Uw probleem is het onze Nieuwe hervormde bundel in 1966 in gebruik «JANSEN SiiTILANUS Ned. Zondagsschool Ver. krijgt nieuwe directeur Een woord voor vandaag DOMINEE-DICHTER JAN WIT: Christus laten zien in de school DUET „Decentralisatie wapen tegen bureaucratie'' Lente.Plasticolor!! Catalogus werd teruggenomen Evangelie heeft niets teb vrezen van religies I Plasticolor haleïiï Verf? PlasticoiorT VRIJDAG 23 APRIL 1965 Jaarvergadering op 21 en 22 mei JT Civ.virt.vir. "I 4-1 NZV, ds J. ter Schegget uit Diemen. J Oinnema Komt Jonikvrouwe Henriëtte van Lennep uit jeugdwerk AMSTERDAM Op de 99ste jaarvergadering van de Nederland- sche Zondagsschool Vereeniging zal kennis kunnen worden gemaakt met de heer J. J. Sinnema uit Haarlem, die door het bestuur is benoemd als de nieuwe directeur van de vereniging. Hij zal zijn nieuwe junctie 1 juni aanvaarden. Daarmee wordt de vacature ver vulddie in februari 1964 is ont staan toen de vorige directeur, de heer A. Kroeze, door een auto ongeluk om het leven kwam. De heer Sinnema werd in 1925 in Groningen geboren. Hij is begonnen met dit werk als medewerker in het plaatselijk zondagsschoolwerk. In 1953 kwam hij bij het CJV, dat hij in verschillende functies diende. Als dis trictsecretaris was hij werkzaam in Friesland en Drente en later in Gel derland. Daarbij vervulde hij ook landelijke opdrachten, zoals het ont werpen van methodieken. Ook heeft hij met succes de samen werking bevorderd tussen meerdere plaatselijke jeugdorganisaties om het verkrijgen van een nieuwe accommo datie en de aanstelling van een jeugd werkleider mogelijk te maken. In 1961 zette de heer Sinnema dit werk op landelijk niveau voort. Toen hij in 1964 hoofd van de buitendienst van het CJV werd, kwam de verzorging van de perso neelsdienst ook onder zijn verant woordelijkheid. Programma De jaarvergadering van de Neder- landsche Zondagsschool Vereeniging zal worden gehouden op 21 en 22 mei in het gebouw Tivoli. Vanuit de his torie naar de toekomst is de titel van de jaarrede van de voorzitter van de zal spreken gronden var bijbelanden. Sprekers op de vergadernig zaterdag zullen zijn: Evert Westra over: Het kinderlijk beleven van het geestelijke lied. Het bijbelverhaal en de kinderlijke verwondering is de tiel van het onderwerp, dat prof. dr. J. W. van Hulst zal behandelen. Ds. P. W. Spruyt uit Amsterdam zal spreken over: Het bijbelverhaal en de resonans in het gezin. De beide toogdagen zullen worden besloten met een wijdingsdienst in de Domkerk, waar ds. D. ter Steege uit Overeveen zal voorgaan. UTRECHT De wijze, waarop de kerk driehonderd jaar lang heeft gezorgd voor het kerklied, is een der hoofdoorzaken van de laatste kabinetscrisis. Van de cal vinistische beperking tot psalm gezang is ons volk met het scheep je, dat de kruisvlag hoog in top had, rechtstreeks naar Veronica gevaren. Aldus ds. Jan Wit op de vergade ring van predikanten van de Gerefor meerde Kerken in Nederland. Hij wilde er maar mee betogen, dat de zeer goede geestelijke liederen uit de zestiende en zeventiende eeuw het nooit tot kerkliederen hebben kuninen brengen en dat daardoor in later tijd het veld vrij was voor wat hij noemde de rijmelende goediwillers: de nabootsers van de buitenlandse mantiek, het Engelse kerklied, dronken in methodisme en zoetelijk heid. Zolang de dichters nog enigszins geïntegreerd waren in hun gemeen schap, waren er altijd echte dichters, om geestelijke liederen voor die ge meenschap te maken. Ds. Wrt noemde het verheugend, dat echte dichters nu weer toenadering zoeken tot de ge meenschap en hier en daar ook to.t de kerk. Een symptoom hiervan zal het Radio-Veronica en Calvijn (Van onze kerkredactie) Prof. Waterink: Neutraliteit in chr. onderwijs ondenkbaar (Van onze onderwij sredactie) ROTTERDAM Als warm voorstander van