Verpleegtehuis voorziet in
een grote behoefte
Gezamenlijke kerkdiensten
blijven slechts Spielerei
Een woord voor mndaagl
Zuidafrikaanse kerk
laakt Brits rapport
Nieuwe Tweede Kamer
met slechts 100 leden
OOK GIJ, BRUTUS?
ZATERDAG 27 MAART 1965
Wat wil men er mee?
(Van onze kerkredactie)
MEPPEL Gemeenschappe
lijke kerkdiensten blijven een
soort Spielerei en werken in de
huidige situatie alleen maar ver
warrend.
Overijssel naar aanleiding van de
«iwijzende beslissing van de classis
Workum op een verzoek van de gere
formeerde kerk van Hindeloopen, om
tot kanselruil en wederkerig onderwijs
te mogen komen met de hervormde
gemeente van Hindeloopen- De her
vormde kerkeraad had daartoe het ini
tiatief genomen. Ds. Vellenga schrijft:
Mogelijk is de gereformeerde kerke
raad voor gevoelsmatige en practische
argumenten gezwicht. Misschien heeft
de wens om de verstandhouding goed
te laten blijven invloed geoefend. In
elk geval heeft hij zich voor zo vei
strekkende zaken als kanselruil en we
derkerig catechetisch onderwijs laten
vinden. De classis kon er echter geen
goedkeuring aan hechten- Terecht niet-
Al was de situatie te Hindeloopen
zo ideaal, al was de hervormde gemee
nog zo ideaal, al was de hervormde
gemeente er confessioneel en prac
tiaoh gereformeerd, zij zou toch deel
blijven uitmaken van de Ned- Herv.
Kerk, evenals de gereformeeerde kerk
tot ons kerkverband zou blijven beho
ren. Gezamenlijke kerkdiensten van
hervormden en gereformeerden, diens
ten dus uitgaande van twee kerkera
den het is mij nog nooit duidelijk
hoe dat eigenlijk kan werken ver
warrend, waar ook gehouden-
Ge voel
Niet omdat gereformeerden door een
hervormde dominee niet werkelijk ge
sticht zouden kunnen worden of her
vormden door een gereformeerde,
maar omdat deze diensten thans ner
gens heen kunnen leiden, behalve mis
schien tot het gevoel, dat men sa
men best in één kerk kan leven. Maar
wat moet men met dat gevoel? Wat
wil men er mee behalen? Vereniging
tot één kerk? Zo ja, wordt dat dan
Gelooft iemand, dat een hervormde
gemeente zich zal aansluiten bij het
verband van de Geref. Kerken? Of dat
een gereformeerde kerk het zal doen
bij de Ned. Herv. Kerk? En zo niet,
wat dan? Wat „gezamenlijke diensten"
blijven houden en dan weer naar eigen
Is dr. Buskes een
oude knorrepot
In „In de Waagschaal'' heeft
dr. J. J. Buskes enige weken
geleden een dringend appèl ge
daan op de aanstaande gerefor
meerde synode, om het onrecht,
dat hem en anderen in 1926 is
aangedaan, goed te maken. Dr.
Buskes behoort namelijk tot
degenen, die in 1926 als predi
kant in de Gereformeerde Ker
ken geschorst werden, omdat zij
het eens waren met dr. J. G.
Geelkerken. Van hen zijn er
behalve dr. Buskes nog twee in
leven.
Naar aanleiding hiervan heeft
het blad van het gereformeerde
studentenpastoraat Sermo een
enquête gehouden onder de ge
reformeerde studentenpredikan
ten. Het antwoord van de
Utrechtse predikant dr- J- M.
van Minnen luidde als volgt:
„Hier is mijn reactie, te kort,
te snel, te eenzijdig.
Die dr- Buskes wordt toch
wel een vervelende oude knor
repot met z'n gezeur over een
krenking, die hem n-b- veertig
jaar geleden aangedaan. Wer
kelijk, hoe is het mogelijk
het is bijna onvoorstelbaar
dat iemand, die in die veertig
jaar op de meest aangevochten
fronten van de kerk hard ge
zwoegd heeft, die in de gesecu
lariseerde arbeiderswereld ge
staan heeft en in de wereld van
pijn en sterven gediend heeft,
die daar doorheen in talloze
avonturen-voor-de-Heer ver
wikkeld geweest is, met onver
vaarde strijdlust en moed,
dat men dan nog, na veertig
jaar, zit na te mokken over
destijds geleden onrecht- Dr.
