HEILAND
VAN GOEDE VRIJDAG
MOET HEER VAN PASEN ZIJN
Toogdag in nieuwe vorm
van herv. geref. jeugd
Telefonische reacties
na NCRV-uitzending
h
Een woord voor vandaa
CJV menu met
zeven gangen
WOORDSPEL SLOEG
BIJZONDER AAN
Als elk christen een
levend geloof had
Paasvergaclering bracli
jeugd naar Rotterdanf
DINSDAG 20 APRIL
Ruim
3000 jongeren op Paasappel
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT ..Christus was een dogma voor me, waarover ik kon
discussiëren, maar ik ontdekte dat Hij meer moet zijn, dat Hij in
mijn hart wil wonen", zo getuigde een teenager, Gratie van der
Schoor, gisteren op het Paasappel in Utrecht. En de gereformeerde
predikant, ds. F. (Erik) H. Veenhuizen, voegde daar aan toe: „Ve
len hebben hun grijpgrage vingers uitgestrekt naar wat Christus voor
hen deed. Maar zij beseffen niet dat de Heiland van Goede Vrijdag
ook de Heer van Pasen moet zijn, die in ons wil werken". Het was
duidelijk dat dit heel persoonlijke geloofsappel een diepe indruk
maakte op de ruim drieduizend jonge mensen, die in de Julianahal
bijeen waren.
De dag was georganiseerd door een
viertal jeugdevangelisatiebewegingen.
Youth for Christ, Jong Nederland
voor Christus, Verdieping en Active
ring en medewerkers van de Naviga
tors. Reeds in zijn openingswoord zei
Hans Keijzer, die de drie bijeenkom
sten leidde, dat het beslist niet de
bedoeling was dat dit paasappel een
vrijblijvend karakter zou dragen.
„Wij komen er recht voor uit", zei
het in de zaal waar honderden en nog
eens honderden jonge mensen zelf
mee wilden lezen in hun eigen bijbel.
Het werd een dag van blijde getuige
nissen van jonge mensen, een drietal
indringende toespraken die met inten
se aandacht gevolgd werden, van
opgewekte samenzang en soli, waarin
de zekerheid van het persoonlijk
geloof werd uitgezongen.
voor hun zonden gestorven is. Wat
meer is nodig? Maar pasen is wel
degelijk een werkelijkheid. Goede
Vrijdag laat ons zien wat Christus
voor ons gedaan heeft. Pasen echter
leert ons wat Christus in ons wil
doen. Hij wil ons tot koningen maken,
overwinnaars over de zonde.
Apostolaat
Materialistisch?
Vit Duitsland was de vroegere di
recteur fan Youth for Christ, de heer
Leo J. Pasman, overgekomen, die nu
Er wordt geklaagd, zei de evange aQn dg bijbelschool te Wie.
list George finicky dat de jeug dencst. Na het appel tot geloof, en het
materialistisch is, en velen het leven appel (ot verdieping van het geloofs-
absurd vinden. Maar de vele jongeren
die Christus persoonlijk kennen, erva
ren dat Hij het leven zin geeft. Het is
goed om hoge idealen te hebben,
maar, zei hij, we moeten beseffen dat
hoge idealen alleen niet voldoende
zijn. We komen er niet door voor te
nemen dat we „vroom willen gaan
leven." We moeten bulgen voor Chris
tus.
In de middagsamenkomst vervolgde
ds. Veenhuizen dat vele mensen niet
hij dat wij jou willen oproepen om goed „,ad weten met het paasfeest
tot Christus te komen en voor Chris- - - - -
tus te leven."
Deze toogdag leek als twee drup
pels water op vele andere toogdagen
van andere organisaties, en toch had
hij een volkomen eigen karakter.
Onder leiding van Hans van der Steen
werd er enthousiaster gezongen dan
wij ooit gehoord hebben. Als de
sprekers hun bijbels openden, ritselde
Ruth Kos (piano) en Henk
Beekman (elektronisch orgel)
begeleiden de enthousiaste sa
menzang van de 3000 jongeren
in de Julianahal te Utrecht.
leven, bracht hij een appel tot de
daad tot wat wel genoemd wordt het
lekenapostolaat.
het
„Waarom", zo vroeg hij,
soms of we de problemen van ons
leven in geloof niet kunnen oplossen,
waarom zijn de omstandigheden soms
sterker dan wij? Zou het niet kunnen
zijn dat wij in dezelfde fout zijn
gevallen als Israël? In plaats van
de tempel te bouwen, bouwde
teruggekeerde volk van ballingen aan
de eigen huizen. De blijdschap van
het persoonlijk geloof, de overwin
ning over de zonde, wordt slechts dan
gevonden als we God weer de eerste
plaats in ons leven geven, als we gaan
begrijpen dat wij van Hem slechts
ontvangen om door te geven."
