Happening GOR WAARD AvaL KLEFFE TROEP KADER 2 x (2> STRIJD TEGEN DE ZWAARTEKRACHT Ruimte-onderzoeker R. van Prehn, verbonden aan het Europese Centrum voor Ruimte-technologie, knijpt mijn arm bijna fijn. „Nu halen ze hun schouders op en zeggen dat het maar verbeelding was. Maar dat liegen ze. Ik zag het vlieg tuig zelf binnenkomen. Plotseling leek er iets mis te gaan. De piloot nam het gas terug en gevaarlijk rukkerig zette hij zijn toestel aan de grond. In de kantine vroeg ik de piloot, die zo wit zag als een doek, wat er aan de hand was. Letterlijk zei hij me: „Jou wil ik het wel zeggen: Ik zat bijna op een saucer, een vliegende schotel." Als man van de techniek somt hy nu nuchter en zakelijk de argumenten op. Mejuffrouw Rey d'Aquila, in wier sobere woning aan de Haagse Beeklaan het gesprek werd gevoerd, valt hem keer op keer by. -Tijd om zijn verhaal af te maken kreeg de piloot niet. Want op hetzelfde ogenblik vloog de mecano binnen. Hij trok ons mee naar buiten, waar we hoog aan de hemel drie schotels zagen. Door de sextant leken het net lichtgevende kwartjes". ..Als je zoiets hebt meegemaakt", vertelt de heer Prehn geëmotioneerd, „twijfel je als zinnig mens niet meer. Bij stukjes en beetjes schar- relde ik de bewijzen bij el- AP** kaar dat vliegende schotels en nauw daarmee ver weven georganiseerd leven op andere planeten niet zomaar naar het rijk der fantasie kunnen worden verwezen. Duizenden waarnemingen zijn in de loop der jaren gedaan. Slechts een klein percentage hebben de regerings instanties met een bevredigend ant woord kunnen afdoen". Zy heeft de waarheid op andere wijze be naderd. Door een lezing van de beroemde ufoloog (iemand, die ufo's ongeïdentifi ceerde vliegende voorwerpen onderzoekt) trok het mogelijke bestaan van vliegende schotels haar aandacht. Naast persoonlijke ervaring was het bij haar de filosofie, die de beslissende stoot gaf. geloven", zeggen vaak de bezoe- ^ers van lezingen, die ik houd. Dat was eerst ook de enige wens die ik had. Wel, ik heb een paar maal een vliegende schotel gezien. Boven het atoorn- centrum in Petten, dat duidelijk wordt ge observeerd door onze vrienden van andere planeten, maar eveneens boven het grasperk aan het eind van de Beeklaan", zegt ze op de toon van „Dat moet voor iedereen vol doende zyn". Rey d'Aquila legt de nadruk op het woord vrienden. „Ze zullen de aardbewoners geen kwaad doen. Zij leven onder de kosmische wet, die zegt „niet dwingen, hoogstens trach ten iemand over te halen". Maar daarom moeten de wezens van andere planeten de ontwikkeling toch wel zeer scherp in de gaten houden. Het atoom is behalve een bedreiging van de aarde, ook een mes op de keel van het heelal". Moreel voelen èn Rey d'Aquila èn de heer Van Prehn zich door de nabijheid van hun niet-aardse vrienden gesteund. Geen van beiden heeft ooit een gesprek met een wezen van een andere planeet gehad, maar Rey d'Aquila kan toch niet nalaten op te merken: „Wellicht onbewust. Ze bewegen zich name lijk vrijelijk onder ons. In Mexico kwam het voor", beweert ze met grote stelligheid, „dat boven een stad ufo's werden gesignaleerd. Een dag later telde de bevolking verschei dene inwoners meer!" Met de heer Van Prehn is Rey t d'Aquila een eenling. Zo voelen zij zich ook. Verscheidene malen heeft Rey geprobeerd een UFO- club in stand te houden, evenzovele keren ontstond er ruzie en viel de vereniging uiteen. „Nu heb ik een UFO-groep Neder land, waarmee de UFO-groep Puttershoek nauw samenwerkt, die zeer hecht is. Alleen de heer Van Prehn en ik zyn er lid van. Voor de