het christelijk onderwijs (naar zijn eigen woor den) heeft prof. dr. J. Waterink gisteren een korte toelichting ge" geven op wezen en doel van de Unie Een school met de bijbel ter gelegenheid van de vierde Natio nale Onderwijstentoonstelling (NOT), die in Rotterdam wordt gehouden. Uitvoerig ging prof. Waterink het be grip „verzuiling" na. Tegenover veel emotioneel gepraat kwam hij tot de conclusie dat een volk sleohts eenheid kan beleven als het in gezamenlijke nood één kan zijn. Dat de verzuiling ons iniet kapot heeft gemaakt, zo merk te hij op, heeft de oorlogstijd ons wel geleerd. De Franse eenheid, die als het meest zuivere tegendeel van züi- lenonderwijs kan worden beschouwd, leeft edbter bij de gratie van een dic tatuur. Gezag D. H. Dutmer op PCOV vergadering: Regering overlegt te weinig met onderwijsinstanties (Van. onze onder wij sredactie) HILVERSUM Vandaag is in hotel Gooiland de twaalfde alge mene vergadering gehouden van de Protestants-Chistelij ke Onderwij s- zersvereniging (PCOV), die giste ren werd voorafgegaan door het huishoudelijk gedeelte. In zijn ope ningswoord stelde de voorzitter, de heer D. H. Dutmer de vraag: Waarin bestaat het chistelijke van een christlijke school van een christelijke opvoeding? Als kort antwoord gaf hij: door in de school Christus te laten zien. „Christelijk" houdt verband met het Evangelie, dat is wel iets anders, dan met onze beginselen. Wellicht doen we nog teveel aan beelden dienst. We proberen mensen te vor men naar ons beeld en naar onze Dat er geen normloos onderwijs kan zijn volgt, zo zei prof. Waterink uit het feit dat onderwijs en opvoe ding niet te scheiden zijn. Ieder wil zijn kind naar eigen ideaal opvoeden. Volgens ons geweten hoort bij een juiste opvoeding het gezag van de bijbel. De openbare school, die zegt ook over Jezus te spreken, is in feite derde zuil, waar zij ook tot confessie komt door het essentiële te verzwij gen. Neutraliteit is ondenkbaar. Het spreekt dus vanzelf, zo zei de hoogleraar, dat wij vandaag met kracht het recht van de christelijke school handhaven. Een nationale een heid die recht heeft op deze benaming kan alleen daar bestaan, waar ieder de vrijheid heeft te kiezen. Tenslotte beklemtoonde hij dat ook de christe lijke school volkomen open staat voor ieder, milts men bereid is de duide lijke signatuur van die school te er kennen. spaar plezierigmet YLONS met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag vooral om de DUET-spaarkaart nieuwe hervormde liedboek zijn, waarin ds. Jan Wit zelf een belang rijk aandeel heeft. Hij kon zijn gereformeerde collega's meedelen, dat dit najaar een bundel •an 150 psalmen en 700 liederen aan de hervormde synode zal worden voor gelegd. Verwacht mag worden, dat deze nieuwe bundel volgend jaar al in de gemeenten zal kunnen worden beproefd. Bijbelliederen Calvijn wilde zich niet tot psalmen beperken, maar tot bijbelse liederen. De nieuwe hervormde bundel zal daarom naast de 150 psalmen aller eerst 100 „schriftgezangen" en 100 „bijbelliederen" bevatten. Ds. Wit omschreef de schriftgezangen als be rijmingen van perikopen, die daar gewoon om vragen, zoals liederen, gedeelten van Jesaja of Paulus. De bijbelliederen kan men dan beschou wen als meditaties over bepaalde bijbelgedeelten, zoals het „berijmde Gebed des Heren" ook meer een meditatie is ,dan een berijming. Daarnaast kent de nieuwe bundel ongeveer 500 „eöhfe" gezangen voor gelegenheden en algemene liederen. historische 9toffen in het Oude Testa ment". Wie ontkent, dat hier feitelij ke gebeurtenissen meegedeeld wor den, ontkracht zijn inziens het keryg- ma van déze stoffen. De Oudtesta mentische geschiedbeschouwing be rust op een zorgvuldig gebruik van mondelinge traditie, schriftelijke bronnen en eigentijdse gegevens. In de overlevering