m is
DENKER OVER
DE WERELD
VAN MORGEN
Duitse theologen hebben geen oog
voor buitenlandse studies
Romano Guardini 80
jaar
Kvl'SI SSSS jaffSJKEfc S.'SSÏÏ5 h5 "wï Tegenstelling
KAMPEREN ZAAK VAN DIKKE
PORTEFEUILLE
GEVEN
VOOR ZEVEN
1
LOOPT
VOORSPOEDIG
srsss «"cuü" r
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 27 FEBRUARI 1965
ROMANO GUARDINI
...het geloof it het steunpunt
van Archimedes
(Van onze kerkredactie)
Dezer dagen werden een theoloog, een filosoof, een letterkundige, een peda
goog, een psycholoog, een econoom en een pastor van wereldnaam tachtig
jaar. Op bijna onbegrijpelijke wijze zijn al deze figuren verenigd in één
man: Romano Guardini.
In onuitputtelijke geest
kracht en creativiteit heeft
is „één van de laatste echte rijke cultuurfilosoof van onze
christen-humanisten van genoemd kan worden. Ook
„om politieke redenen" was opge- gangsfase in de wereldgeschiede-
heven. Toen het uitlekte, dat hij nis. Na de Oudheid en de Middel-
op de nominatie stond om wegge- eeuwen is nu de Moderne Tijd
voerd te worden naar een concen- voorbij.
t it jj tratiekamp, dook Guardini onaer. De Moderne Tijd, die volgde op
van publikaties op vrijwel elk Middeleeuwse wijsgeer-mysticus In een dorpje in het Zwarte Woud de Middeleeuwen, vond volgens
gebiedvan de cultuur. Zo komt Bonaventura, met wie Guardini heeft hij de rest van de oorlog Guardini haar definitieve einde in
-katholiek de bewondering voor Augusti- doorgebracht, studerend en vooral de barbarij van de Tweede
nus gemeen heeft. u~'
deze onmenselijke tijd", zijn
h-ele leven gezocht naar de
betekenis van het christelijk
geloof voor het bestaan nu Uuiese
in de twintigste en straks in Italiaanse "aflcomst
de eenentwintigste eeuw.
,.De gaven van de jonge geleerde,
onder protestanten is zijn naam die inmiddels de Duitse nationali- i(ur JinThii
steeds meer een vertrouwde teit aangenomen had, bleven niet J-
klank geworden. onopgemerkt. Nadat hij al e
jaren gedoceerd had in Bonn
filosoferend over het probleem van Wereldoorlog. Het
de macht, dat hem obsedeerde. van wetenschap, van uitvindingen,
Na de oorlog werd hij terstond van technische vooruitgang. De
benoemd, nu in Tiibingen. In Moderne Tijd werd beheerst door
naar Muenchen, hooggespannen verwachtingen,
godsdienstfilosofie en door een bijna grenzenloos opti-
levensbeschouwing mistisch vooruitgangsgeloof.
Breslaü werd*Hn gedoceerd tot vorig jaar, stelregel luidde: kennis is macht;
o_
lijk de synthese zien
kennis uitte zich in een stroom
erkend door zijn benoemini
Duftïï "Naast" «ijn wetenschappelijk
lichkeit Ban Italiaan, temperament ".oma-katholieke wereldbetchou.
te paren. Weldra
Met zijn einddiploma gymnasium _r
op zak wist de briljante jongeman *zijdcolleges deGrootstecoïleeezlal gelo°' in het leven van alledaS- Kentf.eI versch,Jfsel'
aanvankelijk niet wat hij moest nodiz had Daarnaast h,«1H hH °ok verrichtte hij baanbrekend b»«ting van iets,
gaan doen. Hij studeerde aan v^rfrhtAn ««5 n-nti1 werk bij de vernieuwing
verscheidene Duitse universiteiten Eoiefck^ liturgie.
S„^tu^hhfCtoe
h^voltomde^ijn Iuthers, bl„ctoppen
tot douairmeres toe.
Vooral „gewone man" gedupeerd
(Van een onzer redacteuren)
l)E BIJZONDER snelle
popularisering van het
kamperen in ons land gaat
gepaard met enkele onaan
gename ontwikkelingen.
