B
IBU
'bIuycks
Gebruik Early
Bird te duur
wm
Brick Bradford
nieuwe
hobby
garantie-
bankbiljetten
SENATOR
SIGAREN
r-Toch is het zo!-
«Jesje. en «Josje
I DE STENEN ZONDE j
18
DONDERDAG 17 JUNI 1965
ETHERGOLVEN-EIHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-EIHERGOLVEN
fTHERGOlVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN.
NEE.' OH... IK DOCHT. D«T ZFOJS
Hoezö^rWRnROEVoue ««WWJZIW-
iGEK) ZOU KÜtJWEW CSeJEW..
T&T eTIZfikS PRW
Hilversum I. 402 m. NCRV: 19.00 Nieuws
«n weerpraatje: 19.10 Radiokrant: 19.30
Kinderkoor met orgelbegeleiding: Geestelijke
liederen: 19.45 Klassieke kamermuziek (gr.):
20.00 Zomcrmozgïes: gevarieerd programma:
21.55 Kerkorgelconcert: klassieke muziek:
22.30 Nieuws en SOS-berichten; 22.40 Avond-
overdenking: 22.55 Boekbespreking; 23.05
Platennieuws: 23.30 Vers In het gehoor:
voordracht en muziek: 23.55-24.00 Nieuws.
llilvrrMim II. ?9S m. AVRO: 18.00 Nieuws:
18.15 Aktualiteiten: 18.20 Uitzending van de
Anti-Revolutionnaire Partij. Spreker: Mr. W.
R. van der Sluis, Sekretaris van de Anti
Revolutionaire Partij; 18.30 Licht programma
en sportaktualiteiten: 20.00 Nieuws: 20.05
Zomeravondconcert: klassieke en moderne
muziek. (20.40-21.10 Zelfportret van een
schrijver, klankbeeld): 21.50 Orkestenparade;
HILVERSUM Mr. A. B. Roosjen,
voorzitter van de NCRV, zal op
vrijdag 25 juni a.s. in de jaarvergade
ring van de NCRV-verenigingsraad
welke dan in Utrecht wordt gehou
den, spreken over de „ingrijpende
gebeurtenissen op omroep-politiek ge
bied welke sedert het begin van dit
jaar zijn gesignaleerd en op de recen
te ontwikkeling met betrekking tot de
regeling van het omroepbestel".
VANAVOND TE ZIEN
Ned. I KRO
7.35 uur Lucille Ball gaat vanavond eens in de politiek en dat wordt
pas een dolle boel!
8.50 uur televisiespel „De grote Catharina" van Bernard Shaw.
10.00 uur allerlei in de kunstrubriek.
Ned. 2 AVRO
8.01 uur gaat „de schone heks" weer aan de gang, nu zoekend naar
een echtgenoot voor haar vriendin.
8.25 uur sport in Amerika en andere landen.
9.00 uur amusementsprogramma van de Duitse tv met operettefrag
menten.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 NCRV
8.00 uur het nieuwe amusementsprogramma „Zomermozaïek, met
muziek, zang, verhalen en wedstrijdjes.
9.55 uur orgelconcert, te geven door Rutger van Mazyk in de Grote
Kerk te Dordrecht.
11.05 uur platennieuws en
11.30 uur „Vers in het gehoor", gewijd aan poëzie van de jong ge
storven dichteres Ida Sipora.
Hilversum II AVRO
8.05 uur gaat het Radio Kamerorkest concerteren. In de pauze om
8.40 uur een programma over Jean-Paul Sartre.
11.05 uur net als op de andere zender: platennieuws.
SMOAnja
B
De Europese Radio Unie heeft
de Europese televisiestations ge-'
adviseerd geen gebruik te maken
van de Amerikaanse kunstmaan
Early Bird. De unie vindt, dat de
Amerikanen te veel huur vragen
voor het doorzenden van de tv-
programma's via de satelliet.
