Te grote groei van aantal
vrijgestelde predikanten
blijf jong, blijf fit: fiets I
Kanttekeningen
■Z Europees vakantiekamp
van YFC op Schouwen
Een woord voor vandaag
Evangelisatiewerkers
hebben dagelijks
bekering nodig
TWEE KEER MOOI MARIETJE
Vo.etangais
ZATERDAG 12 JUM 1965
EEN NIEUWE VOORZITTER
J)E PvdA heeft vandaag voor het eerst een r.k. voorzitter gekregen. Dat
was een reden temeer om met belangstelling uit te zien naar het woord
waarmede deze zijn functie zou aanvaarden.
Welnu, omtrent zijn socialistische gezindheid heeft dr. Tans geen twijfel
laten bestaan; zijn betoog liep trouwens uit in een „Op. socialisten, sluit de
rijen".
Bij een bepaalde passage in dr. Tans' rede moeten wij toch wel even de
vinger leggen. Volgens hem overheerst ook in de confessioneel georganiseerde
wereld al lang de overtuiging, dat „deconfessionalisering" een eis is van
deze tijd. Hieronder zou dan moeten worden verstaan het zelfstandig, het
„eigenstandig", maken van de christelijke organisaties, het losmaken van de
band met de kerk. En dr. Tans voegt er haastig aan toe, dat er ook geen
enkele noodzaak meer is om alle religieus gelijkgezinden in één partij te
verenigen.
Bij het kennisnemen van deze passage zal het de protestant opvallen, dat
hier toch wel de rooms-katholiek, zij het met deels eigen opvattingen, aan
het woord is. Want een losmaken van organisaties van de kerk als ..decon
fessionalisering" aanduiden, is misschien wel rooms-katholiek, echter bepaald
niet protestant gedacht.
Onder de protestanten kent men tal van organisaties, die „eigenstandig"
zijn, geen band hebben met de kerk. maar die zich niet gaarne zouden zien
beschouwd als kenmerkend voor een „deeonfessionaliseringsproces"; hun
standpunt is trouwens niet maar „van déze tijd".
Vandaar ook dat dr. Tans ook geen enkel motief kan hebben om uit deze
A-ooronderstelling tevens de strijd aan te binden met levensbeschouwelijke
partijorganisaties. Voor de protestant deugt namelijk zijn vooronderstelling
niet. Of het betoog voor een rooms-katholiek klopt, is een vraag, tot de
beantwoording waarvan deze wellicht zélf mans genoeg is.
UITGEDAAGDE DEMOCRATIE
Prof. Van Beusekom voor herv. kerkvoogden
UTRECHT Het is de vraag,
of de verhouding tussen de bedra
gen die de kerkvoogdijen voor de
behoeften der eigen gemeenten
kunnen besteden en de bedragen,
dié aan de centrale kerk ten goede
komen, niet verstoord wordt. Dit
zei de voorzitter van de Vereniging
van Kerkvoogdijen in de Ned. Her
vormde Kerk, prof. dr. ir. H. G.
van Beusekom vanmorgen op de
algemene vergadering van deze
vereniging in Utrecht. Hij uitte
waardering voor het werk van de
vele commissies van deskundigen
in de kerk, maar betwijfelde, of
alle raden en commissies werke
lijk een vrijgesteld predikant met
personeel en bureau nodig hebben.
QP de uitslag van de Rünmondverkiezingen hebben de commentaren hier
en daar nog wat voortgang gevonden. Vrijwel algemeen heeft men er
gelijke conclusies uit getrokken als wij.
De oppositie had de liberalen geen winst opgeleverd. Wel ging de winst
naar de meer radicale groepering van de Boerenpartij. Betekent dit voor
de liberalen, dat ze een volgend maal zelf ook radicaler moeten zijn? Of
zijn ze naar anderer oordeel ook nu reeds tè radicaal om nog sympathie te
verwerven? Een moeilijke situatie, die binnen partijverband studie zal ver
eisen.
