Geestelijke liederen en gewijde klanken Darwin en gezellen Beethoven-cassette MET VIJF PIANO-CONCERTEN Voetnoten bij modem toneel LYRISCH SPEL VAN ARRAU EWALD VANVUGT ■HO» BESCHAMENDE LITERATUUR OVER HET DERDE RIJK ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 FEBRUARI 1965 jYOG STEEDS staat Beet hoven hoven aan de top van de ranglijst der meest geliefde èn gespeelde compo nisten. Dit is al tientallen jaren het geval en het ziet er niet naar uit, dat deze popu lariteit aan het verminderen is. Befaamde Beethoven-ver tolkers kunnen verzekerd zijn van een volle zaal en in de grammofoonplaten industrie behalen Beethoven- platen de grootste oplage. Waarom dit zo is? Men heeft het gezocht in zijn tragische levensomstandigheden, zijn doofheid, zijn sterk bewustzijn van zijn geniaal kunstenaar schap, dat zich niet aan de maatschappelijke vormen stoor de, men heeft het gezocht in de 19e eeuwse romantisering van de Beethoven-figuur, die onze tijd ijverig aan het ontluisteren is, men heeft gewezen op de zeldzame zeggingskracht, die er van zijn muziek uitgaat, de vaak lapidaire thematiek, de worsteling van het duister naar het licht, de zegevierende vrij heid, die juichend bezongen wordt op de idee en de hoge ethische waarde van zijn kunst. Herkenning de individualiteit zich baan: men luistere naar het ernstige hoofdthema uit het eerste deel, dat al vooruitwijst op de „Eroï- ca-symfonie", men luistere naar het Largo, dat de echt-Beetho- vense breed vloeiende lyriek be vat. Het gehele werk heeft nog wel de traditionele vorm, maar de inhoud is aan het verande ren. Beethoven zelf voelde, dat hij aan deze nieuwe invloed ook een nieuwe vorm moest geven, en is 1802 merkte hij tegen de violist Krumpholz op, dat hij met de werken, die hij tot nu toe geschreven had, weinig te vreden was, en een nieuwe weg wilde inslaan. Deze nieuwe weg betreedt hij in de Pianosonaten op. 31, in de Eroïca-Symfonie (op. 55), die als een bom op het publiek inwerkte, in het Piano concert nr. 4 in G-dur, op. 58 om maar enkele voorbeelden te npemen. Dit is de Beethoven in zijn volle meesterschap, zeker van zijn taak, zeker van de van Arau's spel naar voren, die wat hinderlijk aandoet, nl. zijn neiging tot overaccentueren, tot overdetailleren. Men bewondert zijn helder en fijngenuanceerd toucher, zijn virtuositeit, men bewondert de voornaamheid en bezieling in de voordracht, maar men zou soms zo graag een wat eenvoudiger benadering wensen. Men kan aan de gehele weer gave merken, dat Arrau en Haitink precies met elkaar heb ben samengewerkt. De solo- en de orkestpartij sluiten nauwge zet in elkaar en ook in hun visie is een zekere eenheid te bespeuren, al verschilt soms de uitwerking. Maar ook hier komt een bepaald aspect van Haitinks werk met het Concertgebouw- eethovens werkkamer in het nis van de familie Pasqualnti aar hij zijn vierde en vijfde pianoconcert componeerde. orkest naar voren: men zou zo graag de orkestklank minder zwaar en traag willen hebben, duidelijker gedetailleerd en scherper omlijnd, vooral kern achtiger. Hoog peil sentatie op hoog peil. Arrau is Toch men zal zich bij de een meesterlijk pianist, het aanschaf van deze cassette, Concertgebouworkest klinkt waarvoor men f 112,50 (mono) mooi, en aan Beethoven wordt of f 124,50 (stereo) moet neer- alle eer gedaan, leggen, niet teleurgesteld voe