HOOFDSCHOTEL? VLEES! Uw probleem is het onze Presser laat schuld zien van Nederlandse volk Chr. Vervoersbond tegen terugbetalen contributies vet 0 haar? TRMTRL' Nieuwe geloofsbelijdenis veroorzaakt opschudding Een woord voor vandaag Vorming onder motto: bijbels getuigenis nu ASPIRIN® BAYER ,uidt 115 vo",: fip-s 2 DINSDAG 18 MEI 1965 Autoritje? DROSTE pastilles altijd welkom! I Fondsen gevraagd voor scholing 4 1 zouden Aanvaardme van u». O vergelijk: werkgeversplan (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT De Prot. Chr. maatstaven moeten vaststel- ook in de toekomst bij 1 vergelijkingen rehanteerd kunnen worden. In tegenstelling tot de landarbei- 1 dersbonden verklaarde de heer Van i Dalen zich voor handhaving van pro centuele loonsverhogingen. Loonsver hogingen in vaste bedragen achtte de Bond van Vervoerspersoneel is heer Van Dalen in strijd van de Keen voorstander van het terugbe. economische waarden van de verschil- j lende Juncties en met de progressie in talen uit ondernem.ngsfondsen van ,d, belastingen. Om de lager bezoldig- contributiegelden aan vakbondsle- den tegemoet te komen zou hij bij den. De heer L. C. van Dalen, voor- procentuele loonsverhogingen nog wel litter van de bond. verklaarde I 'f", aan 'oonsverho- I ging willen vaststellen, vanmorgen op de algemene verga dering, nog wel voorstander te j voorzitter van de PCB vroeg r«n van het stichten van dergelijke VOOr bet spoorwegpersoneel bet sta Joodse jongeren hekelen paternalisme ZOU ZO fondsen, maar dan zouden deze hjjv. bestemd moeten worden voor financiering van het scholings- en vormingswerk. Zo hebben de cen trale werkgeversorganisaties hier toe haar bereidheid reeds uitge sproken. De heer Van Dalen wijst terugbe taling van contributies af. omdat ook de ongeorganiseerden in dienst van een bepaalde onderneming bedrijfs- genoten zijn. Zij leveren eveneens hun aandeel voor een zo goed moge lijk resultaat van de onderneming. Een deel van de loonsom, via de ondernemingsfondsen, ten goede te laten komen alleen aan de georgani seerde werknemers zou in feite een ongelijke sociale behandeling bete kenen, aldus de heer Van Dalen. Zofn uitkering zou bovendien naar zijn mening (hoewel ten onrechte) door de ongeorganiseerden gezien worden als een aantasten van de vrijheid om niet-georganiseerd te zijn. Naar het oordeel van de heer Van Dalen zal hierdoor het klimaat voor de christelijke vakbeweging in het algemeen ongunstig beïnvloed worden kingsrecht. Het wapen van de staking zal alleen niet gebruikt mogen wor den voor contractbreuk of politieke doeleinden. Bovendien zal pas overwogen mo gen worden via staking een recht vaardige beslissing te forceren, indien partijen ook niet door arbitrage tot elkaar gebracht kunnen worden. „Het weer kunnen gebeuren' WeeifbladL Lode Brakel. die het Nieuw Israëlisch (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Hoe komt het, dat het boek van prof. dr. J. Pres ser over 'de vervolging en de ver delging van het Nederlandse Jo dendom („Ondergang") zo'n gé- WILDE ACTIES weldige best-seller is géwordén? Deze vraag is door een aantal ,lThJlg Joodse jongeren besproken en hun antwoorden liegen er niet om. Leiden Indonesi sche talen studeert, meent, dat prof. Presser de eerste is, die z'.ch heeft geconfronteerd met de schuld van het Nederlandse volk Voordien was daar nooit een openhartig antwoord op geko men. Joodse schrijvers hielden zich voornamelijk bezig met het interpreteren van het doorstane leed. terwijl niet- Joden niet aan de eigen schuldvraag toekwamen, omdat zij doorgaans strand den in een meelijwekkende uiteenzetting