Nog
nooit vertoonde film
en fotobeelden op tv
Brick Bradford
Puzzelhoek
—Toch is het zo!-
«Jesje en Josje
Senmoet:
De vrouw Alberdien
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1965
ÉTHÉRGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN
1THERG0LVEN-ETHERG0LVEN-!
KOM SNEL
PEINSËS, \HETPA-
WAAROM pip \LE»S SIN-
BOEIEN?
NTS-bijdrage aan
Holland-Festival
(Van o
e radio- en tv-redactie)
BUSSUM De NTS heeft de
organisatoren van het Holland Festi
val aangeboden, een bijdrage te leve
ren aan de manifestaties door middel
van het vertonen van een dramatische
produktie (televisiespel), welke dan
dus aan een brede bevokingsgroep
ten goede komt.
Hoewel dit aanbod gunstig werd
ontvangen, wacht de NTS nog op een
definitief antwoord.
Ook heeft de NTS aangeboden,
enkele van de evenementen in repor
tages op het beeldscherm te brengen.
Van de zijde der organisatoren
werd de NTS verzocht. Of zij niet een
dubbele functie zou kunnen vervullen,
nl. door een Iheateropvoering te or
ganiseren en daarvan dan tevens een
reportage te geven. De NTS over
weegt dit voorstel, maar acht het ir.
het kader van het Holland Festival
niet direct haar taak om een theater
opvoering te geven, waarvoor boven
dien de kosten zeer hoog liggen.
VPRO: 18.00 Nier
ïentsmu-
itirisch program-
iek: 22.25 Repor-
>mst van de In-
met de Nederlandse
t.óv nieuws; zz.4U Spontane reacties:
ile discussie; 23.10 Lichte grammo-
iziek; 23.45 Socialistisch nieuws in
nto; 23.55-24.00 Nieuws.
:rsum n. 298 m. KRO: 19.00 Nieuws:
NCRV20.20 Memorandum
dl. 2. Een hoestdrank, TV-
lals. NTS: 22.40-22,45 Jour
ITS: 20.00 Nieuws In he
:n; 19.55 De Weerman: 20.00 TV-
laigret op kamers, tv-spel; 21.5!
:ning; 22.25 Nws.: 22 35 Jear
el.
20-3.30 Wegwijs tips
raatje: 9.10 Klas.-icke
mofoon-
VPRO: 9 40 In
9.55 Wonen onder een
g. VARA: 10.00 Buitenlands
Hilversum II, 298 m. KRO: 7.00 Hel
ivende Woord, meditatie: 7.05 Pianorecital
lassieke muziek; 7 30 Nieuws; 7.40 Gewijdt
luziek; 7.55 Overweging; 8.00 Djinn. geva-
ioerd programma. (Om 11.0C Nieuws); 12.0(
.ngelus: 12.03 Licht instrumentaal ensemble
n zangsolisten; 12.24 Marktberichten; 12.27
lededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.3(
es; 12.40 Religieus nieuws; 12.45 Over-
koorzang; 14.30 Voc
8.50 Lichtbaken
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. scheepskeuken - welaan.
2. niet gesloten - de Griekse letter d. 3.
soort van hond - lichaamsdeel. 4. stap -
telwoord. 5. bekende afkorting - zuiver -
boomloot. 6. jongensnaam - oude lengte
maat - bekend gebouw in Amsterdam. 7.
vette vloeistof - vreemde taal. 8. verfstof
gravure - voorzetsel. 9. sportterm
voor - voorzetsel.
Vertikaal: 1. gratis. 2. muzikaal toneel
spel - iedere. 3. lengtemaat - voedsel -
voegwoord (Fr.). 4. banknoot (afk.) -
twijg - plaats in N.-Brabant. 5. plaats
N.-Brabant - elk. 6. Europeanen - myth,
figuur 7. mannelijk beroep - Europeaan.
