IGNIS Christelijk onderwijs zal op 9 juni samenspreken Dr. W. Aalders luisterde met gemengde gevoelens Is de kunstenaar wel een profeet? Wirwar van bepalingen gevaar voor Mammoet Hulp aan arme landen is nog onvoldoende Een woord voor vandaag Puriteinen hadden eigen zendingstlieologie ZATERDAG 29 MEI 1965 Nu de vrijzinnig hervormden in j door de theologische onmondigheid de Haagse hervormde gemeentel v°°r*a»««s geïntegreerd zijn, heeft dr W. Aal- Onmorvlieheid ders, de predikant van de Marana- thaparochie, een der vrijzinnig- hervormde predikanten, dr. P. J. Barnouw, in de dienst van zondag 23 mei in de Maranathakerk laten voorgaan. De dienst heeft bij hem gemengde gevoelens achtergelaten en hij schrijft er over in zijn wijk- bericht in Hervormd Den Haag van 29 mei het volgende: ..In de kerkdienst van afgelopen zon dag is dus voorgegaan Dr. P. J. Bar nouw. Zijn Schiftlezing was: Lucas 5 vers 1-11. Handelingen 1 vers 1-11 en Romeinen 14 vers 1-12. De tekst was Rom. 15 vers 7. „Daarom, aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons heeft aanvaard tot heerlijkheid Gods". Nu, in de predikang heeft Dr. Barnouw duide lijk hét vrijzinnig element naar voren gebracht. Hij sprak over de hemelvaart; of liever niet over de hemelvaart, maar over de vraagtekens, die hij om dit stuk uit de bijbelse prediking heenplaatste. Maar de hemelvaart is ook geen wezen- .3 het Evangelie. lijk stuk v Openbaring Het Evangelie is de Openbaring van de liefde en gerechtigheid Gods. God heeft ons aanvaard. Dat is de kern van de blij de boodschap. Daarom moeten wij elkaar ook aanvaarden en niet een ander ver oordelen, die aan een bepaalde dag geen waarde hec ht(Rom. 14 vs. 6». Ik had het met deze prediking van Dr. Barnouw erg moielijk en heb er na de dienst nog een kort gesprek met hem over gehad. Voor mij is de hemelvaart een hcilfsfeit. Voor Ds. Barnouw niet. Maar kan dan nog de opstanding een heilsfeit zijn? En als ook die met vraagtekens wordt omringd, dan maken wij de prediking van het kruis jjdel! Ik schrijf dit niet. om Dr. Barnouw onaangenaam te zijn, maar omdat ik de •pneming der vrijzinnigen in het geheel der gemeente zie als een uitgangspunt voor een fair en openhartig gesprek. En zulk een gesprek komt toch pas op gang .u5 moed hebben, om elkaar theologisch de waarheid te zeggen. Zo Suriname heeft gebrek aan leerkrachten Die theologische onmondigheid is er de i oorzaak van. dat wij niet meer met onze volle persoon staan achter wat wij geloven. En dan kunnen allerlei dwalin- gen vrij binnendringen! Ik voor mij kan 1 dus een dergelijke prediking niet aan vaarden. ook al wek ik daardoor mis schien de schijn van geestelijke hoog moed. Ik acht echter mijzelf in geen enkel opzicht méér dan de vrijzinnigen. I maar ik acht wel de Waarheid méér dan welke modaliteit ook. En daarom kan en mag ik niet anders dan van de Waarheid getuigenis geven Dit zijn dus enkele gedachten naar aanleiding van de dienst van vorige zondag. Wil de bedoeling van de uitnodi ging aan Dr. Barnouw om in de Marana- tha-kerk te preken tot haar recht komen, dan mogen wij dergelijke gedachten niet verzwijgen, maar moeten de moed heb ben ze uit te spreken voor het forum der gemeente, opdat ook zij komt tot een oordeel ds onderscheids', aldus dr. Aal ders in zijn reactie op deze prediking. CNSGSF en CVO in Utrecht bijeen Boek over Kennedy voor universiteit AMSTERDAM Een vertegenwoordi- v^n de Encyclopaedia Bntannica in Nederland heeft tijdens een korte plech tigheid in de universiteit van Amsterdam namens de Amerikaanse senator William Benton een eerste druk van het boek „A tribute to John F. Kennedy" overhan digd aan de directeur-kanselier