De Amerikanen rekenen voor de
eerste dertig minuten tussen de 2400
en de 3825 dollar. Voor elke volgende
periode van vijf minuten wordt 475
tot 710 dollar betaald. Voor het heen
en weer zenden van programma's in
kleuren wordt 50 pet. meer gevraagd.
Uitzendingen via de kunstmaan naar
andere werelddelen zijn nog duurder.
De nieuwe tarieven zouden 28 juni
ingaan. Op het ogenblik mag ieder
een nog gratis gebruik maken van
de kunstmaan.
Doet U mee Spaar de 48 kleur
rijke
uit 13 landen U treft er een
aan in elke doos Senator si
garen als garantie voor de
fijne kwaliteit! Binnenkort
komt er 'n boeiend Senator
bankbiljettenspel voor 't hele
gezin. Hoe meer biljetten U
dan hebt, hoe beter!
de Koninklijke
Mignot de Block n.v.
tussen nog een ander protest inge
diend. De Britse PTT ging namelijk
plotseling 6700 dollar per uur vragen
voor de dienstverlening bij het door
zenden van de voor de Early Bird
bestemde programma's.
Shaiiy op reis
gaat niet door
(Van onze radio- en tv-redactïe)
HILVERSUM De.VARA-televisie
moet haar plan voor uitzending van
vier amusementsprogramma's „Shaffy
op reis" laten vallen. Voor deze korte
zomerreeksen had de VARA een con
tract afgesloten met de heer J. Rosin-
ga, manager van het gezelschap van
Ramses Shaffy, dat onder de titel
„Shaffy Chantant" in de Ver. Staten
zou optreden.
De vier programma's zouden aan
deze reis zijn gewijd. Door moeilijk
heden, inmiddels ontstaan tussen het
gezelschap en zijn manager is
opzet van de plannen teniet gei
en dus moet de VARA tot haar spijt
van de uitzendingen afzien.
VPRO wist het
ook al....
(Van onze radio- en tv-redactie)
Commentaar
Dat
was nieuws
Wat we gisteravond via de VARA
kregen te zien in de laatste aflevering
van de Duitse televisieserie over de
Sowjetunie was 'voor vele Nederlandse
kijkers nieuws. Want wie kreeg eerder
zo'n verhelderende kijk op het
we Siberië", dat beslist niet meei
antwoordt aan de oude voorstelling
van een onherbergzamealtijd door
sneeuw en ijs vastgeketende straf
kolonie?
Het was bijzonder interessant, zulk
een overzicht van toch nog maar
kleine gedeelten van dit enorme stuk
Aziatisch Rusland, waarin al 40 mil
joen mensen modern wonen en wer
ken en waar het óók vrolijk z<
weer kan zijn.
Werkelijk objectief was het com
mentaar ook nu nog niet, maar de
Duitse tendens was veel minder hin
derlijk dan in de voorgaande afleve
ringen. Misschien ook leek daardoor,
dit laatste programmadeel het be
langrijkste van de drie.
.Achter het nieuws" bevatte o.m.
een wat droge verhandeling over mo
gelijke vervuiling van de afgedamde
Oosterschelde plus een heel wat le
vendiger reportage over scheepsbouw
in Japan, welke de VARA samen met
de BRT maakte. Leerzame voorlich
ting voor degenen die over dit onder
werp willen kunnen meepraten en
misschien ook nog wel voor hen, die
ermee te maken hebben.
Piet Hack (KRO)
overleden
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Tijdens een pers
conferentie voor de Tour de France in
Etten-Leur is gistermiddag de 38-
jarige radiosportredacteur van de
KRO, Piet Hack. overleden.
Piet Hack, getrouwd en vader van
drie kinderen, was sinds 1 maart j.l.
bij de KRO in dienst, voor die tijd
werkte hij als journalist in Limburg.
