De vrouw Alberdien album sigaren Waarschuwing Conny naar Napels met Brick Bradford Senmoet„Een kroon voor een kind" -Toch is het zo!- ,,'t Is genoeg" Jesje en Josje MAANDAG 15 FEBRUARI 1965 VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN Versiering van tegels door K. NOREL 8.30 uur begint de twee uren durende speelfilm „Mensen die men ontmoet" waarin gewaarschuwd wordt tegen het al te kri tiekloos luisteren en kijken naar radio en televisie. Waar een carrière door de communicatiemiddelen al niet toe kan leiden ziet men in dit verhaal dat voor kijkers boven 14 jaar wel boeiend kan zijn. Ned. 2 KRO 8.01 uur gedanste hitparade onder de titel „Waauw" met Conny van Bergen die veel te horen is in radioprogramma's. 8.35 uur tweede aflevering van „De eerste eeuwen van het christen dom waarin de basiliek als „ruimte voor allen" wordt be handeld. 9.05 uur onder NTS-vlag een van het tweede Duitse programma overgenomen uitvoering van de 8e symfonie van Dvorak door de Bamberger Symphoniker. Hilversum l VARA 8.05 uur een stereofonische uitzending met de Jonge Flierefluiters. 8.30 uur discussie door het Etherforum en 9.00 uur de sportrubriek „Klein gedrukt". 9.20 uur kan men meedoen aan het spelletje „Het hangt aan de muur" en 9.40 uur begint een concert met werken van Dvorak. Haydn en Smetana door het Radio Filharmonisch orkest o.l.v. Willem van Otterloo. Solist is de violist Herman Krebbers. Hilversum 11 NCRV 8.15 uur begint het hoorspel „Alarm" van Kay Hoff, dat zich afspeelt in een verre toekomst: de bij zijn tijd achtergebleven inge nieur Mewit- doolt in een maatschappij van machtswaan als in een nachtmerrie rond. 8.55 uur een programma van muziek en gesproken woord wisselt zich af tot om 10.40 uur de avondoverdenking begint. 28 Wal de vrachtprijs aanging, wilde Alberdien echter haring of kuit hebben. Ties moest weer naar Bodewes om ernaar te vragen. Hij ging. Bodewes zei wat hij bereid was te beta len. Ties schrok bij het vernemen van het bedrag; het was een krats. Hij zei dat hij daarvoor niet varen kon. Bodewes lachte een beetje smalend. „Jij dacht zeker dat de gouden tijd altijd duren zou. Het tij is gekenterd, jong. Wil jij die lading niet. dan laat je haar maar liggen. Liefhebbers genoeg." Met die boodschap ging Ties terug naar Alberdien Hij wou de lading weigeren. Er was geen droog brood aan te verdienen. Alberdien zei echter: ..Aannemen. Bodewes is een uitzuiger. Een volgende keer zet ik 't hem wel be taald." Die middag voeren ze af. Reyer en de jongens boomden. Ties stond aan 't roer. Het ragende. Aan het einde van de kaai stonden een stuk of wat kapiteins te ijsberen in de luwte van het kantoortje van de havenmeester. „Saluut, Ties!" riepen ze. „Hou je taai, jong. en hl if kapitein!" ,,'t Zal er niet aan mankeren!" riep hij terug. Maar op hetzelfde ogenblik schrok hij. Als Alberdien in haar kooi eens had gehoord, wat die kerels riepen en hij antwoordde! En in zijn hart vroeg hij zich af of hij kapitein was. zelfs nu, nu Alberdien nog in de kraam lag. Zij voeren omdat zij het wilde, en zij wilde deze reis omdat ze hem geen dag langer in de stad vertrouwde. En in wat ze vanmorgen zei Ik zal 't Bodewes wel betaald zetten." zat opgesloten dat hij zich volgens haar door die agent in de luren had laten leggen Kapitein of knecht, wat was hij eigen lijk'' KLOOF ZONDER BRUG Na hun vertrek uit Groningen praatte Alberdien niet meer over hetgeen er voorgevallen was. In zeke re zin leeje het erop of alles voorbij en Ties als overwinnaar