van de universiteit, dr. F. Bender. Het boek bevat bijdragen van 51 auteurs, onder wie dr. Albert Schweit zer. burgemeester Willy Brandt van Berlijn, de journalist Art Buchwald en Robert F. Kennedy. Het aan dr. Bender overhandigde exemplaar is bestemd voor de universiteitsbibliotheek. UTRECHT De besturen van de vereniging voor Christelijk Na tionaal Schoolonderwijs, het Ge reformeerd Schoolverband en de vereniging voor Christelijk Volks onderwijs zullen op 9 juni bjj el kaar komen om te spreken over de mogelijkheden van een vergaande vorm van samenwerking. Geen sprake van een werkelijke integratie (Van onze onderwljsredactie) aan samenbundeling te geven. Vol gens dr. Huls kan de vereniging dit ook gemakkelijker doen, omdat ze nooit aan één bepaalde kerk gebon den is geweest. Groei Hij deelde in zijn openingswoord ver der nog mee, dat CNS een constante groei van gemiddeld vijftig scholen per jaar vertoont. Eind 1964 waren in totaal 1254 scholen bij de vereniging aangeslo ten. Een deel van de groei is te danken san fusies: de betrokken scholen zeggen het lidmaatschap van de andere bereid, een constructieve bijdrage Prof. Rookmaaker bij inauguratie: AMSTERDAM Prof. dr. H. R. Rookmaaker, begin van dit jaar be- SCHIPHOL Suriname heeft gebrek noemd tot hoogleraar in de kunstge- het mid.schifdenis r.jn de Vrije Universiteit, heeft vrijdagmiddag in het Woest- aan leerkrachten, vooral ,W1 ucl Inia. delbaar onderwijs. Eigen mensen heeft het bijna niet, dus ziet het land zich i leraressen byna .■■■■■Pm Senoodzaakt nieuwe leraren w,uc i Nederland te werven. Dit is een v«ui de redenen waarom de Surinaamse mi nister van onderwijs en volksontwikke ling, de heer A. Cameron, naar Neder land is gekomen. Gistermiddag arriveer de hij In gezelschap van zijn vrouw op Schiphol, waar hij werd verwelkomd door zijn thans in ons land verblijvende landgenoot de heer Shriemisier. minister van volksgezondheid. De heer Cameron zal gedurende zijn verblijf van drie weken in ons land besprekingen voeren met verschillende regeringsfunctionarissen ep enkele instan ties betreffende het onderwijs, in de hoop leerkrachten te vinden voor het middel baar onderwijs in Suriname. Beroepi ngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zetten—Andelst: A. Klein Kranenburg te Hoevelaknn; te Aalst 'Gld): J. de Lange, zendingsdirector GZB te Zeist; te Ingen <toez.): H. J. Smalbrugge te Vreeland: te Waarde iZJd.): A- de Bruijn te Werkendam. Tangeiwmen naar Zelhem (toez.): B. Klr.pmasi te Molkwerum. Bedankt voor "s-Gravenhage (vac. M. W. Smit): dr. N. v. Egmond te Haarlem; voor Eist <U.): J. den Hoed te Wijk bij Heusden. WAALSE GEM. Beroepen te Utrecht (vac. dr. J. G. H. Hoffman): René Philippe, kand. te Brus sel. GEREF. KERKEN Beroepen te DrontenO. Flevoland: '3e pred. pl.): C. v. Noort te Moerdijk Klundert. Bedankt voor Gorinchem 'vac. W. G. Scheeres): R. Strijker te Dieren; voor Wolphaartsdyk: W. C.P. den Boer te Uit- GEREF. KERKEN (vrUgem.) Beroepen te Grand Rapids: A. B. Rou- kema te Londen—Watford. Ont. Can. Aangenomen naar Nijverdal: H. de Vries te Veendam. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Mitchell (Ont. Can.): M. Vlietstra te IJmuiden. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Slikkerveer: W. Hage te Klaaswaal. UNIE V. BAPT. GEM. Beroepen te Amsterdam-N.Zaandam: J. Broertjes, dir. De Vinkenhof te Den Dolder. duincentrum zijn ambt aanvaard met het uitspreken van een rede, getiteld „De kunstenaar een profeet?". De gedachte dat de kunstenaar een mens is die in de goddelijke waanzin de waarheid bekend maakt, was in de Griekse oudheid algemeen. Aan het einde van de achttiende eeuw werd de kunstenaar de hoge plaats toege kend van profeet, priester, geestelijk leidsman der mensheid. Deze ideeën, aanvankelijk theoretisch gesteld, werkten pas langzamerhand door in het milieu van de beeldende kunste naars. In onze eeuw krijgt de eeuwenoude gedachte nieuwe vorm: de kunstenaar wordt profeet-priester van sen soort kunstreligie en tevens Interpreet "an zijn tijd. De invloedrijke stroming in onze tijd leert dat er geen algemeen geldige waarheid voor alle tijden is. maar dat iedere tijd eigen normen, inzichten en vormen kent. De idee van kunstenaar profeet is geseculariseerd: hij openbaart geen goddelijke waarheden meer die van alle tijden zijn. maar maakt de tijdgeest zichtbaar en interpreteert zijn tijd. Hoe deze ideeën in de kunstwereld geïntro duceerd werden is moeilijk na te gaan. Prof. Rookmaaker kwam tot de vraag: ls deze idee wel houdbaar? Allereerst blijkt dat de hedendaagse kunst voor velen zeer moeilijk te begrijpen is. Men zegt nu wel dat dit komt omdat de kunstenaar zijn tijd vooruit is en wij daarom naar hem moeten luisteren, maar omdat men niet kan verstaan wat hij zegt. is een uitlegger nodig: de kunstcri ticus. Daar echter de kunstcritici elkaar soms tegenspreken, wekt de profetie maar weinig vertrouwen. Welke kunst zou de profetische, de grote kunst zijn? Wij kur.nen, aldus prof Rookmaaker. alleen maar beoordelen wie grote kunstenaars zijn door het werk artistiek te beoordelen, maar of de kunstenaar wel zo'n diep inzicht heeft en zijn inzicht juist is, is daarmee nog helemaal niet zeker. Het blijkt overigens ook, dat de grote kunstenaars zelf verschillende wegen wijzen. Dit laatste is mede het gevolg van het feit dat een tijd, dus ook de onze, allerminst een (geestelijke) eenheid vormt. Steeds zien we verschillende stromingen naast elkaar. Als soms blijkt dat een kunstenaar iets uitdrukte dat ih een latere tijd inderdaad algemeen goed werd. is daarmee niet bewezen dat hii een profeet was. maar slechts dat hij Voorzitter NO-leerkraehten: Dit deelde de plaatsvervangend voorzitter van CNS, dr. Gerh. Huls, gistermorgen op de vergadering van CNS in Utrecht mee. Sinds 1962 houden de drie organisaties op dezelfde dag hun jaarvergadering, 's ochtends gescheiden en 's middags gecombineerd. Deze gecombineerde middagbijeenkomsten voldoen vol gens dr. Huls niet aan het be oogde doel. Van een werkelijke ontmoeting of integratie van de organisaties op het gebied van het protestants-christelijk onderwijs zogen Qp £n kWzen CNS als hg, is nog geen sprake.^CNS js iiSynthese". Op plaatselijk niveau veroor- zaakt dit wel eens wrijvingen. Maar een hechtere onderlinge samenwerking zal volgens dr. Huls ook deze moeilijkheden uit de weg ruimen. Oecumenisch Op de ochtendvergadering van het Gereformeerd Schoolverband zei de voorzitter van GSV, ds. W. de Graaf uit Zaltbommel, dat zijn organisatie zich bewust wil stellen op de grond slag van de confessie. Hij voegde hieraan toe, dat vanuit de confessie zelfs richtlijnen gevonden zouden moeten worden voor het onderwijs in alle vakken. Daartoe is samenwer king tussen alle gereformeerde belij ders r.odig. Ds. De Graaf verklaarde met nadruk, dat het GSV een inter kerkelijke en oecumenische organisa tie is Hij betreurt het, dat er op dit punt nogal wat misverstanden blijken te be staan: „ook onze vereniging is niet kerkelijk gebonden, zoals wel blijkt uit het feit, dat de kerkelijke positie bij toelating of subsidiëring van scholen niet beslissend is." mede een cultuurvormer was. die het .gezicht" van de volgende tijd mee hielp bepalen. Het is merkwaardig dat noch esthetica, noch ook de kunstgeschiedenis zelf, de these ondersteunt dat