Bussum's enige tv-studio (Irene) brandde uit Brick Bradford -Toch is het zo!- Vandaag tien jaar geleden Jesje en üosje PuzzeJhoek Sen moet: „Een kroon voor De vrouw Alberdieu DINSDAG 6 APRIL 1965 963 1 ETHERG0LV6N-ETHERG0LVEN-ETHERG0I.VEN-ETHERG01VEN Al-S PRJCK Cfj YMPfA 20 0ELUS1 GRN^Tfcö AAN (oP WRAAK? IK \TOC. BEN -3y\ HE» 'JNHCT ITHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN- AVRO 18.00 Ni' 18.15 EventU' nadc-orkest en zangsolis'.Operamuzlel 18.55 Gesproken brie! uit Parijs: 19.00 Vo< de kinderen: 19 05 Muziekrevue: 20.00 Nieuw. 20.05 Vaiiété-theater: gevarieerd programm, 22.30 Nieuws en mededelingen: 22.40 Actual teiten: 23.00 Gesproken brief: 23 05 Intern: tionaal pianistenconcours Frédéric Chopin I ;n: 20.30 Hij is de 21 00 Kerkorgelmu- oeporkest: modern# ingende kerk: By- nds- 23.35 Licht in: uiders; 23 15 Licht trumentaal kwartet e iziek: 23 55-24.00 Nieu\ Televisie vanavond at: 21.35 Een hond voor Harold (a dog Harold I. TV-film: 22 00 Vanavond in uwspoort: Brandpunt-productie NTS kort. AVRO: 20.01 Cara Williams... ge- trouwd ongetrouwd. TV-film; 20 25 Tsje chisch danstheater Sluk, folklore uit Tsjecho- Slowakije. NTS: 1.15 De vijfde colonne, apeelfllm. RKK: 22.15-22.40 Paulus achterna België: 45 Teletaalles: 1900 U; 19.30 De Flintstones; 19.55 men Nederlands: 20.oo Nws: Ben Casey. TV-feuill; 21.15 listisch strijdlied 7.20'Grammofoónmuzièk. 7.25 Van de voorpagina, praatke 7.30 Lichte grammofoon muziek. 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoonmu- ziek en reportages. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke kamermuziek (gr i 9.35 Waterstan den. VPRO: 9 40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische orkestwerken (gr ll.00 Nieuws. II 02 Voor de vrouw li.-* moderne muziek voor houtblaz ïl.57 Stereo: Instrumentaal en vo< ble en zangsolisten 12.22 Voor land. 12.27 Mededelingen t.b.v. Goede indruk maken? DROSTE pastilles altijd welkom!>^^. VANAVOND TE ZIEN Connie en Walter geven Engelse les. Piste met opmerkelijke luchtacrobatiek en ballonnennum- de „onvoltooide reportage uit Spanje". Een nieuw avontuur van Hazel met een hond voor Harold en gesprekken in Nieuwspoort. Ned. 2 AVRO Voorzetting van de geschiedenis van het echtpaar Williams dat op kantoor voor ongetrouwd doorgaat, is Pieter Lutz weer als directeur Loene gastheer in Variété een aflevering van „De vijfde colonne". VANAVOND TE HOREN Hilversum I AVRO 8.05 uur is Pieter Lutz weer als directeur Loene gastheer in Variété theater. 9.45 uur Programma gewijd aan Orpheus, de magiër (slot) en 11.05 uur opnamen van het internationaal pianoconcours Chopin in Warschau gehouden. Hilversum II KRO 9.15 uur gaat het Omroeporkest Strawinski's „Vuurvogel"' uitvoeren, 10.45 uur presenteert Leo Nelissen lied en woord uit vreemde lan den en 11.35 uur zingt Corry Brokken U goedennacht. Eerste afspraakje? DROSTE pastilles altijd welkom Studio-expositie Dicke geopend j HILVERSUM „Toen ik die repro- duktie zag. heb ik gezegd: ik wist niet- dat ik zó mooi kan tekenen", vertrouw- de Otto Dicke gisteren toe aan de heer G. P- Bakker, hoofdredacteur van de VARA-gids, die de Dicke-expositie in de VARA-studio opende. Er was bijzonder veel belangstelling voor deze opening: wie niet zitten kon (en dat waren er velen) zocht zich ge troost een staanplaatsje in de biblio theek. Het VARA-personeel was uitge lopen om Otto te kunnen zien en om hem een van zijn smakelijkste verhalen over tekenen en natuurlijk over zijn on vergetelijke reis naar Japan, waarvan hij 200 werkstukken meebracht, te horen vertellen. Een van die tekeningen in sterk ver grote reproduktie, hangt vlak voor de ingang van de hal van het gebouw en het was deze. die de kunstenaar zo in verrukking bracht. De mooie lichte gangen en ruimten van