alles es kan metztiskwm Alles goed en wel Vijf kerken vormen één universiteitsgemeente „Beoordeling officieren laat te wensen over" „Oecumenische vingeroefeningen" Experiment in Utrecht GZB houdt eigen plaats in Hervormde Kerk Ouderen beginnen week eerder dan de jeugd Een woord voor vandaag MANDEMENT WORDT INGETROKKEN 19,95 2 DONDERDAG 11 MAART 1965 Felle kritiek van mr. Schuurmans Majoor naar raad van beroep TTTRECHT Het beoordelings- systeem van officieren in het leger rammelt aan alle kanten, zo meent de Haagse advocaat mr. J. Schuurmans. Hij uitte gisteren felle kritiek op dit systeem tij dens een zitting van de centrale raad van beroep, waar hij als ge machtigde optrad van majoor Van Z. uit Den Haag, die in beroep kwam tegen een tweetal beoorde lingen, die over hem waren uitge bracht. van het bureau krijgsgeschiedenis. Hij werd in de jaren 1962 en 1963 door' zijn superieuren: kolonel mr. Wittert Hoogland en de tegenwoordige staatssecretaris W. den Toom, zodanig beoordeeld, dat hierop ministeriële kennisgevingen volgden. Een enkele kennisgeving na een negatieve beoor deling is al voldoende om iemand elke mogelijkheid tot bevordering te ontnemen, zo zei mr. Schuurmans. Zijn bezwaren strekten zich ook uit tot het beroepssysteem voor officieren. Naar zijn oordeel is het beklagrecht van de burger met veel meer waar borgen omgeven dan bij de officier. Mr. Schuurmans verweet de commis sie van bezwaarschriften subjectief te zijn geweest. „De voorzitter van deze commissie heeft opgemerkt, dat het voor de beoordelaar voldoende is om zijn mening te geven, zonder deze niet de feiten te staven. Ik acht dit pertinent onjuist", stelde mr. Schuur mans scherp. Dr. Lukas Vischer: Geen oecumenisch gesprek „op dubbel spoor" MUNSTER Dr. Lukas Vischer, een van degenen die namens de Wereldraad het concilie hebben bijge woond. heeft er voor gewaarschuwd, dat het oecumenisch gesprek niet „op dubbel spoor" gevoerd gaat worden. Het mag niet zover komen, dat sommigen alleen maar met Rome willen praten en anderen alleen maar met sommige protestantse kerken. De studie van de oecumene moet de grote lijn niet uit het oog verliezen en gecoördineerd verlopen. Dr. Vischer zei dit op een bijeen komst van het Duits comité voor oecumenische studie, waarin mensen samenwerken van kerken, die lid zijn van de Wereldraad. Op deze bijeen komst werd vooral gesproken over de uitspraak van het centraal comité van de Wereldraad, in Enoegoe gedaan, dat men moet proberen, de „evangeli sche" orthodoxen, die tot nu toe nog buiten de Wereldraad staan, meer in het oecumenisch gesprek te betrek- ken. Het comité zal Genève verzoeken, I om de assemblees van de Wereldraad voortaan om de tien jaar te houden. Alleen dan zal een grondige voorbe reiding mogelijk zijn. Bovendien wor den de kerken momenteel overvoerd met grote oecumenische bijeenkom sten, zo meent het comité. De laatste assemblee was in 1961 in New Delhi; de volgende zal in 1968 waarschijnlijk in Addis Abeba worden gehouden. Ook andere internationale kerkelijke organisaties, zoals de Hervormde We reldbond en de Nyborgconferenties streven naar minder frekwente ple naire bijeenkomsten. Geen bewijs De gemachtigde kantte zich fel tegen de negatieve beoordeling zelf. Er wor den dingen in gesteld, die voor de beoordeelde ongunstig zijn zonder dat er enig tastbaar bewijs wordt geleverd. Mr. Schuurmans liet zich ironisch uit over de opmerking van generaal Den Toom, die had gesteld dat de