BAPTISME HEEFT TIJD OM TE LUISTEREN IN OOST-EUROPA Wie mag in de Engelse kerk gedoopt worden Ds. Broertjes bezoekt de jubileumviering in Polen Wapenveld teleurgesteld Mag je niets zeggen „het eenvoudige van kerkvolk"? etrfM Mhdacrtfmt1: Volledig landboiiwproces op luttele hectaren ZONDAGSBLAD ZATERDAG 12 JUNI 1965 Wie naar Joegoslavië en kan zo gemakkelijk op het laatste moment nog gewijzigd moeten Polen reist, om er spreek- worden. Natuurlijk moet er wel beurten te vervullen, kan wat geregeld worden, maar daar- er de merkwaardigste erva ringen opdoen, zelfs al gaat zorgen over. hij er op uitnodiging heen. Bevrijdend Zo vertelde me een Ameri- i____ Toen ik er eenmaal was, stak dit kaans predikant, dat hy van bevrijdende, vertrouwende gevoel de Poolse landelijke kerklei ding graag weten wilde, ook aan. Op de laatste dag van mijn verblijf in Joegoslavië moest ik van Novi Sad naar een plaats moeten vervullen. Hij gaf "£,.00111 on mijn tolk zelfs zjjn adres in Londen op, zouden samen al vroeg i «.dat men hem nog op het jSftaSPï 2"™ laatste moment zou kunnen een nieuw gesprek, zodat ik inlichten. Het enige ant woord was tenslotte een tele gram: „We wachten op u bij het vliegveld". Zo reisde hij als Abraham naar een land, niet wetend, waar hij zou uitkomen. Ds. J. Broertjes, de president van de Europese Baptisten Federatie, woonde in Polen het jubileum bij waar herdacht werd dat daar vierhonderd jaar geleden de eerste volwas sene door onderdompeling werd gedoopt. Hij reisde via Joegoslavië en in beide landen bezocht hij baptistenge meenten in zowel grote steden als kleine dorpen. Voor onze krant beschreef hij zijn ervaringen op deze reis. Ds. Broertjes is predikant-directeur van het Nederlandse Baptistencentrum „De Vinkenhof" in Bosch en Duin. Hij diende drie Nederlandse gemeenten: Sneek, Arnhem en Utrecht. Vorig jaar werd hij tot voorzitter gekozen van de Europese Baptisten Federatie voor een termijn van twee jaar. niet meer om de tijd kon bekom- althans in Polen. Geen r liet meeslepen voor allerlei plichten, die de ge- het zou gaan. Ik gaf een psalm op, de onzekere stroom van gebeur- meente tegenover de predikant maar begon toch lont te ruiken. de financieel op zich moet nemen, Om in ae goede lijn te blijven maar eenvoudige toewijding aan informeerde ik ijverig naar de mij de Heer, die hen riep tot dit werk. toegewezen tiid. Het was immers Komt deze „gemakkelijke ie- Zo kunnen de kleinste gemeenten een andere collef j om einden te lópen naar de kerk dienst. soms langs moeilijk be gaanbare wegen. Ook voor het zingen nam men de tijd wel tó veel, want de bijna dubbel aange houden noten waren niet bij te houden voor de Nederlander. Maal ais men zich tot luisteren gezet had, luisterde men ook werkelijk intensief: daar klonk immers het mooiste, dat een mens kan horen: het evangelie! Nadat de buitenlandse bezoeker was uitgesproken, wilde men toch van zijn tolk ook nog een „eigen" speech hebben. In deze dorpen moet men het meestal met ..leren de ouderlingen" doen en het was een extra feest sprekers van elders te hebben. In de plaats vlakbij de Hongaar- se grens m'est ik zelfs door twee welk bijbelgedeelte tolken worden vertaald (Servisch onder alle omstandigheden doe voortgaan. Ik kan me nu ook het verhaal voorstellen, dat iemand me verteldei die bij de verspreiding van de bijbel in allerlei talen actief is betrokken. Hij sprak met een werker van achter het ijzeren gordijn en wilde weten, of er ook aan de vertaling nog verbeteringen aangebracht konden worden. „Och", kreeg hij ten antwoord, „het komt er niet zo precies op aan we hebben zo'n behoefte aan bijbels, dat het er niet toe doet, wélke vertaling het is, als we maar lezen kunnen!" De „rauwe bonen" van een ouderwetse verta ling worden