Zo»ls wij reeds stelden, verdient trouwens heel het verschijnsel ven deEr* r "LSneêlSs""'
toenemende radicalisering nauwgezetter aandacht. Een democratie is maar kunnen worden gedaan. Veel te gemak-
niet een vanzelfsprekend gegeven, zij moet altijd weer worden verwerkelijkt. kelük. zo zei hy, wordt de gedachte aan-
S-'aagt zij er niet in, democratie te zijn. dan wordt tegelijk voet gegeven vaard» dat A-oor iedere taak in de kerk
aan haar tegendeel. een Pred,kant moe» «orden vrijgesteld en
De democratische eigenschappen vormen van een democratie tegelijk haar
zwakte en haar kracht. Een kenmerk van de democratie is, open te staan
voor en vatbaar te zijn voor kritiek. Openheid behoort tot haar wezen; zij
heeft iets van een glazen huis. Dat is haar zwakte, zo men wil; het is
tegelijk haar kracht.
Want gevoelens van onbehagen blijven evenmin verborgen. In dat opzicht
fungeren verkiezingen als een graadmeter, liet onbehagen blijkt nu aanwezig.
Terecht of niet? Terecht, dan zal de democratie zich op bepaalde punten
moeten herzien. Niet terecht, maar dat zal dan moeten worden aangetoond
jegens wie zich onbehaaglijk voelen. En tussen deze beide uitersten zijn nog
tal van overgangsmogelijkheden aanwezig.
Zeker is, dat van het radicalisme ook een uitdaging uitgaat, deze namelijk
om de democratie zo wezenlijk mogelijk te doen zijn, niet het minst in de
voorlichting met betrekking tot de democratie. Als de het best mogelijke
beleA-ingsmogelijkheid van het mens-zijn is de democratie dat waard.
daardoor groeit bet aantal vrijgestelde
predikanten op een onrustbarende wijze.
Er zijn predikanten, die in hun pastorie
een dissertatie schrijven of andere weten
schappelijke publikaties voorbereiden
en prof. Van Beusekom vroeg zich af,
of er dan ook geen predikanten zijn die
als secretaris van een raad of college
rapporten tvillen voorbereiden tegen een
vergoeding van slechts de reis- en
bureaukosten.
PARKINSON
Hij vreest, dat de Hervormde Kerk
bezig is, een levend voorbeeld te worden
van de wet van Parkinson, doordat iedere
raad een nieuwe raad in het leven roept
en het aantal vrijgestelden zo groot
wordt, dat de generale financiële raad
soms de voor werkelijk acute taken
benodigde gelden moet weigeren en
anderzijds de kerkvoogden tot het uiter
ste belast.
Bezwaar uitte prof. Van Beusekom ook
tegen het feit. dat veelal over belangrijke
en ingrijpende maatregelen door gebrek
aan lijd niet voldoende overleg mogelijk
is met de gemeenten, die toch het grond
vlak van de kerk vormen. Voorts zei
hy, dat de verantwoordelijkheid van de
kerkvoogdijen wordt ondergra\'en, wan
neer ingrijpende regelingen worden vast
gesteld die aan de gemeenten betalingen
opleggen Avelke niet aan objektieve nor
men gebonden zijn.
EEN MAN VAN INVLOED
Kadertraining en evangelisatie
Aten I JL L
(Van onze kerkredactie) I De evangelist George Brueks, direc-
ZEIST Uit Noorwegen, Enge-iteur van Youth for Christ Nederland.
i- j r- -„ï,,-;;v TA.,Uoi„«j o„i zal samen met Bill Yoder en Dave
j land. Frankrijk, Duitsland en Bel-|roster dezs vier kampen ieiden. Het
gie en ook uit Nederland komen'doel is niet alleen maar samen A-akan-
aan de Aristoteleslaan 17 te Zeist tie te houden in internationaal
Ook meent hy. dat de afstand tussen
de hogere kerkorganen en de gemeenten
voortdurend groter wordt door besluiten
van die hogere organen die geen reke
ning houden met wat er in de gemeenten
leeft. En dat door de neiging, steeds meer
zaken door de centrale kerk te doen
financieren, niet alleen de verantwoorde
lijkheid van de kerkvoogdyen voor het
financieel beheer van hun gemeente
wordt aangetast, maar ook het presby-
teriaal karakter van de kerk geweld
wordt aangedaan.
