Jan Gossaert DICHTBUNDELS: boeiende pxensaanser tussen 2 tijdgeesten S talentvol en pretentieus Commerciële debacle geestelijk en succes T -- - i ZATERDAG 29 MEI 1965 denkende mens van 1 j nu beseft te leven l s tussen twee gigan tische tijdstromingen. Menigeen voelt zich in dit grensgebied" een verdoolde; losser rakend van het oude maar toch niet ten volle op gaande in het nieuwe. Velen, vóór ons, hebben niet slechts hetzelfde gevoel gekenddoch ook duidelijke sporen van hun „grensgangerschap" na gelaten. Ze zijn waardevol, die sporen, want wij kunnen daaruit overeenkomst in ge moedsstromingen en situaties afleiden. Alleen al op dit punt is de aan Jan Gossaert ge wijde tentoonstelling in Rot terdams Museum Boymans- van Beuningen uitermate be langwekkend. Het is daarom zeker niet toevallig dat in Nederland en in België vrij wel gelijktijdig de gedachte aan een dergelijk expositie is opgekomen. Gossaert leefde op de grens van Gothiek en Renaissance, tussen de nadagen van het middeleeuwse roomse leven en het veld winnen de humanisme, daarbij ook nog beïnvloed door de Reformatie. Van waar de tussen 1478 en 1488 geboren kunstenaar kwam. was af te leiden van zijn gelatiniseerde naam „Joannes van Malbodius" en de naam waaronder hij in 1503 in het Antwerpse gilde werd inge schreven: „Jennyn van Henegou- we". Malbodius is Maubeuge. gele gen in Henegouwen. Al jong moet hij zijn gegaan naar Brugge, de residentie van het Bourgondische hof. een van de twee humanisti sche invloedssferen in de Nederlan den. De andere was het hof van Margaretha van Oostenrijk in Mechelen. Humanisme Met beide centra heeft Gossaert. genaamd Mabuse, afwisselend con tact onderhouden, hetgeen bepa- £)E bundel ..Hoeden op de duisternis" van Peter Schuddeboom verzen die hij heeft geschreven tussen februari 1963 en februari 1964 is een uit- gdbe van ..Fonds Manifest 1964" te Eindhoven. Het boekje telt 35 kleine ge dichtjes, met groene inkt gedrukt en achterin kan men lezen dat Schudde boom, geboren 1944 in Den Haag, sinds 1950 wonende te Eindhoven, „één van de jonge dichters (is) die de Nederlandse literatuur in de toekomst zal gaan be palen". Wie zo zelfverze kerd wordt aangekondigd, heeft geen kritiek nodig; zodra Schuddeboom be roemd is, zal ik hem de verschuldigde hulde ko men brengen. Maar tegen die tijd zal ik deze versjes, niet beter of slechter dan andere uit de tegenwoor dige massaproduktie, wel vergeten hebben. Het boek je, met ongenummerde bladzijden, beslaat twee vel druks. Panfluit van Jules de Leeuwe is een uitgave van De Beuk te Amsterdam en bevat rijmpjes, is een uitgave van De Beuk te zijn. Elk woord dat men ervan zegt is er een te veel. (24 bldz., ƒ3.90). Baswardas van Bas de Bont. een uitgave van Uitgeverij Lec- turis NAT. te Eindhoven, maakt het nog bonter. Over twee bladzijden heen heeft hij zo'n 65 poëtische modewoorden, zo als angst, buik, dood. zand. uitgestrooid en nu kunt u. lezer, zelf uw gedichten maken. zou uit uzelf immers nooit op deze woorden gekomen zijn! De uitgeverij spreekt van een ..unieke gebeurtenis". Uw re censent is onmiddellijk aan het dichten geslagen: De angst schoot in mijn buik Wie lag daar dood in 't zand? Maar op ..buik" vind ik geen Rijmwoord en op ..zand" alleen ..plant". Niets J A| In de weg Alijd Brink is geboren te Amsterdam. Ze verzwijgt haar geboortejaar, maar het portret op de achterflap toont een jonge vrouw. Ons wordt daar medegedeeld: „(Zij) schildert om het onzichtbare te laten spreken, (en zij) dicht om het onhoorbare te laten zien." Met dergelijke pretentieuze medede lingen heb ik altijd moeite. Jac. van Looy schreef in zijn