8. straat (afk.) - voegwoord - hoekpijler.
9. oude vochtmaat deel van de bijbel
(afk.) - zijtak Elbe.
uur beleven de Beverly Hillbillies nieuwe avonturen met Gran
ny's lentedrank.
I uur de tweede aflevering van „Memorandum van een dokter",
waarin het niet om een lentedrank maar om een hoestdrank
gaat en om
uur begint het grote schakelprogramma tussen een Nederlandse
en drie buitenlandse kranten, waar de zaterdagochtend
editie wordt gemaakt.
Ned. 2 VARA
L uur gaat Shirley Zwerus „swing and sweet" zingen in de Har-
melense Kloosterhoeve.
uur kan men kijken naar een hartoperatie, uitgevoerd in het
Hammersmith Ziekenhuis in Londen.
uur het televisiespel „Het Bacchusfeest" van Arthur Schnitzler,
gespeeld door o.a. Ton Lensink, Lies Franken en Lou Steen
bergen. Een klein liefdesavontuur dat verrassend afloopt.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 VPRO en VARA
8.05 uur concert van de VPRO, te geven door het Radio Kamerorkest
en de klarinettist Gi.is Karten: een ouverture van Mozart
en het klarinetconcert in Es van Kramar-Krommer.
9 uur gaat voor de VARA het Promenadeorkest samen met het Ra
diokoor romantische muziek uitvoeren en om
9.45 uur is het weer tijd voor de kritische rubriek „Tegenvoeter".
Hilversum II KRO
Een afwisselend muziekprogramma wordt om
9 uur onderbroken door een actuele documentaire (onderwerp blijft
verrassing) en om
10.45 uur besloten door het hoorspel „Per huurkoets", weer een ab
surdistisch werkje van Arthur Adamov, waarom men wel
lachen kan, maar dat toch een tragische achtergrond heeft.
Haagse jeugd voor
de microfoon
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De VARA heeft
het plan opgevat een en ander van de
moeilijkheden welke zijn ontstaan
tussen bepaalde jeugdgroeperingen en
die nogal wat onaangename gevolgen
hebben gehad, voor de radio uit de
doeken te doen.
Daarom heeft zij voor het jeugd
programma „De Uitlaat" op zaterdag
27 februari a.s. de Haagse groep „De
Kikkers" uitgenodigd eens te komen
praten. De uitzending is te horen om
1.40 uur.
EHBO-cursus Teleac
ook schriftelijk
(Van onze radio- en tv-redactie)
BUSSUM/DELFT Wie er zin in
heeft, kan schriftelijke begeleiding
krijgen van de Teleac-cursus „Onge
vallen in en om de woning", door
ƒ4,50 te storten op giro 544232
Teleac Delft.
Men ontvangt dan na de 8ste les
(welke een repetitie bevat van de tot
dan behandelde stof) een vragenlijst
welke men kan invullen en opzenden.
Dat gebeurt ook na de 16e en laatste
les. Daarbij krijgt men dan ook nog
een toelichtend boekje.
De vragenlijsten worden door des
kundigen gecorrigeerd en terugge
stuurd. Teleac heeft er overigens nog
een produktiedirecteur bijgekregen,
nl. de heer M. N. Bollen, die werk
zaam was bij de NTS als chef van de
afdeling bedieningstechniek. Dat is
dan de derde directeur.
1749) In het Noord Italiaanse stadje
Padua. op veertig km afstand van
Venetië, kreeg de Duitse dichter Goe
the op 27 september 1787 een geni
ale inval. Hij zat in de botanische tuin
van de stad, recht tegenover een
palm, en bevond zich in een omge
ving en een stemming die de juiste
sfeer voor bespiegelingen leveren.