Sprekende over het gebrek aan com
municatie in de kerk zei prof. Van Beu
sekom onder meer, dat de kerk behalve
het secretariaat van de synode en de
organen a'an het opzicht en toezicht, meer
dan twintig raden bezit en een nog
groter aantal commissies en stichtingen,
elk met een secretariaat en een bureau,
het grondvlak hiervoor wordt gevormd
door de nog geen 1500 hervormde ge
meenten, die de financiële middelen bij
een moeten brengen. Het geheel zal al
leen goed kunnen functioneren, aldus
prof. Van Beusekom, als er goede ver
bindingslijnen zün.
Uitgeverij Gezinsblad
naar Vuurbaak
GRONINGEN Naar aanleiding var
een bericht van de NCRV-radiokrant var
woensdagmorgen deelt men in het Gere-
Want wij kunnen niet nalaten te spreken van wat wij gezienj
en gehoord hebben" (Handelingen 4:20).
Petrus en Johannes veroorzaken een volksoploop. Iedereen
wil hen zien. Zijn dat die twee mannen, die de verlamdel
hebben genezen? En wat hebben zij te vertellen?
Maar oploop is de overstende oudsten en de schriftgeleerden
een ergernis, niet in het minst door wat die twee verkondigend
de opstanding uit de doden. Er is maar één manier om er een
eind aan te maken. Petrus en Johannes worden gevangen gezet, j
verhoord en ten slotte wordt hun verboden te spreken op
gezag van Jezus Christus.
Zo is het de eeuwen door gegaan. Altijd is geprobeerd Jezusl
Christus uit de wereld te verbannen. Óver Hem niet praten op'
straffe van opsluiting in de gevangenis of nog erger: de dood.
De oversten trachten te marchanderen: zwijgt over Hem en er
zal u geen strobreed in de weg worden gelegd.
Dan dat machtige woord van Petrus: Moeten wij meer gehoor
geven aan u dan aan God? Wij kunnen niet nalaten te spreken
over wat wij gezien en gehoord hebben. Wij kunnen nietl
nalaten te sprekenNeede mens, die God heeft mogen
ontmoeten, kan niet zwijgen. Van uit gevangenissen en van af j
brandstapels zijn de getuigenissen nog de wereld ingegaan.
Niemand en niets heeft ze kunnen tegenhouden. Altijd zijn
er mensen geweest, die voelden dat zij moesten spreken. En
hoe is dat met ons?
Wij lezen vanavond Hosea 5 vers 13 tot 15 en Hosea 6 vers 1 tot 11.
Wij lezen zondagavond Hosea 7 vers 1 tot 19.
weken belegd, steeds van zaterdag]'
tot zaterdag.
Bij Babyd«rm-zeep(dubbel stuk),-poeder,
-crème, -olie, -shampoo en -haerlotlon,
voor de kinderen tijdelijk sierlijke
wereld-delen speldjes.
JTLKE samenleving kent mensen die voorop staan en de aandacht trekken,
wellicht zelfs de aandacht in beslag nemen, maar ook mensen die vanuit
de achtergrond invloed oefenen, die als het ware een voortdurende stille
reserve vormen, en wier betekenis niet zelden voor die van wie \-oorop
staan niet onderdoet.
Zulk een man is deze week van ons heengegaan in het sterven van prof.
Beaufort, r.k. geestelijke, man van eminente kwaliteiten die alleen door 2ijn
bescheidenheid verhinderd werden nog duidelijker op te vallen.
Terecht is hij bij zijn dood van schier alle kanten geprezen om zijn gaven
op het gebied van de internationale betrekkingen, hij de bekwame vertegen
woordiger van ons land op zovele internationale conferenties, geprezen niet
minder om zijn innemende menselijkheid. ,-
Zelf menselijk, had hij kijk op mensen, wist hij bekwaamheden te ontdekken
en naar voren te halen; onze minister Luns was een A-an dezulken.
Zijn invloed op en rondom kabinetsformaties zal wellicht nimmer geheel
openbaar worden, maar dat deze niet gering, ja soms wellicht beslissend is
geweest, lijkt niet voor tegenspraak vatbaar.
Een merkwaardig man. die door zijn innemendheid en ingetogenheid eeh
sfeer van oprecht vertrouwen om zich wist te scheppen, een man onder
wiens stimulerende leiding het in internationale bijeenkomsten goed en nuttig
werken was, van wiens nederige vroomheid de Franciscaan tegelijk op
allen die met hem in aanraking kwamen zulk een duidelijk sprekend ge
tuigenis uitging.