uit de strijd gekomen was. Zowel tijdens het laden >e Zoutkamp als bij het naar zee gaan bemoeide Alberdien zich weinig met de zaken. Hij maakte het af met de verladers, met de kommiezen en met de loods, en op zee leidde hij de navigatie, die trouwens erg gemakkelijk was: een korte reis over bekend vaarwater bij een kalme zee en goede wind. Alberdien. heel vlug weer op de been, deed in net bijzijn van de knechts alsof er niets gebeurd was. Het volk behoefde niet tc weten wat er zat tussen man en vrouw. Zo dach Ties er ook over. Dit was een zaak. waaraan niemand zijn neus moest vegen. Voor het oog van anderen was alles goed. Maar telkens als Ties de roef inging, op kousevoeten had Alberdien het hem van hun trouwdag af geleerd schoot er een krop in zijn keel O, ze zorgde weer voortreffelijk voor hem. Het ontbijt was klaar een half uur voordat hij op wacht moest: het middagmaal stond klokslag twaalf uur op tafel en het was altijd prima; het avondeten was gereed bij de wisseling van de wacht; z'n thee en koffie kreeg hij stipt op tijd. Maar het ging alles zwijgend. Haar lippen waren altijd vast gesloten; de voor bij haar mond was scher per dan ze ooit was geweest. Een hartelijk woord had hij nog niet van haar gehad. Er hing een ijzige atmosfeer in de kajuit. Hij voelde zich schuldig. Het vloog hem dikwijls aan dat hij haar en het kind aan hun lot overgelaten had. toen zij hem nodig hadden. Hij wilde het graag goed maken en daarom probeerde hij haar van dienst te zijn met kleine dingen. „Zal ik je de ketel aange ven?" „Kan ik je helpen afdrogen?" „Moet je een luier hebben?" Maar altijd was het: „Nee. ik kan het »elf wel." Als hij 's morgens de kachel aanmaken wou zij lag dan nog in bed stuurde ze hem weg: .Je maakt maar rommel." De avonduren samen in de roef waren het moei lijkst. Ze zaten vlak tegenover elkaar aan de kleine tafel, maar 't was alsof ze mijlen van elkaar verwij derd waren. Zij zat te breien of te stoppen en ze keek met prachtige sigarenbandjes ROZEN TULPEN PADDESTOELEN Bolknak Bolknak Senoritas 30 ct 25 ct. 16 ct. Conny van den Bosch gaat dus Nederland op het Songfestival in Napels vertegenwoordigen met het liedje ,.'t Is genoeg", waar voor Johnny Holshuizen de mu ziek en mevrouw Prior (als Joke van Soestde tekst schreef. De vocaliste werd na afloop van de finale in de bloemetjes gezet. Commentaar 00 Licht ensemble: volksliederen. 22.30 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22 40 Avondoverdenking. 22 55 Lichte grammofoonmuziek. 23 55-24.00 Nieuws. Radio morgen Hilversum 1 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgymnastiek 7.20 Carillon. 7.30 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8 00 Nieuws 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke grammofoon— muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij ding 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvita minen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 1100 Nieuws 1102 Voor de zieken 12.00 Lichte orkestmuziek uit Portugal (gr 12.17 Over heidsvoorlichting: Voor de landbouw 12.27" Mededellngen t.b.v land- en tuinbouw 12.30 - zangsolisten 13 00 Nieuws ïventueel actueel of DE VPRO heeft zaterdagavond via de beeldbuis een waarschuwing laten horen (en zien?) tegen het onge controleerd ingaan op de aanschaf van artikelen waarmee via postorders of langs de deuren wordt gecolporteerd. Voorwerpen en stoffen die niet vol doen aan kwaliteitseisen en/of veel te duur worden betaald, werden vrijmoe dig bij de naam