zoet door de honger naar het evangelie. Hoog verheffen zich boven de huizen ton Engeland nog altijd de kathedralen en kerken, zoals in dit stille Suffolk-stadje Framlingham. Ze drukken hun stempel op het landschap en stadsbeeld, maar al lang niet meer op de levens van de mensen. Voor de Brit horen deze kerken erbij, net als de doop en de kerkelijke begrafenis, maar in de kerk begint men zich af te vragen of de doop niet verlaagd wordt tot een kerkelijke folklore hij - maken voor de toekomst Zo stu deren de aanstaande predikanten ook zonder te weten, of en wé ar kaar te steunen door middel Hongaars), maar men liet het alles rustig over zich heengaan. De dienst op een gewone weekdag begon reeds om zes uur 's- avonds en na afloop ging het zangkoor overkomen, dat nog uitvoerig repeteren voor de in Tsjechoslowakije prekend grote landelijke jeugdconferentie, uur (inclusief vertaling j;" 4J Bisschop van Southwark: Alleen kinderen van I gelovige ouders Bisschop van Chelmsford: leder kind dat in de kerk gebracht wordt zitten en toen zijn tolk ze zullen worden beroepen Als ze een comnJe hoorde zeggen: „Laten we een lied morgens al weer vroeg uit de zingen, dan kan onze broeder veren, want de werkdag vangt Joegoslavië. De Unie ten Gemeenten 'aar hj nodigd, om mijn reis via hun land te maken. Naar Polen ging ik, om er een herdenkings plechtigheid bij te wonen ter gelegenheid van het feit, dat 400 jaar geleden daar voor het eerst gelovigen bij onderdompeling wa ren gedoopt. Het bleek mogelijk, om tijd vrij te maken voor Joegoslavië en ik vroeg al even nadrukkelijk als mijn Amerikaanse collega, om me te berichten, wat men van me verwachtte, zodat ik me goed kon voorbereiden. Het enige, wat ik in simpele regels kreeg te horen, was de mededeling, dat ik in verschil lende gemeenten ïu voorgaan en ook een bespreking met de lande lijke functionarissen en predikan ten zou hebben. Wie er eenmaal ls geweest, verwondert zich hierover niet meer. Het is kenmerkend voor de levenssfeer van de christenen in deze landen. Waarom je zo ver van te voren druk te maken over de nauwkeurige organisatie? Alles X, - «eu cvuutiNic vwi binnenlandse intussen zijn Baptio- hun einddiploma hebben, kan het z€nding. Zelfs meisjes bezoeken voorbereiden", ...j uitge- vaak gebeuren, dat ze naast nun het seminarium, om als assistente niet, hij moest opnieuw een preek soms daardoor zoveel tijd? gemeente ook een dagelijkse de voorgangers dienst te doen. leveren. Zoiets kon mij ook staan Men heeft er evangelisatie-posten te wachten... waar soms slechts één belijdend lid werkt, om zodoende over het wijde land het evangelie uit te Genoeg lijd „W. binden O niet aan tijd!" zei J* Lenen De onderlinge behulpzaamheid i Geen haast mijn gastheer, over tT< lang ,an tnn, oheus niet alleen tfvon it w onder de christenen. Onbekenden mïntitèn* h'ad^cbij «na ai W*. elJaan He, t. Een ander voorval: op zaterdag- speech),, reageerde hij avond kwam ik na een reis van 24 .fNeen, het moet wel een halfuur uur uit Nederland in Zagreb aan. zijn!". De volgende dag rekende De lerend ouderling van de Bap- deze zelfde gemeente opnieuw tisten gemeente ir.alde me af. Het twee keer op me en vooral geen het land, dat we binnenreden. Beide keren leende mede-reiziger me een bedragje bood dit uit zichzelf aan zonder te weten, of ik het hem itü allemaal heel cemaadelUk en a»0nds"w«s het zó vol, dat velen ««1 hunnen terugbetalen, langzaam en zo terloops vroeg hij de gehele dienst moesten staan, me, of ik ook meteen mee wilde Men neemt dus de tijd voor het naar de bidstond. Ik ging er gretig gemeentewerk. Er is geen haast, op in en hij kreeg blijkbaar moed, om vjUg Riaar te komen. Waar kan uit te nodigen ook al iets te men beter toeven dan zeggen. Dat was best