over wat in de oorlog was geschied. De schuldvraag dient echter het grote probleem te zijn. In Nederland worden de Joden in tegenstelling met andere landen geconfronteerd met een filosemi- tisme, waarvan zij zich afvragen: wat moeten we daarop antwoorden0 Hiervoor is confrontatie met wat er in het verleden is gebeurd bij datzelfde volk, dat zich nu zo filosemitisch toont, ioluut noodzakelijk. Dalen de „wilde acties", die steeds meer in de bedrijven de kop opste ken. „Er worden dan vergaderingen belegd doof plotseling tot stand ge komen actie-commissies, waarvan het resultaat meestal alleen maar vergro ting van de verwarring meebrengt. In een emotionele sfeer dreigen onver antwoorde beslissingen genomen te worden, waarvoor later niemand ver antwoordelijkheid blijkt te dragen. Veel van deze beslissingen, ook in de vervoerswereld, tracht men door in timidatie of het toepassen van terreur te realiseren. Een dergelijke handel wijze past niet in een democratische samenleving en deze wordt dan ook door de christelijke vakbeweging af gewezen". i cij De heer Van Dalen voegde daar nog Ook' zou er een ontveaardine plaats «w. dat door categorale groepen vervoersbedrijven gepoogd wordt een juist inzicht in de recente vakbondshistorie te vertroebelen. Op deze wijze zou dan de positieve instelling van de erkende vakbewe ging ondermijnd worden. De heer Van Dalen vroeg om het waarheidsgetrouw weergeven van fei ten en resultaten, zodat personeel, maar ook publiek en pers een goede kijk krijgen op de gang van zaken in hebben van het vrijwillig lidmaat schap van de vakbeweging, wanneer de contributie tot een zo gering bedrag wordt teruggebracht, dat er moeilijk meer van offerbereidheid gpcoroken kan worden. De Prot. Chr. Bond van Vervoers personeel vindt daarentegen het scho lings- en vormingswerk voor de per soonlijkheid van de georganiseerde p.'Jï'Tven.S' dUwe"kgever'. 'de|«'» bePaaW' ondernïmfng, gelden van sociale fondsen voor dit doet zou willen bestemden. loonpolitiek. Wat betreft de aangekondigde vrijere loonvorming hoopt de heer Van Dalen, dat de beloning van het personeel, werkzaam in vervoerson-l dernemingen ten minste gelijke tred ral houden met het beloningsoe'l hij de overheid en het overige bedrijfsle ven. De rentabiliteit in het vervoer wordt in veel ondernemingen nadelig beïnvloed tengevolge van de vervoers- en exploitatieplicht op onrendabele lijnen. Hiervan zouden echter de lonen in deze bedrijven niet de <hi- gunstige gevolgen mogen ondervin den. Voor het spoor- en wegvervoersper- soneel rijn reeds commissies ingesteld om na te gaan hoe groot de achter stand in beloning voor deze groepen van werknemers is. De commissies Velen hebben Ondergang gekocht vanwege de sensatie, is het scherpe antwoord van de Rotterdamse stu dent in de medicijnen Jehoeda van Dijk en hij vervolgt: Anderen „om dat ze door het kopen en niet alleen doör het lezen van dit boek zichzelf van een brandende schuld kunnen verlossen. Wanneer ze maar als het ware door de hel van dit boek heengaan, hebben ze in ieder geval toch iets van het lijden gevoeld, wat de Joden hebben gevoeld. Daarmee zijn zij in zekere zin vrijgepleit van datgene, wat rij hadden moeten doen en wat zij niet hebben gedaan". Dr. I. Lipschits, wetenschappelijk me dewerker aan de Amsterdamse universi teit en politiek commentator van het Nieuw Israëlisch Weekblad, heeft vijf jongeren een aantal vragen voorgelegd als uitgangspunt van een forumdiscussie over Ondergang. Deze Joodse jongeren (allen studenten tussen de 22 en 26 jaar, die de oorlog dus meest onbewust heb ben meegemaakt» spraken daarbij vooral