len. Óndanks de bovengemelde Drs. H. E. KOKEE-VAN DEN tekorten staat de algehele pre- BERGE Dat is allemaal natuurlijk waar. En zou er niet bijkomen, dat het grote publiek Beethoven onmiddellijk herkent? Hij is een dergelijk uniek fenomeen geweest, dat hij nog steeds uit de reeks componisten uitspringt als het prototype van originali teit en genialiteit en bovenal als dè componist, als dè symfonicus, wiens muziek tot voorbeeld strekt. Ja Beethoven.... Nu is dan een Beethoven- cassette verschenen, met de vijf pianoconcerten. Philips heeft er kostennoch moeiten voor ge- spaard: een blauw linnen schuifcassette op een notenhou ten rug en daarbij nog een boekwerk met een kostelijke schat aan biografische notities, aan historische gegevens, aan fotomateriaal. Voor de weerga ve is uitgezocht de Chileense meesterpianist Claudio Arrau en het Concertgebouworkest, dat onder leiding van Bernard Hai tink staat. Kortom het is een presentatie, die er wezen mag. (AL02408/12 of AY835281/85). Maar nu hangt de waardering van zo'n Beethoven-cassette na tuurlijk niet alleen af van de uiterlijke vorm, hoe fraai die ook mag zijn. Het gaat tenslotte om de opvatting en om de weergave van de muziek. „Ik schaam me voor niets zen; lekker eten en drinken, in eind te houden, dat zijn boek is j o iv j wagens rondrijden, logeren in geschreven aan de hand van aat IK neo geaaan, aat ge- duurste hotels of in gehuur- gevonden of gekregen aanteke- beurd is, komen zal, dat ik de appartementen; verhalen ningen van een derde, of der- aanhoren en verhalen vertellen den. Het interesseert de lezer of mijn kennissen hebben over sexuele gedragingen van trouwens in het geheel niet of gedaan dat overal gebeurt aIIerIei mensen op allerlei leef- alles wat hier beschreven is tijden. Kortom: grofzinnelijk precies zo is gebeurd, en of dit waar mensen wonen, want genieten. En meen niet dat er, heeft plaatsgehad in het leven er is geen verdorvener dier onder al dit geëxperimenteer van de schrijver of in dat Van door, een werkelijke antropolo- anderen. Een boek roept immers verstandiger, fantasierijker gische belangstelling bestaat, een eigen wereld op en met die Hier is geen jonge zoeker aan wereld heeft de criticus te ma- het woord, die nu eenmaal ken. proefondervindelijk het hele gebied van de lichamelijkheid meent te moeten verkennen. r\E twee populairste vertol- kers van het geestelijk lied, Aafje Heynis en Kees Deenik, zijn met gemengde koren, mannenkoren, jeugd koren en de vermaarde Zin gende Zusjes te horen op een nieuwe serie 30-cm-platen van Philips onder de ver zamelnaam „Gewijde klan ken". Fantastisch veel zorg is eraan besteed: feilloze op namen, op de hoes complete teksten, foto's en artikeltjes over uitvoerenden en diri genten, en op de buitenkant etsen en tekeningen van Rembrandt. £il ÏN PtAAT ten kruis" hebben we weieens sentimenteler gehoord... Op de plaat staan behalve het titel- lied: Van tl zijn alle dingen: Als ik inaar wtet; Ga mij niet voorbij, o Hei'and; Kom tot uw Heiland; Op d>en heuvel daar ginds: Peer ik hoor van rijken zegen: Neem Heer, mijn beide handen; Ik wens te zijn als Jezus; Blijf Htm maar trouw; Jezus, leven van mijn leven; Het leven is een icrijgsba- Graag beluisterd en veel ge- draaid: onze grote alt Aafje KOOTZang Heynis. nu-. haar warme, hart- vercverende stem en de be scheiden, dienende