STUKJES EN BEETJES SPELDJES! Deputaatschap gaat weer aan het werk HUWELIJK MET SAMEN SLUITEN Baptisten in Miami bijeen Een woord voor vandaag CeCm Op verzoek van gerei, synode Synode laat Brielle vrij Wereldcongres vanmorgen geopend Commissies van paus haasten zich niet blijf jong,blijf fit: fiets! DUET Na de moord op Stefanus begint Saulus zijn verwoestend werk. Hij drijft de gemeente uit haar betrekkelijke beslotenheid de wereld in en we lezen: ,Zij dan, die verstrooid werden, trok ken het land door, het evangelie verkondigende." We leven in een nieuwe eeuw van verstrooiing. Vergeleken bij wat wij in onze tijd beleven is de volksverhuizing van de vijfde eeuw slechts „kinderspel". De wereld telt miljoenen vluchtelingen. De Europese landen huisvesten duizenden en nog eens duizen den buitenlandse arbeiders. Er is een trek naar de grote steden ook in het eigen land. Maar in plaats van miljoenen evange listen gewonnen te hebbenhoren we de mensen die zich ergens vestigen veel vaker klagen dat het geloofsleven niet is als vroeger thuis. Ze klagen dat ze niet opgevangen worden, dat ze in de nieuwe omgeving geestelijk zo moeilijk kunnen wen nen. Of ze verliezen iedere band met de kerk. Hoe komt dat? Omdat mensen van mening zijn tegenwoordig dat ze pastoraal verzorgd moeten worden en niet begrijpen dat iedere christen een evangelist behoort te zijn. Ons geestelijk leven is gericht op ontvangen en niet op uitdragen en daardoor zijn we vaak aan de kern van het evangelie niet toegekomen. We lezen vandaag: Genesis 31 25—50. VRIJDAG 25 JUNI 1965 Ja, speldjes-regen bij Celwa pro- dukten. 2 garantiezegels van het zelfde produkt opsturen en u krijgt een speldje van dit produkt. Er zijn 5 Celwa produkten met elk 'n eigen speldje! B.v. CELWA DAMESVERBAND, sneeuwwit wegwerp-verband met hoog ab- sorptie-vermogen. kenmerk voor kwaliteit WARSCHAU Het Poolse parle ment heeft Jozef Cyrankiewicz gisteren herkozen als premier van Polen. Hij bekleedt deze functie reeds sinds 1947, met een onderbreking in de periode 1952'54. Edward Ochob is eveneens herko ren aLs voorzitter van de staatsraad. Beide mannen werden met algemene «temmen herkozen. (Van een onzer medewerkers) MIAMI, FLORIDA De hoge witte hotels aan het Atlantische strand van Miami Beach, Florida, in het Zuiden van de Verenigde Staten van Ame rika zijn 's winters druk bevolkt, maar 's zomers zoeken de Amerikanen liever minder warme streken op. De luchtgekoelde gebouwen geven dan echter wel een heerlijk onderdak aan be zoekers, die het niet aan de oceaan en het strand zoeken, maar die elkaar willen ontmoeten in grote conferenties. Deze dagen zijn duizenden baptisten naar deze prachtige gebieden getrokken voor het elfde Baptisten Wereldcongres dat vanmorgen is geopend en dat duurt tot 30 juni a.s. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Het deputaatschap voor de geestelijke verzorging van zee-, land- en luchtmacht der Gereformeerde Kerken, dat zijn mandaat ter beschikking had gesteld, heeft zich bereid verklaard zijn arbeid voort te zetten. Dit besluit werd genomen tijdens een extra zitting van de gereformeerde synode, die gisteren plaats vond. De synode vergaderde van half tien tot bijna zes uur vrijwel ononderbro ken in besloten zitting om de moei lijkheden rondom de organisatie van het legerpastoraat ui ons land te bespreken. Ter tafel lag een breed rapport van de commissie ad hoc, die in mei door de synode werd ingesteld. Deze commissie stond onder voorzit terschap van mr. dr. J. Ozinga uit Lunteren. Haar taak was de synode te helpen een oplossing te vinden voor {Ie gerezen moeilijkheden. Deze ontstonden voor de