DRUM Uw probleem is het onze Hebreeuwse universiteit bestaat veertig jaar uw oude camera heeft waarde uw nieuwe ligt al klaar! camera natu ra Chr. Handelsreizigers nog niet naar de Fewo Samosir-zendiiig wil het secretariaat versterken Leden „kleine kerk terug naar Rome Protest tegen rehabilitatie kerkvisitator Een woord voor vandaag We moeten aansluiten bij de kinderen zelf HALF ZWAAR-HEEL LEKKER! Bierverbruik steeg te snel s MAANDAG 10 MEI 1965 Gebouwen op Scopusberg niet meer te bereiken (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM Dezer dagen is het veertig jaar geleden, dat de Hebreeuwse universiteit plech tig in gebruik werd genomen. Het merkwaardige doet zich echter voor, dat de oudste gebouwen zich in Jordaans gebied bevinden, doch dat de tegenstellingen tussen Ara bieren en Israëlieten verhinderen, dat zij worden benut voor een van haar doelstellingen: beter begrip tussen beide verwante volken te bewerken. Eenmaal per maand vertrekt van de enige „open" grenspost tussen Is raël en Jordanië, door de Mandel- baumpoort in Jeruzalem, een gewa pend Israëlisch konvooi. Het wordt voorafgegaan door witte jeeps van de Verenigde Naties. Het konvooi ver voert Israëlische militairen, die deel uitmaken van de bewakingsploeg van de berg Scopus, de Israëlische enclave in het Jordaanse gebied. Hier waar zich de oude gebouwen van de He breeuwse universiteit bevinden, even als het ziekenhuis, de Joods nationale- en de universiteisbibliotheken wordt niemand meer toegelaten. Cultuur Voor de opening in 1925 werd reeds in noodgebouwen les gegeven ten einde Joden en Arabieren elkaar be ter te laten begrijpen. Men was van mening ook, dat het culturele leven van minstens zo groot belang was voor de renaissance van het Joodse volk en de opbouw van het land als het werk van de pioniers. Er werd steun gevonden by tal van zionnistische voormannen, waarvan Ohaim Weiz- mann de belangrijkste was. De univer siteit, die toen in 1925 in gebruik werd genomen, wordt nu echter niet meer gebruikt, omdat zij onbereikbaar is geworden. Een geheel nieuwe universiteit is in Jeruzalem gebouwd. Van 1948, toen de Joodse staat werd gesticht, tot 1954 waren de faculteiten over geheel Je ruzalem verspreid. In de meest on mogelijke zaaltjes werd college ge geven. Langzaamaan werd echter een uni versiteitscomplex gebouwd aan de westelijke grens van Jeruzalem. De universiteit behoort thans tot de mo dernste ter wereld. Uit meer dan vijf tig landen zijn studenten naar de He breeuwse universiteit gekomen om daar colleges te lopen. Velen van hen komen uit Aziatische en Afrikaanse landen. Hiermee voldoet de Hebreeuw se universiteit aan een van haar doel stellingen. Drie taken zijn haar name lijk bij de stichting opgelegd: ze dien de ten dienste te staan van de wereld, zij moest werken in het belang van het Joodse volk en zij behoorde nuttig te zyn voor de staat Israël. Tienduizenden studenten ontvangen thans onderricht van een universitaire staf van 1100 leden. In 1963 waren er nog maar tweehonderd studenten met een staf van zestig. Onder hen waren zeer bekende Europese professoren, die Nazi-Duitsland hebben verlaten. Grote bekendheid heeft de universiteit gekregen door de aanwinst van de Dode Zee-rollen. Zij zyn een van de kostbaarste bezittingen van Israël. Tentoonstelling over chr. pers en calvinisme ZEIST Tot en met zaterdag 15 mei wordt in de bovenzalen van de gevet, kerk aan de Woudenbergseweg een tentoonstelling