begeleiding cao Simon C. Jansen. Twaalf jekeno" gezangen, meest uit de I-I;-vormde bundel, staan op de nlaat „Halleluja, lof gezongen" (P12915L). Behalve het titel- lied hoort u: Schoonste Heer Jasa- O Heer die daar des hemels tenie spreidt; Ereko- ning, in uw woning; Grote God, wi' loven u; Op bergen en in dalen; Bevc-e' gerust uw_wegen; Nu de kooizang. Verenigde gemengde koren uit Kampen en Nijverrial op de plaat „Prijs den Heer met blijde galmen" (P12914 L). Driemaal vier nummers: koren o.l.v. P. Zwart Jzn met weer een andere telg uit het muzikale geslacht van de Zwarten aan het orgel, namelijk W. H. Zwart, zingen: Veilig in Jezus' armen; Neem Heer. mijn beide handen; Jezus mijn Heiland en De Heer is mijn herder. Nijverdalse koren o.lv. Hennie Slettenhaar (orgel Jo Plomp) vertolken: Ruwe stormen mogen woeden; De vreemdeling van Galilee: Roept uit aan alle stranden en Gouden harpen hoor ik ruisen. En weer andere Kamper koren o.l.v. Tiem Evink zingen met Piet Zwart aan het orgel: Prijs den Heer met blijde galmen; Laat mij slapend op U wachten; Gij heil'ge eng'lenschaar en Wij geven het niet over. Groten deels dus typisch gevoelige lie deren zoals het geliefde maar eigenlijk zo weinig muzikale lied „De vreemdeling van Ga lilee". Neem Hee' i beide handen; De Heer is mijn herder; Wat vlied' of bezwijk'; Als ik Hem naar ker.ne: 'k Wil u. o God, mijn dank betalen. Ontroerend Verdiensten De bariton Kees Deenik, die in 1952 zijn platendebuut maak te met de eerste naoorlogse plaat met geestelijke liederen, heeft er du al tientallen op zijn r.aam s'aan. Als solist en als zangleider heeft hij grote ver diensten. Zijn sympathieke stem klinkt nu op de plaat „Rust ®ijr. ziel. uw God is konirg" (P12911L). Hij zingt met begeleiding van Jan Bo nefaas en Meirdert Boekei en sommige nummers samen met zijn dubbelkwartet. Hier meer de piëtistische en methodisti sche liederen, o.a. uit Joh. de Heer. Maar zelfs het R„uwhou- AAFJE HEYNIS gaafdheid wijzen. Op blz. 44 staat dan de mens in de misdaad, de vriendschap, de deugd, in alles; wat is belangrijker, boeiender, meer overbodig dan de mens?" Dit leest men der" man protesteren tegen een derge- 0 lijke daad van agressie tegen de situatie in Italië, zoals alleen menselijke geest en de menselijke geboren schrijver die kan waardigheid. Of slikt men dit alles Ziek en zat geven. Zo vindt een snelle wijze men leest daar: „Hij veranderde een nieuwe mens ie vor langzaam, heeft alles redelijk uit- Waarschuwing smeerlapperij op zichzelf, drie bladzijden nodig. En dan staat evident dat daar- g~ -J: Waarom is dit een abjecte reld? Omdat hier de geest wordt gelegd verloochend. O zeker, ook Hij zegt wel dat jr is dan de mem vi v j. blijkt dat hij naai op blz. 12 van het nieuwe 2oek is. „Wanneer je zorgt steeds boek van de (ook alweer) SuTeW^itaSocbt 'diete sesproaen. „is i* no8 geruchtmakende jonge au- - -m ft? - teur Ewald Vanvugt, door de SffiS 'ffiwvShS waard* Maar me. gen door wordt er wel eens b|^je^?tsoen gevïaI|d aSeblieft! stand. ^>e wereld van cultuur phy, Londen 1958), waarschuwt maar dat behoort bi7de digestie oi Men wordt ziek en za' van al die destaa^ hier n|®t; alleen d* wereld, ergens tegen passief nihilisme. Dat gefilosofeer heeft niets te wrijven, alsof er niets belangrij- Er betekenen, in de eerste plaats al kers was het leven. Natuurlijk