GEBOORTENREGELING IET UITSLUITEN Geen co-, maar pro-existentie Het sociologisch instituut wordt gereorganiseerd Een woord voor vandaag „Mag ik een echte kerk?" vroeg Frau Ohlsen Ouderling Birkenbach komt in Bodegraven zijn orgel halen Dr. E. J. Beker 2de conrector seminarium Puzzelhoek 6 8 9 12 Uw probleem is het onze. WOENSDAG 28 JUNI 1965 Eigenlijk zou een mens het verhaal van de dood van de eerste martelaar, Stefanus, telkens opnieuw moeten lezen en her lezen. Lucas geejt ons in het slot van Handelingen 7 een les. Door het leven en de dood van Stefanus leert hij ons, hoe wij met anderen moeten omgaan. De stenen suizen door de lucht. Stefanus valt op zijn knieën en we horen hem hidden: „Here, reken hun deze zonde niet toe." Hier is niets zoetsappigs. Hij spreekt van zonde. Wij zeggen vaak dat een mens niet moet oordelen over een ander, maar dat is niet helemaal juist. Wij mogen de zonde in het leven van die ander niet over het hoofd zien. En als het nodig is zullen we het onze medemensen duidelijk moeten zeggen. Dat deed Stefanus ook: ,Jlardnékkigen en onbesnedenen van hart", zei hij tegen zijn moordenaars. Maar er moet ook dat andere zijn. Wie alleen maar kan ver oordelen, wordt uiteindelijk een hardvochtig mens. Hij wordt zelfs „hardnekkig". En op een gegeven ogenblik veroordeelt hij de verkeerde en raakt Gods oogappel. We mogen oordelen, maar dan moeten we ook kunnen bidden. Als we iemand in het oordeel plaatsen, moeten we naast hem gaan staan en zeggen :,fllaar God, reken het niet toe. Gij hebt mij vergeven. Vergeef ook hem." We lezen vandaag: Genesis 29 15—35. Hervormde synode besluit de Raad voor de zending zich bijzonder gunstig ontwikkelt. Er is uit stekend contact in de Nederlandse Zen dingsraad met de zending van de Gere- (Van onze kerkredactie) HYDEPARK, DRIEBERGEN Op de tweede dag van de zomer- zitting van de hervormde synode zijn een aantal belangrijke beslui ten gevallen: In plaats van de classicale en provinciale commissies van opzicht, komen er nu vijf regionale commissies, waaraan steeds twee juris ten als adviserende leden verbonden zullen zijn. Het sociologisch instituut van de Hervormde Kerk zal gereor ganiseerd worden en het accent van het werk zal meer en meer komen te liggen op kerkelijke opdrachten. Dr. E. J. Beker van Amsterdam is benoemd tot tweede conrector van het theologisch seminarium. Er zal een onderzoek ingesteld worden naar de structuur van het vormingswerk. Het voorstel om de classicale en provinciale commissies van opzicht op te heffen en te vervangen door vijf regionale commissies was reeds op de classicale vergaderingen besproken. Van de 54 classes hebben er 45 tijdig geantwoord. Vijf waren tegen, 18 verklaarden zich voor en 22 classes hadden incidentele vragen. Vooral bleken verschillende spre kers huiverig voor het voorstel om twee juristen aan te trekken. Namens de commissie van ontwerp vroeg dr. H. M. J. Wagenaar zich af waar toch die vrees voor juristen uit voortvloei de. Waar juristen nu reeds lid waren van deze commissies, bleken zij een zeer waardevolle bijdrage te leveren aan de besluitvorming. Uiteindelijk werden de voorstellen aanvaard met slechts elf stemmen tegen. INSTITUUT Het moderamen van de synode kwam met een voorstel om het socio logisch instituut te reorganiseren. Dit wordt nodig, omdat het aantal op drachten voor onderzoekingen af neemt. terwijl de onderzoekingen die nodig zijn, verricht worden door de sociologische instituten van de uni versiteiten of door instellingen