T Uw probleem is het onze Interkerkelijk Seminarie start in oktober Niet alleen letten op de basisformules H. Algra komt op voor de leken Groots project Frans protestantisme Veel bijbelscholen werken mee FSV: nu nog protest tegen NS-lonen Koningin Louise van Zweden begraven Een woord voor vandaag Christen-zijn verenigt nog steeds niet MAANDAG 15 MAAKT 1961 Waarheid en Eenheid over Wereldraad van Kerken (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT Als het gaat om aansluiting by de Wereldraad van Kerken, houden de gerefor meerden zich veel te veel bezig met het passen en meten van ba- sisformulus. Er zou meer gekeken moeten worden naar de praktyk van de Wereldraad, Dit is een van de conclusies, waartoe de pers vereniging Waarheid en Eenheid zaterdag op haar jaarvergadering kwam in de discussie op het be toog, dat het Eerste-Kamerlid de heer H. Algra had gehouden. De heer Algra sprak voor deze ver eniging van „bezwaarden" in de Ge reformeerde Kerken over het onder werp „Clerus en leek". Hy gaf als po liticus zijn mening over de Wereld raad. Hy gaf enkele voorbeelden var het falen van de Wereldraad en var onvoorzichtige uitspraken, zoals de af keuring van de Wereldraad toen Ken nedy bekendmaakte in te zullen grij pen in de Cuba-kwestie. De Wereld raad doet in bepaalde politieke kwes ties onvoorzichtige uitspraken, bij voorbeeld de uitspraak enkele dagen geleden, dat communistisch China toe gelaten zou moeten worden in de V.N. en indertyd over de kwestie-Angola. Willekeurig Met nadruk noemde de spreker dit een willekeurige selectering. Ze spre ken bij voorbeeld niet over wat in com munistische landen gebeurt Als de Wereldraad uitspraken doet, dan doet hy dat, zoals hij zegt, namens de kerk. „Also sprach die Kirche". Het is ech ter een bepaalde clericale groep. De heer Algra kwam op in zijn ac tueel betoog vol levenswijze humor voor de vrijheid van de leken en hy verzette zich tegen de groeiende ver- clericaliseririg. Onder dit laatste ver stond hij óók verkerkelij king. Hy be riep zich op 1 Petrus 5 vers 3. „Kracht en stuwend leven moeten worden gevonden in de gemeente met al haar leden en niet in kerkelijke ver gaderingen, die clericaler zijn dan de paus", aldus'de spreker. De laatste ja ren is de heer Algra buiten zijn schuld een leek geworden in de kerk. Vroeger was dat anders, toen was je mondig lid van de gemeente. ,,Ik stond in het ambt der gelovige. Ik had te zijn pro feet, priester en koning." Wat is een leek? Tegenwoordig kom je die term vaker tegen, dan worden radiolezingen gehouden door leken. In de Wereldraad van Kerken zit ook een leek in het presidium. De Wereldraad van Kerken heeft zich in een aparte studie beziggehouden wat nu onder een leek moet worden verstaan. Men is er niet uit gekomen. Het is iemand in de kerk, aldus de heer Algra. die geen theologie heeft gestudeerd. Wat de zending betreft komt het erop neer, dat de leek als hij mee wil doen aan de verbreiding van het evan gelie: een arm amateur is. Vakman wordt hij toch nooit. Humoristisch voegde hij hieraan toe: De clerus onderscheidt zich door amb'sgewaad vaak een heel kleu rig. Het best komt het uit, wanneer hij Beroeping,swerk NED. HERV. KERK GEREF. KERKEN' Beroepen te Krommenie: J. Rowaan te Westmass. Beroepen te Winterswijk (evang. pred.): H. Sweepe te Scheveningen. Aangenomen naar Oosterbeek (vac. J. W. Slingenberg): G. v. Halsema te Ber- kel-Rodenrijs, die bedankte voor Leiden (vac. wijlen dr. H. J. Westerink); naar Amstedveen-N-Buitenveldert 3de stud, pred. a.d. VU): A. Schippers te Hallum. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zierikzee: H. W. Eerland te Amersfoort. boek in de linkerhand tegen het hart Spreken der kerk Over het spreken van de kerk meende de heer Algra, dat het vaak heel ging, want „In alle spreken van de kerk schuilt ambtelijk gezag ".zo luidt het en verder staat dan: „Het heeft de Hei lige Geest en ons goedgedacht". Hij moreerde hier het kernwapen rapport de Hervormde Kerk en andere geschrif ten. zoals het synodale geschrift ovc politieke verantwoordelijkheid var kerk. Wat betreft het spreken van de ker ken achter het IJzeren Gordijn, stelde hij, dat deze alleen over eigen zaken spreken, maar zich niet tegenover het regiem stel len. Besloten werd op de vergadering, dat van het orgaan „Waarheid en Eenheid De Roeper", deze laatste naam komt te vervallen. Het blad heet voortaan alleen maar: „Waarheid en Eenheid". (Van onze kerkredactie) PARIJS Een grote gebeurtenis wacht het Franse protestan tisme in oktober van dit jaar. Naar alle waarschynlykheid zal dan namelyk in de Franse hoofdstad een nieuw theologisch seminarie worden geopend, dat de steun zal hebben van byna alle orthodoxe „evangelische" kerken in Frankryk zelf en in Franssprekend België en Zwitserland. Ook vele zendingsorganisaties in deze landen (veelal van Amerikaanse origine) en een aantal orthodoxe predikanten van de grote Eglise Réformée (te vergelijken met de Nederlandse Hervorm de Kerk) zullen aan dit project meewerken. Er is in het Franse taalgebied een groot tekort aan wetenschappelijk gevormde orthodoxe „evangelische" theologen. Men beseft, dat vooral predikanten in de grote steden, lei ders in de evangelisatie, theologen, die in het onderwijs betrokken zijn, maar ook de andere predikanten eigenlijk niet kunnen volstaan met een opleiding aan een Bijbelsohool. Hoe goed die op zichzelf ook mag zijn. een wetenschappelijke opleiding blijft onontbeerlijk. Dr. John C. Winston, de directeur van het Brusselse Bijbelinstituut van de Belgische Evangelische Zending, schreef onlangs kort, maar krachtig: Als wij niet gauw iets doen, worden spoedig vele groepen en gemeenten voor de keus gesteld: verschrompelen of gedreven worden in de armen van de vrijzinnigheid. In oktober 1962 besloten vertegen woordigers van elf „églises de profes- Joelende spoorlui door Utrech t UTRECHT Enige honderden vredenheid" en met de lonen personeelsleden van de Neder- het Station had landse Spoorwegen hebben zater dag op een door de niet erkende federatieve spoorwegvakvereni ging georganiseerde vergadering fel geprotesteerd tegen de NS- lonen. Er werd herhaaldelijk gesproken over de mogelijkheid van een staking. Een besluit daartoe werd niet geno men. Men beperkte zich vooralsnog tot het sturen van protestresoluties de regering, Kamerleden, N.S. directie en Stichting van de Arbeid. Na afloop van de vergadering volgde een geïmproviseerde mars door de Utrechtse binnenstad 1 het station. De voorzitter van federatieve spoorwegvakvereniging, de heer J. Cijsbertse, had bij de aanvang van de vergadering gezegd dat de lokale autoriteiten geen toestemming hadden gegeven voor een dergelijke protestmars. De voorzitter voegde er echter toe, dat het bestuur geen bezwaar zou hebben tegen een spontane i na afloop... een mededeling die met gejuich en donderend applaus werd ontvangen. BLAZEND De spandoeken werden later tig meegevoerd in de optocht station. Er stond onder meer op te lezen: „Alleen een krent geeft 3>,fc procent", „Nederlandse Spoorwegen modernste van Europa, met lonen uit de tijd van opa", ,Het personeel komt in de knel door het slechte loonbeleid", „Veiligheid