natuurlijk, Heren huis? Dat maakt men ginds }SrÖ2t H maar toen ik ruim acht uur naast wéér! Thuis wacht het televisie-pro- jfljri hem op de kansel zat, bleek me, gramma niet, want er zijn maar «i ons hau héél weinig christenen, die zo'n bad ik toestel hebben en men heeft ge merkt, dat hun aandeel in het z gemeentewerk daardoor minder is ^ijhet verkeerde^stetim .terecht geworden. Men heeft genoeg tijd een artikel, dat bij ons een luxe is geworden, zodat we. het maar spaarzaam weggeven. dat de schare al lang op zitten wachten. Zes zullen arriveren. Dat ..iets zeggen" hij de trein verliet. Toen ik een paar souvenirs wilde kopen, kreeg ik geen kans ze zelf te betalen, want mijn begeleiders zeiden steeds: „Dat Het „winkelen" liet ik toen maar gauw na. In Warschau miste ik de trein naar het westen. Het was niet erg. want met de nachttrein kon ik het twaalf uur later ook weg.- Ik ook wel Hulpbetoon In Warschau was dat al net zo. Gedurende het feestelijke weekend had men vier bijeenkomsten ge'komen en had mijn laatste Pool se geld aan een taxi gegeven. Daar stond ik en trok lopend met de koffer terug naar-de pastorie; Het leek, of de yerlpr.ep „?QQP thuisr kwam, zo werd ik onthaalden vertroeteld! Geloof Geen zorgen maken niemand liep voor het einde i half uur! Vrijwel toekomst. Ik kan niet beoordelen, tot de laatste minuut meemaken, gegroeid zijn onder de enorme Nu is dit in de steden wel iets gebeurtenissen, die zich aan hen hebben vortrokken. In Nederland ook wel wat meege- hier rustig anders dan in de dorpen, toch was het een verrukkelijke hebben ervaring. Zij, die geloven, haasten maakt. (Van onze kerkredactlc) nen van Oost-Europa. Dat maakt het leven anders. Daardoor heeft men ook tijd voor elkaar, voor nummer van Wapenveld. Dit blad alleen wilde geven wis iets als Jntoltam h^IUtoeid m - -'lekkende prediking". Waarom aj» hulpbetoon, waarop je vrtj- die niet welkom? Er Is im- een ku.nt 1 (van academici 'in de Gerefor- „ontdekkende prediking". Waarom \l« ie het hebt over „het meerde Bond en verwante „afge- was die niet welkom? Er is im kerkvolk" dan moet scheiden" groepen) had haar jaar- mers niet gepleit voor een wereld eenvoudige kerkvolk dan moet dut^elS^ner. dat in ja- lijk leven, maar daarvoor, dat we je eigenlijk zachtjes praten nuari verscheen, ditmaal gewijd zorgvuldiger zullen onderschelden, en wie een hard woord spreekt, aan het thema „wereldgelijkvor- wat de Schrift onder wereld en de maakt blijkbaar iets kapot van migheid" en daarbij vooral aan wereld haten, verlaten, doden enz. die gaafheid, braafheid en echt- zelfonderzoek in eigen kring ge- verstaat. „Tot zover prof. Van der held, die deze uitdrukking voor daan. De schrijvers kwamen tot de Linde. Iel. opeist cooeluste. datjuist ^«tweer Slogans Aldus hoofdredacteur drs. G. reldseM elementen zitten. Wij heb- Poot een werkelijk gaan luisteren van Leyenhorst in het laatste ben van dit dubbelnummer inder- naar de hele Bijbel. Stellig zullen tijd uitvoerig melding gemaakt sommigen dan verwonderd vragen: De negatieve reacties in eigen doen we dat dan niet? Is dèt nu kring op dit themanummer hebben niet juist waarop wij prat gaan? redactie en scribenten (o.a. prof. In naam wel, aldus ds. Poot, maar dr. S. van der Linde en prof. dr. ,,in feite leven wij bij een bijzon- H. Jonker) ernstig teleurgesteld, der dun bijbeltje. Erger nog: bij uit zien, als Er nlete ^kelijks te berde een klein aantal godsdienstige slo- gebracht, meent prof. Van der gans, die tot in den treure her- - - Linde en hij concludeert dat „on- haald worden Het baat niet. op het elkaar soms doen? Enkele krin- v00r de de orde te merken, dat dit in andere weken geleden werden in Schot- gestelde zaak nauwelijks rijp is", kringen evenzeer het geval is. land twee synodes