majoor te pas en te onpas met bijbelteksten schermde. Voor de commissie had de generaal later verklaard dat dit op de vader van de majoor sloeg. Mr. Schuurmans vroeg zich af wat deze opmerkingen met de beoordeling te makeji hebben: de vader van majoor Van Z. is al achttien jaar dood.... De gemachtigde van minister De Jong, overste J. Gerritsen, stelde zich lijnrecht tegenover het standpunt van mr. Schuur mans, waar het op het werk van de commissie van bezwaarschriften betrek king heeft. Het is bepaald niet juist, dat men zich hier met amateuristisch gedoe ophoudt De commissie heeft bewezen in een behoefte te voorzien, zei hij. Mr. Wittert van Hoogland verklaarde dat de majoor maar deed waar hij zin in haJ dat hij moeilijk iets van een ander nam. De centrale raad doet over drie weken uitspraak. UTRECHT Als eerste stad in ons land zal Utrecht binnenkort een evangelische universiteitsge meente kennen, waarvan ieder lid van de universitaire gemeenschap, die tevens lid is van één der kerken, die achter deze gemeente staan, automatisch lid wordt. Naar het zich laat aanzien, zullen vijf kerken in deze universiteitsge meente participeren, te weten de doopsgezinde gemeente, de gerefor meerde kerk, de hervormde, de Lu therse en de remonstrantse gemeente van Utrecht. Hun instemming is ech ter eerst nog nodig. Utrecht kent reeds enige jaren de universitaire kapeldiensten in de Janskerk. Deze groeiden zover uit, dat de vijf bovengenoemde kerken de verantwoordelijkheid op zich namen voor gemeenschappelijke avondmaals vieringen. Thans heeft de werkgroep voor deze kapeldiensten samen met de vijf Utrechtse studentenpredikanten een concept opgesteld voor een evan gelische universiteitsgemeente. DUBBEL Dit concept werd gisteravond bij de studenten geïntroduceerd in een fo rumbijeenkomst, waar enkele honder den bijeengekomen waren. Prof. dr. J. M. van der Linde gaf aan het begin van de bijeenkomst als gewoon lid van (Van kerkredactie) herinnerde aan de geestelijke verzor ging in ziekenhuizen, leger en vloot. Niemand verbrandt ook zijn schepen achter zich. Als een kerk of indivi dueel persoon meent, dat de trouw aan Christus' opdracht dit eist, kam hij de samenwerking altijd verbreken. Boekenhoek De taak der missiologie en der Mi naire methodiek in het tijdperk van cularisatie en saecularisme. inaugurele Sesam-Geschiedenis Tweede Wereld oorlog in foto's en documenten, delen 9 en 10: Oorlog te land, ter zee en in d< lucht, en Hitiers Groot-Germaanse Rijk. Uitgaven Bosch en Keuning N.V., Baarn. (ƒ2,50 per deel). A: de. Groen. Uitgave J. H. Kok NV, Kam] (16 blz.f 1.75) Remie de vos. door Niex van Noort. Tekeningen Kack Kramer Uitgave J. H. Kok NV, Kampen. (89 blz. 2.65). Ben Hur, door Lewis Wallace. In serie Heroïca-Bibliotheek. Met 250 illustraties. Uitgave De Lanteern, Utrecht. (284 blz. 3.95). Robin Hood, door Norman R. Stinnet. Bewerking Kees van Ginneken. In serie Heroïca-Bibliotheek. Met 250 illustraties. Uitgave De Lanteern, Utrecht. (248 blz. j 3.95). Meer overleg met Herv. Zendingsraad (Van onze kerkredactie) DE Raad voor de Zending (in de Her. Kerk) heeft besloten op haar vergadering, het hoofdbe stuur van de Gereformeerde Z»n- dingsbond (van de Gereformeerde Bond in de Herv. Kerk) voor te stellen om de synode te vragen de termijn van de overgangsbepa lingen opnieuw te verlengen. In de overgangsbepalingen, dei eind 1965 zouden aflopen wordt de me deverantwoordelijkheid van de he le kerk en in het bijzonder