy. Wel is duidelijk dat
het gewoon rond kijken, op straat
lopend of aan een cafétafeltje zittend,
méér dan de doorsneemens, een ont-
idng vinden tegenover dat voort
durend bekijks naar den vleze, wat ze
in hun werk ondervinden, bijvoorbeeld:
„Jaap moet je zien, daar achter je, een
/rouw met een hond met een gek strik-
kie, geen gezicht". En Jaap. min of meer
Jaap Flier en Willy de la Bye aan
het repeteren in het gebouw van
het Nederlands Dans Theater aan
de Koningstraat.
Het ligt in niemands bedoeling
om al te veel oud zeer od te rake
len. Feit is dat er op een gegeven
moment een aantal dansers niet
langer bij het Nationaal Ballet van
Sonia Gaskell wilden blijven en dat
Jaap en Willy, nog maar een paar
jaar getrouwd, zelf iets op touw
wilden zetten. Er was vrijwel geen
geld. Ze moesten het maar doen met
een steeds groeiende goodwill bij het
publiek. „En het publiek heeft ons
erdoor gesleept", zegt Willy zonder
aarzeling. „Veel instellingen waren
ons gratis behulpzaam, busdiensten
reden bijna voor niets, studenten
wilden de meest driftige campagnes
voeren, met borden over straat lo
pen en zo, dat het zo toch niet lan
ger kon met ons, zonder geld". De
sympathie van vooral de jongeren,
die gewoon bleven komen kijken, is
er voornamelijk de oorzaak van dat
het N.D.T. nu een gevestigde repu
tatie heeft, beschikt over grote re
petitieruimten in een voormalige
kleuterschool, waar de verbouwing
nog steeds in volle gang is en nu
voor de derde maal een succesvol
aandeel heeft in het wereldver
maarde Holland Festival.
Scheuren
Het N.D.T. heeft het dit Jaar niet
makkelijk. Gérard Lemaitre, een van
de solisten in „Entrata" stootte zijn
teen en scheurde een stuk kraakbeen,
precies een van dc dingen die een
balletdanser bepaald niet hebben kan.
Jaap Flier moest zijn plaats innemen
en mede daardoor kwam zijn nieuwe
choreografie van Strawinsky's Or
pheus niet voldoende ingestudeerd en
moest van het festival-programma
vervallen. Willy de la Bye scheurde
een ribweefsel en is slechts tot dan
sen en glimlachen in staat doordat de
huisarts een flinke hoeveelheid pijn-
verdovende middelen heeft voorge
schreven. Vrij laconiek merkt ze op
dat het in ieder geval niet verder kan
scheuren en dat dèt dan tenminste
nog een geruststelling is.
Westelijke wind
DE BILT, Een depressie is over
Scandinavië naar de Oostzee getrok
ken. Aan de achterzijde ervan stroom
de koele lucht van de Noordzee naa
onze omgeving. Tengevolge van deze
ontwikkeling werd de zeer warme
lucht boven het vasteland van Europa
in zuidelijke richting teruggedrongen.
Dit ging in Frankrijk, België en Wcst-
Duitsland gepaard met talrijke on
weersbuien. Een volgende storing lag
vanmorgen bij IJsland. Deze beweegt
in de richting van Schotland en de
Noordzee. Op de nadering ervan zal
de wind in ons land morgen uit het
westen waaien, waardoor het koele
weer zal voortdurenOok wordt later
de kans op wat regen of motregen
ZON EN MAAN
Vrijdag 2 juli: Zon op 4.25, onder 21.0
maan op 8.14, onder 23.46.
Maandag 5 juli: Eerste kwartier.
Hoogwater Scheveningen
Vrijdag: 5.13 v.m.; 17.46 n.m.
Strandverwachting
Een storingsfront bij Schotland trekt
naar het zuidoosten, hierdoor morgen tij
delijk meer bewolking, met kans op
bui. Later weer ophelderingen, een
tige, vrij krachtige noordwesten wind.
Nog te koel. Overdag 16 tot 18 graden.
Zeewater 15 graden.
Vooruitzichten: noordwestelijke lucht
stroom houdt 'het licht onbestendig en te
koel.
HET WEER EN EURO!'A
Rapporten hedenmorgen teven uur
Stockholm half b
Oslo onh
Kopenhagen onb
Ondanks deze tegenslagen is de
presentatie van het N.D.T. in Sche
veningen bijzonder goed ontvangen
Onze kunstredactrice schreef in haar
bespreking zelfs over „de avond van
Jaap Flier", wat terecht kon worden
opgemerkt omdat hij immers Gé
rard Lemaitre moest vervangen.