Hier kwam het denkbeeld bij hem
op. dat allerlei plantenvormen zich
wel eens uit één enkele vorm zouden
kunnen ontwikkelen. Zijn gedachten
hierover waren nog erg vaag en on
bestemd en hij schreef dan ook in
een brief aan Frau von Stein: „Op
dat punt ben ik in mijn botanische
filosofie blijven steken, en ik zie nog
niet goed hoe ik hieruit moet komen".
Dat kon ook haast niet anders, want
voor de stand van de wetenschap van
die dagen was het denkbeeld van
Goethe veel te machtig. Het idee, dat
verschillende levensvormen zich uit
één enkele levensvorm zouden ontwik
kelen, noemde hij zonder er dus
zelf erg veel begrip van te hebben
„metamorphose der planten".
De geweldige betekenis van het
intuïtief door Goethe ontdekte feit,
dat de plant, ondanks uiteenlopende
verschillen in vorm en gestalte, hoogst
eenvoudig van bouw is en uit slechts
enkele grondvormen kan worden af
geleid, is door latere onderzoekers
bevestigd. De plant ontwikkelt boven
Botanische
filosofie
de grond slechts één en hetzelfde or
gaan: het aan een stengelknoop be
vestigde blad. We zouden ook kun
nen zeggen, dat het blad het ware
en eigenlijke wezen van de plant is.
Wanneer zij in haar prilste stadium
is, als zaad in de vrucht ingesloten,
is het blad al aanwezig, met de twee
knopjes, waaruit stengel en wortel
zullen ontstaan. Hebben haar eerste
worteltjes houvast in de aarde gevon
den, dan brengt de plant blad na
blad voort; of het nu een tere varen
of het overweldigende loofdak van
een reusachtige boom is, de oervorm
die hieraan ten grondslag ligt, is en
blijft het eerste blad.
Maar de bloemen dan, zal iemand
vragen. Ook dit zijn niets dan bla
deren. Veranderde bladeren welis
waar, en in vorm en kleur niet meer
als zodanig herkenbaar, maar toch
in wezen niets anders dan bladeren.
We kannen dat zien aan de wijze
waarop zij zich ontwikkelen, maar
vooral ook bij bloemen die als we
het zo eens mogen uitdrukken niet
helemaal gelukt zijn en deels uit
loof-, deels uit bloembladeren bestaan.
In die gevallen kunnen de overgan
gen gemakkelijk worden gezien.
Minder makkelijk valt het ons, te
geloven, cat ook de gele meeldraden
en het vruchtbeginsel tot het loof
behoren. Toch is het zo!
Daarover een volgende keer.
Documentaire oorlog '14-18
(Van onze radio- en tv-redactie)
BUSSUM De Russische Tsa
renfamilie gaat uit wandelen:
de grote meisjes in rijke witte
toiletten, de ziekelijke achtjarige
kroonprins wordt in de armen van
een kamerheer gedragen. Negen
Europese koningen volgen in 1910
de baar van de Britse vorst in een
lange, imponerende stoet. Dat zijn
filmbeelden die u nog nooit hebt
gezien, waarvan men soms niet
eens het bestaan wist. Maar nu
zult u ze zien: op maandag 15
maart in de eerste aflevering van
een BBC-documentaire over de
eerste wereldoorlog.
Dat wordt het begin van wat de
NTS noemt „de grootste documentai-
omdat zij 26 afleveringen van 25
minuten beslaat. Wij moeten echter
opmerken, dat hier wat snel de ter
minologie van de BBC is overgeno
men: onze eigen documentaire „De
Bezetting" is, zij het met wat minder
afleveringen, in totale tijdsduur nog
langer.
Maar hoe het zij, de Nederlandse
kijkers kunnen nu dan eindelijk ken
nismaken met het inderdaad grootse
televisiewerk van de BBC.
Wij mogen wel zeggen: „eindelijk",
want tal van Europese landen hebben
de vertoning al achter de rug. In
Engeland zelf is nu op het tweede
net de hervertoning al bijna afge
lopen.
De serie zal juist een half jaar
lopen, want zij wordt wekelijks op
maandagavonden via Ned. 1 uitgezon
den.