eist te- STOCKHOLM Koningin Louise van Zweden, die verleden week op 76-jarige leeftijd overleed, is zaterdag ter aarde besteld. De begrafenisdienst werd gehouden in de „Storkyrkan" nabij het konink lijk paleis, door de lutherse aarts bisschop van Zweden, Gunnar Hultgren. Bij de plechtigheid waren vier koningen, vier prin sessen en prinsen en twee presi denten aanwezig, onder wie kroon prinses Beatrix van Nederland. Afgezien van het verplichte protocol werd de begrafenis op verzoek van de overledene zo eenvoudig .mogelijk ge houden. In de kerk waren 1100 gasten aanwezig, onder wie koning Frederik van Denemarken, koning Ola v van Noorwegen, koning Constantijn van Griekenland, groothertogin Charlotte van Luxemburg, prinses Alice van Grieken land. prinses Beatrix, prins Albert van Luik en de presidenten Kekkonen van Finland en Asgeirsson van IJsland. Tienduizenden Zweden hebben zwij gend de stoet langs zien trekken. De 250 kilo zware kist werd door zeelieden op een open katafalk geplaatst, waarna onder 42 kanonschoten de vier kilometer lange weg naar het Hagapark, waar de overledene werd begraven, werden afge legd. Na een kort gebed werd de kist neergelaten in hetzelfde graf waarin ook de eerste vrouw van koning Gustaaf. Erinses Margaretha van Engeland, in 1920 egraven, en waarin ook zijn zoon prins Gustaaf Adolf, in 1947 bij een vliegtuig ongeluk omgekomen, rust. Verscheidene ministers, o.w. minister president Marijnen en mr. Lans hebben zaterdagochtend in de Waalse kerk in Den Haag een rouwdienst bijgewoond. Koningin Juliana kon de dienst, die werd geleld door ds. A. Blomstrand. predikant van de Zweedse zeemanskerk in Rotterdam, niet bijwonen wegens het overleg over de kabinetscrisis. —i vry rustig verloop. Voorzitter Gijsbertse met de fiets aan de hand ging zijn vrolijk óp spoörfluitjes blazende mannen voor. Anderen hieven voortdurend het bekende lied over de woorden en de daden aan. Joelend en zingend stroomden de ontevreden spoorlieden de perrons op, waar enige agenten een oogje in het zeil hielden. De algemeen secretaris G M. van Hattum formuleerde de eisen van de F S.V. als volgt: Een loonsverhoging die de achter stand overbrugt met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar. Een uitkering ineens van driehonderd gul den voor het gehele personeel en een extra vakantietoeslag van twee pro cent. Naar zijn ooordeel is het perso neelsverloop bij de N.S. nog nooit zo groot geweest als op het ogenblik. Hij vindt dat de tarieven met nog eens dertig procent omhoog moeten om het mogelijk te maken dat ook het N.S.- personeel in de welvaart kan delen. Ds. Kuyvenhoven overleden (Va onze kerkredactie) AMERSFOORT Op 83-jarige leeftijd is gisteren overleden ds. V. K. Kuyvenhoven, emeritus predikant van de gereformeerde kerk van Hen gelo (Ov.). Vincentinus Karei Kuyvenhoven werd 29 september 1881 te Naaldwijk geboren. Nadat hij in Amsterdam aan het Gereformeerd Gymnasium en de Vrije Universiteit gestudeerd had, %vcrd hij in 1906 kandidaat in de theologie. Zijn eerste gemeente was Ambt-Vollenhoven (thans Sint Jans klooster), waar toen nog onderscheid was tussen A en B. Op 23 september 1906 werd hij door ds. K. K. Troost van Naaldwijk bevestigd tot predi kant van „B". Na nog gearbeid te hebben te Oos- terbierum, Zwammerdam en Rijsoord, deed hij zijn intrede te Hengelo in 1922. Hier heeft ds. Kuyvenhoven bijna 25 jaar gestaan tot aan zijn emeritaat, dat hem op 1 oktober 1946 verleend werd. Nadien was hij nog enige tijd hulpprediker te Wapen veld. De begrafenis zal te Hilversum plaats hebben op de Noorderbegraaf