gehouden die in het bijzonder de aandacht wil vesti gen op het belang en de betekenis van de christelijke pers in Nederland. De nadruk wordt gelegd op 400 jaar calvinisme in Nederland en vooral op de herleving van het calvinisme in de vorige eeuw en de rol die de pers daarin heeft gespeeld. Op de tentoonstelling staat vrijwel de gehele verzameling van Kuypers werken, een foto-copie van het eerste nummer van De Standaard en het weekblad Nederlandse Gedachten vanaf 1831. In die tijd was mr. G. Groen van Prinsterer hoofdredacteur. Ook rijn er werken van Bilderdijk en Da Costa te zien, alsmede fotoco- pieën van De Rotterdammer uit 1914 en artikeltjes daaruit over Pietje Baltus, die zoals bekend in het leven van Abraham Kuyper een zeer belang rijke rol heeft gespeeld. Collecten voor Brood voor het Hart hoger (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Volgens de eerste opgaven die binnen zijn, hebben de collecten voor Brood voor het Hart, verleden zondag in de diensten gehou den, meer opgebracht dan in 1963. Het is echter nog onmogelijk om een prognose te geven, omdat door de slechte postver bindingen de opgaven zeer langzaam en laat binnendruppelen. Is er tendens tot stijging bij de collecten, dit kan nog niet gezegd worden van de particulieren giften die op giro 500.100 zijn gestort. Tot nu toe bleven de bedragen die werden overgeschreven achter bij de overschrijvingen op de dagen na de collecte van de vorige keer. Gisteren echter kwam plotseling een bedrag van meer dan 10.000 gulden binnen. Vermoed wordt dat deze plotse linge tendens tot stijging zich ook daar zal voortzetten. Camera-inruil-actie tot 5 juni. Voor de oude f 7.50, f 10.- of f 15.- terug. Met nieuwe camera meedoen aan Nationale Foto- en Fllmwedstrijd. Royement C.TS.V. betreurd Vasthouden aan chr. grondslag (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT Had het hoofdbe stuur van de Ned. Vereniging van Chr. Handelsreizigers besloten ge durende een jaar als proef toe te treden tot de Federatie van (cate gorale) Werknemers Organisaties gebleven en hier ook geld voor over gehad zou hebben, maar nu dit vak verbond de NCHV als lid geroyeerd heeft, moet de NCHV haar heil elders zoeken. Wanneer het CNV met een ledental van nog geen 250.000 leden grote invloed in Nederland heeft, dan kan van een even grote organisa tie als Fewo een dergelijke invloed verwaaht worden. Bovendien behoudt de NCHV bij de Fewo haar zelfstan digheid, wat bij het CNV niet het ge val was, aldus de heer Jac. de Gans. Op de Fewo, een federatie van be roepsorganisaties, die niet zijn aange sloten bij een vakcentrale, werd ech- Tj9j sioien dij een laKCcnirmc, wcru ci.iv (Fewo), de ledenvergadenn0 vari|jer n0g.ai kritiek uitgeoefend door af- de NCHV bleek er zaterdag.anders i gevaardigden van Vlaardingen en over te denken. De leden vonden, i Amersfoort. Vlaardingen vreesde, dat dat het bestuur wa, al ,e vlugvan j "SSS& stapel liep en daarom zag net be-1 de Ned. Handelsreizigers Vereniging stuur zich genoodzaakt het voor- zou worden geschaad. Sint Christoffel stel terug te nemen met de bedoe- bleek aangesloten bij het NKV. maar lirart a„ ora ar.rAr. de Ned. Handelsreizigers Vereniging g zaak °Pnieuw aan °e orde Meck imMT hej, a, gezocht te hebben te stellen op een later te houden bij de Fewo. ledenvergadering. HUIVERIG Alvorens het bestuur hiertoe over-j ging hadden verschillende aanwezigen j Amersfoort voelde zich huiverig in hun