de nieuwe VARA-studio lenen zich uitstekend voor exposities van beeldende kunst en de VARA stelt deze gelegen heid maandelijks aan een Nederlandse beeldende kunstenaar ter beschikking. Ook bezoekers van buitenaf hebben Tijdens de opbouw van de expositie welke plm. 40 pen- en penseeltekenin gen van Otto Dicke omvat, verdrongen de VARA-medewerkers zich als om ze gauw te kunnen zien. Een groot deel van de tentoongestel de werken bestaat uit de befaamde kin dertekeningen en Japanse werken. De expositie duurt de gehele maand april. Otto Dicke die reeds jarenlang ook tekeningen voor de VARA-gids maakt, mocht zowel van de heer Bakker als van Pier Tania (tv-medewerker) veel hartelijke en waarderende woorden in ontvangst nemen tijdens de kleine offi cïële openingsplechtigheid. ?J DECCX- BEIAMSEJJKE ZflRKVBN Diwseio flRM HET .RtteS WAS\ HOOFD CP'TCGEU 1782). Sprekend over de historie van de meteorologie, dienen we er ons terdege van bewust te zijn, dat de meteorologie als beschrijvende weten schap op een aanzienlijke ouderdom kan bogen en in ieder geval teruggaat tot de Griekse oudheid. Theophrastus van Eresus was de eerste meteoroloog uit de geschreven geschiedenis die ons bij name bekend is. maar waarschijn lijk hebben ook zijn oudere collega's wel iets van hun bevindingen te boek gesteld, welke geschriften echter niet tot ons zijn gekomen. En vóór hen zijn misschien weer andere meteoro logen aan het werk geweest, die echter de schrijfkunst niet machtig waren, zodat hun wijsheid alleen mondeling aan het nageslacht kon worden overgeleverd. Hoe het ook zij, Theophrastus is de eerste man die we uit de geschriften kennen. Alexander de Grote was een van zijn schoolkameraden en Aristo- teles had grote waardering voor hem, zodat het wel geen domme jongen zal zijn geweest. Overeenkomstig de geest van zijn tijd. verwerkte Theophrastus In zijn beschouwingen de vier princi pes van de natuur, t.w. hitte, koude, droogte en vochtigheid. Aristoteles had hem reeds duidelijk gemaakt, daf een mengsel van hitte en droogte vuur vormt, dat uit koude en droogte de aarde ontslaat, dat uit kou en vocht de zee wordt gevormd, en dat lucht uit hitte en vocht voortkomt. Met deze vier principes als hoofdscho tel werd uitvoerig over de meest ingewikkelde problemen van het le ven gediscussieerd en het spreekt welhaast vanzelf dat Theophrastus op De eerste meteoroloog de eenmaal gebaande weg voortging. Bij een fel vlammend vuur kon duidelijk worden waargenomen, dat rook. asdecltjes en vonken in de hoogte erden geblazen, zodat het hem heel aannemelijk voorkwam dat liet uitgangspunt voor de wind het vuur is. De wind moest dus worden beschouwd als een soort luchtbrand, verborge" weliswaar, maar een brand was het. De invloed van de wind op het weer was echter een hoofdstuk op zichzelf. Daarom bestudeerde Theo phrastus de wind zoals nog geen ander (voor zover bekend) vóór hem had gedaan. Jaren achtereen maakte hij zijn aantekeningen en hij kwam tenslotte tot formuleringen, die naar hij meende, ook op bijzondere om standigheden toepasselijk waren. Of de meteorologen van vandaag het met hem eens zijn, is natuurlijk een andere kwestie. Zo meende hij, dat winden die op elkaar stieten zonder te ?."n uitgeblazen, elkaar aanvielen, waardoor stormen ontstonden, een op vatting die in moderne oren nogal z-nri ir'in; klinkt. Trouwens, ook zijn waarschuwingen, waarin astronomi sche gegevens waren verwerkt, kun nen soms de toets van de kritiek moeilijk doorstaan, zoals bijv. de opvatting dat de wind zal gaan waaien uit de richting waarin veel sterren verscheiten. Toch moeten we ons over deze weerkunde niet al te vrolijk maken, want bet zou ruim 2000 jaren duren eer de meteorologie nieuwe banen zou betreden. Daarover een volgende keer. Nadruk verboden. H. Pctillon 13.15 Kalender, itaal sextet. 