de kunstenaar een profeet is. Integendeel, steeds blijkt dat de beeldende kunstenaar de stromingen in zijn tijd op filosofisch, religieus of literair gebied volgt. De vraag kan dan ook worden gesteld of het wel juist is de beeldende kunstenaar gelijk te schakelen met de literator. Zijn werk heeft een ander karakter, hoewel het niet van minder betekenis is. Prof. Rookmaaker besloot zijn oratie aldus: De $in van de kunst wordt niet bepaald door een problematische profeti sche taak, noch door de kunstgeschiede nis. noch door sociologische of andere factoren. De kunst heeft haar eigen zin. niet autonoom, integendeel, juist in het volle leven staande, en met allerlei banden aan de werkelijkheid verbonden, kan zij haar eigen zin ontplooien. Dit is de taak haar door de Schepper gegeven. Daarom is het negeren van kunst, of het voorbijgaan aan welke artistieke of es thetische eis ook, even onmogelijk als het voorbijzien van economische voorwar den, van ethische of sociale eisen. Niet alleen de laatste zijn onontbeerlijk om chaos en wanorde, uiteindelijk zelfs onmenselijkheid te voorkomen, ook het eronachtzamen van kunst leidt tot ver arming van het geestelijke leven. Opdracht Tijdens de gecombineerde middag vergadering heeft drs. R. Kramer een boeiend en gedegen referaat gehou den over De didactiek van de lagere school in dienst van de opvoeding tot persoonlijkheid. Tussenuitspraak van classis in zaak ds. v. d. Ziel GRONINGEN De classis Gronin gen der Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt) heeft met twaalf tegen zes stemmen de besluiten van de jongste generale synode inzake de schorsing van ds. Van der Ziel als vast en bon dig aanvaard. Gelijk bekend heeft de kerkeraad van Groningen-Zuid deze besluiten, die ter synode tot grote moeilijkheden aanleiding gaven, op enkele details na eveneens aanvaard. Ds. Van der Ziel heeft echter in zijn brochure „Een laatste appèl" betoogd, waarom hij de synodebesluiten niet voor vast en bondig kan houden. De uitspraak van de classis is te be- DEN HAAG De minister zon der portefeui le voor ontwikkelings hulp, mr. Th. H. Bot. heeft gister avond tijdens een vraaggesprek voor de AVRO-televisie gezegd, dat de hulpverlening aan ontwikkelingslan den in de vorm van kennis en schouwen als een soort tussenuit- kapitaal. zoal.s deze tot nu toe is spraak. M« gegeven, onvoldoende is gebleken om I voortgezet Na een uitvoerige uiteenzetting over het begrip persoonlijkheid stelde drs Kramer, dat opvoeden meer inhoudt dan vormen en ontwikkelen. Het veronder stelt beide. Men kan niet opvoeden zonder ook te onderwijzen. Opvoeden is voor christenen niets minder dan een opdracht van God, Die aansprakelijk stelt en verantwoording vraagt. Daarom kan het begrip niet anders worden omschre ven dan als een leiding. In het opvoeden gaat het om het wekken van liefde en eerbied voor God en de medemens en ae bereidheid tot dienen. De didactiek heeft in het geheel der pedagogische activitei ten een dienende taak. Ter vervulling van haar taak t.a.v. de persoonlijkheids opvoeding der leerlingen zal de didactiek zich gesteld zien voor de volgende opdrachten: 1. een verantwoorde gewe tensopvoeding, die ook bestaat in het .vullen met normen". 2. Een harmoni sche ontwikkeling van elk kind waardoor een evenwichtige verhouding der centra le functies kan worden bevorderd. 3. Erkenning van de individuele verschillen (keuzewerk). 