mening gezegd over een aanslui-1 de nieuwe situatie. Hier had men prin ting bij de Fewo. Deze Federatie telt cipiële bezwaren tegen de Fewo, om- op het ogenblik ongeveer 250.000 le-'dat dan voor 100% de brug naar het den, althans de organisaties die samen j CNV opgehaald zou worden. De de Fewo vormen. Het bestuurslid, de'NCHV zou het nu gaan probereen heer Jac. de Gans betoogde, dat er numet mensen, die principieel heel an- eenmaal een massaal optreden nodig ders denken. Alle mensen, die niet het is, wil een organisatie invloed in Ne- christen-zijn in hun vaan voeren, ho- derland uit kunnen oefenen. Hij ver- ren bij de Fewo. Hier geldt dezelfde wachtte, dat door aansluiting bij de, grondslag als op de openbare school Fewo de NCHV ook tot deze invloed en in de neutrale organisatie. De zou kunnen komen. IFewo wenst zeer beslist geen chr. Hij memoreerde nog eens, dat degrondslag. NCHV graag lid van het CNV was Voorzitter Schuman voerde nog aan. dat toch ook met andersdenkenden (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Zowel dr. J. Verkuyl, secretaris van de Neder landse Zendingsraad, als mr. drs. G. J. Leibbrandt hebben de vrij- evangelische zendingsvrienden er op gewezen dat in de huidige tijd geen enkele kerk meer in staat is alleen zending te drijven. De Rot terdamse predikant, ds. H. Postma, wees er op dat in de toekomst de Samosir-zending in meer commis sies van de NZR vertegenwoordigd zal zijn. Dit werd medegedeeld tijdens de jaarlijkse ledenraadsvergadering en zendingsconferentie van de zendings vereniging van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten, die nog altijd heet naar het eiland Samosir in Batak- land, waar vroeger gewerkt werd, maar waar geen enkele protestantse zende ling meer aanwezig is. Op de ledenraadsvergadering kwam een voorstel aan de orde om het se cretariaat te reorganiseren. De be hoefte wordt gevoeld aan iemand die de helft van zijn tijd kan geven om het contact met de zendingsarbeiders te onderhouden, die deze zending kan vertegenwoordigen in de NZR en con tacten kan onderhouden met de zen dingsorganisaties in het buitenland, waarmee de Samosirzending samen werkt. Door gebrek aan tijd kon deze vergadering nog geen definitieve be slissing nemen. Het bestuur werd op gedragen de plannen verder door te denken. Ds. Bos Op deze conferente was ook de vrije- evangelische predikant ds. J. Bos. die in Djakarta secretaris is van de Raad van Kerken van Indonesië, aanwezig. Hij is voor een kort verlof in Nederland Katholiek zonder priesters (Van onze kerkredactie) BRESSUÏRE (Frank rijk) Dr. J. G. M. Willebrands, de Neder landse secretaris van het secretariaat voor de een heid der christenen var het Vaticaan, heeft kort geleden in de basiliek van Notre Dame de Pltié van Bressuire in het de partement van Les-de- Sèvres het „heilig vorm- pen voortaan niet meer door de paus, maar door de Franse regering zoü- den worden benoemd. Veel bisschoppen wei gerden dit concordaat te erkennen, omdat zij voorstander waren van het Ancien Régime. On geveer veertig bisschop pen werden daarom uit hun ambt ontzet en ve len weken uit naar En geland. Hele landstre- église". Daarmee zijn zij officieel teruggekeerd naar de Rooms-Katho- lieke Kerk. De petité église heeft daarmee niet opgehou den te bestaan. Zij telt nog ongeveer driedui zend leden in een dertig- buurt van Lyon. De benaming „kleine kerk" wordt in Frank rijk gegeven aan een gemeenschap van katho lieke