Ik hoop dat ie wint Shirley: 'f beste Brick Bradford AVRO-tv zendt show van Toon Hermans uit Bel voor de laatste ronde Thriller —Toch is het zo!- Jesje en Josje senmoet: „Een kroon voor een kind' De vrouw Alberdien aism® 11 VRIJDAG 12 FEBRUARI 1965 ETHERGOlVENETHERGOtVEN-ETHERGOlVENETHERGOlVEN ITHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN- (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op de avond van laterdag 27 februari a.s. zal de AVRO- televisie de gehele Toon Hermans- show uitzenden, een programma dat bijna drie uren duurt en waarvoor dus alle aangekondigde programma onderdelen tussen 8.20 en 11 uur sullen vervallen. Voor dit programma zijn kosten noch moeite gespaard, kan mes zeg gen. Er zijn driemaal opnamen voor gemaakt en wel op de avonden van 30 en 31 januari 1964 en enkele weken geleden nog eens. De AVRO wilde nl. de beste delen van twee avonden tot een nieuw geheel samenvoegen maar in een jaar tijds heeft Toon Hermans zoveel ge wijzigd in zijn conference, dat hij althans het deel voor de pauze op nieuw wilde laten vastleggen op de band. Dit is nu geschied en dus heeft men nu drie volledige programma opnamen om daaruit het neusje van de zalm te laten zien. President Johnson naar Brazilië WASHINGTON President Johnson is voornemens, zich in de eerste helft van mei naar Brazilië te bege ven voor een ontmoeting met de staatshoofden van de tien Zuid- amerikaanse republieken. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NTS en VARA 8.45 uur, dus later dan op de andere avonden, begint de vijfde en laatste voorronde finale Songfestival; Shirley Zwerus zingt drie liedjes. 9.10 uur is de beurt aan de VARA. Eerst leest Simon Carmiggelt het verhaal „Een zilveren bruiloft". 9.20 uur Rudi Carrellshow, spelend op een Amsterdams grachtje. 10.25 uur hoort men verschillende muziekensembles in „Signalement". is het weer Tienermagazine met o.m. de nieuwe voorjaars mode en optreden van de Amerikaanse Brothers Four. Er wordt gediscussieerd over rassendiscriminatie, de Amerikaanse documentaire over de verjaring van oorlogs misdaden in Duitsland, onder de titel „Wie vermoordde Anne Frank?" weer een Londense politiefilm waarin een bende autodieven wordt achtervolgd en om een Zwitserse uitvoering van het pianoconcert voor de linkerhand van Ravel met als solist Kurt Leimer. VANAVOND TE HOREN Hilversum I VPRO en VARA 8.05 uur VPRO met een klankbeeld „Trouwen: rouwen of houwen". 9.00 uur VARA met Zorro, een tienersprogramma. 9.45 uur het satirische actualiteitenprogramma „Tegenvoeter" en om 10.25 uur een reportage uit Oslo van de wereldkampioenschappen hardrijden op de schaats. Hilversum II KRO 8.20 uur gaat het Promenadeorkest romantische werken spelen. De sopraan Rosl Schwaiger zingt daarbij. 10.45 uur wordt in het Avondtheater opgevoerd „Ik en mijn schaduw van Wolfgang Graetz, waarin een gevangene zich in zijn cel zo heeft overgegeven aan gesprekken met een gefan taseerde vriend, dat hy na zijn ontslag de weg in de samen leving niet meer kan vinden. Commentaar Het Engelse televisiespel Portret van een moord" waarop de AVRO ons gisteravond vergastte was weer eens een echte thriller met alle noodzake lijke ingrediënten erin verwerkt: spanning, angst, vreemde personages, een ingewikkeld plot. een verrassende climax en een sensationeel slot. Aan dit alles ontbrak in genendele de reeks toevalligheden, die het verhaal sluitend moeten maken. In vlotte dia logen