T v-spel vanavond
Ank van der Moer als
Catharina de Grote
(Van onze rad:o- en tv-redactie)
BUSSUM Er is maar weinig
kans, dat televisiekijkers het stuk van
George Bernard Shaw dat de KRO
vanavond op Ned. 1 uitzendt, al
hebben gezien. „De grote Catharina"
waarin scherp-satirisch de figuur van
de Russische heerseres Catharina de
Grote wordt voorgesteld'in haar hou
ding jegens een zeer preutse, stijve
jonge Engelsman die al evenmin aan
Shaws ironische blik ontkomt, heeft
nl. geen repertoire gehouden. Het is
een grote eenacter, die 70 minuten
duurt, merkwaardigerwijs met het
stof van het verleden is bedekt ge
weest en pas nu weer in de belang
stelling komt.
Toch dateert het stuk uit Shwas
„grote tijd": het versoheen zelfs kort
na Pygmalion, dat tot op de dag van
heden niets aan populariteit heeft
ingeboet.
Voordat Catharina Tsarina werd
was zij een eenvoudige Duitse prin
ses, maar het feit dat zij heerseres
werd over zulk een enorm land
maakte alle hartstochten in haar
zij was grof en ij del, bezat een grote
gave voor humor die zij terdege
aanwendde, zij had een helder ver
stand en wist te regeren. Haar hof
was een getrouwe afspiegeling
het mondaine Franse Versailles in de
tijd van de Zonnekoning, wuft en
zorgeloos en niet al te sterk van
Zo gezien is deze Catharina een
verrukkelijke rol voor Ank van der
Moer, die niets liever doet dan derge
lijke markante figuren gestalte geven.
Zij schept er vreugde in, vanavond de
hooghartige, verleidelijke vorstin te
spelen, de heerseres, die haar gunsten
schenkt aan een op zedelijk gebied
niet te vermurwen brave Engelsman
kapitein Edstaston, gespeeld door Ar
nold Gelderman, die tevergeefs tracht
te ontvluchten naar zijn geliefde Clai
re in Petersburg. Ook Claire komt het
paleis van Catherina binnen en dan
worden de spanningen van heerszucht
en jaloezie steeds meer opgedreven.
De geschiedenis speelt zich af in
pompeuze decors welke de praal van
de vorstenhoven >n die tijd moeten
suggereren, de costuums zijn rijk en
overdadig. Maar de werkelijke indruk
wordt veroorzaakt door de spitse en
levendige dialoog, waarin de humor
dikwijls de boventoon voert en die de
krakters doet leven.
Over de historische juistheid van het
erhaal moet men maar niet naden-
Nederland I. NTS: 19.00 Nieuws in het
ort: 19.01 Barend de Beer; 19.06 De
errekijker. Internationaal jeugdjournaal;
19.15 Van gewest tot gewest, regionaal
'eekjournaal. KRO: 19.35 The Lucy Show
Lucy goes into politics). TV-film. NTS:
).00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20
randpunt: 20.50 De grote Katarina. toneel
spel: 22.00 Kijk op Kunst: 22.30 EoUbog.
NTS: 22.35-22.40 Journaal.
Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws in het
ort. AVRO: 20.01 De schone heks. TV-film;
).25 Wide world of sports, een kaleidoscoop
"-'1-22.in Go.-:.iclnke
re-kron.: 22.10 V.h. gezin: 22.4;
dio: 15.30 Voor
KRO: 7.00 Het
j van de omroeporganisaties verneemt
men week na week de resp. standpun
ten aangaande de nota-Vrolijk betref
fende aanwijzingen voor de ontwikke-
I ling van het huidige bestel. In Vrije
Geluiden deelt vandaag de voorzitter
j van de VPRO dr. A. de Koning mee,
jdat ook zijn omroeporganisatie een
ontwikkeling in deze richting al had
voorzien en gewenst.
Leest de AVRO uit de voorstellen
van minister Vrolijk de idee voor een
„algemene omroep", erbij stellende,
dat zij die gedachte al 40 jaren waar
maakt, de VPRO ontdekt het streven
j naar een „nationale omroep", afgeleid
I uit het totale cultuurpatroon, er in.
|En, zo zegt dr. De Koning, „hiernaar
I gaat onze belangstelling al jaren uit".
