m „Zending stapje verder ondanks overmacht" Nog altijd schone roeping voor chr. geref. kerken Meer vrijheid bij loonbeleid Waarom rijdt deze auto zo prettig? Van Keulen terug uit Indonesië Niet elke verandering is winst Predikant heeft reclit op studieverlof Optimisme overheerst Een woord voor vandaag 2 ZATERDAG 13 MAART 1963 f™" Gewoon omdat deze automobilist zich meer fit voelt dan andere. En zijn geheim schuilt in het dashboardkastjeDaar ligt altijd een rol King. Heerlijk frisse King pepermunt, het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking. Natuurzuivere King hoort in uw wagen als uw papieren. DEN HAAG Kom je daar in een boekhandel, dan staan er tweemaal zoveel mensen als hier in Nederland. Van student tot klein jongetje zie je ze daar staan lezen, Vooral onder de leeftijd van der tig jaar heerst in Indonesië een uit gesproken leeshonger. De gemid delde burger heeft echter geen geld om zich boeken aan te schaf fen. Zoals iedere jonge staat wor stelt Indonesië met problemen als inflatie en een sterk uitbreidende bevolking. Kortom: de overgang van de antieke wereld naar de moderne tijd. Het sterk in opkomst zijnde land staat nog open voor allerlei overtuigingen, iets dat door het communisme zeer goed begrepen wordt, getuige de duizenden boeken die voor dump prijzen op de markt worden ge bracht. Tegen deze overmacht moet de zending, die voortdurend met finan- ciële problemen geconfronteerd wordt, het opnemen. Daarvoor is grote steun uit het buitenland nodig op financieel gebied, maar eigenlijk meer nog op coördinerend terrein. Men is in Indonesië zeer dankbaar voor adviezen van mensen die van jaren her in deze problematiek thuis zijn. Daarom is de heer Van Keulen APELDOORN De christelijke gereformeerden hebben in ons vaderland nog altijd een prach tige plaats en een schone roeping. Als zij hun kracht maar weten in de recht geestelijke prediking naar Schrift en belijdenis: geen prediking van een systeem van uiterst links of uiterst rechts, maar de prediking van Gods be loften voor een zondaar, die in de weg van wedergeboorte en beke ring door het geloof persoonlijk werkzaam moet worden met deze belofte. Dit schrijft ds. J. H. Velema aan het slot van zijn artikelenserie in De Wekker over de verschuivingen in de Christelijke Gereformeerde Kerken. In een zestal artikelen signaleerde hij eerlijk allerlei veranderingen, zoals deze zich in de laatste jaren in zijn kerk hebben voltrokken. Wij hebben hier al eerder uitvoerig melding van gemaakt. Ds. Velema geeft beoordeling (Van onze kerkredactie) Veel mensen schreven ds. Velema al voorbarig boze brieven. Dat hij bezig zou zijn juichend allerlei nieuwe din gen in te voeren. „We gaan de gereformeerden achterna. Die waren vijftig jaar geleden dégelijker, dan wij nu" werd er gezegd. In de twee laatste artikelen van de serie schrijft ds. Velema, dat hij de verschuivingen alleen maar signaleerde en waagt hij zich aan een persoonlijke boord eling. Hij onderscheidt daarbij verschui vingen in de vormen en in de inzich ten. De eerste worden veroorzaakt door de tijdloop. Zowel aan het meedoen als aan het tegenhouden dit soort veranderingen in de vormen kan een verkeerd streven zitten. Ach ter een heftige strijd pro of contra openbaart zich in de regel geestelijke armoede of luiheid, zo meent hij. „Er wordt helaas in ons kerke lijke leven een drukte gemaakt Theologie staat nooit stil (Van onze kerkredactie) In het Evangelisch-Luthers Weekblad houdt dr. C. H. Lindijer een pleidooi voor het recht en zelfs de plicht van de predikant tot een regelmatig