en vol variatie opgediend, heel verdienstelijk gespeeld in smakelijke décors, wil zo'n stuk amusement altijd wel in bij degenen die er vooral niet bij moraliseren of er logica bij re pas willen brengen. Een goede thriller is nu eenmaal in feite een verhaal daarom moet men er maar niet te zwaar aan tillen. Andrea Domburg een zware dubbelrol te spelen zij deed dat met verve al was zij a's de echte Ellen stukken beter dan in de rol van de herstellende zieke. Rondom haar deed ieder het zijne zeer voldoende. Na afloop kon men kijken en luis teren naar een lange en boeiende repetitie van het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink. Wij durven aannemen dat niet alleen muziekkenners en -liefhebbers hier van terdege hebben genoten Gert Timmerman verloochende ir de vierde liedjesronde zijn geliefde smartlappen en zong, evengoed als degenen die eerder aan de beurt ren, drie liefdesliedjes: twee van vreugde en een van verdriet, dat laatste sloeg niet zo erg in bij de jury's. Voor Gert wordt het zaterdag avond „Waar de wind de zomer vindt'', dat de bijna traditioneel geworden 16 punten verwierf. Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. werktuig - zijde, voorzetsel - uitroep - bijrivier van J Tiber, 3. plaats in Gelderland - deel de bijbel <afk) - wortel, 4. duinvallei - telwoord, 5. tapijt - droogoven tot het roosten van graankorrels, 6. rivier in Duitsland - per expresse (afk.) - buiten* i haven, 7. jongensnaam - jongensnaam voorvoegsel, 8. voegwoord vleessoort, 9. voorlichting meisjesnaam. Hilversum zij is de laatste in de voorronden: Shirley Zwerus, negentien jaar, lief, een beetje dromerig en een tikje sen timenteel, trots op haar mooie haar en een beetje hees sprekend. Met andere woorden: het ideaal van een jonge vocaliste, die bovendien nog een degelijke muzikale oplei ding heeft gehad en forse ambities koestert. Want Shirley verbergt niet. dat zij voor zichzelf op weg is naar de top. Stralend in haar successen, al hele maal gewend aan juichende toehoor ders, verwend door adoratie van tie ners en zich koesterend in de grote verwachtingen die volwassenen van haar hebben, kan zij zich permitteren te zeggen: „Voor mij is niet Napels het grote doel. Ik vind het fijn om mee te doen vrijdag- en zaterdagavond Natuurlijk wil i kgraag winnen en ik doe daar ook mijn best voor, maar ik hoop dat het beste liedje bekroond wordt om dat het op zichzelf goed is en niet omdat het commercieel verkoopbaar is". Kijk, dat klinkt aardig. Shirley is een schrander meisje en ze weet heel best dat het in de huidige „showbusi ness" niet in de eerste plaats om muzikaliteit en artisticiteit gaat, maar om de verkoopbaarheid. Het commer ciële element, dat natuurlijk altijd een rol heeft gespeeld (zelfs Bach deed al concessies aan zijn opdracht gevers bij het schrijven van zijn befaamde Brandenburgse concerten!), maar waar men nu hard en openlijk voor uit komt Toch zou Shirley zichzelf niet zijn, als zij deze zakenmentaliteit liet ze gevieren over haar eigen mening. Zij houdt van muziek. Zij houdt van zingen en van mooie melodietjes zo wel als van het vreemde boeiende jazz-ritme. Nog altijd heeft zij niet besloten om één kant uit te gaan: zij wil veel en zij weet terdege wat zij kan Altijd mooi •ondo 19.00 Kiosk «ekbladen 19.10 Nieuw inplaten. 19 30 Kunstkroni 1® 10 Actualiteiter nospel. 21.20 Kerk snotities. 