Moderne mens is te benaderen Werknemers indirect lid van consumentenbond GJO hield bondsdag in Leeuwarden Een woord voor vandaag „De verhouding tussefi christendom en cultuur- Onderscheiding voor Warnaar en Cnossen Wij hebben wel soldaten maar geen officieren MAANDAG 26 APRIL 1' Conferentie gemeentetoermling (Van onze kerkredactie) WOUDSCHOTEN, ZEIST Het is beslist niet waar, dat de moder ne westerse mens en de oosterse religieuze mensen niet te benade ren zijn met het evangelie. Dat is duidelijk uitgesproken door de twee sprekers op de conferentie van de (gereformeerde) stichting „Gemeentetoerusting", prof. dr. J. Blauw en ds. C. Aalders. Deze tra ditionele paasconferentie die jaar lijks in het bijzonder gericht is op diepgaande bezinning stond in het teken van de evangelieverkondi ging in wereldperspectief. Zaterdagmorgen werden een aantal plannen naar voren gebracht van deze stichting in de Gereformeerde Ker- De jaarlijkse bezinningsconfe- rentie van de stichting Gemeen tetoerusting, heeft zich dit jaar bezig gehouden met de evan gelie-verkondiging in onze tijd. Dit onderwerp wordt op het ogenblik in de gehele wereld kerk aan de orde gesteld. De beide referaten groeven diep. De klacht van sommigen dat de aanwezigen toch wel erg op hun teren moesten staan aldus ds. G. Lugtigheid) was zeker niet ongegrond. Dat wij toch aandacht aan deze conferentie wijden is om dat hier een uitermate boeiende en actuele problematiek aan de orde werd gesteld en een dis cussie op gang is gebracht, die zich zeker ook buiten de stich ting zal voortzetten. De beide referaten zullen samen met de radiolezingen van prof. dr. J. Blauw en ds. C. Aalders binnen kort in brochurevorm verschij nen. Het zal de eerste brochure uit een reeks zijn die door de stichting in de komende maan den zal worden uitgegeven. onderzoeker en voorwerp van onderzoek. Ds. Aalders wilde de wetenschappelij ke methode als zodanig niet verwerpen, maar wees er wel op, da>t de resultaten mank gaan aan eenzijdigheid. God, zo zei hij, kan nimmer object van ons onder zoek zijn, dat moeten we goed beseffen. LUISTEREN De mogelijkheden van de moderne mens worden dus niet zonder meer aanvaard. Dan ontdekt men dat deze moderne mens niet onbereikbaar Het is waar dat hij zijn hart verpand heeft aan openheid en eerlijkheid en hij wenst beslist niet met een stichte lijk kluitje in het riet gestuurd te worden, maar hij is wel te benaderen. Maar dan zal men stil naar hem moeten willen luisteren. De pastor die dat niet kan moet maar liever boer worden. Een groot struikelblok in de bena dering van de moderne mens is het star kerkelijk traditionalisme. Dat betekent niet aldus ds. Aalders dat er een liefdeloze afwijzing mag zijn, dat in onze tijd er een dringend Kerkeraad vraagt classis advies in zaak ds. v. d. Ziel GRONINGEN De kerkeraad van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Gronlngen-Zuid heeft zich in de zaak-ds. A. van der Ziel opnienw tot de classis gewend. Hij verzoekt de classis haar oor deel te geven betreffende een eventuele afzetting van deze predikant. De kerke raad ziet namelijk geen geoorloofde weg, om tot opheffing van de schorsing te ko- Gelijk bekend heeft ds. Van der Ziel zich naar aanleiding van de besluiten van de generale synode tot de kerkeraad gewend in een brochure, getiteld ..Een laatste appèl", waarin hij de synodebe sluiten in zijn zaak niet voor vast en bondig houdt. Het kerkeraadsbesluit werd genomen met 38 tegen 5 stemmen. De classis komt donderdag bijeen. Morgen houden de gemeenteleden, die bezwaar hebben tegen de handelingen van de kerkeraad met betrekking tot ds. Van der Ziel een vergadering in het Te huis, waar men zich zal bezinnen op dc vraag, wat men zal moeten doen. wan