Priester, politicus, geleerde het lijken hoedanigheden die zich moeilijk
in één laten verenigen zonder dat schade geleden wordt: professor Beaufort paroN Met de pinksterdagen heeft
heeft bewezen dat het kan. de actie Geven voor Zeven extra bijge
dragen aan de feestvreugde, die hier met
dit kerkeiyk feest altijd in het bijzonder
is. Namens deze actie van de Gerefor
meerde Vrouwenbond hebben mevr. W
M. Ridderbos, mevr. J. G. Kraaijeveld en
mevr. M. Bijmolt dertigduizend gulden
overhandigd aan ir. P. Tilma, de voor
zitter van het schoolbestuur
Dit geld zal niet worden gebruikt voor
de exploitatie, maar om te bouwen. Er
zal een leslokaal bijkomen, terwyl het
vrijgekomen lesgebouw voor slaapzaal
van het internaat zal Avorden ingericht.
De zolder wordt ziekenzaal: iets dat no
dig is voor de erkenning van een inter-
Na afloop is er door de dames een
boompje geplant voor het chateau. Het
is echter nog maar een „noodoplossing",
want in november zal een amandel
boompje uit Israël worden geplant. Dit
op hel ogenblik de aanmeldingen ^and> maar ook in deze kampen
r l jonge mensen op te leiden voor het
binnen van jon0e mensen voor het plaatselijke e\'angelisatieAverk. Een
tweede internationale Youth for tweede hoofddoel is om op het eiland
Christ kamp op Schouwen. Eigen- i Schouwen onder de duizenden vakan-
liik ziin het er vier want in de ne :tleSasten te getuigen van het geloof.
UJK zijn net er vier, want in Cte pe- Vorig jaar werd een eerste Europees
riode van 17 juli tot 14 augustus 1 kamp gehouden in Mulhausen in de Elzas.
worden vier aansluitende SSSZffOSSÜt
hebben er gezongen en ge-
hun geloof. De kampen waren
dat besloten werd ieder jaar
ijk kamte organiseren. Dit
1? Nedterland op als gastvróu-
jflames.1*'*huid?
Babyderm-zeep De kleine camping Ginstervcld is
ter beschikking gesteld om tenten op
te slaan. Er zal iedere week plaats
zijn voor vijftig jongens en vijftig
meisjes, 's Morgens wordt begonnen
met bijbelstudie en een uur „metho
diek", waarin nieuwe vormen bespro
ken worden om jonge mensen met het
1 (van de Geref. Kerken - vrij gem. - red.)
zal worden overgedragen aan de Stich-
ting De Vuurbaak.
Uitgaven van boeken, brochures e.d.
die door de Stichting Geref. Gezinsblad
op de markt werden gebracht, worden
dus door De Vuurbaak overgenomen. De
krant 2elf blijft een uitgave var
Stichting Geref. Gezinsblad.
Verschijningsverbod
voor r.k. krant
in Mozambique
LORENZO MARQUES De gouver-
.jeur-generaal van Mozambique heeft het
dagblad Diario de Mozambique een ver
schijningsverbod van tien dagen opge
legd. Het blad. dat uitgegeA'en wordt
door de rooms-katholieke bisschop van
Beira. is de enige krant van betekenis
in deze Portugese provincie in Oost-
Afrika. die nog niet overgenomen is door
de Portugese autoriteiten.
De reden van het verbod is, dat de-
krant de letterlijke tekst heeft gepubli
ceerd van een preek van dé bisschop
ter herdenking van hot feit, -dat 25- jaar
geleden tussen Portugal en het Vaticaan
een overeenkomst werd gesloten betref
fende de missie. Aan het slot van deze
preek werd kritiek geleverd op het ach
terblijven in ontwikkeling van Mozam-
Bezinnend woord van ds. Poptna
Dames gaven f30.000 MS.™""" m"Zenden baptisten
voorParon Sneltekenaar nog waarnemers
naar concilie?
HOE STRAKS MET FRANKRIJK
NTOG is in Frankrijk generaal De Gaulle de onbetwiste leider. Maar ook
hem is het menselijke niet vreemd, dat hij vergankelijk is. De jaren
gaan voorbij, en eens zal hij er niet meer zijn. Wat dan?