van verschillende aard in het maatschap pelijk leven. Daardoor is het accent geheel komen te liggen op de kerke lijke opdrachten. Bovendien is de tijd nu rijp voor een reorganisatie door het vertrekken van een aantal medewerkers naar een andere werkkring. Overwogen wordt nu het sociologisch instituut te doen voortbe staan, maar dan in nauwe relatie tot de commissie voor gemeentevorming en ge meenteopbouw en de Raad voor de zaken van kerk en samenleving. De voorstellen in de nota worden aangenomen. ZENDING (Van onze kerkredactie) LEIDEN Zo om te zien is Adam Birkenbach een flinke stoere vijftiger. Maar toen hij in 1944 voor de oprukkende Russische troe pen uit Joegoslavië moest vluchten liep hij zo'n zware vorm van T.B.C. op, dat het hem niet meer mogelijk was, om als meubel maker aan de slag te komen. En toen hij als bouwvakker ging proberen de kost voor vrouw en dochters te verdienen, viel hij zo ongelukkig van de steiger, dat hij zwaar invalide werd en voortaan met zijn gezin van (minimale) steun moest leven. Birkenbach is een van de duizenden vluchtelingen uit Oost-Europa, die in Oostenrijk terecht zijn gekomen. Hij heeft zijn leven een nieuwe zin gegeven als ouderling van de evange lische gemeente in het vluchtelingen kamp Haid niet ver van Linz in Opper-Oostenrijk. Na jarenlang ge zwoegd -te hebben voor de bouw van een eigen stenen kerk, ds het nu zover, dat hij de kroon op zijn werk kan zetten door in Nederland het kerkorgel in ontvangst te nemen. Hoe kwamen ouderling Birkenbach en de protestanten in Haid aan het contact met ons land? Dat is grotendeels het werk geweest van mevrouw dr. E. A. Franken-Duparc te Leiden, doctor in de oude talen, kandidate in de theologie en beroepen predikante van de doopsgezinde gemeente van Rottevalle. De studente, die in 1956 bij mevr. Franken op kamers woonde ging enige tijd in een vluchtelingenkamp werken en kwam met zulke gruwelijke verhalen terug over de onvoorstelbare toestanden, die daar heersten, dat mevr. Franken wist: hier moet ik iets aan doen. Dat imp was Haid. Adoptie Mevrouw Franken had al wat erva ring in het opzetten van vluchtelin- genacties, maar toen zij met deze actie begon, had ze er geen flauw vermoeden van, waarop dit zou uitlo pen. Ze activeerde gezinnen in Neder land om een gezin in Haid te „adopte ren": een prettig Kerstfeest te bezor gen door pakketten met levensmidde len en misschien wat kledingstukken en dekens. Van het een kwam echter het ander met Kerst 1958 besloot mevr. Franken zelf een bezoek te brengen aan Haid. En wat zij daar zag in de tochtige houten barakken was zo, dat ze wist: hier moet op grote schaal geholpen ,-<• d? *®ding «.ci de orde. In de bespreking deelde ds. P. J. Mackaav mee dat de verhouding tussen de Gereformeerde Zendingsbond (Van onze kerkredactie) HYDEPARK, DRIEBERGEN De Amsterdamse predikant en voorzitter van de Oecumenische Raad dr, E. J. Beker, benoemd tot tweede conrector van het hervormde theologisch semi narium. Dr. A. A. Koolhaas is conrec tor, dr. J. M. de Jong rector van het seminarium. Dr. Beker werd in 1921 geboren. In 1945 werd hij kandidaat gesteld door de provinciale kerkvergade ring van Utrecht en begin 1946 tot predikant bevestigd te Voorhout. In 1951 trok hij naar Workum en vier jaar later werd hij studentenpredi kant te Utrecht. Sinds mei 1963 is ds. Beker voorganger van de Mara- nathagemeente te Amsterdam. Dr. Beker behaalde in 1958 zijn doctorstitel bij prof. dr. G. C. van Niftrik. Hij schreef een proefschrift