roos?, Boeren en burgers moeten buitenlui accepteren Een kanttekening Liever een goede buur dan verre vrienden Hu welij ks wetgeving op de helling Een woord roor vandaag Hervorm d-remonstrants gesprek in Amsterdam SLIK UW PIJN WEG MET EEN 'AKKERTJE' Tussen schoolpoort en huisdeur- 2 DINSDAG 9 FEBRUARI 1965 MILITAIR EN BURGER TN het januarinummer van het orgaan van de Nederlandse Christelijke Bond van Overheidspersoneel is een verslag opgenomen over de rede, i die kapitein drs. H. Woudstra voor de groep Defensie van de bond heeft gehouden. De redactie tekende erbij aan: een voortreffelijk betoog voor het elkaar vinden in gemeenschappelijke arbeid. Zoiets vinden wij nu echt de taak van de vakbeweging, die aich noemt naar de Koning van vrede en recht. Zo menen wij, dat het recht is, dat de burgerambtenaren van defensie dezelfde ontplooiingsmogelijkheden hebben als de overige vergelijkbare groepen, ook al worden de hoogste functies voor het merendeel vervuld door militairen. Bij de behandeling van de begroting heeft de minister van defensie dit naar onze mening niet duidelijk genoeg gesteld, hoe moeilijk dat overigens ook is. De heer Woudstra brengt duidelijk naar voren, dat (ook) geen (militaire) verstarring de ontplooiing van de lagere in rang mag verhinderen. Het gemeenschappelijk doel, de verhoging van de gevechtskracht, wordt er door bevorderd. Daarnaar te streven is een primaire taak, waarbij rechten en plichten in een gunstige verhouding tot elkaar dienen te staan. Hierbij dienen we onze eigen verantwoordelijkheid als christen te kennen. Zo zijn er ingrijpende beleidsveranderingen nodig. Militaire commandanten moeten duidelijk beseffen, dat naast de militairen let wel: naast ook het hun ter beschikking gestelde burgerpersoneel aan hun zorgen is toe vertrouwd. De in te voeren opleiding voor personeelsfunctionarissen, waarop wij voor het defensiebedrijf met zijn 150.000 werknemers vaak hebben aan gedrongen, is dus wel gewenst. Bij de behandeling van de begroting hebben de bewindslieden te veel om deze belangrijke (opleidings)zaak heengepraat en heengedraaid. Maar ook minder ingrijpende veranderingen dienen te worden aangebracht. Zo denken we aan de bepaling, dat bij het overlijden van een militair ln het betrokken onderdeel de vlag halfstok moet worden gehangen. Maar dit zelfde dient ons inziens te geschieden ten aanzien van een burgerambtenaar. Hier mag niet worden gediscrimineerd. Te meer niet nu steeds meer niet alleen van militairen maar ook van burgers dag en nacht paraatheid wordt gevraagd. Het blijft belangrijk eventuele moeilijkheden tijdig te onderkennen of beter gezegd tijdig te voorkomen terwille van een harmonieuze samenwerking. Zo zouden bijvoorbeeld minder reorganisaties meer rust brengen. De (mis plaatste) opvatting, dat de militair superieur zou zijn aan de burger heeft toch wel afgedaan. Het mag niet meer mogelijk zijn, dat zij aanleiding geeft tot kritiek. Defensie heeft de handen vol met het werven van voldoende personeel. Het is gewenst, dat van hogerhand op klimaatsverbetering wordt aange stuurd. De minister heeft zich hiertoe bereid getoond. Laat hij die bereidheid door daden waarmaken. Dan zullen zijn „onderhebbenden" eendrachtig het landsbelang (kunnen) dienen. Wapenveld over wereldgelijkvormigheid Wü gereformeerde gemeenten in en buiten de Nederlandse Her vormde Kerk, houden het evan gelie krampachtig besloten binnen de sociologische en psychologische begrenzingen van onze eigen groe/- pering, een houding, die wij teri onrechte met het woord „princi pieel" versieren. Wij zjjn zo „prin cipieel", dat wjj de klop van de „buitenlui", te weten de profeten, de reformatoren, de maatschappe lijke hervormers, de critici, ér dichters en de artiesten niet meer wensen te horen. De deuren en de luiken gaan dicht en wij sluiten ons in onze bunkers op. Deze men taliteit is werelds, omdat ze in Prof. H. Jonker: bunker uit van sociaal milieu (Van onze kerkredactie) Geen prot. docent van r.k. recht (Van onze kerkredactie) DELFT In het februarinum mer van Protestants Nederland wordt onder de kop „Een teleur stellend bericht" melding ge maakt van een mededeling van de faculteit der rechtsgeleerd heid te Leiden, dat niet