gelovigen, wier voorouders zich zo ver bonden gevoelden aav het koningshuis van de Bourbons, dat zij het concordaat van 1801 tus sen paus Pius VII en keizer Napoleon ver wierpen. Dit concordaat bepaalde onder meer dat het rooms-katholi cisme niet langer staats godsdienst zou zijn in Frankrijk, dat de kerke lijke goederen definitief tagne en de Vendée, ble ven trouw aan de anti- concor datair es. Praktisch verdween de strikte handhaving van het con cordaat echter met de val van Napoleon. In snel tempo stroom den grote groepen terug naar de „0rote kerk", bisschoppen werden eer hersteld. Alleen een kleine groep volhardde in het afzonderlijke bestaan. De bisschoppen wilden de opengevallen plaatsen in hun midden niet meer aanvullen. De laatste stierf in 1829. Nu konden ook geen priesters meer gewijd worden. De laat ste priester stierf op ho ge leeftijd in 1847. Lie ver dan te erkennen dat het onmogelijk wasde klok terug te draaien naar de tijd van bode wijk XIV, besloot de „kleine kerk" het dan maar voortaan zonder priesters en sacramenten de staat zouden ko-ite stellen (met uitzonde- men en dat de bisschop-! Ting v-n de doop). wordt samengewerkt in de Stichting Vakontwikkeling, en in hert overleg met de werkgevers. De afdeling Apeldoorn betoogde, dat het bestuur onvoldoende informatie had verstrekt. Zo waren de statuten Fewo de vorige week pas door de leden ontvangen. Het hoofdbestuur haakte daarna hierop in en verklaarde zich bereid het punt van de agenda af te voeren en opnieuw voor een vol gende ledenvergadering te agenderen. HULDIGING Avondmaalstafel voor Vlielands Gerei. Kerk (Van een onzer medewerkers) VLIELAND Zondag heeft pater Boxce, geestelijk verzorger van de rooms-katholieken op het eiland Vlieland aan de Gerefor meerde Kerk een avondmaals tafel aangeboden. Hiermee wil den hij en zijn gemeente de dank tot uitdrukking brengen voor het gebruik op maandag avond van het gereformeerde kerkgebouw. De gereformeerde kerk, die in 1963 gereed is gekomen, is eigen lijk te groot voor de vijftien ge zinnen tellende gemeente, maar in de zomermaanden is deze ruimte wel nodig. Indertijd heeft de vijf gezinnen tellende rooms- katholieke gemeente voorge steld samen een kerk te bouwen, maar hoewel de gereformeerden dit van de hand wezen, mogen de rooms-katholieken wel ge bruik maken van het gebouw op de maandagavond Spontaan heeft men nu uit dank de gebeeldhouwde tafel, naar een ontwerp van Jan Murk de Vries te Harlingen aangebo den. De poten ziin versierd met Christusmonogrammen, een an ker en druiventrossen. overleg te plegen met de samen werkende Europese zendingen die in Indonesië werkzaam zijn. Hij sprak over „Grijpt de kansen" en zei dat er grote kansen zijn ook in het politieke torment van deze tijd. In Indo nesië is het evangelie nimmer zo snel voortgeschreden als juist in de laatste onrustige decennia. Volgens ds- Bos kan niet gezegd worden „Grijpt de kansen, want ze liggen voor het grijpen". Er zal vaak voor gevochten moeten worden, maar ze moeten gegrepen worden, om dat ze anders misschien nimmer terug komen. De heer Leibbrandt wees zaterdag avond tijdens zijn toespraak vooral op de noodzaak van samenwerking. Slechts daardoor kon het Wereldfonds voor Theologische Opleidingen in zes jaar 23 gulden per jaar bij. Ook op het gebied van de lectuurvoorziening is samenwer king beslist noodzakelijk. Prof. Verkuyl Prof. Verkuyl gaf als zjjn mening te kennen dat In deze tijd de jonge