trots de verschijning dan op blz. 7 al de niet omdat het helemaal vrijblij- moet j€ dit alles ethisch en religi- uitgeverij De Bezige Bij te Amsterdam „met trots" n nuuig. zuil uan aui<10 SP is cvluclu uai uacii- onder aan diezelfde bladzijde: De Amerikaanse denker Le- nmctnnrfiihnrton" ,iin over niet afzonderlijk hoeft te „Laat ik sneller vertellen". Aan wis Mumford (geen christen), if hlht ,uta«n^ht Hi/f ïp worden gesproken. Als ik nog zulke dingen herkent men het van wie ik een boek heb door- Lf hebt uitgezocht, die ie mfit dJt >oort vermogen tot schrijven, hier wordt gelezen The Condition of Man _.i te proberen geen procédé toegepast. Men con- - eindig ik als stateert dus talent, een betere zaak grof aankondigt dat Ontwikkeling Welnu dan zullen wij ons eerst met de muziek, dus met de vijf pianoconcerten bezighou den. In deze 5 werken, die de tijd van 1794/95 tot 1809/1810 omvat, ligt de ontwikkeling van Beethoven tot de zelfstandige, eigen persoonlijkheid besloten. In het Eerste en Tweede Pia noconcert is nog de invloed van Haydn en Mozart bepalend voor vorm en uitdrukkingswijze. Na tuurlijk steekt de latere Beet hoven er al in, zoals in de langzame delen en in de plotse ling opduikende originaliteit van de hoekdelen, met name in de geestige Finale van het Tweede Concert. vormgeving. Hij doorbreekt de lezers aangeboden, tradities en is zichzelf. Ook het Vijfde Pianoconcert (in Es-dur op. 73) valt in deze periode, die uitspraak" tegengekomen: „het is vend geschiedt Bevestigingen én ëus"veroordelen, zeïfsln de Verste tale aanval doet, in het hart men de middenperiode noemt, van belang, te weten wat er ontkenningen (het is al meer op- plaats, maar ook niet-geestverwan In de laatste periode komen de gedacht werd, hoe gelopen, ge- gemerkt» staan vlak naast elkaar, ten moeten worden overtuigd verworvenheden tot de schoon- praet, gelachen geleefd (werd)" m HU d™>l e. ate bloei: de Negende Symfonie, W'tovaar i. het Als Amerika's beschaving straks ondergaat, zegt hij, is daf niet uitgeverij die met minder wijten aan de passie- n.na «g». Doek ve nihilists dan aan de actieve. En dan vind ik iedereen die kunnen hier met minder klem- Bladzij 92 zegt: (Ik) „draai steeds dat door het de dingen naar mijn eigen kant, Pp....JB8L PPR! j AA- ei Ar. vio vertellen de dingen veranderen: Praat,. alJes naar een centrum, wordt verloochend. Ook de jonge de Missa Solemnis, de late kla- mezelf, ben erg tevreden met van Deyssel heeft viersonaten en strijkkwartetten, „alles verandert op slag wanneer mezelf, denk «lat ik in de gelukki- (ais men de vei. Een pianoconcert heeft Beetho- het uitge omstandigheid leef dat alles mag> nogal de beest uitgehangen, ven dan niet meer geschreven "Sort" Slzond,er. gaat. Taa?.°0t ik °P h<™ tenminste het - waarschijnlijk omdat zijn haald~ 100), Msar wat doel doofheid ___een eigen optreden dat ertoe; in dit boek doet immers anders de kop kosten' vvc itunucii c a.icb muiuci cultuur kan bestaan. En nu mag de schien uit angst mijn eigen kant, mende argumenten toe. De geest lezer onder dat begrip „geest" ander nietszeggend scheldwoord - - w« hi) W.L uitgeverij mals Jquare oj buTg„, een belette. Want men moet wel niets ertoe, al leest men tot zijn bedenken, dat Beethoven zijn verbazing, zomaar verloren tussen pianoconcerten voor zichzelf 3l het fraais dat in dit hoek