Buskes moest nu werkelijk
maar eens op houden met het
likken en koesteren van dit
litteken, dat hij opgelopen
heeft. Hij zal wel gelijk
hebben, jawel*, maar hij moest
het geen eens meer willen héb
ben".
Boekenhoek
Eenjarige zomerbloemen, zaai ze zelf.
door G. Kromdijk. Uitgave N.V. Zomer
Keuning, Wageningen. f93 blz. 5 50).
De Vlaming De hut van Oom Tom. door
dr. P. C. Paardekooper. Uitgave VU-Leu-
ven, Voorzorgstraat 92. Kessel-Lo, Bel
gië.
Holland. 40 bildtafeln und eine Land-
karte, Bildfolge und Text Günther Elbin.
Hans Schwarz-Verlag/Meulenhoff N.V..
Amsterdam. (2.75) Duits voor de middel
bare handelsavondscholen met driejarige
cursus, door W L. Pouw Deel III. Uit
gave H. Stam N.VHaarlem. (71 blz.,
3.50).
Poes en haar verzoreine. door dr. ir.
J. Doeksen. Uitgave NV Zomer 8e keu
ning. Wageningen. (91 blz f 5.50).
Wat is dat? Encyclopedie voor jonge
mensen, samengesteld onder redactie van
mevrouw D A. Cramer-Schaap. Deeltjes
3 en 4. Uitgaven Hollandia NV. Baarn
f 2.90 per deeltje)
De bijbelse geschiedenissen, in vertel
ling door W. G van de Hulst, in tekening
door J. H. Isings Vijftiende druk. Uitga
ve Sprayt. Van Mantgem De Does
N.V., Leiden. (479 blz. 32.50).
Over sterren gesproken, door Udo Bec
ker. Vertaling en bewerking C. A A
Jongeling. Uitgave De Spaarnestad.
Haarlem <84 blz.. 6 90).
Bitterballen, door Jan Koopman e.a.
Illustraties Jürg Furrer. Uitgave Andries
Blitz, Laren 2.90).
God is anders, door ds J. J. Buskes
Uitgave NV Zomer s Keuning, Wagenin
gen (109 blz 4.90).
huis? Of de knoop doorhakken en een
hervormd-gereformeerde gemeente
stichten, tot geen groter verband be
horend?
Gemeenschappelijke diensten blijven
een soort kerkelijke Spielerei en geven
in de huidige situatie geen ander uit
zicht dan verwarring. Het zou anders
worden, als de Ned. Herv. Kerk en de
Geref. Kerken het samen eens werden
over belijdenis, kerkorde en liturgie.
Wat de laatste twee punten betreft,
zouden ze het kunnen worden. Maar
het eens worden vandaag nog net zo
ver verwijderd als het was in de da
gen van de Afscheiding en de Dolean
tie. O nee, niet naar de schijn en
voor het gevoel. Maar wezenlijk wel,
aldus ds. Vellenga.
Geld beslist niet
over verder leren
AMSTERDAM Blijven zitten,
schoolervaring van de ouders en hun
sociale herkomst hebben meer Invloed
op de schoolasplratles van de kinderen,
dan de financiële situatie van het gezin.
De doorslag geven echter de beroeps
aspiratie van de ouders en die van de
kinderen zelf.
Dit is één van de conclusies, waartoe
de heer A. A. van Wijnkoop is gekomen
in znn proefschrift „Verder leren- Een
sooiologisch onderzoek naar de diffe
rentiële deelneming van sociale milieus
aan de diverse schoolsoorten van voort
gezet onderwijs." Gistermiddag promo
veerde de heer Van Wijnkoop aan de
universiteit van Amsterdam tot doctor
in de letteren. Promotor was prof. dr.