over „Libertas, een onderzoek naar de leer der vrijheid bij Reinhold Niebuhr en Karl Barth." OUDE KUNST- EN ANTIEKBEURS IN HET MUSEUM HET PRINSENHOF - DELFT - 24 JUNI t/m 14 JULI - 1965 - Invulpuzzel 1 2 3 4 5 |7 2 3 4 5 10 S formeerde Kerken. Ook met de Gerefor meerde Gemeenten is er regelmatig contact. De inkomsten van de zending houden de geldontwaarding bij, maar het werk breidt zich uit, waardoor de uitgaven sterk stijgen. De stijging der inkomsten houdt de welvaartsstijging echter niet bij. Ook werd medegedeeld dat de raad >or, de zending verschillende classicale indingscommissies heeft gevraagd wat daarvan de oorzaken zijn. Gevraagd is: Leeft de zending wel voldoende bij de gemeenten? Wat voor beeld heeft de gemeente van de zending, is het ondanks alle publiciteit toch niet een verouderd beeld? De zending vraagt missionaire gemeenten en het kon wel eens zijn dat de wijze waarop de gemeenten op de zending reageren de geloofscrisis naar KERK EN SCHOOL Uitvoerig werd ook nog aandacht ge schonken aan de Raad voor de zaken van kerk en school. Deze raad schenkt primair aandacht aan het onderwijs godsdienstvakken, maar daarnaast is ook bezinning op een veel breder terrein. De raad is van mening dat de term „kerstening van het onderwijs" niet meer gebruikt kan worden en vervangen moet worden door de uitdrukking: „het bekendmaken van de Naam van Christus in het onderwijs". De noodzaak wordt gevoeld van de oprichting van een instituut voor de godsdienstige vorming, respectieve lijk een studiesecretariaat waar de godsdienstige vorming door middel van het onderwijs bestudeerd en gestimuleerd kan worden. Daar de commissie van rapport gesteld heeft dat het nodig is te zoeken naar de mogelijkheid in Nederland van een al gemene school breekt een discussie los, waarin tal van sprekers pleiten voor de christelijke school. Ook de raad zelf vreest dat de tegenstelling algemene- bijzondere school te veel nadruk zou krijgen. Dat zou een miskenning kunnen zijn van d-e belangrijke positie die de christelijke school ook thans nog in neemt. Na een vrij langdurige discussie wordt besloten dat de voorstellen in de nota zorgvuldig bestudeerd zullen moeten worden, waarbij contact moet worden opgenomen met alle onderwijsorganisa- BENOEMINGEN Tot lid van de Raad voor de zending wordt benoemd: ds. J. W. van Swigchum te Rotterdam; Tot lid van het algemeen college van toezicht, ir. H. Knol, Delft: Tot lid v de algemene kerkvoogdij raad: drs. H. Schuller te Groenekan en J. N. Wagenaar Uithoorn: Tot lid van de Raad voor verhouding van Kerk en Israël: ds. Kampstra te Nijland en als contactpersoon tussen deze raad en de Raad voor de zending, jonkheer L. de Geer: Tot lid var het bestuur van Valkenheide: mr. C. H. var Norden te Leiden; Tot secretaris van hei jonge volwassenen-werk van de Raad vooi het Jeugdwerk: ds. Th. M. Loran tf Bergenthelm: Tot algemeen secretaris van de Raad voor het Jeugdwerk: ds. J. Vuyst. Raad voor Kerk en School 25 jaar •AMSTERDAM Het 25-jarig bestaan van de Raad voor Kerk en School van de Nederlandse Hervormde Kerk zal op 9 september herdacht worden in de jaar vergadering in het Minervapaviljoen, Albert Hahnsplantsoen 2 te Amsterdam. De synodepraeses, dr. G. de Ru, zal het woord voeren. Verder zal de voorzitter van de raad, drs. W. Dekker uit Almelo, spreken over „hervormd schoolbeleid, vandaag en morgen", terwijl de secreta ris ds. O. V. Henkei een terugblik zal werpen op 25 jaar kerk en school. De vergadering begint om half