synode der Gereformeerde Kerken toen op 21 april de deputaten voor de geestelijke verzorging van zee-, land- en lucht macht hun mandaat ter beschikking stelden. Zij waren van oordeel, dat zij door de gang van zaken in een dusdanige impasse waren geraakt, dat zij nan arbeid niet naar eer en geweten konden voortzetten. Dit be tekende tevens dat zij hun medewer king aan het Contact in Overheidsza ken Militairen (CIO-M), waarin zij vertegenwoordigd waren, opschortten. Bevoegdheden Een persbericht dat na de besloten zitting weid verstrekt, deelt mee, dat „vrijwel alle sprekers het er over eens waren dat een duidelijker om schrijving van de bevoegdheden van het CIO-M en van het Contact in Overheidszaken (CIO) en van de onderlinge verhoudingen van beide organen gewenst is." Naast liet CIO bestaan allerlei gespe cialiseerde contactcommissies van kerken, zoals voor militairen. Ambonezen, vluch telingen etc. Het CIO is in de oorlog ontstaan. Maar door de groei van werk zaamheden en verantwoordelijkheden (Van onze kerkredactie) UTRECHT De gereformeer de synode heeft de kerk ran Brielle toestemming verleend vrij over haar kerkgebouw te beschikken en zo nodig te vér kopen om een nieuwe kerk te bouwen. Daarmee is een einde gekomen aan een merkwaardige verplichting. De kerk van Briel le hoeft niet langer synodale goedkeuring aan te vragen voor verbouw of verkoop van het kerkgebouw. De synode zou in het geheel niet geweten hebben, dat zij zoveel in Brielle te zeggen had, als men daar niet tot de ont dekking gekomen was, dat er een servituut op het kerkge bouw rustte. Het begin ran de geschiedenis is vooralsnog in duisternis gehuld, maar geble ken is dat Brielies kerkgebouw in het begin van deze eeuw ran de synode was. In 1905 kon de toen zwakke plaatselijke gemeente de nood zakelijke reparaties niet bekos tigen. Tot twee maal toe is deze kwestie op een generale synode besproken. Uiteindelijk besloot de synode met 1900 gulden bij te springen. Later is deze schuld tot 1000 gulden teruggebracht In 1908 schonk de synode het kerkgebouw aan de plaatselijke gemeente, hielp haar uit de res terende schuld door 10 jaar lang 100 gulden te schenken. Maar de eis bleef bestaan dat synodale toestemming nodig was voor in grijpende verbouw of verkoop. Met één hamerslag maakte de synode nu een einde aan deze zaak en stelde Brielle in staat een nieuwe toekomst te zoeken. komen steeds meer vragen op. Zijn de gespecialiseerde commissies subcommis sies van het grote CIO, of zijn het commissies naast het CIO? Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat van gereformeerde zijde het deputaatschap voor geestelijke verzoiging vertegenwoordigd is in het CIO-M; terwijl een ander deputaatschap, voor contact met de overheid, vertegen woordigd is in het CIO. Contact Naar wij vernemen zal vanuit de Gereformeerde Kerken contact gezocht worden met andere kerken om te komen tot bezinning op de gegroeide situatie en om te bezien of de organisatorische opbouw van deze contactorganen niet herzien moet worden. Op de voortgezette zitting, die op 31 augustus begint zal. aldus het persbericht, „deze zaak nog speciaal aan de orde komen." Na een „breedvoerig en broederlijk gesprek", aldu, de conclusie die in de Acta van de synode zal worden opgeno men, verzocht de synode de deputaten die hun mandaat ter beschikking hadden gesteld hun werk weer te hervatten. Bij monde van hun voorzitter, dr. B. Riet veld van 's Gravenhage verklaarden de deputaten „con amore bereid te zijn zich opnieuw ter beschikking te stellen." Zending Tijdens een korte, openbare zitting nam de synode nog enkele andere beslui ten. Zo werd besloten