De VPRO-voorzitter constateert bijj «J
het lezen van de nota „dat deze de
leiding van de gehele omroep, derhal- j
ve ook van de programmaverant-
woordelijkheid, legt in handen vanl
bestuurlijk brede colleges, waarin de I Hilversum 1. 402 m.
omroeporganisaties de zeggenschap£even<teWoord: ^eeSilnt'"'""ti 'C
moeten delen (voor 50 pet) met jgMm^^onm^zVek^iT^tM^o^Nieu'
culturele organen en door de Kroon Overweging): 8.30 Nieuws: 8.40 Vooi
aangewezen leden. Vervolgens dat
zij het onder handhaving yan de zg.
vrije omroeporganisaties als „uit
gangspunt" een belangrijk geza
menlijk programma moet worden ge
realiseerd onder 2/3 zeggenschap van
andere organisaties en tenslotte dat
een doeltreffende coördinatie op
grond van een reële samenwerking
dient te worden gewaarborgd, opdat
een bevredigend totaal kan ontstaan".
Dr. De Koning voegt hier aan toe:
„Dit zijn alle punten, welke verder
reiken dan ooit enig voorstel van
regeringswege heeft voorgestaan."
Positieve uitvoering van deze plan
nen door loyale medewerking van alle
betrokkenen acht de V.P.R.O.-voor
zitter een hachelijke onzekerheid,
vooral omdat de structurele waarborg
voor een werkelijk vruchtbaar cultu
reel beleid voor een goed totaal
programma niet of zeer onvoldoende
is verzekerd en men dus een uiterst
zware wissel trekt op de werkelijke
geest van bereidheid tot samenwer-
Dc gedachte dat er nu „rust" zal
komen in de omroep acht dr. De
Koning een illusie, omdat wij in ons
land pas aan het begin van de
opbouw ener culturele democratie
Documentaire van
VPRO over de
nazi s in DDR
HILVERSUM De VPRO hoopt
woensdagavond 23 juni om kwart
over negen een documentaire uit te
zenden, waaruit blijkt, dat ook in de
DDR nazi's op hoge posten te vinden
zijn. hoewel de communisten het doen
voorkomen alsof dat alleen in de
bondsrepubliek het geval is. De do
cumentaire is samengesteld door Dick
Verkijk en zal worden vertoond op
het eerste net. Volgens de documen
taire zijn er twee Oostduitse ministers
en een staatssecretaris met een nazi
verleden. terwijl voorts vele oud-SS-
ers en SA-lieden een vooraanstaande
positie bekleden.
1840) Er is veel gepuzzeld over de
vraag, hoe do wespen die zich vaak
op betrekkelijk grote afstand van hun
nest ter jacht hebben begeven, de
weg naar huis kunnen terugvinden.
(Ook wij hebben dit probleem des
tijds eens aangeroerd, uiteraard zon
der ons aan een oplossing tc wagen.)
Prof. Tinbergen en zijn medewerkers
hebben bij hun onderzoekingen naar
de gedragingen van de bijenwolf een
sleutel voor dit probleem gevonden,
een sleutel die dan wellicht niet op
alle sloten zal blijken te passen, maar
die voor de bijenwolf cn soortgenoten
in ieder geval bruikbaar is.
Als de bijenwolf op de manier van
een jonge bond een hol in het zand
heeft gegraven, veroorzaakt het weg-
gekrabde zand een vlekje, dat tegen
de onberoerde zandgrond afsteekt. Als
de wesp wegvliegt, weet zij dit kleine
vlekje terug te vinden. Gebeurt dit
doordat zij bepaalde punten in het
landschap en in de onmiddellijke
omgeving van het nest herkent, of
voltrekt de terugtocht naar het hol
zich op andere wijze? Ziedaar enige
vragen, waarvoor prof. Tinbergen
zich gesteld zag.