A N. J. den Hollander
Dr. Van Wijnkoop. Amsterdammer
van geboorte, studeerde aldaar sociale
geografie. Sinds 1951 is hij aan het
Amsterdams Lyceum leraar aardrijks
kunde en geschiedenis.
In zijn proefschrift heeft hy aan
getoond. dat in Amsterdam, waar hij
zijn onderzoek verricht heeft, een aan
tal onderscheiden sociale milieus niet
evenredig deelneemt aan diverse rich
tingen van voortgezet onderwijs. Daar
bij is niet alleen de tegenstelling tussen
nogere en lagere milieus van betekenis,
maar ook die van zelfstandigen en
niet-zel£standigen.
De meeste ouders vinden zelf niet,
dat de opleidingskansen ongelijk over
de verschillende sociale milieus verdeeld
zijn. De grootste skepsis bestaat hier
over bij ouders uit het hogere milieu en
uit het arbeidersmilieu. Een meerder
heid der ouders is tegen verlenging van
de leerplicht.
Reumatische pijnen TOG AL HELPT
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
Studenten nit Larens sanatorium
maakten plaats voor bejaarden
(Van een onzer verslaggeefsters)
LAREN Voorjaar 1965. Nieuw leven in het voormalig
studentensanatorium. Een moderne wandschildering, ge
maakt door de vroegere patiënten, het röntgenapparaat, dat
nu niet meer wordt ,gebruikt en een paar zwarte plekken op
de buitenmuur zijn de enige herinneringen aan de vorige
bestemming. De zwarte plekken duiden aan waar de naam
Nederlands Studenten Sanatorium heeft gestaan. Het is alle
maal verleden tijd. Het langgerekte gebouw, midden in de
mooie parken, gaat onder de naam De Stichtse Hof een nieuwe
toekomst tegemoet. Het is nu een verpleegtehuis voor geeste
lijk gestoorde bejaarden. Het vraagsuk van de zogenaamde
demente bejaarden is bekend en hoewel men wel de urgentie
zag om een oplossing te vinden, is er tot nu toe nog te weinig
aan gedaan.
Men weet eigenlijk niet goed raad j zit blijkt wel, uit het feit. dat de
met deze mensen, wier geestelijke
vermogens afnemen en die in een
rusthuis niet meer kunnen blijven of
vaak zelfs verwaarloosd worden. In
Friesland heeft men wel zes jaar
geleden een dergelijk verpleegtehuis
gebouwd: Nieuw Toutenburg in Noord
Bergum en eveneens in de gemeenten
Rotterdam en Amsterdam. Maar el
ders in het land is het praktisch nog
allemaal nieuw. Dit tekort heeft een
aantal mensen, waaronder de heer F.
Keizer bewogen een bestuur te vor-
die een stichting oprichtte, aan
vankelijk voor verpleegtehuizen in de
provincie Utrecht. De stichting is
echter inmiddels al uitgegroeid tot De
Stichting van Verpleegtehuizen
Nederland.
Eerste patiënt
De bedoeling van de stichting is
een aantal verpleegtehuizen te kopen
of te laten bouwen in meerdere
provincies; zoals Z.-Holl., Groningen,
enz. Het studentensanatorium kwam
te koop en de gelukkigste van de vele
gegadigden is de stichting geweest.
Op 1 januari van dit jaar werd het
haar eigendom. Dat er vaart achter
eerste patiënt er al op 3 februari was,
Natuurlijk was alles toen nog niet
klaar en ook nu nog niet, want een
sanatorium is wel iets anders dan een
verpleegtehuis voor bejaarden. De
patiënten van De Stichtse Hof komen
alleen uit de provincie Utrecht en
slechts op advies van de sociaal
psychiatrische diensten van de provin
cie Utrecht, dus nooit rechtstreeks
zoals het administratieve, huishoude
lijk en technisch personeel. Dat er
slechts een verpleegster en twee ver
pleeghulpen aanbleven komt voorna
melijk doordat de aard van het werk
zo anders is geworden door de nieuwe
bestemming. Het oude landhuis, het
oudste gedeelte van het sanatorium
waar later een groot stuk aan vast is
gebouwd, is het zusterhuis. Het is een
ejgen home geworden. In de conversa
tiezaal, die er uit ziet als een grote
gezellige ouderwetse huiskamer met
rotan stoelen, staan een vleugel en
een televisietoestel.