tijd prachtig proza en hij maakte behoorlijke schilderijen. Waar om die vermenging, die zo opvaJlend aan de idealen van de romantiek herinnert? Onder kunstenaressen komt een be paald type voor van minstens evenveel temperament als ta lent. ik denk hier aan Elisabeth Cheixaou. bij wie het tempe rament dikwijls het talent in de weg zit. Het komt mij voor dat dit hier ook het geval is. De verzen zijn temperamentsover stromingen in woorden, waar door de gedichten neigen naar het woordenrijke en het lange. Cliché's. zoals „mateloos azuur" en „onaanraakbaar" zijn bij dit zich-laten-gaan onvermijdelijk. In ieder geval is er meer temperament dan zelfkritiek en zelftucht in het dichten. Toch is er talent: ik citeer de laatste strofe van het gedicht Het Wonder. Wonderen zijn soms een si garet-lang en dat is al zeer lang voor wie het beleeft. De eeuwigheid ligt in wat stof dat beeft tussen een tafel en het be- De bundel ln kwestie heet Het grote Varen, het is een uitgave van De Beuk te Am sterdam (32 bldz.. ƒ3.90). Temperament Een derde uitgave van De Beuk is de verzenbundel van Jan Knappert. Om de ziel van een soldaat. Knappert is anti militarist: Die zeggen dat Uw liefde zal over de oude aarde en haar zij kijken goedkeurend naar de geweren; aan hen: ons moed en toewijding te Ieren, aan ons: Gethsemané. Ook bij Knappert constateert men meer temperament dan talent. Onder het lezen hoort men op de achtergrond de stem van Marsman, maar die woog -M - i .1 r,a ndeval" die Gos- lend zou blijken voor de aard van zijn werken. Dat Gossaert als eerste in de Nederlanden romani serende tendensen invoerde, levert geen vraagtekens op. Immers, wij weten, dat hij in 1508 naar Rome reisde in het gezelschap van Phi lips van Bourgondië. die, hoewel enerzijds voluit rooms Bourgondiër (hij werd in 1517 bisschop van Utrecht) anderzijds een vrijmoedi ge renaissancist was. De dorst naar kennis van de Antieken moet bij deze bastaard zoon van Philips de Goede waar schijnlijk. zoals bij zovelen van zijn tijdgenoten, voor een niet gering deel worden toegeschreven ean zijn sterke hang naar erotiek. Hoe hel met de smaak van de Bourgondiër was gesteld, is op de tentoonstelling waar te nemen in het schild»rij „Neptunus en Am- phltrite" dat Gossaert in opdracht van Philips moest maken voor diens kasteel Souburg. Trouwers ook Margaretha van Oostenrijk liet openlijk blijken, gevoelig te zijn voor erotische prikkels. Hoewel zij als vroom bekend stond en met moraal-rijmen de deugdzaamheid van haar hofdames trachtte te bewaren, confronteerde Margare tha haar hof tegelijkertijd met. zoals de catalogus het aangeeft. ..de meest provocerend erotische stelling van d» enndeval" die saert maakte. Toen ook al De tentoonstellingsbezoeker be- nerkt het al gauw. dat overeen komsten tussen toen en nu zich gemakkelijk laten vinden. Duide lijk waarneembaar is het ook. dat de heersende tijdgeest op dit vlak niet buiten de kerk- en klooster muren werd gehouden. Tal van panelen dragen een voorstelling, waarvan het religieuze thema niet op devotie gericht is. doch meer een vrijbrief blijkt te zijn voor het blote genot. Voor wat Gossaerts aandeel in erotische taferelen betreft, mag worden betwijfeld of de schilder zelf nu zoveel behoefte aan prik kels had. Zijn naakten onthullen veeleer, dat het hem voornamelijk Jing om de beweging van de tguren. In tegenstelling met bijv. de latere Rubens zien we bij hem geen naar de natuur geconterfeite. maar gefantaseerde personages, vaak een gewijzigde, ook wel getrouw weergegeven ontlening aan het werk van voorgangers en tijdgenoten. Dikwijls maakte Gos saert de standen