Commentaar
„De opvolger"
Aan liet begin van de avond zag
'.t er naar uit dat de televisie
registratie van het door de toneel
groep Ensemble in de Tilburgse
schouwburg opgevoerde toneelspel
„De opvolger" niet aan de verwach
tingen zou voldoen. De te lange inlei
ding, het te grote toneel voor duidelijk
totaalbeeld en de in verklarende dia
loog uitgesponnen vrij korte scènes
dreigden niet boeiend genoeg in de
huiskamer over te komen.
Maar spoedig werd dit beter en
werd de kijker onhoudbaar meege
sleept in het machtige conflict tussen
de kardinalen die voor een pauskeuze
staan.
Over de kwaliteit van het stuk zelf
kunnen wij kort zijn: in ons blad
verscheen eerder een recensie daar-
Dank zij de KRO-televisie konden
thans miljoenen mensen genieten van
het aangrijpende spel van Ko van Dijk
en de vele andere bekwame indivi
duele bijdragen tot het imponerende
geheel.
Beperken wij ons tot de overbren
ging door de ether, dan blijft het een
moeilijke opgave om een theatervoor
stelling op het kleine scherm te van
gen. Men kon nu weer eens zeer goed
het verschil zien tussen toneelspel en
televisiespel. Niettemin hebben goede
tv-regie en attent camerawerk er vopr
zorgd dat zeer veel van de befaam
de opvoering ook kwalitatief uitste
kend tot de huiskamers doordrong, al
gaat bij de close up een groot deel van
het totaalbeeld verloren en komt het
massale beeld minder tot recht.
Een uitgesproken voordeel van
televisieregistratie blijft echter dat
dictie, monoloog en dialoog veel di
recter en overrompelender tot de toe
schouwer doordringen en dat wa:
gisteravond ook het geval. Een tele
visieavond, om nog lang aan terug te
denken.
Oplossing vorige puzzel
Horizontaal: 1. Noorwegen. 2. entree
adé. 3 de - grendel. 4. Ee - eis - dole. 5.
rr - nop - spel. 6. Leende - eek. 7. A.M.
ge - i.e. - ede. 8. Noë - et snee. 9. den -
rots - nn.
Vertikaal: 1. Nederland. 2. oneer
emoe. 3. Ot genegen. 4. rr - rio - neer.
5. Weesp - dito. 6. eend - Se Est 7.
Gad - opeens. 8. edele - eden. 9. nel -
elkeen.
HERINNERINGEN
het
Aan de herinneringen
Europa tussen 1900 en 1914,
;erste aflevering (welke de NTS
ons reeds liet zien) is gewijd, zullen
vooral de bejaarden onder ons veel
hebben. Zij zien toestanden, kleding
en verkeer terug uit vervlogen dagen.
Jongeren zullen zich vergapen aan
dezelfde situaties en tijdsverschijnse
len, die plotseling levend worden.
Maar het frappante van de gehele
serie ls, dat er veel beelden uit
West- en Oost-Europa zullen zijn,
die nog niet eerder in de publiciteit
kwamen. Veel materiaal is bijeen
gegaard uit particulier bezit.
Het was destijds niet aan de orde
van de dag om erg veel actuele
gebeurtenissen te filmen: de filmkunst
zowel als de bioscopen waarin deze
vertoond moest worden stonden nog
het begin. Bovendien
de jaren van de eerste wereldoorlog
verboden, gevechtshandelingen
slagvelden te filmen, maar dit verbod
is, zoals men trouwens wel weet,
duchtig overtreden om de dingen voor
het nageslacht vast te leggen.
Wij behoren al tot dit nageslacht en
wij zullen er nu naar kunnen kijken.
REUSACHTIG WERK
De BBC-televisie heeft een reusach
tig werk moeten verzetten om deze
documentaire voor elkaar te krijgen.