Het komende seizoen zal
namelijk duidelijk maken
dat „kamperen vaak duur
der is dan men denkt".
Twee categorieën kam
peerders zullen in het hij
zonder de hittere werke
lijkheid van deze weinig
opwekkende slagzin gaan
ervaren.
De eerste is: de man met de
smalle beurs. Als men bijvoor
beeld weet dat een klein gezin
voor twee weken kampieren
112 moet neertellen (dergelij
ke prijzen komen voor) dan
kan men toch niet meer over
een goedkope vakantiebesteding
spreken. En liefhebbers voor
zo'n voordelige vakantiebeste
ding zijn er in ons land nog
heel wat! Meer dan men in
deze tijd van stijgende welvaart
zou verwachten.
Sinds 1961 zijn de prijzen van
Nederlandse kampeerterreinen
met 30 tot 80 procent verhoogd.
Een paar voorbeelden: het
weektarief op het eenvoudigst
denkbare kampeerterrein kostte
i 1961 gemiddeld ruim 14
Ken nogal verontrustende
ontwikkeling in de kampeer-
sector belangrijke vorm
van vrije tijdsbesteding is
voor de ANWB aanleiding ge-
weest aan de bel te trekken.
In het bekende vakorgaan"
de Kampeerkampioen wordt
er heden uitvoerig aandacht
Aangezien het hier een
onderwerp geldt dat velen kan
interesseren hebben wy aan de
hand van de in genoemd or
gaan voorkomende gegevens
bygaand artikel samengesteld,
waarin men de visie van de
ANWB op deze ontwikkeling
aantreft.
het komende seizoen
dan 25; passanten leggen op
terreinen met iets méér accom
modatie (toch nog eenvoudig te
noemen) bijna het dubbele
neer: van gemiddeld 2.24 in
niet alleen steeds meer macht zuchtig vertrouwen op een gege-
In schrille tegenstelling tot de over fa natuurkrachten heeft ven waarheid „Het geloof is het
a/Ïa TliJ 1. Ihan- k.i wab.m.. ct.nnnunt pan ATT-Vllmedc
Wet en genade
De wet is niet zo populair in
christelijke kringen. Vooral
zij die een nieuwe koers
willen, spreken met de bis
schoppen van de Engelse
Kerk, John T. Robinson,
.graag over een „nieuwe
moraal". Onlangs hoorden
we nog iemand spreken in
een kerkdienst over de
nieuwtestamentische wet
van de liefde, die de wet
van het Oude Testament
zou hebben opgeheven.
In Amerika hoorden we ja
ren geleden jonge mensen
zingen „I am not under
law, Tm under grace", (Ik
sta niet onder de wel,
maar onder de genade).
We hebben het zelf meege
zongen, want het stond zo
gek om niet te zingen,
maar van harte ging het
niet.
Wet en genade zijn geen
tegenstellingen. En even
min staan wet en liefde
tegenover elkaar als wit en
zwart. Het liefdegebod is
geen nieuwtestamentisch
gebod, het is reeds de sa
menvatting van de wet in
het boek Leviticus.
Ook Paulus gaat in op de
vraag: Stellen wij dan
door het geloof de wet
buiten werking? „Volstrekt
niet," antwoordt hij, „veel
eer bevestigen wij de
wet." Wij zijn niet vrijge
maakt van de wet, maar
vrijgemaakt van de „wet
van zonde en dood". En
juist daarom kan hij spre
ken van de „wet van Geest
en leven".
Als christen door het geloof
in Jezus Christus kan ik
niet zingen: „Ik sta niet
onder de wet," maar „ik
ben verlost van de vloek
van de wet, en daarom
mag ik nu de zegen van de
wet beleven."
Herhaaldelijk wordt in het
Oude Testament gezegd
dat de wet gegeven is ten
leven. De wet wijst ons de
plaats voor Gods aange
zicht. Maar omdat wij die
plaats verlaten hebben, ons
eigen leven zijn gaan lei
den, hebben wij ons buiten
de wet en daardoor buiten
het leven geplaatst.
