Inzicht in de waarheid schenkt ware vrijheid Hoogleraren aehter staking van Spaanse studenten Geref. kerk Sittard gaat nu bouwen 'wwwwni Veel reacties na brand Een woord voor vandaag Puzzelen op bureau van Antwoord 64 „Tweede dienst" moet gemeente mobiliseren SNEEUWWITJE Pagina -2 ZATERDAG 27 FEBRUARI 196S Nog ruim f 200.000 schuld (Van onze kerkredactie) SITTARD In april zal een begin worden gemaakt met de bouw van de Gereformeerde Kerk met pastorie naar het ontwerp van ir. H. J. M. Ramakers, archi- tect te Sittard. Een positief geluid dus na de brand, anderhalf jaar geleden waardoor de gereformeer den hun kergebouw verloren. Hoewel er nog een flink bedrag moet komen, is er toch al een ste vig begin gemaakt. Zoals bekend, hebben ook de lezers van onze bla den de inzamelingsactie voor een nieuwe kerk gesteund. Nog steeds zijn er Vrienden van de Gereformeerde Kerk van Sittard, die een gift voor het bouwfonds zenden. Onder de vele reacties, die binnes- komen is de steeds terugkerende vraag: hoe is de stand van zaken op het ogenblik? Het ontwerp is dus klaar en men gaat bouwen. In het totaal bedragen de bouwkosten van dit project, inclusief het meubilair en het orgel 562.000. Het bouwfonds, inclusief de ontvangen giften bedraagt nu 170.000. Verwacht wordt een bijdrage van 262.G00 samen van SSK, het rijk en de gemeente, zodat er nog een tekort is van 130.000. Voor de gemeente van Sittard, die honderd gezinnen telt, is dit nog een heel bedrag. Daarbij komt nog een schuld van 100.000, die rust op het gemeenschapshuis en de kleuter school. Toen het kerkgebouw af brandde waren beide gebouwen in aanbouw. Beide bedragen maken dus de totale schuld op ruim 200.000. De nieuwe kerk zal een U-vorm krijgen, waarbij de architect speciaal rekening heeft gehouden met de wen sen van de predikant drs. Th. Rienks om één grote avondmaalstafel te kun nen aanrichten, in plaats van verschil lende tafels. De binnenmuren van de een kruis aangebracht, dat binnen en buiten de kerk te zien is. Vanaf de rijksweg naar Maastricht zal het kruis goed zichtbaar moeten zijn. Drie lan ge ramen vormen het symbool van de Drie-eenheid. Men hoopt de kerk over ongeveer een jaar gereed te hebben. Op het ogenblik kerkt men in het gemeen schapshuis. De nieuwe kerk van Sittard zat modern van stijl worden. De ontwerpschetsen tonen boven links de voorgevel met het kruis, daarnaast de zijgevel met de drie ramen. Beneden link is de achtergevel met daarnaast de doorsnee. Christelijk nationaal onderwijscongres AMSTERDAM ,.De christe lijke school behoeft de vrijheid om te kunnen bestaan en wij hebben het recht om over vrijheid te spre ken, zolang wij die verstaan in bijbelse zin. Met deze kernachtige uitspraak heeft dr. A. la Fleur gisteren in het Amsterdamse tro penmuseum het elfde nationaal christelijk onderwijscongres ge opend. De vrijheid, en speciaal die voor het christelijk onderwijs, is, zo zei dr. La Fleur, geen afgetrokken begrip, maar veronderstelt ook inzicht in de waarheid, die ons zal vrijmaken. Om dat het christelijk onderwijs alleen bestaanbaar is in de vrijheid zijn er christelijke scholen gesticht en er mogen dan al eens verschillen zijn, wij kunnen elkaar vinden als diena ren van één Heer. Vrijheid ijken op bijbels denken lijking. Men is pas volop mens door gelijktijdig deze normen te verwezen lijken. onderwijsredactie) Duitsers geven aan drank 45 miljoen per dag uit HEIDELBERG Per dag wordt in