Daartegen wordt zelfs het werk
van dr. de Jong en zijn medewerkers
aan De Bezetting in de schaduw
gesteld. Immers moest men het mate
riaal uit de gehele wereld bij elkaar
garen en dat alleen al vergde een
organisatie van jewelste.
Meer dan 30 auteurs, deskundigen
en journalisten in Londen en 9 des
kundigen verspreid over de wereld
arbeidden een half jaar aan het
ontwerp voor de serie, waarvan de
verdere voltooiing nog een tal van
maanden vergde.
Het BBC-team behandelde 50.000
brieven van oorlogsveteranen, hield
met ongeveer 3000 van hen vraagge
sprekken en filmde er ten slotte
ongeveer 300 van in Londen, Plymouth,
Bristol, Glasgow, Cardiff, Manchester,
Frankrijk, Duitsland, Canada en
Amerika.
Opvallend was, dat iedereen wel
'1 "1I 9 T
het TV-lab.;
België. Nederlands progr. kan. 2 ei
10.30 Volksuniv.; 15.25 n.m. Rugbywt
Engeland—Frankr.; 16.55 Muz. voor jonge
17.45 School-tv.
wilde medewerken, maar dat vele oud
militairen moeilijk tot spreken waren
te brengen over die vier oorlogsjaren:
zij wilden die tijd liever vergeten.
ZÓ GING HET
Hoe de BBC ten slotte aan al het
materiaal en aan
veteranen kwam?
Eigenlijk heel eenvoudig: door op
roepen in Britse kranten, door de
radio en voor de televisie. Iedereen
die ooggetuige was geweest van ge
beurtenissen in de oorlog 1914-T8
werd dringend gevraagd, zich op te
geven en zo kwamen er meer dan
50.000 brieven binnen.
Veel medewerking is ook onder
vonden van de documentatiebureaus
en oorlogsmusea in binnen- en buiten
land, van geschiedschrijvers en ge
schiedkundigen, van dagbladen, pers
agentschappen, filmmaatschappijen,
bibliotheken en particulieren.
Het commentaar werd in de Engel
se versie gesproken door Sir Michael
Redgrave, voor Nederland deed Paul
van der Lek dat Ook Frans Somers
heeft een bijdrage geleverd.
Zo heeft men een waardevol breed
overzicht kunnen maken, dat in deze
staat zorgvuldig op onbrandbaar film
band wordt bewaard... alweer voor
het nageslacht.
17 „Nu zullen we u nog even uit de
modder sjorren, vader!" riep Josje. die
eensklaps weer alle praatjes had, enthou-
'ast. „Geef me de plank maar even
in, meneer Pieterson!"
„Nee, dat zal ik wel doen, Jos!" lach
te de aangesprokene. Hü verlegde de
plank een eindje en meneer Joppers stak
zijn handen uit en de eigenaar van het
scheepje greep ze stevig beet en begon
dan te trekken.
Maar meneer Joppers was natuurlijk
veel zwaarder dan Josje en bovendien
zat hij nog dieper in de modder wegge
zakt. Aanvankelijk haalden de pogingen
meneer Pieterson dan ook niet veel
uit. Maar deze liet zich niet ontmoedi
gen. Hij zette zich nog eens extra schrap,
trok opnieuw en ja hoor, daar stond
ook vader Joppers op het droge. Maar
o. wat zag hij eruit! Want Josje was
niet zo erg modderig geweest, omdat die
laarzen had aangehad die in de modder
waren achtergebleven. Maar meneer Jop
pers zat tot aan zijn middel ongeveer
„Vlug, kom mee naar het schipl" riep
meneer Pieterson. „Schone kleren aan
trekken!"
Achter elkaar liepen ze op een drafje
naar de boot terug. Vader Joppers keek
angstig van zijn vuile kleren naar het
mooie, propere scheepje, maar mem
Pieterson, die het zag, wuifde geru
stellend met zijn arm en riep:
boord! We gooien
,Klim
paar emmers water overheen!"
pO, mijn laarzen staan nog in de mod-
terwijl hij aan dek
kreet Josji
klauterde.
