Leer ons hoe we het moeten doen Begijnhofkerk STUKJE OUD NEDERLAND jVAN STAMTAAL TOT VOLKSTAAL stuurt ICCC-oorkonde terug het- °s°nW~ 8S3ï.TBt&SïS3£yï eorfM Mhdacéfmt1: Vergeten gebied wordt herontdekt Niet te veel praten Liever een ezel ZONDAGSBLAD ZATERDAG 3 APRIL 196# Grote propagondaivagens tan de regering tan Kenia verschenen in de kleine steden en grote dorpen met de oproep: Uw land heeft u nodig leer lezen. Dertigduizend jonge mensen gaven zich in een maand tijds op om als onderwijzers het land in te trekken om zo mee te helpen aan de. strijd tegen het analfabetisme en voor de vooruitgang. (Van onze kerkredacteur Jan J. van Capelleveen) „Hoe denkt u als Afrikaan daar nu over We zaten op een van de terrasjes van Leopoldstad. De jonge protestantse neger journalist liet zijn ogen even glijden over het drukke verkeer langs Kongo's vrijheids-boule vard, staarde toen naden kend in zijn kop zwarte koffie en zei bedacht zaam: „Als Kongolees Wat hij verder antwoord de, weet ik niet meer. Heel fijnzinnig had hij mij een van de belangrijkste Afrikaanse lessen bijge bracht die ik moest leren: /~\P DE eerste zondag in mei zal in vrijwel alle Neder landse kerken gecollecteerd worden voor het lectuurwerk in Afrika, Azië en Latijné-Amerika. Brood voor het hart (giro 500100) wil anderhalf miljoen gulden bijeenbrengen om tot kwaliteits verbetering en tot nieuwe uit gaven en lectuurcentra te komen. Onze kerkredacteur. Jan J. van Capelleveen, reisde door zeven Afrikaanse landen om een studie te maken van wat gedaan wordt en nog gedaan moet worden. In zijn eerste artikel geeft hij een overzicht van de geweldige ver anderingen die zich de laatste vijf jaar hebben voltrokken en die een geheel nieuwe aanpak van het christelijk lectuurwerk nodig maar reeds nu kan gezegd wor den dat in het Afrika van morgen geen plaats is voor de stam win gisteren. Uit vele stammen moet een natie groeien. Kenia heeft voor dit geen Afrikanen 'S n culturele voorlichting i Nigeria wordt uitgege- gevolg is een geweldige achter- ven. Als je op een terrasje zit stand. De rooms-katholieke mid- komen er om de twintig seconden delbare scholen hebben zestig pro- jonge kinderen met Franse bladen re scholen de protestantse middelbare scholen deelde land. slechts zeven procent van de leer lingen opvangen. Toch zijn er niet irotestants opi- bitter nodig in dit ver- (Van onze kerkredactie) Dr. Carl Mclntirede voorzitter van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC), is onlangs even in ons land ge weest. Op doorreis van Afrika naar de Verenigde Staten voer de hij in Amsterdam bespre kingen met enkele ICCC-func- tionarissen over het\ congres, dat deze organisatie in augustus in Genève belegt. Het eerste congres van de ICCC, waarop deze organisatie werd opgericht, werd in 1948 in Amsterdam gehouden in de Engelse kerk op het Begijnhof. Dr. Mclntire vertelt nu in een reisbrief in zijn orgaan de Christian Beacon, dat toen hij in Amsterdam was, de heer Dick Boogaard juist een oor konde aan de muur van het ICCC-kantoor ophing, die in dertijd door het eerste congres ten geschenke was gegeven aan de Engelse kerk. Dr. Mclntire schrijft: minder dan twee miljoen protestanten met vijf miljoen ro< ken. Natuurlijk is het half dit land -katholie- Afrikanisatie Oorkonde fj v r J .C I en nei "rans ae zaten van ae gesteld b„ het rooms-Jtethohefce toekomst 2,jn Syt!e der of maar even