van de Raad voor de Zending voor het werk van de GZB tot uitdrukking gebracht. Men zal tevens de medewerking van het hoofdbestuur van de GZB vragen om meer ernst te maken met het in de overgangsbepalingen voor geschreven overleg tussen de GZB en de Raad en om betere informatie van de Raad over het werk van de GZB. Deze regelingen zijn te lezen in het Zendingsblad der Ned. Herv. Kerk. Er staat het volgende: Handhaven „Volgens de kerkorde is de Raad de Zending belast met de leiding va: zendingswerk onzer kerk. In de gangsbepalingen bij de kerkorde staat echter dat het werk van de Gerefor meerde Zendingsbond ook zendingswerk onzer kerk is. In de modaliteit van de Gereformeerde Bond in onze kerk wordt de handhaving van een eigen zendingsor ganisatie en een eigen zendingswerk noodzakelijk geacht. Soms mag de ding al anticiperen in een samenwerking en éénheid die de kerk verder nog ontbeert. In dit geval doet zij het beslist niet. Om de medeverantwoordelijkheid van de hele kerk en in het bijzonder van de Raad - voor de Zending voor het werk van de G.ZB. tot uitdrukking te brengen schrijven de overgangsbepalingen voor, dat de Generale Synode vijf leden van de Raad op voordracht van het hoofdbe stuur van de G.Z.B. benoemt en dat tenminste tweemaal per jaar een bespre king tussen, de Raad en de G.Z.B. moet plaatsvinden. Moeten deze overgangsbepalingen lengd worden? Einde 1965 lopen zij namelijk af. Na voorafgaand overleg met het hoofdbestuur van de G Z.B. en het moderamen van de Generale Synode besprak de Raad deze zaak. Van een naar elkaar toegroeien der beide lichamen sedert 1951 is geen sprake, ondanksjie goede persoonlijke verhoudingen. hangt samen met de toestand van onze kerk, met de positie van de Gerefor meerde Bondsmodaliteit in haar. Maar het werk in Azië en Afrika dwingt in steeds groter mate tot nauwe samenwer king. Is het wel eerlijk om de positie de G.Z.B. als hervormde zending te blijven regelen in enige overgangsbepa lingen, terwijl we geen uitzicht hebben op het einde van deze overgangssituatie? Welke andere mogelijkheid blijft echter over als wij enerzijds de handhaving van de G.Z.B. als hervormde zending begeren en anderzijds zijn opname in de kerkor- Dialectenoiiderzoek wijst uit: MEPPEL Nederlandse en Duitse geleerden zijn deze maand begonnen met een grootscheeps onderzoek naar de dialecten, die in Nederland worden gesproken- Zij trekken met een geluidswa gen, waarin een kostbare appa ratuur is geïnstalleerd, kriskras door het land en nemen de ver schillende dialecten op de ge luidband op. Zij zijn vorige week Generale synode Geref. Kerken te Middelburg MIDDELBURG/LUNTEREN De ge nerale synode van de Gereformeerde Kerken wordt dit jaar bijeengeroepen door de Gereformeerde Kerk te Middel burg. Daar wordt dinsdag 11 mei de synode geopend in de congreszaal van de nieuwe schouwburg. De avond ervoor, 10 mei, is de bid stond in de Hofpleinkerk in Middelburg, waarin de praeses van de laatst ge houden generale synode, dr. P. G. Kunst uit Amsterdam, zal voorgaan. Op de synodevergadering van 11 mei zal het moderamen worden gekozen en men zal voorts de agendastukken verdelen onder een aantal synodale commissies. Deze commissies bereiden dan de be sprekingen voor, die eind_ augustus in het noorden begonnen en in middels hebben ze al een 25-tal banden met gesprekken opgeno men in verschillende plaatsen in Groningen, Friesland en Drenthe. Het onderzoek gebeurt door het Ne derlandse Dialect Bureau