gehouden. &aarom stelt Wapenveld in het Pleit dat ons vrij? Aan de ene kant van de straat meinummer de wereldgelijkvor- „Wij zijn gebonden m onze kwam de generale synode van migheid opnieuw aan de orde. traditionele gedaentengang. in de Schotse Kerk bijeen, aan de mensenvrees, in de ban der pu- andere kant de synode van de Afkraalr blieke opinie, in de kwade mode. Vrije Schotse Kerk. Met een «rurddR in gemakzucht, in onze beperkte beetje fantasie zouden we kun- Ds T Poot van Kerk en Wereld theologietjes van-huis-uit-meege- nen zeggen de Hervormde Kerk schrijft: „Hebben ze dan niet bracht en daaraan onderwerpen en de Gereformeerde Kerken begrepen, dat het ons niet gaat om wij de Bijbel In plaats dat wij van Schotland. afbraak of verloochening van het ons gevangen geven tot de gehoor- Het ziet er naar uit dat ook daar reformatorisch erfgoed, maar juist zaamheid van het ganse Woord zich een klimaatwisseling vol- om de daadwerkelijke belijdenis Gods, ons telkens trekt Voor het eerst in ae daarvan in deze tijd, Bit geslachten lang deze sen hebben geleefd. Ze maken zich niet druk over wat in hun ogen onbelangrijke kleinigheden zijn. Daardoor bele ven ze de grootheid van het geloof en de gemeenschap met Christus als een werkelijkheid, die hen (Van onze kerkredactie) Moet een anglicaans priester ieder kind dopen dat door ouders bij hem wordt gebracht? Een groeiend aantal priesters van de Engelse Kerk brengen op het moment eindelijk de moed op om te zeggen: „Neen, dat zou geestelijk onverant woord zijn." Zij hebben protest aangetekend tegen het feit dat zij verplicht zijn kinderen te dopen van ouders, die nooit in de kerk komen. Maar wat tot nu toe alleen maar een kleine rebellie leek onder jonge plaat selijke voorgangers, is nu in deze laatste weken uitgegroeid tot een conflict tussen bisschop pen. Eind mei deelde de bisschop van Chelmsford,- - J. G. Tiarks, een aantal priesters met gewetensbe zwaren mede. dat „rij dan maar de, Éonsequentlé van buii inlichten moeten trékken-en de kerk moeten verlaten". In de afgelopen week heeft de bisschop van Southwark, Mervyn Stockwood, geschreven: „Ik ben er heilig van overtuigd dat de kinderdoop besterad is voor kinderen van gelovige ouders, en niet voor allemaal en iedereen." Ineens is het verzet van een aantal jonge priesters dat tot nu toe door de kerkelijke hiërarchie met een schouderophalen werd voorpagina-nieuws ge- /an de kerkelijke bladen. Niet meer worden Maar toch wil dit land een christe lijke natie blijven. Het godsdienst onderwijs op de openbare scholen mag niet afgeschaft worden. En kennelijk denkt de meerderheid van de bevolking er net zo over, want men komt niet in de kerk, maar wil wel trouw de kinderen gedoopt hebben. Eindelijk hebben nu een aantal priesters de knuppel in het doop vont geworpen en gezegd: „We doen hieraan niet meer mee." Enkelen van hen zijn zelfs zo ver gegaan, dat zij met het doopwater ook het kind hebben afgewezen en alleen nog maar volwassenen op basis van hun belijden willen dopen, Een vijftal priesters zijn reeds overgegaan tot de baptisten gemeenten. Opdracht Bisschop Tiarks kreeg vragen in zijn bisdom. Hij gaf opdracht te dopen maar ten minste twee pries ters weigerden zijn raad op te volgen, maar verlieten .ook niet de kerk. In een officiële uitspraak heeft, deze bisschop, zijn. priesters erop.gewezen dat de doop. iqder- daadVmet idrg. moet worden 'be diend, maar dat zij niet het gezag bezitten om een doop te weigeren. Volgens deze bisschop houdt de eed die de priesters bij h"n wijding hebben afgelegd, in dat zij zich houden aan de regels van de kerk die de kinderdoop heeft aanvaard. Volgens deze bisschop heeft de Engelse Kerk de -katholieke tradi tie bewaard en reformatorische inzichten aanvaard. „Deze