De tragiek van onze tijd is
dat het verzet tegen de
wet in wezen geen verzet
tegen die wet van God is,
maar tegen onze interpre
tatie ervan. Wij hebben
van die wet een keurslijf
van geboden gemaakt en
die wet als een druk op de
mensen gelegd. En als wij
zo denken en leren dan
wordt deze wet een last en
leren wij niet de „vreugde
van de wet" kennen.
Het gaat God niet om de wet
ten koste van de mens. Zo
ging het bij de Farizeeërs,
die liever een man met de
verschrompelde hand in
zijn nood lieten dan hem
op de sabbat -te laten gene
zen. Christus ging het 'om
de mens en daarom brak
hij de wet niet, maar ver
vulde haar door de man op
de sabbat te genezen en zo
het volle leven te geven.
Wij staan als christenen niet
„onder de wet", maar mo
gen leven uit de wet die
Gods Geest in onze harten
wil branden. Dan wordt die
6oms dreigende oudtesta
mentische wet, de beloven
de nieuwtestamentische
wet van Christus, van de
Heilige Geest, van het le-
katholieke jeugdbeweging, waarin wen In het goede in mens en 2,n 'Ke ''U T,«r ,7eeds arotere wiaruit elk probleem
het idealisme van jonge arbeiders, natuur verloren gegaan. Het natlo- Tna.c.h' ZVl* *ijt benaderd en opgelost.
boeren en studenten gericht werd naal-socialisme met zijn geweldige gebieden uitstrekt en zich tege- öan wordt ook begrepen,
op een nieuw beleven van het ""hang
dat nii vonr alledag, denteel t
;ncj barsting van iets, wat al lang op
de springen stond.
studies niet. „Hoe dieper ik in de
wetenschap doordrong, des te meer
raakte ik overtuigd, dat dit niet
het volledige antwoord was",
schreef hij later.
Nieuwe glans
Onderduiker
Crisis
Het schijnt, dat zich in hem
in deze tijd een religieuze crisis
heeft voltrokken. In ieder geval
zwaaide hij nog eens om: in
Freiburg ging hij theologie stu
deren. In 1915 behaalde hij de
doctorstitel op een proefschrift
over de verlossingsleer van de
Hieraan kwam in 1939 een eind.
Een gestapo-officier kwam Guar
dini meedelen, dat zijn leerstoel
De Nijmeegse hoogleraar prof.
dr. H. M. M. Fortmann heeft eens
een catalogus van Guardini'
oeuvre ingezien
Volgens Guardini was de diepe teren rn de massa
wezenstrek van de Mnderne Tijd "ren m"S0-
het steeds sterker toenemen
macht, als gevolg van de
ïijk steeds meer ophoopt in de het bijbels antwoord op het pro
handen van ongrijpbare instan- bleem van de macht is: macht
ties, die de mens een veilige openbaart zich in zwakheid; heer-
toekomst beloven door hem on- f.^«PPij wordt todienst naar het
mond iff te verkleren en te mtiel- Gods gestaite ontdeed en
de gestalte van een dienstknecht
aannam (Fil. 2:5—9).
En toch is het uitoefenen
stromend water, afzonderlijke
wascabines vormen daar voor
beelden van. Er is een
duidelijke tendens bij de
ploitanten om te streven
de meest uitgebreide voorzie
ningen, hetgeen gepaard gaat
met hoge investeringen, die de
gasten van het kampeerterrein
blijkbaar best willen betalen.
Echter raakt hierdoor
„kleine man" die alleen m
behoefte heeft aan eenvoudig
ingerichte kampeerterreinen
(commercieel waarschijnlijk
weinig interessant) tussen wal
en schip, nu er steeds minder
van die terreinen blijken te
Wellicht ls hier een uitge
breider taak weggelegd voor
plaatselijke overheden of in
stellingen die zonder het ma
ken van winst terreinen wil
len exploiteren, waar kam
peerders tegen betaling
een matig bedrag er wordt
hierbij speciaal aan jongeren
gedaebt hun tijdelijk
blijf kunnen inrichten. Met
andere woorden: er moeten
meer eenvoudige, dus ook
goedkopere kampeerterrei
nen komen.
Een goed voorbeeld
verband leveren de terreinen
van Staatsbosbeheer, waarop
men een verantwoorde accom
modatie zonder luxe aantreft
waarvoor een redelijk kamp
geld geheven wordt.