te Amster dam in samenwerking met het Deut sche Sprache-Archiv te Munster. Het staat onder leiding van dr. H. Bluhme en ir. H. Hopf uit Munster en drs. W. G. Rensink uit Amsterdam, weten schappelijk medewerker aan het Ne derlandse Dialect Bureau. In totaal wil men voorlopig in Ne derland een honderdtal gesprekken opnemen. Meestal worden in een be paald dorp of stad twee dialect spre kende personen, een bejaarde en een jongere, voor de microfoon gehaald. Daardoor is men in staat na te gaan, welke veranderingen zich in de loop der jaren in de dialecten voorgedaan hebben. Het onderzoek wordt zo gron dig verricht, dat het gesproken woord ook zichtbaar wordt gemaakt op een soort scherm, waardoor kan worden nagegaan op welke toonhoogte de ondervraagde heeft gesproken. Door het onderzoek zijn al enige op merkelijke dingen aan het licht ge komen. In sommige plaatsen worden namelijk de getallen van 1 tot en met 15 in hetzelfde dialect door ouderen en jongeren verschillend uitgesproken, terwijl het opvallend is, dat wanneer ze de dagen van de week moeten op zeggen, de ouderen steeds beginnen met de zondag en de jongeren met maandag. de toekomstige gemeente een bijzonder instemmend commentaar. Blijkens het concept betekent het behoren tot deze gemeente niet, dat men ophoudt lid te zijn van de parti ciperende kerk, waartoe men tevoren behoorde. Er is een dubbel lidmaat schap, waarbij het lidmaatschap van de eigen kerk latent is gedurende de tijd, dat men tot de universiteitsge meente behoort. Er wordt op aange drongen, dat men na de studietijd weer gewoon lid wordt van een der participerende kerken. Uitgangspunt van de evangelische universiteitsgemeente is Christus en Zijn opdracht aan Zyn Koninkrijk gestalte te geven. Als basis heeft men dezelfde formule als de Wereldraad van Kerken gekozen. Deze enkele woorden zijn genoeg om elkaar te herkennen, aldus prof. Van der Linde. We moeten geen oude twistpunten hanteren, 7o zei hij, niet in de historie gaan graven en geen voorwaarden stellen vanuit die histo rie, alvorens samen te komen. INBRENG De verschillen zullen echter niet genegeerd worden. Volgens het con cept zal de universitaire gemeente dankbaar moeten respecteren al wat leeft in de participerende gemeenten.; In het functioneren van de gemeente zal de eigensoortige inbreng van de verschillende kerken gestalte moeten krijgen. Zo zullen bij voorbeeld zowel I de kinderdoop, als de doop na de be lijdenis in praktijk worden gebracht. Elke kerk krijgt een kans, aldus prof. Van der Linde, als we elkaar maar niet op de aan- of afwezigheid van teksten proberen te vangen, maar elkaar tonen, welke krachten ons uit onze verschillende inzichten toevloeien. Uiteraard zal de universiteitsge meente ook een kerkeraad kennen. Daartoe behoren allereerst de studen tenpredikanten, die in elk opzicht pre dikant van hun oorspronkelijke keiik blijven en daardoor ook gesalarieerd worden. De raad wordt ingesteld door participerende kerken en vult zichzelf aan, de gemeenteleden hierin ken nende. De gemeente, waartoe de be trokkene behoort, zal de benoemingen goed moeten keuren, zodat hij of zij tevens ambtsdrager is in volle rechten van zijn of haar kerk. APOSTOLAAT Van deze universiteitsgemeente ver wacht prof. Van der Linde een nieuw elan voor het apostolaat in de univer sitaire wereld. De bedoeling is de vie ring van de liturgie en de viering de verkondiging (niet: het aanhoren van een preek) en zo de vorming van een