Reacties
Hebben deze samenkomsten zin? Een
jongen uit Den Helder gaf daarop zijn
antwoord. Vorig jaar was hij meegeko
men met een groep uit zijn stad. Na
afloop van een bijeenkomst kwam hij
naar voren voor een persoonlijk gesprek
met iemand die hem zou willen en
kunnen helpen. „Toen begreep ik ineens
dat ik wel over Christus kon theologise
ren, maar dat ik Hem tot dat moment
nimmer persoonlijk ontmoet had." Ook
op deze dag kwamen na de toespraken
weer tientallen jonge mensen naar voren
om via persoonlijke gesprekken verder
geholpen te worden.
Een gedeelte van de middagsamen
komst werd uitgezonden door de
N.C.R.V. onder meer de toespraak van
ds. Veenhuizen en een aantal getuigenis
sen van jonge mensen. Precies een
minuut nadat het telefoonnummer van de
Julianahal was bekendgemaakt, nog voor
de uitzending was afgelopen, belden de
eerste mensen op uit het land, die
telefonisch hun hart uitstortten.
Ds. Veenhuizen de voorzitter van
Youth for Christ, Albert Ramaker, en
mevrouw Gien Karssen-Leinenga be
antwoordden bijna een uur lang het
ene telefoontje na het andere. In vele
gevallen waren het mensen die in dit
paasappel een zeer persoonlijke bood
schap voor hun leven hadden ge
hoord.
Geref. jeugd
Hang teksten tussen
foto's van Beatles
(Van een onzer verslaggevers)
SCHEVENINGEN Ongeveer
500 jongeren zijn gisteren ondanks
het slechte weer naar Schevenin-
gen gekomen om daar in de Kur-
zaal de toogdag van de afdeling
Zuid-Holland Noord van de gere
formeerde jeugdverenigingen bij te
wonen. Hun werd een uitgebreid
programma voorgeschoteld.
De morgenvergadering werd ge
opend door de vice-presidente Ineke
Jonker die een inleidend woord hield
over toekomstverwachtingen. Zij zei
onder meer: „Onze toekomstplannen
zijn niet voltooid eer het Woord van
Christus er door heen straalt." Tevens
drong zij er op aan dat de dienst aan
de naaste belangrijker zou worden.
Voorafgaande was er een korte
paasviering gehouden met een inlei
ding van het 'Amersfoortse koper
kwartet dat tevens de samenzang be
geleidde. schriftlezing door Ineke Jon
ken en declamatie door Mary Michon,
die onder meer Michel van de Plas'
„The Greatest Show you ever saw"
voordroeg.
Ds. H. J. Heynen, gereformeerd pre
dikant te Vlaardingen, sprak een kort
paaswoord waarin hij heftig ageerde
tegen het zondagschristendom: „Kan
het paasfeest alleen op zondag worden
gevierd en vloeit daar die ontnuchte
ring op maandag uit voort?
„Hij nu zeide tot hen: Werpt uw net aan de rechterzijde j
het schip en gij zult vinden" (Johannes 21 7).
Het is een merkwaardige zaak. De discipelen zijn, op uooij
van Petrus, gaan vissen in de zee van Tiberias. Maar hei
hun niet mee. Johannes schrijft, dal ze na een hele nacht
niets hadden gevangen. Als de morgen aanbreekt, beslui
ze maar er mee op te houden. Het is toch niets gedaan.
Als ze dan de kant naderen staat daar Jezus, maar .<geenï
de discipelen weet dat het Jezus is. En de Here vraagt:
gij enige toespijs? Zij toespijs? Ach nee, we hebben geeiw
kunnen bemachtigen. De hele nacht-zijn we in touw (jewthi
maar de buit is nihil. 'I
Dan komt die aanwijzing: Werpt uw net uit aan de reclL-
zijde van het schip en gij zult vinden. Ach, waarom zor
ze het niet doen? Je kunt nooit zoeten. Ze werpen he®
uit en kunnen het bijna niet meer trekken vanwege het a*
aantal vissen.