Niet verwonderlijk is het, dat, na door de grote leider in feite in de ban te
zijn gedaan, politieke groeperingen ook in Frankrijk nu van de grond trachten
te komen. Men zoekt schoorA'oetend een weg te vinden; men zoekt aarzelend
ook elkaar.
Daarbij heeft men voorlopig alleen het negatieve gemeen het verweer
tegen de, zij het gematigde, dictator. Hel negatieve gemeen te hebben is
overigens niet voldoende: te hopen Avare dat men ook positieve gedachten-
gangen weet op te brengen.
Want voor Frankrijk, maar niet voor Frankrijk alieen, moet het wenselijk
beten, dat het Franse volk de weg leert hervinden naar een gezonde
democratie.
De verdienste van De Gaulle lag destijds in de omstandigheid dat hij het
volk wist up te richten uit de staat van machteloosheid waarin het was
geraakt. Wellicht tijdelijk werden toen de democratische organen buiten spel
gezet. Maar hoe moet het straks?
Het ware bedenkelijk, indien het Franse volk. moet eens De Gaulle hel Ned Herv. Kerk. Bedankt voor War-
stuur loslaten dat hij nu nog omkneld houdt, in een toestand van stuurloos- mond <toez. W. F. Kuil te 't Woudt.
heid zon terecht komen. Bü het heengaan van De Gaulle in elk teval moet Geret Kerken. Bedoukt voor Delft
het zó zijn. dat zich nok in democratisch opzicht een nieuwe toekomst ^Amster^anvW
aftekent. Men moet het de grote leider als een grief aanrekenen, dat hij zijn Geref. Kerken (vrijgem.). Beroepbaar-
volk op die komende situatie zo weinig voorbereidt. stelllnx Préparatoir geëxamineerd en
I- hij dan de situatie verreien waarin hij zijn Iznd heeft aantelrotten?
jaat hij in de vererinr van Frankrijk zo ver. dat hij voor de toekomst reen Zuiderhoo[dstraat 48. krommenie.
geA-aren meer ziet? Unie v. Bapt. Gem. Aangenomen naar
Of de nieuwe schuchtere politieke poging slagen zal. is vooralsnog een vraag; INieuw Weerdinge C. Eyer. kand. te
dat pogingen van deze of van vergelijkbare aard noodzakelijk zijn, niet. Leeuwarden^ Aaneenomen naar
In Frankrijk moet inen intussen ook ons onze belangstelling maar ten goede Soestw Leerink. voorganger van de
houden. afdeling vrijz. herv. te Beverwijk.
hangt echter af van het jaargetijde.
Bevoppi n etswerk
's Middags zullen dan een aantal jonge
mensen de anderen kunnen op het
strand hun hart ophalen er op uit
gaan om met allerlei boeken en geschrif
ten te colporteren. Waar mogelijk zullen; SAN FRANCISCO Wanneer
op de recreatieterreinen andere jongeren einde van deze maand de Baptisten We
de kinderen bezig houden.
zullen openluchtsamenkomsten gehouden
worden.
Reeds vorig jaar werd op Schouwen
een Youth for Christ-evangelisatiekamp
gehouden, maar er waren zoveel buiten
landers dat men nu jonge mensen uit
geheel Europa uitgenodigd heeft, opdat
de vakantiegangers hen in hun eigen
talen kunnen horen zingen en spreken.
Reeds op 12 en 13 juni komt Dave
Foster naar. ons land voor voorberei
dende samenkomsten. Hij spreekt niet
alleen, maar illustreert zijn prediking
als sneltekenaar in pastel. Hij maakt
daarbij gebruik van het zogenaamde
..zwart licht", waardoor bepaalde
kleuren en accenten van het pastel
schilderij ineens opgloeienGeorge
Brueks hoopt dat de kampleiding ook
vergunning zal krijgen om. laat op de
avond voor de vakantiegasten open-
hichtsamenkomsten met fakkellicht te
beleggen. Foster zal dan op hel po
dium van de podiumcaravan van
Youth for Christ ook in de buiten
lucht kunnen tekenen.
inheien euiuc v»u uczr maana ae Dapiisien »ve-
avonds Teld Alliantie in Miami (Florida) bijeen
komt, zal zy een beslissing moeten
men, of het eerder genomen besluit, geen
waarnemers te zenden naar het Vati
caanse concilie gehandhaafd moet wor
den of niet.
