DEMONISCH KINDERLEVEN Isolement der theologen moet doorbroken worden Herv. Kerk geeft studie over urbanisatie uit Onderzoek in Spijkenisse en Hoogvliet Schilderen? Plasticolor! Kritiek van Wereldraad op VS in zake Vietnam Jubileum predikant-zanger Een woord voor vandaag „Toekomst christelijke organisaties op het spel" Boeiende novellen van auteur Jos Ruting 2 VRIJDAG 12 MAART 1965 Les van Robinson-affaire (Van onze kerkredacteie) I Dr. Van Veen deelt wel de kritiek, die op Eerlijk voor God is uitgebracht. DEN HAAG Er wacht ons Het brengt ons theologisch weinig harde theologische arbeid in sa- verder, schrijft hü. Robinson houdt veel te weinig rekening met het his- menwerkin& van theoloöen en le- toriseh karakter van het christelijk ken, willen de gerechtvaardigde igeloof. Heeft een man als Barth zyn geweldige arbeid voor niets verricht? Toch meent dr. Van Veen dat, of schoon aanvechtbaar, het boekje een teken aan de wand is als eerlijke po ging om de enorme kloof tussen het christelijk geloof en het moderne le vensgevoel te overbruggen. Zulk een poging moet niet ten koste gaan van de kern van de bijbelse boodschap, maar het is Robinson gelukt om vele christenen aan het denken te zetten /er hun geloof. Nu Eerlijk voor God een jaar op de Nederlandse markt is, meent dr. Van Veen vooral dit op het credit van de bisschop te kunnen schrijven, dat hij de communicatie tussen theologen en gemeenteleden beter wil doen func tioneren. Wij hebben, aldus dr. Van Veen, dringend behoefte aan theolo gische arbeid, waarin de vragen der leken werkelijk tot hun recht komen. wrevel der leken en het pijnlijk isolement der theologen verdwij nen. Dat noemt dr. J. M. van Veen, de directeur van „Kerk en Wereld" in Woord en Dienst de les van de Robinson-affaire. In een artikel, getiteld „Wat heeft de Robinson-af faire opgeleverd?" gaat dr. Van Veen allereerst in op de vraag, waardoor het boekje van de Londense bisschop zo'n bestseller is geworden. Theolo gisch en filoso fisch noemt hij het zwak, maar pas toraal is het sterk. In de eerste Dr. Robinson plaats is. Eerlijk voor God eenvou dig, goedkoop en dun. Voorts zijn de meeste mensen in toenemende mate zo beïnvloed door de natuurweten schappen, dat zij met „principiële" theologische geschriften de grootste moeite hebben. Maar het belangrijkste is wel, dat bisschop Robinson door zijn dagelijks contact met gewone mensen in een totaal ontkerstend milieu ontdekte, dat het geestelijk klimaat, van onze tijd vergeleken met dat van de veer tiger jaren, grondig veranderd is. Steeds meer ménsen kunnen met of zonder pijn niets cmeer doen met het overgeleverd geloof. Eerlijk voor mensen Het boekje houdt zich met bran dende elementaire vragen bezig en de lezers hebben de bisschop als een van hen herkend, aldus dr. Van Veen. Robinson zegt eerlijk, dat hij ook moeite heeft met zijn Godsgeloof en met zijn gebed. Hij heeft volgens dr. Van Veen daarom gezag bij de leken ontvangen, omdat hij bereid is hun godsdienstige nood te delen. Zing u slank! Een protestants kerkkoor in een Duitse stad heeft getracht nieuwe leden te werven met de slagzin „Stelt u prijs op de slanke lijn?" In het kerkblad wordt verwezen naar een aantal Ame rikaanse geleerden, die beweren dat zij hebben kunnen consta teren dat vrouwen, die in een koor zingen, binnen zeer korft tijd in gewicht afnemen. De kerkbode besluit deze oproep met de volgende woorden: „Mijne dames! Maak gebruik van dit recept, dat bovendien niets kost. Kom naar de koorrepetities en u kunt zich verzekeren van eeu slanke lijn!" Kerk in stedelijk perspectief' ROOD-CHINA HOORT IN V.N. Zeg het met bloemen Sociologisch instituut van convent verdwijnt DEN HAAG Het bestuur van het sociologisch instituut van het con vent der