wordt t/gfS/ï WGrBld de animaliteit, beroemt zich op de tienduizenden verspreiding van dit soort geest- zinga? De christenen met hun Lyriek pianist en een geniaal improvisa- tor geweest zijn. 143) Tot zijn verbazing, want indien de figuren uit dit nieuwe Aan de hoofdkenmerken van produkt van grof-sensualistische de concerten houden Arrau ^nt^ordelbkle™ ejf hS-' en Haitink zich wel. Arrau delen. Hoe kan men leven tot doel- speelt nr. 2 en 2 in lichte, in-zichzelf maken zonder allerlei V verantwoordelijkheden uit de weg sierlijke toon en in de langzame te gaan? Op blz. 148 leest men delen heel lyrisch. In nr. 3 wordt over een'vrouw „die geen minuut, j sekonde. dag heeft verknoeid met dosis ernst ge- zijdelingse zaken. maar (zich) al- lijks de doorzichtige fictie t zeggen bestialiteit uit de wereld d®dfnd® boeken toestaan.^ Er is verouderde en achterlijke mytho- lo£J«e hoeven hier dan niet eens vultuUr. aan te Pas te komen. (200 blz., moest heel 5.) de Cremers en Vanvugts staat geen spontane een geestelijke compensatie. Ik ontwaardiging .ieb bij Vanvug* wel eens aan de kringen van literatuur en cultuur. De auteur probeert nauwe- jonge Van Deyssel gedacht, om Als h?t.. g.oed. die op be- humanistisch Nederland als één C. RIJNSDORP In het Derde Pianoconcert (op. 37, ontstaan in 1800) breekt mengd, maar het zijn vooral 4 en nr. 5, waarin Arrau's pianistiek prachtig uitkomt. leen (heeft beziggehouden met): leven". Nu hangt het er maar van af wat men onder leven verstaat. Sierlijk Uiterste grens Het lyrische karakter van en de heroïek, die er in nr. a ligt, wordt terecht benadrukt. Maar er komt bij dit alles het: drinken, hoere- Niet zonder gevoel van Derde Rijk heeft verzameld. 4. Literatuur, die de volksaard gij de verschillen vernietigen, pas bezig kun- Schrijvers, van wie ik vele vreemd is. op. dat ge het leven niet doodt." boeken heb gelezen, die ik vaak weerk/ank Hier 4 ren, reizen om mee te maken schaamte heb ik 5 hoe in andere landen pedronken nen hooden met de ve]e docu- ^tr^r^e^'ahteü men,en. die Joseph Wu„ over bewonderd heb bepaald kenmerk verkennen tot de uiterste gren- van de literatoren uit het voor niets in een doodlopend achter, dat hij bij de Dstraatje terechtgekomen. Carter- Paul Carter-Harrison. Literaire Harrison heeft dit wel in de gaten, Reuzenpocket 104. Uitgave De Bezige Bü, Amsterdam. geno- Paul Carter-Harrison is een te Amsterdam wonend Amerikaan. Hij heeft 21 essays over het moderne toneel (en dan voornz Beckett Ionescoi bijeengebracht e Trouwens dat zijn K. van het Reve geeft toch geeft hij de moed niet onomwonden te kennen niets met op. Zijn eerste zin luidt: „Het het experimentele toneel op te recht moet mogelijk zijn uit de doezel hebben; ook Jeanne van Schaik- «an het moderne toneel tot een Willing voelt nattigheid, zekere levensbewustheid te ko- Tussen de essays door zijn frag- men". Hoe optimistisch! Maar wat menten opgenomen betekent nu „doezel"? Volgens jj 1 Van Dale: dommel; het inleiding op geschreven. Dat hij een Amerikaan is. die Neder lands schrijft is wel te merken, want ik heb enige malen deze inleiding gelezen, maar kan er nog geen touw aan vastknopen. Nu is dat met dit onderwerp niet zo bezwaarlijk, want aan dit soort vastknopen. Het is dan ook niet toneel kan niemand een touw zelf band maakt echter duidelijk, dat John Cage en Ubu Roi. dit