betreffende de „voorgeschiedenis" van Israël staat het verhalend element te zeer op de voorgrond, dan dat nauwkeurige reportage zou kunnen denken, aldus prof. Koole. Bij de teboekstelling van documentatiemate riaal moet men grote historische nauwgezetheid onderstellen. Hieruit mag men volgens de Kamper hoogle raar echter geen conclusies trekken ten aanzien van allerüei symbolisch bedoelde getalsopga ven. Natuurlijk 'kwam in de discussie de kwestie van de eerste hoofdstukken van Genesis naar voren. Prof. Koole vond, dat wat „Assen" in 1926 heeft gezegd over zirrtuigelijke waarneem baarheid niet meer zonder meer te handhaven is. De elementen uit de mesopotamisahe mythologie zijn in de eerste bijbelhoofdstukken onmisken baar. Maar in de onderscheiding van mythologische verhalen doet de Bijbel de moedwillige zonde van de mens uitkomen. Op de kansel zal men deze dingen met grote voorzichtigheid moeten brengen, aldus prof. Koole. Aan de Daarbij is gestreefd naar grotere ene k~ant waarachtigheid, aan de andere variatie. Het is toch eigenlijk gek, dat kant beseffen, dat je geen weten de huidige bundel meer gezangen schappelijk betoog op de preekstoel Smallenbroek in installatierede DEN HAAG Gisteren is op het departement van binnenland se zaken de raad voor de territoria le decentralisatie geïnstalleerd, die de minister desgevraagd of uit eigener beweging van advies zal dienen omtrent een mogelijke gro tere spreiding van bestuursverant- woordelijkheid over de lagere or ganen. In de eerste plaats zal hij de ontwerpen voor wettelijke rege lingen bestuderen. Tot de bijzondere vraagstukken op het gebied van de territoriale decen: tralisatie behoort ook de wijze, waar op toezicht op de lagere lichamen wottt. Jitgeoefend en waarop zij wor den gecontroleerd. Het leggen van een verantwoordelij k- over te stappen van volledige auto nomie op zelfbestuur, een belangrijk goed, zo zei minister Smallenbroek in zijn installatierede. De territoriale decentralisatie doet volgens de heer Smallenbroek meer recht wedervaren aan het uiteenlopende karakter van de onderscheidende ge biedsdelen en hun bewoners. Het lokale bestuur is nu eenmaal beter met de Claatselijke toestanden op de hoogte. De urgerij wordt in zijn verschillende ge ledingen meer in het bestuur betrokken en kan zo de handelingen van de be stuurders gemakkelijk controleren. De centralisatie vormt verder een tegen- wicht tegen overbelasting van de een- trale organen en kan een wapen zijn tegen bureaucratie. VAAG GEVOELEN De voorzitter van de raad (die min of uieer een voortzetting is van dc Com missie territoriale decentralisatie) H. W. Bloemers, zei in zUn antwoordrede dat hy zich niet kon onttrekken indruk, dat het beginsel gelijkenis: een gereformeerd-, her vormde, a.r.-, c.h.-, s.g.p.- en een g.p.v.^mens enzovoort. Het Evangelie is eeuwig. Onze beginselen zijn afge leid door mensen en dus tijdelijk. Zij worden mede bepaald door allerlei historische en culturele invloeden. Met vreugde memoreerde de heer Dutmer het door vier ministers onder tekende wetsontwerp voor een nieuwe pensioenwet voor alle ambtenaren onderwijzers, dat vorige maand werd ingediend bij de Tweede Kamer. Hij getuigde van een volledige instem ming met de politiek, die de regering voert t.a.v. de pensioenen. Hopelijk zal dit ook zo zijn met de nieuwe pen sioenwet. Een tweede lichtpunt noemde de spreker de ziektekostenregeling, die belangrijke vorderingen heeft ge maakt, zodat binnen afzienbare tijd ambtenaren, kleuterleidsters, onder wijzers en leraren verplicht verzekerd zijn op basis van particuliere behan deling. De heer Dutmer sprak zijn teleur stelling uit over 'het geringe gebruik van in onderwijsorganisaties aanwezi ge krachten door de regering. De ontwerpen voor pensioen- en ziekte wet zijn ontstaan