geïnteresseerden geven wij een bulletin uit. Maar je moet begrijpen dat het moeilyk is in deze materie gelijk te denken. Niet iedereen is zo rotsvast als wij ervan overtuigd dat er vliegende schotels bestaan. Slechts enkelen zijn in hun denken zover als wij", stelt zij, zonder zich overigens daarvoor op de borst te slaan. Tegen het eind van een wonderlijk ge sprek vat de heer Van Prehn de waarde van het voorbereidende werk van de UFO-groep aldus samen: „Voor de aarde zal zich in hét denken een omwenteling voltrekken als straks de vliegende schotels bij ons kind aan huis zijn. Honderd jaar geleden was het onmogelijk met een vliegtuig het luchtruim te kiezen. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld. Zo zal het ook gaan met het interplanetaire verkeer, alleen.... de gevol gen zullen voor de aan strakke regels ge bonden mens revolutionair zijn". BERT JONGSMA zal een ieder kannen billijken. Mis Volgens „Werkende Jeugd' .ifd Slis- drecht. behoeft sportleraar Van den Brink zich geen kluizenaar te voelen, ..want", zegt voorzitter A. Prins, „wij passen reeds maanden zijn ideeën toe en ze roepen bij de jongelui echt geen Jan A. Middelkoop (38 Jr.), jarenlang Tegen '"(•In-hl ,r scherpe isme. „Doordat wij dat verzondlgd I, hebben wij ons vertier gezocht iport". Hij besluit: „Mijdt de sport J- .verwinning". ld Is de mening van JTïE bedoeling ran de happening is, om zon der gebruik van marihuana of drank loch in een hogere toestand Ie geraken, „high" te u-orden grinnikt Lagor-Waard achter z'n han den. Hij staat, de ogen met maskera bewerkt en, de lange haren tot op zijn wenkbruuwen ge kleefd. op een gammele zolder in de Haagse binnenstad. Ruim veertig mensen hokken in hel muffe xu-ijgdonker, zittend op vellen karton, of staand. Hen lampje braiult load en rood gloeien sigu- hlote jongeman transpirerend te schemeren ach ter een kaars. Tussen een losse deur links en een rafelig kamerscherm rechts verwarren dui tere schimmen zich in rook en onverstaanbar dialogen. Lagor Waard, hel bovenlijf ontbloo rammelt knokig met kettingen. Hen mislig-mon pelende figuur geeft hel publiek een kartonne doos met gaten. Om er je neus in te steker Vervolgens hullen twee personen zich in plastii zakken en gaan zwijgend tegenover elkaar slaui Dan beginnen ze flink op elkaar los te timnu ren. Highgeroep. Tromgeroffel. De d, de kaars dooft. door WIM de REGT ^TAPELGEK, maar geslepen als hij geld ruikt! 'n War hoofd met een gladde tong en ongezonde ideeën, 'n fantast, die er op uit is, koste wat het kost in de pu bliciteit te komen en daarin soms nog wel slaagt ook Gevaarlijk misschien voor jongelui, die niet stevig in hun schoenen staan. Del it na aan geiprek van ruim anderhalf uur da indruk, dia ja krijgt van Lagor Waard (21), die zich in Den Hsag uitdooft, de eon- l bijvoorbeeld. Jezz-liefhebbert om ook^niet: hij v. den. En beroemd, tegelijk. Hoe? Je. beetje mee. Hij tchrijft geen boekt gedichten. Meer hij vin wel wet op. Dagenlang rail ft publiek wordt verzocht de kragen op te n om het ..bloedheet" te krijgen. Hen niet rdig meisje danst onverwacht in iets bikini- igs met rode tule. Lagor Waard kleeft er zend wal om liecn. Een zielig gezicht. lis hel meisje verdwijnt arliter het kamer- scherm, komt Johnny The Self-kicker" uil een donkere hoek. Hen sigaret lummelt in zijn mond. De ogen staren verdwaasd in verten. Johnny loopt onzeker heen en weer. Af en toe druppelt wat zueel in zijn rode baardje. Plot seling gooit hij de sigaret i onkenspaltrnd op de zoldervloer. Hij begint zo vervaarlijk met een degen te zwaaien, dat