„Ja", is het commentaar van Jaap.
,.de mensen moeten op den duur
wel misselijk zjjn geworden
myn gezicht". In ieder geval blijkt
wel dat er door het N.D.T geen
flauwe pas op de plaats gemaakt
wordt. „We hebben haast ruzie met
ouders en vrienden omdat we geen
tijd voor ze hebben, maar we zien
ons zelf bijna niet meer", aldus
Willy.
Uitersten
Maar de spanning van het beroep is
voor beiden ondertussen een levens
voorwaarde geworden. „Als je iets cre-
eren wilt moet je op de uiterste punt
van je zenuwen staan. Je bent niu een
maal danser omdat je toch iets van een
nomadennatuur ln je hebt", zegt Jaap.
Zijn vrouw wil daar niet direct aan.
maar wordt het even later toch met
hem eens, want, al noemt ze zichzelf
honkvast en verafschuwt ze de inter
menselijke spanningen die bU ln groe
pen levende kunstenaars nu eenmaal
aan de orde van de dag zijn, de spanning
van het bestaan zelf, het optreden, het
vertonen, het lichamelijk bewegen, zou
ook zij voor geen prijs willen missen.
En haar echtgenoot doelde ook niet zo
zeer op de trekzucht van zijn nomaden,
alswel op de karakterinstelling dat hij
onregelmatigheid verafschuwt, maar gek
wordt als hij onverhoopt een paar we
ken achtereen ln een routinebestaan
leeft. „Met andere woorden, je bent al
tijd getikt", zegt Willy grinnikend en
daar komt het dan in grote trekken wel
op neer: Niet kunnen leven zonder
uitersten, daar zozeer In vervallen, in
opgaan cn ln vermoeien, dat je aan het
eind van het seizoen serieus moet gaan
oppassen dat je geen hooglopende ruzie
r 2 27 12 0
dstil 32 18 7
5 30 23 0
6 26 14 2
1 31 17 4
2 29 16 21
BERLIJN Met veel zon en optimisme is hier het XVe Internationale
Filmfestival (vanouds „die Berliner Filmfestspiele") begonnen. De lei
ding heeft geprobeerd van de bittere, ja zelfs boze kritiek, die in vorige
jaren over de Berlinalc is uitgstort lering te trekken en heeft met een
handige zet een van de heftigste criticasters uit de kring der filmjour
nalisten in de keuzecommissie voor het filmfestival opgenomen. Het re
sultaat moet men nog afwachten. Ongetwijfeld zet zich echter de reeds
vele jaren op te merken neiging voort minder de ster van oude allure en
het daarbij horende handtekeningenjagend sensatiepubliek in het middel
punt te plaatsen dan wel de kritische toeschouwer van wat er op film
gebied geboden wordt.
Het eerste hoogtepunt ln het compe
titieprogramma vormde de Engelse
bijdrage „Repulsion" (Ekel noemt
men de film hier oftewel: Afkeer) van
Roman Polanski. Deze Jonge regisseur
baarde reeds eerder opzien met zijn
korte films: „Twee mannen en een
kast". ..De dikke en de dunne", en
„Zoogdieren". In 1963 leverder hij met
„Een mes in het water" 'een Poolse
productie) zijn eerste speelfilm, die
evenals zijn korte films het beste
deed verwachten voor de toekomst De
1933 in Parijs geboren Pool Polans
ki groeide tweetalig op en is tegen
woordig in de filmateliers van zowel
het oostelijk als het westelijk halfrond
harte welkom. „Repulsion" draai
de hij in Engeland. In Frankrijk meen
de hij voor deze film niet de goede
■erkatmosfeer te kunnen vinden en in
Polen zou hij vermoedelijk geen draal-
vergunning gekregen hebben.
Waarover gaat het In „Repulsion"?
Een aardige, jonge schoonheidsspecia
liste, die bij haar zuster woont ont
popt zich, als zij twee weken alleen ln
haar woning verblijft, als een geestes
zieke moordenares. Twee mannen wor
den haar slachtoffers. Afschuw en af
keer van het andere geslacht zijn d®
oorzaken van haar misdaad.
Polanski wilde aanvankelijk, zoals hij
zegt uit deze stof een griezelfilm ma
ken, maar tijdens de opnamen dreef de
film hem tot een psychologische stu
die, die alleen nog maar in de uitbeel
ding van de waanvoorstellingen trek-
van het griezelgenre vertoont. Men
ontdekt als „peten" van zijn stijl: Luis
Bunuel en ten dele ook Ingmar Berg-
waarbij de regie zorgvuldige zin
een schone beeldwerking ver-
Bovendien houdt deze film, naar men
mag aannemen, ook voor het kritisch®
van vakmensen, in dit geval van
psychiaters stand.