neer ds. Van der Ziel eventueel zou wor- hl* den afgezet. De predikant zal bij dit ae Kern in ner overieir zeif in ieder eeval niet aanwezig appel moet uitgaan op ac Kerk in net I overleg"zelf in ieder geval niet aanwezig bijzonder als zij alleen maar beroeps- zyn. Ds. H. Algra te Wormer is als spre- matig functioneert. ker aangezocht. Bondsraad: vakcentrales welkom ken. Er werd opgeroepen om het blad. dat nu omgedoopt is van Strijdende Kerk tot „Gemeentetoerusting", sa men tot eeii discussieblad te maken. Tevens werd medegedeeld dat de zomerconferentie gehouden zal- wor den van 9 tot 11 juli. Deze zal een meer „practisch" karakter dragen dan deze bezinningsconferentie. Bovendien wil de stichting verschillende regiona le dagen beleggen, terwijl er ook een brochurereeks zal verschijnen. Het thema van deze conferentie was „Evangelie-verkondiging in wereldper spectief". Terwijl prof. dr. J. Blauw de eerste avond reeds aandacht had ge schonken aan de verhouding van evange lie en wereldgodsdiensten, gaf ds. C. Aalders uit Den Haag een inleiding over de mogelijkheden van de evangeliever kondiging in de westerse wereld. In het westen staat het evangelie niet tegenover een religie, maar tegenover de wetenschap, die ons de wereld om ons heel anders voorstelt dan de bijbel. Daardoor rijst de vraag of de mensen van vandaag nog wel in staat zijn om c":' bijbelse boodschap te verstaan. TWEE STROMINGEN In de kerk zijn op het ogenblik twee stromingen, die ieder op hun eigen manier dit conflict tussen geloof én wetenschap proberen op te lossen, de eerste stroming die ds. Aalders besprak gaat uit van de gedachte dat „de moderne mens een gegevenheid is", dat houdt meestal een erkenning van de onaantastbaarheid van wetenschap in. Sommigen proberen om uiteindelijk een overeenstemming te vinden tus sen deze beide. Dat doet vooral de angelsaksische theologie, een rooms- katholiek als Teilhard de Chardin, maar dat heeft in wezen ook prof. dr. G. J. D. Aalders reeds geprobeerd in zijn boek over het begin van Genesis. Anderen zoeken het in de richting van de ontmythologisering, zoals Bultmann. Zij zeggen dat we de mythische bestand delen uit de bijbelse booschap moeten uitzuiveren en vervangen door onze .eigen wijsgerige woorden. Volgens ds. Aalders was voor de oorlog de hêrvorm- de predikant A. H. den Hartogh al een voorloper van deze richting. In onze tijd 'laten vooral Tillich, Paul van Buuren en "Harvey Cox (die zegt dat de visie van bisschop Robinson reeds verouderd is) sterk van zich horen. DISTANCIËREN Het was duidelijk dat ds. Aalders met geen van beide oplossingen mee wilde gaan, omdat zij naar zijn mening uitgaan van een verkeerd uitgangspunt. Veel meer voelde hij voor hen die zich op min of meer kritische wijze distanciëren van de wetenschap op grond van beden kingen tegen de methoden in het zoeken naar de waarheid. De huidige schappelijke methode gaat uit v vooronderstellingen die nimmer I zijn. De wetenschap meent het recht tc hebben alles tot voorwerp of object van haar onderzoek te maken. Zij gelooft dat een dergelijk onderzoek wezenlijke ken nis. waarheid dus openbaart. Bovendien stelt zij voorop dat door de objectivering er niets verandert in de relatie tussen Drie zetels voor centrales in bestuur (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT De bondsraad van de Nederlandse Consumentenbond heeft zich zaterdag met meerder heid van stemmen uitgesproken vóór toetreding van de drie vak centrales tot deze in de afgelopen jaren sterk gegroeide consumen tenorganisatie, die thans reeds ruim 72.000 leden telt. In een be sloten vergadering werd het be stuur gemachtigd de besprekingen daarover met het C.N.V., het N.K.V. en het N.V.V. voort te zet ten. Deze