drie. voor Rotaryclubs, Kerk en Vrede, gere formeerde moederclubs enz. En op me vrouw Frankens gironummer (285812) stroomde het geld weldra binnen. Het IKOR liet Wilde Ganzen vliegen voor Haid. Onder auspiciën van de Oecumeni sche Jeugdraad werden twee werkkam pen georganiseerd, waar studenten uit Nederland en Engeland meehielpen aan de bouw van de Evangelische Gnaden- kirch, die uiteindelijk vorig jaar op 21 juni kon worden in gebruik genomen. Mede dank zij de steun, die mevrouw Franken georganiseerd had in Duitsland en Zweden. Weliswaar was alles er nog niet op en aan, maar de kerk stond. In plaats van een orgel hadden gemeenteleden een orkestje gevormd. In het begin van dit jaar schreef mevrouw Franken haar zoveelste bedelbrief: naar de orgelfabriek Eminent in Bodegraven. Het briefje terug was voor de goede lezer duidelijk genoeg: we zullen uw verzoek in gedach ten houden, maar we krijgen zoveel dergelijke verzoeken... Het was dan ook een grote verrassing voor mevrouw Franken, toen zij enkele weken geleden vernam, dat haar voor Haid een kerkorgel zou worden aangebo den bij gelegenheid van de eerste steen legging voor een nieuw bedrijfspand van Eminent in Bodegraven. Morgen zal zij met ouderling Birkenbach. de grote meter van de gemeente in Haid, het orgel in ontvangst nemen. Het orgel zal officieel aangeboden worden aan de Oostenrijkse ambassa deur in Nederland, dr. C. Winterstein, die het dan op zijn. beurt weer ter be schikking zal stellen o De Genade-kerk, die nu spoedig een orgel zal hebben, maar de klokken in de toren nog mist. Frankendie het op haar beurt weer overhandigt aan de ouderling van deze nieuwe kerk. Plicht Ouderling Birkenbach zit er bij, als mevrouw Franken ons haar verhaal vertelt en vult het steeds aan. Tot zij over hem wil beginnen en over wat hij allemaal heeft gedaan vooi kerk. „Das ist ja pflicht" zegt hij en snijdt verder gesprek af. Toch vertelt mevrouw Franken nog dat hij, toen het gras rond het kerkgebouw uitge zaaid was, elke morgen om vier uur opstond, om te sproeien. En mevrouw Franken? Beschouwt zij het orgel als het eind van haar actie? Ik hoop, dat ik het geld voor de klokken ook nog bij elkaar krijg, zegt ze. En er zijn nog wel meer projektjes. Stelt u zich eens voo hebben die mensen in fLats gestopt, waar ze alles met electra moeten doen. En niemand, die ze vertelde, dat ze daarvoor speciale pannen nodig hadden. Straks in Rottevalle zal me vrouw Franken „haar" Haid zeker niet vergeten. Nobelprijswinnaars tot paus Mevrouw dr. E. Franken-Du parc, aan wie het orgel morgen overhandigd zal worden. Natuurlijk werd er al geholpen. De Oostenrijkse regering begon de barak kenkampen te vervangen door flatgebou- Maar juist die kleine dingen: een deken voor een vrouw met rheumatiek. fiets voor iemand, die haast niet lopen kon, een invalidenwagentje, een naaimachine, een föhn voor een vrouw met ademnood, kolen, geneesmiddelen voor een zieke. Bloemen Toen maakte mevrouw Franken kennis met Frau Johanna Ohlsen uit Lithauwen. Deze had maar één wens: niets voor zichzelf, maar een echte kerk uit Holland. Frau Ohlsen kweek te bloemen, die ze op de markt in Linz verkocht: opbrengst voor de kerk. Zo spaarden ook andere kamp bewoners wat over. Het was echter duidelijk dat zo de kerk er nooit zou komen. M.