genoemd en bekochte klanten deden verslag van teleurstel lende ervaringen. De directrice van de Ned. Consumen tenbond, mejuffrouw Franssen, gaf duidelijke toelichting en ook van dere deskundige zijde werd de w< schuwing tot voorzichtigheid rv schoots herhaald. Vooral het te vlug zetten van handtekeningen onder koop contracten werd sterk ontraden. De waarde van deze uitzending (de eerste in een nieuwe reeks over be steding van het huishoudgeld) lag vooral in de deskundige wijze waarop verkeerde voorstellingen en colporta- ge-verhaaltjes werden weersproken. Op allerlei manieren werd de juistheid van de waarschuwing aangetoond. Jammer, dat deze reeks op het twee de net loopt, zulke uitzendingen moe ten de kans krijgen in elk gezin binnen te komen. Televisie vanavond se kampioenschappen kunstrijden te Moskou. CVK/IKOR/RKK: 19.30 Bijbelvertelling voor de kleuters. 19 35 Kenmerk: actualiteitenru briek van de Kerken. NTS: 20 00 Journaal en /eeroverzicht 20 20 Politieke Partij ',VD. 20 30 Mensen die men ontmoet (A »ce in the crowd), spee-lfilm (beide keurin- en 14 jaar) 22.30-22 35 Journaal. Nederland II. NTS: 20 00 Nieuws in het ort. KRO: 20 01 Waauw: gedanste hit- arade. 20 35 De eerste eeuwen van het Christendom, documentair programma (2). NTS: 21.05 Die Bamberger Svmphoniker: moderne muziek. KRO: 21 45-22 10 Onze man in Washington Belgli1: Nederlands progr. Kan 2 en i0 18.30 Kunstrijden op het ijs. rep. 19 45 n.m. Filmples 20 00 Journ. 20.30 Asmodee, toneel spel door Frangois Mauriac. (progr. v. d. NTS/NCRV)22.20 De Byzantijnse bescha ving: Konstantlnopel. 22 50 Journ Televisie morgen ederland I NOT/NTS 1405—1430 School- Mevrouw Prior schreef tekst niet op en sprak geen woord, behalve dat ze precies op tijd zei: „Een 1 ->pje thee?" en dit dan voor hem inschonk. Daarna was er weer het stomme zwijgen. Ties kon dit niet verdragen. Hij wou dat ze hem de huid vol schold, dat ze hem in het gezicht krabde Maar dat deed ze niet. Ze zweeg. Op de derde avond van de reis liep Ties de gal over. „Scheld me nou uit!" barstte hij los. „Noem me een patjakker, een barrel. Vervloek me voor mijn part Maar doe je mond open." Zij keek wat schichtig naar de koekoek en de deur „Stil een beetje. Reyer hoort je." Toen hield hij zich grommend stil en haar breipen nen tikkelden nog harder dan tevoren, haar lippen werden nog strakker: de voor bij haar mond nog scherper, en haar wezen nog geslotener. De stilte in de roef was zwaar geladen. Er werd op de deur geklopt. „We zijn voor de Schelde, kapitein." waarschuwde Reyer. „Ik kom," zei Ties. „Hier is je theeAlberdien schonk in terwijl hij zijn jas aantrok. Mar hij wachtte cr niet op. Hij ging het trapje op en haalde in de zeelucht ruimer adem. In Gent ging Alberdien de wal op. zodra ze vast lagen. Ze voelde zich nu sterk genoeg. Vrij gauw was ze terug. „Morgen loteen." berichtte ze kort. „En als we leeg zijn, laden. Ik heb vracht voor Stockholm gekregen." „Dat heb je gauw klaargepeeld, Alberdien," prees Ties haar. Hij wou zo graag dat het weer goed was. Zij haalde echter de schouders op en nam de kleine uit de wieg om hem te voeden. Ties kreeg geen antwoord Hij stond weer voor een muur. Die avond waren Alberdien en Ties met z'n tweeën aan boord. Reyer en de jongens waren de wal op. Zij stopte een paar kousen: hij knoopte aan een kleed. Slechts de smalle tafel, waar overheen je elkaar een zoen zou kunnen geven, was tussen hen. maar op die tafel stond, onzichtbaar maar zeer wezenlijk, de hoge „Moet dit zo blijven?" vroeg