uiterst belangrijke be slissing betekent dat, indien de plannen ook verder naar wens ver lopen, binnen afzienbare tijd alle bij de drie vakcentrales georgani seerde werknemers indirect lid van de Nederlandse Consumenten bond zullen zijn. Het verdere overleg tussen bet bestuur van de N.C.B. en de drie vakcentrales zal zich toespitsen op het aantal bestuurszetels en de jaar lijkse financiële bijdrage van de vak beweging. Naar wij vernemen ligt het voorshands in de bedoeling het be-1 stuur van de Nederlandse Consumen tenbond met drie zetels (voor elk der vakcentrales één) uit te breiden tot zeventien. De contributie voor de vakbeweging zal waarschijnlijk in totaal 30.000 per jaar bedragen, hetgeen 6.000 minder is dan het C.N.V., het N.K.V. en het N.V.V. thans betalen aan het Consumenten Contact Orgaan, t.w. resp. 9.000, 12.000 en 15.000. De vakcentrales hebben het lidmaat- hap van de Nederlandse Consumenten- _md aangevraagd met de vooropgezette bedoeling zich terug te trekken uit het Consumenten Contact Orgaan, dat als overkoepelend orgaan voor consumenten belangen is opgericht in samenwerking met de N.C.B., de Nationale Contactcom missie voor Gezinsbelangen en de Cen trale der Nederlandse Verbruikscoö] .Co-op Nederland". Het C.C.O. zioh, in tegenstelling tot de Nederlandse Consumentenbond, in de zeven jaren var zijn bestaan nooit goed kunnen ontplooi- Gebrek aan voldoende geldmiddelen daarvan wel de belangrijkste Achter de schermen wordt dan ook al, druk gewerkt' aah dè" opheffing vari: «set C.C.O.waarbij ook de plannen va ministerie van economische zaken o de Sociaal-Economische Raad eèn Orgaan Consumenten Aangelegenheden in het leven te roepen, een belangrijke rol spelen. Zoals gemeld heeft het ministerie de drie vakcentrales twee zetels in deze S.E.R.-commissie aangeboden. De vakbe weging heeft de minister evenwel laten weten daarmee geen genoegen te nemen en tenminste drie zetels op te eisen. De vakcentrales zullen hun uittreden uit het C.C.O. (en daarmee hun toetreden tot de Ned. Consumentenbond! van de beslis sing hierover laten afhangen. Er zijn evenwel aanwijzingen, dat de nieuwe minister van economische zaken niet ongenegen is aan het verlangen v; vakbeweging tegemoet te komen. Contact jeugd-ouderen Jeugd heeft onze persoonlij kheid nodig LEEUWARDEN Zoals wij zaterdag reeds schreven is die dag in de Harmonie te Leeuwarden de bondsdag gehouden van de Gere formeerde Jeugd Organisatie (GJO) onder leiding van de voor zitter van de GJO, dr. J. L. P. Brants. Benedenzaal en balcon van de grote zaal waren geheel bezet met leiders en leidsters van de GJO uit verschillende delen van het land en bestuursleden van de ouderverenigingen, die deze dag getuige waren van een interessant programma. Zoals u reeds in ons blad van zaterdag hebt kunnen lezen hield de voorzitter een belangwekkende toe spraak, alvorens Hij het woord gaf aan mejuffrouw drs. A. Kok, die een instructieve lezing hield over de rela tie tussen ouderen en jongeren, toege spitst tot de praktijk van het jeugd werk. De hoofdmoot van de middag was het bondsdagspel „Zeventig maal ze ven", terwijl tevens de huishoudelijke vergadering plaats vond en onder leiding van Jan Pasveer en met begeleiding Van Koos Bons fijne nieu we christelijke liederen werden ge zongen. „Alleman" had mej. Kok boven haar toespraak gezet en hiermee bedoelde zij ongeveer „iedereen, betrokken bij het te willen hoeden. Een feit is echter, dat dat nooit zal gelukken. De jeugd heeft de levenservaring van de oudere zal deze ook nooit krijgen. Zij zal een eigen levenservaring moeten opdoen. De oudere kan daarbij het beste helpen door het kind inderdaad zijn eigen strijd te laten strijden, maar altijd waar het moet met hulp