-vrouw Franken ging „bedelen", zo als ze het zelf noemt, voor haar vluchte lingen. Via bladen begon zij een actie. Zij hield lezingen ,""J overal waar zij m NEW YORK/ROME Twee groepen van Nobelprijswinnaars hebben zich tot de paus gericht met het verzoek de huidige houding ten opzichte van boortenbeperking te wijzigen. De ene groep woont in Europa, de andere groep omvat Nobelprijs winnaars uit de Verenigde Staten, Australië en Argentinië. Volgens een functionaris in Rome heeft de paus een „hoffelijk antwoord" gezonden. In de petitie van de geleerden wordt gesproken over geboortenregeling, het lot van ongewenste kinderen en grote bevolkingsaanwas. De petitie volgens de „New York Times" in di plomatieke geheimzinnigheid gehuld. Hij zou via de apostolische delegatie in Engeland overhandigd zijn aan de paus. Kardinaal Cicognani, de staatssecre taris van Vaticaanstad heeft medege deeld dat de belangstelling, getoond door zulk een groot aantal letterkun digen en beoefenaars van de natuur- gevraagd werd: wetenschappen „de paus ontroerd" 1 1 plaats in Drente 2 2 notitieboek 3 3 aaneensluitende reeks 4 4 soort van trekschuit (gew.) 5 5 gem. in Gelderland 6 6 muzieknoot 7 7 plaats in Zeeland 8 12 sus loco (afk.) 9 11 buitenhaven 10 10 boom der tropen 11 9 geslacht van netelachtige planten m de tropen 12 8 de maandgodin Oplossing vorige pnzzel Horizontaal: Vertikaal: 1. geestig-la 2. ergo-oneer 3- emoe-otter 4. selene-Ina 5. Tl.-dreg-Oss 6. e.o.-alles-la 7. Riga-dries 8. eden-en-nol 9. non-gnoe-na 1. Geesteren 2. Ermelo-ido 3. ego-Ld-Agen 4. s o.-eerlang 5. toon-Elden 6. integer-no 7. eet-i.o.-sine 8. Leens-Leon 9. Arras-asla NEW YORK Niet co- existentie, maar pro-exis tentie is de juiste basis voor vrede tussen mensen en volken. Dit heeft dr. W. A. Visser 't Hooft verklaard tijdens een preek in een presbyteriaanse kerk in de negerwljk van New York, Harlem. Hij bedoelde met pro-existentie het voor el- Verenigde Staten om een eredoctoraat te ontvangen van de John Brown-univer siteit op Rhode Island. Letterlijk zei hij: „Als ik zo rondzwerf over de we reld en de spanningen zie, die bestaan tussen volken en rassen, dan begrijp ik, dat co-exlstentie een veel te negatief begrip is om ons te redden. Als wij werkelijk grote gevaren willen voor komen. als wij werkelijk vrede willen, dan moeten wij ons doel hoger stellen dan de co-exlstentie." Hij vervolgde: „Pro-exis tentie bedoelt te zeggen: Ik ben mijn broeders hoeder. Het is de weigering een ander mens, een ander volk of een ander ras als van geen belang af te schrijven. Het is het juiste woord om de houding te omschrijven die de bijbel van ons gischc verschillen bet grootste vraagstuk van de toekomst vormen, maar de „rechten van de arme lan den". „Pro-existentie, zo zei hij nog, wil zeggen dat we ons medeverantwoordelijk voelen voor de mensen die In een ander Ideologisch blok wonen. Voor dc ver houding tussen de rassen wil het zeggen dat wij niet langer naast elkaar moeten willen leven, maar integen deel voor elkaar moeten gaan leven." heeft. Hij zei dat de twee brieven doorgegeven zijn aan de bijzondere commissie voor de bestudering van problemen die verband houden met bevolking, gezin en geboortenregeling. Geen publiciteit De stuwende kracht achter het Amerikaanse schrijven is E. L. Tatum die als bioloog verbonden is aan het Rockefeller-instituut. Hij wenste ech ter geen commentaar te geven op de brief, die was ondertekend door 36 Amerikanen, een Argentijn en twee Australiërs. De leider van de Europese groep (42 handtekeningen) is Peter Brian Medewar die als bioloog verbonden ii aan het nationaal instituut voor me disch wetenschappelijk onderzoek te Londen. Tatum en Medewar zouden zich van publiciteit