christelijk-sociale organisa ties deelt mede, zeer tot zijn spijt ge noodzaakt te zijn tot likwidatie van het instituut over te gaan. Het convent bestaat uit het verbond van protestants-christelijke werkge vers, de christelijke boeren- en tuin- dersbond, de christelijke midden standsbond en het christelijk natio naal vakverbond. Het was deze organisaties onmogelijk de subsidies te verhogen, terwijl dit anderzijds noodzakelijk was gezien onder andere de geweldige verhoging van de salarissen gedurende de tien jaar, dat dit instituut heeft bestaan. De directeur van het instituut, prof. dr. G. Kuiper Hzn., die tevens hoofd is van de sociologische afdeling van het sociaal wetenschappelijk instituut van de Vrije Universiteit, heeft zich bereid verklaard, om alle organisaties, waarmee het instituut relaties onder hield van advies te dienen in alle ge vallen, waarin daaraan behoefte be staat. Int. Reformiertes Kontaktblatt gaat verdwijnen (Van onze kerkredactie) WINTERSWIJK Na negen jaar is thans het laatste nummer verschenen van het Internationales Reformiertes Kon taktblatt. De redacteur, drs. E. de Jong te Winterswijk, schrijft dat het blad goede diensten heeft gedaan, maar dat er thans andere wegen zijn, om het contact tussen Duitsland en Nederland via de pers levendig te houden, waarvoor hij verwijst naar een aantal kerkelijke pe riodieken. Het blad werd indertijd opgericht door de Commissie van de Gereformeerde Kerken voor de contact-arbeid in Duits land. Deze commissie werd in 1950 ingesteld naar aanleiding van het ver- roek, dat aan de synode gedaan werd, om het door de oorlog verbroken contact tussen gereformeerden in ons land f Duitsland te herstellen. Dit contact, vooral op het vlak particulieren en van mannen-, vrouwen predikanten- en studentenorganisaties werd vooral door drs. De Jong op allerlei wijze bevorderd. Daar deze nu met emeritaat is gegaan en hulpprediker is geworden in Rutten, heeft hij de synode verzocht in zijn plaats meer personen te benoemen contact met Duitsland verdere gestalte moeten geven. GENÈVE De Wereldraad van Kerken heeft gisteren scherpe kri tiek uitgeoefend op de Amerikaan se politiek in Vietnam. Aangedron gen wordt op onmiddellijke onder handelingen. Tevens wil de We reldraad, dat communistisch China wordt toegelaten tot de Verenigde Naties. In een verklaring, die gepubliceerd is door de commissie voor internatio nale zaken van de Wereldraad, wor den de Amerikaanse maatregelen, om de communistische infiltratie te neu traliseren, doelloos genoemd, waaraan wordt toegevoegd, dat zij slechts het gevaar opleveren, dat het conflict zich verder uitbreidt. „De gerechtigheid zal „Jn gediend en de wc worden bevorderd door methoden vreedzame wijziging en vreedzaam rege len", aldus de verklaring, die is onderte kend door de Engelsman sir Kennth Grubb en de Amerikaan dr. O. Frederick Nolde. Isolement Scherpe kritiek wordt ook uitge oefend op de „rampzalige" omstan digheid, dat communistisch China niet in de Verenigde Naties is vertegen woordigd. ,Het instandhouden van een kunstma tig isolement van zevenhonderd miljoen mensen is gevaarlijk en kan de onver zoenlijkheid van de regering, die de feitelijke macht bezit een onverzoen lijkheid, die tot dusver vreedzame oplos singen in Vietnam onmogelijk heeft gemaakt slechts stijven", aldus de Wereldraad. In het rapport wordt ook aanbevolen, dat grote mogendheden, die het vertrou wen van beide partijen in het conflict genieten (genoemd worden de Sowjet- unie, Engeland en Frankrijk) proberen om onderhandelingen op gang te bren gen. Als alternatief wordt voorgesteld, dat regeringen in het betrokken gebied, die niet in de strijd betrokken zijn. maar toch bij de algehele situatie groot belang hebben, hun goede diensten