Dat was dan de eerste gedu
peerde categorie. Nu de twee
de, die gevormd wordt door de
------ - z.g. weekeind-kampeerders
peerders hoge eisen zijn gaan d€ doortrekkers of pas-san
die belden dus maar korte tijd
op één kampeerterrein verblij
ven. Deze tweede categorie
dreigt het slachtoffer te worden
van een enigszins andere
wikkeling.
Per dag
Jarenlang is het gebruikelijk
geweest het kampgeld op de
kampeerterreinen per NACHT
te berekenen. In het buitenland
is dat nog vrijwel overal zo. Ir
id echter zijn geleide-
1961 liep dit etmaaltarief name
lijk op tot 4.03 in het komen
de seizoen.
Begrijpelijk die stijgingen,
want accommodatleverbetering
vergt tegenwoordig handen vol
geld. Dit neemt echter niet wég
dat het goedkope kamperen
voor degenen die geen hoge
eisen aan accommodatie willen
stellen mogelijk moet blijven.
Iets waaraan men ernstig gaat
twijfelen als men weet dat er
een soort strijd onder kampeer
terrein-exploitanten is ontstaan
om hun accommodatie uitge
breider ter maken, ja er zelfs
een luxe karakter aan te geven.
Hoge eisen
De popularisering van
kamperen heeft immers
hand gewerkt dat tal van kam
mende kennis. uiu.3 ucul
au vruaiuiiua daarb>i echter een totaal verkeerde
schreef daarna: houding aangenomen. In plaats
hpoft macht niet verkeerd, het is zelfs
pprdo bijbels, zegt Guardini. In de schep- I nZICrit
het te begrijpen,
In 1962 ontving Guardini in
Brussel uit handen van prins
Bernhard de Erasmusprijs, voor
de wijze, icaarop hij de Europese
cultuur verrijkt heeft
lijke geloof. boeken aan de persoon van
Let wel, het christelijk geloof, Christus heeft gewijd, waarin
dat «li nieuwabjflUthmd heelt hy mediure„d de contouren
dVmrt chtStellj&eltu
staan. Het christelijk geloof, dat do™ ZIJ™ tratens vandaag ge-
zich niet meer in slaap laat wie- huid moet zijn. Op zoek naar
gen, doordat het werd ingebed in het nieuwe mens- cn wereld-
„christelijke tijd". Het chriate- beeld gaat het hem niet om iets
De eerste verbazing, die men. u de ernst vuu ue veitim_
ondergaat, w die over de ont- woordelijkheid, het inzicht van het
zagwekkende omvang daarvan, geweten, de kracht van het karak-
De tweede komt voort uit de ter terug. Zo kon ook het massa-
kwaliteit. Het lijkt niet over-verschijnsel ontstaan:
dreven hem op één lijn ie
stellen met- Augustimis, Pascel OnnOQiQ
en Newman, met wie hij zo
innig verwant is in zijn denken. Het grote probleem van deze lijk geloof, dat wéér gaat beseffen, nieuws. We moeten gewoon de
Maar bovendien is er wel nie- tijd is dan ook volgens Guardini dat een voortdurende totale reli- hele werkelijkheid opnieuw
mand, die zozeer de heerlijk- de macht. Deze openbaart zich hervorming nodig i8- ontdekken. We moeten tueer
heid van het christendom heeft thans meestal in zulke vormen, "Hii.jlt, a itle"i tïS, inzicht krijgen in onze goddelij-
iveten bloot te leggen op een dat men haast automatisch haar en Iedere'%èrrwerfplaats moet ke roePin0- We moeten het
wijze, die de moderne mens met het kwade vereenzelvigt. WOrden onderzocht Wij moeten eigenlijke van het christelijk
feilloos treft in zijn diepste Dat komt, omdat de mens door nooit tevreden zijn met wat wij leven weer zien in het directe
noden en verlangens. Onder zijn de vooruitgang van de techniek hebben bereikt en nooit gemak- leuen in Christus,
pen krijgen alle oude dingen,
die wij leerden en niet wisten
te schatten, een nieuwe glans,
Wie zó oorspronkelijk kan zijn
zonder in gewaagde nieuwighe
den te vervallen, behoort tot de
allergrootsten."