terugkerend studiever lof. Remonstranten, doopsgezinden en lutheranen kennen het, maar de hervormde synode besloot vorig jaar alleen maar tot de mogelijk heid van incidenteel studieverlof voor bepaalde dominees. Het voornaamste bezwaar, dat te gen dit studieverlof wordt aange roerd, is wel, dat er te veel lege predikantsplaatsen zouden komen. Ook vraagt menig gemeentelid zich af: waarom al dat studeren? De dominee is toch al afgestudeerd? Hierop antwoordt dr. Lindijer: Theologie is een vak met tientallen facetten en een vak, dat niet stilstaat Elke dominee heeft een slecht gewe ten dat hij zo veel doet en beweert, en zo weinig echt iets wéét. Wat weet hij werkelijk van de nieuwe r.k. theolo gie, van de nieuwe op\ *ttingen over Luthers leer van de beide rijken, van de tegenwoordige exegese van Oud en Nieuw Testament? Wat heeft hij werkelijk gelezen uit de theologie van Barth er T'llich? Wat weet hij van liturgie en sa-ramentstheologie, van Sartre en Cam us, van het communis me, vae pastorale psychologie, van nieuwe methoden in catechese en vormingswerk? Welke dominee bloost niet als hij zulke vragen leest? (Bloost hij niet, des te erger!) En toch wordt de dominee prondag te pre ken op een verantwoorde manier, moet hij met kennis van zaken een gesprekskring kunnen leiden, kannen catechiseren en een gesprek op be hoorlijk peil hebben. Hij wordt toch geacht niet allereerst de manager van de gemeente te zijn, maar degene die de gemeenteleden werkelijk toerust voor hun taak in de wereld. Kan een predikant ail die kennis dan verwerven in deze zes maanden per tien jaar? Nee, maar hij kan in wat op streek komen, hij kan weer deze studieperiode als theoloog weer wat wennen aan het studeren, hij kan enkele lacunes aanvullen. Ik wil hierbij uitdrukkelijk het misverstand vermijden dat de theolo gie alles is voor de dominee. Hij moet ook een open hart hebben voor men sen en voor de wereld, hij moet een levend geloof hebben en liefde voor zijn werk en hij moet weten v Kamerlid wil een lokaal posttarief DEN HAAG Het Tweede-Kamer lid dr. W H. Vermooten (soc.) heeft in verband met de In voorbereiding zijnde nieuwe posttarieven der PTT, schriftelijk bij de minister van ver keer en waterstaat aangedrongen op het weer invoeren van lokale postta rieven. daar, zo schrijft hij. toch niet kan worden ontkend, dat lokab post stukken minder vervoerskosten en minder arbeid vragen dan interlokale. over allerlei in het licht van Chris tus' toekomst onbenullige dingen, die bewijzen hoe weinig inzicht men heeft in de werkelijk belang rijke zaken. Het progressief streven om voor aan te staan in vernieuwingen is menigmaal een uiting van verzet tegen de diepste achtergrond van het kerkelijke en geestelijke leven. Het conservatief verzet tegen elke verandering is vaak een bewijs van geestelijke armoede, die zich con centreert op vormen zonder inhoud; de traditie wordt gelijk gesteld met Gods Woord; het geijkte levenspa troon is norm geworden." Daartegenover moet worden ge steld: de kerk staat midden ii tijd; zij dient er voor te waken enerzijds met de geest van de tijd mee te gaan; anderzijds de loop van de tijd tegen te houden. In beide gevallen heeft ze haar plaats niet gezien en haar roeping verzaakt. Het feit, dat deze zaak zo nog lang niet overal wordt gezien, maar vei dering van vormen wordt uitgelegd een verandering van leer, althans als teken van vervlakking noemt ds. Velema de moeite van het christelijk-gerefor- meerd kerkelijk leven. Andere inzichten Ten aanzie? van de verschuivingen in inzichten (de veranderde