De bedoeling is, dat De Stichtse
Hof uitgroeit tot een capaciteit van
110 patiënten. Voorlopig is er een
afdeling gereedgemaakt, waar 24
vrouwelijke patiënten zijn opgeno
men. In april komen er ook heren. De
opname hangt af van de vorderingen
van de verbouwing en het aantal
verpleegsters en verplegers. De gun
stige ligging in het Gooi en de
nabijheid van Amsterdam maken, dat
men over het aantrekken van perso
neel nogal gunstig is gestemd. Er
blijft echter nog altijd vraag naar
verpleegsters, verplegers en verpleeg
hulpen. Veel hangt bij dit soort
verpleging af van de instelling van
het personeel. Begrip, geduld en
vriendelijkheid zijn eerste vereisten,
evenals een grote dosis humor.
Indien zij niet aan boord blijven, kunt gij niet gered icorden.
Toen kapten de soldaten de tQUwen van de sloep en lieten
haar in zee vallen" (Handelingen 2732).
Het scheepsvolk is er niet gerust op. Het leeft in angst en
vrees. Wanneer zal de storm zijn uitgewoed? De bemanning
zal zich suf hebben gepiekerd over een oplossing. Hoe zullen
ze aan de dreigende gevaren kunnen ontkomen?
En dan de veertiende nacht begint het voor hen te dagen. Er
komt land in zicht. Daar moeten ze heen, want land betekent
veiligheid, betekent redding. Het heetdat de mens in de nooi
vindingrijk wordt. Ze verzinnen een smoes om van boord te
komen. Daarin zit een tikkeltje stiekemigheid. Een tikkeltje
verraad tegenover de anderen, die aan boord zijn. Een tikkeltje
zich onttrekken aan verantwoordelijkheid.
Maar nog voordat zij hun plan kunnen uitvoeren, grijpt Paulus
in. Hij laat een ernstige waarschuwing horen: Indien zij niet
aan boord blijven, kunt gij niet gered worden. En de hoofdman
en de soldaten knopen dat goed in hun oren. Zij nemen hun
maatregelen.
God heeft Paulus gezegd, dat het leven van geen hunner ver-
loren zal gaan, en op dat woord hebben ze te vertrouwen. Zo w
het ook vandaag nog. De Here zegt precies wat de mens heeft
te doen om behouden te worden. En daarvan kan de mens niet
afwijken. Op genade of ongenade dient hij zich over te geven
aan Zijn bevel. En er is maar een manier voor de mens om te
voorkomen, dat hij er zich toe zal laten verleiden, door welke
inblazingen ook, zijn eigen weg te gaan: de touwen van de
sloep eigenhandig kappen.
Wij lezen vanavond Mattheüs 22 vers 1 tot 14.
Wij lezen zondagavond Mattheüs 22 vers 15 tot 33.
„Theologisch niet gefundeerd"
Prof. Donner over parlement:
„We hebben geen
150 politici..
pische welvaartscrisis...". Dat
is de mening van prof. mr. A. M.
Donner, die onlangs is afgetreden
als president van het hof van justi
tie van de Europese gemeenschap
pen. Prof. Donner sprak gister
avond in Amsterdam over „Het
Nederlandse parlementaire stelsel
in discussie."
Niet alleen de kabinetscrisis onder
wierp prof. Donner aan een beschou
wing, ook de daarmee verband hou
dende vraag hoe de volksvertegen
woordiging moet worden samengesteld
roerde hij aan. Terugkeer tot het dis
trictenstelsel voor het hele politieke
bestel noemde hij een sprong in het
duister. Dit systeem dwingt in ons land
met zijn meerpartijenstelsel de par
tijen, die weten dat zij niet de absolute
meerderheid zullen behalen, met el
kaar te overleggen en landelijk zouden
dan afspraken moeten worden ge
maakt. Dit vond prof. Donner een be
langrijk bezwaar. Deze combinaties
kunnen dikwijls een semi-permanent
karakter krijgen waardoor een zekere
verstarring in het politieke leven komt.