van deze figu ren maniëristisch gecompliceerd („Hercules en Deianira". „Adam en Eva"). De vermenging van laat-gothi- «che elementen en renaissancisti sche invloeden is in vele van Gossaerts werken opvallend. Het meest frappante overgangsstuk is het tafereel van de Madonna en Lucas, dat hii schilderde voor het altaar in een kapel van de Mechel- se Sint-Romboutskerk. De vergees telijking van het verleden heeft plaats gemaakt voor een gewoon- menselijke sfeer. Lucas is niet meer een heilige, doch een gemoe delijke man. die met zilverstift een portret maakt van een moeder met kind. Op de achtergrond zien we nog wel een aanduiding van een n/T detail van de door het Prado in Madrid afgestane ...Madonna met Kind" een onderuerp dat Jan Gossaert vaak herhaalde vertelt veel omtrent de gesteldheid en de capaciteiten van deze „grensganger" tussen Golltiek en Renaissance. Italiuans is de stijl van de architectonische achtergrond, maar ook de figuren wijken nf van de traditionele religieus thema. Het boven natuurlijke in de gelaiüsexpressie heeft plaats gemaakt voor ver- anrdsing. Instede van devoot, geeft Gossaert de madonna weer als een wereldse vrouw die haar kostbare hoofdtooi elegant weet te drag. brengen van „vreemde" elemen ten Met enige speurzin is te ontdekken, dat Gossaert van zeer vele voorgangers en tijdgenoten motieven heeft overgenomen. Om adspirantvorsers op weg te helpen: o.a van Gerard David. Van der Goes. Jan van Eyck. Rogier van der Wcyden, Albrecht Dürer en Baldung Grien. Niet alles echt Dit maakt het uiteraard moeilijk, een werk met zekerheid aan Gos saert toe te schrijven. Al vele generaties lang hebben kunsthisto rici zich daarover het hoofd gebro ken en elkaar tegengesproken. De deskundigen van r.u zullen daarom ongetwijfeld zonder uitzondering het eerst in de geschiedenis is er een overzichts tentoonstelling van Gossaerts wer ken te zien. Een expositie die bovendien wordt begeleid door een sublieme catalogus, waarin alle sedert 1503 tot aan vandaag be kend geworden gegevens zijn ver werkt door dr. H. Pauwels. Brus- R. Hoetink. Rotterdam. S Iphia. K. G. Boon. prof. dr J. K die daarvoor de Heeft het zin, nu nog ver- 1925 in de Neue- Merkur is tellingen te herdrukken, die verschenen, vijftig jaar geleden in een cu tüdschrm nam reeds door de tijdschrift zijn verschenen? naam. die ontleend is aan Der Teutsche Merkur van Wieland Ja, zegt Guy Stern, die ver- (1773) het blad waarin o.m. Goe- the en Schiller veel hebben gepu- antwoordelljk is voor de keus bliceerd, de verplichting tot niveau ui. proza, dat tussen 1914 en ieder literair experiment. De rich tingloosheid was tot principe - de Uitgave gemaakt. Zo werd tic *>oek. Neue Merkur een konstellatie (1) van de grootste auteurs van die ti;d. in tegenstelling b.v. tot de BIKtter ftir die Kunst die voor de kleine, streng geselecteerde kring gelovige Gcorgc-discipelen bestemd. En zo vinden we Hans Carossa, Kafka. Herman Stehr. Robert Mu- sil. Bert Brecht. Martin Buber (die haast een levende legende gewor den is) en zovele anderen. 6amen 30 prozastukken, meest novellen. Voor elk stuk staat een uitvoerige schets over leven en werken van de auteur der bijdrage, wat de waarde van het geheel ongetwij feld verhoogt; er ontbreken slechts portretten. Voor ieder, die belangstelling heeft ln deze periode van hoog u «en waardevol J. H. SCHOUTEN r.emen ls. dat tentoonstel catalogus de belangstelling voor Jan Gossaert en diens tijd zullen doen toenemen. Talloze vraagpunten bleven nog onopge lost. Men behoeft intussen geen expert te zijn om in velerlei facetten van deze expositie te genieten. Daar is bijv. he. genot IIIIHIIIIIIIIIVIIfltinilllVYnitllI!Hm!!llll van de rijke kleurenweelde, ande ren boeit wellicht de penseelvoe ring of de verfijning van het detail. Weer anderen zullen de voorkeur geven aan de krachtig aansprekende tekeningen en eisen, waarin zij de ontwikkelingsgang van de mens tussen Gothiek en Renaissance gemakkelijker kunnen Speurders naar verborgen bete kenissen van onderdelen kunnen al evenzeer hun hart ophalen: bijv (1) Guy Stern: Konstrllationen. 