in nauwe samen werking tussen het departement en de belanghebbende organisaties, in dil geval dus de centrales van ©verheids- en onderwijzend personeel. Zover zijn we bij het onderwijs nog niet. Hij sprak er zijn verontwaardiging over uit, dat de tweede fase van de verlaging van de leerlingenschaal werd uitgesteld zonder enig overleg me tde organisaties, die allereerst bij deze zaak zijn betrokken; in dit geval het ANOF. Aan het eind van zijn toespraak bracht de heer Dutmer de zorgen naar voren over de toekomst van het basisonderwijs, dat door de invoering van de mammoetwet van gedaante zal veranderen. Oorspronkelijk opge zet als eindonderwijs, vormt het nu een voorbereiding tot en een over gang naar alle mogelijke vormen van voortgezet onderwijs. Een wijziging van de lager-onderwijswet is dan ook onvermijdelijk. Wij moeten ervoor waken, d-at het 'basis-onderwijs een volwaardige plaats behoudt in het Nederlands onderwijsbestel, aldus de voorzitter van de PCOV in de mor genvergadering. Een verslag van de middagvergadering, waarin de voor zitter van de a.r. kamerfractie, de heer B. Roolvink sprak, hopen wij mórgen te geven. een ge o geven. Wij kunnen de snelle ontwikke ling in het bedrijfsleven niet meer volgen. Onze enige kans is terug te gaan naar de basis en zoveel mogelijk algeme ne ontwikkeling te geven. Wij moeten trachten de leerlingen technisch inzicht te geven zodat zij zich gemakkelijk in het bedrijfsleven kunnen aanpassen. Wij l moeten geen vakopleiding meer geven. maar zorgen voor een vakintroductie", I dLt zei de heer H. J. Evers, inspecteur I bij het nijverheidsonderwijs, donderdag middag in het Troelstra-oord in Beek bergen op de algemene vergadering van de groep nijverheidsonderwijs van de Ned. Onderwijzersvereniging. heeft voor de ene Kerstdag, dan voor de hele Adventstijd. Verder kan de gemeente in de lijdenstijd nu alleen maar van het kruis zingen (niet bijvoorbeeld van Gatsemane of van Palmzondag) en met Pasen alleen van bet open graf. Ook voor gelegen heden als kerkinwijding, huwelijk, •bid- en dankdag zal de nieuwe bundel ruimer keus bieden. Genesis Prof. dr. J. L. Koole sprak op de gereformeerde predikantenconferentie over „het soortgelijk gewicht van de Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Huizen (N.-H.): W. C. Hovius te Nieuw Lekkerland Aangenomen naar Mijdrecht: C. v. Herwaarden te Arkel. Bedankt voor Bennekom (vac. P. J. F. Lamens): G. v. Estrik te Genemuiden. Beroepbaarstelling: na 31 dec. hoopt ds. E. H. Cassuto, pred. dir. voor het ge sprek met Israël van de Board of North American Missions van de Reformed Church in America zich beroepbaar te stellen. Zijn adres is; 129 Quincy Street. Passaic, New Jersey. GEREF. KERKEN Beroepen te Roodeschool: J. Hamming te Loppersum. Aangenomen naar Nunspeet: J. Wattum te Landsmeer. kan brengen. Wel de mensen duide lijk maken ,dat het iets minder een voudig ligt, dan men vroeger dacht. (Van WOUDSCHOTEN, ZEIST Het vraagstuk van de verhouding van Evangelie en religies is al oud. Het intensieve contact tussen aanhan gers van verschillende religieuze overtuigingen echter is een recent verschijnsel. De vragen en span- ningen die erdoor worden opge- volgens prof. Blauw rijn de roepen zijn niet met een oproep tot reldgodsdiensten in hun vrezen om ti „communicatie" en „dialoog" te|k°^en .