West-Duitsland meer dan 45 miljoen mark uitgegeven voor alcoholische dranken. Per jaar verdient de West- duitse staat zes miljard aan belastin gen op tabal en alcolhol. Maar de jaarlijkse subsidie aan verenigingen van geheelonthouders is verlaagd van 200.000 tot 110.000 mark. Geen wonder dat ds. Heinz Schmidt, de voorzitter van het Ver band van verpleeginrichtingen voor alcoholici in Duitsland, die deze cij fers op de jaarvergadering van het verband meedeelde, niet tevreden was. Voor het aantal alcoholici zijn de 22 herstellingsoorden, die West-Duits land kent, veel te klein. De patiënten moeten te vroeg ontslagen worden en het gevolg is, dat na een jaar de helft al weer in de oude kwaal vervallen is. Ds. P. Werges (64) overleden APELDOORN Donderdagnacht is na een langdurige ziekte overleden de 64- jarige emerituspredikant van de Bond van Vrye Evangelische Gemeenten ds. P. Werges. Na een rouwdienst in het kerkgebouw van de Vrije ovang:. Gem- te Apeldoorn, die om 12.15 begint, zal de begrafenis plaatshebben om twee uur op de Algemene Begraafplaats Heidehof te Ughelen. Ds. Werges werd 17 juli 1900 geboren. Hij studeerde aan de theologische hoge school van de Bond van Vrije ovang. Gem. te Apeldoorn. In 1932 werd hij bevestigd in Wemeldingen. In 1946 ging hij naar Winschoten, waar hij in 1961 om gezondheidsredenen vervroegd eme ritaat kreeg. Eén van ons „Eén van ons" is de zeer passende titel van een boekje, dat is gewijd aan de nagedachtenis van jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, commissaris der Koningin in de provincie Zeeland van 1948 tot 1965. Het is verschenen nog geen veertien dagen na zijn begrafe nis op het dorpskerkhof van Gapinge. „Eén van ons", een uitgave van de Firma G. W. den Boer te Middelburg, bestaat uit een zevental hoofdstukjes en geeft, mede aan de hand van kranteknipsels, uitspraken van jhr. De Casembroot zelf en typeringen van mensen, die vele jaren nauw met hem hebben samengewerkt, een zeer goed beeld van deze bijzondere mens, die zichzelf heeft verteerd in zijn dienst aan de provincie, die hem lief was. In het boekje, dat een zestigtal foto's bevat, die mét elkaar een indruk geven van de activiteiten van de overleden commissaris, is ook op genomen een verslag van de rouw dienst in de Nieuwe Kerk te Middel burg, alsmede de letterlijke tekst van de preek, die ds. W. Dijckmeester in deze dienst hield. Het boekje is 64 pagina's groot en kost 3,75. Beroepi ngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oudkerk en Roodkerk; F. v. d. Heijden te Lochem. Bedankt voor Vaassen (toez.): F. J Veldman te Drachten GEREF. KERKEN Beroepen te Pijnacker-Nootdorp: D. N. Wouters te Hoorn. Bedankt voor Borger: dr. M. Feitsma te Emmen-Z. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zuidland-Spijkenisse: P. Zonneveld te Bennekom. Aangenomen het beroep v. Rozenburg (evangelisatie-industrie-pred. MADRID De meeste hoog leraren staan achter de eisen van de duizenden Spaanse studenten die in staking zijn gegaan omdat aan hun eisen voor meer vrijheid en hervorming van de universi teiten geen gevolg is gegeven. Bovendien willen de studenten protesteren tegen de methoden van de politie bij het onderdruk ken van, naar de mening van de studenten, rustige betogingen om aan hun eisen kracht bij te zetten. Aan de algemene stakingsoproep van het „Vrij verbond van studenten" is gisteren algemeen gevolg gegeven. Ook de Amerikaanse studenten in Spanje, die daar zijn krachtens een uitwisselingsverdrag, zijn in staking gegaan. Hoogleraren hebben toegezegd de eisen aan de universiteitsbesturen te zullen zenden. - Steenwijk: K. Boersema S. Wijnsma Bedankt voc te Onstwedde. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Kruiningen: A. Vergunst te Rotterdam-C.; te Aalst: P. Blok te Dirksland. Bedankt voor Oud-Beijerland: P. Blok t« Dirksland. (Van i Prof. dr. J. W. van Hulst heeft vervolgens breedvoerig gesproken over het pedagogisch aspect van de vrijheid van onderwijs. Uitgaande van een uitspraak van Franco dat in zijn land de ware vrijheid gestalte heeft gekregen vroeg hij zich af of het mogelijk is dat men dezelfde woorden gebruikend verschillende zaken kan aanroeren. Afweging Wie over vrijheid in pedagogische zin wil spreken, zo zei prof. Van Huist, zal eerst op zoek moeten gaan naar de authenticiteit van het begrip. Nu is in de geschiedenis gebleken dat het haast onmogelijk is een bevredi gende definitie van het begrip vrij heid te geven. In ieder geval zal vast moeten staan dat het geijkt zal moe ten worden door het bijbelse denken, opdat de christen-pedagoog helder ziet welke vrijheid hij in zijn opvoe dend handelen moet pogen te realise- Tenslotte heeft prof. Van der Kooy nog een aantal behartenswaardige op merkingen gemaakt over de functie van de overheid met betrekking tot het onderwijs. Hij zag het zo dat de overheid de mate van toerusting van de scholen moet vaststellen door af weging van de kosten daarvan met andere belangrijke uitgaven die in het belang van de gemeenschap moeten geschieden, mede gezien de beschik bare of verkrijgbare middelen. Bij de er bepaling van de urgentie van de onderwijsuitgaven en bij het toezicht op de goede functionele aansluiting der scholen dient de overheid zoveel mogelijk rekening te houden met de gewenste toekomstige ontwikkeling der cultuur. ren. Imperatief Conflict in PGV Commissie brengt rapport uit Utivoerig ging prof. Van Hulst ver volgens in op het feit dat vrijheid liefde niet uit elkanders nabijheid zijn weg te denken. Over de vrijheid wordt altijd imperatief gesproken (gij zult liefhebben...) en het schaadt derhalve het essentiële menszijn als men dit niet aanvaardt. In het slot van zijn betoog wees hij er op dat in de grenssituatie de mens geplaatst wordt voor de vraag of wij tot vrijheid kunnen opvoeden als onze kerkredactie) ROTTERDAM Het is niet moge lijk om ten aanzien van het conflict in de top van de protestantse geeste lijke verzorging van de koninklijke landmacht één schuldige aan te wij zen. Zowel de hoofdlegerpredikant ds. B. A. Bos als de staflegerpredikant ds. H. J. Diekerhof moeten de een meer de ander minder in gebreke worden gesteld. Ook het C.I.O.-M. zelf gaat niet vrijuit. Tot deze conclusie is. naar verluidt. tegelijk weten dat God het beslis- d,e commissie gekomen, die een on- singsrecht over kind en kosmos niet derzoek naar de moeilijkheden in de uit handen geeft. Wij moeten, zo zei p G V heeft ingesteld. Van de zijde prof. Van Hulst, niet trachten dit mys- van het C.I.O.