1964. Deutsche Verlags-Austall Stuttgart. (441 blz. DM 24.80). Die besten Erzahlungen aus dem „Neuen Merkur" 1914- 25. VOOR T J GELEZEN: A ..Het geslacht van Garderen", door Barend de Graaff. l'itgave Gebr. Zomer Keuning, Wage- Jonkvrouw Margriet, door Ro- na Lentinck. Uitgave La Rlvière en Voorhoeve, Zwolle. Thans Het sterkst boeien t sen bij Gossaert. in 't bijzonder schenen vi die van de individuele portretten. Garderen" Mensen, anders dan wij, maar toch .am-n„-.va, ook „grensgangers", net als wij Oud. berustend en weinig van de Hermen toekomst verwachtend, zoals het „Hermen Jonkvrouw Margriet, de leeg- vierd, druk var. hoofdige dochter van een rijke Amsterdamse regent uit de prui kentijd, komt in contact met men sen die haar tot nadenken stem men. Zij willen haar echter ook te schande maken om op haar te wreken wat haar vader hen in het erleden aandeed. Doch de kwade gerijpte Mar- n „Het geslacht van In deze band zijn de romans ..Lange ..Dine Sybesma" en MMHPB an Garderen Jr.". Uit u,Jïïf1 agSn?'02e deze herdruk mogen we afleiden opzet mislukt ,t,.i g Beschilderde dubbelpor- Graaffa werk no, stcds fiet vin<" tenslotte hear geluk tret (28). zich afsluitend (5). gelo- aat ue s nog sieeas de zijde van de man die haar vig vertrouwend (11). sceptisch graag gelezen wordt. Het behoort de schaken. Behalve romantiek JJn Takend met statussymbolen ook Wel tot de uitzonderlijkheden, of Cremeracbtlg irooiacb f34). dJt jn ons klclne Nederllndle De ontdekkings- en schoonheids- taalgebied ver tocht is uitgebreider cn boeiender exemnlaren va dan wij hier konden aangeven, .TK) w(. u.KKo„ s_ Voor wie de rijke, met repro's van v<?lkocht- Wij hebben in onze alle geëxposeerde werken geïllus- kolommen reeds tweemaal bijzon- treerde catalogus te prijzig vindt, dere aandacht gewijd aan deze ?euere'envf2dïirStó.tóluSjr^«'! Z"n e" zli° krijgbaar. trilogie ..Het geslacht Garderen TON HYDRA (608 blz.. ƒ12,90». die tijd krijgen ook de mis standen onder de regentenregering de nodige aandacht in dit vlot ge- over het miljoen schreven verhaal. (184 blz.. 4.90) zijn romans zijn De huwelijksmakelaar en an dere verhalen, door Bernard Ma- lamud. Uitgave Polak e.n Van Gennep. Amsterdam. ytiRMAARUHEID genoot Gossaert vooral om zijn portretten. Schilderde hij in andersoortige werken veelal imaginaire figuren, als portrettist echter loonde hij zich een scherp observator en nauwgezet verbeelder van de werkelijkheid. Wij reproduceren hier het portret van Hendrik lil t an Nassau (1483—1538J. wiens derde echtgenote. Mencia de Mendoza, na ar men zeker weet. in 1532 Gossaert verscheidene opdrachten gaf. Aauge- zien men sinds 194') het bewijs bezit dat de schilder in het najaar van 1532 overleed, is het zeker dal liet oorspronkelijke portret een van zijn laatste werken is. Echter, hel in Rotterdam aanwezige portret, eigendom van een Madrileens edelman, is zeer waurschijnlijk een copie, dus niet door Gossaert zeil gemaakt. Evenals bij meerdere aan Gossaert toegeschre ven werken, vormen de weinig geslaagd uitgevoerde handen, alsook het modellê van hel gelaat, een aanwijzing. gotisch bedehuis. ling zelf is gesitueerd ln geltalianiseerd