de kijkers op de voorste rij beducht naar achteren schuiven. Zijn mond mitrailleert waanzin-klanken. Minuten lang. De trommelaar legt omfloerste accentjes. Enkelen schreeuwden ..high" en klappen in de handen. Johnny ratelt door. totdat hij rood, be- zweet, uitgeput en mistroostig achter het ka merscherm verdwijnt. Lagor Waard gaat op de grond zitten; boven Iwm hangt een bloem aan de huilebalken. Als gold het een rituele handelinglaat hij het rose bloemetje aan een draad zakken in een steel- pannetje met vuur. Applaus! Sommigen verlaten de zolder omdat ze bang zijn geworden voor brand. I\'et wanneer Johnny zich o,merkt tot her nieuwde razernij, komen de buren tliuis. De voorstelling wordt afgelast. Wel krijgen we nog de groeten van Simon Vinkenoog, met de ver zekering dat we allemaal vrienden zijn gewor den. Een van de liappeningmakersvertelt nog even dqt hij de grote tovenaar is. De tovenaar met het derde oog. Hen vriend van hem, Bart Huge», heeft dit derde oog met een landarts- boor in zijn voorhoofd geboord. Ze hebben allemaal ren gaatje in liun hoofd. 41 verklaart het niet alles, wel teel. ROLF HOHKSTR4 leven ten goede kom Wereldbeeld Reac op het artikel Ide leiders op elk gebied die hun stem verheffen? Wij moeten God om ontferming bidden en de jongeren aansporen hun Krachten In te zetten Tenslotte: „De Here Jezus is met ons al de dagen tot de voleinding der D. W. van Leeuwen mt Leiden merkt op dat we dankbaar gebruik moeten gedicht: „Nier M. A. Benders, Rotterdar hij nog toekomst heeft!" Alle lezers hartelijk dank voor hun brieven, die het overdenken waard zijn. WIE ZEI ER dat het Rotterdamse uitgaansle- W ven plat ligt? 't Is nog geen seven uur en voor de kassa's van het Luxor Theater waar Sleeswijks Revue draait staan de mensen al te dringen. In de hal praaien wij voor een kort gesprek Willy Walden en Piet Muyxelaar, reeds 27 jaar de pijlers van de show-. Zegt Piet: „De recente uitzendingen op de televisie over onze show hebben ons nieuw publiek gebracht: de jeugd. Ze hebben gezien dat er nog iets anders is dan „beat". Van jongens en meisjes in de leeftijdsgroep van twaalf tot achttien krijgen we veel verzoeken om foto's en handtekeningen. Reacties van de twens? Nee. Maar dat we van deze groep niet veel horen zegt op zich niets. Deze mensen zijn natuurlijk te oud voor handtekeningen enzo. Ze gaan gewoon naar de show". „Er zijn nogal wat mensen die de soort humor die u brengt eigenlijk verouderd vinden. Wat zegt u daarvan?" Willy: „Onzin! Humor veroudert niet. Alleen de manier van spelen, die is in de loop der jaren veranderd. Vroeger was het echt van dik hout zaagt men planken Het hoeft er nu niet meer zo dik bovenop te liggen, want de mensen zijn dank zij de buitenlandse shows op de televisie veel bevattelijker geworden voor humor, ze begrijpen het sneller. Onze revue wil de mensen alleen ontspanning geven. Wij geloven in milde humor. Wc proberen mensen en situaties op de planken te brengen die werkelijk kunnen bestaan. Omdat wij in tegenstelling tot het cabaret, dat het van de satire moet hebben, niemand willen kwetsen, is onze taak extra moeilijk. Onze humor mag niet bijtend zijn." De vreemdste ervaring ifl dit vak? Dat I.ida Iburg succes afhankelijk is van volkomen onver klaarbare en onberekenbare factoren. Een voorbeeld: er is een serie voorstellingen in Amsterdam, die geweldig loopt. Met dezelf de serie ga je naar Den Haag waar het ineens niet blijkt te gaan. Je gaat weer terug naar Amsterdam en... ook hier is de belangstelling verdwenen". „Wat lk vreemd vind in dit