waar is het, dat ve- Wt>rf in jnnt,nJA h^ft direct Vergeten blad Er zijn geen nuiNdiicri dén"'„Harambee." Dat 'wordt meer in het nieuwe zelt- geroepen als tien mannen met standige Afrika. SWïïSS klonk overal de leus: „Afrika Zij waren „harambee" in de politiek, de Afrikanen." Maar dat is al ram bee" in het economisch stre- Moderne steden verrijzen overal i» Afrika. Een van de mooist el de hoofdstad van Kenia, Nairobi. Wolkenkrabbers wisse len af met typische Engelse cottages. Fel gekleurde bougain- "'t en sierplanten geven warm aan deze stad, waarvan de straten opvallend schoon zijn. de vraag of de zendelingen en de jonge kerken dit wel voldoende raa<i beseffen. Nog altijd concentreert eevo zullen O' reeds bijgezet staan in de3U1UU1. m lccouucJvcll van dit jonge continent. Dan zal gedrukt. Er wordt zelfs tien jaar geleden. De zojuist verkregen zelfstandigheid heeft echter een nieuw besef geschapen. Er zijn landen in dit nieuwe, zelfstandige Afrika en daarom zijn er inwoners van Roeanda en Oeganda, van Zambia en Gambia, van Nigeria en Liberia. Er is een nieuw besef geboren. De neger is j, zelfs „harambee" als het om gaat lezen en schrijven *e Afrika. En leren. Deze jonge staten willen niet alleen maar een eigen leven lei natie kan alleen bestaan als er communicatie moge lijk is tussen de inwoners land. -1 een jonge neger zo'n bijbel even vluchtig doorbladeren en zeggen, „Door die bijbel kwam mijn grootmoeder tot geloof." Maar voor hemzelf zal het een prehisto risch boek zijn. 1. Een regering kan niet rege- 4.--I als er niet een gezamenlijke V6rg6f6n 1331 Een opmerkelijk voorbeeld is „studie". „We hebben een oplei- Cna«rom is vrijwel iedere Kongo. Hoewel de Belgen ook Leopoldstad, kreeg ik het dagblad dat geldt ding voor journalisten nodig," zegt n°euwe legering begonnen met een Vlaams^ spraken en hier en daar in „Progress" in handen, met een fel steden. Mi le jongeren liever naar een rooms- WerI ,n A heeft direct iectuur. hoe christelijk, hoe katholieke of openbare middelbare zlJn antwoord klaar. „Ja, want cuituree^ hoe keurig verzorgd ook. school gaan, omdat zij daar beter de westerse tactuur u niet ge- Het antwoord is lectuur geschre- j j j - schikt, noch qua taal, noch qua Ven door Afrikanen voor Afrika- inhoud voor deze jonge Afri- nen. Paul Fueter en Sytze van der kaanse staten." Daar komt bij Werf in Kameroen hebben ontdekt dat het modewoord van dit dat Afrikanen kunnen en willen -oeg. men zelfstandig is, wil men ook buurde het niet lang of zij ontvin- toen „oecumene" nog lang geen zelf het werk doen en lezen wat gen de €erste manuscripten En nu modewoord was, hebben de zen- men zelf doet. Er is bitter zy deze eerstelingen hebben uitge- dingen en jonge kerken in Kongo weinig belangstelling voor wat geven komen er steeds meer. Ge in de wereld buiten Afrika dichten, korte verhalen, novellen gebeurt. Of men nu een krant in beginnen binnen te stromen. Vaak Nairobi, of N'dola, Leopoldstad 2*i onbeholpen, vaak ont- o, Lagos doorblad^ een in Het jKgJSdSS j jraHf j i gesteld ver3 staan open voor suggesties, worden dagblad, men zal weinig nieuws zij willen geholpen worden. „Leer V Vïi H mmien uan huiten het eigen ons schrijven", zeggen ze in Ka- land. Hooguit treft men een meroen, herhalen ze in Kongo en fLevenfn dfaaet aantal berichten uit andere vragen ze in Zambia, „want wij nauwelijks iets Afrikaanse staten, vrijwel niets