ORGANISCH
Prof. Donner behandelde voorts uitvoe
rig de organische vertegenwoordiging. BU
zo'n vertegenwoordiging zullen telkens
groepen wier belangen bij een onderwerp
Ds. H. J. Witkop te
Norg overleden
NORG Op 82-jarige leeftijd
overleden dc hervormde emeritus
predikant ds. H. J. Witkop.
De eerste gemeente van de over
ledene was Rockanje, waar hij in 1911
werd bevestigd. In 1927 ging hij naar
Norg en in 1939 naar Beets en in 1943
naar Britsum. In 1949 ging ds. Witkop
met emeritaat.
Zenn begrafenis zal maandag plaats
vinden op de becraafplaats van Norg.
Beroepingswerk
niet in het reding zijn zwijgend en lijde
lijk aanwezig zün.
Hij deed hierbij de volgende suggestie:
vorm de huidige Tweede Kamer om tot
een Eerste Kamer met het recht van
amendement en gekozen door directe ver
kiezingen. Deze nieuwe Tweede Kamer
zou dan de detaillistische arbeid, die men
van een organische Kamer verwacht,
kunnen verrichten voordat de politieke
kamer zich uitspreekt. Deze nieuwe
Tweede Kamer zou dan 100 leden moeten
hebben. „150 echte politici hebben wij
niet in ons land", merkte prof. Donner
op. De Eerste Kamer zou dan tot Tweede
Kamer moeten worden gemaak:, met een
uitbreiding van het ledental tot 150.
Daarvan zouden er 75 gekozen moeten
worden door de elf Provinciale Staten
zoals thans ook geschiedt en van de
andere 75 zouden 50 moeten worden be
noemd op ongeveer dezelfde manier als
geschiedt voor de niet door de Kroon
aangewezen leden van de S E R. De over
blijvende 25 zouden dan bestemd zijn
t (jg weten-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wildervank (toez.): A. F.
Scholten te Slecn; te Mijdrecht: C. v.
Herwaarden te Arkel (Z.-H.).
Aangenomen het beroep v. d. prov.
kerkverg. tot direct, herv. sticht, voor
diacon maatsch. wérk in Z.-Holland:
G. J. Geels. pred.
den verkocht en men hoopt op deze
GEREF. GEMEENTEN I wijze 60.000 bijeen te brengen. De
Bedankt voor Rotterdam-Zuidwijk: loting, die hieraan is verbonden zal
Studieconferentie
over onderwijs
aan invaliden
AMERSFOORT De Nederlandse
Vereniging ter Bevordering van de Reva
lidatie organiseert van 29 maart tot 3
april enkele studiedagen over opleiding
van onderwijzers van het lichamelijk ge
handicapte kind. Men komt bijeen in het
Evert Kupersshuis. De conferentie wordt
genoemd: European Seminar on Special
Education en staat onder auspiciën var
de World Committee on Special Educa
tion van de International Society tor
Rehabilitation of the Disabled.
Op de studieconferentie, waarvan de
voertaal Engels is, zal onder andere
worden gesproken over de medische
kennis, die de onderwijzer nodig heeft,
over de psychologie, het sociale aspect,
de pedagogiek en didactiek van het
lichamelijk gehandicapte kind.
President van de conferentie is: drs. A.
W. Vos, directie-voorzitter van de Am
man Stichting te Rotterdam. Minister Th.
H. Bot van O. K. en W. zal de
conferentie maandagmorgen om tier
openen, ingeleid door ae heer M.
Veen, voorzitter van de NCRV en rege
ringscommissaris voor radio en televisie.
Studiedag CJVF
op 13 mei
UTRECHT De Christen Jonge
Vrouwen Federatie zal op 13 mei een
studiedag houden in de Fliednerzaal.
Thema zal zijn: de overdracht van de
christelijke boodschap in de gesecula
riseerde wereld. Die dag zullen spre
ken: prof. dr. H. Berkhof en mevrouw
dr. E. Flesseman-van Leer.
Het gekozen thema is het slot van
n aantal artikelen in het Federa
tie Contact over spraakverwarring.