uitvoerig over de houding van het Nederlandse volk tijdens en na de oorlog tegen de achtergrond van het filosemitis- me. Hun opvattingen werden uitvoerig L'Oréal de Paris RECHT De heer Brakel vraagt zioh af. of de Nederlandse regering, die in Londen interventie ten gunste van de Joden niet vermocht, maar ook niet over woog, na de oorlog het morele recht had, de moordenaars van de Joden te berechten, de schadevergoeding van de Joden te regelen en de terugkeer van de Joden in de Nederlandse samenleving onder haar hoede te Kenmerkend acht hij ook de hou ding van het Nederlandse Rode Kruis, dat in de oorlog geen hulp heeft geboden, maar na de oorlog in het raadhuis van Westerbork een ge brandschilderd raam heeft laten aan brengen, waarin het zichzelf voorstelt als helper van de Joden. Hierin is als het ware de gehele houding van het Nederlandse volk besloten. Het is een paternalisme, een zelf rechtvaardiging, die bestaat uit een rich voortdurend op de borst slaan over wat men wel heeft gedaan. Het is een voortdurend appeleren aan de onverdiende dankbaarheid. De Dok werker, waaraan geen monument voor de weggevoerde vierhonderd Jo den beantwoordt, past geheel in de zelfde geest. „Zolang Nederland vol staat met leeuwen, pijlenkokers, naakte jongetjes en wat .al niet om al de gevallenen uit de" twseedé Wereldoorlog te herdenken, maar zelfs op die plaatsen, waar duizenden Joden zijn weggevoerd, zo als bij voorbeeld Groningen, elke ge denksteen dóór Nederlanders aange bracht voor Joodse slachtoffers ont breekt. zolang moeten wij Joden hier tegenover een afwijzend standpunt in nemen". aldus Lode Brakel. die het boek van Presser niet zou hebben geaccepteerd (..nu is het op het randje van aanvaardbaar") als het door een niet-Jood zou zijn geschreven. Waarom geen monument, om de vierhonderd Joden te gedenken, die in februari '41 uit Amsterdam werden gedeporteerd, en wel één ter herinnering aan de moed van de Amsterdammers in die tijd, als De Dokwerker voor de Por tugese synagoge in het hart van de vroegere Jodenbuurt? Eerst in Hamburgse jeugddienst (Van onze kerkredactie) 'ken tijdens een „kerkdienst in nieuwe vorm", die vorige week zondag werd HAMBURG Een nieuw ere- gehouden ter afsluiting van een A. Haqtinqius-Seqer do zoals dat vorige week zondagj^f^b^g. ^BuSp^Hansiotto (Ranny van Royan) bekend is geworden, heeft inWölber van Hamburg, die de preek uiig. iiit*. Uren (N-H) Duitsland de nodige opschudding hield, zag zich genoodzaakt, stelling •o.iand ladar, veroorzaakt. In haar opbouw 'e nemen tegen de geloofsbelijdenis. »«Bawi|«nng»n vjzoals die tot zijn ontsteltenis eerder Gabondan 3.90 lijkt deze geloofsbelijdenis name- in de dienst was uitgesproken, omdat .arkfijgbaar. lijlg precies op het Apostolicum.j er niet meer duidelijk in gezegd (het is bij voorbeeld ook trinita-j wordt, dat Jezus Christus waarachtig - I God en waarachtig mens is. Ook wordt er niet in gesproken van wederkomst des Heren en van het gericht en daardoor niet ernstig aan de nazi-maatregelen door het gehele Nederlandse gezagsapparaat Zelfs na de bevrijding hebben niet-Nederlandse Jo den nog twee maanden in Westerbork gevangen gezeten om precies dezelfde redenen, die de nazi's bij het begin van KT FMMFlVn de vervolging opgaven. IVLIMTliTlIl.ii LF Hij meent verder, dat ondanks dfc Mej. Betty Rijxman uit Laren, studente schijn van filosemitisme de Joden de biologie, ziet het als de verdienste vandaag weer hetzelfde zou kunnen het boek van Presser. dat het de overkomen. „Wat bij voorbeeld korte klemmende vraag stelt, niet alleen waar- tijd geleden is gebeurd, dat een het