4. Gelegenheid groepswerk en 5. Ontwikkeling vai creatieve mogelijkheden van het kind. Studentenwereld wijzigt zich UTRECHT De rector van de Sena- tus veteranorum van het Utrechts Stu denten Corps, de heer A. Voute heeft in een rede de 117de diesviering van het USC de aandacht gevestigd op de grote wijzigingen, die zioh in de mentaliteit van de studentenwereld hebben voltrok ken. De student van vroeger studeerde op kosten van zijn ouders en leefde zonder enige maatschappelijke functie, en daaraan verbonden verantwoordelijkheid. Bovendien betrad hij een heel kleine wereld, waarin zijn ouders hem meestal waren voorgegaan. Nu is dat anders. In Utrecht studeren thans 9319 studenten, van wie 7001 mannen. Hiervan heeft ongeveer 35 procent een door de staat verstrekt inkomen, terwijl nog slechts 24 procent een academisch gevormde vader heeft. Ds. Van Bodengraven en drs. W. Huisman naar Indonesië OEGSTGEEST Wanneer zij hun examens zullen hebben afgelegd, zul len de zendingspredikanten ds. D. van Bodengraven en drs. W. Huisman worden uitgezonden naar Indonesië, aldus bericht de Raad voor de Zen ding der Nederlandse Hervormde Kerk. De raad heeft reeds een visum ont vangen voor ds. Van Bodengraven, die zal uitgaan naar de kerk van de Karo-Bataks op Sumatra. Ds. Van Bodengraven, die momenteel een doc toraal examen voorbereidt, was eer der als zendingspredikant werkzaam op Nieuw-Guinea. Het is de bedoeling, dat drs. W. Huisman, die zich voorbereidt op het zendingsexamen, naar Malang zal gaan in dienst van de Oostjavaanse kerk. Drs. Huisman, die van gerefor- meerde-bondsrichting is, zal als do cent optreden aan de Theologische School Bale Wyata en als studenten predikant aan de staatsuniversiteit beide te Malang. „Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen" (Handelingen 1 :11). Gesterkt door deze woorden van „twee mannen in witte klederen", keren de apostelen terug naar Jeruzalem. Jezus opgevaren ten hemel. Ze hebben het gezien met hun eigen ogen. Misschien is er een ondeelbaar ogenblik bij een van hen de gedachte geweestNu is alles voorbij, maar die gedachte wordt weggedrongen door de belofte: Hij zal wederkomen. Jezus zal wederkomen. Op aarde. Miljoenen mensen hebben de eeuwen door uit dit geloof de kracht ontvangen om verder te gaan. toen zij meenden, dat zij niet meer verder konden. Zij hebben hoon en spot verdragen, erger nog, zij hebben blijmoedig martelingen ondergaan tot de dood er op volgde, omdat dit alles voor hen wegviel tegen die ene zekerheid: Hij komt en Hij zal de aarde regeren. Hoe donker het om ons heen kan zijn, hoe zwaar de buien ons kunnen treffen, eens zal het Licht de duisternis doorbreken en de wereld nieuwe glans geven. Want wij gaan naar een nieuwe aarde en een nieuwe hemel, waarin Zijn gerechtigheid zal heersen, waarin leeuw en lam vredig naast elkander leven, en waaruit de boosheid zal zijn verdwenen. Het moet ons de enige blijheid geven, waaruit te leven valt. Jezus komt! In die verwachting kunnen we gesterkt voorwaarts blijven gaan, hoe diep de dalen en hoe hoog de bergen ook zijn. Wij lezen vanavond 1 Thess 2 vers 1 tot 12 Wij lezen zondagavond 1 Thess 2 vers 13 tot 20 Ignis koelkasten zijn er in vele maten en prijzen. Er is er al een van 1301 iter voor f 298,- (zie afbeelding) de ideale koelkast met het 2 sterren koelsysteem Nu hunt U zelfs diepvriesprodukten wekenlang bewaren! Promotie aan de VU (Van onze kerkredactie) De angelsaksische christenen hebben de laatste jaren grote be langstelling getoond voor de pu riteinse schrijvers uit de zeventien de en achttiende eeuw. Zjj wer den in grote oplagen herdrukt. De belangstelling gaat zover dat giste ren een proefschrift verschenen is dat geheel gewijd is aan „de zen- dingstheologie in de puriteinse traditie." Het is van de hand van een Amerikaan, ds. Sidney H. Rooy, die promoveerde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. „The Theology of