dat de deputaten, die verantwoordelijk zijn voor de geeste lijke verzorging van de gereformeerden, werkzaam bij het Euratom-centrum in Italië, voorbereidende maatregelen In de Miami Orange Bowl met zijn 72.000 zitplaatsen rullen de avondbijeenkomsten gehouden worden van het Baptisten We reldcongres. Vanavond houdt daar de president, dr. J. F. So- ren zijn openingsrede. Zondag avond zal dr. Billy Graham er de duizenden toespreken. De staf van de Baptisten We reld Alliantie (in ruim honderd landen zijn er meer dan 26 mil joen baptisten) heeft zich ingezet dit grootse congres, ooit door de B.W.A. gehouden, tot een indruk wekkend evenement te maken. Uit meer dan 70 landen zijn de afge vaardigden aanwezig en de 15.000 plaatsen tellende Convention Hall van Miami was vanmorgen geheel bezet, toen de president dr. J. F. Soren uit Brazilië het Congres opende. Vanavond zal hij zijn gro te openingsrede pas houden in het Orange Bowl Stadion (72.000 plaatsen). De inleidende toespraak was deze ochtend van ds. Herschel H. Hobbs van Oklahoma City, U.S.A. kunnen nemen, opdat dit werk goed kan geschieden. Dat betekent in wezen dat het beroep dat werd uitgebracht op ds H. den Boeft van Veendam (die het al aannam) door de synode werd goedge- Tevens kwam reeds een onderdeel het zendingsrapport aan de orde. De «ynode keurde goed dat de zendingster- reinen, die tot nu toe verzorgd werden door de Paroeba- en de Sumak-commis- sies, in het vervolg zullen vallen onder verantwoordelijkheid van de zendende kerken. De kerken van Groningen, Dren the en Overijssel zullen verantwoordelijk zijn voor Brazilië. De ressorten Middel burg en Rotterdam kregen Roeanda. West-Pakistan valt voortaan onder Am sterdam en Delft, Argentinië onder Leeuwarden en Sneek en Sumatra i waarachtig en betrouwbaar getuigenis Dit betekent dat andere zendingster van r,ftrts6snp<,k4iT1 reinen buiten Indonesië een eigen en gelijke plaats hebben gekregen naast Indonesië. Zij zijn niet langer gebieden waar incidenteel iets gedaan wordt, maar gebieden waarvoor volledige verant woordelijkheid is aanvaard. GELSENKIRCHEN De linkse atheïst Hans Joachim Kaufmann heeft een vergeefse poging gedaan om een andere naam te krijgen. „Hans" is ont leend aan Johannes de Doper. .Joachim" betekent „door God gekozen" en een Kaufmann is niets anders, dan een kapitalist, zo schreef hij in zijn verzoek schrift. Hij wilde Detlev („de man uit het volk") Frieden („vrede") heten. Toen zijn verzoek werd afge wezen, stelde hij via de recht bank een vervolging tegen de staat in, maar ook daar heeft hij de kous op de kop gekregen. Namen zijn niet bed-oeld om uiting te geven aan een ideolo gie, zei de rechtbank. Dr. Velema sprak over bijbelgezag (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM De Bijbel is het van Gods spreken tot de mensen, dat tot stand is gekomen door de Heilige Geest. Dat betoogde dr. W. H. Velema uit Leiden gisteren op de druk be zochte jaarvergadering van de Bond van Christelijke Gereformeerde Vrou wenverenigingen. Het was geen gemakkelijk onderwerp, waarover hij moest spreken: „Ontzag vor het bijbelgezag", maar het feit, dat de keuze van dit onderwerp uit de verenigingen zelf was opgekomen, be- lwijst dat de christelijke gereformeerde vrouwen op de hoogte willen zijn van w»t er om hen heen gebeurt Dr. Velema sprak over de verschillen de theorieën, die er tegenwoordig opgeld 'oen aangaande dc Bijbel. Ze komen o'lemaal hierin overeen, zo betoogde hij, dat zij de Biibel zien als een menselijk boek. Een boek. dat geloof oproept en .coor God gebruikt kan worden om Zich pa-n mem en te openbaren, maar dat ito"^ om"- menreliik