kerk gelooft in de katholieke nadruk op de sacramentele genade in de doop, en houdt vast aan de refor matorische rechtvaardigmaking door geloof." Maar precies een week later, schreef niet ver van Chelmsford in Southwark bisschop Mervyn Stockwood: „Als een kind van ongelovige ouders gedoopt wordt. It dc kerk een potentiële bron van zwakte en mislukking." Dit betekent niet dat deze bisschop de kinderdoop geheel afgeschaft wil zien: „De doop alleen bedienen aan volwassenen, zoals de baptis ten doen, ondermijnt de leer van ons Prayer Book" (het belijdenis geschrift van de Engelse Kerk). Maar deze bisschop wil wel meer zekerheid: „Eens kon men uitgaan van de gedachte dat de ouders en doopouders van het kind belijdende en actieve leden waren van de kerk en dat zij door woord en gedrag hun kinderen zouden leren trouwe leden van de kerk te worden." „Maar hiervan kunnen we niet langer uitgaan. Vaak zijn de ouders ongelovigen en zij doen weinig of niets om him kinderen christelijk -op te voeden. In derge lijke gevallen is de doop een gevaarlijke gewoonte. Hij is niet alleen een-fceledigin* van de inte griteit van de kerk en de priester, maar..-tegelijkertijd - een verlaging van eet» sacrament." Liturgie Dr. Stockwood wil de. huidige problemen in zijn kerk oplossen door de ouders eerst te onderwij zen in de volle betekenis van de doop en de verantwoordelijkheid die zij daardoor op zich nemen. Hij wil tevens een nieuwe, ver eenvoudigde liturgie voor de doopdienst, omdat „de huidige voorgeschreven dienst voor de meeste mensen volslagen onbegrij pelijk is." Voor ouders die toch hun kinde ren naar de kerk brengen, hoewel zij er zelf niet komen, stelt hij voor een eenvoudige dienst te houden, waarin het kind aan God wordt opgedragen, zonder dat het wordt gedoopt. Gastvrijheid praeses, moderator heet hij in de belijden met alle -Ismen presbyteriaanse kerken, van de Schotse kerk de synode van de Vrije Kerk bijwonen. Maar er was wel een conditie. De moderator, dr. Archibald Watt. déze den', ons laten oordelen en uitdrij ven in de ruimte. Dan komen wij "Ën mijn diepste verwijt togen j? d« van de grote daden het traditionele „gereformeerde" v*ua!' leven in „onze kringen" is, dat wij rl€IST€r€n (ik sluit mijzelf met nadruk in) 'lliuv-lll. "~r;- synode van de Vrije Kerk niet* aandurven, niet aanwillen, burgerlijke moraal. Onze vereen- niet aankunnen. Anders gezegd: zelviging van de bestaande orde besloten om hem niet in de dat zwaajend met d€ Vaan van met Gods orde brengt met zich gelegenheid te stellen om ae gohrift en Belijdenis, niet echt mee: vereenzelviging van onze groeten van de synode van ae Reref0vmeerd zjjn. adat met Gods wil, indentificatie Schotse Kerk over te brengen. Wj= geven (maj. ik hen even zo van onze voorkeuren en afkeuren noemen?) „de anderen" de kans met Gods geboden en verboden, ons af te doen met enkele smalen- bepleistering van het graf van ons de opmerkingen over „non-theo- provincialisme en onze ruimtevrees logical" factoren in onze kring, men'n^ omdat wij deze factoren Toen de synode van de „grote kerk" dit vernam, gingen er stemmen op dat Watt maar hele maal niet moest gaaa. maar de meerderheid was f* dat deze kans om te tonen dat m°n bereid was om tot gemeen schap tc komen, aangegrepen moest worden. Stel u voor dat wij zo onder elkaar zouden handelen. schuiven als hét kenmerk „onszelf onbesmet bewaren van de ■an gereformeeid-zijn in kerk en wereld" Dit alles geldt met name olk uen aanzien van onze houding Frivool Ü^-vff ïïSftï? leven, de 2 bezit, genotmid- „t. delen, sexualiteit. internationale komer ...i u te leren kennen, met het verlanven misschien om in de toekomst eens echt te praten over dincen die ons bei den aaneaan U zegt „Kom gerust. ni«r denk er aan dat u