aanbieden. Kerk en Vrede AMSTERDAM Het hoofdbestuur van Kerk en Vrede doet een beroep op allen, die politieke verantwoorde lijkheid dragen, de pogingen om tot onmiddellijk staakt-het- tot onderhandelingen te komen in Zuid-Vietnam, met alle kracht te steunen. verklaring inzake Vietnam gevoelt het hoofdbestuur zich gedron gen uiting te geven aan zijn ernstige verontrusting over de Vietnamese oor log. Het meent, dat in Zuid-Vietnam een burgeroorlog aan de gang veeleer dan een door Noord-Vietnam geïnspireerde en geleide militaire re bellie en dat de Zuidvietnamese rege ring een dictatoriaal bewind voert tegen de politieke wil en het vredes- verlangen van een groot deel van het volk Door de toenemende steun, die de partijen van buitenaf krijgen wordt een oplossing van het conflict steeds moeilijker en dreigt voortdurend het gevaar van een uitbreiding van de oorlog tot een open conflict tussen Amerika en China. Kerk en Vrede citeert dan ook Oe Thant, „dat alleen politieke en diplo matieke onderhandelingen de situatie kunnen teweegbrengen, die de V.S. in staat zullen stellen zich elegant terug te trekken". Bovenal vraagt Kerk en Vrede om solidariteit met de mensen, die in Vietnam leven. Het lot van de lijden de bevolking van Zuid-Vietnam moet haars inziens zwaarder wegen, dan „nationale prestige-overwegingen en ideologische belangen, die dikwijls schijnbelangen zijn". Leekster kerkeraad legt ambt neer (Van onze kerkredactie) LEEK De kerkeraad van de her vormde gemeente heeft gemeend in zijr geheel te moeten aftreden naara anlei- ding van voortdurende moeilijkheden tussen hem en de predikant, ds. F. de Boer. Het moderamen van de classis Groningen zal er voor zorgen, dat het kerkelijk werk doorgang kan vinden door waarnemende kerkeraadsleden te benoemen van elders uit de clasis. Van de scriba van de classis, ds. H. J. Caron te Marum, vernamen wij, dat ds. De Boer als predikant en als pastor goed gewaardeerd wordt in zijn gemeente. Hij zal aanstaande zondag ook gewoon pre ken. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM ..Kerk in stedelijk j perspectief" heet de publicatie, i die het Sociologisch Instituut der j Nederlandse Hervormde Kerk in op- dracht van de commissie voor Delta zaken heeft samengesteld. Het boekje, dat 138 bladzijden en een aantal illustraties telt, behandelt een onder werp dat sterk in discussie is: „Wat is de funotie der kerk in de moderne stedelijke samenleving? Het onderzoek, dat hiertoe werd verricht in Hoogvliet en Spijkenisse, vormt ten dele de basis van deze studie. Deze beide sterk in ontwikke ling zijnde steden leverden interessant materiaal voor een beschrijving, situe ring en problemen van kerken „onder weg zich te vormen". Voornamelijk berust echter het beeld, dat de studie geeft, op de moderne sociologische literatuur. Tijdens een persconferentie heeft de commissie voor Deltazaken, onder voor zitterschap van mr. dr. A. A. van Rhijn, het resultaat van de arbeid die drs. P. G. Swanborn, drs. -W. Eichholz en dra. C. M. Warners leverden, aangeboden. De Êublikatie is het vijfde deel ln de serie lelta-onderzoekingen van het Sociologi sche Instituut. opbpuw en gemeentevorming, doen zich thans overal in steden en dorpen op min of meer gelijke wijze voor. Er is niet naar gestreefd via de beschrijving der lokale situatie tot con crete aanbevelingen voor het kerkelijk beleid ter plaatse te komen. Maar wel is getracht een aantal kerkelijk-sociologi- sche beschouwingen terzake te geven. Wanneer men zo concreet mogelijk richtlijnen wil geven voor het functione ren der kerk in de stad bijv. de opbouw van kerkelijke gemeenten in nieuwe woonwijken, dan kan een inzicht in de samenlevingspatronen van deze nieuwe stedelijke vormen niet ontbreken. Pas enigszins