klaar te staan. „De jeugd heeft niet onze ervaring, maar onze persoonlijkheid nodig", meende de spreekster. TWEE GROEPEN De GJO-jeugd deelde drs. Kok in twee groepen, zoals ook de GJO zelf dat doet: 8- tot 12-jarigen en 12- tot 16-jarigen. De jongste groep is het minst gecompliceerd. Zij loopt nog graag aan de hand van de oudere en het werken met deze groep is vaak dan ook heel prettig. Aan de andere kant is het natuurlijk wel ver moeiend, omdat het kind van deze leeftijd enorm nieuwsgierig is en steeds wat anders wil. Een typering van de groep 12- tot rigen is heel wat moeilijker en erken met deze jeugd ook. Als mer zo ziet optreden en alleen de buitenkant beschouwt, kan men denken: deze jeugd heeft ons helemaal niet nodig. Ogen schijnlijk beschouwen ze het hele leven nog als vrije tijd en ze kunnen er nog van mpken wat ze willen. Ze zijn scherp in hun kritiek en willen in zekere zin aren lijken. En over deze jeugd wordt zoveel geschreven in de geest van „de moeilijke jeugd, die de levensstijl maar niet kan vinden". VERWARRING Als men de uiterlijke verschijning even wegdenkt en zich eens verdiept in de persoonlijke levenssituatie van deze pre- pubers, dan wordt er wel een ander beeld duidelijk. Een beeld van een zekere verwarring. Het kind van deze leeftijd wordt niet alleen heen geslingerd tussen: niet meer kind willen zijn, ervaren willen schijnen en diepe onzekerheid over eigen capaciteiten en wantrouwen in de ouderen, maar daarbij komen de sociale omstandigheden in deze „Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordig tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopé baard zal worden" (Romeinen 8:18). Paulus kan van lijden meespreken. Het is niet zo maar ej bemoedigend woord, dat hij de gemeente te Rome schrijft, nj een, wat we zouden kunnen noemen, hart-onder-de-riem-si ken, het is meer. Het is een woord met inhoud, met diepte. Lijden kan zwaar zijn. We hoeven maar om ons heen te z om'de waarheid daarvan te ontdekken. Spreek maar eens i mensen, die aan het ziekbed zijn gekluisterd, luister maar eel naar hen, die een verlies hebben geleden, of met de eenzamv wier eenzaamheid tot groot leed kan uitgroeien. Nee, over het lijden van de mens moeten we maar nietl' lichtvaardig spreken. En nu zegt Paulus, dat al dat Zijdj hoe het zich'ook openbaart, niet opweegt tegen de heerlijkhej die ons wacht. Ja, en wat moeten we daar nu mee? Niets en alles! Niets, indi we alleen maar staren op het heden, op het aardse, op al dj 'T gene wat we kunnen zien en vasthouden. Niets, als het vö J_ ons geen Pasen is geweest. Maar alles, indien we weten van de opstanding uit de dot indien we het geopende graf hebben aanschouwd, en hebb gejuicht: De Here is waarlijk opgestaan. Dan een komende heerlijkheid, die het mogelijk maakt h lijden te dragen. Omdat we mogen weten, dat we eens zj in het land, waar nimmer tranen vloeien. hting Klein Wij lezen vanavond 1 Petrus 6 vers 1 tot 11. Prof. dr. H. R. Rookmaker over: ïcide gereformeerd jeugdwerk". Zij ging eerst tijd: reclame, film, radio. Ondertussen in het algemeen de relatie na van de moeten de meeste kinderen zich bezig ouders en de jongere generatie. „Het (houden met allerlei theoretische dingen schijnt moeilijk te zijn ons te verdiepen voor school terwijl ze eigenlijk „alleman", in elkaar. Zij zag speciale taak voor de volwassenen ten opzichte van de jeugd, die afhankelijk van hem is en met wie hij vormend bezig is Het moet duidelijk zijn. dat men niet vormend aan, maar met de jongere bezig is. die hier zelf dus een actieve rol ds men met elkaar omgaat, gaat er wederzijds een bepaalde invloed uit op de ander. Zo is dat ook met ouderen en jongeren. Het is van groot belang welke de invloed van de