In de buurt van het nest lagen
enige voorwerpen, zoals takjes, steen-
Tekens voor
bijenwolf
tjes of bladeren, die als herkennings
punten zouden kunnen dienen maar
die het de onderzoekers tevens moge
lijk maakten P». raden wat een wesp
ongeveer ziet. en hoe ze het ziet.
Door spar- en denneappels, stenen e.d.
in de buurt van het hol van de
bijenwolf te plaatsen, kon om te
beginnen worden vastgesteld, dat de
wesp dergelijke voorwerpen voor het
vinden van haar hol inderdaad nodig
heeft. Want werden die voorwerpen
in dezelfde volgorde verplaatst, dan
zocht de wesp op de plaats, waar haar
nest zich ten opzichte van de ver
plaatste voorwerpen had moeten be
vinden. daarbij geen acht slaand op
de plek waar het hol zich in werke
lijkheid bevond. Voorts bleek, dat de
bijenwolf bij voorkeur op de grond
herkenningspunten kiest, die in de
onmiddellijke nabijheid van het nest
liggen en niet te vlak zijn. Het dier
blijkt voorts een geheugen te hebben
voor figuren. Tot deze gevolgtrekking
kwam dr. Van Beusekom, toen hij een
vierkant met één yan de punten in de
richting van het wespennest liet wij
zen. Nadat het vierkant 45 graden
gedraaid was, zodat het ne9t langs een
van de zijden van de figuur kwam te
liggen, zocht de wesp haar hol na
haar terugkeer bij een van de hoek
punten! Vóór de wesp haar hol voor
een vlucht verlaat, prent zij zich goed
in. hoe de omgeving er uitziet, ten
einde haar straks terug te kennen.
Eén vlucht in het rond is hiervoor
voldoende. Het herkennen van grotere
uitgestrektheden geschiedt eveneens
op deze manier, maar dan door
middel van grotere objecten, zoals
bomen e.d.
(Nadruk verboden). H. Pétillon.
Ja. ik kan mij voorstellen, meneer
Maas. dat u die vos niet zo erg
vriendelijk gezind bent," knikte Josje.
„Maar wacht eens," ging hij verder, ,,nu
wij hier zijn kunnen wij u misschien
looi helpen om hem te vangen!"
..Doe niet zo duf. Jos!" zei Jesje. „Hoe
kunnen wij dat dier nu vangen als
meneer1 Maas er zelf nog niet in is
geslaagd?"
„Trouwens, als de vos zich hier in de
buurt waagt, zijn jullie al weer lang
vertrokken, denk ik," zei boer Maas.
„Zullen we eens buiten gaan kijken?"
wendde hij zich tot oom Derk. „Dan kan
ik jullie laten zien waar het beest onder
mijn kippen heeft huisgehouden."
Ze stapten met z'n allen de woning uit
en liepen naar de lange rijen hokken en
rennen, waar vele honderden kippen
rondliepen of rustig in het zand zaten.
„Wat een boel! riep Josje uit. „U
kunt nog eens een zachtgekookt eitje
eten als u daar trek in hebt, meneer
..Hebt u geen hond?" vroeg Jesje. „Als
die hier 's nachts rondloopt, zal de vos
misschien toch wel bang worden?"
„Dat is het juist," sprak boer Maas.
„Pasja, honze hond, is een paar weken
geleden gestorven en we hebben nog
geen nieuwe gekocht. Kijk," wees hij.
„hier heeft de vos zich toegang weten tt
verschaffen. Het is een uitgeslapen rak
ker. hoor!"
„Ik zou hem best eens willen zien!"
riep Josje uit. „En jij, Jes? Ik heb nog
nooit een vos in het wild gezien. Alleen
maar eens een keer in de dierentuin.
Denkt u dat hij vannacht weer terugko
men zal. meneer Maas?" vroeg hij
opgewonden.