duidelijk is hoe het Genuanceerd Actueel OMDAT de commissie in haar werk regelmatig allerlei aspecten der verstede lijking ontmoet heeft zij opdracht ver strekt het vraagstuk der verstedelijking tot onderwerp van een studie te maken. Zij meent dat de problematiek, waarover wordt eëhandeld actueel is voor de gehele Nederlandse samenleving. Daarom is de publikatie voor een groot gebied bedoeld. Want de vraagstukken als die met betrekking tot het domineren van Over stad en stedeling bestaan min of meer vage, maar meestal nogal hardnek kige beelden als „de stad is massaal", „de stadsmens is eenzaam". In het eerste hoofdstuk, dat „Leven in de stad" heet, wordt tegenover deze gemeenplaatsen een genuanceerder beeld van het stede lijk leven gesteld. De stadsmens leeft in een groot aantal eigen sferen, leefwerelden, die onderling min of meer gescheiden zijn en elk voor hem een eigen waarde en betekenis hebben, waar hij een rol speelt en zich thuis voelt. Ter illustratie van dit beeld werden de inzichten uit het onderzoek in Hoogvliet (thans 33.000 inwoners, uit eindelijk ruim 60.000) en Spijkenisse tenminste 80.000 zielen) verwerkt in het tweede hoofdstuk: „Stad in con- creto". Het derde hoofdstuk geeft een gedetail leerde beschrijving der hervormde ge meenten in beide steden. Per 1 juli 1963 had Hoogvliet 14.000 hervormden en Spijkenisse bijna 5500. maar grote delen van deze als zodanig geregistreerden beschouwen zich in feite als onkerkelijk. Nagegaan werd hoe de kerk hier haar opdracht ziet en aan de gemeente gestal te geeft. Inzicht werd verkregen op plaatselijk en regionaal proces van gemeente-opbouw, in de problemen der „werkers van het eerste uur en in de pogingen een relatie tussen geloof en dagelijks leven in het biizonder in de werksfeer tot stand te brengen. i planning Veelzijdig Mede aan de hand van deze voorbeel den wordt in het slothoofdstuk het functioneren der „Kerk ln de stad" uitvoerig behandeld. Hieruit blijkt o.a. daï de kerk moét .komen tot een veelzij dige aanpak wil zij ingaan op de leefwijze der moderne stedeling. Er is behoefte tan vormen, die reke ning houden met de mentaliteit der diverse groepen in de samenleving, met de concrete sferen en situaties, waarin de stedeling verkeert en met zijn behoefte aan „beslotenheid". Die aanpak zal voor lopig een experimenteel karakter moet-n dragen. Een dwingende eis is, menen I samenstellers der studie, dat men zoveel mogelijk gezamenlijk naar nieuwe wegen Reclame voor tabak en alcohol in radio en tv? UTRECHT Het bestuur van de Nederlandse Jeugdgemeenschap heeft zich tot de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen gewend naar aanleiding van de toekomstige reclame in n aanzien van grote groepen jeugdi- heeft de reclame voor allerlei artikelen in de consumptieve sfeer grote invloed, in het bijzonder bij de televisie, aldus het bestuur van de N.J.G. Het wenst dan ook antwoord op de vraag, of het verantwoord zal zijn reclame toe te laten voor het gebruik van alcohol en tabak. „Ik ben de goede herder en Ik ken de Mijnen en de Mijnen kennen Mij, gelijk Mij de Vader kent, en Ik zet Mijn leven in voor de schapen(Johannes 10:14 en 15). Er zijn weinig gelijkenissen van Jezus, die de eeuwen door zo tot de verbeelding van de mens hebben gesproken als met deze gelijkenis het geval is. Wie heeft er nooit gehoord van de goede herder! Het beeld, van het lam, gekoesterd in liefde volle armen, het lam, dat beschutting zoekt en vindt en krijgt. Jezus de goede herder. Een herder gaat er op uit met zijn schapen, hij trekt over de heide en ziet er nauwlettend op toe, dat geen der dieren afdwaalt. Hij let er op, dat zijn schapen geen kwaad kan gebeuren. Zo doet Jezus met de mens. Ik ben niet gekomen om te oor delen, maar