kerken geholpen moeten worden om een ver antwoordelijke plaats In het openbare leven te kunnen innemen. Zending, zei hij. is dienstbaar zijn aan de openbaar wording van het Koninkrijk Gods. In het bijzonder zullen de jonge kerken naast hulp bij de opleiding voor predi kanten en andere kerkelijke werkers, geholpen moeten worden om mensen op I te leiden die vooraanstaande plaatsen in het politieke en maatschappelijke leven kunnen innemen. Tijdens deze weekendconferentie sprak I ook de onlangs uit Kameroen terug gekeerde zendingsarts Jac. van Bergeijk. Hij gaf een indruk van wat van een zendingsarts gevraagd wordt, die zowel curatief als preventief werkzaam wil zijn. Terwijl er in Europa vaak een tegenstelling bespeurd wordt tussen ge loof en wetenschap, voelen de mensen in de jonge staten zeer sterk het verband tussen het werk van de zendingsarts en zijn geloof, zei hij. ..Maar Hij antwoordde hun en zeide: Geeft gij hun te eten (Marcus 6:37). Wonderlijk hoe snel de mens kan lopen indien hij iets wil zien I of horen wat hem interesseert. Jezus en de apostelen gaan per schip naar een eenzame plaats. Om een weinig te rusten, zoals de Here tot hen zegt. Maar de schare houdt de koers, die het schip zet, nauwlettend in het oog. En als zij weten waarheen het gaat, lopen zij snél naar de plaats waar het zal afmeren. En, zo schrijft Marcus, zij waren er voor hen". J Dan beginnen de moeilijkheden. Vijfduizend man moet, als de avond begint te vallen, eten. Zij hebben gewoon honger, j In feite is er maar één oplossing en die doen de apostelen Jezus aan de hand. Zij zeggen: Zend hen weg, dan kunnen zij in de omliggende dorpen voedsel kopen en hun honger stillen. Logische redenering, die de Here ineens omver werpt met de opdracht: Geeft gij hun te eten. De apostelen begrijpen het niet zo best. Moeten wij brood gaan kopen en uitdelen? Nee, dat moeten zij niet! Zij moeten uitdelen van hetgeen zij hebben. Uitdelen van vijf broden en twee vissen, en vijfdui zend mensen voeden. Het gaat, en het gaat in Jezus' naam. De tekst kan ook anders worden gelezen. In de wereld is een schare, die hongert naar het evangelie. En zij bevindt zich rondom ons. En nu zegt Jezus: Geeft gij hun te eten. Te eten geven van het weinige, dat wij menen te bezitten. Naar onze gedachten: geven van niets. En toch, het gaat. Overvloedig zelfs. Indien het maar geschiedt uit de naam van Hem en wit liefde tot Hem, Die zelfs uit stenen brood kan maken. Wij lezen vanavond: Psalm 10 vers 1 tot 18. (Van correspondent) ASSEN De afdeling Drenthe van de Vereniging van ex-politieke gevangenen (Expoge) heeft protest aangetekend te gen de rehabilitatie van de hervormde kerkvisitator J. ter Haar te Ruinerwold, die in de bezettingstijd zowel lid van de NSB als van de SS is gefeest. Het protestschryven is gericht aan het adres van de generale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen van de generale synode der Nederlandse Hervormde Kerk. Het afdelingsbestuur spreekt er haar verontrusting over uit, dat de heer Ter Haar weer provinciaal kerkvisitator en lid van de classicale vergadering van Meppel zal worden. Het bestuur is tevens zeer geschokt door het feit dat deze rehabilitatie van de heer Ter Haar vlak voor de dag van de dodenherdenking is bekendgemaakt. Zoals reeds is gemeld heeft de gene rale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen een besluit van de Drentse commissie uit 1964 vernietigd. Deze Drentse commissie had de heer Ter Haar ontheven uit zijn functies. De heer Ter Haar is wegens zijn houding tijdens de oorlog in 1948 tot negen jaar gevange nisstraf veroordeeld, terwijl hem voor het leven het recht om ambten te bekle den en het kiesrecht werd ontnomen. Jaarvergadering herv.