Op het ogenblik is er een finan
ciële actie gaande, waarvoor de le-
van de huisarts. Men hoopt op den
duur een deel van deze patiënten
geheel of gedeeltelijk genezen te
kunnen ontslaan.
In Laren probeert men deze mensen
een tehuis te verschaffen, waarvan nu
al bekend is, dat ze het waarderen. Er
zijn gezellige lichte kamertjes met
een of twee bedden voor de lopende
patiënten. De ziekenhuisbedden zijn
vervangen door divanbedden met een
gekleurde sprei en ieder mag zijn
kamer Inrichten zoals hij dat wenst.
Een dame heeft haar zelfgemaakte
schilderijen meegenomen, een boe
kenkastje staat vol gekleurde banden
staat een vaas bloemen op de
tafel. De liggende patiënten verblij
ven op zaaltjes van vier.
Gekleurde scherven
Ook al is alles nog niet voor elkaar,
toch wordt er al bezigheidstherapie
gegeven. Er wordt getekend, met
gekleurde glasscherven gewerkt en
geboetseerd. In het lokaal staat een
weeftoestel. Ergens anders wordt
weer gehandwerkt. Er zijn verschil
lende dagverblijven. In de filmzaal
wordt ook kerk gehouden. De plannen
zijn al klaar voor een winkeltje in
het gebouw, waar sigaretten, eau de
cologne, etc. verkocht kunnen worden.
„Het belangrijkste is, dat de men
sen in beweging blijven", zegt de
geneesheer-directeur, dokter G. Hoek
stra. die aan het begin van deze
maand is gekomen. Dokter Hoekstra
is voor de overdracht directeur ge
weest van de gezondheidszorg op
Nieuw Guinea en daarvoor heeft hij
zijn sporen verdiend als zendingsarts
op Java en Celebes. Een ander lid
van de staf is zuster T. van Wijngaar
den, de oud-directrice van het Stads
en Academisch Ziekenhuis in Utrecht.
Zij treedt tijdelijk op als directrice.
Eigen home
Broederschap van
predikanten in
krijgsmacht
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De staflegerpredi-
kant luitenant kolonel A. W. T. Nljen-
huis heeft aan alle dienstdoende krijgs
machtpredikanten van zee-, land- en
luchtmacht een brief gezonden waar
in hij de gedachte oppert een broe
derschap van predikanten, werkzaam
in de Nederlandse strijdkrachten, op
te richten, zulks naar analogie van
de broederschap der notarissen in
Nederland.
Gedacht wordt, dat deze broeder
schap enerzijds een klankbord zou
zijn van alle collega's inzake de vra
gen die zich voordoen rondom het
krijgsmachtpastoraat in de ruimste
zin des woords, anderzijds aan het
korps als zodanig een „mond" zou
verschaffen. De praktijk heeft name
lijk geleerd, aldus ds. Nijenhuis, dat
actuele problemen reacties hebben
gewekt van verschillende combinaties
van krijgsmachtpredikanten van di
verse organisatorische eenheden als
ook strikt individuele reacties. Het
lijkt zeer dienstig dat het gehele korps
van de interservice een gesprekcen-
trum heeft, waarin allen kunnen deel
nemen en waarin de hoofden van
dienst als gewoon lid der broeder
schap participeren.
Reeds is ds. Nijenhuis gebleken dat
zijn gedachte weerklank vindt in het
korps krijgsmachtpredikanten. Wan
neer blijkt dat een groot aantal pre
dikanten zich in principe opgeeft voor
de broederschap, zal er uit een ver
gadering een commissie worden geko
zen die belast zal worden met het op
stellen van een concept statuten c.q,
reglement.
(Van onze kerkredactie)
JOHANNESBURG/GLASGOW
De Nederduitse Gereformeerde
jKerk heeft het apartheidsrapport
van de Britse Raad van Kerken,
zoals te verwachten was, beslist
afgewezen. De Engelse kerken
geven een vriendschapshand en
omklemmen tegelijk in de andere
hand een dolk, aldus de Dutch
Reformed Church Newsletter.