om te redden, te redden wat verloren was. De herder roept en zoekt het afgedwaalde lam en het lam her kent zijn stem. Ik zet Mijn leven in voor de schapen. Het betekent: Ik ben bereid Mijn leven op te offeren voor die afgedwaalde mens, opdat hij zal kunnen leven. Het is harde realiteit. De waar heid zal straks blijken op Golgotha, aan het kruisals Hij Zichzelf helemaal ivegcijfert, en toont de goede herder te zijn. De goede herder! Het is niet zo maar een zoetelijk verhaal, dat een beroep doet op een meelijdend hart. Het is de bood schapdie door de wereld gaat en zal blijven gaan. Mens, gij, die zo rusteloos en onbeschermd, uw wegen zoekt, wiens hart ineenkrimpt van zorgen en angsten, weet: er is er EenDie u zoektDie u alleen maar belangrijk vindt en Die u roept. Hoort Zijn stem! Wij lezen vanavond: Mattheüs 15 vers 21 tot 28. Mej. J. van Leeuwen over crisis: ZUIDLAREN „De huidige ka- wereld wil, dat ons leven één dienen binetskrisis is naar mijn over tuiging gekomen door verschil van inzicht over zeer fundamentele vraagstukken. Het is dan ook zeer goed mogelijk, dat wat uiteindelijk als een aanvaardbare oplossing uit de bus zal komen ten aanzien van het radio- en televisiebeleid van vergaande, zo niet van beslissende betekenis zal zijn voor de toekomst van elke christelijke organisatie. Daarom voelen wij ons vandaag nauw verbonden met al onze christelijke voormannen, die in deze dagen een bijdrage moeten leveren land' en volk ten goede, waarbij er naar onze overtuiging ruimte zal moeten worden gescha pen om fundamentele normen in deze bijdrage in te bouwen. Aldus mej. J. van Leeuwen, presi dente van de Christelijke Plattelands Vrouwen- en Meisjesbond, tijdens haar openingsrede van de bondsdag, die gisteren in de Prins Bernardhoeve' in Zuidlaren gehouden is. In een pleidooi voor de christelijke organisa tie, wees mej. Van Leeuwen erop, dat het christen-zijn geen „privé-eigen- aardigheid" is, waarmee men niet in de openbaarheid moet treden. „Door onze christelijke organisatie willen wij elkaar, ons volk en het publiek beïnvloeden. Wij zijn blij, dat ons hierbij de moderne communicatie middelen radio en televisie ten dienste staan, waardoor de volksover tuiging wordt beïnvloed. Daarom is de strijd voor het behoud van het christelijk radio- en televisiewezen even belangrijk als het behoud van het christelijk onderwijs." De aanvallen op de christelijke organisatie ten spijt is onze bond, aldus de presidente, in het afgelopen jaar sterk vooruitgegaan; in ledental, de aanpak van nieuwe werkvormen en voorlichting. Met één zin moti veerde zij vervolgens de keuze van de christelijke organisatie: de Heer der is van Hem. Overal en te allen tijde. Die keuze wil niet zeggen: onver draagzaam zijn. Christenen voelen zich juist solidair met de wereld, een wereld in schuld. Maar op een punl geldt onverdraagzaamheid: daar waai Gods eer wordt aangerand. Tijdens ging aan M werd een opwekkingswoord gesproken door ds. K. J. Velema, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Leeu warden, onder het thema „Werken in Here". De christenvrouw mag haar vloed in de maatschappij niet onderschat ten. aldus de predikant Het christendom heeft niet alleen aan de vrouw een plaati gegeven, maar heeft ook van haar dt zegenrijke invloed ondervonden, zoëli reeds blijkt uit verschillende brieven van Paulus. In de eerste plaats kan de vrouto invloed hebben op de man en kinderen. „Bedenk, dat uw kindereh straks ih de maatschappij staan en daar mogen geen kleurloze plpats iiyieinen, zo zei de. Dat bleek ook uit het jaarverslag. De nettowinst was maar even 11)8 leden, terwijl het aantal aangesloten afdelingen met acht vermeerderde en thans 281 Onder spontaan applaus van de wezigen er waren niet minder dan tweeduizend vrouwen uit alle delen van het land gekomen werd besloten drie telegrammen te sturen naar hel koninklijk paleis. Gelukwens aan het koninklijk paar en prinses Margriet en haar verloofde en een telegram aan prinses Beatrix met de volgende in houd: „Wij zijn trots op Uw koninklij ke vertegenwoordiging van ons volk in de West en wensen U een rijkt ontplooiing toe. 