gemeenschap. Voor confessionele studentenvereni gingen als NCSV, VCSB en SSR zag de hoogleraar een eigen werkterrein blijven bestaan. Zij hebben bijvoor beeld geen sacramentsbediening (al men hen het avondmaal niet Voorts waarschuwde hij, niet te hoge oecumenische verwachtingen van dit experiment te koesteren, door de' gereformeerde studentenpredikant dr. J. M. van Minnen te citeren: het zijn nog maar oecumenische vingeroefe ningen. „Hij dan antwoordde: Of Hij een zondaar is weet ik niet; één ding weet ik, dat ik, die blind was, nu zien kan" (Johannes 9:25). Het gaat allemaal langs de blindgeborenen heen. Hij heejt langs de weg gezeten en gebedeld tot Jezus langs kwam. De Here heeft hem van zijn blindheid genezen. In zijn hart vreugde, en al het redetwisten van de omstanders deert hem niet. Ach, hij weet wel waarover het gaat. Het gaat over de Mens, Die hem het licht in zijn ogen heeft weergegeven. Zijn hart is echter meer vervuld van hetgeen zich aan hem heejt voltrokken, dan van zijn Weldoener. Is hij een zondaar? Houdt hij de sabath niet? Is hij geen profeet? Wat doet het er vooi hem toe: Of Hij een zondaar is weet ik niet; één ding weet ik, dat ik, die blind was, nu zien kan. Het is voor de blindgeborene het voornaamste. Het is vandaag de dag nog het voornaamste voor de mens, die met weldaden wordt omringd. Alles wordt zo als vanzelfsprekend aanvaard. Ik was blind, nu kan ik zien, heerlijk. Wie de Mens is, Die mij heeft geholpen? Het is voor mij niet belangrijk. Het be langrijkste is het wonder, dat zich aan mij heeft voltrokken. Stelt u zich voor. ik was blind, helemaal blind en nu kan tk mijn ogen gebruiken. En dan komt de Here tot hem met een vraag, die hem er toe dwingt zich te bepalen tot Hem, Die de daad verrichtte. Gelooft gij in de Zoon des mensen? En op dat moment worden zijn ogen op een andere manier geopend. Hij ontdekt het grote wonder, en hij kan slechts stamelen: Ja, Heer, ik geloof. Wij lezen vanavond Mattheüs 15 vers 1 tot 20. Bisschop Bekkers AMSTERDAM Het Neder- Het hele mandement is echter door de de zelf afwijzen? En dit laatste deed delgen verbieden), maar studeren. Wel Raad omdat het de gespletenheid kerk zou sanctioneren. Natuurlijk maakte dit onderwerp vele tongen los. Het werd een goede discussie mede door de waardevolle bijdrage van de zendingsdirectie van de G.ZB. en van twee Gereformeerde Bondsraadsleden." moet het volgens prof. Van der Linde mogelijk zijn. deze studie op de duur in de universiteitsgemeente bouwen. Wat wij gaan doen, is niet iets nieuws, aldus prof. Van der Linde, die Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Barneveld: H. Harkema te Zeist; te Amsterdam-W. (vac. G. Lans- toez.): J. A. V. Boven te 's-Gravenhage- Loosduinen; te Slóchtéren (toéz.)E. J. Loor te Heemse. GEREF. KERKEN Beroepen te Blokzijl: J. Jellema, kand. te Achterveld; te Barneveld (vac. J. W. Vlaanderen): R. Ypma te Amersfoort. GEREF. KERKEN (vrRgem.) roepen te Middelstum: P. Deddens Bedankt voor Albany 'Free Ref. Church Austr. J. Stratmg te Alkmaar en Broek op Langedijk. CHRIST. GEREF. KERKEN landse episkopaat beschouwt het mandement van 1954 als ver ouderd en achteihaald door nieu we inzichten en standpunten. Men kan een verklaring tegemoet zien, dat de bisschoppen het niet meer van toepassing op de hui dige tijd zullen verklaren. Dit verklaarde bisschop W. M. Bek kers van 's-Hertogenbosch gister avond op een bijeenkomst, die geor ganiseerd was door de stichting Alge meen