blijft. De Leidse pastor accentueerde echter, dat hoewel de Bijbel natuurlijk door 'mensen geschreen is, zij toch betrouw baar en waarachtig. Er moet ons alles '~3n "degen ziin. dat het heil ons op wjize nvereeleverd is. Hier ijets t^wii7«>n De God de Bijbel vraagt geloof. Hij laat Zijn paspoort riet controleren door ons. doua- •ambvnpar*. a'dus dr. Velema. ie --^ere soreker op deze bondsdag, die geleid werd door Dresidente mevr. A. Maris-van der Vegt uit Bloemendaal. was fio opreior-nP->rde F~tterdam«e predikant ds. C. M. Boerma. die vertelde over zijn werk voorz'tt"- van de Stichting Tvje*-,r toi,® Hulnd,"«n«t te Rotterdam. Ds. S. Wijnsma uit Rozenburg sorak het slotwoord. Een gedeelte van de bondsdag were, 's middags door de NCRV uitge zonden. ROME Zowel over de kwestie van de gemengde huwelijken als over de geboortenregeling is voorlopig nog geen verklaring van de paus te ver wachten. Dit valt op te maken uit de toespraak, die hij gisteren heeft ge houden tot een groep van 29 kardina len. Over beide kwesties zijn speciale commissies aan het studeren, maar zij schijnen nog niet tot conclusies te kunnen komen. De herziening van het kerkelijk recht met betrekking tot huwelijken tussen rooms-katholieken en niet- rooms-katholieken noemde de paus een delikaat vraagstuk, dat verdere overweging eist. Gel-ijk bekend wordt er algemeen op aangedrongen, dat het kerkelijk recht zo wordt gewijzigd, dat godsdienstvrijheid voor de niet- moms-kathoLiek wordt gewaarborgd en alleen van de rooms-katholieke partij zal woren geëist, dat hij belooft de kinderen rooms-katholiek op te voeden. De commissie voor de bestudering van de geboortenregeling kreeg van de paus een nieuwe aansporing, om tot een conclusie te komen, opdat hij binnen korte termijn iets over deze zaak zou kunnen zeggen, dat „steunt op de wetenschap en hopelijk ook op Gods wijsheid". De paus hield voorts weer een pleidooi voor de vrede, die volgens hem steeds ernstiger bedreigd wordt. Hij waarschuwde de wereldleiders, dat een nieuw conflict me* de ver schrikkelijke instrumenten van de moderne wetenschap het einde van de beschaving zou kunnen betekenen e zei: „Hij, die een conflict, dat niet gerechtvaardigd is. wil verlengen, moet de les van historie voor ogen houder., dat de gebeurtenissen man nen, die denken ze te kunnen beheer sen, uit de hand kunnen lopen." De paus deelde nog mede, dat hij de statuten van verschillende nationa le bisschoppenconferenties bestudeert. Als deze instellingen goed blijken te functioneren, zou dit een vorm van betere samenwerking kunnen zijn met „onze broeders in het episkopaat" zei de paus, die hierbij duidelijk zin speelde op de voorgestelde „senaat van bisschoppen", een soort van advi serend concilie in het klein. „Wat is waarheid?" zei Ds. Hobbs. toen hij als inleiding op het congres thema prak over „De waarheid, die mensen vrijmaakt". Op de brandende vraag van Pilatus „Wat is waarheid?" door onze tijd in groter wanhoop herhaald dan ooit te voren kunnen wetenschap, politieke macht en eco nomische welvaart geen antwoord ge ven. Ze beantwoorden niet werkelijk de behoeften van onze harten. Wat we nodig hebben, zijn daden, geen woorden. We zien uit naar de waarheid, die een gestalte heeft aan genomen. waarmee we aan de eisen van deze tijd tegemoet kunnen ko- Zo kwam Ds. Hobbs tot de eerstge noemde uitspraak. Christus openbaar de de waarheid, toen Hij als mens op aarde kwam. Daarmee kwam de wer kelijkheid van het goddelijke leven tevoorschijn, maar ook de scheppings macht van God en zijn verzoenende bedoelingen. Deze waarheid staat niet stil, maar werkt door en maakt de mens vrij voor