gebeurd is, maar ook waarom het Nederlands minister een vluchteling Niemand heeft ooit God gezien de eniggeboren Zoon, Dit aan de boezem van de Vader is, Die heeft Hem doen kennen. Met deze woorden eindigt Johannes de inleiding van zijn boek. Even daarvoor heeft hij gesproken van het Woorddat vlees is geworden en dat onder ons heeft gewoond. Vanwaar deze naam: Woord? God wil de mensen aanspreken in de mogelijk heden, die zij bezitten. Het woord is het communicatiemiddel bij uitstek: men kan het horen en lezen. God vertrouwt Zijnl bedoelingen toe aan het woord, dat de mensen kunnen ver staan, dat hun niet vreemd is, zonder hetwelk de wereld nieti denkbaar is. Hij spreekt zo indringend tot de mensen, dat ztj zich ten slotte gewonnen geven. Het woord is voor Hem van zó beslissende betekenis, dat het concreet gestalte gaat aan nemen, dat het vlees gaat worden, dat het nu met een hoofd letter kan worden geschreven, dat het wordt tot een mens, Jezus Christus. Het liefste, dat Hij had, wordt met de aller moeilijkste zending belast: zoek de satan op in zijn burcht en zorg, dat hij zijn beslag op de mensen verliest. Opdat Mijn Woord aanvaard wordt. Zo wordt Jezus Christus de mens, zo wordt Hij het levende en het levendmakende Woord van de Vader. Het Woord gaat wonen onder de mensen als een spre kend en handelend getuigenis van Gods zorg om de afge dwaalde mens. Wij zullen niet kunnen zeggen: wat wilde God dan toch, ik heb het niet geweten en ik heb het niet begrepen. Gods woorden hebben gestalte aangenomen in het levends Woord. Bent u van plün Het te accepteren? Vanavond lezen wij: Psalm 18 vers 1 tot en met 16. Boottochtje? DROSTE pastilles altijd welkom! CJVF bijeen in Leeuwarden i (Van een onzer medewerkers), LEEUWARDEN Afgevaardig den van de Hervormde Vrouwen Groepen uit het gehele land (Chr. Jonge Vrouwen Federatie) zijn twee dagen bijeen in de Harmonie voor de jaarlijkse ledenvergade ring. Vanmorgen is de huishoude lijke vergadering gehouden, van middag gevolgd door een optreden van de Friese volksdansgroep, uit Bolsward en vanavond wordt de eerste dag besloten met een wij- dingsdienst onder leiding van da. J. H. Stegeman te Den Haag in de Grote Kerk. De openingsrede van de landelijke presidente, mevrouw mr. A. Honnef- Bender uit Leiderdorp, stond in het teken van de activiteiten rond de vorming, waaraan door middel van onder meer conferenties wordt ge werkt. Het onderwerp van te houden regionale conferenties zal het komend jaar zijn: Bijbelse getuigenis nu. Traditioneel „In onze. toch grotendeels vrij tradi tionele kringen, komt een steeds groter besef, dat niet allerlei dingen, waarvan dat vroeger wel gold, nu nog als een paal boven water staan", aldus de spreekster. „De maatstaven ten opzichte van goed en kwaad veranderen. We hebben wel eens het gevoel, dat alles onderste boven gaat. Maar tevens groeit het inzicht, dat wij niet buiten dit alles staan. We kunnen niet klagen over de moderne tijd en de moderne opvattingen, omdat we er zelf bij zijn betrokken. Vroeger hielden we ons meer bezig met de dingen uit ons eigen wereldje. Dat was niet fout. maar de tijd is veranderd. Zo hebben w» gesproken over verantwoorde gezinsvor ming en het gesprek met de rooms, katholieken en willen we ons nu gaan bezinnen hoe we vandaag de bijbel moeten lezen", aldus mevr. Honnef. De presidente was ingeleid en met ongeveer negenhonderd aanwezigen verwelkomd door mevrouw W. Veld- man-Key uit Drachten. me' dit r TWEE POPPEN OP AVONTUUR het juist vinden, als het boek verplicht wordt gesteld voor mensen van omstreeks 18. 