dispuut van katholieke studen ten in de hoofdstad. Hij sprak daar over het gezag van de kerk. Over de wijze, waarop het mande ment zal worden ingetrokken en over het tijdstip bleek hij geen nadere mededelingen te kunnen doen. Hij wees er op, dat versohillende bepalin gen in de praktijk al niet meer worden uitgevoerd (bijvoorbeeld het verbod, om lid te zijn van het NW op straffe van weigering van de laatste sacramenten op het sterfbed). UNIE V. BAPT. GEM. Aangenomen de benoeming tot d teur van de Interkerkelijke Stichting Jeugdzorg te Hoogvliet: R. de Haan. kand. te Pernis. Zwitserse kerken over buitenlandse arbeidskrachten BERN De Zwitserse Raad van Kerken f.eett de gemeenten van de bij hem aangesloten kerken opgeroepen hun rust en hun verstand te bewaren. Deze oproep is gedaan met het oog op de toene fi ten. Reeds meer dan een miljoen of 17 procent van de Zwitserse bevolking bestaat uit buitenlanders, vooral Italia nen. De Raad van Kerken neemt stelling tegen de volksmond, die spreekt van een „geheime invasie", georganiseerd door andere staten. „Wij hebben ze zelf laten komen, omdat wij ze nodig hebben. Het zou verkeerd zijn. hen te laten betalen voor onze gerechtvaardigde of ongerechtvaar digde vrees", zo wordt in de oproep gezegd. In deze samenhang wordt er op gewe zen. dat het protestantse karakter van Zwitserland in gevaar komt, daar de buitenlandse arbeiders grotendeels rooms- katholiek zijn en de Zwitserse bevolking nog maar voor 56.3 procent protestant „Het confessionele probleem, dat deze situatie de protestanten van ons lar.ö stelt, is duidelijk", aldus de raad, „maar mag niet als mo.tief dienen, om de buitenlandse arbeiders te beroven van een normaal gezinsleven". tijd aohterhaald. De Bossche bisschop zei: „Wij mo gen niet zeggen, dat onze ouders fout waren, als wij constateren, dat wat zij gedaan hebben fout is". De bisschop pen vermoedden indertijd een bepaai de ontwikkeling en probeerden daar aan leiding te geven. De ontwikkeling in kerk en samenleving is echter heel anders verlopen. Sprekend over de godsdienstvrij heid zei de bisschop, dat een niet- afkondigen van de concilieverklaring over de godsdienstvrijheid een schis ma waard is. Hii was overigens van overtuigd, dat de verklaring wel zil worden afgekondigd. Hij zei dat de konsekwentie verklaring over de godsdienstvrijheid is het positief als waardevol erkennec en respecteren van alle mogelijke levensovertuigingen, ook die zonder God. De grote meerderheid van de bisschappen op het concilie werd hiertoe bewogen door de niet-rooms katholieke waarnemers. Voor de minderheid (ongevee driehonderd) was het protestantisme eohter geheel onbekend en da: was de beslissing voor hen gewetenskwestie, dat het nietjuist was. deze zaak door een stemming af te doen, zo stelde bisschop Bekkers. Hij verwacht, dat na een jaar van studie en bezinning op een unanieme aanvaarding kan worden gehoopt Vandaag bij v. d. Brink Gedrapeerd shantunghoedje KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze tagezonden-stukkenrubrick knnncn door allo lezers (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrRft n dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan m een bij schrift van redactiewege een korte toelichting worden gegeven. Kwelseholen Vorige week werd ik getroffen door een artikel onder de kop „Amerikaanse kwelseholen". Daarin werd beschreven hoe men in Amerika sinds 1953 de elite militairen wil voorbereiden op hun taak, door hen