21.40 Licht Instrum 2200 Actualiteiten of gr; 22.15 B 'taHÉÉf 22 30 Nieuw „Wat je ook doet, het moet altijd mooi zijn", is haar mening. Daarom is zij ook nooit het meisje geweest dat in nonchalante kleding en met kunst- matig-verwilderde pruik optrad. Haar verschijning is verzorgd en charmant, zoals zij zelf ook is. Haar liedjes zijn met smaak gekozen en zij presenteert ze niet, tenzij ze „helemaal af" zijn. Heerlijk vindt ze het. zichzelf aan de piano te begeleiden. Shirley torst moeiteloos de schaduw zijde van haar talent: het feit dat zij j al heel jong als een soort wonderkind fungeerde. Zo muzikaal was ze. dat ze op haar vijfde jaar al pianoles kreeg van prof. Bijvanck en binnen twee jaar speelde zij sonates en sonatines van Beethoven en Mozart, dat het een lust voor het oor was. De trots en lof van haar familie, die altijd weer vertederd luisterde naar het mooie kind dat zo beeldig speelde, heeft haar niet bedorven. Zeven jaar oud was ze, toen ze inschreef op een door de KRO gehou den auditie voor het uitvoeren van klassieke pianowerken Daarna trad ze vele malen en op vele plaatsen in het land op, talrijke harten verove rend. Jaren geleden is het al, dat ze haar nu door haast iedereen al vergeten televisiedebuut maakte: samen met Godert van Colmjon, toen nog een van de Butterfly's, kwam zij zingende en pianospelende voor de camera's. Petula huilde „Dat was in een van de Weekend- show's" vertelt Shirley: „Ik was toen net tien jaar en ik zong ook het liedje „Little things mean a lot", terwijl ik mezelf op de piano begeleidde. In hetzelfde programma trad niemand minder dan Petnla Clark op en ik vergeet nooit, hoe die van aandoening in tranen uitbarstte, toen ik bezig Dit en meer successen leidden na tuurlijk regelrecht naar het fel-be- geerde „eerste plaatje". „Ja, dat maakte ik samen met Godert, dat was „Mambo olé". Het is wel leuk, daar nu nog eens naar te luisteren..." Van toen af aan ging het in duize lingwekkende vaart dieper de show business in en hoger de ladder populariteit op. Er kwamen méér plaatjes, het was optreden overal, ei werd gefluisterd dat Shirly „een twee de Conny Froboess" werd.... „Maar ik wilde mezelf zijn en geen „Nederlandse Conny". Dat is zij geworden en gebleven: zichzelf. Zij concurreerde Conny vrij moedig in haar eigen land: zij er hartelijk ontvangen. Duitse radio en televisie werden bekend terrein voor haar. Het ene engagement volg de op de andere toernee, het werd voor Shirley Knokke en Warschau en wéér op toernee en wéér voor de vaderlandse microfoons en camera's.... En zo staat zij vanavond, met een hoopvolle toekomst voor zich. in Con cordia om ..sportief mee te doen aan de festivalfinale". „Wie er winnen zal... ik weet het niet, ze zijn allemaal fijn in hun eigen genre en wat mij betreft moet heus het beste liedje winnen!" 1. NTS: 20 45 Nederlai ïgfestival 1965 VARA: 21.10 Voordrac 10 De Rudi Carrell Show 22.00 Gespi t de Algemeen Secretaris van het NV !5 Signalement: muzikaal programma v nermuziek NTS 22 50—22 55 Journaal letterland II: NTS 20 00 Nieuws in i t NCRV 20 01 TM-Tiencrmagazine 2C Belgle 145 Tel 19,05 De hobolt .n. 2C 21.00 :crt 21 5522 10 Kan 2 er klanken. 