W1}}en ons volk iets vertelen. Wij nauwelijks lets j Europa of Amerika. billen hen leren, hen helpen, hen ewoon veel de v/eg wijzen." fnse°lectuur Er is in de afgelopen jaren veel Paul Fueter en Sytze van der xvuuku is «u van de weinige geschreven over de invloed van de Werf m Kameroen, de journalist Afrikaanse landen met volkomen communistische lectuur. In Nairobi Bengt Simonson in Zambia, uiige- - het vlieg- kan men Chinese communistische vers Charles Richards in Kenia en aar bladen langs de straten kopen en Harold Fuller in Nigeria zijn de lad dat geldt voor de meeste grote moderne zendelingen. Zij preken fel steden. Maar gesprekken met vele niet of nauwelijks, zij schrijven axilnu. ««li uc .«C.U.B van Afrikanen hebben me duidelijk niet of nauwelijks, zij modelleren Tsjombe Er verschijnen drie of gemaakt dat de invloed niet diep de schrijvers. Want zij weten: de blad het Bakongo uitgegeven dat de naam „Moyo" (Leven) draagt, maar we vonden in het Frans. En toch is er buitengewoon veel belangstelling voor Franse lectuur. Kongo Washington Bongeye, die zelf in ^2n«i^eov«6del5mtiUrirdie*ln Leopoldstad nog Vlaamse opschrif- artikel tegen de regering Europa is opgeleid en nu aan een „„„i, moest worden' onder- ten te zien sijn was de bebmgrijk- Kongoleea weekblad werkt. „We J x.nls sprak Jte taal toch het Frans. De zende- moeten meer kunnen leren zegt het wiidverbreide lmgen in dit gebied kwamen ech- vcisumut ivuuu-muiuuu <- --.- - --- een jonge man uit Zambia, die c hili en het Engels Kameroen ter hoofdzakelijk uit de angelsaksi- weekblad en het volkomen Afri- ^°*.dt de invloed echter als de door de pen meent dat kennis het antwoord op voor het Enrelsen hetFrara sche landen. Zij trokken het bin- ,'~~rK'~'' bladen geredigeerd worden, door landgenoot, alle levensvragen is. En de rege- j>oeanda voor het Frans en Kinya- nenland in, vestigden zich ergens ring van Kenia roept in een grote Roeanda Nigeria voor het Engels in een stamgebied en leerden de propaganda-actie alle analfabeten zambia eveneens plaatselijke taal werkelijk vloeiend „Envoi" toe: „Vw land heeft u nodig, leer en Z.mbis eveneens. ïpreken en schrijven, lezen en schrijven." Zo vast zijn Deze talen worden op de scholen Maar meestal kwamen zij aan MUCU gaat. De meeste van deze bladen enige manier om het hart i-kath'oliek zÓ'n niet Afrikaans genoeg. Groter moderne Afrikaan te bereiken is wnMtidu tfu uri vuiAumen Afri- wordt de invloed echter als de door de pen en de mond van zijn kaanse blad Actualitées Africaines. bladen geredigeerd worden- door landgenoot. jonge Afrikanen, die hun opleiding Over zijn lege koffiekop keek Maar het enige protestante blad in communistische landen hebben Washington Bongeye me op dat vooral als ze speculeren op terrasje van Leopoldstad jaar geleden gesneuveld. Alleen een nationalistisch sentiment, verschijnt er nog een blad „Cham- Het antwoord op de stroom natie. En de onderlinge verschillen van overtuigd dat k^^ macht is tussen de nieuwe „nationaliteiten" dat in enkele weken tijds 30.000 Sn^aak even groot als die tussen jongeren zich aanmeldden om hun ««ÜT pn een vurice ouders, ooms en tantes lezen en Tt-Jlia^ntussen een beweeglijke schrijven te leren. Op een gegeven Fransrnan en een fl "gm^tkke Bnt moment waren er meer onderwij- De leus van dit moment is: „Wij zers dan leerlingen, bouwen een natie." c Dat is geen eenvoudige zaak. OlSmtSlen