verzoening met God en met zijn naasten. De opdracht tot het verkon digen van dit evangelie is als een voorrecht op.te volgen, waardoor alle volkeren er deel aan krijgen. RAPPORTEN In de morgenzittingen zullen rapporten van verschillende commissies aan de orde komen, die dan In de middagbijeenkom sten nader bestudeerd worden in kleiner verband. De congresdagen zullen inspire ren tot evangelisatie en zending, maai tevens de aandacht opeisen voor dt actuele vragen van deze tijd. In de ochtendtoesprakcn gaat het steeds om „vrijheid": vrijheid en verant woordelijkheid, vrijheid en rechtvaar digheid, wezen en bedoeling van de vrijheid. Maandagmorgen zullen Brooks Hays (die o.a. speciale raadgever van de Presidenten Kennedy en Johnson is geweest) en Dr. G. Taylor uit Brooklyn op dit thema ingaan in verband met de vragen rondom de rassenverhoudini Stellig zal het congres weer een ver! ring aannemen over dit punt. MASSAAL Zondag kunnen de vele gedelegeerden de kerkdiensten in Miami en omgeving bijwonen. De baptisten hebben er ruim honderd kerken met 60.000 lidmaten. Maar in de Convention Hall kunnen ze de bekende negerpredikant dr. Joseph H. Jackson beluisteren en meestal hebben de „negerdiensten" een speciaal karakter. In het stadion zal 's avonds Dr. Billy Graham spreken. De avonden hebben een eigen pro- framma met tal van bijzondere variaties. en koor van 5000 zangers zal meewer ken, een lekespel zal worden opgevoerd. Het Symphonie Orkest uit Miami zal met behulp van een koor met 250 leden een oratorium uitvoeren. Ook jeugd-, vrou wen- en mannenprogramma's zijn voor- PRESIDENT Op elke conferentie wordt voor de nieuwe periode van 5 jaren een andere President gekozen. Ook vindt de herverkiezing van de staf van het hoofdbureau plaats. Negen nieuwe vice-presidenten moeten worden aan gewezen. Verder zullen alle nationale unies uit eigen kring elk een lid van het Uitvoerend Comité kunnen benoe- Een aantal resoluties zal worden voorbereid en aan het congres worden voorgelegd. Deze resoluties -hebben geen bijzonder gezag en zijn slechts een uitspraak van een bepaald con gres. Toch laten ze wel hun invloed gevoelen, want de baptisten zijn grote voorstanders van godsdienst- en ge wetensvrijheid en van rassengelijk- heid. Zo hebben ze in 1934 in de Hitlertijd op hun congres in Berlijn moedige verklaringen afgelegd en ook in Miami zullen ze openlijk getuigenis afleggen van hun houding in het rassenvraagstuk. De wederzijdse hulpprogramma's, de onderlinge samenwerking op zen dingsterrein, het samevbouwen aan vorming en instructie van jeugd en jeugdleiders zijn terreinen, die steeds groter aandacht krijgen van de com missies, die tussen de congressen in aan deze arbeid voortwerken. Gehuwde ex-pred. wordt priester GENEVE Weer heeft een gehuwde ex-predikant, die rooms-katholiek is geworden, toestemming gekregen, cm priester te mogen worden. Het is de 44-jarige Zwitser Francois- olivier Dubuis, die gehuwd is en drie kinderen heeft. Dubuis was predikant in het kanton Waadtland. Zeven jaar geleden ging hij over naar de Rooms-Katholieke Kerk en sindsdien is hij leraar aan een gymnasium en een seminarie in het kanton Wallis. Al spoedig gaf hij te kennen, graag tot priester te worden gewijd, maar dezei dagen kreeg zijn -schop daartoe pas toestemming van het Vaticaan. De wijding zal waar schijnlijk in september plaatsvin- Zwitsers predikant mag met pastoor: (Van onze kerkredactie) GENÈVE Het nieuwe klimaat in de Rooms Katholieke Kerk geeft nog geen reden tot een „ongekwa lificeerde vreugde". Een studie commissie over het gemengde huwelijk van de hervormde kerk in Frans-sprekend Zwitserland, waarschuwt