20.00 Jot wng. 21.00 - 21.45 Joum. lm. 19.30 Tiener- Mariene Dietrich. geluid, wetensch. prog .55 Negen dagen van een Jaar, Televisie morsen 10.00 Tcleac Inleiding y's Logbot KRO: 16.00 Hl de kinde 10.30—12 00 Vol (Hardy s Bordbuch». TV- "luisje. boompje, beestje: ikttsche tips. 17.00—17.45 17.45 Schooltele 1737) De overheden waren in middeleeuwen niet minder scherp: nig in het vinden van wegen om het zaak geld van de burgers naar de schatkist geworden: te dirigeren dan tegenwoordig. Ver mogensbelasting. accijnzen, hoofdelij- zijn dood ke omslagen. leges, gedwongen lenin- de dood gen, muntontwaarding. het waren in al naar die dagen evenzovele plagen poorters en landlieden, ook al kende terrein men daar nog niet de moderne bena mingen voor. Maar het venijn zit nu eenmaal niet in het woord, maar in de daad. en die was destijds van dezelfde orde als tegenwoordig. Een zeer gebruikelijk middel om aan geld te komen was het uitgeven van rentbrieven, een vinding die in onze streken haar oorsprong vond in de 12de eeuw, toen vrome leken hun vermogen aan de kerk schonken on- der beding van levenslange rente, handen'kreeg Tegenwoordig zouden we dat een lijfrente noemen. Dit idee viel buitengewoon in de smaak bij de stedelijke bestui na de 13de eeuw steeds mei toevlucht tot dit middel nam de oorspronkelijke ideële overweging dergelijke lijfrente niet alleen onder schonk een kapitaal aan de stad en verkreeg daardoor tot i jaarlijkse rente, of tot echtgenote of kinderen, transactie luidde. Het Geld van de burgers die tegen provisie bijv. in Vlaanderen en Brabant lijfrenten moesten plaat sen. In de 15de eeuw worden burgers van Brugge. Gent, Brussel, Mechelen enz. geteld onder de cliënten van zonder daarvoor echter de nodigt kennis en ervaring te bezitten. Aangelokt door de overweging, dat ogenblikkelijk een som gelds in dat door een vroege dood van de rentetrekker een voor deeltje te behalen viel waarbij de kans van een langdurig leven van de die rentetrekker gemakshalve maar bui hun ten beschouwing werd gelaten De wierf de stad de cliënten van een dingen van de in geldnood verkeren de stadsbesturen, overschreed het ren tebedrag vaak de gebruikelijke 10 procent en bereikte soms 20 procent! Door de snelle groei van de verze keringsportefeuille. het ontbreken van gereserveerde kapitaal en de verho ging van het rentegamma (om maar eens moderne termen te gebruiken) moest uit de inkomsten van de stad jaarlijks een steeds hoger bedrag aan de rentetrekkers worden uitgekeerd en de hierdoor ontstane gaten trachtte men weer door het aantrekken van nieuw lijfrentekapitaal te stoppen, hetgeen uiteraard weer zwaardere verplichtingen voor volgende jaren met zich bracht. 5. Diesel Olifant was op het televisie scherm weer geweldig op dreef. Jesje en Josje schaterden het dan ook keer op keer uit en ze riepen tegelijk „Hè, wat jammer!", toen het avontuur afgelopen „Zo, en vertel nu eens even Jesje", «prak haar grootvader, „hoe is het vandaag op school gegaan? Heb je nog een repetitie Frans gehad?" „Ja, opa", knikte Jesje. „Tk had een negen." „En ik", riep Josje, die hét niet goed verkroppen kon dat zijn zusje al wel Frans leerde en hij nog niet, „ik had een negen en een half voor mijn repetitie aardrijkskunde!" „Wat heb ik toch een knappe kleinkin deren!". lachte opa. „Nu, als ik nog eens wil weten hoe het dorp heet, dat hier aan de overkant van de rivier ligt, dan kom ik het aan jou vragen, hoor Jos!" „O, wat bent u weer leuk, opa!", bromde Josje, maar toe» moest hij zelf ook lachen en hij riep: „Oma heeft geloof ik nog een hele mand strijkgoed staan, Jesje. Jij kunt haar mooi even een uurtje helpen!" Hij wist dat zijn zusje thuis nooit zo erg geestdriftig was, als er wasgoed moest worden gestreken, maar Jesje