Dan zegt een van de discipelen: Het is de Here! Ja. daar 4
de Here. Niemand heeft het ontdekt, alleen die discipel rj
dien Jezus liefhad. Hij constateert, dat het de Here moetlf
Als alle hoop is opgegeven, als de mens zegt: Er is niets Ir
aan te doen, komt de Here. Op Zijn tijd. Hij komt, all
menselijke krachten en machten hebben gefaald. Als de n
geen uitzicht meer ziet en geen oplossing meer weet. Vn
uw net uit aan de rechterzijde van het schip en gij zult uiii
Wij lezen vanavond Petrus 1 vers 1 tot 12.
Om duidelijk te maken dat Christus
tussen ons in staat in het leven van
alledag, zei de predikant. „Jullie plak
ken toch wel eens plaatjes aan jullie
kamermuren? Wel, hang dan een tekst
tussen de Beatles in."
Daarna volgde enige tijd samen
zang onder leiding van Chris Hane-
graaff, zangleraar aan de christelijke
kweekschool te Leiden. Met begelei
ding van het koperkwartet leerde hij
de jeugd het nieuwe bondslied, de
psalmen 124 en 149 en de gezangen
71 en 43. Daar bij elkaar zo'n achttien
coupletten moesten worden gezongen,
en er nog al eens iets moest worden
herhaald, bleek de ware animo bij de
jeugd ver te zoeken, ondanks de des
kundige leiding.
j VERKIEZING
Daarna kwamen het afscheid van
de vrijgekozenen en de uitslag van de
bestuursverkiezingen aan de beurt.
Afscheid namen Lenie Buitenhuis uit
Hoek van Holland, Ineke Pool uit
Leiden, Jan Leideman uit Zoetermeer
en Hans in 't Veld uit Woerden.
Voor hen komen in de plaats Janny
van Baren en Piet van Oostrom uit
het rayon Bodegraven, Elly v. d. Dool
uit Delft en Henk Moerman uit het
rayon Westland. Men sloot de mor
genvergadering met het zingen van
het bondslied. De middag werd ge
vuld met het optreden van.de speel-
groep „Toch" in de musical „Je zit
aassamenkomst in moderne gedaante
(Van een
verslaggevers)
kerkredactie)
SPRANG/WAALWIJK Ruim
vierhonderd hervormd-gerefor-
meerde jongeren uit het zuiden
van ons land (Noord-Brabant, Zee.
land en Gelderland en Zuid Hol
land beneden de rivieren) hebben
op hun toogdag gisteren nieuve
wegen bewandeld. Het „woord
spel", dat 's middags werd ge
speeld, sloeg bijzonder bij hen aan.
Het was een „ontdekkende preek"
zei een der bezoekers na afloop.
De zuidelijke toogdag van de her
vormde jeugd op gereformeerde
grondslag begin met een dienst in de
monumentale hervormde kerk van
Sprang, die geheel was gevuld. Onge
veer zevenhonderd aanwezigen luis
terden naar de plaatselijke predikant
ds. P. J. Bos, die als voorzitter van de
provinciale commissie de leiding had
van de gehele dag en naar ds. A.
Schipper. Laatstgenoemde, die zich nu
voorbereidt op uitzending als studen
tenpredikant naar Makassar, was tot
voor kort jeugdpredikant van de clas
sis Heusden.
Na de dienst vertrok men naar het
Willem van Oranje-college te Waal
wijk, waar eerst een broodmaaltijd
werd genuttigd.
Kernwoorden
Het middagprogramma was opge
bouwd rond het thema „Ik leef en gij
zult leven". De heer C. van Iterson
uit Bilthoven, jeugdwerkleider, had
een woordspel geschreven, dat deze
middag werd gespeeld. Dit „woord
spel" (beslist geen toneel) lijkt nog
het meest op een declamatorium. Aan
de hand van negen kernwoorden
werd het door alle aanwezigen mee
gespeeld.
grond klokgelui hoorbaar
van de jongeren uit de krant een lijst
predikbeurten voor, om de plaatselij
ks kerkelijke verdeeldheid te demon
streren. Andere kernwoorden waren
angst, dood en dergelijke.