Missions in the Puritan Tradition," noemde hij zijn dissertatie. Hij behandelt in het bij zonder Richard Sibbes, die de theo logische basis legde voor de zendings inzichten van deze kerkvaders; Ri chard Baxter, die zijn gedachten ver der uitwerkte; John Elliot, die werkte onder de Indianen; en Cotton Mather en Jonathan Edwards die zich later ook in het bijzonder met de zending onder de Indianen hebben bezig ge houden. Deze mannen zouden vergeleken kunnen worden, al zijn er accentsver- sohillen, met de mannen van onze „Nadere Reformatie". Zij legden bij- kerkeraad van Groningen-Zuid aan de classis, om zich uit te spreken over een eventuele afzetting van ds. Van der Ziel. i. Van der Ziel is nu al bijna twee jaar door zijn kerkeraad geschorst. Omdat de kerkorde in artikel 79 voor schrijft: „Maar of zij (de predikanten) geheel van de dienst af te zetten zijn, zal in het oordeel der classe staan", heeft de kerkeraad na de pu- blikatie van ds. Van der Ziels brochu re de classis om een dergelijk oordeel gevraagd. UTRECHT lift voortgezet onderwijs i Als vereenvoudiging van de nieuwe zal In de overgangstijd tot de Invoering systemen niet met alle energie wordt van de Mammoetwet (1 september 1968) nagestreefd, aldus de heer Huixer. «nllen met honderden bevoegdheden te maken we met de salariëring en de adminlstra- krijgen. De Vereniging van christelijke tie van ons 'och al Ingewikkelde be-1 belasten, leraren en leraressen bij het nijverheids-1 roepsonderwijs de slaaf wor<"- onderwijs kan zich wel verenigen met j wirwar van bepalingen die huidire veeUoortire sluiten bij de ontwikke ingsg •enigtng, op ae streven, de huidige veelsoortige sluiten bij de ontw bevoegdheden althans gedurende die onderwijs, overgangsperiode te projekteren op hel nieuwe lessenpalroon. maar ze meent, dat het leiden van de scholen, het „beman nen" van de lesroosters en de administra tie een bijna onmogelijke taak zullen worden- Dit zei de voorzitter van de v de heer J Huizer. in Utrecht op algemene vergadering. Alles wat ertoe kan bijdragen ..het niet-essentiële uit de gevolgen van de invoering van de Mam moetwet te lichten" moet met gejuich worden begroet. Hij -iggereerde in dit verband onder meer een inperking vaD het aantal bevoegdheden, die dan een zo groot mogelijk aantal vakken kunnen bestrijken. Hij meent, dat het geven van een meer algemeen karakter aan de bevoegdheden, kan bijdragen tot vereen voudiging van vele problemen. Voor het hoger beroepsonderwijs zal men zich. volgens de heer Huizer. moeten richten naar bevoegdheden die voor één vak gelden, voor het middel baar e ingsgang Morgen intrede van ds. Dijckmeester I in Hilversum (Van een onzei medewerkers) DEN* HAAG Ds. W. Dijckmeester heeft zijn functie als secretaris van de generale synode der I'ederlandse Her vormde Kerk neergelegd om weer als Sredikant een gemeente te gaan dienen, orgen doet hij intree, als predikant van de hervormde gemeente te Hilversum. Hij zal hier worden bevestigd door ds. P. G. van den Hooft aldaar, oud-praeses van de generale synode. In Den Haag heeft ds. Dijckmeester deze week inmiddels t druk bezochte receptie gehouden, waar ds. G. P. Post uit Eindhoven namens de synode een woord van dank en afscheid heeft ing dr. G. de Ru te roepsonderwijs kunnen echter j gesproken. Hij ve bevoegdheden voor meer dan een vak i Rotterdam, die wegens ziekte verhinderd tegelijk worden ontworpen. Iwas. de ontwikkelingslanden binnen rede lijke tijd tot een aanvaardbaar wel vaartspeil te brengen. Daarom worden in de wereld nieuwe en verdergaande maatregelen overwogen, waarbij met name aan stanpen wordt gedacht op de verschillende internationale mark ten. In