13.45 trechts Stedelijk 14.55 Naald en draad is niet ezing. 15 05 Voor de jeugd vs). 16.50 Voor de zieken. 17.20 o-rumba orkest en zangsolis NCRV: 7.00 Dag r\RAND! Het brandt boven! Breng de camera's naar bui ten!" Dikke rookwolken ver duisteren het sterke licht van de kwiklampen, ergens knetteren vlammen een flard gordijn, één stuk vuur, valt in het decor. „Allemaal eruit! Grijp mee wat je kan!" schreeuwt regisseur Ger Lugtenburg. Het is 6 apri] 1955, 's morgens on geveer tien uur. Buiten schijnt een vriendelijke lentezon aan een blauwe lucht waartegen zioh plotseling grauwe rookkolommen aftekenen: Heel de Bussumse Kapelstraat loopt te hoop: studio Irene, dé televisie studio. staat in brand Uit de ambachtsschool, die vlak achter het voormalige witte kerkge- bouwtje met het aardige torentje ligt, barsten in een oogwenk tientallen jongens naar buiten. Vijf, zeven, tien van hen zijn de studio al binnen, sle pen van alles en nog wat aan appara tuur en meubilair naar buiten. Het tafeltje van de omvoepster, een staande lamp, stoelen, papieren, ka bels. Technici, regisseur, floormana- Hoewcl het forum dat gisteravond fI1?friptgi^Vl^ï<fit leTuwf^ voor de NCRV-tctcvisie ond 'admgacteursalles rent mee, duwt ziek. 11.50 Twaalfu :en t.b.v. land- en tuinbol 2 40 Lichte grammofoonn 6.00 Voor de jeugd 18.00 Kerkkoor Claude Belloni Commentaar Herbouw duurde negen maanden (Van onze radio- en tv-redactie) brandweerauto! Ik zei tegen de chauf feur: hier moet je niet wezen, jongen, maak maar dat je weg komt! Nou en de acteurs wilden het gewoon niet ge loven toen ze het even later hoorden!" „Wat er gebeurd was? Ja, dat weet niemand precies. We werkten toen nog met die grote hete kwiklampen cn het schijnt dat een gordijn daardoor in vlam is geraakt. In elk geval was er anderhalve ton schade. „Maar had de NTS in die tijd studio Vitus dan nog niet?" „Ja, die was in januari in gebruik genomen, maar het bleek al gauw dat die vloer niet sterk genoeg was. en die werd in die tijd nog vernieuwd. Daar is toen extra spoed achter gezet en dat was al heel gauw na de brand in Irene ..Maar hoe ging het die dag met de repetities? En de volgende met de uit- „Nou. we zijn op zoek gegaan naar direct onderdak. Iemand maakte ons I. A. Diepenhorst Pr?P' dc ,deur in ?n ui!' y Met alarmerend geloei komt de brandweerauto aanstuiven, politie houdt de weg vrij. Slangen worden uitgrold tussen de naar buiten ge sjouwde voorwerpen En dat is dan allemaal binnen de tien minuten gebeurd. Wat een schrik, wat een toestand de enige televisiestudio in brand? Pr°f- discussieerde over de politiek van pre sident De Gaulle in Europa, het in grote lijnen eens werd over enkele feiten, bleven de heren drs. E. H. van den Beugel en H. A. Lunshof toch te genover elkaar staan in hun opvattin gen ten aanzien van zijn denkbeelden De heer Lunshof bestreedt. dat de Gaulle anti-Amerikaans en anti-Angel saksisch zou voelen, en meende dat hij veeleer vreest voor de macht van een Russisch-Amerikaaris akkoord ten koste van West-Europa. Zijns inziens is de weg naar eenheid in Europa die van De Gaulle. De heer H. Neuman was het niet eens met de veronderstelling van prof. Die penhorst, als zou de r.k. levenovertui ging de president ervan weerhouden. Engeland en Amerika af te stoten De Gaulle zou de Amerikaanse invloeden in Europa willen terugdrukken om de opbouw van een intensief continen taal samenwerkend Europa, ook op de fensiegebied. aan zichzelf te trekken. Wel behoedt zijn geloof hem voor het dictatorschap. Het forum werd het erover eens dat De Gaulle voor Frankrijk zeer veel be tekent maar dat zijn politiek in Neder land niet zo aanspreekt. De heer Luns hof noemde zijn streven niet nationa listisch