*0* ean afgeronde wereldbe overwinnen. Er is een geheel nieu-Kr nuw,nc' Beledigende passage LAREN Een prachtige catalogus gewijd aan hedendaagse Chinësé schil derkunst en keramiek, die verkrijgbaar was ter gelegenheid van een expositie in het Singermuseum, georganiseerd door vertegenwoordigers van nationalistisch China, is uit de verkoop genomen. Reden: de communistisch-Chinese zaakgelastigde, de heer Li En Chin, die de expositie be zocht heeft zich geërgerd aan een zin snede die beledigend voor de Chinese Volksrepubliek moet worden geacht Toen de zaakgelastigde met een tolk de bewuste catalogus doornam troffen hem de zinnen: „Men behoeft niet te vrezen dat de schone Chinese schilder kunst zal wegkwijnen zolang er nog één deel van China is waar de schilder pen seel en inkt mag hanteren zoals het hem goeddunkt. Deze expositie is hiervan een ..Jezus zeide tol hem: Indien Ik wildat hij blijft, totdat Ik J kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij" (Johannes 21 22). De Here legt Petrus het vuur wel na aan de schenen. Dank zij de uitvoerige berichtgeving van Johannes toeten we er alles van. Eerst driemaal de vraag: Hebt gij Mij lief? Dan een heenwijzing naar de marteldood, die hem aan het eind van zijn leven staat te wachten, en ten slotte een terechtwijzing, waar Petrus het mee kan doen. Het bevel: Volg Mij, is in eerste instantie voor Petrus niet genoeg. Goedde Here volgen, dat is best, graag zelfs, maar wat gaat de Here doen met die andere discipel, die Hem eveneens volgt? In Petrus ontwaakt weer de oude mens. De mens, die wil mee regeren met God. Die als het ware God verantwoording vraagt van Zijn daden. Zoals wij dat vandaag de dag nog zo dikwijls doen. Het: waarom? en het: waartoe? komt nog maar al te vaak over onze lippen. We treden maar graag met de Here in discussie. We zouden Hem zo graag vertellen hoe wij het zouden doen. We zouden zo graag achtergronden willen weten. Here, wat zal met deze gebeuren? Het antwoord is kort. We kunnen het vertalen met: Petrus bemoeit u zich daar nu niet mee. Volg gij Mij! Zich niet bemoeien met Gods zaken. Het is moeilijk voor ons, mensen. En daarom moeilijk, omdat het van ons volle overgave vraagt, een door en door vertrouwen op Hem, Die ons beveelt, jr een blindelings vertrouwen. Een achter Hem aan gaan en niet links of rechts kijken naar anderen. Alleen maar volgen. Het moet ons gebed zijn, elke dag opnieuw: Here leer ons, dat wij niet te veel vragen. Wij lezen vanavond Petrus 2 vers 11 tot 25. Paasconferentie van „gemeentetoerusting kerkredactie) Evangelie wel in een religieus gewaad komt, maar dat tegelijkertijd wij goed de overmacht van het Evangelie, Mi beter gezegd, de overmacht van i Christus moeten beseffen. Het Evan- gelie is daarom niet waar te maken voor het verstand of voor de religies, Wie dat probeert schiet zijn doel voorbij. GROOTHEID we heroriëntering ten aanzien van religie en Evangelie nodig. Aan een begin van een dergelijke heroriën tering waagde zich gisteravond de hoogleraar aan de Vrije Universi teit, prof. dr. J. Blauw. Hij was de eerste spreker op de conferentie van de (gereformeerde) stichting „Gemeentetoerusting", die ditmaal staat in het thema van „Evangelieverkondiging in wereld- perspectief". ONTMOETING Gisteravond sprak prof.-Blauw over „Ontmoeting van Evangelie" en we reldgodsdiensten", terwijl vanmorgen ds. C. Aalders zich meer richtte op de ontmoeting tussen Evangelie en onze westerse cultuur. Deze conferentie was mede voorbereid door een serie lezingen van beide sprekers over de NCRV. Hij staat onder leiding van prof. mr. W. F. de Gaay Fortman. Prof. Blauw ging uit van de weten-j schap dat het Evangelie van een ontmoeting met de religies niets te vrezen heeft. Wel zien de wereldgods diensten ook het christendom als een religie, maar het Evangelie sanctio neert de religies niet, maar compro mitteert ze. In de discussie zei prof. Blauw met nadruk nog, dat het r t i schouwing steeds geslaagd. Daarii komt de grootheid van de mens uit maar het is een grootheid hem ver leend door zijn Schepper. Maar tocl blijft er een verlangen, een zoekei naar verlossing en vernieuwing. Al het Evangelie dan tot zo'n religi komt wordt dit verlangen openbaar. Het. Evangelie knoopt echter nie aan bij wat