Daar komt bij, dat Guardini de
materie, die hij in zijn boeken
behandelt, zo geweldig beheerst,
dat hij er zo eenvoudig over weet
te schrijven. Men behoef; geen
specialist te zijn, om zijn boeken
te kunnen lezen.
Eén van Guardini's bekendste
werken is „Das Ende der Neuzeit"
(Nederlandse vertaling: De gestalte
der toekomst). Het verscheen voor
het eerst in 1950.
Onze generatie, zegt Guardini,
bevindt zich duidelijk in een over-
Klacht van
Carl Henry
T"\E ACTIE wordt aanbevo- Mulder, A van Rijn. ds. H. J. veld-Wouters, N. A. van de
len door de volgende be- Winter, drs. G. N. Lammens, Griend, A. J. de Rooij-Tie-
kende Nederlanders: prof. dr. ds A. L Koffeman, dr. J. L. mens en D. Rodenburg-van
K. Dijk, prof. dr. J. Wate- P. Brants cn drs. G. R. der Eijk.
rink, prof. dr. R. Schippers, Visser.
prof. dr. Herman Ridderbos, Adviseuers zijn: ds. B. W.
prof. dr. J. W. van Hulst, H. Het werk-comité bestaat Ganzevoort, drs. T. M. Gil-
Algra, J. A. van Bennekom, uit de dames: W. M. Ridder- huis, dr. N. J. Hommes, ds. C.
dr. P. G. Kunst, ds. J. Hessels bos de Rooij, J. G. Kraai je- J. Honig en S. Veenstra.
Huff
Hoe staat het met de actie
Geven voor Zeven van de bond
van gereformeerde vrouwenver
enigingen in Nederland, is de
vraag, die zolangzamerhand bij ons
aan het bovenkomen is, als ineens
de bondspresidente mevr. Ridder
bos zelf bij ons binnenloopt om
het te komen vertellen.
Aan het begin van bet jaar
schreven we erover: de gerefor
meerde vrouwen willen zes protes-
drieduizend gulden is binnenge
komen. Toch flitst het even door
ons heen, wat moet er dan nog
veel komen, want het gaat om
neren aan de scholen in Maria Ho-
rebeke, Mechelen, Gent, Genk, Den
derleeuw, Boechout en Paron in
Frankrijk. Ze moeten nodig geres
taureerd worden, of er moet een
verdieping worden bijgebouwd, ol
er moet sanitair komen of centrale
verwarming. En dan: ze moeten be
ter zijn dan de andere scholen in de
buurt. Want dat is het belangrijk-
De echtgenote van de
AartsenStap, is de ere
presidente van de actie
Geven voor Zeven. Haar
dader teas een bekend
voorvechter van het
christelijk onderwijs.
-
te zijn, is zij in wezen heel erg
provin'ciaal. In vele opzichten
vormt zij een gesloten geheel,
dat onverschillig staat tegen
over buitenlandse concurrentie
en commentaar. Dat w de in
druk die de Amerikaanse theo
loog en hoofdredacteur van het
blad Christianity Today, dr. Carl
F. H. Henry, gekregen heeft toen
hij oori» jaar daor Europa d
rondzwierf. Hij genoot van zijn worden.
sabbatsjaar en gebruikte deze
rustperiode voor een grondige
studie van de Europese theolo- n/ZIWilgen
®l,c' Deze laatste houding mag men
Een van de weinige boeken die echter niet alleen de Duitse theo-
in Duitsland met interesse zijn logen in de schoenen schuiven. Zij
ontvangen uit het buitenland is het is karakteristiek voor het vrijzin-
werk van prof. dr. G. C. Berkou- nige protestantisme. Henry klaagt
wer, „De triomf van genade in de dan ook dat de schrijvers van het
theologie van Karl Barth." Barth zojuist verschenen werk „The HLs-
zelf heeft er, zegt hij, waarderen- torical Jesus and the Keryffmatic
de aandacht aan geschonken zon- Christ" (De historische Jezus en
der zich verder veel van deze de kerugmatische Christus) zonder
constructieve kritiek op zijn theo- meer de zorgvuldige studies over
logische inzichten aan te trekken, het hoofd zien van mannen als J.