Toen meer dan een eeuw geleden toekomst, r vroeger zelfs niet eens onderwezen dat echter in het geheel geen is geen tegenstroom i ,,Wat mijn land nodig heeft is het nieuwe type van de zendeling. De man die komt om ons te leren wester- hoe we het moeten doen." regeringen de journalist Stanley midden het oerwoud van Afrika Living stone ontmoette, was het land verdeeld in stamgebieden. Zo is het jarenlang gebleven. Maar de kon voortbouwen, zoals techniek heeft ook Afrika ingrij- *n""" Oeganda en Tanzania hebben sa men één bureau gesticht om het analfabetisme te bestrijden. Het andere jonge staten, op het werk van zending en missie. Want zij uitgehouwen. Wolken- hebben het boek geïntroduceerd krabbers verrezen aan de boorden om het Grote Boek te kunnen van de Kongo. Fabrieksschoorste- introduceren. Zij hebben de stam- nen persten zich omhoog uit het talen geleerd en op schrift gesteld. ivruchtbare land v!~ "7" Zambia. Bulldozers vraten diepe voren in le koperrijke bodem van Katanga. En iedere stad en iedere fabriek werd een immense mengmachine. Daar ontmoetten de stammen el kaar en daar gingen zij tegelijker tijd onder. Zij hebben de eerste „aap-n< mies-boekjes" samengesteld en uit gegeven, zij hebben de evangeliën en soms de gehele bijbel in de Kennis Washington noemde vader Bon geye in Leopoldstad zijn zoon. Maar hij dacht bij die naam niet aan de grote Ame rikaanse president. Vader Bongeye noemde zijn zoon naar Washington Booker, de eerste Amerikaanse neger die een academische titel behaal de en ontzaggelijk veel ge daan heeft voor de intellec tuele verheffing van de Afri kaanse negers. Een universitaire graad heeft Washington Bongeye nooit behaald. Deze 28-jarige Kon golees koos de journalistiek omdat hij meende op die manier zijn volk meer te kunnen leren dan op enige andere wijze. Maar terwijl zijn leeftijdgeno ten in vrijwel alle Afrikaanse landen er heilig van over tuigd zijn dat „kennis macht Is" en een goede opleiding uiteindelijk alle problemen zal oplossen, weet hij dat meer nodig is dan een ge scherpt verstand, namelijk een wedergeboren hart. Mis schien moet ik het anders, bijbelser zeggen: De gehele mens moet vernieuwd wor- Alrika niet gemakke lijker geworden. Kennis, stu die. academische vorming dreigen de nieuwe afgoden te worden op dit continent. Maar moeten wij als Europea nen wc! afkeurend onze hoofden schudden? Hebben wij niet vaak dezelfde fout gemaakt en zelfs in onze kerken „kennis" op de troon gezet waar God zelf in zijn Zoon Jezus Christus moest zitten? Wij moeten er zelf steeds weer aan herinnerd worden dat we er met kennen, zelfs van de bijbelse leerstellingen niet zijn. De kennis moet leiden tot of groeien uit de ontmoe ting met Christus. Washington Bongeye uit Leopold stad heeft zijn journalistieke ken nis opgedaan in de praktijk. De hoofdredacteur van het pro testantse blad „Envoi" zag iets in deze jonge man en stuurde hem naar Frankrijk en Zwitserland voor verdere studie. Tcsn hij terugkeerde in Kongo, was verschijning van zijn blad ge staakt. Hij werkt nu bij Kongolees weekblad, maar hoopt spoedig weer een eigen protes tants-christelijk week- of maand blad le redigeren. stamtalen vertaald. En zij gaan door. Taalgeleerden zijn bezig gedeel ten van de bijbel in twintig nieuwe Kameroenese talen te ver talen. Een Duitser is begonnen om drie talen die in Oeganda gespro ken worden op schrift te