antwoord op een vraag zei de minister, dat zijn benoeming in de eerste pl«ats gezien moet worden te gen de achtergrond van het steeds urgenter wordende orobleem van de groeiende welvaartskloof tussen de steeds rijker wordende rijke landen en de arme landen waar men er niet of nauwelijks in slaagt tot meer welvaart te komen. Andere geïndus trialiseerde landen, zoals Groot-Brit- tannië. Frankrijk en de Bondsrepu bliek Duitsland, hadden reeds enige rrOEN mijn kinderen nog verpakt in luiers door tijd een minister in hun kabinet die *- het leven gingen, heb ik me dikwijls afge- uitsluitend met het hulpverlenings- vraagd welke magnetische kracht toch in grote probleem is belast. Zijn benoeming is getale mijn veiligheidsspelden verslond. Een en- dan ook allerminst een primeur. ke! verkromd exemplaar mocht het dan voor Door een minister met deze taak te verdere functie af laten weten, waar bleven toch de dozijnen die nog in goede staat verkeerden? Ik zuchtte, dit probleem nou ja, probleem, erg zwaai tilde ik er ook weer niet aan eens uil tejen een oom, die ver in het vage iets te maken had met de veiligheidsspeldenbusiness. Hij zei toen fijntjes, dat juist in het zoekraken van noodzakelijke kleinigheden een boterham zat. Speldenmagnaten profiteren dus van huisvrouwe- lijke slordigheid, want in wezenlijke magnetische kracht gelooft natuurlijk geen zinnig mens. Maar er komt een tijd, dat je uit de luierkinde ren raakt en hoewel die periode de netheid in je huis niet ten goede komt, heeft het speldenpro- bleem zich op natuurlijke wijze opgelost. L)a> nu niemand juiche. Want voor je het weet breng je je kroost naar de grote school en dan noo heel even en: o o oom. An en moe, moe en An het kind leest, het kind schrijft. Hiermee betreden we het tijdperk van de balpen en het potlood, of beter gezegd: het schriftstoftlóze tijdperk. Waren indertijd de spelden zoek, dan stond je daar mild en vergevingsgezind tegen over er kon immers maar één schuldige zijn: moe zelf Met pennen is dat wat anders, die verdonke remaant iedereen, wat „effies lenen" heet. Hoe dan ook: zeg maar dag met je handje, want ze zijn en blijven weg. They just fade away, net als oude soldaten. zonder veel nadruk op de noodzaak van een persoonlijke bekering, maar zagen ook de wereldnood en de noodzaak van de prediking van het evangelie onder de heidenen. In dat opzicht waren zij velen van hun tijd ver vooruit. Eenheid Opmerkelijk is dat ook de eenheid van de kerk grote nadruk kreeg. Zo schreef bijvoorbeeld Eliot reeds over een Raad van Kerken die vooral tot taak moest hebben zendelingen uit te zenden. Zeer waarschijnlijk dacht hij niet aan een raad zoals wij die nu kennen in de oecumenische beweging. Waarschijnlijk dacht hij meer aan een Raad van plaatselijke kerken of gemeenten, maar uit zijn geschriften is het wel duidelijk dat hij dit toch ook weer niet eng-kerkelijk in deno- minationele zin zag. Hij voorzag reeds dat een plaatselijke kerk in zijn eentje de geweldige zen- dingstaak. die er in die tijd was (en «igenlijk nog is), aankon. Wat nu onlangs werd uitgesproken door de afdeling voor wereldzending en evangelisatie van de wereldraad van kerken (Joint action for mission Samenwerking iD de zending) zag hij reeds als noodzakelijk. Dit boek is een waardevolle aanvulling op de zendingslectuur. Te vaak wordt ln angelsaksische kringen gedacht dat de zending pas bij William Carey begonnen Is. Dordrecht Ds. Rooy promoveerde gisteren bij oi of. dr. J. van den Berg. Hij is geen onbekende in Nederland, want hij is oredikant van de Pilgrim Fellowship van de Hervormde Kerk voor de Engels -prekenden in Dordrecht en omgeving. Hij vertrekt