hij opeens. Ze keek op „Wat bedoel je?" Haar toon was ijzig- „Dat je geen boe of ba tegen me zegt. Zij keek naar de deur en de koekoek. Wordt vervolgd) Deze laatstgenoemde heren toonden ztich zeer content met de jurybeslissing. „Dit liedje was het enige dat kans had en dat geldt ook voor de presen tatie", verklaarden zij om strijd. „Dit is een echt „pep-stuk", en dat hebben we nodig in Italië, daar houden ze van dynamiek, het is een uitdagend liedje en bovendien het enige dat echt zuiver werd gezongen, de rest was er allemaal tegenaan." 1739) Vooral tegenwoordig spelen tegels een belangrijke rol. Er kan nauwelijks enig bouwwerk van bete kenis worden genoemd, of wc zullen er tegels kunnen aantreffen. Wanneer we er dan nog bij vertellen, dat dergelijke tegels al van zeer oude datum zijn en door de oudste bewo ners van Egypte en Mesopotamië werden gebruikt, hebben we nog niets opgedist dat de titel van deze rubriek rechtvaardigt. Iets anders staat het echter met de decoratieve tegel, die in vroeger eeuwen gebruikt werd om de keuken of de haard wat op te vrolijken. Dit is de echt oud-IIollandsc tegel, een jnweeitje van decoratieve kunst en in geen enkel opzicht te vergelijken met de onpersoonlijke massaprodukten van deze tijd. Zouden we van iete willen beweren, dat het een typisch Neder» lands produkt is (al spreken we dan vaak ten onrechte van oud-Hollands) dan maken onze decoratieve haard i kcukentegels uit de 16de en 17de uw daar toch wel in de eerste plaats aanspraak op. Dit recht menen we te mogen ontlenen aan de inte rieurschilderingen uit die tijd, waarop de gezellige tegelvcrsiering met blau we poppetjes, scheepjes, dlervoorstel ling en, spelende kinderen, en al wat niet meer, zelden ontbreken. Toch is die tegelversiering hier oorspronkelijk niet inheems geweest. Versiering van tegels vond reeds eeuwenlang plaats. In Perzië schijnt men daarmee begonnen te zijn in de tijd toen de Arabische kuituur in haar bloei was. Van daar verspreidde zich deze manier om de wanden te versie ren door het gehele gebied van de Arabieren en bereikte dus ook Span je. via de kusten van Noord-Afrika. In Spanje genoten de tegels een BUSSUM Een nieuwtje is het niet meer want heel Nederland heeft het kunnen horen: Conny van den Bos gaat naar Napels om ons land te vertegenwoordigen met het liedje ,.'t Is genoeg", dat geschreven werd door Joke van Soest, oftewel mevrouw Prior, echtgenote van de organisator van de vaderlandse finale. De forse maar ook naar de persoonlijke presta tie zou worden gekeken en daarom ook kwamen de klappen van de weggestemde liedjes zo gevoelig aan. Met name voor een meisje als Shirley: „maar Shirley is verkeerd ge- coached", zeiden de platen-heren. „En Trea is nog te jong en te argeloos voor de juiste visuele presentatie en daar houden de Italianen niet van". „En Ronnie had niet zijn gelukkige avond".... enz. enz. Wat men nu wil met „in Italië dit niet recht duidelijk melodie werd gemaakt doorhet Songfestival wordt niet uitge- Johnny Holshuyzen. Hoe kan het j voerd voor een Italiaanse, zo aangenaam treffen! Het was zaterdagavond in het Bus- sumse Concordia een verkleinde af spiegeling van een echt Eurovisie Songfestival. Aan het begin van de avond was iedereen nerveus, zelfs de onverstoorbare en altijd natuurlijk blijvende Teddy Scholten. die zich bij de inleiding van de gebeurtenissen in haar tekst verwarde en dat terecht op de algemene spanning schoof. De vijf finalisten zaten zenuwachtig in hun kleedkamers om de laatste