predi king, de visie op verbond, doop, belijdenis en avondmaal) meent ds. Velema, dat zich in de Christelijke Gereformeerde Kerken een gunstige ontwikkeling heeft voorgedaan. De doperse tendenzen zijn gestuit en is een gezonde reformatorische reactie gevolgd, die niet zonder invloed en resultaat is gebleven. men aan de rechterzijde van de gereformeerde gezindte ergens tegen, dan oordeelt men vaak: daar doet men het niet; dus mogen wij het ook niet doen. Daartegenover stelt ds. Velema: we moe ten niet nu eens naar de Gereformeerde Gemeenten en dan weer naar de Gere formeerde Kerken kijken, maar onze eigen plaats bepalen. Kerkelijk besef Ten aanzien van de interkerkelijke verhoudingen spreekt ds. Velema de vrees uit, dat de christelijke gerefor meerden van het ene uiterste van het isolement zullen vallen in het andere uiterste van een onbegrensde samen werking. Hij schrijft: „Het is goed dat we hebben ontdekt dat we ons niet mogen afsluiten van andere kerken en gereformeerde belijders. Maar het is niet goed wanneer we onze eigen plaats uit het oog verliezen; ons kerkelijk leven als een toeval lige aangelegenheid beschouwen en niet meer overtuigd zijn van de bestaansreden en het bestaansrecht van onze kerken. Dan moet een zo breed mogelijke samenwerking worden gepropageerd; dan gaat het kerkelijke besef verdwijnen en dan wacht alles slechts op een gunstige gelegenheid om ons kerkelijke le ven op te rollen." Tenslotte schrijft ds. Velema. dat het voor de christelijke gereformeerden van grote betekenis is, wanneer zij nog meer boven het dualisme tussen natuur en genade uitkomen Dat dualisme, waarbij het heel makkelijk komt tot een tegen stelling tussen leer en leven, heeft reeds veel kwaad gedaan en verzwakt de Christelijke Gereformeerde Kerken, zo schrijft hij. De rechte levenshouding in deze tijd wordt gegeven door de rechte prediking en beleving van zonde en genade. uit Den Haag, zoals wij enige weken geleden reeds schreven, door de lec- tuuradviescommissie van de Gerefor meerde zending naar Indonesië ge zonden om de kerken op Java te adviseren bij het stichten van een grote drukkerij. De Nederlandse, Amerikaanse en Duitse protestantse kerken hebben een miljoen gulden op tafel gelegd voor dit project. De heer Van Keulen, zelf uitgever-drukker, heeft geassisteerd bij het oplossen van enkele belangrijke organisatori sche problemen. DANKBAAR Hij is zeer dankbaar uit het Verre Oosten teruggekeerd. Op Midden- Java lag de verantwoordelijkheid voor de lectuurdienst tot nu toe alleen bij de Javaanse kerken. Nu ziet het er naar uit. dat ook de andere protestantse kerken j meewerken. Een volgend optimistisch geluid dat de heer Van. Keulen kon laten horen, is dat de stichting van een volgende drukkerij in Djokjakarta in studie is genomen. Hierdoor zal een plan dat voorziet in een eigen drukkerij voor elk taalgebied weer een heel klein stapje verder komen. Ondanks deze vooruitgang moet de zending noodgedwongen grote moge lijkheden onbenut laten. Een beeld hiervan krijgt men als men weet dat de uitgeverij te Djakarta 120 titels gereed liggen om gedrukt te worden. is meer dan bij de grootste uitgeverij in Nederland De moeilijk heid is echter om de boeken technisch te verzorgen en nog groter om z verspreiden, om van de financiële problemen nog maar te zwijgen. Een ander voorbeeld is de schakeling van schoolboeken zoals die na de overname door Indonesië Nieuw-Guinea geschiedt. Kon de i ding daar maar aan meedoen; dat zou een mooi project zijn. Hiervoor heeft men echter rpanagers nodig die kans zien een heel