niet bedoeld kan zijn. Enfin, het doet er ook niet toe. De essays zelf zijn interessant. Er is bijv. een stukje waanzin bij „moderne toneel' van Antonin Artaud, die het thea ter de uitgezochte plaats wreedheid vindt. Ook Indien deze essays, althans som mige ervan, bij deze en gene het besef doen dagen, dat dit z.g. „moderne toneel" niets voorstelt, heeft ook zo'n boekje zijn nut. de Hoewel ik voor mij me liever interes- bezighoud met essays die Ionesco. Tynan dn inbondUitgesloten de vorm van hun scheppin- Het spreekt vanzelf, dat in 1933 Schrijvers als de gebroeders gen, verlaagden zich tot een de oproep van Heinrich Mann: Mann, Ricarda Huch en vele anderen worden uit de „Dich- opportunisme, dat ver beneden Laten we er voor zorgen, dat met temkademieuitgesloten, hun hun verondersteld geestelijk ni- faefhe[|ahet hart ons fn het Plaatsen worden ingenomen veau lag. De scheiding lag toen barbarendom laten verzinken", door scribenten, die lofliederen niet tussen rechts en links, was keen weerklank vond. De boeken OJ]HiHjr en zijn trawanten uit de vierde categorie werden in jaoriceren. geen vraag van radicaal of con- pubiiek verbrand, o.a. Heine, die servatief, maar uitsluitend een In 1820 heeft geschreven: „Waar Uitvoerig behandelt Wulf de men boeken verbrandt, verbrandt veel besproken gevallen van Gotl- vraag van karakter en houding men ,en slotte ook menMn.. zij„ [ded Bej^ cn Esrnst Jünger W1„ als mens. profetie is verwerkelijkt; het volk houding ten opzichte van het re der „Dichter und Denker" is in gime op velerlei wijze wordt uit- Wilhelm Raabe zei honderd jaar die jaren tot een volk van „Rich- gelegd. Het boek is verlucht met geleden: „Het is altijd een voor- ter un<* Henker" geworden, zoals een groot aantal sprekende foto's Karl Kraus heeft gezegd. van prominente „auteurs" van het latsoemjKe mensen ge- Derde Rjjk by Kolbenhey€r, die bedenkelijke tijden lie- Joodse auteurs, als Wassermann, gefotografeerd is naast het portret gek te spelen, dan in Werfel, Stefan Zweig, Döblin, van Hitler en het adelaarsschildje proeven groot gezelschap onder de schur- werden verboden, maar ook wat Inet hakankruis Vele documenten - J:tonen, ondanks alle formele ambte ken een schurk te zijn. als „schadelijk en ongewenstbeti- ljjkheid in de stijl, een onver- Wulf-? uitvoerige documentatie leld werd (dus ge<?n Positieve kwlkkelijk snuffelen in de privé- om^at'der afdSen: bijdrage tot het nat.-socialisme aangelegenheden van gewantrouw leverde), moest uit de circulatie ae ameurs verdwijnen. Is het voor de beoordeling var) de artistieke kwaliteiten van een 2. Geleide literatuur. De auteurs, die tot groep 2 kunstenaar van belang, of hij in hphonrden lieten zich geliikscha- bepaalde gevallen de hakenkruis- 3. „Met de volksaard overeen- g J^ vlag uithangt, zoals bij Bergen- komende", lees: nat. socialistische kelen. Bij hen is het woord van ^uen werd geïnformeerd. „Bij Ev. G. literatuur, nu ja, bedrukt papier. Leopold von Ranke vervuld: „Wilt collectes geeft hij steeds en gaarne, Variatie Een opmerking er tussen door: tot nu toe stond op elke genoemde plaat „Neem, Heer, mijn beide handen". Op tal van platen vindt men altijd weer dezelfde melo dieën terug. Begrijpelijk, maar toch ook wel prettig als er eens wat minder bekende liederen uit de schat van de kerk der eeuwen gekozen worden. Wat gelukkig hier en daar ook wel gebeurt. Een ander genre weer: het bekende Groot I.JE.