plaats, na een rouwdienst in de rouw kamer, Spoorstraat 4, die om half elf begint. UTRECHT Op 26 maart is het een halve eeuw geleden dat prof. dr. ir. F. A. Vening Meinesz, oud-hoogleraar aan de rijksuniversiteit in Utrecht en de technische hogeschool in Delft en oud hoofddirecteur van het K.N.M.I. in De Bilt. promoveerde tot doctor in de technische wetenschappen op het proef schrift „Bijdragen tot de theorie der slingerwaarnemingen". Prof. Vening Meinesz, die wordt beschouwd als de grondlegger van de geofysica in ons land, woont in Amersfoort en is 77 jaar. In de hele wereld kreeg hij bekendheid door zijn uitvinding om op zee de zwaarte kracht te meten in een onderzeeboot. sants" op een bijeenkomst in Bienem berg, om de leiders van de verschillen de bijbelinstituten te vragen „studie te maken van de stichting van een school, die aan jonge intellctueden de gelegenheid zal bieden in de Franse taal een verdergaande theologische vorming te krijgen". MOEILIJKHEDEN Het was nameljk de laatste jaren een publiek feit. dat de Theologische faculteit te Aix-en-Provence in ern stige moeilijkheden verkeert. Deze faculteit dateert van 1939, toen de Eglises réformées évangéliques indé- pendantes zich genoodzaakt voelden voor tegenwicht te zorgen tegen de min of meer vrijzinnige faculteiten van Montpellier, Parijs en Straatsburg. Sinds jaren heeft deze ikleine ker kengroep (ongeveer 20.000 leden) moeite, om de faculteit te doen bezet ten door het wettelijk vereiste mini mumaantal van zeven bevoegde hoog leraars. Verscheidene gasthoogleraren uit het buitenland (uit ons land onder meer dr. E. D. Kraan en dr. G. E. Meuleman) stelden zich hiertoe kor tere of langere tijd beschikbaar. Een permanente oplossing was dit echter niet. Bovendien liep het aantal stu denten de laatste jaren sterk terug. De synode van de evangelisch-gere- formeerden sprak dan ook twee jaar geleden uit, dat middelen gezocht moesten worden, om een bredere basis voor de faculteit te verkrijgen, zonder dat „leerstellige en kerkelijke beginselen van geloof en vrijheid, die de grote Reformatie als erfenis heeft nagelaten", in gevaar zouden worden gewacht. CURATORIUM Het curatorium van het nieuw te stichten seminarie zal bestaan uit ongeveer veertig vertegenwoordigers van bijna alle orthodoxe „evangeli sche" Franssprekende protestanten, onder andere baptisten, „darbisten", gereformeerden, menonieten, metho disten en vrij-evangelischen. De leiding zal berusten bij dr. René Paohe van Emmaus in Zwitserland. Verder worden onder meer de vol- Barnes van de Greater Europe Mis sion, directeur van het Europees Bij belinstituut te Lamorlaye, ds. Jacques Blocher, een bekend predikant-schrij ver en de Franse tolk van dr. Billy Graham, prof. Jules- Marcel Nicole, directeur van het Bijbelinstituut te Nogent-sur-Marne en lid van de com missie van het Frans Bijbelgenoot schap tot herziening van de Franse bijbelvertaling, ds. André Thobois, voorzitter van de Franse Baptistenfe deratie, ds. Pierre Widmer, docent aan het Bijbelinstituut van de n nonieten in Liestal (Zwitserland) dr. John C. Winston. BELIJDENIS De statuten zijn nog niet geheel gereed. Met grote zorg heeft men een belijdenis opgesteld, die nauw aan sluit aan de oude belijdenisgeschriften en tegelijk ingaat op de huidige theologische probleemstellingen. Daar bij is bepaald, dat de eschatologie moet worden gedoceerd door een hoogleraar, die „premillennialist" is. (Onder hen, die gelovigen i komst van een duizendjarig rijk Openbaring 20, bestaan twee opvat tingen: „pre-millennialisme" en „post- „Post" gelooft, dat