bedrijf met een duizen den vierkante kilometers groot afzet gebied te „runnen". Deze personen moeten met een lantaarn worden gezocht OVERMACHT Het is dus vechten tegen een grote overmacht met (te) weinig middelen. Toch is de heer Van Keulen niet pessimistisch teruggekomen. Hij heeft nogmaals kunnen zien wat er door de lectuurdienst in Gods Koninkrijk Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Boksum c.a.: J. de Bruyn te Rockanje. Bedankt voor Papendrecht: J. Smit te Werkendam; voor Bloemendaal ,vaca dr. J. H. Stelma toez.): H. Snoep te Mid delburg. Benoemd te Oosterwolde cjl tot hulp- pred.: de heer G. C. Ruissen. evangelist te Blijham-Nieuweschans. GEREF. KERKEN Emeritaat: Eind sept. hoopt t bruin te Rotterdam-Heyplaat met e taat te gaan. GEREF. KERKEN (vrUgem. CHRIST. GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN wordt gepresteerd. Hij woonde een belijdeniskerkdienst bij ergens op Ja va, waar velen de volwassenendoop ontvingen. Doordat op grote schaal kinderbijbels zijn verspreid, zijn ve len tot geloof gekomen. Voor beginr enden, gevorderden er vergevorderden moet lectuur aange schaft worden. De student van van daag is de leider van morgen. De heer Van Keulen zou graag willen dat de Nederlandse kerkmensen eens konden zien wat er in Indonesië gepresteerd wordt. Ze zouden zo zendings-minded worden dat de kosten van de reis alleen hierdoor reeds ruim vergoed zouden zijn. Als de actie „Brood voor het hart' op zondag 2 mei besloten wordt met een grote collecte dan zullen er weer middelen zijn om ln de eerste behoef ten te voorzien. Ze zijn brood-nodig. Dr. Ramsey wenst ontmoeting met kardinaal Gilroy SYDNEY De primaat van de Angli caanse Kerk, dr. Michael Ramsey, aarts bisschop van Canterbury, heeft gisteren na aankomst in Australië meegedeeld, dat hij gaarne een bezoek zou brengen kardinaal Gilroy „ter bespreking alles wat hij verlangt". Dr. Ramsey brengt een bezoek van drie weken dit werelddeel. Hij zei vervolgens op een persconfe rentie, dat het een samenkomst zou zijn ter bevordering van de steeds toenemen de betrekkingen tussen de kerken. Zij is echter «-iet bedoeld voor het voeren onderhandelingen. Voorts deelde hij i nog geen plannen te koesteren voor ontmoeting met de paus. Ernstiger ziekte dan melaatsheid of cholera... ATHENE Volgens het Duitse maandblad Der Feste Grund onder- .gaan (je protestanten iijGriejcenlgnd de laatste tijd weer een golf y'ün vervolgingen. In vele plaatsen wor den pamfletten verspreid, waarin ern stig tegen de protestanten wordt ge waarschuwd. In alle orthodoxe ker ken is een boodschap voorgelezen, waarin onder meer wordt gezegd; ,JIet protestants geloof is voor het volk een ernstiger ziekte dan me laatsheid of cholera. Heb geen ge meenschap met de protestanten. Ver koop ze mets. Koop niets van hen." Der Feste Grund vraagt zich af, of het gezien deze gebeurtenissen nog langer juist is, dat de Evangelische Kerk van Duitsland de Griekse Or thodoxe Kerk steunt in haar arbeid onder de Griekse arbeiders in Duits land. Johannes Evangeliën Amerikaans geschenk voor de hoofdstad AMSTERDAM Een tot begin april durende campagne van de Zakbijbelbond Nederland is gestart. De bedoeling is, dat 25.000 Johannes Evangeliën zullen wor den verspreid op ulo's, vhmo-scholen, in de huizen van bewaring, onder de militairen enz. Deze campagne staat onder super van de Amerikaan de heer J. Copeland van de Internationale Zakbijbelbond, een interkerkelijke organisatie. De heer Copeland heeft elders in Europa reeds dergelijke acties geleld, waarmee in 1960 ln Berlijn