-geref. zondagsscholenbond (Van onze kerkredactie) GOUDA Is het nodig, dat we de kinderen het Evangelie bren gen, dat we hen bepalen bij het eerste en grote gebod God lief te hebben boven onszelf en de naaste als onszelf? Deze vraag beant woordde de Rotterdamse predikant ds. J. Smit zaterdag bevestigend op de jaarvergadering van de Ned. Hervormde Zondagsscholen- bond op g.g. Het kind is zich van deze roeping nog niet bewust en het is de taak van de ouderen het voor te bereiden hierop. Hij greep hierbij ferüg óp het bekende bijbelgedeelte, waarin de moeders de kinderen tot Jezus brachten. Op het afwijzend commentaar van de discipelen zei Jezus toen: verhindert ze niet. De predikant noemde dit een genadegave van die vrouwen, dat ze ondanks de farizeeërs de kinderen toch brachten. De leiders en leidsters van de zondags scholen staan in de plaats van ouders. Zij zijn arbeiders in het Koninkrijk van God. Ds. W. Vroegindeweij uit Katwijk aan Zee, die als voorzitter de verga dering leidde, zag het zondagsschool werk niet los van de kerk. „We willen met ons zondagsschoolwerk graag staan in dienst van de kerk." Ons dreigt het gevaar, dat godsdienst wordt tot pure menselijkheid, dat God-dienen alleen maar inhoudt mens te zijn met de anderen, dat het geestelijk leven ziqh alleen afspeelt op het horizontale vlak en dat er geen verbinding is loodrecht omhoog met God zelf. Met de zondagsschool moeten we met al deze dingen reke ning houden en ons bezinnen. Uit het verslag van de secretaris bleek, dat er nu 193 zondagsscholen zijn aangesloten bij de bond en dat hier 1438 leiders en leidsters aan zijn verbonden. Beroepingswcrk NED. HERV. KERK Beroepen te Vlissingen (buitengew.l werkzaamh. J van Beek. voorganger v.d. afdel.. v.d. Ver. v, Vrijz. Herv. al daar. Benoemd te Zetten (Vluchtheuvelkerk): J. O. Norel, pred. voor bgw. werkz. (dir. kinderzorg): prov. kerkverg. v, Noord-Holland. te Oostkapelle; te Stiens: C. V. Ommen, Laatstel. vrijgem. pred. te Hattem. Aangenomen naar Leeuwarden-Huizum wijlen W. v. d. Heiden): G. J. J Gouden knikkers We moeten de moed hebben om heta kind kind te laten, zoals Luther eensPo1 te Oude- en Nyemirdum. aansloot bij de gedachtengang van zijn' CHRIST. GEREF. KERKEN kind toen het vroeg of je in de hemel j Beroepen te Middelburg en te Noor- ook mocht knikkeren. 1 deloos: J. Brons te Bunschoten. De reformator antwoordde daarop: Bedankt voor Den Haag W.: B. v. Ja kind. met gouden knikkers". Kin- Smeden te Amsterdam-Nieuw-West. deren zijn een dankbaar gehoor. Ze! GEREF. GEMEENTEN zijn er bij en laten het verhaal spelen Bedankt voor Werkendam: H. Ligten- in hun eigen leven, aldus ds. Smit. berg te Oudemirdum. In hun samenkomsten wordt het officium nog gelezen naar het Parljse brevier, dat in de „grande église" al lang is afgeschaft. Verder re citeert men psalmen en gebeden. De samenkom sten staan onder leiding van leken, zowel wen, die „soeur" ge noemd worden, als man nen, die door hun i streekgenoten spottend wercj de heer Schuman benoemd tot „pausen worden ge- erelid van de organj9atie. In de middagvergadering had een grootse huldiging plaats van de scheidende voorzitter, de heer J. J- Schuman. Niet