In 1962 sprak de alliantie uit, dat het
niet wenscnlijk zou zün, om een uitno
diging tot het zenden van waarnemers
aan te moedigen. Men is dan ook op
een desbetreffende uitnodiging van het
Vaticaan niet ingegaan.
De twee grootste baptistendenomina
ties in de Verenigde Staten kwamen de
zer dagen tot tegenovergestelde uitspra
ken over deze kwestie. Hielden de Zui
delijke baptisten enkele weken geleden
vast aan het standpunt, dat het niet no
dig is voor de baptisten, om zich offi
cieel te doen vertegenwoordigen (omdat
twee baptistenjournalisten in Rome het
concilie al verslaan), de Amerikaanse
Baptisten Conventie, die in San Fran-
cisco bijeen was. heeft nu met algemene
stemmen een resolutie aangenomen,
waarin een beroep wordt gedaan op het
uitvoerend comité van de Wereldallian
tie. om de uitnodiging van het Vaticaan
toch nog fvoor de laatste zitting) te
accepteren.
(Van een onzer medewerkers)
WOUDSCHOTEN Met een
bezinnend woord van ds. S. J.
Popma uit Bussum over dat wat
de achtergrond van alle evangeli
satieactiviteiten moet zijn, is de
evangelisatieconferentie van de
Gereformeerde Kerken, die druk
bezocht en zeer instructief was,
besloten.
i. Popma wees er op, dat alle
arbeid in de evangelisatie onmogelijk
is, als men zelf niet bewust staat in
de dialoog met God. Maar aan de
andere kant moet ook niemand ver
wachten, dat God wil zegenen zonder
voorbereiding onzerzijds. Bezinning
blijft nodig over de vragen: met
welke boodschap zullen we komen,,
tot wie moeten Ave gaan en op welke
wijze? Wat allemaal weer vragen
oproept van psychologische en sociolo
gische aard. Waarbij ook al hebben
Ave het antwoord nog niet het werk
door moet gaan.
Impasse
Zien wé 'naar onszelf," dan 'zétten We
een vraagteken achter ons werk. De
ATaag kan benauwen: wat matig ik
mij aan? Eén der trekken van de
moderne mens is immers, dat hij
„zichzelf" Avil zijn en met rust gelaten
wil worden. Alleen dagelijkse beke
ring helpt ons uit deze impasse.
Weliswaar spreekt Nijhoff over on
ze A'erl am mende onmacht, waardoor
het niet tot een ontmoeting komt en
hebben wij te strijden tegen ons eigen
geleuter en onze verlegenheid, maar
Avanneer we in gehoorzaamheid be
ginnen, mogen Ave Gods zegen ver
wachten. Hoewel wij een vat zijn vol
tegenstrijdigheden, Avil God ons ge
bruiken. En al zou bij ons meedoen
niet elk motief zuiver zijn men kan
ook meewerken uit compensatiedrang
of geldingszucht toch komt ons
werken in diepste Avezen uit ons
geloof voort. En de dagelijkse binding
aan Hem is een triomf over alle in
geklemde vrijheden.
In de forumbespreking werd vooral
nadruk gelegd op het feit, dat God
van niemand meer Araagt, dan hij is
of heeft. Als Jezus de schare spijzigt,
gebruikt hij het lunchpakket van een
jongetje, maar Hij had het ook zonder
gekund. Deze gedachte kan veel angst
doen verdwijnen.
Intussen is het verstandig die men
sen en dat werk op te zoeken, dat het
meest bij ons past. Voorts bedenke
men steeds, dat onze tijd niet altijd
Gods tijd is. Ook Avanneer wij tijde
lijk iemand moeten „loslaten", hoewel
nooit in onze gebeden, kan God
doonverken.
Gewezen werd ten slotte op de
noodzaak, dat er ambtsdragers komen
voor pastorale bearbeiding van de
medewerkers in de e\-angelisatie.
ANTISEMITISME
IN RUSLAND
ZO ERG NIET?
NEW YORK De berichten over on
derdrukking van Joden in Rusland wor
den, maar al te vaak verwrongen. Vele
beweringen over (antisemitisme .in dat
land zyn overdreven en ongerechtvaar
digd. Dit heeft de voorzitter van de
Zionistische Wereldorganisatie, dr. Na
hum Goldmann op een persconferentie
in New York verklaard.