-M. worden hierover Free-lance predikant Dr. M. van Wichen (66) overleden APELDOORN Dezer dagen is op 66 M. Wichen, hervormd-emeritus en free-lance predikant. Ds. Van Wichen werd in 1898 geboren. Na journalistieke en praktisch-psycholo- gische arbeid ging hij theologie studeren In Amsterdam. In 1934 werd hij beves- hij door de Gestapo in de bezettingstijd hier werd uitgewezen, vestigde hij zich voorgoed in Apeldoorn. Zoals bekend zijn vier gearresteer de professoren na enige uren weer vrijgelaten. Hetzelfde gebeurde giste ren met 30 studenten. Ook vier leden van een Britse tele visieploeg werden opgepakt maar la ter weer vrijgelaten. Hun films wer den in beslag genomen. De universiteitsgebouwen staan on der zware politionele bewaking. Balzan-stichting heeft geen geld voor prijzen ZUERICH Het slechte beleid van het vorige bestuur van de Balzan- stichting is er de oorzaak van dat zij voorlopig geen prijzen gaat toeken nen. De Stichting kampt op het ogenblik .met ernstige financiële te korten. is gisteren door een beheers commissie van de Zwitsers-Italiaanse stichting bekendgemaakt. Prijzen kunnen alleen worden toegekend uit de b-aten van het vermogen en die zijn er niet, zo legde de commissie uit. Een groep, die vorige week de Bal- zan-vredesprijs toekende aan de VN en andere prijzen in de vorm van beurzen aan studenten in zeven lan- was daartoe niet gerechtigd, al dus de commissie. Deze toekenningen werden in Mi laan onder de namen van de francisr caner monnik, Enrico Zucca, en enke le anderen gedaan. Hun verklaring werd onmiddellijk door een Italiaanse regeringsgevolmachtigde ingetrokken. terie te ontraadselen, doch bij het licht van Gods openbaring trachten uitspra ken te doen. In de middagvergadering heeft prof. dr. T. P. van der Kooy het economisch aspect van de vrijheid van onderwijs belicht. De wezenlijke functie van het onderwijs, zo stelde hij, is de over dracht van cultuur aan de opgroeien de generatie. En onder cultuur dient dan verstaan te worden het streven van de mens tot-sodanige verandering van zijn situatie dat hij zijn menselij ke waardigheid beter kan beleven. In den brede ging hij daarna in op de fundamentele beginselen voor het menselijk leven, te weten de ver wachting van het koninkrijk Gods, de cultuuropdracht, de beoefening van de naastenliefde en de zelfverwerke- nog geen mededelingen verstrekt. Desgevraagd wilde de secretaris slechts bevestigen, dat het rapport is ontvangen en thans onderwerp van bespreking uitmaakt. Het dinsdag jongstleden hierover begonnen beraad wordt dinsdag aanstaande voortgezet. Zowel ds. Bos als ds. Diekerhof bewaren een volstrekt stilzwijgen. Ia vrij brede kring is echter al het een en ander uitgelekt. De betrokken partijen hebben .voor af meegedeeld, dat zij het oordeel van de commissie als bindend zullen be schouwen. Aangenomen mag worden, dat het C.I.O.-M. zich nog beraadt over de consequenties, die daaruit moeten worden getrokken. Naar luidt bevat het rapport hierover enke le aanbevelingen. „Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; kh en u zal opengedaan worden" (Mattheüs 7 :7). Een troostvol woord, ook een moeilijk woord. Het troostvo\ is hierin gelegen, dat het de mens perspectief biedt. Mens, d< iets, blijf niet wanhopig staan, ga niet onder in uw verd\ Ik zég u: bidt en u zal gegeven worden. Bidt en u zal gegeven worden wat een onuitsprekelijk be wijs van Gods liefde, van Zijn zorg voor ons. Het zal ons aan niets ontbreken. Wat een heerlijkheid, wat een uitzicht! Nu is het moeilijke van dit ivoord: Bidt ja, maar wat it bidden? Ten tijde van Christus' omwandeling op aarde heeft de mens daar al mee getobd. Hereleer ons bidden. Het is eei vraag, die Jezus is gesteld. Js bidden dan zo moeilijk? Ener zijds niet. Bidden is niet anders dan God zeggen wat er am mankeert, waar