'erwijl werd nagegaan, wat de
Bijbel over deze verschillende dingen
zegt, konden de bordjes, waarop deze
negen kernwoorden stonden, letterlijk
worden verhangen: dood werd leven,
angst bevrijding, verdeeldheid een
heid.
In discussiegroepen werd een bij
bel cespreking gehouden naar aanlei
ding van Johannes 10 (de goede
Hei der Het programma werd omlijst
met samenzang. In de totstandkoming
van deze nieuwe vorm van toogdag
houden had de nieuwe jeugdpredbeant
van de classis Heusden, ds.
Jansen tf Doeveren,
aandeeL
De jeugd wil steeds meer
haar tijd meegaan en zich los ma
ken van oude gebruiken. Hoewel
zij van de jaarlijkse bonds- en afde-
lingsdagen geen afstand wil doen is
het toch wel te merken dat de jon
geren voor dergelijke massale bij
eenkomsten andere wensen hebben
dan vroeger, toen zij in een kerk
gebouw een hele dag plachten te
luisteren naar talrijke sprekers.
Een paassamenkomst in geheel
nieuwe gedaante heeft bijvoor
beeld gisteren de CJV afdeling
Zuid-Holland in Dordrecht gehou
den.
voor stakkers en voor ouden van
dagen. Wij allen hebben hem nodig in
met i het gewone leven. Onze hulp is dat
Jezus Christus leeft en dat hij met
egaat op onze reis. Ómdat
Jezus Christus op aarde woont kun-
verder gaan.
Het laatste punt waarover wika
- echter
ook zijn als je ziek bent of wacht
loopt.
Brörens sprak, was de liefde van God i kerk. De gemeenschap kan
voor hemel en aarde. God is de trotse 1
bezitter van al wat ademt en bestaat.
Daarom mogen wij volop genieten
van de aarde en daarom moeten wij
proberen de aarde netjes en fijn te
houden. „Blijf zingen, want vlak
naast ons reist God mee", aldus
besloot de wika.
Het programmablad verried al dat
men nu eens te doen had met een op
werkzaam I geheel andere wijze opgezette jonge
rendag. Het was opgesteld in de vorm
van een menu met zeven gangen, alle
met een Franse benaming. „Entree
CJMV-gebouw" was de eerste gang.
De jongeren werden in het Dordtse
verenigingsgebouw ontvangen en
gen hier een map met „ingrediënten"
voor de tweede gang, de „Tour pho-
tographique".
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT Als elke
christen een levend geloof had,
wat zou de wereld er dan anders
uitzien. Als elke christen zou vol
doen aan Christus' eis, te getuigen
van Zijn opstanding, dan zouden
er bij voorbeeld geen pietluttige
ruzies meer zijn in de kerk. Dit
betoogde ds. D. van de Berg, her
vormd predikant te Veenendaal
zijn openingswoord. Het lag dus wel
in de lijn van de man, naar wie de
grote kerk van Amersfoort genoemd
is, dat ds. Van de Berg in zijn
toespraak „Pasen LEVEND geloof"
zo de nadruk legde op het getuigen.
„Gij rijt getuigen van deze dingen"
zei Christus tot Zijn discipelen, toen
hij hen verscheen op de avond van
Pasen. Wie nooit tot getuigen komt,
heeft geen geloof of een dood geloof.
Aan de andere kant wees de Veenen-
gisteren op de grote toogmiddag daalse pastor er ook op, dat God
van de Hervormde Jongelings- en
Meisjes verenigingen op gerefor
meerde grondslag voor Midden- en
Noord-Nederland.
De grote Sint-Joriskerk kon nauwe
lijks de twaalfhonderd jongeren ber
gen, die saamgekomen waren om te
zingen van Pasen en te luisteren naar
zang van de Verenigde Koren uit
Kampen onder leiding van Piet Zwart
en naar het orgelspel van Willem
Hendrik Zwart onder de eeuwenoude
gewelven, die binnenkort een algehele
restauratie zullen ondergaan.
De legendarische Joris ging naar
keizer Diocletianus, de wrede vervol
ger in de derde eeuw, om bij hem te
pleiten voor de christenen, aldus ds.