-koor Rot terdam van Frits Heuvelink en het Interkerkelijk Jeugdkoor Overschie o.l.v. Arie Pronk met de organisten Freek de Keizer en Genii v. d. Schoor, de tromp'ntist Wim Hardenbol, Kees Deenik en nog een ko perensemble. Typisch blijde, in hoofdzaak eenstemmige mee- ti.ag7sng zoals die de laatste jaren ook in ons land populair geworden is dank zij allerlei vormen van jeugdevangelisatie. De plaat heet „Alle volken, looft den Here" (P12 912L) en verder staat er op: Liefde boven alle liefde; Wij knielen voor uw zetel neer; Welk een vriend is onze Jezus; Wat vlied' of bezwijk'; Wij prijzen u, God; Loof nu den Here, mijne ziele; Van u wil ik zingen; Hoe zal ;t zijn als wij daarboven; Wij hebben een woord voor de wereld; O land waar mijn Hei land; Dankt, dankt nu allen God. Mannenzang Wie van mannenzang houdt, kan terecht op de volgende plaat, P 12 910 L, met opnamen van het Chr. mannenkoor Den Helder - dirigent Jaap Zwart, orgel D. Zwart Jr. de Verenigde Mannenkoren in Hattem - dirigent Kees Dee nik orgel Henk Pijlman en het Chr. mannenkoor Amster dam-Noord dirigent Jan v d. Waart, orgel Rutger var Mazijk. Het Helderse koor zingt er soms wa' tegenaan, de beide andere koren zijn duidelijk be ter en met rame de bewerkin gen van v. d Waart en Pijlman worden uitstekend gezongen. De uitgevoerde liederen zijn; drie verzen van Psalm 42; Hoort gij die stemme: U bid ik aan, o macht der liefde; Mor genglans der eeuwigheid; Gij dienaars van Hem; Daar ruist langs de wolken; Grote God, wij loven u; De Heer is mijn herder, 'k Heb geloofd daarom zing ik; Blijf bij II;-r: Nader, mijn God, bij u; 'Maa. iit weet in wien ge oofd heb En dan: de Zingende Zusjes. Dj originele om zo te zeggen, want er zijn er vele. Marry en Thea Verhey zichzelf begelei dend op de gitaar of met Hans van der Steen aan het orgel of wat daarvoor doorgaat. Zestig liederen hebben de zusjes Ver- hey inmiddels beiden al jaren getrouwd» nu al op de plaat, en tienduizenden genieten ervan. Hier is de overigens in zijn so-jrt uitstekende vertolking geheel dienstbaar gemaakt aan het doei: luisterenden brengen tot Jezus. Uit de bundel Glo- riekiokk^n, Johannes de Heer e a: kozen zij meest liederen di» oök op kinderclubs, zon dagsscholen er.z. veel gezongen worden en die veelal ook op oudere pisten zijn verschenen. We noemen: Wat doet u mei Jezus: Jezus roept jongeren; Glorie voor Jezus; Alles gaf Jjzus; Is Jezus uw redder of rechter: Ik ben graag alleen met mijn Heer: De doorboorde hard, Jezus Hij faalt nooit; Verlangen: De herder der lief de; Maak uw zorgen tot uw schatten; Zoekt u jarenlang naar vrede Allemaal melodie tjes die goed in het gehoor liggen. Ai me', al: een mooie serie, en elck wat wils! maar zijn vrouw en kinderen zijn geen leden van een nat.-soc. orga nisatie, hij gaat met een gezin om, waarvan de vrouw Jodin is, hij is confessioneel sterk gebonden (Ber- gengruen is rooms-katholiek ge worden)." Uit zulke documenten ziet men het geestelijk klimaat van een totalitaire staat. Een nuttig en beschamend boek. J. H. SCHOUTEN Joseph Wulf: Litcratur und Dlchtung im Dritten Reich. 472 blz. (Dol III van dc serie: Kunst und Kultur lm Dritten Reich.) 1963. Uitg. Sigbert Mohn Verlag, Gütersloh.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 18