volwassene is. „We moeten ons echter niet steeds onzeker afvragen of we het wel goed doen", aldus ,mej. K°k- >,maar dit metv.erstand De taak van de volwassene, de leider i shier hen helpen te laten zien Spreker ving zijn referaat wat ze werkelijk waard zijn. te leiden vraag wat wij onder christelijke^cultuur de echte puberteit, die hieruit JEUGD Om een inzicht te geven in de gevoe lens van de ouderen ten opzichte van de jeugd en omgekeerd tekende de spreek ster de verschillende groepen apart. Ouders en leiders doet het omgaan met de jeugd onwillekeurig terugdenken aan eigen jeugd Ze willen die tijd. die zeker dikwijls een simpel geluk kende, maar ook vaak uit een grote verwarring bestond, eigenlijk liever vergeten. Maar door het contact met de jeugd van van daag, komt de herinnering aan die tijd terug. En ook het begrip, dat ook deze jeugd dezelfde dieptepunten moet bele ven en dezelfde teleurstellingen. De oude re is altijd geneigd de jeugd daarvoor Bond zonder naam vraagt zendtijd HAARLEM De Bond zonder naa 'te Haarlem heeft bij de minister vj cultuur, recreatie maatschappelijk werk een verzoek ingediend om in aanmerking te mogen komen voor zendtijd in de radio en televisie. De bond treft reeds alle noodzakelijke voorbereidingen v~ de produktie van regelmatige radio televisie-programma's. Ds. H. Vogel (57) te Tiberias overleden TIBERIAS Met vacantie in Israël vertoevend, is in de ouderdom van 57 jaar plotseling overleden ds. H. Vogel, vrijgemaakt-gereformeerd predikant te Enschede. Ds. Vogel, die met een gezelschap een reis door het Heilige Land maak te, werd vrijdag onwel. Hij trok zich terug in zijn hotelkamer, waar men hem later bewusteloos vond. Overge bracht naar het zendingsziekenhuis van ds. J. M. Snoek in Tiberias, is hij zonder tot bewustzijn te zijn gekomen daar zaterdagmiddag overleden. Het ligt in het voornemen het stof felijk overschot per KLM naar ons land over te brengen en in de Noor- derkerk te Enschede op te baren. Van- daaruit zal op een nader te bepalen dag in Enschede de begrafenis plaats vinden. Ds. Vogel werd op 27 november 1932 predikant van de gereformeerde kerk van Roden. Vervolgens diende hij ach tereenvolgens de kerken van Loppersum. Amstelveen en Enschede, waar hij zich met het grootste deel van deze kerk op 13 september 1944 vrijmaakte. In 1946 ging hij weer naar Nieuwer: Amstel en Amsterdam-Zuid, vanwaar hu 1950 voor de tweede maal Bij feestelijk afscheid r willen ..leven". (Van onze kunstredactie) tussen christendom en cultuur vormde zaterdag op de jaarverga dering van de Bond van Chr. Openbare leeszalen en bibliothe ken te Utrecht wel het hoogtepunt op deze goedbezochte bijeenkomst. Dit onderwerp werd, na een zeer vlotte afhandeling van de huishou delijke agenda, ter discussie inge leid door prof. dr.-H. R. Rookma ker, hoogleraar in de kunstgeschie denis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. bestaat, dat de jongen of het meisje zich gaat bezig houden met echte levensvragen. In concrete vorm is dit in het jeugdwerk: de jongeren bren gen tot de Heer, de levende Heiland. In deze periode van teleurstelling in zichzelf, elkaar en de volwassenen hebben de jongeren veel behoefte aan een sterke figüur, die hen toont, dat toch het leven de moeite waard is. Men moet bij hen niet aankomen met theoretische zaken uit de Bijbel, maar met de levende Heer. de OIUUO Of .A. Ze wil werkelijk weten, wat de volwassene heeft. Die moet dan ook oprecht tegenover de jeugd staan en bereid met haar op te trekken, zich in haar situatie te verplaatsen en dan hulp te bieden." De titel van het spel „Zeventig maal ïven" was. zoals men zal begrijpen, ontleend aan de bekende gelijkenis van Jezus over het vergeven tot in het oneindige. Het