een begin werd gemaakt. Vorig jaar werd een dergelijke campagne in Rotterdam gehouden. Als jubileumgift voor de zakbijbel bond, die vorig jaar een halve eeuw bestond, hebben Nederlandse gemeenten van verschillende kerken in Amerika geld bijeengebracht voor de verspreiding van deze 25.000 Johannes Evangeliën in Amsterdam. ZORG DAT U ALTIJD ZO WEER OPGEKNAPT BENT! Last van reumatische pijnen, spit, verkoudheid, hoofd- en zenuwpijnen of andere pijnen? Dan Togal! Helpt snel en goed. Met Toga! is uw stemming altijd zonnig. Weer of geen weer. Bij apoth./drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. ,Jk ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij be houden worden: en hij zal ingaan en uitgaan en weide uin- den" (Johannes 10: 9). De schaapskooi heeft één deur en die deur betekent voor de schapen de grens tussen gevaar en veiligheid. Als zij de deur zijn gepasseerd, is er geen wolf en geen hond meer, die hun kwaad kan doen. Op geen andere manier kunnen zij de vei lige beslotenheid van de stal krijgen. Niet via het dak, niet via een zijkant, nee. alleen door de deur, Jaar staat de herdei die zij moeten passeren en die, zo dat nodig mocht zijn, er voor zal vechten om zijn schapen veilig binnen te loodsen. Jezus zegt: Ik ben de deur! Dat wil zeggen: ,er is maar een manier om in de stal te komen. Via Hem. Maar een tyeg, die Hem als eindpunt heeft. Op geen andere wijze is het doel te bereiken. Als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden. Behouden worden, dat is het tegenovergestelde van verloren gaan. Een tussenweg is niet mogelijk. Het gaat om het een of het ander. Geen gemarchandeer, geen akkoordje. Het een kiezen voor eeuwig. Ik ben de deur, houdt het oog gericht op Mij, Ik alleen kan tt redden en bevrijden, niemand anders. De deur van de stal staat open, maar het binnengaan is alleen mogelijk door Hem, Die niet anders wil dan Zijn schapen redden van de dood. Wij lezen vanavond Mattheus 13 vers 29 tot 39 Wij lezen zondagavond Mattheus 16 vers 1 tot 12 C.N.V. gereed met voorstellen Secretaris Bakker gaf toelichting (Van onze soc.-econ- redactie) UTRECHT Het bestuur van het CNV is van mening dat op korte termgn de vrijheid van de vakbonden bij het loonbeleid aan merkelijk vergroot dient te wor den. De centrale organisaties in de Stichting van de Arbeid zou den niet langer c.a.o.'s moeten toetsen, maar alleen aan de over heid zou een ingrijpen in de loon ontwikkeling moeten worden over gelaten. Dit betekent geen terug keer tot de vooroorlogse vrijheid, omdat het halfjaarlijkse SER-rap- port, de discussie hierover in dc Stichting van de Arbeid en het overleg tussen overheid cn Stich ting voor de vakbonden maatge vend moet zijn. ibijde onderhan delingen. Zouden de vakbonden zich hieraan weinig gelegen laten liggen dan zal de Stichting echter niet direct ingrijpen. Deze loonpolitiek, die zich moet oriënteren op de opvattingen bin nen de SER en de Stichtingvan de Arbeid, wordt van de zijde van het CNV aangeduid als een ge oriënteerde loonpolitiek. Gisteren heeft reeds een uitgebreide discus sie over deze vorm van loonpolitiek plaats gehad in het bestuur van het Convent van Chr. Sociale Organisa ties. Op 26 maart zal de commissie Lonen en Prijzen van het Overleg orgaan van de drie werknemers- vakcehtralen hieraan een hele dag wijden tn de hoop volledige over eenstemming te bereiken. Daarna zal de kwestie van de toekomstige loonpolitiek nop besproken moeten worden met de werkgeversverte genwoordigers in de Stichting van de Arbeid. Toelichting Maandag komt de verbondsraad