's Middags lieten de dames zich voor lichten door een arts, mevrouw P. G. M. Schrama, bedrijfsarts van de PTT te Den Haag, die sprak over het onderwerp „De vermoeide huisvrouw". Mevrouw Schra ma schreef de veelheid van klachten over moeheid bij huisvrouwen toe aan de te hoge eisen, die vrouwen zichzelf stellen. Vrouwen hebben een ideaal beeld voor ogen van de moeder, die altijd bezig moet zijn. Maar haar uithou dingsvermogen reikt vaak niet zover, dat zij aan al die eisen kan voldoen. Het parool van mevrouw Schrama was dan ook: rustiger aan. AMSTERDAM Onder de velen, die gisteren ds. L. A. Bodaan met zijn 25-jarig jubileum als predikant kwamen gelukwensen was ook het tweede kamerlid drs. A. W. Tilanus. In het midden mevrouw Bodaan. De jubilerende koopvaardijpredikant geniet de laatste tijd onder andere bekendheid door zijn liedjes, waar van de bekendste is: ,JIaven, haven, veilige haven". Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Klarenbeek: B. M. ter Haar te Ussclo; te Nunspeet (4e pred. pi.): P. J. Bos te Sprang. Aangenomen naar Oudega (W.): D. Postma te Zoelen. Bedankt voor De Bilt (U.): J. de Mars te Dubbeldam GEREF. KERKEN Beroepen te Vle iten-De Meern: H. v. d. Laan te Kan ense (Gr.) Ds. H. Reentlers voor Soemba in opleiding GRONINGEN/ASSEN/ZWOLLE De zendingssynode van de provincies Gro ningen, Drente en Overijssel, die in de Soembazending samenwerken met de Ge reformeerde Kerken in het Duitse Nie- dersachsen, heeft haar goedkeuring ge hecht aan het voorstel der Soembadepu- taten om ds. H. Reenders te Alteveer op te leiden voor de zending op Soemba. De kerken op Soemba zijn hier nog niet over ingelicht en van een officieel beroep is dus nog geen sprake. Het wordt waarschijnlijk wel wenselijk geacht, dat ds. Reenders voordat hij Indonesië gaat nog een doctoraal ex; zal afleggen, omdat er behoefte is docenten. Ds. H. Olde hoopt over twee maanden aar Soemba te vertrekken. Op het ogenblik verblijft ds. K. J. van Oostrum daar evenals drs. H. Baarlink. Ds. P. J. Luijendijk, die één jaar is „ingevallen" op Soemba is op het ogenblik op de thuisreis. Bedankt voor Middelharnis en voor Zuidland-Abbenbroek (2de pred. pl.) G. J. v. d. Burgh te Lexmond-Ameide. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Maassluis: H. v. Tongeren te Grand Rapids. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuw-Vennep: W, Joode te Zwaagwesteinde. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te H. I. Ambacht: C. Harinck le Utrecht. voel, zoals dat opkomt in een samen leving die het christendom vrijwel achter zich heeft gelaten, kan hier constateren dat de wereld sinds Nietzsche niet heeft stilgestaan. De schrijver Jos Ruting heeft meer dan een jaar geleden de aan dacht op zich gevestigd met zijn roman Lydia en de zwaan. Dit sproken. De roman herinner ik me cl U. IC UI JUS JAULlll^ l\dief vrij goed, maar de bespreking niet. Vandaag is een nieuwe publikatie van Ruting aan de orde: een ver- het jongetje Bart uit een kersen- met amoraliteit. Men zou zich kun- zameling van drie novellen, twee boom, door Lovis' schuld. Van Fran- nen voorstellen dat zo de antichrist -•- kleine en een grote. Deze laatste, middenin geplaatst, is geest sterk verwant met de roman Lydia en de zwaan. <?ois wordt gezegd op bl. 108: „hij is als kind zou zijn. gedachte is niet zo absurd als te misschien lijkt. Ook in dit verhaal