minder dan 20 afde lingen voerden het woord om de ver diensten van de heer Sahuman als voorzitter te prijzen en om hem dank te zeggen voor de vriendschap, die allen zo ruimschoots van hem hadden ondervonden. Vanzelfsprekend ging ander gepaard met het aanbie den van talrijke cadeaus. Officieel noemd. De christenen van de ,Jcleine kerk" zijn zich echter altijd als katho lieken blijven beschou- hebben steeds geweigerd een fusie aan te gaan met enige ande re kerk. Enkele jaren geleden kwam er ver schil van mening en een gedeelte organiseerde zich tot „Keltische Apo stolische Kerk", ook wel genaamd de orthodoxe kerk van Bretagne, die een eigen klooster heeft in Saint Dolay, en verder nog steeds zweert bij het absolute koningschap. In 1964 kwam kardi naal Bea, het hoofd van het Vaticaanse secreta riaat voor de eenheid van de christenen eigen persoon naar Bres suire, om met de leiders van de petite église te onderhandelen over te rugkeer. Deze onderhan delingen hebben voor een deel resultaat gehad. De heer Schuman neemt tot novem ber nog tijdelijk het voorzitterschap waar. Na benoemingen van de nieuwe voorzitter zal de heer Schuman ook naar burten toe afsaheid nemen va: de NCHV. ARNHEM De Nationale Christelijke Geheelonthoudersvereniging (2848 leden> heeft dit weekeinde in Arnhem haar 84e algemene vergadering gehouden. De voor zitter. ds. M. Groenenberg, wees in een toespraak op het sterk gestegen bierver bruik in Nederland, nl. van 23.9 liter per hoofd in 1960 tot meer dan 40 liter per hoofd in 1964. Hij noemde dit een ver ontrustende zaak. Het hoofdbestuur toonde zich blijkens de voorstellen een voorstander van sa menbundeling van alle prot-chr. drank bestrijdersorganisaties in Nederland. De «amenaprekingen met o.a. de Gerefor meerde Verenigingen voor Drankbestrij ding hebben echter, zo werd op de ver gadering gezegd, aangetoond, dat dit nog 'niet te verwezenlijken is. v HM seum kan men mij hierover geen inlichtingen geven Antwoord: Het traject staat nog niet geheel vast. Dit valt ti Leiden grotendeels Amsterdam. De Ned. Spoorwegen deden hiervoor in juni 1963 een voorstel aan de regering en wachten nog op toestem- Vraag: Wij wildei van juni met vikai Italiaanse Riviera. Wat is daar juni 1964: Vraag: Een vrouw heeft een pensioen voor haar overleden man. die ambte naar is geweest. Deze vrouw is her trouwd met een niet-ambtenaar Haar pensioen "hield toen op. Na enige tijd is ook haar tweede man gestorven. Heeft deze vrouw recht op het pensioen voor haar eerste man? Zo ja. tot welke instanties moet zij zich wenden? Antwoord: Daar noodzakelijke inlich tingen ontbreken verwijzen wij naar de instantie die haar het pensioen uitkeer de. Het is waarschijnlijk, dat het weduwenpensioen op aanvraag „her leeft". Beschikt de weduwe niet meer over gegevens, dan kan zij inlichtingen vragen bij de Pensioenraad. Vraag: Een brandende sigaret viel van de asbak op het bergmeubel (afwasbaar temperatuur gemiddeld teak» kleur: lichtbruin. Gevolg: zwarte brandstreep van 3 bij 1 cm. Hoe kan dit het beste behandeld worden? Antwoord: Wij kunnen niet beoorde len of de schroeivlek oppervlakkig is of dieper doorgedrongen zit. Zit de plek aan de oppervlakte, dan kunt u wellicht deze wegschuren met fijn staalwol. Is de schroeivlek dieper doorgedrongen, dan zult u het verbrande hout voorzich tig met een beitel moeten wegsteken en de ontstane holte opvullen met vloei baar hout. Hierna kunt u de plek bijwerken met beits