onthouden hebben uit eerbied voor de wensen van de paus. Inmiddels is op verzoek van de paus al een studiecommissie bezig de vraag te bestuderen of de traditio nele inzichten van de Rooms Katho lieke Kerk moeten veranderen. Ook binnen die kerk wordt aangedrongen en ruimer standpunt. Nat. programma op jaardag van Prins (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De in de NRU samenwerkende omroeporganisaties zullen op 29 juni a.s. ter ere van verjaardag van Prins Bernhard een nationaal programma uitzenden, dat niet zoveel evenementen omvat. Het programma zal ook „enigszins m het teken staan van het 25-jarig jubileum van het Prins Bernhard Fonds", zo laat de NRU ons weten. Daarvoor stelde Johan van de Walle een klankbeeld samen dat herinnert de oprichting van het fonds op 10 augustus 1940. Hierin verneemt men, hoe de instelling later vooral de vrede ging dienen. Het is te horen op beide zenders 's avonds tussen 9.30 en 9.50 uur Ook over beide zenders zal 's morgens om 8.05 uur prof. dr. H. Brugmans. rector magnificus van het Europa-college te Brugge een toespraak houden. Verder zijn ernstige en vrolijke muziekprogram ma's voorbereid. Om 10.10 uur 's avonds Is cr op beide j zenders een klankbeeld over de Prins der Nederlanden met gebeurtenissen uit het leven van Prins Bernhard, verteld Brieven, die niet ztjn voorzien van naam en adres, kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding ls verzekerd. Vra gen. die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden lngeslo- Vraag: Wij bewonen een vrij huis met een voortuintje. Tegenover; ons is een plantsoen. Nu was er vorig jaar in ons voortuintje in het grind eeg gat van tien centimeter. Wij dachten dat het ratten waren, die dit gedaan hadden. Maar nu ontdekten we dat dit gat er dit jaar opnieuw was en bij een inspectie 'ontdekten we dat er twee gaten zijn, even groot. Nu vermoed ik dat het gaten van egels zijn die onder ons huis schijnen te bivakkeren. Ik weet dat egels nuttige dieren zijn. Stenen op die gaten leggen helpt niet. Hoe verdrijven wij die egels? Vorig jaar hebben we stenen en tegels op het gat gelegd, de zaak vastgestampt, maar dit alles wordt gewoon op zij geschoven. Is een zuur of iets anders? Antwoord: Daar egels boven de grond leven, in kuiltjes of resten van blad. ruigte e.d., geloven we niet dat u met egels te doen heeft maar ratten of dergelijke dieren, Heeft u ook gelet op schade aan voedsel, vreterij aan hout, papier e.d.? Egels leven van dierlijk voedsel. Zij graven dan ook wel mieren uit. Ga eens nr -* u meer gaten ziet en maak ze goed dicht op één na. Giet daarin volop water, bijvoorbeeld met behulp van de waterleiding. Lopen de gangen vol dan komen de beesten, wat het ook zijn. Als het ratten zijn, kunt u ze doodslaan. Ook kunt u met rattegif werken. Raadpleeg eens de plaatselij ke gezondheidsdienst die belangrijke raadgevingen bij de rattenbestrijding kan verstrekken. Vraag: Kunt u mij de frequenties en/of golflengten van Trans World Radio opgeven. Naar ik meen, zendt deze zender een maal in de week in het Nederlands uit. Antwoord: De laatste gegevens, die ons ten dienste staan, houden in C de Nederlandse uitzendingen ma: dags en vrijdags worden gegeven om 20 uur 30 op 7095 kc, dat is 41,41 meter golf. De omroep wordt uitslui tend gebruikt voor de verbreiding van het Evangelie. U kunt zich om inlichtingen wenden tot Trans World Radio, P.O.Box 141, Monte Carlo, Monaco. Denk erom, de aangegeven tijden zijn Greenwich-tijd. Vraag: Enige tijd geleden werd een auto in beslag genomen door de rijkspolitie, omdat de remmen niet in orde waren en omdat er zonder rijbewijs was gereden. De bestuurder moest voor de kantonrechter verschij nen. Na de zitting kreeg hij van de griffier een document, dat hem het recht gaf zijn auto bij de rijkspolitie op te eisen. Tegen afgifte van dit document en na ondertekening van een ahder formulier kreeg hij zijn wagen terug. Hij parkeerde zijn wa gen schuin tegenover de garages van de rijkspolitie met de bedoeling je auto 's avonds naar huis te brengen. Toen hij echter 's avonds terug kwam, bleek de rijkspolitie de wagen weer in de garages geplaatst te hebben en hem werd medegedeeld, dat de machtiging tot verkrijging van de auto weer was ingetrokken. Hij kreeg dus zijn auto niet mee. Dé officier zei hem dat de zaak was afgedaan en dat hij er niets meer aan doen kon. Kan de eigenaar nu de auto terugvorderen? Antwoord: Wij vinden dit een merkwaardige zaak. Wanneer de Kan tonrechter heeft bepaald dat de be trokkene zijn auto kan terugkrijgen, en de politie de wagen na hem eerst te hebben afgegeven, weer vasthoudt, dan kan men een afschrift van de uitspraak in handen van een deur- waarder geven en deze kan zorg dragen dat de rechterlijke uitspraak wordt uitgevoerd. Alleen wanneer na de afgifte van de wagen een nieuw strafbaar feit is gepleegd en de politie de wagen voor de tweede maal in beslag neemt, kan zij de wagen in beheer houden in afwachting van een tweede vonnis. Informeer eens of wendt u zich tot de advocaat die ook de eerste zaak regelde. Vraag: Kunt u mij zeggen wat zobelfeehnnt is' Antwoord: Onder zobelfeebont ver staat men de buikjes van petit gris", een eekhoorntje dat o.a. in Canada en de Verenigde Staten voorkomt. Vraag: Ik heb een dubbeltje uit 1959, dat een misdruk is. De kant van het muntteken is normaal, de andere kant echter, waar de beeltenis van de Koningin hoort te staan, is niet volledig. Wel echter ziet men daar het spiegelbeeld van de tien cent met het kroontje. Heeft het dubbeltje nog waarde? Antwoord: De misslag van uw dub beltje zal vermoedelijk als volgt zijn ontstaan: De stempel met de beeltenis van de Koningin zal onder hebben gezeten en de stempel met de munt waarde boven. Het dubbeltje dat voor het uwe werd geslagen, zal na de slag niet weggeschoven zijn. waarna het muntplaatje van uw misslag er boven op gekomen is .Toen heeft de munt- zijde van het eerste dubbeltje een negatieve afdruk gemaakt op het uwe aan de zijde waar de beeltenis van de Koningin moest komen. De waarde zal niet bijzonder groot zijn. Wellicht dat een verzamelaar daarvoor een paar kwartjes wil geven. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Meppel (vac. J. Schaap toez,): H. J. d'e Jong te Birdaard, die bedankte voor Bergum, Fr. Bedankt voor Wmdesheim (toez.) Ghr. Mataheru te Lemele. GEREF. KERKEN Beroepen te Winterswijk: A. Wiersinga te Winschoten; te St. Anna-Par ochie (evangelisatie predikant voor Het Biildt): W. Baas te Hengelo, O. Kandidaat P. Reedijk kan behoudens gedane toezeggingen geen verdere be roepen in overweging neimen GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Zaandam: H. van Ommen Winschoten. GEREF. GEMEENTEN Berocpbaarstelling: de kandidaten dr. P Honkoop, Koningin Julianastraat 6, KIoetinge, tel. 01100—7634); A. Hooger- land, Burchtstraat 48, Werkendam: G. J. v. d. Noort. Doormanstraat 58. Capelle TJssel: Ohr. v. d. Poel, Spechtstraat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2