Dergelyke tendentieuze berichten kun
nen de oplossing van het probleem alleen
maar vertragen en de Joden in de Sow-
ietunie zelfs schaden, aldus Goldmann.
Hij gaf toe, dat er in delen van Rusland
antisemitisme bestaat en dat kritiek op
de Russische regering gerechtvaardigd
is. omdat deze niet krachtiger hiertegen
optreedt, maar wie de Russische poli
tiek op enigerlei wijze vergelijkt met die
van de nazi's pleegt een monsterlyke
verdraaiing van de waarheid.
Burgemeester Mordechai Namir van
Tel Aviv, die gezant van Israël in Mos
kou is geweest, gaf als zyn mening te
kennen, dat de Sowjets het tenslotte voor
sommige Joden gemakkelyker zullen
maken, om naar Israël te emigreren.
Onlangs heeft de Amerikaanse senaat
met 65 tegen 0 stemmen een resolutie
aangenomen, waarin de vervolging van
Joden en andere minderheden in de
Sowjetunie werd veroordeeld.
heeft „it" - heeft pit
maakt fit!
Nu ook in grole fles!
Moe van het werken? Pak de fiets en ontspan u
5
Gaat Wereldraad
ljoekje te buiten?
BOEDAPEST Hebben de We
reldraad van Kerken en de grote
confessionele wereldbonden wel het
recht, om directe gesprekken met de
Rooms-Katholieke Kerk te beginnen?
Deze vraag is opgeworpen door de
Hongaarse lutherse bisschop dr. Lajos
Veto en hij beantwoord! haar beslist
ontkennend.
Volgens dr Vetö overschrijdt ne' aan
gaan van een dialoog met Rome de
volmachten, die deze organisaties van de
aangesloten kerken hebben gekregen.
Hun doel Is de bevordering van de
samenwerking van de aangesloten kerken
en niet. om als kwasi-superkerken onder
handelingen aan te knopen in naam var
de ledenkerken. zo meent hij.
In het laatste nummer van het Hon
gaarse kerkblad Evangelikus Elet betoogt
de bisschop verder, dat het gesprek met
Rome alleen gevoerd moet worden met
zulke rooms-katholieken, ..die met ons
willen samenwerken in het belang van
het behoud van de wereldvrede en tol
het welzijn van alle volken en mensen
die van goede wille zijn"
Hoewel dr Vetö de onlangs gevormde
g.reksgroep van de Wereldraad en de
Rooms-Katholieke Kerk r.iet met name
noemde, is het toch duidelijk, dat hy
daarop doelde en op plannen tot een
dergelijke gespreksgroep van de Lutherse
Wereldfederatie Woordvoerders van de-
Wereldraad en van de Lutherse Wereld
federatie hebben er echter steeds dc
nadruk op ffelced. dat deze commissie
eeer ..cnderhardGiineen" zullen voeren
doch een louter ndvisererde funet"
hebben
SEVILLA - Een rooms-katholieke uil
geverij heeft een prijsvraag uitgeschre
ven over de beste studie over „katholie
ke eenheid als een politico-sociale basi-
voor Spanje". In de aankondiging van dr
prijsATaag wordt gesproken over de
„gevaren van een relie'euze verscheiden
heid voor de zede'ijke en politieke
eenheid van ons volk".
TOULON - De rooms-katho
lieken in het bisdom Toulon
hebben van hun bisschop te
horen gekregen dat zij bepaalde
overtredingen van de verkeers
regels in de biecht moeten be
lijden. Het is volgens de bis
schop een ergere zonde, om ge
vaarlijk in te halen, dan om ver
strooid te zijn bij het bidden.
Het laatste wordt herhaaldelijk
gebiecht, het eerste vrijwel
nooit.
Een paar jaar geleden brachten mijn man en ik
mit een bevriend echtpaar een vakantie door aan
de Italiaanse kust. De eerste ochtend zaten we in
onze nieuwe badtenus nog wat onwennig tegen dc
zon te knipogen. Thuis hadden we onze strand-
spullen mooi en gezellig en onze ledematen door
een schaars Hollands zonnetje al bruin gevonden.