de moeilijkheden in het leven liggen en Hen om uitkomst vragen. Met God spreken zonder veel omhad van woorden, zo maar gewoon vertellen icat wij op het han hebben. Anderzijds is het wel moeilijk- Want ieder gebed hoort te eindigen met die zo moeilijk uit te spreken berusting: Maai Uw wil geschiede. En daar weten ive zo slecht weg mee. Uu wil geschiede'. En toch is dat bidden: Alles tegen God zeggen en het Hem verder overlaten. Ontvangen zoals Hij het ons wil geven, ook al gaat het tegen onze verwachting in. Ons zal op ons gebed gegeven worden, maar naar Gods bedoeling met ons. Wij lezen vanavond Mattheüs 10 vers 16 tot 33. Wij lezen zondagavond Mattheüs 10 vers 34 tot 41. „Ik hoef maar te gireren. (van onze kerkredactie) DEN HAAG Nog steeds zijn de mensen van de actie Antwoord '64 dagelijks bezig om uit te zoe ken, voor welke kerk de gelden bestemd zijn, die nog dagelijks binnenstromen. Door de ondoor dachtheid, waarmee veel mensen in hun enthousiasme te werk zijn gegaan, hebben zij „Den Haag" wel wat moeilijkheden bezorgd. Niet dat men daar in Den Haag boos om is. Het is alleen maar een bewijs van de geestdrift waarmee velen spontaan naar hun giroboek hebben gegrepen en zomaar een be drag op girorekening 64 hebben ge stort dat zij er niet bij vermeldden voor welke kerk het bedrag bestemd was of dat men misschien de „tiende mogelijkheid" bedoelde (het fonds voor alle kerken gezamenlijk). Stellig zullen ook heel veel mensen hebben gedacht: ik heb toch al mijn strookje met mijn toezegging ingestuurd, ik hoef nu alleen maar te gireren, niet vermoedend, dat het aantal strookjes in de tienduizenden loopt en het dus echt niet zo eenvoudig is. om even uit te zoeken, waar/oor mijnheer X uit Y wilde geven. Speurwerk Door het toezeggingsstrookje op te zoeken slaagt men er op het „hoofd kwartier" van de grootste kerkbouw- actie die ons land tot dusver heeft gekend wel in de meeste giften een bestemming te geven. Er blijven ech ter gelden over waarvan de bestem om zich aan de arbeid onder de geeste lijk belangstellenden van alle gezindten te kunnen wijden. Hij werkte dus zonder enige kerkelijke opdracht of tractement als free-lance predikant misschien wel ?n unicum in ons land. Hij kreeg indertijd vooral bekendheid door zijn radio-uitzendingen „Goede Moed". Hij promoveerde op de visie van zijn leermeester, prof. dr. A. H. den Hartog. De begrafenis van dr. Van Wichen zal dinsdagmiddag om drie uur plaatsvinden op Heidehof te Ugchelen. Hoofdkwartier Billy Graham LONDEN Het hoofdkwartier voor dr. Billy Graham, die volgend jaar naar Engeland zal komen is nu al gevestigd de omgeving van het Piccadilly Cir- In verband met zijn komst zullen i aantal bijeenkomsten worden gehou- ___i in juni in Earls Court. Hoewel Bil ly Graham veel uitnodigingen heeft ont vangen van verschillende grote steden in Engeland zal hij zijn activiteiten toch concentreren in Londen. Vooraf aan zijn komst zullen op 120 plaatsen in de Britse hoofdstad films worden gedraaid. Terwijl een groot aan tal bijeenkomsten zal worden gehouden, Voor een koor dat opgericht zal worden om medewerking te verlenen zijn enke le duizenden zangers nodig. Zuid-Afrika gaat lijfstraf afschaffen KAAPSTAD De Zuidafrikaanse minister van justitie Vorster heeft gisteren in de Zuidafrikaanse volks vertegenwoordiging medegedeeld dat hij haar een wetsontwerp zal voorleg gen, dat voorziet in afschaffing van alle lijfstraffen, die het