de predikanten, dat zij zich niet al te zeer moeten ver blijden en geen al te grote ver wachtingen moeten koesteren. De positie van de Rooms-Katholie ke Kerk wordt nog altijd bepaald door de bestaande kerkelijke wetge ving. Dat betekent dat gemengde huwelijken die in hervormde gemeen ten worden gesloten niet erkend wor den en dat nog altijd „de rooms- katholieke partner dan automatisch wordt geëxcommuniceerd". Nog altijd is het zo dat de beloften, die moeten worden afgelegd, wil het paar in een roms-katholieke kerk trouwen, de rooms-katholieke doop eisen van alle kinderen die uit het huwelijk voortkomen. Daardoor heeft de protestantse partner geen enkele invloed op de godsdienstige opvoeding van de kinderen. Concessies Tegenwoordig worden er wel con cessies gedaan, aldus deze brief aar de predikanten en gemeenten. Zo wordt soms een huwelijk gesloten in Naar een nieuwe school op 'n nieuwe fiets! Geef 'm nu vast (voor de vakantie) J. Bernlef (in werkelijkheid heel hij H. Marsman) is een van de begaafde jongere auteurs, dichter en prozaïst. Hij heeft de oorlog als kind nog meegemaakt. Kinderen zien scherp en als ze niet simule ren of fantaseren, kunnen ze rake dingen zeggen. Het heeft dan ook volop zin gehad, dat Bernlef be paalde herinneringen aan wat hem in de oorlogsjaren overkomen is, te boek heeft gesteld. De titel ,JStuk jes en beetjes" wijst op het onver mijdelijk fragmentarische van der gelijke herinneringen. Het boek is een uitgave van Em. Querido's Uitgeverij NV te Amsterdam, het telt 140 bladzijden. De auteur heeft zijn herinnerin gen blijkbaar vrij bewerkt, want vóórdat hij begint te vertellen wijst hij erop, dat alleen de oorlog gebeurd is en dat zijn relaas verder op verdichting berust. Hij noemt zichzelf Michiel. Door de honger genoopt, wordt de jongen met paard en wagen naar een bevriende familie op het platteland gebracht. Hij beleeft daar de laat ste maanden van de oorlog en keert na de bevrijding, op dezelfde manier als waarop hij gekomen is, naar Amsterdam terug. Op het dorp gaat hij tijdelijk naar school. Er is daar de onvermijdelijke NSB' er; de dokters vrouw die aan haar man niet genoeg heeft; het sexueel nieuwsgierige, oudere meisje; er zijn de jongens van Michiels klas, zich als zo vaak groeperend rond om een soort leider; er is de neergeschoten Amerikaanse piloot, met wie Michiel een vluchtige ontmoeting heeft en ten slotte beleeft Michiel in het kleine dorp de bevrijding door de Amerikanen. Er moet wel een autobiografi sche kern in het verhaal zitten, want het geheel komt niet uit boven het peil van een behoorlijk geschreven kroniek. Van een psy chologische ontwikkeling bij de jongen merkt men weinig. De ran cune, die Wolkers' jeugdherin neringen zo bitter, maar tevens literair zo indringend maakt, ont breekt. De verhouding van Michiel tot zijn ouders is normaal goed, evenals de relatie met zijn pleeg ouders. Menselijk bezien is dat heel plezierig, maar nu de jongen innerlijk niet zoveel bijzonders doormaakt, blijft het hele relaas wat vlak. Ook stilistisch beweegt dit boek zich op een gemiddeld niveau. De eerste zin uit het boek luidt zo: .Michiel staarde voor zich tussen de lamoenen naar de schamele slap hangende staart van het schonkige bruine paard dat de platte kar moeizaam over de smalle geasfalteerde Als er gestaan had: „Michiel staarde naar de staart van het paard dat de kar over de weg trok" zou men, afgezien van het hinderlijke rijm, ten minste iets zien. Nu worden ons allerlei bij zonderheden verteld, die Michiel op dat moment onmogelijk alle maal tegelijk opmerken kon. In zulke aanvangszinnen is Simenon een groot