in de vereiste kleur. Verzoek van lezeres: Ongeveer veertig jaar geleden heb ik op een jaarfeest een stukje voorgedragen, dat ging over een moeder, die het „Wien Neerlands bloed" zong. Ze zong een paar woorden en daar tussendoor verbood ze haar kinderen, om dan weer met het lied verder te gaan. Nu is mijn vraag: In welk boekje kwam die voordracht voor? Is het nog te koop? Vraag: Wat is het traject van de vrij rondlopen of ben ik verplicht deze dieren altijd vast te houden? Overdag zijn ze 90 procent van de tijd in huis. 's Den Haag Nachts kunnen ze in- en uitlopen. Ze met de krijgen 's avonds eten. c. Wanneer i bestaande lijn. Benoorden Leiden komt katten mogen uitlopen, mag dan aftakking Brieven, die niet z(jn voorzien van naam en adres, kunnen olei In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen. die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden tngeslo- duivenhouder ze doden door vergif of op andere wijze? d. Hoe kan ik alle narigheid voorkomen? Antwoord: Men kan wel katten laten rondlopen, doch men is persoonlijk verantwoordelijk voor de schade die ze Lden de tweede helft aanrichten. Het zou al heel gek zijn als intie gaan naar de de katten volkomen vrij mogen rondlo- "j J j| pen terwijl de duiven opgesloten moe- ten worden. In elke samenleving moet woorden ofwel een zekere mate van edelijkheid in Antwoord: De juni-temperatuur in Italiaanse Rivièra de Levante is 21,1 graden Cencius en in het jaar 1964 25 graden. Vraag: Wat is het tijdsverschil met doden. Aangezien Dharhan in Saoedi-Arablë? langd kan worde BM Antwoord: Het tijdsverschil is twee dom redelijk besc' ermt, doet de buur- te kopen n er goed aan, zijn hok te verbete- gekomen i. doch met des te meer recht mag er ring te komen .'erlangd worden, dat ieder maatregelen premie (als koper een half uur. Wanneer het Nederland twaalf uur is, is het te Dharhan 14 uur 30. Vraag: Mijn katten hebben kans ge zien enkele duiven uit een nachthok van een duivenhouder te doden. Door enke le kieren in het hok zijn de katten ƒ25.000. Mij gekomen dat het mogelijk is in aanmer- of ander» nieuw» neemt om te voorkomen, dat eigendom woning dus) of dat er een bepaald» anderen schade lijdt. Vraag: Broer en zuster wonen samen- Kan nu de broer vermindering staat om met hun póót een duif te loonbelasting krijgen voor het onder pakken te krijgen, en op deze manier """J "i_ kunnen ze de duiven verwonden en doden. Nu heb ik mijn katten vastge- Antwoord: Wanneer de betrokken zijn zuster? Zij verzorgt de woning wordt gebouwd door een huishouding en werkt voorts in geen ningbouwcoöperatie enkele tak van bedrijf of beroep. woningwet, kunt u Antwoord: In beginsel kan de broer vermindering wegens buitengewone las- krijgen voor de bijdrage in het isonderhoud van de zuster. Zie de 'els verplicht 's nachts zijn dieren toelichting bij het aangiftebiljet. Fiscaal nelpen aan een kerstgedicht lanig te huisvesten, dat het onmoge- geldt dit echter alleen voorzover de neilsoldaat op het achterbalkon is voor een kat of een ander dier zuster niet redelijkerwijze het levenson- tram? houden tot ik het volgendr weet: a. Is het mijn schuld of de schuld van mijn buurman dat het bovenstaande is ge- mjj js de houder van levensonderhoud van de zuster. Zie de door bemiddeling de gemeente een verzoek indienen >m toekenning van de premie, di< ïngeveer 1000 zal bedragen. Verzoek van lezer: Wie kan mij een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2