over weer komen verwijzingen voor naar de christelijke gedachtenwereld meedogenloos goed". Want de zaak i: dat hier niet maar over een stel kinderen wordt gesproken hun misdadige aanleg, bijv. op grond o van erfelijke belasting. Nee. deze wordt een sympathieke jonge christe- Een dokteres is bij een twaalfjarig aanleg tot het boze, die in het geheel lijke onderwijzer beschreven, me- jongetje geroepen, dat Sacha heet. niet uit erfelijkheid wordt verklaard, neer Steensma, als bijfiguur voor weet niet dat de dokteres de moeder het jongetje is Sacha is geboren schoonheid. De criticus J. W. Oerle- toen zijn"moeder nog een schoolmeis- mans sprak destijds in de N.R.C. je was. De dokteres Annet denkt op over Ruting als over een soort losge- bl. 40: „Zij (mevrouw Stipthout) slagen Rousseau, die met veel vi behoeft niet te weten dat ik hem ter beeldingskracht een eigenzinnige wereld bracht, maar zij behoorde i^mSÈjÊÊ' ■j~"~ pleegvader Stipthout wordt getekend als een christen, een goed huisvader en gewetensvol in zijn werk. De Ruting lijkt geobsedeerd door de kraambed zou ook in een kerks gezin wereld van het kind, maar dan zo kunnen zijn uitgesproken. Ook hier gereert dan) beschrijft tegelijk lief het behoort tot de opzet van de alz „en zeer ernstiu si/mptoom, dot k™ =-b. ..k.,i- i--o. a. aniemani mag di'e it en ongewoon doet. Op bl. tekenen. Zoals in de schilderkunst in in Frankrijk wordt opgevoed nu bijna elf jaar is; Lovis, acht jaar, die in Nederland op een buiten woont dat Zeldenrust heet en tenslotte de gewoon zevenjarige Frangois, zoon van Hans de Voss. In deze kinderen, PPPP HPjv RH iSPS - vooral in de eerste drie, lijkt het heeft, dat gesluierde, het is als en gele stippels naast elkaar plaats- kwade wel te zijn geïncarneerd, poeder op hun gezicht, een mat ten om op een afstand een weme- - bestoven zijn, als dauw op vruchten, als het zilveren waas op planten- Lezers zullen opmerken, dat reeds toen Nietzsche nog een gymnasiast was, in Frankrijk door Baudelaire de als inspiratiebron werd gezien en aangeboord. Dit satanisme heeft wel iswaar jonge levens verwoest, maai is als richting in de kunst nauwelijks geraffineerd te noemen, veeleer naïef. Bij Ruting, die officieel geen denker en in engere zin geen dichter is, maar novellist en romancier, vindt men een amoralisme beschre ven (niet expliciet gepropageerd), dat bijna geheel rijp, bijna volmaakt is. Ruting staat waar Nietzsche met geen polsstok over goed en kwaad zou hebben kunnen heenspringen. In plaats van grootheidswaan vindt men het „worden als een kind", maar hel zijn kinderen van een demonische intelligentie achter het druivenwaas der schijnbare onschuld. Men mag mij gerust uitlachen of van overdrij ving beschuldigen, maar ik lend groen te suggereren, zo plaatst HP „„PPHJ mJRuting licht en donker, liefheid en tigt later drie andere kinderen uit stengels die men niet heeft aange- slechtheid, onschuld en raffinement t-.k t— raakt." z° dicht opeen, dat deze ethische schakeringen van een afstand gezien De schijn van liefelijke kinderlijke min of meer in elkaar overgaan. Wie het gezin Stipthout. In Noelles om geving verdrinken vier meisjes in de rivier. Lovis sticht brand, waardoor twee kinderen omkomen; later valt onschuld is hier helemaal verweven zich interesseert voor het levensge- tekenen der tijden wil bijhouden. Ruting gaat in zijn mystificaties, literair gezien, iets te ver, maar hij is in onze jongste literatuur een aparte verschijning met beeldend vermogen en een rijpe techniek. Ik laat de beide andere, korte novellen nu maar rusten om de aandacht op ie hoofdzaak te vestigen. Het wondere water. Uitgave J. M. Meulenhoff, Amsterdam (178 blz. ƒ4.50). C. RIJNSDORP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2