er al in de religies leef en het vervult evenmin wat daar no( ontbreekt. In de ontmoeting bewijs het Evangelie zijn kracht, alleen zul we moeten beseffen, dat er voo werkelijke ontmoeting tijd nodi, We behoeven echter niet bang ti zijn, want we behoeven het werk vai Christus niet over te doen, maa mogen daarop voortbouwen, aldu prof. Blauw. modern en modieus ondergoed is van een naam om te dragen! Kamervragen over heengaan van ds. Bos DEN HAAG Het Eerste-Kamei lid Beerekamp (c.h.) heeft de ministe van defensie schriftelijk gevraagd oi mededeling te doen van alle feiten di van belang zijn in verband met de re cente ontwikkelingen rondom de pro testants-christelijke geestelijke verzor ging in de koninklijke landmacht, wel 'v ke ertoe hebben geleid dat de hoofd legerpredikant, ds. Bos, zijn functii ter beschikking heeft gesteld. Hij vraagt de minister voorts mede deling te doen van te nemen, of, se r dert de datum van de behandeling va: de begroting van defensie1965 doo de Eerste Kamer reeds genomen be slissingen inzake de nieuwe opleidinj van reservelegerpredikanten, voorzo ver deze met bedoelde ontwikkelingei enig verband hebben kundig handelen bepalend, richtsnoer. Dit wordt volgens hem in de hand ge werkt door de sterk doorgevoerde spe cialisatie bi ons openbaar bestuur. De heer Bloemers wees er tenslotte op, dat de commissie zjch al nieuwe wetsontwerpi dat het bij de verho den. Zij deed dit riale decentralisatie door velen heeft beziggehou- centrale over- gezichtshoek, dat het bij de verhouding centrale over heid lager bestuur niet gaat om een keuze, doch om het tot stand brengen van een juiste verhouding tussen de in vloed van de regering en de lagere or de ganen. De heer Bloemers was ervan over- de territo- tuigd. dat ook de raad in deze geest zal 1 handelen. omdat het kind, dat het huis gehuurd Vraag: Hoe maak ik kokoskoekjes? Antwoord: Neem 150 gram gemalen te^f"Atei5i' kokos, het wit van twee eieren, 125 «zlchl heeft de eerste gram suiker, geraspte schil van een halve citroen en ouwel Vermeng de kokos goed met de suiker, geraspte citroenschil en op het laatst het zeer stijf geslagen eiwit. Roer dit er door. Leg op een bakblik de blaadjes ouwel en leg hierop telkens kleine schepjes van het beslag. Bak de koekjes in een warme oven heel lichtbruin en gaar. Neem ze van het bakblik en breek de ouwel van de koekjes weg. Vraag: Na he: oycrlijden van dc üct<tstui|.vcill,..mc vader, is de moeder in het eigen huis cember bleek het gebleven. In het testament was verzocht het huis niet te verkopen, maar de ivraiua t moeder gedurende haar dieven het nuwbehandeling het er nog moest komen. BBMHB -.BB... mogelijk met de tandarts 125 gezicht heeft de eerste notaris dus komen, dat hij u de rekening nog gelijk, want ook argumenten op basis 1QC<1 gi""**»» w" van goede trouw kunnen niet worden aangevoerd. Het feit echter dat een ander bij uitstek deskundig persoon het de kosten voor 1964 hiermee niet eens is, maant tot 1964 stuurde. Hij kon immers de prijs noemen. U hebt dus in 1964 niet onverschuldigd betaalt. U kunt dus al de kosten voor 1964 in aftrek brengen. •- Hieruit vloeit voort, dat de in 1965 zichtigheid. Er zijn misschien factoren betaalde dokterskosten de brief niet 1965 t i niet worden gebracht. 