maar vond daarin de overige gesprekspartners tegenover zich. Vol mondig erkenden allen de juistheid van de buitenlandse politiek van Neder land. zoals minister Luns die voert. brandweer had het Allen hopen hem in hel nieuwe kabinet I ~?'e terug te zien keren. Kruiswoord-puzzel zonder zwart DAG KERKJE Het kerkje Irene „van dominee van Straten" zoals de oude Bussummers het noemden, was toen al 125 jaar ou Het werd al lang voor de oorlog niet meer als kerk gebruikt, maar als ge bouwtje voor-alles-en-nog-wat, zo van tentoonstellingen tot zgn. „vliegende winkels" toe.. Totdat de N.T.S. het omstreeks 1953 huurde en cr de eerste televisiestudio in vestigde- Dat was in die heerlijke pionierstijd, toen op het kleine vloer oppervlak alles scheen te kunnen: iedereen die iets te maken had met de uitzending was daar samengepropt en alles (behalve films cn buitenopnamen) ging natuurlijk ..levend" uit. Kerkje Irene was in de loop der jaren al meermalen als onderdak opgegeven door allerlei instanties, maar nu was het juist stevig verbouwd en in voile glorie: opnieuw witgekalkt aan de buitenkant en vol kostbare tv-appara- Opmerkelijk was. dat de AVRO juist een dag na de televisieuitzending van de VPRO over tienjarige Beppie. kwam met een klankbeeld van een half uur waarin Jan Moraal zijn vijfjarig doch tertje aan het woord liet. De ..wereld van 1 van 5" is nog rijker aan fantasie in wit en zwart, sprookjesbeelden spe len nog een rol. Maar opvallend ook hier het wijs babbelen over geboorte en dood, waaromheen de kinderge dachten vrijelijk begrippen spinnen. Niet weg te denken elementen van het leven ook al bij de kleuter. d'<e op som mige punten wonderlijk listig door- Een klankbeeld dat heel boeiend en leerzaam was om te beluisteren, weer heel anders van opzet dan het film- portret. doelt zeker niet minder een portretje, want ook de radio kan een frappante schets van een kleine zowel als een grote persoonlijkheid geven. Zou men nu voorgoed „dag kerkje" moeten zeggen? Gelukkig viel het allemaal mee: dc gauw onder de de-uitzendingen oorlopig geen sprake meer zijn. De regie- en controle-kamers evengoed als de filmcabine waren uitgebrand. ANDERE KERK Ger Lugtenburg. nu plv. televisie- directeur van de AVRO. weet er nog alles van te vertellen na tien jaren: „Het was Witte Donderdag, we zouden met de Toneelgroep Theater uit Arn hem repeteren voor het spel ..Een man genaamd Judas", dat de volgende avond zou worden vertoond. De acteurs waren al met een bus aangekomen en som migen waren in dc buurt even gaan biljarten omdat de wagen met He costuums oponthoud had. Nou. die kwam gelukkig te laat: gelijk met de attent op het wijkgebouw Eltheto van de hervormde gemeente vlakbij.dat was een flinke, kale ruimte met een orgel erin. We hebben het gehuurd en toen alles geïmproviseerd. Peter Zwart maakte hals over kop nieuwe decors, de acteurs schikten zich gewei-' dig.de PTT maakte een nieuwe i straalverbinding.we hebben dag en nacht doorgewerkt, maar de uitzending is doorgegaan de volgende avond!" Mannen van de journaaldienst filmden ondertussen de brand in eigen huis en vloer of niet, de filmcabine van Vitus- studio werd gebruik om die beelden uit te zenden! Jesje benauwd, terwijl ze met hem c de schemerige paadjes voortstapte, i: laatste poging hun bootje terug te „Nee, Jes". antwoordde Berend, telefoon is hier niet." „Wat moeten we dan doen, als bootje niet „Een I gaan' •e zijn. rie ze het! van Aart Gas gaan. Onze boot vinden we toch niet meer en het is nu zo donker, „Stil nu maar. Jesje", trachtte Berend dat het helemaal onbegonnen werk is om baar te troosten. „Misschien vinden we er naar te zoeken." e boot nog wel." I Bij de griendwerkerskeet troffen duidelijk aan Berends, Z -Holland. Televisie morsen Iorizontaal. 