handelde over het weer opnemen in de gemeenschap van de kerk degene, die daarin vanuit de verge- weer terugkeert. Zoals in de Bijbel met de tollenaar Zacheüs. hebben te verstaan en wat christelijke cultuurarbeid is. Het eerste hebben gave Gods. Het i: secondair resultaat van ons geloof. De cultuurarbeid is de cultuur die de chris- voorgaande zin bouwt, die voort komt uit een levensvernieuwing die door het geloof is mogelijk gemaakt. Het is de christen in relatie met de hem omgeven- ireekt daarvan en v iristelijke wereld VAN NOORDT- MEDAILLE (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT Het afscheid van de heren A. Warnaar en T. Cnossen als resp. voorzitter en secretaris van de Christelijke Emigratie Cen trale is zaterdag een bijzondere ge beurtenis geweest. De verrassing kwam ditmaal niet van de man, die vele aanwezigen er op aan gezien hadden, namelijk dr. G. M. J. Veldkamp, de minister van sociale zaken en volksgezond heid. Een ander, en wel, de zo populaire commissaris van Koningin in Zuid-Holland, J. Klaasesz, bleek met bijzondere bedoelingen naar dit afscheid te zijn gekomen. Na een geestige speech, waarin hij veel waardering uitsprak voor de bijna 40 dienstjaren van Warnaar en Cnossen bij de emigratie, deelde hij mede, dat het bestuur van het Neder lands Emigratie Fonds had besloten aan beide heren de zilveren Olivier van Noordtmedaille toe te kennen voor hun bijzondere prestaties in het belang van de emigratie. Deze me daille wordt slechts zelden toegekend en slechts en kele Nederlanders wer den in het verleden met een derge lijke toekenning geëerd. Zowel de heer Warnaar als de heer Cnossen ontvingen reeds eerder het officierskruis in de Orde van Oranje- 7 Nassau (resp. in 1954 en 1952). Minis- Enschede-Noord. Ds. Vogel was voorzitter Verband van Evangelisatiecommissies van zijn kerken, waarvan hij ook het Mededelingenorgaan en het evangelisa tieblad Lichtstralen redigeerde. Voorts was hij lid van het college van gedepu teerden van de zending op West-Nieuw- Guinea, uitgaande van Enschede-Noord en andere kerken, bestuurslid van SOZ (Vereniging voor medische schoolhulp op de zendingsterreinen), welke vereniging hij ook redacteur was van het orgaan Mesoz-stemmen en voor- - - zitter van de afdeling Twente-Salland. ter Veldkamp was echter ook niet met lege handen gekomen. Na een toespraak, waarin hij de waardering de regering uitsprak voor het eminente werk van deze emigranten- pioniers. bood hij beiden de wereldat las van Winkler-Prins aan. Mr. Tllaasesz vergeleek Warnaar en Cnossen met Castor en Pollux, die als een dubbelster steeds om elkaar heen draaien, zonder elkaar echter ooit te dicht te naderen. Wisselend gaf de een meer licht en dan de ander. Maar de emigranten hebben steeds, aldus de heer Klaasesz, ook op verre afstand, hun kijker op dit tweetal gericht. BASIS GELEGD Minister Veldkamp noemde het 37 jaar aanblijven van de heren Warnaar en Cnossen geen vermoeidheidsverschijnsel van een halfsluimerende organisatie, maar een blijk van krachtig beleid, dat sterk op de continuïteit was gericht. Ook de benoeming van de beide opvolgers, namelijk de heer P. C. Elfferich en mr. E. J. F. Westerhuis. zag hij als een voortzetting van het oude beleid De heer Veldkamp voegde hieraan toe. dat de C.E.C. een van de eerste organisaties is geweest, die een werkelijk emigratie- beleid voorstond, waarbij bewogenheid werd getoond met het lot van de landverhuizers. Het werk van Cnossen en Warnaar heeft de grondslag gelegd voor de opbouw van een evenwichtig emigra- tiebeleid, steunend op een samenwerking tussen overheid en maatschappelijk le ven. Lettend op de toeneming van de Nederlandse bevolkingsomvang geloofde de heer Veldkamp, dat in de toekomst nog vele Nederlanders emigratie zullen overwegen, zodat ook voor de C.E.C een belangrijke taak blijft weggelegd. De nieuwe voorzitter, de heer Elffe- rich, kon de vergadering meedelen, dat het bestuur de heer Warnaar tot ere voorzitter en de heer Cnossen tot erelid had benoemd. Ds. J. Kremer voerde h'et woord namens de deputaten van de Geref. Kerken voor de emigratie. De bijeenkomst werd besloten met drukbezochte receptie. Beroept n gsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Den Haag-Loosduinen: dr, N. van Egmond te Haarlem. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Bladel: dr. L. J. Cazemier. em pred. te Schiedam, die deze benoeming heeft aangenomen. Nordhorn (Dtsl. - Alt Ref Gem.). Bedankt voor Lisse: G. Gommer te Oostkapelle. DEN relatie tot Hem die de mens geschatrni heeft naar Zijn beeld. Deze mens hfc tot taak God te verheerlijken. Dooris zonde is deze relatie verbroken. houdt echter zijn wereld in stand daarmede is de mens in conflict gerai^jj Er loopt nu een verticale scheidingsj jor de schepping: het rijk van God£' a. het rijk van de duivel. Daartegen sf1331" het geloof en de vroomheid. De verg!" v sing in Jezus Christus. F'1™ De mens is altijd in relatie met Onkn God interesseert zich voor zijn scH>e L ping, voor alles. Daarom mogen wetneni wereld niet als minderwaardig zien&ree: godsdienstig maken. Er moet sprake (r. E van een levensvernieuwing, waar fc, Paulus van spreekt. Levend uit de g£ Het gehele leven omvattend. r Er is vandaag een onontkoomb^l confrontatie met de wereld. (T.V. ]ed radio etc.). Daaronder niet actief P 'd betekent de wereld onvruchtbaar verpude ren en dat kan niet Wij moeten ergrent aan bouwen, bouwen aan een christeHedea cultuur als vrucht van het geloof in Bteer eigen vorm. Als we de wereld DDI ten welvaartsstaat en merkwaardig genoettrn r>'„ ,U-I LL wcest. Er is geen i het sexncle. Men praat ovi verdringing Gnostisch dualisme cultuur achtte hij het nodig een korte theoretische beschouwing vooraf te laten ;aan en wees daartoe op het Gnostisch lualisme dat altijd een geweldige invloed heeft gehad op onze christelijke wereld. De Gnosisten gaan, van de gedachte uit. dat deze wereld, d.i. de schepping slecht n de zegen van de christen is het loskomen van de wereld. Hij leeft door het geloof, d.i. in dienst van God, die niet werelds is. Het leven is niet heilig en staat niet in relatie met God. Het conflict is, dat alles godsdienstig moet worden. Heel de wereld moet christelijk gemaakt worden. Ook in de mysitek viel men daar telkens op terug. In Nederland waren het na Thomas a Kempis de wederdopers, de puri teinse Anabaptisten die deze levenshou ding propageerden. Het Calvinisme heeft dit fel bestreden. Toch is het Nederland se Calvinisme geïnjecteerd geweest met dit Gnostisch dualisme. A. Kuyper'e slogan „Er is geen duimbreed gronds, waarvan Christus niet zegt: het is lf"-" leefde onder het kerkvolk. Een An: tistische addertje onder' het gras. °'^Nr zelf. De kunst is op het ogenblik wereld creëren waarin God niet best geen zoutend zout! Wide Wa t ni, Iteei Hoe kunnen we weer meepraten? jdse. door de kunstenaars een trap te geriati Kunst is vandaag religie. We moeterinlar problematiek van de moderne nliis, begrijpen, in liefde opvangen in >ouv Evangelie en met die wereld bezig jaar Wij moeten geloven. Dat is geen dor v ne/s praat Tragisch is. dat juist nuLho wij het geloof zo nodig hebben er gehm n is aan geloof. Het oude geloof moet de overhand krijgen. We moeten l<inQl uit Christus, dat is daadwerkelijk leyEN De vrucht» i van ons geloof tonenfi. C blijdschap. Een zoutend zout zijn DEN cultureel terrein. Een eigen cultuurarh. p en een eigen opbouw hebben. NajcHl referaat volgde nog een diskussie wafejdei prof. dr. Rookmaker zijn standpuiptii nog nader kon toelichten. j de weekendconferentie over Bonhoe)Ildc organiseert Kerk en Wereld een hef ling tijdens de Pinksterdagen op »cho Horst Het thema luidt dan „Leverim r gemeenschap" en zal worden ingqlree door dr. J. M. van Veen en dr. Sm Strijd. Verder zal er gelezen worderieho Bonhoeffers werk en zal er gelegenkFN zijn voor verpozing, ook voor kinddf'7 Het adres van het conferentiesecretail?,™ van Kerk en Wereld is De HorsFtf Driebergen. R' Ds. A. Vroegindeweij voor herv.