geen woord zcï4 zelf® n'et los te wrikken, maar we wekken alleen op. om zeer menselijke tradities die van Gods waarheid aftrekken kritisch te bezien. Won- ger Tot zover ds Poot. En drs Van Leyenhorst: „Hoe kunnen we weerstand bieden aan verleidingen van de satan en wr mffrueniKt- onbesmet van de wereld be- Tvvis ^^-hiid w"afen": Die weerstand realiseren Gods waarheid der Linde: „Ons bezielt niet verwaten en holle lust op een frivole wijze allerlei .vastigheden' d de eroeten owrbwnet vmo* derlijk dat een zo goed-reformato vrouw en kinderen En terwijl zo welnlg wordt be- ik er zit praat u over uw gerin®moei'HVheden. over men sen die wii samen kennen over het huishoudbudget en zei£ mis schien over miin vezin Fn al® ic-doreen ultgeoraat is zal ik opstaan, een zwiivende buieinv maken, en bii de deur u onder vier oven zeeeen dat ik zo bli* wa® dat ik er bii mocht zij- "Maar ik zou het wel zek virion en "»e afvreten: T* dit nu wat bedoeld wordt met Chnste- f Bjke gastvrijheid? niet als we ons zogenaamd de wereld afsluiten. Daar houden niet alleen mee voor de rtecb BOI»»™*™!-- gok. maar daamtee doen we tevebs nM ÏÏMd= S oSenTeltof^^: In onze kring wordt van <1 prediking verlangd, dat ze „onl dekkend" zal zijn. Het mag nie maar heten: vrede, vrede!, waar Wapenveld, waaraan verder nog geen vrede ia. Maar wat bet meewerkten prof. dr. H. Jonker en speciale nummer van Wapenveld dra. J. J. Bos. deld. maar juist opengestoten den. ook daar waar de wereld ze iuist ten eigen gerieve gesloten wil houden", zo meent drs. Van Leyenhorst in dit Een stoutmoedig plan werd enkele jaren geleden door een burgemeester gelanceerd. Het bleef niet bij handengeklap. Men is verder aan het werk getogen: er liggen thans reële blauwdrukken op tafel. Over de financiering van het plan: een permanente landbouwexpositie-voor-de-leek is men blijkens een heden verschenen pnblikatie optimistisch gestemd. Bijgaand een overzicht van hetgeen men zich voorstelt te gaan realiseren in het zuidelijk deel van de Oost-Flevolandpolder. (Van een onze) redacteuren) nog mijlenver van elkaar verwijderd. De agrarische wereld moet daarom in de schijnwerpers worden geplaatst. Niet even bijvoorbeeld gedurende de openingstijden van een tentoon stelling, maar permanent: een onafgebroken positie moet er komen waar het agrarische ices in zijn volle omvang aan mensen kan worden ge toond, levend, zoals het in de werkelijkheid is. Deze gedachten ontvouwde wat weet de mens anno onlangs Wageningens burgerva- Industrialiserend. vi stedelijkend Nederland wat zegt u? ook de veer tig miljoen mensenmassa die woont binnen een straal rondom Nederland, moe ten het verhaal van hun voedsel leren kennen. Want M. de Niet, aantal representanten uit de landbouwsector. .Heren." zo zei hij, „als er één ding gedaan moet. worden dat de toenemen- 1965 van dè velerlei vor men van voedingsmidde len die dagelijks op zijn ta- fel komen? Weet hij iets ^onv'SchiS.ïhdd van de kennis, ervaring, stedeling ten opzichte zorgen en risico's die in dit boeiende verhaal aan de orde worden gesteld? Neen en nog eens neen. Stedeling en agrariër zijn de het moderne landbouwproces kan doorbreken dan is dat met een PERMANENTE LANDBOUW MANIFESTATIE in het cen trum van ons land. Het moet ons daarbij in eer ste instantie gaan om de onwe tende en ongeïnteresseerde burger, die men misschien het beste kan omschrijven als „de consument-toerist uit binnen- en buitenland". Dus geen tradi tionele landbouw of tuinbouw- expositie die doorgaans alleen de vakman aanspreken, maar een algemeen spectaculair ge heel dat attractief is voor jong Wageningen Wel verklaarbaar dat juist de burgemeester van Wageningen dit alles poneerde, want wie kan beter weten dan hij wat er zich allemaal in en om de landbouw (die een spectaculai re ontwikkeling doormaakt: men denke bijv. aan de kern energie in dienst van de land bouw) afspeelt? In zijn ge meente zijn de „brains", staat de trots van agrarisch Neder land: de Landbouwhogeschool. Het is niet bij gedachten van de magistraat gebleven. Na al gemeen applaus van de toe hoorders is men aan dc gang gegaan. Uit de grondgedachten is geleidelijk een soort blauw druk gegroeid, die zeer ambi tieus van opzet kan worden genoemd. Men stelle zich voor een uitgebreid terrein in het zuide lijk deel van de Oost Flevo landpolder, aan de weg van Elburg naar Harderwijk. Dit terrein heeft de overheid in beginsel toegezegd te willen bestemmen voor het expositie- doel dat ermee wordt beoogd. De structuur van de permanen te expositie is dan als volgt In het hart van het terrein wordt een inzicht gegeven in het algemene „landbouwgeben- ren". Aldaar gevestigde en aan trekkelijke presentaties van de verwerkende en toeleverende handel en industrie, van onder zoek en wetenschap, zullen de bezoeker in staat stellen de landbouw „mee tc beleven." Dit centrale deel wordt weer omlijst door akker-, weide- en tuinbonwbedrijven. waar de bezoeker op interessante wijze bij de praktijk van het werk op deze bedrijven zal worden be trokken. Greep Een greep uit het vele: rund vee-, varkens-, pluimveehoude rij. demonstratiepercelen met gewassen, bosbouw, bloemen en groenteteelt onder glas en in volle grond, fruitteelt met stro ken klein fruit, bollen-demon- stratiepercelen, champignon- kwekerij, paviljoens van toele verende zowel als van verwer kende industrie en handel. In derdaad te veel om op te noemen. even grote plaats toebedeeld. Alweer een greep. In de ge dachten van de ontwerpers komt er een groot terrein voor sport en demonstraties, een camping, een bungalowpark, een kinderboerderij een speel tuin, een openluchttheater van kleine omvang, een manege, een ponyruiterbaan. waterpar- tijen, een kinderwinkelgalerij, een jeugd-verkeerscentrum, een complex overdekte speelplaat sen, tesamen de naam dragend van Kinderland. Reeds hebben zich diverse belangrijke figuren en instan ties uit de agrarische sector achter de plannen gesteld. Dat van de Landbouwhogeschool, van het Hoofdproduktschap voor Akkerbouwprodukten, van de centrale landbouworganisa ties. het vreemdelingenverkeer en het ministerie van landbouw en visserij, verenigt. In een kernachtige circulaire, die rijk is geïllustreerd wordt thans om financiële medewer king verzocht voor de plannen, waarvan de financiering en verdere voorbereiding nog min stens anderhalf jaar en de realisering naar schatting ver volgens nog drie jaar zal ver- Investering Over de kosten: het investe ringskapitaal zal ongeveer elf en een half miljoen gaan be*- dragen, dat zou moeten worden geleend tegen een rentevoet van vijf procent. In de exploi tatiebegroting staat tegenover de aanzienlijke rentelast van bijna zes. ton 's jaars nog een gunstig saldo van ruim drie ton. Als te verwerven eigen kapi taal heeft men zich een bedrag van zeven en een half miljoen voor ogen gesteld. Het is nog niet beslist of als rechtsvorm die van een stichting van wel die ener naamloze vennoot schap zal worden gekozen. Organisatoren vertrouwen dat de benodigde gelden er wel zullen komen. In de eerste plaats denkt men hierbij aan het landbouw organisatiewezen, waarvoor reeds verscheidene contacten zijn gelegd. Maar voorts rekent men evenzeer op steun uit allerlei kringen die buiten de landbouw staan. Van het resultaat der finan ciële actie die thans gevoerd wordt zal het zoals men begrijpen zal afhangen of en ja in welke omvang het vinderdaad aantrekkelijke comité, dat leidende figuren ject zal worden verwerkell fikt"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14