Zuidafrikaanse strafrecht nog kent. Aparte gemeente van studenten in Utrecht? UTRECHT De vijf Utrechtse studentenpredikanten hebben in sa menwerking met de werkgroep der universitaire kapeldiensten (die nu vier jaar worden gehouden) een con cept opgesteld voor een evangelische universiteitsgemeente. Utrecht is de eerste universiteitsstad, waar een der gelijk initiatief is genomen. In Am sterdam treft men ook voorbereidin gen om een evangelische studentenge meente mogelijk te maken. Het concept is inmiddels ter goed keuring voorgelegd aan de kerkera den van de plaatselijke doopsgezinde, hervormde, lutherse en remonstrantse gemeente en de gereformeerde kerk. Op wóensdag 10 maart zal het concept met de studenten worden besproken na een inleiding door prof. dr. J. M. van der Linde. Ne tv York krijgt jazz-predikant NEW YORK Jazzmusici zijn een bijzonder soort mensen. Hoewel zij in New York niet in een soort getto leven, vormen zij toch een eigen gemeenschap tussen de rest van de bevolking. Dit staat te lezen in een rapport van de New-Yorkse stadszending van de Lutherse Kerk in Amerika, dat tevens de noodzakelijke konsekwentics trekt uit dit gegeven. Dc 48- jarige predikant dr. John Glen- sel, die sinds 1956 in Manhattan staat, wordt van zijn gewone wijkwerk vrijgesteld en zal de eerste jazz-predikant ter wereld worden. Dr. Glensel, een Porto- ricaan, was tijdens de oorlog vlootpredikant. UTRECHT Broeder Albertus uit Heemstede, vice-voorzitter van de Ver eniging voor r-k. mulo. heeft in het blad van zijn vereniging kritiek geoefend op een onderzoek van het gewestelijk ar beidsbureau in Nijmegen, waaruit als voorlopige conclusie naar voren is ge komen. dat l.t.s.-ers nogal aanmerkelijk voor liggen op gediplomeerde ulo lingen. De Vereniging voor r.k. betwijfelt in hoge mate of het onderzoek landelijk wel representatief kan worden genoemd. Gevreesd wordt dat ,,de gelukkige publikatie" koren op molen is van hen, die het „op c ondergang gemunt hebben". Reumatische pijnen TOGAL HELPT Griep Migraine Menstruatiepij» Verkouden Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT Voorstellen van ds. Reeskamp (Van kerkredactie) GRONINGEN In de Gronin ger Kerkbode heeft ds. W. Rees kamp zich nu ook gemengd in de discussie, die de laatste maanden in de Gereformeerde Kerken aan de gang is over de „tweede dienst op zondag". Hij doet dit door met vier konkrete voorstellen te ko men. Ds. Reeskamp stelt echter voorop, dat suggesties tot verandering van de tweede dienst niet alleen maar gedaan worden om deze dienst meer attractief te maken en zodoende de achteruitgang van het kerkbezoek te overwinnen. Hij zoekt vormen, waardoor de ge meente meer aangesproken wordt, meer effectief gemobiliseerd wordt, meer concreet bepaald bij haar roeping in deze wereld en bij de vragen, waar voor wij staan. De Groninger pastor stelt dan het volgende voor: De kerkeraad stelle na grondige oorbereiding het rooster voor de twee de dienst voor een jaar lang vast. Men ga daarbij uit van de catechis mus, maar combinere daarbij be paalde zondagen, die bijzonder actueel zijn, worden voorbereid in samenwer king met gemeenteleden. Daarnaast behoren ook diensten gewijd worden aan onderwerpen, die niet in de cate chismus genoemd worden, maar die toch actueel zijn, zoals bij voorbeeld het ontstaan van de bijbel en de aard van het schriftgezag. Behalve dergelijke leerdiensten moet op het rooster ook plaats komen voor bijzondere