„Daar is een goede kans op." knikte de
boer. „Als ik zo'n beest eenmaal aan het
roven is geslagen, is hij meestal niet
meer te houden."
„Ik zou vannacht best eens mee op de
loer willen liggen." sprak oom Derk."
,,0 ja. ik ook. oom!" schreeuwde Josje.
„Ik ook! Doen we het? Blijven we hier
om de vos te vangen?"
lio: 10.05 In de Platei!
na voor oudere luisteraars; 11.00 "Voor
deken; 11.40 Licht instrumentaal enseml
(opn.): 12.00 Angelus: 12.03 Amusementsrr
>k <er I: 12.27 Mededelingen t.b.v. land-
linbouw: 12.30 Nieuws: 12.40 Actualiteit
grammofoonmuziek; 12 50 Lichte gramrr
ion muziek 13.05 Walsmuzie'
oor de vrouw; 13.45 Musife
uzikaal programma; 14.25 I
et orkestbegeleiding (gr.); 14.40 Pi;
il (opn.): klassieke muziek; 15.00 Schoolra-
iek (gr.); 13.35
pianospel
16.30 Lichte
8.10 Lichte grammofooi
9.00 Te land en te water, informatief
programma voor weg- en waterweggebrui
kers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA:
10.00 Schoolradio: 10.20 Lichte grammofoon
muziek; 11.00 Nieuws; 11.02 Voor de kleu-
.15 Voor de vrouw: 12.00 Orgelspel:
37
Ze schuift haar arm door de zijne, dat deed ze
vroeger niet. Er is ook aan haar iets veranderd.
Dat is niet de buitenlandse jurk die ze draagt, of
de gesprekken die ze voert met Andres en met
Bernt Vasse op 't Grobbenuus. Nanna zag het
dadelijk toen Martine thuiskwam van haar reis.
Andres wilde in de stad blijven wonen tot „De
Rodde" gereed zou zijn om erin te trekken, maar
Nanna drong erop aan dat ze bij haar zouden
blijven. Dat hindert Martine wel wat. Op haar
meisjeskamer heeft ze naar zich zelf gekeken op
een schoolportret. Een verlegen kind met een
donker gezicht en wijdopen ogen. Ze bemerkte
"at ze met een sprong in het gedroomde leven
•as terechtgekomen. En nu moeten die twee
samengroeien, het kind uit 't Horst en Martine
Maler. En dan is het weer of zij als derde tussen
die twee instaat. Alleen Andres weet hoe zwaar
ze het hebben kan, omdat ze nooit los kan raken
van de wortels waarmee ook haar vader verbon-
De berg is er nog, waar de kindertijd .ligt, de
vriendschap met Rena Demmer, het huis met de
diele en het haardvuur en de luisterende Lenter.
Dries met zijn bewolkt voorhoofd en de dromen
waarom ze werd uitgelachen. En er is ook het
atelier in de stad. waar niet wordt gelachen als ze
opnieuw tracht uit te spreken wat in haar leeft
en zoekt. Altijd zal ze blijven vragen, of ze haar
hand legt in die van Andres of vroeger in de-
sterke warme greep van haar vader.
Zo dicht is het één met het ander verweven en
toch zo verschillend wat daarbuiten is dat ze niet
ziet hoe de ogen van haar moeder gretig over
beiden waken. Ze wil zeker weten dat het goed is
en dat ze voor altijd met elkander verbonden
zijn. eer ze voorgoed zullen moeten sluiten. Joryt
kent alleen het kind. Martine Maler staat voor
hem op de achtergrond.
Wat denk je? vraagt hij. Je moeder gaat
t door DIGNATE ROBBEKTZ 5
(lUUtiUUfUtiiUliiilUUUiUliUiUiUAliUi»
niet vooruit, 't Heeft maar tijdelijk geholpen wat
die vreemde dokter haar gaf. Wat zal het
worden?