stellen. Vrijwel iedere maand komt er weer een evangelie of zelfs een geheel Nieuw Testament van de drukpers in een nieuwe taal. En toch, op mijn reis dwars door Midden-Afrika van Oost naar West kreeg ik telkens weer het gevoel iat de zending zich zozeer concen- _rtalen, dat huidige nieuwe ontwikkeling het oog heeft verloren. de Gaat u mee met vakantie naar Broekburg? Het ligt noch in Nederland noch in België. Neen, ook niet in Zuld-Afrika. Wist u, dat onze demissionaire minister Luns van tUd tot tijd met zekere generaal Karei van de Walle spreekt en het met hem ook wel eens aan de stok heeft? Kent u de generaal niet? Een reden temeer om bijgaand artikeltje eens door te nemen. Een ander initiatief was de oprichting van een populair want langzaam cultureel tijdschrift ,Ons Erl- BetekenDE, »ou, iaugz.aani maar zeker is daar de laatste deel tijden verandering in gekomen Het begon in 1947 met een cultuurdag in Zuid-Vlaanderen, die sindsdien elk jaar is her haald. Belangrijk was ook het initiatief van een Belgische to neelgroep, die (belangeloos!) Nederlands toneel ging spelen in Nederlands sprekend Frank- Onderwijs rijk. De ontvangst was meer dan geestdriftig. Zo werd ook een bewerking van Coolen's boek „Kinderen van ons volk" gebracht. geheten. Met „Zuid- laams Heem" van dr. Jan Klaas uit Sint Omaars dat speciaal voor intellectuelen be doeld is vormen deze tijdschrif ten een belangrijk medium ter verbreiding en onderhouding van de Nederlandse cultuur. gekomen die kampen organi seert waar Nederlandse. Vlaam se en Zuid-Vlaamse jonge (Van een onzer redacteuren) Iedereen weet dat in België heel wat Nederlands sprekenden wonen. Veel minder mensen zijn ervan op de hoogte dat Frankrijk 400.000 Nederlandstaligen telt. Zij zijn woonachtig in Zuid-Vlaanderen, waar nog derlandstalig, verder onderkent men er nog een overwegend Nederlandstalig en een overwe gend Franstalig deel. Zoals ge zegd spreekt men er natuurlijk geen „Algemeen Beschaafd", maar een dialect dat het meest weg heeft van Zeeuws. Bij voorbeeld heven voor geven, hoeët voor goed, pupe voor pijp, je meugt voor Je mag. Vaderlanders Bekende i uit Nederlands dialrnt wordt gesproken. Hoe dat zo kan? De geschie denis heeft daar antwoord op. aanvoerde Vroeger behoorde Zuid-Vlaan- J~ deren tot de Zeventien Ver enigde Nederlanden. Vlaanderen genoot in der eeuwen de „eer" drie naties te worden verdeeld: België, Nederland Vlaanderen) en (Zuid-Vlaanderen Wie een kaartje bekijkt dat Nederlandse taalgebied aangeeft, ziet de samenhang onmiddellijk. Een vrijwel rech- uit Zuid-Vlaanderen afkomstig te zijn. Zo was Du Blois van Treslong die de watergeuzen bij de inname van Den Briel anvoerde een Zuid-Vlaming, oorts de bekende Psalmberij- „ïer Petrus Datheen, die in het Maar eerdergenoemde stadje Kassei loop geboren werd. Ook een hofpre- over diker van de Prins van Oranje. zekere Pieter Loyseleur de Vil- (Zeeuws liers van Westhove kwam uit. Frankrijk deze streek. Wat de contemporaine ge schiedenis betreft vrij alge meen bekend is dat generaal De Gaulle uit Zuid Vlaanderen komt. De militante dr. P. C. te lijn oost-west loopt te begin- Paardekoopcr schreef hier bij het uiterste puntj ons Limburj» door België tot aan de Noori Frankrijk. Typisch eigen Bovendien vertellen de oor spronkelijke plaatsnamen in Zuid-Vlaanderen ons de reali teit wel: Duinkerke (zeg nooit Duinkerken want dat is Duits). Grevellngen, Broekburg, Steen voorde, Kassei, Sint Omaars. Wijnen, Terwanen, vormen een willekeurige greep uit de ty pisch Nederlandse namen van stadjes en dorpen uit dit cultu- „Generaal Van de Walle is een geboren en getogen Zuid- het huidige Vlaming. Hij komt uit Rijsscl en zijn naam ls verminkt tot De Gaulle. Nu gaat ons Ineens een licht op. De Gaulle Is immers helemaal niet bet type van een Fransman! Eerder van een stijve, maar energieke Hollander, groot van stuk. 