het vrederijk ei al komen langs een geleidelijke evo lutionaire weg binnen de hisotrie nu. Het beziet dus wat er nu op aarde gebeurt optimistisch als wegbereiding van het komende vrederijk. „Pre" het oude chiliasme) meent echter, dat het duizendjarig rijk plot seling door een goddelijk ingrijpen tot stand zal komen, nadat de wereld steeds slechter is geworden. Deze richting heeft dus een meer pessimis tische kijk op de menselijke activitei ten van nu. Red.) „Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb) behoort ook gij elkander de voeten te wassen: want Ik heb een voorbeeld gegevenopdat ook gij doet, gelijk Ik u gedad heb" (Johannes 13 14). Onder de maaltijd staat Jezus op, Hij legt de klederen af, om gordt Zich met een linnen doek, doet water in het bekken t»j begint de voeten van de discipelen te wassen. Voor Simd Petrus is dat maar een vreemde zaak: de Here hem de voetd wassen? Dat nooit! Eerlijk gezegd, is het voor ieder mens een vreemde zaold Jezus, de Here, Zoon van God, Majesteit, die de voeten ga<d wassen van zijn discipelen. Onbegrijpelijk. Onbegrijpelijk? Misschien! De Here legt de klederen af omgordt Zich met een linnen doek en Hij blijft de Hert! Zijn Majesteit wordt niet aangetast. Dat is Zijn grote geheim Hij kan alles afleggen, omdat Hij alles heeft. Hij blijft Wii Hij is. De voeten wassen van de ander. De knecht kunnen zijn cat de ander, en toch heer blijven. Zo behoort ook gij elkander di voeten te wassen. Zo behoort ook gij elkanders knecht te zijij Het is een woord voor alledag. Het is een woord, dat zegt ho« de mens heeft te staan tegenover zijn medemens, wie dat oolj is. Eikaars dienaar zijn. Maar slechts hij kan dat zijn, dit bereid is zijn klederen af te leggen en zich te omgorden mtt ee?i linnen doek. Slechts hij, die wat heeft te geven. Wij lezen vanavond Mattheus 16 vers 13 tot S Protestantencon ferentie in Zeist: Ds. A. Bos te Haarlem - 54 jaar oud - overleden HAARLEM Vrijdag is, 54 jaar oud, de plaatselijke vrijgemaakt ge reformeerde predikant drs. A. Bos overleden. Abraham Bos werd 1 maart 1911 geboren. Op 21 november 1937 werd hij te Hoogersmilde als predi kant bevestigd. Vandaar ging hij in 1941 naar Harlingen, waar hij zich in oktober 1944 met een deel van de ge meente vrijmaakte. Sinds 6 juni 1946 stond hy in Haarlem. De begrafenis zal morgenmiddag plaats hebben op Westerveld te Vel- sen na een rouwdienst in de Noorder- kerk aan de Velserstraat te Haarlem, gende r...men genoemd: rev. David die om 1 uur begint. (Van onze kerkredactie) ZEIST Op de tweedaagse protestantenconferentie op Woud- schoten, georganiseerd door de anti-revolutionaire en christelijk- historische jongeren, is nog eens duidelijk naar voren gekomen dat de jeugd van deze tijd een heid wil tussen de verschillende christelijke partijen (met name CHU en ARP), maar dat historisch gegroeide belemmeringen (nog) een onoverkomolijke barrière vor men waar men zich bij neerlegt. Zoals een van de referenten, dr. ir. G. A. Kluitenberg uit Eindho ven, opmerkte, juist bij dicht bij elkaar staande partijen er wel een kunstmatige scheiding te zijn. Beide sprekers waren het erover eem dat in de politiek slechts een gebod be palend is: Heb uw naaste lief als uzelf, Daarnaast kan er voor zakelijke pro blemen een objectieve aanpak bestaan, bijvoorbeeld met gebruikmaking va» de uitkomsten der wetenschap. Het onderwerp van de conferentie: r» j Partij-vorming Nederland liet niet 0p deze conferentie waren onder die een bepaalde partij voorstaat vooral in de verkiezingstijd wordt de propaganda nogal eens de „\v, keerde" nadruk