Maai daar, tussen allemaal werkelijk bruin
gestoofde vellen stelde ons brons niets meer
En onze badpakken keurig hoor en fleurig,
daoi niet van, maar wel oer Hollands en degelijk,
hè9 Bloot, bloter, blootst mag dan nu op onze
stranden ook „in" zijn, toen beslist nog niet zo.
M'in vriendin en ik waren toen al niet meer zo
pieu en hoewel ook nog niet zo stok, voelden we
ons toch een beetje plompig. Maar dat zeiden we
niet tegen elkaar toen nog niet.
Wanneer stootten tpij elkaar voor het eerst aan
toen er een dame in laten we zeggen
badpak maat 46 langs liep? Wie van ons zei, een
beetje honend: ,Jtijk als je dat ziet lopen, mogen
wij toch niet mopperen".
Wanneer het precies was en luie het eigenlijk
zet weet ik niet meer maar ik weet wel dat we
dooi die ene maat 46 al honderden maatjes 38
langs ons hadden zien deinen. Beeldschone
strandnimfen waren het, zich gracieus, bruin en
zen bloot voortbewegend. Na al die schoonheden
wa en wij, ter compensatie van een opkomend
complexje, hard toe aan iets minder fraais. Wij
mogen dan geen storende fabrieksfouten hebben,
maai met onze Hollandse figuren van maat 42
roru de heupen en maat 40 hogerop, vielen wij
natuurlijk niet in de termen om tot miss
Itn'iastrand gekozen te worden. Dat wilden we
ook niet ik bedoel niet eofil maar ja, het
viit niet te ontkennen dat u)c ons wat burgerlijk
gingen voelen en zodoende stak een vrouwelijk
jaloersigheidje priemend het kopje op
Wie van onze mannen keek'het eerst op vanuit
zijn boek en liet zich een bewonderend „zooo"
onvallen toen „zij" langs kwamHet doet er niet
to? we keken allemaal en zagen „haar", een
ranke schoonheidskoningin, gekleed 'ijb een blin
kend witte bikini. Alles uiat in en buiten de
bikini stak was af, bovendien was al het
zichtbare prachtig gebronsd. Had een van onze
mannen „zo" gezegd, de andere vulde dat aan
met „en daar loopt moeders mooiste". Honni soit
qui mal y pense.
Hel merkwaardigste wqs echter het vinnige,
vrouwelijke commentaar'f „EY Zit anders maa reen
d&m hoofd op al dat moois". En zo had het
rudimentaire jaloersighcidje zich abrupt tot vol
wassenheid ontwikkeld.
Overigens had ik aan het hele voorval nooit
meer gedacht, totdat het zich deze week herhaal
de, zij het dan in een andere situatie. Mijn
doei ter bracht een nieuwe vriendin mee, een
icletne beauty van acht lentes. Hetwas een
ravenzwart troeltje met groene ondoorgrondelijke
ogen. Met haar wimpers kan ze concurreren tegen
elk aangeplakt stelwant niemand heeft ze zo
zwnn, zo fluwelig en zo natuurlijk-lief als dit
Marietje. Ze beweegt zich in haar spijkerbroek
en rode truitje zo bevallig, zo apart dat je
gewoon moet blijven kijken. Ze is zo onge
kunsteld mooi, dat het zonder meer ontroert. Ze
mankte zelfs indruk op mijn zonen, de ene viste
uit zijn broekzak een beduimeld dropje voor
haar, terwijl de ander nogal uitsloverig de vogels
showd*. Mijn dochter was trots als een pauw dat
zij zo'n attractie onze poorten had weten binnen
te holen.
Toen mijn man thuis kwam had hij nog net
gelegenheid kennis met haar te maken. „Wat is
da4 voor wondermooi tijgerkatje?" vroeg hij
mi/
,-Dal is gewoon Marietje" antwoordde de
dochter, die juist weer binnen kwam, met een
war. zuinig mondje. De adorati eooor haar nieuwe
relatie liep haar een beetje uit de hand.
„O nee, geen gewoon Marietje", was het
vaderlijke antwoord, „niks gewoon, zij is een heel
hcnl mooi Marietje".
Haar repliek bracht me terug naar Italië, het
klonk heel vrouwelijk en heel doorzichtig. Ze zei:
..Voor rekenen heeft ze altijd een vier hoor. dat
mooie Marietje".
- MINK VAN RIJSDIJK