vak", zegt Willy, „is dat de sense of humor van plaats tot plaats verschilt. Een sketch die het heel goed doet in Amsterdam, slaat bijv. niet aan in Den Haag. Het valt niet aan te geven wat de verschillen zijn, dus jc kunt er niet op schrijven." Jmpreóóiet zuiderling BERT v. d. ENT MAAN Hoog aan de hemel bin hangt de maan. Zij heelt slechte éém s toeh xlet slj al tassen het riet ea la l dal. MAN em laag op d'aard staat een man: agen heelt hIJ twee slechts het dal en riet en meer xlet hij nlet. ANDRIES SCHUT Den Haag JJE zón schijnt in de zuidelijke provin cies anders dan in de rest van ons land. En omdat ze dat al eeuwen doet, woont in die provincies een ander soort mensen. Een soort, dat in deze tijd van het jaar de kriebel in de benen krijgt. Het gebeurt dan. dat dc winkelier om drie uur in de middag zijn deur op slot doet, „juf" haar klas vrij geeft, de notaris zijn kantoor sluit en de melkboer zijn wijk niet in gaat. Ze hebben wel wat beters te doen. Ze hullen zioh in niet-alledaagse kleding ea zetten een dom petje op het hoofd. In een cafeetje drin ken ze samen met de tand arts en de wisselloper een schuimend glas bier, na el kaar in zwierige bewoor dingen tocgcproost te heb- vanaf een stoel alle zigen toe. Op straat kijken ze naar een fantastische op tocht of doen daar zelf aan mee. Ze zingen kinderlijke liedjes en met onbekenden, die nu hun vrienden zijn, dansen ze achter de muziek aan. Ze doen allemaal heer lijk gek en voelen zich wel dadig ontspannen. Kortom, ze vieren carnaval. Tegen het carnaval be staan vele bezwaren. Het zou van heidense oorsprong zijn. Het is een feest voor mensen die merken dat de lente komt en die blij zijn dat ze leven. Die zich er ook niet voor schamen die CHARLATAN OF ALLEEN MAAR GEK? i met de grootste xakei n ons land." Dat doa jes om niet de k dat hij zit te far voor! ..Weet jc wia ik deze zorr naar Den Haag Kaal? Joseph! vakken. Stal ja Waard sprekan badinerend e ment «clubje, maar vindt, dat dc club, maanden geleden oprichtte, met elf honderd (betalende) leden nu el de grootste van de Benelux ia. „Er was niks te doen in Dan Haag en daar om besloot ik wat te doen. De jazz was hier dood." Het klinkt idealis tisch. maar even later Laat hij zich ontvallen, dat hij er een flinke cent •use- Waerd, die r de club van Lagor traden. Da kant be- I niet is. Hij heeft nog een we- rafonist 9Walt Dickerson en diens artet. Japan en zo. Wat contrac tie dat allemaal moet betalen? reageert bijna verontwaardigd zo'n onbescheiden vraag. De ar- an zelf natuurlijk. Wie anders? ze betalen graag. Ze weten. Lagor aard dor Hij srgt eigen ik, in zi|n eigen prestaties. Daar laat hij geen twijfel over be steen. Hij heeft zich voorgenomen. De Grootste Aller Impresario's te worden. Rijk en beroemd! Wie het dat het har t luist rekkelijk zal vallen, iemand, die draaien. Maar wie door zijn^rakke facade prikt weet wel beter I Veel jongelui, die hem min of meer toevallig hebben ontmoet, zijn van hem onder de indruk geko men. Maar aan hun blijken van be- 'onder ganl srbij. Per I lagor Waard i Hij la. blijkan Ulo- boeken heeft hij eens gelezen, dat het doel de middelen heiligt. En dat vindt hij een mooie spreuk! Aan werken heeft hij een broer tje dood: hij kan gaan baas boven zich hebben. Hij bouwt aan zijn eigan carrière. Hij ia al aan aind Niet dat afkan, nee ,,'k Het bewijs." fluistert hij. ..Maar ik heb wel dikwijls zonder geraden, hoorl" Hij trekt er een gezicht bij alsof hij iets heel moedig heeft gepresteerd. Net een schooljongenl 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII blijheid tc uiten. Alle zin, die een kerk er ook aan gegeven mag hebben, ten spijt. Het feest zou dronkenschap en nog meer bevorderen. Dronken mensen treft men niet alleen tijdens het carnaval in het zuiden aan, maar ook op Koninginnedag in Amsterdam of Zwolle. Bovendien zijn de overtreders in de massaal, en voor gevaarlijke onderonsjes is op een volksfeest geen plaats. Is men om de treinongelukken soms tegen de Nederlandse Spoorwegen? Of om „Ik Jan Cremer" tegen de boekdrukkunst? Ook zou carnaval verwerpelijk zijn- omdat het een feest is. Tegen zo'n bezwaar is inderdaad niets in tc brengen. De carnavalsvierder zelf is de laatste om zich met problemen rondom zijn feest te plagen. De oorsprong is voor hem niet belangrijk; een leest met de mooiste historische of ideële motieven tot rechtvaardiging, maar zonder een levend heden, verdwijnt onherroepelijk Een feest bewijst zichzelf. En het karakter van carnaval is dermate levend en vitaal, dat er niet aan te ontkomen valt. Maanden van tevoren beginnen wijkbesturen en verenigingen te werken voor de optocht (die voor kinderen bedoeld is en daarom een bezigheid voor zoveel volwassenen wordt). Men ontwerpt wagens met primitieve wezens in bizarre voorstellingen, die de vreugde verheer lijken, soms ook de plaatselijke politiek een humoristische veeg uit de pan geven. Die wagenbouw gebeurt in het geheim en dat veroorzaakt in een stadsgemeenschap een tinte lende spanning. Op de eerste dag van het feest wordt het bestuur van de stad symbolisch overgedragen aan de Prins en zijn gevolg De Prins, gekleed in een prachtig kostuum met veel goud en veren, houdt een gloedvolle toespraak: de leden van zijn raad nebben zich behangen met onderscheidingen. Tussen hen in beweegt zich de nar, het enfant terrible, dat alles mag zeggen wat hem op dc tong komt en alles mag doen wat hem Invalt, en daardoor ieders lieveling is. Hij verkoopt de dwaasheid als de hoogste wijsheid, terwijl hij buitelt en springt en zijn bellen laat rinkelen. De gewone vierder kleedt zich meestal als boer. Dat is essentieel. Hij geeft hiermee zichzelf als individu prijs. Hij is niet langer mijnheer die en die, met diploma's, een goede baan en zoveel geleerdheid in zijn hoofd hij ontkent dat zelfs. Hij is slechts één van de velen, die voor enkele dagen niet individueel maar collectief optreden. Hijzelf is een volko men nul. ondergegaan in een middeleeuwse anonimiteit. Hij is vergeten, dat „boer" eigen lijk een scheldwoord is Hij weet, dat goed boer zijn moeilijk is. en hij begrijpt waarom het zo'n eer is tot Grootste Boer te worden uitge roepen. Hij begrijpt waarom de nar op een ezel rijdt en met een varkensblaas zwaait. Hij begrijpt dat. omdat een kind van vijf jaar zoiets ook begrijpt. Hij eet en drinkt met het volk. Hij danst met velen achter schetterende hoempamuzick aan. Hij zingt luidkeels zotte liedjes en geniet ervan. Hij bevindt zich met duizend gelijken in één zaal, en host daar heen en weer onder serpentineregens en lawines van confetti. Hij heeft de zwaartekracht over wonnen, weet tegelijk, dat hij over enkele da gen het gevecht daartegen weer zal verliezen. Deze komende nederlaag maakt zijn strijd al leen maar intenser. De vreemdeling, die een carnavelvierende stad in het zuiden bezoekt, begrijpt er niets Onze deernis met u, vreemdeling, is groot. U moet eerst inzien dat u helemaal niemand bent. U moet eerst groeien tot kinderlijke eenvoud. U moet eerst uzelf overwinnen. Carnaval is een moeilijk feest. JACK VAN DER KOOY

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 18