19 jaar. Hit zou moeten worden uitgereikt bij het behalen van de einddiploma's, omdat men op de scholen veel te weinig te horen krijgt van wat is geschied. Jehoeda van Dijk gewaagt van de machteloze woede, die je bij het '«zen van Ondergang bekruipt wegens de pas sieve en vaak zeer actieve medewerking naar het land van herkomst terug stuurt. omdat de geheime politie hem daar de verzekering heeft gegeven, dat de vluchteling niets zal gebeuren en deze bij aankomst op het vliegveld door die geheime politie wordt gear resteerd. doet me terugdenken aan de jaren 1933-1939, waarin de Nederland se ministers verklaarden, dat er niets zou gebeuren, wanneer de vluchtelin gen werden teruggestuurd naar Duits land." Belangstelling Verder kwam onder meer het jaar verslag aan de orde. Er is het afgelo pen jaar veel belangstelling geweest voor de regionale vormingsconferen ties onder het motto: Waarom ben en blijf ik hervormd en waarom is er blijft mijn buurvrouw rooms-katho liek? Deze belangstelling was zc groot, dat er in plaats van twee viej éonferentifes- moesten" worden geho» den. Voor 1965 staan plannen op stapel on vormingsdagen te houden in ZeelanJ- West Brabant, Friesland-Groningen, Overijssel-Drente en Noord-Holland. Zo- wel het aantal aangesloten vrouwengroe- pen als het aantal leden steeg in het afgelopen jaar. Er zijn nu 868 groepen 23743 leden. Mededeling wordt in het Jaarverslag gedaan van de opheffing i do Ideeënbeurs. Belangstelling vi nieuwe ideeën is er nog wel mi aanbod niet meer Bij verkoudheid vinden meer mensen ter wereld baat bij Aspirin, dan bij enig ander middel. /gN DAAR STAAT ADHTFR lij d* erkend» boot Jaarvergadering risch)maar in deuitwerkins zünGod en waarachtig mens is- van ICCC UTRECHT - Zaterdag zal Jaarbcursrestaurant. Vredenburg^ 41. de jaarlijkse bijeenkomst i de Nederland- toch belangrijke verschillen „geloofsbelijdenis in nieuwe u i kcnuii en aaaiuuur ineC ciusiik van vorm werd voor het eerst uitgespro-de schujd der mensen. De voorstelling I van de Kerk als een bijzondere gemeenschap van gelovigen wordt er in verdoezeld. De bisschop zei te betreuren, dat door de vorm cie 1 indruk gewekt wordt van een volledi ge geloofsbelijdenis. Beroepingswerk -c I (^CC-organisatie worden gehouden. Op deze vergadering; die om half elf begint zullen als sprekers optreden ds. D.H. Borgers gereformeerd predikant teBedankt v00r Windesheim: J. G. Eel- Nijverdal. en de Belgische preciïkant os i Snrhuisterveen .1 Gravendeel Verder zullen mededelin- aerinK te burnmsteiwyn^^ gen worden gedaan oyer het grote ICCC- Be en {e Al'blasserdam '2e pred het Apostolicum enige tijd geleden congres, dat van_ 5i__tot augus.us 1X11 di.>; g. j. v. d. Burgh te Lexmond- levendige discussie. De tekst van de idam 'vac H. Moll>: geloofsbelijdenis in nieuwe vorm. zo- oorjaarsconfe-j v* ®mmeT1 jver het grote ICCC- H| 5 tot 11 augustus in Geneve zal worden gehouden. VmairfV ip Werkendam Direct na deze vergadering houdt het Ameid^t^ Weykenda ICCC-jeugdeontact haar Vraag: Op onze i dekking (kleur zangzaad) i sardientjes gevallen met het Jabo-vloerbe- gezin bestaat uit Kijfci- ----- vijf doelbewust aan de spenen zullen gaan i blikje kaderen beneden de 12 jaar, zodat het zuigen. Hebben ze eenmaal de smaak te s gevallen met het gevolg dat kinderbijslag geniet. Wegens gemoeds- lelijke donkere olievlek is bezwaren is het niet verzekerd voor achtergebleven. Hoe kan ik deze vlek er uit krijgen? Antwoord: De olievlek kunt u het beste nat maken met wasbenzine en daarna royaal bestrooien met talkpoe der. Denk vooral aan het brandgevaar. Wanneer de benzine na een paar uur r geheel verdampt is, moet u di talkpoe- 10.000, 12.000 U valt in de inkom- ""e?