1. betreffende - lied 2. vreemde munt - plaats i 3. gemalin van de zeegod Aegir - water in Utrecht - hoofddeksel. 4 maand van het jaar - bereide dieren- 5. gemeente in N.-Holland - scheikundig element (afk). 6. bijb. figuur - zangstem - vaarwel. 7 meisjesnaam - water in Friesland - uitroep. 8 zijtak Donau - hemelgeest 9 verHikk'ng der opperhuid - rijkstele foon (afk) - bergweide. Vertikaal. 1. deel van Frankrijk. 2 mondeling - zijtak Seine. 3 Duntig voorwerp - stad in Duitsland - telwoord. wild zwijn - maand van het jaar 5 klinknageltje - alvorens, fi jongensnaam - verborgen 7 voorvoegsel - voorzetsel - jaar (afk Lat) - gebod. rivier in Engeland einde oude lengtemaat. ingang - zijtak Saaie. Oplossing vorige puzzel Horizontaal. 1. moeder - hes. 2. orgel - oele, 3. Sam L.K - dg - al 4. Ta - Ommen - na. 5. el - negende. 6. rede - Saaie, 7. dl - Osmanen 3 hand al toe 9 abeel - Kent. Vertikaal. 1. mosterd Egmond AANWINST „We zijn toen een poosje in Eltheto gebleven, en dat gebouw bleek zoveel mogelijkheden te hebben, dat de NTS het later van de kerk heeft gehuurd en er Studio III van heeft gemaakt. Dat is wel leuk, hè.dat hebben we nog aan de brand te danken." Ger Lugtenburg verdiept zich in „die goeie oude tijd", toen alles kón bij de pionierende televisie, toen iedereen overal bij betrokken was en met elk ge beuren meeleefde. Driekwart jaar duur de de herbouw van studio Irene: op 1 januari 1956 kon het gebouw weer worden gebruikt. Kans op brand door kwiklampen is er allang niet meer: ze worden niet meer gebruikt en daarmee is de ver maarde hitte onder de tv-lampen ook een stuk teruggebracht. En Irene is nu de kleinste van vier studio's en enkele hulpstudio's en wordt alleen gebruikt voor eenvoudig werk. „Een groot televisiespel daar opvoe- j ren. Laat me er niet aan dénken!" zegt Ger Lugtenburg. Dc beide andere piratenscheepjes repten zich om de drenkelingen op te vissen. Alberdien ging naar de i roef. Ties liet de jongens de gescheurde fok vervangen en a) het doek hijsen wat maar bijstaan kon. Hij wilde een flinke voorsprong hebben voor het geval de piraten hen straks achtervolgen zouden. Hij kreeg die voorsprong. Langer dan een half uur bleven de rovers bij het wrak van hun makkers. Toen gingen op twee scheepjes de sprietzeilen omhoog. Ties was in spanning welke koers ze zouden nemen. Zij hielden af. „We zijn ze kwijt, vrouw!" riep hij juichend in de roei Alberdien gaf geen antwoord, maar Ties hoorde iets wat hem ontrustte. Hij ging omlaag en vond haar met het hoofd in de handen en de ellebogen op de tafeL schokkend van het snikken ..Wat nou?" vroeg hij. Zij beefde als een riet. „Het is verschrikkelijk, verschrikkelijk!" snikte ze. „Dat kraken van die boot. Die lui in het water. Wie weet hoeveel er zijn verdronken." „Dan hebben ze hun verdiende loon!" zei Ties. ..Dan heb ik ze vermoord!" kreet zij. Hii haalde de schouders op. Met piraten had hij geen grein medelijden. „Dit is geen vrouwenwerk, Ties. Ik kan het niet. Ik kün het niet," Weer barstte zij in heftig snikken uit. Hij stond er verlegen bij. Ze kon het niet. En ais het ir.oest. deed ze het altijd kranig! VREEMD VOLK AAN BOORD Op een dag in het midden van augustus lag de Vrouw Alberdien in Kopenhagen. Hel schip was leeg. Ties was de wal op om naar nieuwe vracht te zoeken. Alberdien zat te breien op het achterdek, waar een zonnetentje was gespannen, want 't was warm. Gosse en Berendientje, nu acht en zes, speelden op de kade in eer hoop zand, hun derde in een loophek op het Maar het ..em te horen, dat hij zelf ook niet erg vinden?" vervolgde 1 meer in die mogelijkheid geloofde. Ze Jesjé. „Naar huis gaan lopen?" stapten somber voort door de nu snel „Vannacht hier blijven", sprak Berend, vallende duisternis, turend naar de