van het CNV bijeen, mede ter be spreking van de nieuwe koers voor de loonpolitiek. Gisteravond heeft de heer C. A. Bakker, secretaris van het CNV, in een vergadering van de Chr. Bestu renbond te Uithuizen een toelichting gegeven op het standpunt van het CNV-bestuur. Het CNV-bestuor meent dat de verantwoordelijkheid voor het loonbeleid bij het bedrijfsle ven behoort te liggen; dat inflatie zoveel mogelijk voorkomen moet worden en dat volstaan moet worden met een minimum aan dwingende regels 1 toetsingsvoorschriften. Stap terug De vakbonden krijgen de volle ver antwoordelijkheid voor de loonvorming ln de bedrijfstakken. De centrale organi saties doen een belangrijke stap terug en zouden bijv. niet langer als politieagent moeten optreden, maar meer als raadge vend en coördinerend orgaan. De loon- contracten krijgen daarmee een mini mumkarakter Van de lonen zal pe; onderneming naar boven toe afgeweken mogen worden. Nieuwe cao.'s zouden nog wel bij de Stichting van de Arbeid teaeponeerd moeten worden, maar de tichting zou slechts een week de tijd krijgen om aanmerkingen te maken op de inhoud. Daarna krijgt het contraö rechtskracht. Bovendien zal de Stichting zich bij baar controle beperken tot dc punten waarover in een gesprek met dc rege ring, paar aanleiding van bet SEE rapport, overeenstemming is bereikt. b principe zou dit zich moeten beperken tot zaken als het minimumloon, de we.rktijd, de vacantiespreiding, ev. de winstdeling e.c. Met de omvang van de loonstijgingen zal de Stichting zich bijv, niet bezighouden. het algemeen belang dit eist. De overheid kan bijv. een loonstop of loonpauze afkondigen, of ook een 1 contract voor een afzonderlijke bedrijfs tak weigeren algemeen verbindend te verklaren. Waarschijnlijk zal de overheid niet gemakkelijk tot een dergelijke staj besluiten en bovendien zal zij daarbi; van tevoren de Stichting van de Arbeit oftode^BER' om advies Yragen. maar htl CNV meent dat de overheid als hoedster van het algemeen 'belang hiertoe gerech tigd Als twee belangrijke zaken, die dt vakbeweging goed in het oog moet houden, bij elk systeem van loonpolitiek, noemde de heer Bakker, het voorkomen van inflatie en het zorgen voor handha ving van de werkgelegenheid. Deze beide factoren zullen steeds een grote rol spelen in de SER-rapporten ovt sociaal-economische mogelijkheden de gesprekken binnen het bestuur v Stichting van de Arbeid en va Stichting met de overheid. De vakbond» zouden ook van de inhoud van de« gesprekken op' de hoogte gesteld moeten worden. Deze informatiebronhen voor dt vakbonden zullen bepalend moeten zijn voor het beleid, dat bij de onderhande lingen met de werkgevers wordt ge voerd. Er zullen echter in de n situatie geen stichtingsakkoorden tot standkomen, waarin concrete percen tages worden genoemd Iedere vakbond zal op grond van de algemene situatie schets, die de SER verstrekt, het eigen beleid moeten uitstippelen Tenslotte merkte de heer Bakker noj op, dat het SER-rapport altijd gebaseerd is op cijfers van het Centraal Planbn- reau. Deze cijfers zouden echter meer dan in het verleden het stempel vu objectiviteit moeten dragen en los moe ten staanvan beleidsbeslissingen van dr regering. Kardinaal Bea naar Atlienagoras voorzitter is van het secretariaat christelijke eenheid, zal, naar verwacht wordt, begin-aprll naar Istanbul reizen voor een bezoek aan de orthodoze patriarch Athenagoras Kardinaal Bei, die zal worden vergezeld door zijn twee naaste medewerkers, aartsbisschop Jan Willebrands en pater Pierre Duprey, zal hiermee het bezoek beantwoorden, dal