samenkomsten, waarin het praktische kerkewerk een grote plaats inneemt. Ds. Reeskamp denkt hier bij aan evangelisatiezondagen, zen- dingsdagen, diaconale zondagen en der gelijke, waarbij de dominee terug treedt en de mensen, die hier nauw bij betrokken zijn, van hun werk kun nen vertellen. Tenslotte pleit hij voor een paar ge bedssamenkomsten, waarin ook meer aandacht dan anders aan de lofzang gegeven kan worden. ming onbekend blijft. Wat men hier mee gaat doen is nog niet beslist. Op het eerste gezicht lijkt het eenvou digst. om dit geld in de pot voor dr „gezamenlijke kerken" te stoppen. Den pot, die waarschijnlijk naar dr. P. G Kunst te Amsterdam ons meedeelde ongeveer twee milioen zal bedragen, zai over de negen deelnemende kerken den verdeeld naar verhouding var zielental van de diverse kerken bij dt volkstelling in 1960. Het is echter aan de andere kant ook eer bezwaarlijk, om de gelden me! onbekende bestemming op deze wijze over de negen kerken te verdelen, zo vertelde dr. Kunst ons. Christelijk-gere- formeerden, doopsgezinden, gereformeer den hadden ieder hun eigen gironummer naast giro 64 en het is dus aannemelijk dat er voor hen minder op de alg girorekening gestort is. Er zal dus wel niets anders opzitten dat bij de gevers in kwestie persoonlijk nog eens zal worden aangeklopt om hei te vragen, waarvoor zij hun geld bedoel den te geven. Ds. T. D. van Soest tf Rotterdam, de secretaris van Antwoord "64 achtte dit het meest waarschijnlijk Door de plaatselijke kerkkan toren in U schakelen, dacht hij niet, dat dit veel tijd of geld behoefde te kosten. Simultaankerken Wat het bedrijf voor de „gezamen lijke kerken" betreft: gelijk bekeW t heeft de Nederlandse Hervormt* Kerk besloten het deel dat zij daar van krijgt uitsluitend te bestedei voor kerkgebouwen die voor geza menlijk gebruik bestemd zijn. Gereformeerde Kerken hebben besluit (nog) niet genomen. Het lijkt niet waarschijnlijk, dat de zeven kleinere kerken een dergelijk besluit zullen nemen, eenvoudig omdat zij niet spoedig tot de bouw van simultaankerk overgaan. Het heeft nig zin. dat bijvoorbeeld gereformeerden en remonstranten een kerk voor gemeen schappelijk gebruik gaan bouwen, of het kleine groepje remonstranten zou kerken willen houden in het catechisatielokaal. Ook is het niet waarschijnlijk, dat kleine kerken samen één gebouw gaai gebruiken. Lutheranen willen hun kerk immers geheel anders inrichten dan bij voorbeeld baptisten. Toch zijn er gevallen bekend, dat ook de kleinere kerken aan een gemeen schappelijke kerkbouw meewerken. Het meest bekende voorbeeld is (uiteraard) de Antwoordkerk in Hoogvliet. Pastorale zorg Nederlanders in Denemarken UTRECHT Nederlanders, die L Denemarken wonen, krijgen voortaan tweemaal per jaar bezoek van een gereformeerd of een hervormd predi kant uit ons land. Nadat in december de gereformeerde ds. W. S. de Vries uit Voorburg Denemarken heeft be zocht, zal nu de hervormde ds. G. Gerbrandy uit Utrecht de reis maken De .meeste protestantse Nederlan ders zijn-lid van de Duitse gemeente te Kopenhagen. Het was ook deze kerkeraad, die het verzoek om de komst van Nederlandse predikanten heeft gedaan. yOEN ik wat aan de late kant de keuken inschoot om in ijltempo een maaltijd in elkaar te flan sen, vond ik daar mijn dochter. Ze was bedrijvig doende turfmolm te deponeren in mijn mooiste kristallen schaal. Met vrouwelijke intuïtie voelde ze dat het verstandiger was snel met