„Die vis ik er straks wel uit, lach
te meneer Pieterson. „Eerst zal ik jou
ook iets anders geven om aan te trek
ken. Ik heb gelukkig nog wel een paar
broeken en truien aan boord. Ze zullen
jou alleen wel veel te groot zijn, Josje.
Maar zo nauw zullen we nu maar niet
,Een kroon voor een kind"
39
't Scheen dat de tegenslag hen achtervolgde op deze
reis. Bij Bornholm kregen ze blakte, die hen te
Rönne binnenzeulen deed. Daar lagen ze dag aan dag
met het fraaiste weer, maar zonder een zuchtje wind,
zodat ze er niet uit konden. Ties liep dikwijls op het
havenhoofd te trippetrappen, maar dat kon de wind
niet wekken. Langer dan veertien dagen lagen ze in
die haven. Toen er eindelijk wind kwam, waren ze in
een wip in Sint Petersburg, maar de reis van Londen
af had met het nieuwe schip veel langer geduurd dan
ooit zo'n reis met het oude.
Ties had veel haast. Hij wilde na het lossen met
leeg schip naar huis; er zou geen tijd meer zijn voor
inden. Doch Alberdien dacht dat het nu te laat was
en dat ze het beter in Sint Peersburg konden af
wachten dan dat hun onderweg iets overkomen zou.
Ties was er niet mee ingenomen. Hier waren ze op
hulp van Russen aangewezen en daarop was hij niet
gesteld in een geval als dit; ze waren hem te ruig.
Alberdien zei echter dat ze al met Geertien Bouma
van de Deo Juvante, die naast hen lag, gesproken
had. Die zou haar helpen. Toen legde Ties zich erbij
neer, zoals hij zich altijd had neergelegd bij Alber-
diens besluiten.
Het ging zoals het altijd ging in Sint Pel ~Mrg. Lr
kwam een verlader met tien ton van dit en een week
later een andere met vijftien ton van dat. Zij hadden
niet veel te doen. Ze gingen, om de tijd te korten,
dikwijls buurten bij de Bouma's en die kwamen wel
Dij hen. maar aan praten kwam ook een keer een
eind. Sor gingen ze met z'n vieren de wal op.
Alberdien was evenwel niet meer zo goed ter been
Daarom gingen de mannen wel eens samen, terwijl de
vrouwen elkaar aan boord gezelschap hielden. Alber
dien was cr niet erg op gesteld dat Ties de stad
inging. In Rusland wist je nooit of je elkaar terugzag,
zei ze tegen Geertien. Dat er ook nog een andere
reden was waarom ze Ties niet graag alleen de wa)
zag opgaan sprak ze niet uit, ofschoon ze er wel aan
dacht omdat de omstandigheden wat leken op die
toen het misging. Maar Ties gedroeg zich sïnd: de
schipbreuk best. In Veendam had hij zich nooit be
dronken. en ook in Londen, Helsingör en Rönne had
hij, als^hij de wal opging, zich nooit misdragen, En
ah -n._.- jiem mee; was een orjen_
dat je de mannen niet altijd
door
K. NOREL
met enige aarzeling. Ties en Albert pasten trouwens
op In Petersburg. In de sloppen en zelfs in de nauwe
straten met de grauwe huurkazernes waagden zij zich
niet. Op de grote piemen en in de voorname straten,
bij de paleizen van de tsaar en van de grootvorsten,
liep je geen gevaar, tenminste bij daglicht niet. Bij
avond waagden zij '-h niet verder dan de haven
buurt. Daar kwamen Engelsen en Duitsers en vooral
veel Nederlanders, nog meer dan Russen, in de bier
huizen, die, evenals in Danzig en in Riga, Nederland
se namen droegen. In de Kluiver of in de Boegspriet
dronken zij soms een glas bier en een enkele keer een
glaasje wodka, hoewel ze daarmee zeer voorzichtig
waren, want het was koppig goed.