twee orthodoxe aartsbisschoppen aan paus Paulus hebben gebracht. Kardinaal Bea zal patriarch Athenago ras het Officiële antwoord van de paus overhandigen op de mededelingen, die de twee orthodoxe aartsbisschopen het hoofd van de R.K. Kerk in. Rome hebben gedaan. Het gaat hierbij om een nauwere de Volgens iemand, die de naam heeft zijn weetje te weten, zijn er in dit jaargetijde eigenlijk maar twee soorten vrouwen. Het ene soort wordt behekst door de schoonmaak, terwijl de rest verre is uan emmers vet sop en van modeshow tot modeshow dartelt. Eerlijk gezegd vind ik beide categorieën nogal vervelend. Het onrechtvaardige is echter dat de schoonmaak-tantes de schijn mee hebben veel degelijker en evenwichtiger te zijn dan de modeminnenden. Natuurlijk vind ik een vrouw die alleen in kleren denkt oppervlakkig, maar mei de beste wil kan ik een halfoverwerkte huismoeder niet iegelijk vinden, alleen omdat alles al glimt en glanst in haar huis. Beide soorten vrouwen hebben een kleine vervelende afwijking. Het geraffineerde is echter dat zowel de slovende schoonmaakster en de ijdele vrouw met die afwijking koketteert in de richting van hunlieder man. Oh la la. „Want", wordt er dan gezegd," die man van me, dat is een beste hoor, daar niet van, maar hij begrijpt zo weinig. Neem nu die schoonmaak hè, hij vindt onzin, hij bzseft niet dat het broodnodig is. r" en hier zien we de afwijking als het pitje in een klokhuis liggen „uiteindelijk maken we schoon voor hem". Geloof het maar niet en geloof ook maar nie: it er dit voorjaar één mantelpak gekocht wordt „voor hem". Wij maken schoon of kopen een Vo4tang.zds en nieuwe bloes tot meerdere glorie van onszelf. Heel soms heeft heel in de verte een echtgenoot of de omgeving waarin we leven er iets mee te •naken, maar dan toch altijd in het verlengde van ons eigen briljante ikje. Maar dat geven we niet toe, wel nee. We hebben ons in de loop der jaren me' onze zogenaamde edele motieven opgewerkt tot ware martelaressen. Omdat we het domweg niet laten kunnen en in die sfeer ligt ook het mode-gevoelig zijn; Ach. pronkerig zijn met wat dan ook is op zichzelf niet zo'n ramp, maar hel wordt hachelijk en ook een beetje belachelijk als het de schijn krijgt van zelfverloochening en bravigheid. Op die manier krijgt ons afgodje een auriool van iets verhevens, stel je voor. Laten we dit voorjaar eens in alle oprechtheid een geestelijke grote schoonmaak houden en onze eigen gebakken afgodjes ontmaskeren. Dot is niet zo eenvoudig. Maar het verrukkelijke i» dat we deze heroriëntering mogen doen of gemakkelijke schoenen. De tijd van verfrommel de tenen en zwieberhakken is voorbij. Ik zou na het verdriet van deze pijnlijke mode wel een duizendpoot willen zijn. duizend voeten te heb ben op comfortabele hakken, wat een weelde. Wat zal het een feest zijn naar een receptie t' noj niet door naaldhakken gebutste parkervloV zullen sparen. Verder moeten we zwierige plooi en klokrokken dragen, dit seizoen. Mijn mt"1 houdt niet zo van wijde rokken - sorry, we zoude* eerlijk zijn, wel daar gaat hij dan: ik draal 'iever geen plooirok, het maakt me zo dik. Vrouwen in de randstad Holland, tot welk soort u hoort, doe mee in deze unieke schoonmaak, rest uzelf. Een fris behangetje in de slaapkamer, joed maar waarom? De keuken witten, een nieuw hoedje, een gezellig pak en makkelijk* schoenen? Enig. maar waarom en voor wiel Eerlijk duurt het langst en maar nu in alk oprechtheid onze mannen zullen bi) deti eerlijkheid wel varen. MINK VAN RIJSDIJK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2