Aan zijn titel „Repulsion" doet de
film volkomen recht Anders dan bij
voorbeeld bij Ingmar Bergman
„Als in een donkere spiegel" het ge
val was is hier de uitbeelding
onappetijtelijke waanzin niet onderge
schikt gemaakt aan de uiteenzetting
geestelijke problematiek, maar
de bedoeling van de film zelf. Iedere
vraag naar de oorzaken van de ziek
te, naar haar zin- of on-zin ln het le
ven van de mens en de maatschappij
wordt vermeden. Het koele registreren
van de regisseur fascineert en stelt te
leur tegelijkertijd.
conflict en een huiveringwekkend ein
de van de handeling op een onver
kwikkelijk niveau af.
W til SU n gen blut
Bekoring van kostbare aankleding,
van scenische arrangementen en film-
kleurgeving bood de Wcstdudtse bijdra
ge Walsungenblut", die Rolf Thiele
naar motieven van de gelijknamige no
velle van Thomas Mann gemaakt had.
Het gaat hier om een liefde tussen
een broer en een zuster. Bij Thomas
Mann begrijpt men dat hier een kri
tische schildering wordt gegeven van
de degeneratie ln de hogere kringen,
die geen materiële zorgen kennen en
door lediging hun esthetische ge
voelens tot in het perverse kunnen
koesteren. Bij Rolf Thiele evenwel
wordt dit een onkritische, zU het ver
bazingwekkend goed aangevoelde uit-
Consumen tenbond meen t:
Via gaskraan
tekorten
goedgemaakt
DEN HAAG Het is bepaald on
toelaatbaar dat via de gaskraan ge
meentelijke tekorten worden goed
gemaakt of andere op zichzelf mis
schien schone verlangens worden
gerealiseerd. Dit verklaart de Ne
derlandse Consumentenbond in het
De grond in
En deze hele dispositie schijnt dan
ook noodzakelijk te zijn voor dit be
roep. waar het grootste deel van het
publiek, zoals ze dagelijks aan den
lijve ondervinden, maar vreemd te
genaan kijkt. „Nee, je moet niet dan
sen omdat het zo gemakkelijk gaat.
Wie zo werkt valt het snelste af. Je
moet dansen voor de kunst, uit nood
zaak, niet omdat het toevallig lekker
gaat. Want hoe verder je komt. hoe
moeilijker het wordt. En als je het
dan af laat weten, ga je onherroepelijk
de grond in". Ze zijn het hier samen
duidelijk over eens. Leeftijd heeft er
volgens hen niet zo bar veel mee te
maken. Hun vriend Scott Douglas in
Amerika, die ook niet meer zo piep
jong is. werd met stug werken zeker
niet minder, maar dringt juist gestaag
naar de top.
Zeer vereerd
Zelf zijn ze allebei voor balletbegrip
pen vrij laat met dansen begonnen. Wil
ly op haar achttiende („mUn moeder
wilde dat ik eerst de hbs afmaakte) en
Jaap op vijftienjarige leeftijd. Beiden
n half jaar al solist, maar
ondanks een zekere trots vinden ze dat
in feite idioot. De ontmoeting tussen
Jaap en Willy voltrok zich uit de aard
dc zaak ook op de Spitzen. Willy
mocht eens anderhalve stap met Jaap
dansen en voelde zich zeer vereerd en
er in het gesprek toch concessies
de romantiek worden gedaan, voegt
Jaap er bescheiden aan toe dat hii zeer
vereerd was dat hij later met haar mocht
trouwen.
Samen dansen vormt geen handicap voor
hun huwelijk. Integendeel. Willy: „Het
is juist fijn dat we samen dansen. Als
je als danseres een man hebt die op
kantoor zit. is het vaak heel moeilijk
om te blijven dansen. Als je zo'n hele
dag bezig bent geweest, ben je soms
vreselijk moe en dat moet een man
dan kunnen begrijpen".
De conflicten, die dan kunnen ontstaan
monden vaak uit in kiezen of delen.
Dat hebben Jaap en Willy meer om
zich heen gezien. „En ik vindt een ka
pot huwelijk heel wat erger dan een
gebroken danscarrière", aldus Jaap.
Maar dit overigens terzijde. Dergelijke
gevaren schuilen niet in hun eigen
krijgt met de anderen, die uiteraard huwelijk integendeel dit leven
Getcoon samen
En met zo'n klein incidentje blijft
er dan helemaal niets meer over van
een eventuele indruk dat dansers
maar rare mensen zouden zijn, een
misvatting waar ze samen maar al
te vaak op stuiten, wanneer ze een
lezing houden voor gezelschappen die
variëren van aankomende priesters
tot meisjes van de huishoudschool.