'zwijgzaam, stug en koppig".... Al spreken echter veel Zuid- Vlamingen hun Nederlandse dialect; zij kunnen geen Neder lands lezen en schrijven, ook ai niet omdat sinds 1684 bij een edict van Lodewijk XIV geen oudsher Nederlandse Nederlands meer mocht worden onderwezen op Zuid-Vlaamse scholen en deze taal tevens als rechtstaal werd verboden. Dil betekende in feite ove« weoevo fravs TALIS gebied. Allemaal plaatsen in bet huidige Frankrijk! Een flink gedeelte i Zuid- Vlaanderen is nog steeds Ne- bevolking een volledige afslui- Dp dit plaatje, dat wij overnamen uit I Boulogne" van de stichting Ivio te Amst huidige Zuid- of Frans-Vlaanderen, wi „taligheid" aangeven. Kaartje onder: Dt toont de situering van Zuid-Vlaander mensen elkaar ontmoeten. Maar bovenal is er steeds meer on derricht aan de plaatselijke be volking in de Nederlandse taal gekomen. Er waren al vrij lang colleges Nederlandse taal en letterkunde aan de r.k. univer siteit van Rijssel; sinds 1948 is de mogelijkheid er ook aan de rijksuniversiteit aldaar. Ook op een aantal middelbare en lagere scholen wordt, vaak op geheel belangeloze basis van de zijde der docent, Nederlands onderwezen, waarbij het A.N.V., het Algemeen Neder lands Verbond in Den Haag voor de leermiddelen zorgt Een Nederlander die Zuid- Vlaanderen bezocht constateer de daar dat kinderen wel Ne derlands dialect spraken, maar het niet konden lezen en schrijven. Cultuurminnaar als hij is schonk hij een ton aan het A.N.V. om er een fonds voor de Nederlandse Taal van te creëren, waaruit financiële bijstand kan worden verleend aan het Nederlandse onderwijs In Zuid-Vlaanderen. Deze Ne derlander wenst overigens on bekend te blijven. Zo is er dóór-gepionierd: het onderwijs in het Nederlands ging werken als een sneeuw baleffect. Ook niet-scholieren, ouderen dus, kunnen thans op diverse plaatsen cursussen vol gen. De belangstelling is groot. Er is zelfs een Noordfranse burgemeester die heeft inge schreven. Erkenning Een historisch ogenblik brak aan, toen eind 1963 de Franse regering officieel een leraar- Nederlands benoemde aan het Zuid-Vlaamse Lycee de Flan- dre, te Hazebroek In een hoofdartikel „Toch erkenning" schreef „Neerlandia", het offi- m j ®rSaan van het Algemeen Nederlands Verbond: „Naast de Nederlandse lessen, die aan scholen en ook buiten schoolverband door vrijwilli gers gegeven worden is nu dan eindelijk een begin gemaakt met wat voor Frans-Vlaanderen nagestreefd wordt; officieel on derwijs van het Nederlands in de scholen. In de Franse onder wljspolitiek is wijziging ge bracht. Dit betekent dat het Nederlands, zo niet In theorie dan toch in de praktijk, als minderheidstaal in Frankrijk is erkend. Hulde aanbal die men sen in Frans-Vlaanderen. die zich inspanden voor Nederlands onderwijs. Zij legden voor deze officiële Franse daad de grond slagen'. goud uitgevoerde oorkonde aait het eind van de eerste ver gadering van de ICCC in de historische