riep: doen, hoor „O. dat wil ik best „Niets daarvan, kinderen". moeder. „Jullie gaan nu weer netjes naar huis en naar bed. Maar morgenmiddag mag je me wel even komen helpen, Jesje. Zou dat gaan? Nadat ik mijn dutje gedaan heb? Zo om een uur of half vier? Of moet je ergens naar toe?" ,Nee. dan kom ik, hoor oma", verze kerde Jesje haar. „Ja, en nu stappen we dan weer op. Tot morgen." Ze gaven oma en opa allebei een kus, trokken hun jek weer aan en liepen de donkere avond weer in. De klok vah de kerktoren bij de rivier sloeg juist kwart stil op straat. over het hele uur. Het If Ze hoorden alleen de wind door de nog kale bomen ritselen en ergens in groot- verte het geknetter van een bromfiets. Vertikaal: 1. hoofddeksel metaaUoort, 2. vrucht - meisjesnaam, 3. vermoeid water in Z-Holland - tijdrekening, 4. hetzelfde - vod, 5. kikkerkuit - bekende afkorting deel v. d. onderarm. 6. hoofddeksel nauwe opening - luitenant (afk.). 7. meisjesnaam gast streling» 8. scheikundig element (afk.) vorderen - lidwoord, 9 platvis voorzetsel - voor- OPLOSSING Horizontaal: 1. Groningen. 2. repel - aard, 3. ober - md - age, 4. nona - Oerle, 5. sado er - gul. 6. vreedzaam, 7. Eos - me - Olst, 8. lelie - Dora, 9. dras - keper. Vertikaal: 1. Gronsveld, 2. re - boa roer. 3. opende - sla. 4. ne - ra - o.e. - mis, 5. iJ. - moede - e.k.. 6. nader zode. 7 gaar galop, 8. er glu - as re, 9. nd eel - mt - ar. VARA: 10.15 ZO. (Om 11.00 12.27 Mededelingen tuinbouw. 12.30 Actueel spor VARA-Varia. 13 00 Nieuws lichte orkestmuziek en zang. programma voor de twintiger Lichte grammofoonmuziek. 16.45 Or- 1 en zangsoliste 17.05 Stereo: Salon- 17.30 Weekjournaal. 12.27 Mededelingen arbeidsbureau ii irek van Claude Bellor J J. Marsman van hi Haag. 12 56 Licl mannenkoor 14.30 Voor c Franse les. 15.00 Lichte zangsollste. 15.30 Signaal: c en over jonge mensen. 15. een programma van weinig muziek. 16 30 Gitaarduo. 1' mofoonmuziek 17.30 Kui Licht orkest. 18.20 Jazzrnu Lichtbaken, lezing. 26 Hij vergeleek zichzelf met haar: een frisse kop. verbrand en blozend, zwart glanzend haar. een volle baard, de kleine, gouden ringen glanzend in zijn oren. Hij kon zich laten zien. En zij was lelijk als de nacht Was ie niet gek geweest om haar te trouwen? Ze had hem een schip bezorgd, en ze was een bovenste beste kracht aan boord: matroos, kok, stuur man, kapitein, alles tegelijk. Ja, ja, maar éérst kapi tein. En omdat zij kapitein was, was hij geen kapi tein, behalve dan in naam Hij was haar man gewor den. maar haar knecht gebleven. En dat wisten de mensen. Tacoma had het gezegd. Hij wilde zo niet langer. Dit moest uit zijn. Zij baas in de roef. accoord Maar hij aan dek! „Zit die scheiding nog niet recht, of hoelang moet dat duren?" vroeg Alberdien achter zijn rug. Hij gooide de kam in het bakje. Daar begon ze weer op haar manier Maar hij liet zich niet koeioneren. „Hoe komt het dat je geen vracht gekregen hebt?" vroeg zij scherp. „Weet ik 't? Ze hadden niet" „Bodewes niet?" Nee. Ik moet morgen terugkomen bij...." Hij slikte iets in bij een bevrachter." „Bij v door K. NOREL „Bij Janus. Morgen had ie misschien wat." „Zo. bij Janus". zgj ,-i, jg J' gezopen." kil. „Daar heb je je dus zat „Zat? Zat"" vroeg hij gegriefd „Ik ging erheen om vracht, 'k Zou niet weten waarom ik niet een borrel drinken mag. Er zaten meer kapiteins." „Domme kapiteins, die zich door Janus eerst dron ken voeren en dan beduvelen laten". „Bedoel je mij?" Zij