Gelijk bekend bedoelen de Britse
kerken met hun rapport, dat vorige
maand is verschenen, het gesprek met
de Zuidafrikaanse kerken weer op
gang te brengen. Tegelijk stelt het
echter aan de Britse regering verrre-
gaande politieke sancties jegens Zuid-
Afrika voor.
De Zuidafrikaanse kerk meent, dat
het een het ander uitsluit. De Engelse
kerken moeten kiezen: of het broe
derlijk gesprek met de Zuidafrikaanse
medechristenen,- of steunen op politie
ke actie.
Het belangrijkste hezwaar van de
Nederduitse Gereformeerde Kerk is,
dat het Britse rapport de apartheids
politiek ,,gqcJsjasterljjk"Vj noemt, zon
der dit theologisch te funderen. De
Gereformeerde Oecumenische Synode
sprak daarentegen in 1963 uit, dat
Gods Woord noch apartheid, noch
integratie leert als algemeen beginsel.
In de Zuidafrikaanse reactie wordt
er verder op gewezen, dat de Britse
kerken zich niet zozeer bezig houden
met wat zijzelf moeten doen, als wel
met dat, wat de Britse regering moet
doen. Ten slotte wordt de emotionele
toon van de Zuidafrikanen naar het
oordeel van deze kerk gerechtvaar
digd door de taal. die de Britse
kerken in hun rapport bezigen.
Zuid-Afrika heeft te worstelen, zijn
er echter tot nog toe niet mee
opgelost.
Hij wees er op. dat de helft van de
leden van de Nederduitse Gerefor
meerde Kerk niet-blank is. Vanwege
de taal en om sociale en culturele
verschillen zijn de plaatselijke ge-
blanke gemeenten. Er worden
trouwens veel gemeenschappelijke
diensten gehouden.
Met drie andere vertegenwoordi
gers van de Zuidafrikaanse kerken
bezoekt prof. Van der Merwe Schot,
land op uitnodiging van de Kerk van
Schotland tot versterking van de
banden tussen de kerken in beide
landen.
Informele gesprekken
tussen Wereldraad
en r.k. kerk
kundigen over sociale vragen en
zendingsarbeid. Beiden zijn voorbereid
in samenwerking met het Vaticaans sec
retariaat voor de eenheid der christenen.
Van 28 tot 31 maart zullen 25 deskun
digen van beide zijden zich wederzijds
op de hoogte stellen van de jongste
overleggingen binnen de Wereldraad eo
in de Rooms-Katholieke Kerk over de
verantwoording van de Kerk voor de
samenleving.
Op de tweede consultatie, die in de
buurt van Lausanne van 5 tof 10 anrl] zal
worden gehouden, verwacht men 16
deelnemers. Hier zal van gedachten
worden gewisseld over theoretische en
iraktische problemen, waarmee men in
e zending geconfronteerd wordt.
Begrip
Op een persconferentie in Glasgow
heeft een van de leidende figuren van
de Nederduitse Gereformeerde Kerk,
prof. W. J. van der Merwe van de
Theologische Hogeschool te Stellen-
bosch, begrip gevraagd voor de situa
tie, waarin zijn kerk verkeert.
Zijns inziens bevat de apartheidspo
litiek duidelijke gevaren, maar is ze
niet zonder meer antichristelijk
De problemen, waarmee
Vaticaanse commissie
vergaderde over
geboortenbeperking
VATICAANSTAD Een zeer geheime
pauselijke studiecommissie over u-*
vraagstuk van de geboortebeperking
de heeft een driedaagse conferentie
beëindigd. Hieraan nam een groot aantal
deskundigen deel uit twaalf landen. Zij
hebben geheimhouding moeten beloven
Paus Paulus acht het onderwerp der
mate urgent, dat hij er tegen Pasen een
diepgaand gesprek over wil voeren, aldus
Vaticaanse zegslieden. Nu zal echter no"
niets bekend worden gemaakt.
...heb ik ze
wel bij me?...
aanB®sloten organisatie, bij
(secr. generale diaconale raad te Utrecht), j °ra8en- Kaarten wor-
W. Suyker te Krabbendijke.
'begin april worden gehouden.