hand aan kapsel en make-up te leggen. Iedereen was in fraai avond toilet. kortom, er mankeerde niets aan de voorbereiding op het grote mo ment. De liedjes werden gezongen en wat witjes wachtte men op de stemming, waarvan het gevreesde scorebord on- erbiddellijk alles registreerde. En kijk. toen kwam ook weer die kleine tragedie op de proppen voor degenen die de duikelende liedjes hadden gezongen. Gert Timmermans moest het verknoersen dat zijn „Waar internationale jury. Hoe het zij. Conny gaat naar Napels en ze is er dolgelukkig mee. Moge de Nederlandse bijdrage nu maar aan slaan. De andere vier solisten vatten hun nederlaag -ito sportief mogelijk op. Trea Bobbs. die met 9 punten een beste tweede werd, had daar de minste moeite mee. Er volgde na de gebruikelijke ver warring aan het einde van een span nende wedstrijd nog een heel vrolijke receptie, waarvan Conny van den Bos natuurlijk het stralende middelpunt was. Zij kreeg duizend goede wensen mee. ook van haar teleurgestelde collega's en zo werd er beslist op deze avond geen wanklank noch verwijt aan de jury's gehoord en dat was prettig. Intussen zijn de vijf liedjes plus enkele andere van de finale al op de plaat verschenen, zij het nog zonder vermelding van tekstdichters (essen) of componisten, maar daarin komt andaag al verandering: de etiketten met de complete naamsvermeldingen klaar en worden nu snel opge- 7. Onze vrienden liepen naar de,mogen we we walkant en tuurden door de duisternis gaan maken naar het scheepje, dat bezig was aan de overzijde een ligplaats te zoeken „Ja. ik geloof echt dat het de boot van meneer Pieterson is!" riep Josje geest driftig. „Zullen we even omlopen. Jes, en gaan kijken of hij het is?" „Nee. wet moeten nu naar huis.") gaan kijken of hij het antwoordde Jesje. „We hadden beloofd „Geen denken aan. jongen," antwoord- dat we meteen zouden terugkomep. Ala [de meneer Joppers gjwiecideerd. „Jullie het meneer Pigtqraph'j^ zdl*ttij *nv>r*«± g«ao, np l$é«. Vgeg, 4"'e n%a\ l^ed." wel bij ons komen „Precies! riep Bas, de papegaai. „Eén, „Ik hoop het maar," zei Josje uit de twee, drie naar bed. dat zeg ik ook!" grond van zijn hart. „Dan kunnen we „Poeh! wat heb jij weer een praatjes, weer eens lachen, Jes! En misschien I Bas!" lachte Jesje. „Pas maar op, of ik Pieterson er weer is. Misschien mogen we dan wel weer eens met hem mee. Wanneer zou hij voor het laatst .Vorig voorjaar.' antwoordde me Joppers. .J.jJ'pen. jhoeft hij wg twee tekeningen van my gekocht. Maar ga nu vlug naar bed, allebei Als meneer Pietersdh er werkelijk fs, Zulleh we hem morgen wel zien opdagen." ..ind de zomer vindt" pas bij de (plakt, derde jury één puntje ving en arme i Zo hebben we de Nederlandse fina-1 Shirley kón haar tranen nauwelijks dcjle achter de rug: wc zullen het bijna j haas toen haar dramatische liedje'traditie geworden avondvertier deze „Blijf bij mij" niet meer dan drie Week node missen. Maar het uitkijken onnozele puntjes kreeg. Al gauw is nu naar 20 maart... in Napels! i bleek, dat het tussen Trea en Conny zou gaan. maar allengs kwam Conny i meer en meer aan de top en met 13 punten won „'t Is genoeg, ik heb genoeg van al die spelletjes met vuur**. in En dat was het dan voor kijkers en luisteraars, maar niet voor de solisten en de andere medewerkers aan de finale, voor de gasten uit de t^nroep- weyeld en de vele vertegenwoordigers van grammofoonplatenmaatscfyappijen die in Concordia het publiek versterk ten. „PEP-STUK"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 9