gelegd op het woord christelyk. De heer Schurer was ovt- rigens van mening dat men zich lo< gaat maken van de oude negentiende- eeuwse politieke vormen, zoals die zich nu nog bij ons manifesteren. De jeugd is volgens hem realistischer, zakelijke: en zoekt meer naar het wezen van de dingen. Volgens hem was er een ten dentie naar drie grote groeperingen: liberalisme, socialisme en conservatu- me. De heer Kluitenberg daarentegen zag juist liberalisme en socialism! langzamerhand naar elkaar toegroei- veel ruimte om actuele politieke pro blemen uit te praten. Verder dan al gemene formuleringen als de nood zaak van een streven naar fusie tussen ARP en CHU kwam men niet. Dr. Kluitenberg noemde in dit verband ook nog de ontwikkeling naar een CDU welke hij niet a priori uitsloot. Overi gens kan er nog weinig concreets over gezegd worden, voordat de resultaten bekend zijn van het concilieberaad over de vrijheid of de gebondenheid van de partij aan de kerk. Christelijk De tweede referent, de heer F. Schu- r uit Heerenveen, waarschuwde er voor voorzichtig te zijn met het ge bruik van het woord christelijk en het gebruik van Christus' naam in de po litiek. Zo vaak wordt de naam van Christus vereenzelvigd met de politiek deren vertegenwoordigd waarnemen van de rooms-katholieke jongerenorga nisatie en van de staatkundig-gerefor meerde jongeren en vertegenwoordi gers van de, pacifistisch socialistisch» jongeren en de liberale jeugd. Ds. Van der Wiel preekte weer ELBURG Gisteren heeft ds. B. G. A. van der Wiel voor het eerst sinds 15 november van het vorig jaar weer een kerkdienst in zijn gemeente ge leid. De grote kerk was bijna geheel gevuld, waarbij het grote aantal Jonge mensen opvallend was. Hoewel voor alle zekerheid in de buurt een politie wagen patrouilleerde, bleef alles in het stadje rustig. Vraag: Als men naast het loon. dat en verdient, de reiskosten vergoed krijgt, wordt dit dan bij het loon berekend en moet men dan zodoende alle sociale lasten daarover betalen, zoals premie A.O.W. en ziekenfonds? Of mogen de reiskosten gewoon uitbetaald worden zonder daarover de sociale lasten te betalen? Als het laatste zo is. mogen de reiskosten door de werkge vers als bedrijfsonkosten voor de belas ting afgetrokken worden? Antwoord: Indien de reiskostenver goeding niet boven de werkelijke reis kosten uitgaat, behoort deze niet tot het loon en behoeft daarover geen inhou ding te worden berekend. Ze behoort dan wel tot de bedrijfskosten van de werkgever en deze mag ze dus als zodanig in aftrek brengen. Vraag: Iemand, die 50 pet. invalide ls. werkt in vol-continudienst zodat het hem niet mogelijk is gebruik te maken de busdiensten, die niet rijden, neer hij naar het werk gaat of daarvan terugkomt. Door zijn invalidi teit ondervindt hij dikwijls moeilijkhe den op weg naar of van zijn werk. Nu wil hij een gebruikte wagen aanschaf fen, Zou hij nu een vermindering van inkomstenbelasting kunnen krijgen? Antwoord: Uit uw brief maken wij op. dat de betrokkene inderdaad voor belastingvermindering in aanmerking komt. Voor de inkomstenbelasting kan hij twee kanten op: hij kan de kosten berekenen als verwervingskosten voor zijn inkomen omdat hij zich redelijker wijze niet op andere wijze naar zijn werk kan begeven, of als buitengewone lasten, waarbij hij zijn andere ziekte kosten en ziektefondspremies tevens in rekening kan brengen. Wat het voorde ligst is, kan men niet zo maar zeggen, dat zou het best in overleg met de belastinginspecteur uit te maken zijn aan de hand van de concrete cijfers. Hij kan daarover een onderhoud