te harden door folterin gen tegen eventuele te ondervinden folteringen! Het spreekt vanzelf dat dit mij, als moeder van vier zonen, bijzon der heeft getroffen. Waar gaan we feitelijk heen? Boeken van de socioloog Packard doen ons wel inzien, hoe het levenspatroon er in Amerika ongeveer uitziet Een algemene tendens daarvan is ook bij ons te vinden. Daarnaast leven velen, zonder naas tenliefde, in een al of niet bewuste angst voor een kernoorlog. Een oorlog, waarbij immers „het fort" van onze veiligheid, van ons leven, onze status en alles wat we hebben opgebouwd, als een kaartenhuis in elkaar zal storten. Mogelijk zal juist deze angst ons als een tegengif behoeden. Maar toch! Als we denken aan het opnieuw opkomend fascisme (ongestraft!) en we zien wat in Amerika meent met zijn militai- te moeten doen. is er dan geen reden ons daarvoor ongerust te maken? Want wat voor mensen kweekt men en wie heeft de leiding van dergelijke kwelseholen? Welke sadisten krijgen hier wellicht hun kans? En als verontmenselijkt, zal immoreel. Mais c'est la in staat zijn haar toekomst te bepalen". Tot zover de citaten. Dit zou bijna letterlijk van het grootste deel der Bantoes kunnen ge zegd worden. Maar zolang Indonesië het woord voerde in de UNO heb ik ten opzichte van Zuid-Afrika van deze gedachte nooit iets vernomen. Dr. F. C. Dominicus vernietigend vie! Laten we daar angst voor hebben. Er iets tegen doen en gemeenschappe lijk protesteren tegen het onmenselijke, waar en hoe zich dat openbaart. Waar schijnlijk wordt de angst atoomoorlog dan overbodig, beestachtige en onmenselij] Bevolkingsexplosie (3) Waar het in welke ook wordt getolereerd, ook bij de den HAAG Amerikaanse militairen, daar kunnen we met recht vrezen. Want in zo'n wereld heeft niet de menselijkheid, het gezond vorstand of het geloof het laatste woord, maar is de laatste daad aan de machten uit de onderwereld, waartegen dag. Waarom toch? Laat i we ons dan niet op de juiste wijze „in de binnenkamer" beslis hebben verzet. Wat in Vietnam gebeurt gehuwd paar heeft in dezen zijn eigen met de Amerikaanse militairen onttrekt verantwoordelijkheid. Ook al dat ge- zich aan onze precieze waarneming. Wat Amerika als gevolg daarvan met zijn militairen ter training meent te moeten doen. onttrekt zich evenzeer invloed. Maar ik meen, dat ee op zijn plaats is, op grond rechten van de mens. DEN HAAG Cora Terpstra-Luiten precieze waarneming. Wat praat over preservatieven acht ik ~""i juist. Mijns inziens is de onthouding, indien nodig het enige middel dat toegepast mag worden. Het is des te pro\est waardevoller daar er ook het element /an de van een offer te brengen inhaerent aan D. v .Steenis Met twee maten nieuwe ambassadeur van Indonesië niet geschikt is Bevolkingsexplosie (S) Uit onder meer het feit dat er in het Soedjarwo Tjondrone- hoogontwikkelde westen ruime werkge- en: „Mijn legenheid is -meent de inzender van Soekarno Bevolkingsexplosie 4 te mogen conclu- onontwikkelde bevolking deren dat er geen mensen teveel zijn. democratisch Iedereen kan dan juist niet bestuur". Hij vindt dit blijkbaar alleen verdienen. Maar het gaat hier niet waarheid t.o.v. Indonesië en dieren die alleen vandaag of morgen iemand opstaan, die ----- - - er een sadistisch genoegen in heeft, West-Irian. Over de Papoea s zegt de nodig hebben zelfs ten koste van „het eigen fort", de ambassadeur: wereld naar de ondergang te helpen? geen Gezien de tweede wereldoorlog is dit toch niet