gaf geen antwoord. Na een poos zei ze: „We moeten maar wachten met vracht te zoeken tot ik er weer uit kan." „O, je wou zeggen dat ik 't niet kan?" ^toof hij op. „Je hebt er tenminste nog niet veel van terechtge bracht." Hij sloeg met de vuist op tafel. .Maak niet zo'n herrie. Ties." bestrafte zij hem. „De kleine zou weer wakker worden." Ties ging zitten, zich op de lippen bijtend. Daar niet gek zich dat te laten doen? Hij kon naar Janus gaan. Daar zaten Tacoma en Bulder en meer kapi teins. Hij kon er een glas drinken en een kaartje leggen en praten met vrinden. Hij kon er kapitein zijn met de kapiteins. Hier liet hij zich uitschelden door zijn vrouw of hij een knecht was. Hij stond bruusk op en ging het trapje op naar het dek. Met het sluiten van de roefdeurtjes talmde hij. Riep ze hem niet terug? Neen. Daarvoor was zij te trots. Nou. dan was hij te trots terug te komen en vergeving te vragen. Hij ging niet op de knieën voor een wijf. Het kind! Om negen uur moest dat gevoed worden, 't Was nu halfacht. Tegen die tijd was hij gemakke lijk weer terug. Hij ging maar eventjes zijn vrienden groeten. Het koffiehuis van Janus was niet ver. Hij liep de loopplank over en de kade af. Onder weg klopte zijn hart Hij hoorde bij zijn vrouw en kind te blijven. Och, wat! Alberdien had geen goed woord voor hem. Zij had hem feitelijk weggejaagd. Daar was de Roemer. Er brandden vele lampen. De kachel snorde, 't Was er behaaglijk warm en er was veel volk. ,,'n Avond samen." zei hij tegen een groep kapi teins. die aan de stamtafel zaten „Ha. Ties!" begroette Bulder hem. „Kom. jongen, in Na 't derde glas had hij die last niet meer. Toen voelde hij zich ook niet meer de mindere van de andere kapiteins, omdat hij eenmaal knecht geweest was. Hij had twee reizen naar de Witte Zee gemaakt zover waren zij nog nooit geweest en hij had met die reizen goud verdiend. Hij deed niet voor hen onder paar kapiteins de Roemer .foor hen vergroot. Wie kwam Was dat niet Sipko Epkema? kapitein i Sipko nam hem op. „Hé, ben jij die? Je was- Je bent met Alberdien getrouwd, is het niet? Zo... zo.. Een knappe vrouw, hè? En jij bent kapitein? Jong, wat je zegt". Het klonk wat schamper. „.Nou ze in de kraam ligt. is ie kapitein!" grapte uit. Ties," r hem. Janus zette onmiddel- liet zich de les lezen door z w. Was i de kring. Ze maakten Lijk een glaasje voor hem „Dank je." Ties voelde zich gestreeld te worden in de kring van kapiteins, ofschoon hij toch last van had dat hij zijn vrouw alleen had laten liggen. Taco Tacoma. De anderen lachten luid. „Volgende week is je rijk spelde Bulder. „Nee, om den drommel niet!" riep Ties. „Ik bèn kapitein, ik blijf het!" „Bravo!" riepen ze allemaal. En Taco: „Laat je niet op je kop zitten, Ties!" „Ammenooitniet!" zei Ties. „Janus!" De kastelein schonk weer eens in. De staartklok aan de wand liet een geknerp van raderen horen, door één schorre slag gevolgd. Het was halfnegen. Ties stond op. „Ga je nou al?" vroeg Sipko naast hem. „Ja. ik moe' ar boord. „Varen vannacht?" .Nee. maar..." Hij schaamde zich te zeggen, waar voor hij r- - f— „•t Is 1 langer van Alberdien Ties kreeg een kleur. „Ze ligt alleen en het is pa» de vierde dag." zei hij, opstaande. „O. 't paard zal zich best redden." lachte Sipko grof. Ties voelde zich gestoken. „Je moet mijn vrouw opgenomen niet uitschelden.' Wordt vervolgd GEEN PRETTIGE GE- DACHTENGANG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 11