aanvragen Vraag: A heeft vóór 1940 nieuwe huizen gekocht. Na 1945 werd A door de rijksbelastingdienst er op gewezen dat de verkoopwaarde hoger was dan vóór 1940. Het gevolg was vermogens- aanwas en meer belasting betalen. He den, 1965, werd A door de belasting dienst aangezegd, zijn huizen naar de verkoopwaarde met enige duizenden te verhogen. Het gevolg: weer meer belas ting betalen. Zonder dat men het wil, wordt men rijker gemaakt Is dit wel juist? Als A zijn eigendommen met winst verkoopt, is het vanzelfsprekend dat hij meer geld in bezit krijgt dan vóór 1940, dus wordt het pas een vermogensaanwas B had vóór 1940 aan waarde evenveel aL> A, doch had zijn geld bij een bank tegen rente belegd. Ik heb nog niet vernomen, dat spaarders hun guldens tioger gewaardeerd kregen door de be- astingdienst door er idem zoveel gul dens bij te storten. Antwoord: Uw vraag zal thans de vermogensbelasting betreffen want vooi de inkomstenbelasting geldt het door u waarbij onroerende goederen naar hun /ermogen op 1 januari van dat jaar, waarbij onroerende goederen verkoopwaarde (soms een g waarde) worden aangegeven. Het i niet zo dat de fiscus u rijker maakt (dit :ou een zeldzaam verschijnsel zijn), ■naar dat u in geld rijker wordt door de jrijsstijging van de huizen. Het is dus ïo dat A hetzelfde bezit als voor de >orlog (namelijk zijn huizen, die er overigens niet nieuwer op worden maar in geld rijker geschat wordt dan in 1940 en daarom meer vermogensbe lasting moet betalen. Slechts een deel van die stijging in geldwaarde is te wij ten aan de waardevermindering van de gulden, daartegenover moet hij ook in guldens van minder waarde belastine betalen. B heeft zijn geld op de bank gezet en we nemen aan, dat hij jaarlijks ziin rente opteert. In dat geval is hij in geld geen cent rijker dan voor de oorlog. In werkelijkheid is hij veel armer gewor den terwijl de woningen van A in waarde toenamen. Het is natuurlijk voor B bijzonder spijtig dat niemand hem die waardevermindering vergoedt. Vraag: Wat was in de tweede wereld oorlog eigenlijk precies „Einsatz"? Ik heb gehoord dat de mannen dan naar Duitsland moesten om te werken. Nu is er een meningsverschil Moest men naar Duitsland of was er op één of andere manier toch iets om daar onder uit te komen. En nog iets: Razzia was toch heel iets anders dan „Einsatz". Brieven, die niet e()n voorzien van naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra» gen. die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In af- Antwoord: Met de „Einsatz" wal bedoeld dat de aangewezen mannen verplicht waren om naar Duitsland te gaan om te werk gesteld (elngesetzt) te worden in de oorlogsindustrie. Men kon hier slechts onderuit door bepaalde bewijzen te krijgen (Ausweise), dat me onmisbaar was. De Duitsers gaven deze bewijzen in sommige gevallen af. maar het was moeilijk daaraan te komen. Het woord .Einsatz" sloeg du» op de totale indienstneming van alle mannen en feitelijk ook vrouwen om Duitsland te helpen. Razzia is een Italiaans woord en betekent een massale jacht tot in de huizen toe op personen, die men vangen wil voor net een of andere doel, bijvoorbeeld voor de „Ein satz", maar ook om Joden te vangen. Men zocht toen van huis tot huis en onderduikers (want dit was voor de meesten het enige middel om zich te onttrekken) werden ingerekend en weg gevoerd. HET GEREGELDE DAGELIJKSE GEBRUIK VAN EEN NATUURLIJK MINER ALWATER, BEVORDERT BIJ UITSTEK DE SPIJSVERTERING EN VERZEKERT EEN EVENWICHTIG EN ONGESTOORD FUNCTIONEREN VAN HET ORGANISME s

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2