Hij heet Ronald en is twee jaar. Hij is nog
niet zindelijk en scharrelt met een plastic broek
aan door het huis. Verder doet hij stellig wat
alle peuters van die leeftijd doen, hij verscheurt
zijn prenteboeken, draait als hij de kans krijgt
aan de knoppen van de radio, probeert zijn vin
gertje in het stopcontact te wurmen en borrelt
over van energie.
Ronald is een mooie naam, twee jaar een las-
ige maar hartveroverende leeftijd. Toch zou ik
dat knulletje met zijn mooie naam eens dol
graag een flink pak rammel geven. Helaas zal
ik die kans wel nooit krijgen, want Ronald woont
in Johannesburg en een reisje naar Zuid-Afrika
is en blijft een kostbare geschiedenis Ronald zal
het dus zonder mijn pak slaag moeten doen en
blijft daar rondscharrelen in zijn plastic broek
en rustig zijn sigaretje roken. Ja zeker.
U hebt het in de krant kunnen lezen. Op een
dag kregen de ouders van dit kind bezoek van
een pittige grapjas, die hem rook in het gezicht
blies Een olijk grapje. Maar Roland ook niet
van gisteren pakte de sigaret af en blies
•ook terug naar die leuke oom. Oog om oog. tand
cm land Sinds die dag maakt Roland, zodra er
in zijn omgeving gerookt wordt, net zolang ka
baal tot hij zelf ook zijn rokertje heeft. Het
kran'.ebericht meldde verder: Wij kunnen er niets
in doen, zeggen de ouders.
Twee jaar: conducteurspet, hamertje-tik, een
en
blokkendoos en een sigaret. De ouders kunnen
er echt niets aan doen.
Vijf jaar: kleurpotloden, een indianenpak, een
bei en dan ineens een vrolijke tante die hem
voor de grap een flinke slok stierry geeft.
Ronald ontdekt dan dat sherry eigenlijk veel
lekkerder is dan limonade en maakt weer ka
baal. Geef hem eens ongelijk. Wij kunnen er
echt niets aan doen, zullen die ouders dan wel
weer zeggen en geven hun kind zijn borrel Dat
moet je toch wel, als je er niets aan kunt doen?
Hoe oud zal Ronald zijn als er een malloot
uau een oom hem voor de mop een smakelijker
sigaretje aanbiedt dan die flauwe nicotine-stan-
gen waaraan hij zo verslingerd was vanaf zijn
tweede jaar? Zo'n sigaretje a la Simon V. Echt,
wij kunnen er niets aan doen. Wat in en in zielig
toch voor die arme ouders. Eerst nicotine, toen
drank en tenslotte er werd hun niets gespaard
nog verdovende middelen ook. Dat is wat. en
echt je doet er niets aan.
En wat doet Ronald als hij vijftien is? Voetr
ballen, zwemmen? Hij kijkt wel uit. Meisjes?,
Nee daar vindt hij ook al niets meer aan, hij
gaat fijn een gaatje in zijn schedel boren. Dat
is leuk, word je mieters high van. Niet dat be
nauwde. niet dat burgerlijke, doe maar rot en
doe maar raak, dat is pas leven. Zijn ouders
hebben gelukkig altijd begrepen dat Ronald de
ruimte moest hebben als hij kabaal maakte.
Daatom zal Ronald ook nooit dubieuze boekjes
behoeven te schrijven om zikzh innerlijk los te ma
ken van zijn strenge geborneerde en godvre
zende ouders.
Zijn ouders zijn ouders? Wal zijn dat voor
mensen? Het enige wat we van ze weten is dat
ze er niets aan kunnen doen. Echt niet
Wij hier in Holland, wij vaders en moeders van
Jan de Wit, nou wij weten het w*l. niet waar
Onz handen jeuken om die kleine kabaat-Ronald
een-, ferm over de knie te leggen Of niet soms?
Maai verbeeld ik het me nu, of is de verzuch-
('«9 „je doet er niets aan" over landen en zeeën
toch ook hierheen gewaaid? Verbeeld ik me dat?
Ronald een teken aan de wand. God beware
hem en ons.
Mink van Rijsdijk.