Op een avond troffen Ties en Albert In de Kluiver
een paar Nederlandse stuurlui, die dag binnengeko
men. Een van hen, royaal nu hij voor het eerst aan
wal was na een lange reis. gaf een rondje. Ties achtte
zich verplicht dit ook te doen. maar daarna stond hij
op. want het werd tijd, de vrouwen wachtten. De
echter dat 't zo niet ging. Hij
andere stuurn
wilde ook tracte
„Morgen maai
Doch de stuui
en deze bracht
Toen kon Ties
i Ties uitstellen. .Dan zien 4
Albert Bouma ging
telijk man Geertie
vast kon houden
Alberdien beaamde dat, hoewel
n had de kastelein al
glazen wodka.
jor zijn fatsoen niet weggaan zon-
het glas leeg te drinken en daarop meende Albert
dat hij te kort zou schieten, als hij alleen geen rondje
gaf. Dus dronken zij een vierde glas. En na deze vier
glazen wodka vergaten Ties en Albert beiden dat de
vrouwen wachtten. Ze zaten met z'n vieren recht
genoeglijk bij elkaar en namen er nog eentje De
drank maakte hen opgewekt en spraakzaam, zelfs
zanglustig. Toen een van de stuurlui een liedi<* '--en
ging, vielen de anderen in en met z'n vieren zongen
ze: Wij leven vrij, wij leven blij.... Ties, die anders
nooit zong, omdat hij niet van drukte hield, galmde
nu boven alles uit
Een stel Russen aan een ander tafeltje nam aanstoot
aan het zingen. Wellicht ging 't vals; in elk geval was
't onwelluidend en leek het niet op 't goede zingen
van de Russen. Ze schreeuwden naar de Hollanders
dat ze moesten zwijgen.
Die galmden echter door.
Een Rus kwam op hen af. „Als 't nou maar uit
is!"
De Rus "akte Ties bij de schouder. Die gaf hem een
muilpeer in 't gezicht Toen was het plotseling slaan
de ruzie. Vijf, zes Russen kwamen hun makker te
hulp en allen sloegen erop los. De glaasjes vlogen van
de tafels en in gruizels op de tenen vloer. Een volle
kruik ging op dezelfde wijze aan scherven. Een Rus,
door Albert neergeslagen, lag in een plas wodka, te
suf en wellicht ook te dronken om weer op te staan.
Eerst ging het met de vuisten, daarna sloegen ze
wodkakruiken. Albert kreeg
_a- stoelpoot op zijn
Engelsen, die hun partij gekozen hadden. Drie Russen
lagen in katzwijm op de vloer. Een wodkakruik vloog
door de ruimte. De kastelein dook achter zijn tapkast
weg, maar de kruik trof de spiegel daarachter, die
aan gruizels ging. 't Was een tumult.
„Politie!" schreeuwde iemand achter in de zaal.
De vechtpartij was in een oogwenk uit. Ties en
Albert drongen naar de deur om weg te komen. Het
was buiten donker. Een koele nachtwind waaide om
hun verhitte koppen. Ze zagen geen politie. Maar ze
zou stellig komen en ze wisten: als de Russische
politie toesloeg, sloeg ze hard. Ze moesten maken dat
ze wegkwamen.
In de roef van de Vrouw Alberdien zaten Alberdien
en Geertien, de eerste vooral zeer ongerust over het
lange uitblijven van de mannen. Daar kwamen ze
aanstormen, overhaast en buifen adem. Albert met
bebloed gezicht, Ties met ges-beurde kleren. De
uwen schrokken en nog veel erger, toen zij boor-
i dat de politie hen op de hielen zat.
Wordt vervolgd)