Ds. J. Meilof sprak over de
gemeenschap der heiligen
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM Een groot aan
tal meisjes en jongens heeft giste
ren de paasvergadering bijgewoond
van de afdeling Zuid-Holland van
de Nederlandse bond van gerefor
meerde jongelingsverenigingen
(vrijgemaakt). In de kerk aan de
Simonsstraat, die voor het groot
ste deel was gevuld, sprak ds. J.
Meilof uit IJsselmonde, na een
kort openingswoord van de voorzit
ter de heer S. Visser uit Baren-
drecht. Het thema van het referaat
van ds. Meilof was: De gemeen
schap der heiligen. Deze gemeen
schap is er doordat de Here Chris
tus zijn gemeente vergadert.
Zij is er dus niet door ons. Wij
maken die gemeensohap niet, maar ze
is met het „kerkgezin" gegeven. Die
gemeenschap is er als feit. Als wij het
zelf moesten doen, dan zoahten we
naar gelijke karakters en deden wij
het heel anders dan de Here het doet.
Deze gemeenschap is niet uit de
praktijk gevormd, maar uit de Schrift
voor wij er waren. Je komt erin door dingen van het leven kijken
de doop, langs een vernederende weg.naar de kleine. De grote dingei
Je bent het niet waard, dat je binnen leven, zoals het- vasthouden
komt. Je Kent vuil en je moet
gewassen worden. Dat betekent de
doop. Het afletggen van de belijdenis
van (het geloof, maakt je een zelfwil-
lend deeltje van de gemeenschap der
heiligen.
Ten tweede is er het gemeei
hebben als broeders en zusters
elkaar. Een voorbeeLd hiervan
meeleven met de kerk in Spai
je wel niet persoonlijk kent,
waarvan je weet, dat ze het
heeft. Er is een onbreekbare
En ten derde is er de uiti
gemeensohap der heiligen. De
zich in het vrolijk aanwenden
gaven voor al de leden van de
In ons jachtig leven schiet
zoveel tijd over voor de ander,
is die beker koud water zo belarp
Het is een mogelijkheid om je pi
baarheid te tonen. tc
Naar de mate je je inzet voer1"
Koninkrijk van God zal je nfn
reden hebben om te klagen ovjP
gemeenschap der heiligen. WaP*'
bepaalde krachten hebt, vraagf1'1
van jou die kracht het allereersl
gemeenschap der heiligen is de
van het individualisme. De grol '1
van God kun je alleen samen be
len, aldus ds. Meilof. Een bespf
volgde op zijn referaat.
Na een orgelconcert door deL"
Dirk Jansz. Zwart en een gezam
maaltijd hield in de avondvergaL:.
dr. A. J. Verbrugh uit Dordrecht.'
causerie getiteld: Het kleine eijei
grote in de politiek.
Men moet eerst
BETEKENIS
drie formulieren van enigheid,,
kiezen van je beroep, je por
partij, of je zult gaan emigrerLv
niet, zijn belangrijker dan de vr|nt?
je wel naar Italië zult gaan;
vakantie, of een jurk van Dior I
Zo is het in de politiek nu 4 D(
Onze politieke concentratie l
der Heiligen deelde ds. Meilof in drieL De verdediging
delen. Het allereerst is er het samen1 kelijkheid van ons land,
en individueel gemeenschap hebben invloed te bewaren, die
aan Christus en aan Zijn gaven. Je I 'eer hier nog steeds heeft
moet eerst naar boven zien en samen 2. Concentratie van d_
gemeenschap hebben in de liefde van dacht op de roeping der regerii
Christus. Je oefent gemeenschap der een politiek te voeren ter bevo\
heiligen uit als je trouw naar de I van de ontwikkeling
plaats gaat, waar God je roept: de j waarmee wij in aanraking
Radio-spel
Tenslotte kon men van vijf tot
:ven uur een filmvertoning bijwonen
of onder leiding van Walter Lohman
dansen. De zevende en laatste gang
bestond uit een dagsluiting van de
districtssecretaris van de CJV, ds. P.
van Die.
weet, wat van zijn maaksel zij te
wachten. Wat hij beveelt, dat wil hij
zelf schenken: de discipelen Kregen
een levend geloof als gevolg van
Pasen.