eind juni weer naar de Verenigde Staten waar hij benoemd is door de Christian Reformed Church voor de evangelisatie. Deze predikant voegde aan zijn proef schrift een aantal ook voor Nederland mteressante stellingen toe, bijvoorbeeld: De oecumenische beweging is op het moment confessioneler en orthodoxer dan in de eerste decennia van deze Maandelijkse avondmaalsdiensten zijn meer in overeenstemming met wat de bijbel en de oudste christelijke kerk leert da de tegenwoordige praktijk in de kerken van gereformeerde signa- de hulpverlening tot zelfstandig beleidsonderdeel van de regering geworden en is zij niet langer een verlengstuk van het beleid van een bepaald departement. Op de vraag of de Nederlandse regering streeft naar een omvang van de ontwikkelingshulp ter grootte van één procent Van het nationale inkomen, antwoordde minister Bot, dat hij aan dit getal geen magische betekenis toekent. Het speelt echter wel mee bij de bepaling door het huidige kabinet van de Nederlandse hulp voor de komende jaren. Evangelist V. d. Panne (79) overleden (Van onze correspondent) BRUINISSE Op 79-jarige leeftijd is in het Rode Kruis Ziekenhuis te Zierik- zee overleden evangelist J. v. d. Panne. Hij was sinds 1930 in dienst van de inwendige zending der Gereformeerde Gemeenten. Zijn arbeidsterrein voornamelijk in Zeeuws Vlaanderen. Honderd omes mogen dan beweren, dat ook in het zoekraken van pennen een boterham zit, ik heb hartstochtelijk geprobeerd het brood uit de monden van balpenkoningen te stoten. Met touwen en spijkers pinde ik ze vast in de keukenla, bij de telefoon, op het bureau. Na een korte spanne tijds echter waren de touwen tot nutteloze blindedarmen getransformeerd. Toen toevalligerwijs een tipje Vo&tang.e,£s en ontwierp een slimmerd balpennen aan kettinkjes. Het ei van Columbus, niet waar, behalve voor mijn vandalistisch kroost. Kettinkjes kneuzen is 'en peuleschil. Zo veranderde er niets en greep ik op kritieke momenten mis. Natuurlijk ligt hei ook wel aan mijn slordige en vaak inconsequente manier van opvoeden. Ik had natuurlijk...., helaas 'e laat, te laat.... Wat mij alleen wel intrigeert is: waar blijven die dingen? They just fade away mag dan een aardige vondst zijn, reëel is het met. Vanmiddag werd me van de sluier opgelicht. Ping ping, klonk het desolate getjilp van de pianostemmer. Ik poogde ondertussen klonters uit cakebeslag te roeren. Een bescheiden klopje op de keukendeur voorspelde niet veel goeds, dat zou wel weer een dure noodzakelijke reparatie beiekenen, dacht ik korzelig. De conversatie die volgde mag merkwaardig genoemd worden. Mevrouwmag ik even?" Zijn stemmershand, die hij me onder de ogen bracht, omklemde een keurcollectie balpennen „Asjemenou", zei ik. ,A''ht pennen, vier potloden mevrouw". Asjemenou", herhaalde ik stupide, „allemaal in de piano? Hoe komen die daar?" Hij haalde lusteloos zijn schouders op. .Acht pennen, vier potloden", zei hij nogeens. Het klok in-droevig. „Wilt u koffie?" vroeg ik, denkende dat hij daar wel erg aan toe zou zijn. ,Jiee dank u", zei hi) ,mijn maag...." vulde hij aan. alsof ai onze schrijfbehoeften daar zwaar lagen te branden. Ping-ping. klonk het even later weer, nog desolater dan daarvoor. Ping ping dacht ik, ping ping had ik uit moeten tellen ook voor al die 7n<>ere zoekgeraakte exemplaren, die niet uit de piano gedregd ivaren, maar misschien nog wel eens uit andere vreemde schuilhoeken zullen komen. Ping ping, they just fade away en maken ping ping voor balpenmogendheden. Ping ping, het groeit mij ook niet op de rug, ik ga weer consequent opvoeden, morgen. MINK VAN RIJS DIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2