en werelds Aan de Antieken ontleende de voorstel- aua^erd ln een werelds paleis. Asn ae Anuenen ontleende versie ringselementen zijn rijkelijk, hoe wel nogal wonderlijk en botsend met de perspectiefleer. uitgestald. Overgang Dit sinds 1580 in Praag thuisho rende altaarstuk is een interessante bron van studie. Het paneel werd aan de bovenzijde boogvormig uit- Sestoken. Gemeend wordt wel, dat it de oorspronkelijke vorm is. maar dat lijkt ons uitgesloten Voor een nauwgezet detaillerende schilder als Gossaert. die hier zo naarstig effect zocht te bereiken met dieptewerking, is het eenvou dig onbestaanbaar dat hij zelf de symmetrie zo zou verminken als in de huidige staat van het paneel het geval is. Aannemelijker achten wij het. dat deze verandering is aangebracht tegelijk met de ver vaardiging door anderen van twee luiken, hetgeen in de tweede helft van de zestiende eeuw moet zijn gebeurd. Wij spraken reeds over de talrij ke ontleningen in Gossaerts werk. Zelfs de bezitters van de albums van Openbaar Kunstbezit kunnen zich al eens wagen aan het thuis- T> 'PEREND v tijdstromingen uat. dal Gossaert. hoewel toch de eerste ..romanist" in de lage landen, vaak teruggreep op werk van voorgangers. Dat hij een grote bewon dering koesterde voor Jan van Eyck, demon streert dit paneel, voor stellende Christus tus sen Maria en Johannes de Doper. De gelijkenis met Van Eycks mach tige veelluik „Het Lam Gods" van 1432 (in de Sint-Baafskathedraal Ie Gent). is frappant. deze teruggreep kuam nadat hij al enige jaren de renaissancistische invloeden van zijn Ro- maar ook dat hij de figuren plaatste tegen een voluit gothischo achtergrond. Een bij zonderheid is voorts dal de voorstelling op perkament werd ge schilderd. Dertien fijnzinnige korte ver halen. waarin de hoofdpersonen meestal eenzame en ontredder de Joodse vluchtelingen zijn. Tragiek en humor zijn op onna volgbare manier met elkaar verweven. De schrijver is niet alleen een charmant verteller, maar waar hij alledaagsheden doorzichtig weet te maken tot op hun menselijke achtergron den ook een groot kunstenaar. Samenvattend: boeiende litera tuur (245 blz., 6.90) Mussolini, door Laura Ferm! Uitgave A. W. Bruna A Zn. Utrecht. Zeker in deze tijd waarin wij keer op keer bepaald worden bij de verschikkingen die de oorlog ons heef. gebracht, zal een boek over het leven van Mussolini en de opkomst van het fascisme ln Italië succes hebben. Daar komt bij dat het een leesbaar boek is. Velen zijn vergeten dat Italië een belangrijk aandeel heeft gehad in de ontwik keling en het verloop van de twee de wereldoorlog en dat Mussolini's macht in die tijd onbegrensd was. Muaaolini heeft het sluimerende fascisme in Italië gestalte gegeven, een faaoisme waarmee wij ook nu nog dikwi|ls geconfronteerd wor den. Laura Fermi heeft een boelend verhaal geschreven over deze fi guur zijn successen en mislukkin gen, en over het verband tussen de heersende sociale wantoestan den en de bliksemcarrière van II Duce (383 blz.. ƒ8.50). «tuk. knappert laat zwart schuim tegen de boeg van een schip te pletter slaan. Hoe noem je het produkt dat dan ontstaat? Men wordt ln deze bundeltjes van De Beuk wel gebeukt! (30 bldz., ƒ3.90). Meer genoegen kan men be leven van De Overweg door C. Ch. Mout (uitgave Nijgh 8c Van Ditmar. 