1964 in aftrek i Vraag: Een belastingplichtige heeft 1964 zulke hoge dokterskosten gehad dat mosselen te KOKenr hij wellicht in aanmerking komt voor da mosselen direkt belastingvermindering. In de inaand de- >dig, dat de tandarts een kroon op een kies zette. Door de feestdagen werd de afwerking vertraagd dat de direkt Vraag: Wat is de juiste wijze om mosselen te koken? De een beweert dat het rapen dienen te worden gekookt, terwijl de ander beweert dat de mosselen na het rapen enige tijd moeten blijven staan Antwoord: Mosselen behoeven niet Brieven, die niet zyn van naam en adres, kunnen niet In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen. die niet onderling met elkaar in verband staan moeten (n af zonderiyke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. die zwart, dan zijn de mossels gifli) We weten niet of dit juist is, maar zijn wel lezers, die misschien helps'? getekend. Een der kinderen is huis getrokken omdat de moeder niet meer onverzorgd kon blijven. Met vó(£ 31 "december schriftelijke toestemming van de moeder kosten en van de „Volkshuisvesting" is dit kind hoofdbewoner geworden. Het be taalt huur..De overige kinderen hebben daarin mondeling toegestemd. Kunnen bij het overlijden van de moeder de wet geëiste percentage voor buitenge- lasten te bereiken, heeft hij nog de tandarts de geopende schalen, moeten deling betaald, verder alle afwijkende. A het rapen gekookt te worden, zo spoedig mogelijk. Wacht men to lang, dan kunnen er dode 'fout geslopen. Deze moet zijn ƒ2! exemplaren bij zijn en die zijn giftig. 0ver 1964. Dode exemplaren kenbaar de behandeling betaald. aanmerking brengt, terwijl de afhande- -ie mueuer ue ling Pas. 1965 is geschied. Voorts erïge kinderen eisen, dat het huis S2i.?L!? ai'ÏÏSl-..19?®.- °°?- ordt verkocht zodat het betrok ken kind met zijn gezin op straat komt te staan? De ene notaris zegt van niet de andere van wel. Wie heeft gelijk? Antwoord: Aan dc hand van de briel moet men de eerste notaris gelijk geven Immers het betrokken kind neeft het huis gehuurd en betaalt ook de huur. Do overige erfgenamen hebben monde ling hun roestemming gégeven al zouden zij dit na oplegging rekening van de huisarts voor genees kundige behandeling in het tweede en derde kwartaal van 1964. Mag hij deze kósten even - aanmerking afwijkende. Als mosselen ;1 komen, zijn de schalen vaak wat geopend. Wil men vaststellen of ze nog levend zijn, da nmoet men een klap met een lepel op de schaal geven. Mossels, die nog levend zijn sluiten de schalen weer. Ook slikmosse- len, die zwaarder dan normaal zijn. moeten er uit. De poede mosselen moet men een half uur lang in water met 30 gram zout per liter zetten. Daarna doet Vraag: Var Antwoord: Hiermede kan niet ander bedoeld zijn dan het bekende gedich van J. W. Werumeus Buning, waar van elk vers eindigt met de verklarinf 'S dat de boer voortploegde. Vraag: Hoe maak ik snijkoek? Antwoord: Voor eenvoudige snijkoé neemt u 500 gram bloem, en een pakji bakpoeder of 500 g zelfrijzend bakmeel 1 Antwoord: Wat het jaar van aftrek betreft, geldt de regel, dat het jaar van betaling beslissend Is en dat vooruitbe talingen niet gelden, wanneer ze noe zelfs niet verschuldigd zijn. Dit laatste i j- 0)1 te yattgn, dat 1 water met kruiden tot de schalen een kwart liter melk, twee theelepel openspringen. Daarna diene men ze op fijne kaneel een theelepel kruidnagel eed blijven ontkennen, dan blijft nog mogelijk moet betalen, doch betekenl dun dan r r dat r 1 halve liter liefs- geen betalingen kan doen warme melk, 35 gram bloem, 35 gram o*-erige erfgenamen nog steeds huurbe- scherming. Bovendien kunnen de kinde ren nooit eenstemmig de huu^ opzeggen. de huur door de gehele zenuwbehandeling nog niet vaststaat. Daar u de boter 1 met bloem. Doe de bloem met melkfoi stroop, honing, suiker, kruiden, zout t bakpoeder in een kom. Besla met eei lepel deze massa flink (ten min 1 halve liter melk met dik, dan ste tien minuten) tot alle klontjes e de kroon als een geheel mag gram bloem, 60 gram boter daar deze behandeling reeds in Men kan ook volgens sommigen een zijn. Doe dan het beklag bak de koek in eeu wi.-. baktijd is ongeveer een uur. Neem dl 1964 is begonnen, zodat vaststond wat zilveren lepel in de pan doen. Wordt koek dadelijk uit de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2