Zekerheid
Tevoren had ds. C. A. Korevaar uit'
Rotterdam gesproken over „Pasen
levend GELOOF". Hij bepaalde zijn
gehoor bij Thomas, de man, die wou
weten, waar hij aan toe was en
daartoe het gezag van tien apostelen
aan de kant zette. Duizenden ook nu
(vooral jongeren) willen het ook als
Thomas zélf weten. Maar het erge is,
dat zij daarbij God vaak willen
voorschrijven, hoe Hij Zich aan hen
moet openbaren. Als het niet precies
gebeurt, zoals zij denken, dat het
moet gebeuren, dan menen zij, dat
God nog nooit Zijn genade aan hen
i der Velden van Amersfoort in'heeft geopenbaard.
Wandeltocht
Men maakte een wandeltocht door
oud-Dordt, waarbij men zijn ogen
goed de kost moest geven. In Ameri-
cain, het eindpunt, kreeg men een
aantal foto's voorgelegd, waarvan
men moest zeggen welke gevel of
welk stadsgezicht deze voorstelden.
Gang drie bestond uit de „Visite a la
cathedrale". De jongeren woonden in
de Grote Kerk een zangdiensi bij,
geleid door wika J. J. Brörens, waar
aan meewerkten de Dordtse organist
C. P. Visser en de trompettist J.
Groes beek.
Ook het karakter van deze zang-
dienst verschilde sterk met dat van
een dienst zoals vroeger wel werd
gehouden. Vooral de korte prediking
van wika Brörens was hiervan het
bewijs.
Christenen, aldus wika Brörens, zijn
ensen in beweging. Geloven is be
slist geen saaie bezigheid, maar een
grandioos avontuur voor sjouwers.
Naar aanleiding van. enkele verzen
van Psalm 121 vertelde hij over de
betekenis van het zingen. Zingen
behoort hij het wezen van de kerk.
God wil zijn mensen zingend hebben.
Om zich wat duidelijker te maken
drukte de wika zich moderner uit met
de opmerkingen als „zingen, goed
voor u" en „de kerk, het enige station
waar blijvend muziek in zit".
Stakkers
De mens heeft de hulp
nodig. God
hulp bi' r""
Na het „diner au Americain", de
vierde gang, aan het begin waarvan
een welkomstwoord werd gesproken
door de heer A. Bergwerff en mej. I.
Heetland, resp. voorzitter en vice-
presidente van het bestuur van
afdeling Zuid-Holland, volgde
„specialité de la villc", een gevarieerd
programma. Begonnen werd met een
oud radio-spel van Cces de Lange,
waarmee prijzen konden worden ge
wonnen. Nadat de CJV-toneelgroep
Smitshoek-Barendrecht het toneelstuk
„Een reuze idee" van Willy Corsari
had opgevoerd, werd onder leiding
van Sim Louwman het spel „Dat kan
ik ook" gespeeld.
Paasjubel van Leger
des Heils
Het Leger des Heils is gewend
te zingen en te spelen. Maar de
Nederlandse Leger des Heils-
jongeren luisterden in Haarlem
op hun landelijke „Paasjubel"
met bijzonder veel genoegen
:r de Zwitserse groep die in
wel heel originele Leger des
Heils-uniformen op het podium
kwam om opgewekte geloofs
liederen te zingen.
(Tot eer van de Rechter der aardt
3. Hervorming van onze staatsfid
ling, zodat in de grondwet
vermeld, dat de overheid Gods ph
resse is, aldus dr. Verbrugh,
laatste spreker op de verg
Bei
oepmgswei
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Leeuwarden:C
van Leon te IJlst. die bedankuf
Drachten (6e pred.pl.).
De classis Dordrecht heeft
geëxamineerd: de heer P. Torenbp
Dordrecht. De heer Torenbeek,
staat is verschillende zondagen i
diking in de kerken te bed
na volbrachte stage op 8 a
roepbaar te zijn.
GEREF. KERKEN (VRIJGElil
Aangenomen naar Bergentheim$'
Zuylekom te Leens (verb, b
CHRIST. GEREF. KERKEN;
Beroepen te Haarlem-N.: I. de J
te Rotterdam-C.; te Vianen: M. S.
te 's-Gravenzande: te Schiedam: Bj
veld te Bussum.
God
echter niet een laatste
alleen