om- „Jullie in ieder geval. En dan kunnen] trekken van hun bootje en met gespitste Barend of ik proberen hulp te halen." j oren luisterend of ze niet eensklaps een ..O, wat zullen vader en moeder zich juichkreet zouden horen van Barend en ongerust maken!" snikte Jesje. Josje. Maar het was en bleef overal „Wat is het toch dom van ons geweest j doodstil. Barend. ..Hier blijven? Of zal ik probe ren of ik ergens in de bewoonde wereld hulp halen kan? Maar dat zal uren ..Laten we eerst maar proberen of we in het huisje van Aart kunnen komen", sprak Berend. „De kinderen moeten natuurlijk hier blijven. Maar een van ons kan dan proberen om hulp te halen." kind' door K. NOREL het blijkbaar dek. Een vierde kindje, tien maanden oud. lag in een wieg onder de zonnetent. Na de tweede reis naar de oriënt hadden ze de Straatvaart opgegeven. Alberdien wilde niet meer naai de piraten en ook niet weer over de oceaan. Hun galjoot was te klein voor de grote vaart en je moest ook niet zover zwalken met een gezin aan boord. Ze hadden lading gezocht naar havens, die ze kenden: aan de Oostzee en de Noordzee, in de Ierse Zee en soms aan de Golf van Biscave. Zaidfranse en Noordspaanse havens waren de verste. Alberdien had liever genoegen genomen met wat lagere vracht dan dat ze de ellenden van de verre vaart opnieuw riskeerde, 't Beviel haar goed. Et liepen een paar wandelaars langs de kade. Ze bleven staan bij de Vrouw Alberdien. Dit was geen zeldzaamheid in het buitenland. De mensen waren niet gewend aan èen zeeschip met zo'n heldere roef, waai achter de gewassen raampjes sneeuwwitte gordijntjes aan blinkend gepoetste roeden hingen en frisse geraniums daartussen stonden. Ze vonden hel ook vreemd dat er kinderen op een vrachtschip speelden. Deze kijkers droegen zwarte kleren. Uit een hooggesloten vest kwam een wit boordje. Dominees of zo, dacht Alberdien. Zo waren die gekleed in Dene marken. D? heren bleven lang bij het schip staan Ze waren een of ander onderwerp is. Alberdien kon niet horen, waarover het ging, ofschoon ze redelijk goed Deens verstond. De afstand was te groot. Daar kwamen de heren de loopplank over en door het gangboord op haar af. „Is dit een zeeschip?" vroeg de voorste, een lange, blonde jongeman. Ah, ging het daarover? Zij hadden strijd over de zeewaardigheid van de galjoot „Wij kunnen overal varen", antwoordde Alberdien trots. „We zijn wel naai Odessa en Smyrna geweest. We zijn naar Amrika overgestoken." ..Sapperloot!" zei de achterste van de twee bewon derend. ..Zie je nou wel? 't Schip is voor ons geknipt" „Had u lading?" vroeg Alberdien. De kapiteins# was onmiddellijk in haar wakker. „Ja huisraad, levensmiddelen, en twee passagiers; wij beiden." „Dit is geen passagiersschip", merkte Alberdien op. ..O wij zijn niet veeleisend. Er blijft in 't ruim allicht een plekje over, waar wij kunnen slapen, en de kok kan misschien wel voor twee meer koken." „Ik ben de kok", zei Alberdien. „Dat zullen we treffen!" lachte de lange. Zij voelde zich gestreeld. ..Waar moeten de heren met hun lading heen?" „Naar Jacobshavn." Alberdien kende die haven niet. maar 't klonk Deens, 't Zou 'n elk ge in Scandinavië zijn. Zij vond het liet onaardig 'ez.. vriendelijke jongemannen als passagiers te hebben „Mijn man is naar de carga door," zei ze. „Als hij nog niet geaccordeerd heeft, zal het wel gaan denk ik." De heren vroegen of r:j wachten konden op de kapitein Alberdien dacht dat Ties wel gauw zou komen. Zij chonk een kopje thee voor hen in. Het zat goed onder het tentzeil op deze warme dag. Het water gaf wat koelte op. De heren vertelden iets over Wordt vervolgd) Lassie. 16.55 Jeugdtelevi. ha. 2. or, 4. del - r ;mal. 6. rode ante, 8. eland - Leon, 9. sela - Ee -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 11