„ «is dir in Hamburg werd uitgespro- hadden 'wij thuis Wd'MWktf's v<K#rfer de bewerking herhalen, loon ofwel het 2. .Bovendien ook f 200 <1965 400) netto-m Rotterdam-IJsselmonde: Ik geloof in God de Vader luister naar Zijn Woord. Universiteit van Salatiga sterk uitgebreid SALATIGA De christelijke universi teit van Saia'. Ra op Midden-Java telt op q'uri sticht. Zonnehu lema te Thezingc J GERF.F. KERKEN (VRIJGEM.i Hij leidt de geschiedenis Beroepen te Nijverdal: "H. de Vries te Vreugde om al het geschapene, Vecndam. «erbied voor het leven CHRIST. GERF.F. KERKEN Hn moed t0t handelen Tweetal te Den Haag-W,: C. Langbroekk;omen van Hem te Veenendaal en P. op den Velde Mijdrecht. Beroepen te Zaamslag en Elburg: Sneep. kand. te Vlaardingen. Zendingsarts Groot le H'sinn overleden Ik geloof in Jezus Christus en behoor Hem toe. Hij heeft ons leven geleefd. Met Hem begon een nieuwe wereld, die zonder oorlog en honger, zonder ziekte en dood zal zijn. Bij Hem eindigt alle schuld. Hij werd gekruisigd. God echter hebt of wanneer u langer dan maand twee lonen naast elkaar hebt ieilut genoten, ieder hoger dan 200 (voor Drent 1965 f 400> per iaar Dat brutoloon is inclusief kinderbijslag. Voor de posten die u bovendien nog als inkomen moet opgeven, verwijzen wij u naar het aangiftebiljet. Voor ziektekosten krijgt u tot en met 1964 apart aftrek. U dient specificatie bij het aangiftebil- het ogenblik 1035 s'udenten afkomstig 19 verschillende streken van Indonesië onder hen zijn 503 protestanten. 50 dó^*MthÏÏ2dhii^aiSunéuueobïr HILVERSUM - Dr. K. P. Groot, die en grondde daarop onze wijheid SLiSfS 'dienst* van'"? SS Indonesische docenten zijn dra C L tend mg te Mo en Djoto :s rn^e o^ Miedema en dr S. Roosjer oom van 77 jaar overleden Dr Groot HlJ gee(t kcnna der waarheid In 1956 begon men, te Sal.hga metUT WM m ^SShuT?.l morgen f.n d°e' hot gew_eten spreken. de gereformeerde j ik geloof in de Heilige Geest t Djokja. is in de ouder-1 en wortj door Hem geleid. i vin 77 jr ,-J— TO" aludenten. Het a.ntal docenten" wastoen j "«J I Hij schept Eén Kerk 23 aldus vermeldt het zendingsblad van plaatsvinden op de begraafplaat^ z.uij „niminAirta de' Gereformeerde kerken in Nederland derhof te Hilversum der goed uitkloppen of opzuigen nodig moet u de bewerking Zorg voor een goede ventilatie Vraag: Onge%-eer 65 jaar geleden een rijmprent, waar spijt niet alles meer weet. z.ou ik van u de ontbrekende regels mogen ontvangen' luidde aldus: Eén geen.... 'kind in de wieg) Tien. kind.... (jongen met een hoepel). Twintig, jongeling Goteling) Dertig, man(echtpaar) Veertig, komt de wijsheid an'man achter lessenaari Vijftig, op het hoogste trapje staan (man met hoge hoed). Zestig, een trapje lager gaan Zeventig, grijs Tachtig, on wij»(man met papieren molentje). Negentig, kinderspot(kinderen die •net hun vinger een lange neus trek ken). Honderd, geraamte De plaat was gekleurd in mooie oude ekte Hem op van de dood kleuren, citroengeel, oudrose. kogeltjes- blauw, lentegroen .Is die plaat soms te Antwoord: Die platen leven alleen waarnemen wanneer men 1 nog maar in onze herinnering. Mis- melk neerzet op plaatsen, schien kan een lezer zich de woorden zich ophouden. Het nog herinneren. pakken, dan zullen ze wel telkens terug komen om melk op te likken. In de Worden literatuur kunnen we niets hierover vinden, wat er wel op wijst dat het niet tot de dagelijkse gewoonten van de egels behoort. lom lOKi ioc* a Vr«*: Misschien hebt u dit wel eens «e&S.