Nee dat gaat zeker niet op voor Jaap
Flier en Willy de la Bye. Gewoon
twee mensen die getrouwd zijn.
Hoe lang? O jee dan moeten we te
rug rekenen. De auto hebben we een
jaar, tv twee jaar, ons huis drie jaar
en toen zaten we al ongeveer vijf jaar
by het danstheater, dus zeg maar acht
jaar, ach zo belangrijk is dat niet,
maar je ziet wol, we worden rijker
en rijker. Twee mensen die toeval
lig hetzelfde beroep hebben, samen
leven en werken, tien vogeltjes heb
ben, twee poezen in het vooruitzicht,
waarvan ze hopen dat ze de vogeltjes
met rust laten en het allemaal hele
maal niet anders willen.
jongste nummer van de Consumen
tengids.
Volgens deze bond houdt slechts eer
klein aantal gemeenten zich aan hel
tariefstelsel, ontworpen door het Samen
werkingsorgaan van de aasleverende be
drijven. Dit tarief houdt rekening mei
een acceptabele winstmarge.
Tot de gemeenten die zich aan dit
tarief houden, behoren, aldus de Con
sumentenbond, een tiental steden
waaronder Rotterdam en Rijswijk.
Ongeveer 550.000 gasverbrulkers pro
fiteren van deze tarieven maar een gro
ter deel, geschat op 750.000, betaalt veel
al hogere prijzen. De bond meent, dat
de meeste gevallen geen redeliike
grond aanwezig is voor het heffen
in hogere tarieven
De Consumentengids raadt haar lezers
in de gemeenteraadsleden te bewerken
tot het bedingen van een lagere gasprijs.
Andere instanties zijn aldus het blad
hiertoe niet bevoegd.
In het artikel wordt tevens een over
zicht gegeven van dc gastarleven ln
aantal gemeenten ter vergelijking
met de door het Samenwerkingsorgaan
opgestelde tarieven.
Parit ime par
Voor het overige liepen tot nu
enige films met overtuigende sfeerta-
kenende momenten. Zo opende de Fran-
episodefilm .Paris vue pa:
met bijdragen van Jean Douchet, Jean-
Luc Godard, Jean-Daniel Pollet Eric
Rohmer en Jean Rouoh het festival.
Opgenomen met een 16 min ci
pakt de deels amusante, deels v
lende film het Pa rij se klimaat toch al
door prettig spontaan aan. Deze film
liep niet in de coim>etitle mee. maar
de zogenaamde Informatiever ton ln -
waarmee men de voorstellingen in
het festivalhuis wat interessanter en
beter aanspreekbaar wil maken als ln
voorafgaande jaren het geval was. toen
met tweederangs films uit achter
gebleven filmlanden het aantal va
competitiefilms wilde volmaken.
Kung sleden
Ook de Zweedse bijdrage in de com
petitie. „Kungsleden" (De Konings
weg) toonde vóór alles kwaliteit ln de
atmosfeer. Deze debuutfilm van d«
jonge regisseur Gunnar Höglund pro
beert aanvankelijk met overtuigend
de beleving van het landschap
•n wandeling door hot gebergte te
verbinden met dc conflicten van
liefdesverhouding. Hij glijdt dan echter
het uitbuiten van erotische scènes,
het onnodig invlechten van een raseen-
Zilveren anjers uitgereikt
AMSTERDAM Prins Bernhard heeft
vanmorgen als regent van het Prins
Bernhard Fonds aan drie Nederlanders
de ..zilveren anjer" 1965 uitgereikt. Deze
onderscheiding wordt jaarlijks toegekend
hen. die zich op cultureel gebied
dienstelijk hebben gemaakt, dit jaar
de 72-jarige incasseerder A. P. M. Lafe-
lit Gouda, de 63-jarige kolonel b.d.
C. J. W. van Waning uit Reeuwijk en de
75-jarige jonkheer F J E, van Lennep
uit Amsterdam.
De heer Lafeber ontving de onderschei,
ding voor zijn tweedelig standaardwerk
over het Goudse dialect. Koloncd Van
Waning voor zijn instelling van het
„stamboek ronde en platbodemjachten".
Jonkheer Van Lennep wegens zijn ver
diensten als chroniqueur van de petite
histoire" van een belangrijke bevolkings
groep uit het verleden in zijn ..Honderd
jaar Hartekamp" en ..Latc regenten" en
voorts voor zijn activiteiten als bestuur-
"ïr van tal van culturele verenigingen.