's-Gravenhage-Rotter- dam. 53 bldz.. ƒ3.90). Deze man weet ten minste wat een woord waard is: DE AMSTERDAMSE DAM De stenen vrijheid staat Auto's trams verkeers agent één bier kranslegging plechtige muziek als een op gister afgestemde radio in het hart van het leven Recht omhoog staat de vrij heid. Hoe lang? In een aardig vers, Kleine Catechismus, wordt de bemoei zucht van de mensen aan de kaak gesteld. Het is geen groot werk weinig meer dan aar dig maar Mout is tenminste niet zo vermoeiend pretentieus zoals Alljd Brink en Jan Knap pert. waarbij men nooit kan vergeten dat pretentieusheid het vaste kenmerk is van de dilettant, dit woord ln on gunstige zin genomen. Natuurtalent De dichteres Mleke de Jong ken ik nog van werk dat ze in de beginjaren van Ontmoeting heeft gepubliceerd. In mijn In drie Etappen (Baarn 1952) noemde ik haar „een natuurta lent, dat trekken van oorspron kelijkheid vertoont" (blz. 166). Een vorige bundel: Rijden door Geneals is indertijd op de cul turele pagina door ondergete kende gunstig gerecenseerd. Mieke Maria de Jong is in 1926 te Amsterdam geboren; ze was kantoorbediende. serveerster. fottenbakster. telexiste. Sinds 947 schrijft ze gedichten en maakt ze appliques. Ze is ge huwd met een arts en heeft kinderen. Hier geen pretenties, maar des te meer talent. Ad den Besten heeft haar „ochtend- frisse beeldspraak" geprezen. Een natuurtalent kan men haar na zoveel gedichten niet meer noemen; wel is ze een natuur lijk talent gebleven. Het is zo'n verademing wanneer een vers Sewoon op ons afkomt, zonder at we er de dichter of dichte res bij zien met bijna dreigende gebaren van gewichtigheid. Al- ie verzen zijn goed. wat op zelfkritiek als instelling, als grondhouding, wijst. Haar man wordt in de nacht opgebeld: lees hoe zij dit ervaart. HUISARTS Te midden van het donker laat het bellen van de tele- in korte rukken zich naar beneden aan zijn draad. Een dieplood in zijn slaap, tot op zijn bodem Als hij de hoorn opneemt en vraagt As hij de hoorn opneemt en vraagt, is hij gevangen in een web, draden zijn door het gans naar hem gespannen. Hij neemt de bange, strakke draad op van een stem en windt hem dan tot aan zijn oorsprong op. Deze nieuwe bundel gedich ten van Mleke de Jong heet Op gelijke voet met het gras (uit gave NV De Arbeiderspers, Amsterdam. 45 blz.. 3,90). Bespiegelend De Vlaamse dichter Herwig Hensen heet eigenlijk Florent Constant Albert. Mielants; hij is geboren te Antwerpen in 1917 en van beroep leraar wiskunde. Zijn poëzie stond aanvankelijk onder invloed van Karei van de Woestijne. Hij schrijft strakke, vormgave gediohten. die be spiegelend en naar binnen ge keerd zijn. Ze verraden klas sieke cultuur en verwantschap met de geest van Nietzsche. Hensens poëzie ia weinig «pon- taan en neigt naar het cerebra le. maar soms zegt hij kernach tige dingen. Naar het einde toe versmalt de weg is dc lange titel van de bundel, waarin hij een keuze uit zijn dichtwerk bijeengebracht heeft. Het is uitgegeven door J. M. Meulen- hoff te Amsterdam op een manier die ik voor gedichten bijna ideaal vindt: kloek, een voudig, voornaam. Hel boek telt 126 bladzijden Achterberg De weduwe van Gerrit Ach terberg. mevrouw J. C. Ach terberg-van Baak, heeft uit de gedichten van haar man een persoonlijke keuze gemaakt. Het is een boek van 176 blz. 5eworden, het bevat 134 ge- ichten. gedrukt ln de typogra fie van de Verzamelde Gedich ten. het heet Het weerlicht op de kimmen, het is een uitgave van Bert Bakker/Daamen NV, Den Haag in combinatie met Em. Querido's Uitgeverij. Am sterdam en de prijs is 6.90. Paul Rodenko achrijft erbij dat dichteres en g«n'%ifirunf?e" vele jaren lang haar man wer kende en dichtende heeft mee gemaakt. zodat deze haar keus kan worden gezien als meer dan een hulde: als een nieuwe confrontatie met de dichter. Nu prijs betreft bereikbaar wie de Verzamelde Gedichten te duur vindt, en het is poëzie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 17