Maar verder hebben de Duitsers Gresham Machen. B. B. Warfield
weinig oog voor de gedachten van of van Britten als James Orr en
anderen, of het zouden al theolo- James Denney.
gen met een Duitse achtergrond
moeten zijn. zoals Niebuhr en Volgens Henry wees eens de
Tillich. rector magnificus van het Schotse
New College dr. John Baillie, het
Timirfs* plan af van dl® wilde
l imiOC promoveren op een grondige sto-
r. i- u die van de geschriften van James
De evangelische (orthodoxe! Ore. Ale reden gaf bil op dst
theologen van Europa verdedigen Jlm„ orr niet eet echte theoloo,
°P schriftuurlijke gronden hun wee. De vrijzinnige theologen gean
orthodoxe inzichten tegenover de eenvoudig van het standpunt uit
dialectische theologie. Maar zi) d.i hel bUbels christendom nlel
dijn volgens deze Amerikaan hMl kan oorden verdedigd door een
erg timide ala het er om gaat hun echte theoloog. Dit bewijst echter,
™h r„ uit te wer- volgens nenrr. hoe weinig „llbe-
ken tot .een atrudvaardige tegen- raai de liberalen In de theologie"
revole is dat aii in -u- klacht die In de vorige
aanval. Het gevolg
hun werken hoofdzakelijk laten
zien waar Barth, Bultmann en
Brunner tekort schieten, in plaats
dat zij in ^n,
«euw in Nederland ook vaak -
terecht werd gehoord.
tants-christelijke scholen in België
steunen en de school in het Franse
Paron. Het vertrouwen van de
president, dat zonder dat er cen
trale druk op de leden wordt
uitgeoefend deze zelf gaan impro-
moeten kunnen i
ren, leerlingen aantrekken en dan
het evangelie uitdragen.
„De ruimte, die we daar bouwen KQOCtlGS
gedaan voor zover
den is wel gebleken, dat
de gereformeerde
improvisatietalenten
Denk maar aan Pakistan en Toron-
recht evenredig aan de moge-
lijkheden. om het evangelie uit te De bond h„fl ook reacnes
wil3 thuis be- binnengekregen van niet-gcre-
onder zorgd'\" zegt mevr'. Ridderbos als formeerde vrouwen. Een van de V„IUUI V1J1UU44CUU m
bijvoorbeeld Genk brieven was van iemand, die op Bovensmilde werden gebreide goe-
dat zij tegenover hun inzich
ten een alomvattend alternatief
plaatsen, waarin geworsteld wordt
met de problemen van de huidige
theologie.
Het is opmerkelijk, zegt deze
Amerikaan, dat de evangelische
theologen van de Verenigde Staten
veel duidelijker en uitvoeriger hun
Rectificatie
i totaal. In
Concurreren
schuilen, heeft. Twintig nationaliteiten van haar girostrook schreef: „Ben deren verkocht. Binnenkort start
m de mijnwerkers en hun gezinnen Ned. Herv. Geven voor zeven de verkoop van ansichten en pla-
zijn hier bijeen. ply# Gods zegen Uit dank- ten van de tekenaar Otto Dicke.
Ook in Nederland moeten we baarheid voor hetgeen wij heb- Men heeft ingehaakt op de speld-
weer de waarde van het christelijk ben» Uit Meppel kwam hel jesrage: er worden auto-speldjes ue uult
onderwijs gaan beseffen. En tegen verzoev van fa christelijk aere- voor de kinderen verkocht. En dan eeen oo0
,'Z' or t.».v. mevr. J,G. Kraaljen- KS, SS
Twee weken geleden plaatsten
.i«,lureS'oeöi,dedvUt3f™hïïlg- ^?MCÏJfo'™u°leerd<Sb£nh™ .«nb'Vr'iw'ua^ri.ke'nhob "t
gen de midden-orthodoxse theolo- Brunei. Door een misverstand is
Edward John Carnell, Cornelius dle *e,den voor nieuw zieken-
van Til, Paul K. Jewett en andere huis inzamelt, weggevallen. Om
«JU}01 vrijwel onbekend in Duits- degenen die eventueel een gift voor
De Duitsers hebben niet alleen het *lek®nhuis willen afstaan
negatieve geluiden ju »mcu
gereformeerde vrouwen bewijzen, formeerde en hervormde
blik staan er zevenduizend gulden dat je in ons land toch heus nog twen om mee te doen. Natuur-
het gironummer: 37 65
wat buiten hun dienst te z(jn drukken wfi het giro-
penningmeesteresse li!'he^dj''Sk "SgTomt™^ ",,,rbU 13 76 00
emand die orthodox wordt het nmme Tan "St,chilng voor het Pro-
i'an de tafel geveegd als onbelang- teat«nts ziekenhuis te Brussel".