schaal en al te verdwijnen. Even later kwam ze schijnheilig kijkend weer bij me. „Kan ik je helpen moeder? Zal ik de tafel dekken?" Haar plotselinge meta morfose tot modeldochter had me tot nadenken moeten stemmen, maar ik was te druk bezig, daarom vloog ik erin. TafeldekkenGraag hoor zeg en zet die schaal waarin je die turfmolmtaart aan het bakken bent dan ook maar op tafel, lijkt me reuze gezellig". Maar lvet eigengereide kind antwoordde: „Dat lijkt mij helemaal niet". Achter af bekeken had ik toen wakker moeten worden, maar ik klutste, roerde en kookte. Tenslotte was toch alles op tijd klaar en zat ik op de keukenkruk nog even de krant in te kijken, toen de dochter weer bij me kwam. „Moeder". ,Mmm". mompelde ik achter de krant. „Mag ik, wat ik nu in mijn handen hebhouden?" Ik liet de krant wat zakken en keek neer op mijn kind. Er zijn van die momenten, dat je je ineens heel diep realiseert hoe onbeschrijflijk veel je van je kinderen houdt. Dat gevoel overrompelde me daar op die kruk ook. Zoals ze daar stond met warrige haren en een wat smoezelig gezicht en met ogen die straalden van intense spanning, was ze me erg dierbaar. Ik kon dit moment niet ineens i afbreken door ja of nee te zeggen, maar ik wilde het rekken, vasthouden. Van haar ogen keek ik naar haar groezelige smalle hand. „Of je het hou den mag, dat hangt ervan af hoe je er aan komt hè?" „Ik heb het-eh-hem-eerlijk gekregen." Er schoot een bijna groene gloed in het bruin van haar ogen, zodat ik begreep dat ik haar niet Vae-Uutg&és langer mocht kwellen. Ten overvloede zei ze: „Zeg nou ja". Op het moment dat mijn „oké dan" haar bereikte opende ze haar hand alsof ze een monument onthulde en fluisterde ze totaal in ex tase: „Dit is Sneeuwwitje". Deze heerlijke sprookjesnaam was gegeven aan een enge witte muis. Hij zat in het holletje van haar hand. Ik keek in fel rode kraaloogjes en zag een afschuwelijk lange blote staart. „Je hebt ja gezegd", juichte ze en vloog weg. Twee kooien met vogels, een hond, een poes, vissen en regelmatig bij ons bivakkerende mar motten van de buren en nu ook nog een muis. Uitgerekend een muis waar ik van gril en griezel. Ik voelde me helemaal hol van binnen worden en staarde versuft voor me uit. tot er twee armen om me heen knelden en ik hoorde zeggen: ,.Ik ben zo blij. zo blij". „Kind, maar die staart, die enge staart dan? O moeder, zeg dat nou niet, hij is zo lief en ik hou van hem". In de eetkamer was hij neergezet en keek hij mil vanaf zijn turfmolm rood aan. Zijn snorharen had den dat belachelijk martiale van generaals uit een ver verleden. Dag Sneeuwwitje", zei ik koel, maar om mijn dochter te plezieren vulde ik het aan met: „Welkom hier". Ik zag aan hem, dat hij wist dat ik hem niet spontaan en hartelijk lief had. Hij bleef naar me kijken en plotseling kregen zyn ogen iets filosofisch, de stand van zijn snor haren werd minder krijgshaftig. Het was net alsof hij tegen me zei: „Dom dom mens, als ik toevallig grijs was zou je me met vergif of een val doodma ken. Maar ik ben wit. daarom zit ik nu in een kristollen schaal. Het is je reinste rassendiscrimi natie". Deze gedachte is diep en uiys, nietwaar, voor een kleine muis. Zijn staart zal me blijven hinderen, maar er schijnt wel wijsheid te zitten onder zijn witbehaarde schedeltje ik ben al op weg hem te accepteren en ik zal ook nog wel van hem gaan houden. Mink van Rijsdijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2