-geref. mannen: (Van onze kerkredactie) UTRECHT Op de huishoude lijke vergadering van de Her vormde Mannenbond (op geref. grondslag) is zaterdag wel geble ken. dat de bond een stijgende lijn blijft vertonen; zij het, dat er sinds vorig jaar maar een kleine winst is te boeken van een twin tigtal leden. Ds. Joh. Verwelius noemde als secretaris, een totaal aantal van 3391 leden en 151 vere nigingen. Een overvolle zaal met afgevaardigden van de verschil lende verenigingen waren het be wijs, dat de mannenbond leeft. De voorzitter, ds. A. Vroegindeweij, die herkozen werd als voorzitter, noemde het een reden tot dank baarheid, vooral nu mannenvereni- gingen uit de tijd raken. Hij legde in zijn toespraak grote nadruk op de behoefte aan mensen, die leiding kunnen geven. Er moet meer aandacht worden besteed aan opleidingen. „Men heeft wel eens zegd. dat de hervormd-gereformeerde kerk wel soldaten heeft, maar geen officieren. Wij hebben meer academi ci nodig en mensen met andere oplei dingen. zoals bijvoorbeeld maatschap pelijke werkers." Ds. Vroegindeweij had zijn toespraak genoemd: Der waarheid getuigenis geven. ..Goed voor je naaste zijn" is tegenwoor dig een modewoord geworden en gods dienst vervangen door medemenselijk heid. Het gaat echter niet om ons, maar om Gods eer. Wij willen God liefhebben boven alles en dc naaste als onzelf. Het is onze grote opdracht en roéping om van de waarheid getuigenis te geven. Dan hebben we de toekomst. LITURGIE Liturgische vernieuwing noemde de spreker de oorzaak van verschraling van de prediking. Bij een eenvoudige liturgie kan aan het Woord van God geen belemmering in de weg worden gelegd. Allerwegen wordt geklaf F over de verschraling van de bf' schap der kerk. Wij moeten ecrsid onze kracht zoeken in de zuiver self1.'' tuurlijke prediking. ftijk „Vragen rondom de kmderddloS; as de titel van het referaat vanjvan G. -H. van Kooten. De spreker halek i hierbij - in op het proefschrift vanSurf praeses van de synode der Hervormer Kerk. dr. G. de Ru: Kinderdoop! het Nieuwe Testament, dat zijn tv„ de druk reeds heeft beleefd. ^or Op de vraag of de oud-christel kerk de kinderdoop wel kende. zij in het Nieuwe Testament wordt genoemd, verklaarde de ker zich achter dr. de Ru. waa zegt dat de Nieuw Testamentische formule de kleine kinderen z uitzondering insluit. Ze werden door de christelijke niet hoorden Vragen rondom de kinderdoop Pin' vooral door Karl Barth en de pi*5 terbeweging de laatste tijd inrE_ belangstelling gekomen, hoewel zfuw heel oud zijn. Reeds Pelagius reri™" zich tegen de kinderdoop. In P middeleeuwen volgde een alge. aanvaarding tot nis felste besfrijl de werderdopers optraden, verzette zich fel tegen deze do denkbeelden. Sinds zaterdag heeft de bond I eerste erelid. Het is de heert' Aalbers, de penningmeester, die \fr opgevolgd door de heer C. Ooster De heer Aalbers, heeft sinds 19376 kas beheerd, die hij nu in kraelf financiële positie achterlaat. HET GEREGELDE DAGELIJKSE GEBRUIK VAN EEN NATUURLIJK MINERAALWATER BEVORDER;; BIJ UITSTEK DE SPIJSVERTERING EN VERZEKElfe EEN EVENWICHTIG EN ONGESTOORD fc FUNCTIONEREN VAN HET ORGANISME

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2