De heer Lafeber was de eerste, die uit
handen van de Prins de zilveren anjer
ontving. „Die zoon van baander Lafeber
heeft het toch maar knap gedaan", zo
sprak de Prins de man toe in het Goudse
dialect, waarover de heer Lafeber een
tweedelig standaardwerk heeft samenge
steld. Deze zoon van een Goudse arbeider
de touwslagerij, zo vertelde de Prins,
werd reeds op 15. 16-jarlge leeftijd ge
troffen door het bestaan van dialecten.
Gouda bezocht hij vele mensen. Hij in
casseerde echter meer dan alleen de dub
beltjes der armen. In het grote kwitantie-
boek. dat hij steeds mee moest dragen,
noteerde hij telkens op de blanke strook,
jes het typische dialectgebruik, dat hij
tegenkwam in drie- tot vierduizend ge
zinnen. Dit werk groeide uit tot een
unieke verzameling van het Goudse dia
lect, welk werk binnen afzienbare tijd
onder auspiciën van de Koninklijke Aka.
demie van wetenschappen zal worden
uitgegeven,
Hoogland heeft
gezagscrisis
HOOGLAND Een gezagscrisis bij
de plaatselijke overheid heeft ertoe
geleid, dat Gedeputeerde Staten van
Utrecht is verzocht een onderzoek in
te stellen naar de oorzaak van de
bestuurlijke moeilijkheden. De ge
meenteraad heeft daartoe besloten.
Er zouden allerlei factoren zyn die een
sfeer van wantrouwen, verdachtmaking
en onbehagen in het dorp hebben te
weeg gebracht. Zo wordt gezegd dat de
burgemeester geen sterk bek id zou
voeren en dat bepaalde hoofdambtena
ren willekeurig zouden optredéh- De
raad is overwegend K.V.P
precieuze levens-
Tieneridool
Voorts was er een speelfilm uit Ar
gentinië: „Pajarlto Gomez-Una vlda
feliz" (Pajarlto Gomez,- een gelukkig
leven). De film tekent de commerciële
uitbuiting van een jong tienerzanger,
rver diens dood uit toe. Ondanks
pretentievolle enscenering gelukt
het de jonge Argentijnse regisseur Ro-
dolfo Kuhn niet het belangrijke en bo
venal actuele thema nieuwe en origine
le aspecten toe te voegen.
Denemarken toonde de Cinemascope-
film „Two" (Twee) van Palle Kjaerulff
Schmidt. - een sceptisch bekeken lief
desgeschiedenis van Jonge mensen,
braaf zonder happy-end, maar verder
geen betekenis.
Eva Hoffmann-Krauze
AMSTERDAM B en W van
Amsterdam hebben de gemeenteraad
voorstellen gedaan over de definitieve
tarieven voor levering van aardgas,
die er op neer komen dat de kleine
verbruiker gemiddeld 15 procent min
der zal gaan betalen dan bij levering
van stadsgas en de grotere 19 tot 52
procent minder.
W menen voorts dat het niet
juist zou zijn het aardgas bij de kleine
/erbruikers te introduceren met een vry
aanzienlijke prijsverhoging. Daarom heeft
het college voorgesteld voor deze ver
bruikers van het SROG-advies af te
wijken en voor hen een algemeen tarief
(zonder vastrechttarief) te handhaven
en de prijs te bepalen op 30 cent per m3.
Op deze wijze zal dan de kleinste ver
laging van de prijs vergeleken met het
huidige tarief 15 procent bedragen, het
geen B en W billijk voorkomt. Wel wen
sen zij ter compensatie van het vastrecht
bedrag van deze groep een verhoging
van de andere groepen van het SROG-
tarief met f3,- per jaar.
Een en ander betekent dat Amsterdam
in de rij der gemeenten een bijzonder
goed figuur zal slaan. De tarieven zullen
er nog lager liggen dan in Rotterdam,
waar al zulke gunstige tarieven gelden,
en véél lager dan in Den Haag, waar
vooral de kleinere verbruikers (alleen
kook. en geysergas) het aardgas duur
zullen moeten betalen.
PERSONALIA
Aan mr. A. Maa&sen is op zijn ver
zoek met ingang van 1 november eer
vol ontslag verleend uit zij nambt van
president van de arrondissementsrecht
bank te Assen-
Vanaf vandaag zal ir. K. van der
Pols optreden als algemeen voorzitter
van de federatie metaal- en electrotech-
nische industrie FME. Hij zal in deze
functie ir. H. Oosterhuls opvolgen.