rijk en waardeloos voor de discus- Wassenaarseweg 159, Den Haag.
dag te stellen.
Waarom? Zeker niet omdat de
berekening dan gemakkelijker
zou worden. Integendeel bij
elke ander tariefstelling dan die
per nacht zijn meerdere inter
pretaties bij de afrekening
In feite gaat het hier
een verkapte prijsverhoging,
hetgeen men in de kring van
terreinexploitanten toegeeft.
Ook op andere wijze was ei
sprake van zo'n „onopvallen
de" verhoging van het tarief,
onder meer door het invoe
ren van een aanvullend ta
rief voor tent of caravan
alsof het mogelijk ware te
kamperen zonder een van
deze attributen! Elders werd
weer een aanvullend bedrag
voor fiets, of bormfietsstal-
ling geheven, zonder dat er
overigens enige voorziening
voor stalling, laat staan voor
toezicht, was getroffen.
Honderd procent
Min of meer onder druk vi_
de ANWB en de Ned. Kam-
peerraad heeft een der be
drijfsverenigingen van ter
reinenexploitanten. de Orkava,
in haar laatste ledenvergade-
ring gepleit voor een uniforme
tariefstelling. Een nobel stre
ven; alleen: het advies dat
tenslotte uit de bus kwam en
dat de Orkava ook richtte tot
de niet bij haar aangesloten
bedrijsgenoten betekende
weekeindekampeerders en
santen een tariefsverhoging
minstens 100 procent
Wat is namelijk had advies
dezer organisatie? Aangeraden
wordt aan exploitanten voortaa
de tarieven te berekeken per
dag of gedeelte van een dag.
Wat dit voor de „weekender"
en de passant inhoudt moge
blijken uit het volgende
beeld.
Een onderneming die
s chillende kampeerterreinen
onder haar beheer heeft bere
kende vorig jaar voor een
echtpaar met twee kinderen er
een ruime tent voor een perio.
de van acht uur 's avonds tot
acht uur *s morgens 4,60 (met
auto bij de tent 5,60). Thans
zou dit worden 11 (met auto
f 13,20). Men mene niet dat het
wel los zal lopen, want namens
Orkava werd uitdrukkelijk
verklaard dat volgens de voor
gestelde regeling elke nacht zal
worden berekend als twee da
gen!
Nogmaals: ook terreinexploi
tanten ontkomen uiteraard niet
aan kostenverhoging en dure
investering. Maar het gaat niet
aan een categorie, te weten die
van de „kort-kampeerders" zo
zwaar te belasten, tot
honderd procent en meer Moe-
ten tarieven verhoogd worden,
akkoord, maar dan gelijk ver-
°ver a"e categorieën.
«JÏjzulilen Passanten en
weekeinde-kampeerders zich
„genomen" voelen als ze ko-
mend seizoen met de voorge
stelde regeling worden gecom
fronteerd. En wat te denken
reactie onzer buiten-
gasten - het niveau van
dM ligt nu 81 hoger
f.8"dat V ons omringende
dl! anto* een ANWB. ook
(vreemdelingenv«£
hoge mate veront
rust door deze ontwikkeling.
h.arte rnag worden ge-
karnnpjlto eTPloitan^n van
l"gn erin ™<>gen
Jnn uWeer teru9 te teren
naar het vertrouwde tarief
per nacht. Doet men dat dan
Jhoeenwmcn in °oed °ezcl'
schap. Want van oudsher is
net in de horecasector gebui-
kelijk per nacht te bereke-