^de'Sé^S laat dan de naald tien keer langs de ziekte, ongeval. A.O.W. dokters- en ziekenhuiskosten, medicij nen e.d. afgetrokken van het inkomen? En welke onkosten nog meer? zijkant van uw hand glijden, laat dan de naald boven uw hand zweven. Dan ...«i dan kan de naaid drje dingen doen: een eninkomsten rondje maken en dat betekent een dochter, of heen en weer zweven, en dat betekent een zoon, of stil blijven en dat betekent helaas: geen kinderen. Wie heeft dit uitgedacht? Antwoord: De medische wetenschap gelooft hier niet aan. Het is toch geen aprilmop geweest? Verzoek van lezer: Wie kan mij helpen aan de tekst van een gedicht, waarvan de Brieven, die niet zijd voorzien m naam en adres, kunnen nlei In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vr» gen. die niet onderling met elkaai in verband staan moeten ln af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden postzegels te worden Ingeslo ten jet te voegen. Voor 1965 mag u ze zelf woorden- Nooit heeft Iemand zo veel üB^sr-.Si.ssüïr «sssf bij het aangiftebiljet. Dit vermeldt tevens welke posten nog meer aftrek baar zijn. Vraag: Ik heb vaak horen zeggen, dat inkomstenbelasting "hér bedrag egels s zomers m de weide bij koeien onkosten voor het schilderen melk zoogden. Ik werd hierom uitgela- - - - - chen. Maar bij nadere informatie bij verschillende veehouders bemerkte ik de aarde dat het juist was. Kunt u mij hierover inlichten? Antwoord: Het voedsel bestaat uit muizen, wormen slakken, doch de egel i: liefhebber van melk, zoals dat egels in de aftrekken? Ik heb wel men dit hoge bedrag over "iif iaren moet verdelen. Is dit juist0 Antwoord: Wanneer het huis geen bedrijfsvermogen is. zijn de onderhouds- van egels kosten aftrekbaar in het jaar insekten en betaling. U mag ze dus in één een groot aftrekken voorzover kan betaalt, onafhankelijk van de vraag iteltje hoeveel iaar dat schilderwerk nut af- egels werpt. gelijk Vraag: Wanneer is de Primavera geweest, in 1939 of 1940" vertellen omtrent de bereiding en di kleur van de „Rosé"-wijn. die naast di rode en witte Bordeaux, Bourgogne andere wijnsoorten meer in trek ko: i Vooral die lichtrode tint doet dezt vraag rijzen. Antwoord: De rode kieur wordt ver oorzaakt doordat de schil van de blauwt druif meegist. Bij witte wijn heeft men de witte druif of wel men laat de eindigen met de blauwe schil niet meegisten. Is vin 1 niet van een bijzondere druif afkom stig? Hij ontstaat uit blauwe druiven, doordat men na het persen de most niet in kuipen maar direkt in he' vat laat gisten. Vraag: Ik ben in het bezit van gouden vijfje, jaar 1827, opschrift ..Wil lem der Nederlanden" Wat is hierva de waarde? Antwoord: De waarde van het gouden vijfje hangt sterk af waarin het verkeert. Zeer fraaie exem- plaren kunnen een handelsprijs van jaar f 250 hebben, stempelnieuwe wellicht dat jaar f 400. normaal bewaarde rondom 150. slechte nog lager. Natuurlijk zijn dit maar richtlijnen. In een gegeven geval hangt het ervan af wat een verzamelaar er voor wil geven. De inkoopprijs de handel zal op ongeveer 40 procent alle Vraag: Hoeveel mag het totaal bruto- koeien tegen melkenstijd wat melk laten Antwoord: De voorjaarsbloementen- van de genoemde verkoopsprijzen lig- rouwdienst I tot aan de voleinding der wereld de gereformeerde Zuiderkerk. 1 in gerechtigheid. Amen. inkomen zijn. alvorens men voor inkom- schieten, op de lucht van de melk toonstelling Primavera stenbelasting wordt aangeslagen en wel afkomen en dit dan oplikken voor de jaren 1963, 1964, 1965? Het kunnen echter niet geloven d; gehouden in gen. Een redelijke ruilwaarde verzamelaars kan men rondweg op bet mij iets kunnen gemiddelde houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2