meester, ik grijp naar een willekeurig boek: La Vieille, De oude dame: Jn de entree, waar het even koud en vochtig was als in een kelder, bleef de commissaris van politie een ogenblik staan, keek op zijn polshorloge, schudde de druppels gesmolten sneeuw van zijn overjas op de tegels, waar ze uitvloeiden als op vloeipapier. Het was vijf mi nuten voor elf." Men zou Simenon op dit punt eigenlijk moeten bestuderen. Na het moeizame begin is Bern lef al gauw op dreef, al komt men b.v. op bl. 30 nog een zin tegen als deze: „Hij volgde een paar laag over het weiland voor hem sche rende zwaluwen." Wanneer over zwaluwen is gesproken en daarna gezegd wordt dat ze „scheren", is de zaak gezond, maar als men eerst iets over „scheren" verneemt en daarna pas hoort dat het sche rende zwaluwen zijn, kan men het niet helpen eerst aan baardscheren te hebben gedacht, al is het maar heel even. Het zijn die kleine storingen, die een goed stilist weet te vermijden. Bijzonder goed daar entegen vind ik de uitlating op blz. 17: „De moffen, dat waren de duitsers. Michiel was met hen opgegroeid" (cursivering van on dergetekende) Dat laatste zinnetje is voortreffelijk, omdat het met die vijf woorden zoveel zegt. Zo ook de uitspraak op blz. 93: „Hardstik- ke achterlijk, dacht hij, niet zon der ontzag" (cursivering van on dergetekende). De volstrekte onge compliceerdheid van de achterlijke Stute imponeert de jongen. Dit zijn weer trekjes, waarin de jongere auteurs uitmunten. De totaalindruk is: een middel matig boek, dat de aandacht wel bezighoudt, maar niet geeft wat men ervan verwacht. Het staat niet op de hoogte van Bernlefs kunnen. C. RIJNSDORP een rooms-katholieke kerk, met „offi ciële" medewerking van een protes tantse predikant. Maar dergelijke diensten lossen de problemen niet op. Zij stichten slechts verwarring, aldus de Zwitserse commissie. Het rapport roept de predikanten op om gemengde paren zowel voor als na hun huwelijk pastoraal te helpen. Het raadt de predikanten ten sterkste af om op een of andere wijze mee te werken aan een gezamenlijke huwe lijksbevestiging met een rooms-katho- lieke priester. Niet meer De predikant moet volgens het rapport zelf beslissen of het wijs is een dergelijke huwelijksinzegening in een rooms-katholieke kerk bij te wonen. Hij moet zidh afvragen hoe zijn aanwezigheid wordt uitgelegd. Een verzoek van het paar om na de dienst in de rooms-katholieke kerk ook nog eens getrouwd te mogen worden in een protestantse dienst, moet principieel worden geweigerd. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Apeldoorn (8e pred-pl W. Kats te Goes; te Terneuzen (2e pred. pl), L. Berger te Halfweg; te Alteveer, Arum, Fijnaart, Giessenburg, 's-Graven- moer, Heeg, Moordrecht. Nederhorst den Berg, Ottoland-Noordeloos, Vijfhuizen en Wirdum (Fr.) kand. D N. Verschoor te Naaldwijk die geen andere beroepen neer in overweging kan nemen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te 's-Gravenhage-Zuid/West, J. Waagmeester te Hasselt (Ov.); te Ka- nanggar (als docent aan de school voor gurus indjil), P. P. Goossens te Schou werzijl. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Nunspeet. J. Bron» te Bunschoten. Bedankt voor Gouda en voor 's-Gra- venhage-West, P. op den Velde te Mij drecht. OLD-GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Kampen, J. v. d. Poel te Ede. EVANG. LUTHERSE KERK Drietal te Leiden. G. Fafié te Hilver sum. J. Happee te Utrecht, dr. C. H. Lindijer te Rotterdam. spaar plezierlgmet IVYLOJVS met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag vooral om de DUET-spaarkaart

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2