Engelse Hervormde Kerk, waar de Pilgrimfathers bijeenkwamen voor een kerk dienst. voordat zij naar de nieuwe wereld gingen. Steeds als ik weer in Amsterdam kwam. bezocht ik dit heiligdom van vrijheid en geloof en zag ik de oorkonde. Hoeveel be- zoekers haar tijdens deze zes tien jaar precies gezien hebben, weten wij niet, maar ze hing in een kleine kamer samen met andere oorkonden en his torische documenten. Achter kist Een leider van de Wereldraad van Kerken kwam nu naar (le kerk en zei. dat zo'n document in deze kerk niet zou moeten worden geduld. De Engelse hervormde gemeente behoort tot de Kerk van Schotland, die op haar beurt weer lid is van de Wereldraad. De oorkonde werd van de muur gehaald en achter een grote kist gelegd, waar ze vuil en smerig werd. Nadat er wat brieven heen en weer geschreven waren, be sloot de kerkeraad uiteindelijk toch het document niet aan de ondergang prijs te geven, ai- dus dr. Mclntire, maar terug te geven. De heer Boogaard vond het achter de grote kist. Misschien zullen de ambtsdragers van deze kerk nog eens vragen, of zij de oorkonde, die zo'n historisch moment markeert, terug mogen krijgen, aldus dr. Mclntire. Dominees moeten niet te veel praten, meent „Sprokkelaar", een predikant, die in Woord en Dienst schrijft. Hij levert het volgende bewijs: Op een avond kwam een man bij me, die mij eerlijk opbiechtte, dat in zijn huwelijk iets ernstigs was gebeurd, waarover zijn vrouw hem zo nu en dan nog verwijten maakte. Vijf dagen geleden was dat ook weer gebeurden toen had hij in zijn drift een of ander voor werp naar haar hoofd gegooid. Sedert dat ogenblik hadden zij geen woord meer tegen elkaar gezegd, maar dat was in aanwe zigheid van hun opgroeiende kin deren een onhoudbare toestand. Met zijn toestemming belde ik zijn vrouw op en vroeg haar, of ze gelegenheid had in de pastorie te komen; ik had iemand in mijn kamer, die zij heel goed kende. Toen zij binnenkwam, zei ik, dat haar man diep spijt had over het gebeurde. Maar, vroeg ik. wilt u soms een kopje koffie? Toen ze ja knikten, zeide ik: Dan zal ik het voor u klaar maken, want mijn vrouw is niet thuis. Daarover heb ik heel lang ge daan. Toen ik weer boven kwam, waren ze druk met elkaar in ge sprek. Wat er gezegd is, weet ik niet en behoef ik ook niet te weten: het ijs was gebroken. Natuurlijk heb ik aan dit ern stige geval nazorg besteed, zowel bij hem als bij haar. Maar op die avond heb ik er geen woord meer over gezegd. Een dominee moet niet te veel praten. Tot zijn taak behoort ook koffie zetten. Toci i William Booth was dieren, hazen, motten, kuikentjes, achtste en laatste baby, Lucy, hanr intrede in de familie had gedaan, riep de Stichter dc kinderen om zich heen en zei plechtig:; „Luister eens even, ik heb jullie iets heel belangrijks te vertellen. God heeft ons iets heel moois geschon ken." „Leeft het?", riepen de kinderen. „Ja, het leeft." „ls het een hond?" „Neen." „Een wzel?" Toen zij het opgegeven hadden, zei vader Booth: „Het is een baby." De kinderen waren erg blij, toen zij dit hoorden en slopen op hun tenen dc trap op om te zien, hoe dc pasgeborene eruit zag. Toen zij het kleine rose gezichtje en een haar lok zagen, gaven zij luid uiting aan hun blijdschap. Maar een van hen was helemaal niet blij. Teleurgesteld vertelde hij dat hjj om een ezel had gebeden. (De Strijdkrast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14