Ze voelt de spanning in hem, zoals een veel te
strak gespannen snaar siddert tot brekens toe. Als
hij de tuin inloopt, gaat ze mee. naar de bank
achter de rozenhaag. Daar zat ze als kind het
liefst. Vanaf die plek is de Oeler het mooist te
zien met zijn velerlei begroeiing, de wisseling van
kleuren en de blinkende Stenen Zonde.
Nu is het een ijle witheid die al vervaalt in de
aandrijvende avond. Joryt zit een beetje voorover,
zijn handen hangen slap als grote dode blaren
tussen zijn knieën. Als hij vertelde vroeger
zat hij ook zo. alleen waren zijn handen dan
bezig. Ze tekenden in het zand met een stok of ze
vlochten lange grassen tot een krans, die hij, als
het verhaal uit was, op haar hoofd legde. Over de
jonge vossen vertelde hij dikwijls, die tot op 't
Grobbenuus durfden komen om de hoenders te
roven. Ante Borne had er eens twee tegelijk
gevangen en ze weer laten lopen. Dat was
onverstandig, maar Ante wilde geen dier doden.
Er was ook een verhaal over de grote ever. die
krijsend op Ante en haar vader afkwam, omdat
hij dacht dat de mannen zijn jongen wilden
hebben. De kleine zwartjes scharrelden knorrend
en met elkander vechtend onder het eikehakhout.
Ante en Joryt waren zo gauw als ze konden in een
boom geklommen. De ever boorde zijn slagtanden
zo diep in de boom van Ante dat die tot in de
kruin beefde. En toen, vader? Toen zijn we
heel stil blijven zitten tot de jonge ever*
weggingen en de oude achter hen aan. We hebben
gemaakt dat we thuiskwamen, Ante met zijn
korte benen draafde achter me aan. Het kind zag
alles gebeuren, het ging nog dichter bij de vader
zitten en keek op in zijn rustig gezicht. Bang was
ze nooit geweest, ze hoefde maar aan dat gezioh
te denken. En als hij niets meer wilde vertellen,
kwam de stem van moeder. Zachtjes als een ver
neuriën van wind door het loofbos. Nanna zong
dikwijls in de schemeravond als het buiten
regende en waaide. Of als het zo stil was dat het
leek of de tuin meeluisterde.
Het is koud op de bank achter de rozenhaag,
maar Martine voelt dat niet. De lange keten van
veelkleurde koralen glijdt door haar vingers.
Iedere kraal heeft zijn eigen waarde en aan het
einde de éne grote kraal die het snoer afsluit.
-—Je hebt toch wel gezien hoe ze vermindert?
Ineens voelt ze de winterkou. O, vader! Nu
moest ze haar armen weer om zijn hals kunnen
slaan zoals vroeger voor hij haar naar bed
bracht. Maar er is iets wat haar weerhoudt; zijn
verdriet, zijn angst voor het afscheid dat komt en
de leegte daarachter. Je ziet het te donker in,
vader. Moeder kan misschien nog genezen. Als we
in „De Rodde" gaan wonen, kan ze op het terras
in de zon zitten.
Je moeder zal „De Rodde" niet meer zien.
Hij raakt even haar schouder aan voor hij
opstaat. Ze hoort hem snikken, maar als hij weer
spreekt, is zijn stem vast. Als een kind dat nog
niet begrijpt waarover gesproken wordt, loopt z«
met hem mee terug. De deur is open blijven
staan. Ze zien het lichtje aan de muur branden en
als ze over de drempel stappen, omvangt hen de
warmte en de goedheid van thuis. Hij heeft zijn
arm om haar schouder, een ogenblik maar, en
dan weet ze ineens met verschrikkelijke zeker
heid dat hij gelijk heeft.
(Wordt vervolgd)
,';0
30 Qvi
e larjdl
üualitèi
:iek; 12.55 Actualitèiten. AVRO: 13.00
schappij, lezing: 16.15 Stereo: Muzikale
ffl&KE)