denkbeeldig? Trouwens, in onze eigen kleine sa menleving ondervinden dat de één leeft ten koste „Er zal waarschijnlijk volksstemming gehouden worden. De gedachte daaraan zou slechts aanlei ding geven tot onderling getwist op het Kunnen Komen, xjic muei ue mena eiland. Er zouden politieke groepen kunnen vinden in zijn eigen omgeving, ontstaan, die de ontwikkeling tegenhou- Wie het twijfelachtige genoegen heeft goed voedsel te kunnen gedijen, mensen die behalve voedsel, zuivere lucht moeten hebben en de ongerepte natuur om er tot rust te de ander, den. De bevolking zal in 1969 nog niet Vlaardingen te se ervaring dat deze eerste levensbe hoeften voor hoe langer hoe meer, mensen onbereikbaar zullen worden. En dat terwijl de door dc inzender zo verguisde geboortenbeperking reeds op ruime schaal toegepast wordt. Men moet er niet aan denken hoe smerig lucht en water zullen zijn in het eivolle Neder land van het jaar 2000. Want al die miljoenen die er in ons land bij zullen komen zullen hoofdzakeljk in de indus trie hun brood moeten gaan verdienen. En wat te denken van de wijze waarop wij ons leefklimaat vergiftigen met allerlei chemische middelen van deze tijd? Op deze wijze kunnen wij niet eindeloos blijven voortgaan. Wij zijn op weg via de natuur (gewassen) onszelf te vergiftigen. Kort en goed, de toeneming der wereldbevolking moet, hoe dan ook, worden. God heeft de mens niets zijn verstand gegeven. VLAARDINGEN J. de Groot-van Noord Eén Duitsland? Ook Nederland heeft gevochten voor een vrije wereld en dus ook voor een vrij Duitsland. Nederland is tegen een geketend Duitsland. Het is een schande daar te moeten leven „aan weerszijden van het ijzeren gordijn". Een vreedza me oplossing is mogelijk. ROTTERDAM P. van Wijk Predikant kwijt Het is toch niet in overeenstemming met de geest van uw courant stukjes op te nemen in het Zondagsblad zoals jl. zaterdag, ggtiteld: Zo raakt men zijn predikant kwijt? Als men weet hoezeer een predikant mikpunt van kritiek kan zijn, hoevele uren predikanten soms weet uit dagelij k- maken ten behoeve van hun gemeenten, boterham dan is er eerder aanleiding hun in onze gebeden te gedenken dan dergelijke stukjes over hen te schrijven. NOORDWIJK-BINNEN W. Groenendijk Predikant kwijt (2) Het stukje „Zo raakt men zijn predi kant kwijt" in het laatste zondagsblad heeft me erg bezeerd. Het viel me er" tegen zoiets in het blad aan te treffen. DORDRECHT W. v. Oene Zwankliuizen Predikant kwijt (3) Wat u als bladvulling plaatste in krant van zaterdag over het kwijtraken van een predikant heeft me geschokt: ik had zoiets in onze krant niet verwacht. U nam het over van het Züidafrikaanse blad De Trooster. Welnu, naar mijn mening moet uw blad, waarvoor overi gens alle waardering, heb beslist van die trooster niet hebben. Mogelijk was het als humor bedoeld; in mijn ogen was het zonder meer spotternij. Mij bewust zijnde van uw verantwoordelij ke taak, wil ik u ten slotte sterkte en Gods zegen toewensen op uw werk. WIJK en AALBURG P. Klop (Het door de lezers bedoelde stuk beoogde door dc feiten zeer scherp te stellen, zoie(als een schokeffect teweeg te brengen in verband met de vaak onjuiste wijze waarop gemeenten hun predikanten kunnen bejegenen. De be doeling was bepaald goed, dat moet men van ons aannemen. Daarentegen verhe len we ons niet dat deze Wijze van schrijven ook wrevel kan opwekken. Bovenstaande reacties bewijzen het maar weer. Red.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2