kan wor den overgegaan tot stichting van een leerstoel in het (rooms-ka- tholieke) canonieke recht. Enkele jaren geleden was de faculteit der rechtsgeleerdheid van de universiteit van Leiden 25.000,aangeboden voor de stichting van een leerstoel ln het canonieke recht, onder voor waarde, dat deze leerstoel bezet zou worden door een niet-rooms- katholieke leerkracht. Het aan bod werd gedaan door één der weinige niet-rooms-katholieke deskundigen op het gebied van het canonieke recht, die zelf te Leiden rechten heeft gestudeerd. Deze persoon heeft nu van de decaan van de faculteit, prof. mr. A. van Oven een brief gekregen, waarin deze meedeelt, dat de fa culteit wel de nodige moeite heeft gedaan, om een oplossing te vinden voor de aanvaarding van het aanbod, maar dat de voorwaarde „geen rooms-katho- lieke leerkracht" het de faculteit niet mogelijk maakte het aanbod te aanvaarden. Protestants Nederland noemt dit een bijzonder teleurstellend bericht, omdat het canonieke recht van de Rooms-Katholieke Kerk alleen gedoceerd wordt in Nijmegen, terwijl dit recht, dat tevens het recht is van de Vati caanse staat, voor een zeer grote groep Nederlandse burgers de facto prevaleert boven onze na tionale wetgeving, in gevallen dat beide wetgevingen niet met elkaar in overeenstemming zijn. Het komt vooral aan de orde in doop- en huwelijkskwesties en bij het vraagstuk van de proces sievrijheid. Naar meer eenheid in Australië omdat wij verder niets meer hebben zeggen, hebben wij nog een aantal negatieve „schibboleths' bij de hand om elkaar toch enigermate te herkennen: tegen de nieuwe vertaling, tegen de nieuwe psalmberijming, tegen de gezan gen en wij adverteren met grammofoon platen met niet-rfiytmische psalmmelo- Prof. Jonker heeft niets tegen kritiek flagrante strijd is met de evangeli- Vbben ffi „og geen begin gemaakt met ons onderzoek, maar hebben ons standpunt al lang bepaald. Niet de positieve kritiek, maar wel de negatieve mentaliteit, die achter onze botte afwijzing vol vooroordeel ligt, is de „wereld" in onze kringen." (Van onze kerkredactie) SYDNEY De twee lutherse kerken in Australië zullen zich dit jaar nog verenigen. De congre- gationalisten, methodisten en pres byterianen zijn nog zo ver niet, maar bestuderen toch een rapport, dat een gezamenlijke commissie over een unie heeft opgesteld. De besprekingen tussen de Evangelisch- Lutherse Kerk (ELCA) en de Verenigde Evangeltsch-Lutherse Kerk (UELCA) da teren al vanaf vlak na de oorlog. Beide Australische kerken zijn in de vorige eeuw ontstaan uit Duitse, voornamelijk Silezische Immigranten. In 1952 waren de besprekingen zover gevorderd, dat de dogmatische verschil len niet langer meer als reden werden aangemerkt om niet tot kanselruil te kunnen komen. De ELCA weigerde ech ter deze weg verder in te gaan, omdat deze kerk de oecumenische betrekkingen van de UELCA een onoverkomelijk struikelblok vond. De UELCA is namelijk lid van de Lutherse Wereldfederatie en onderhoudt nauwe banden met de American Luthe ran Church. Verder participeert deze kerk met andere lutherse kerken in de zending op Nieuw-Guinea. De ELCA daarentegen heeft contacten met de (conservatieve) Lutherse Kerk van de Missouri-synode in de Verenigde Staten en heeft evenals deze kerk princi piële bezwaren tegen de Lutherse We reldfederatie. Eerst eenheid Beide kerken hebben nu besloten, da: tij hun banden met de Lutherse Wereld federatie en de bevriende kerken in Amerika zullen verbreken terwille van de eenheid in eigen land. De zending op Nieuw-Guinea zal worden voortgezet in de vorm van directe steun aan inheemse kerken en zonder organisatorische bin ding aan andere zendingdrijvende ker ken. In de gemeenschappelijke verklaring Paus zou volgende maand een uitspraak doen ROME In het Vaticaan gaan geruchten dat paus Paulus de vol gende maand de rooms-katholieke huwelijkswetgeving zal wijzigen. In het bijzonder zullen nieuwe re gels getroffen worden voor het zo genaamde gemengde huwelijk. De ergste steen des aanstoots in pro testantse ogen zal worden wegge nomen, als de paus tenminste ac- coord gaat met de voorstellen die hem hebben bereikt. Dit schrijft de correspondent van de Gelderlander-pers. De Vaticaanse commissie die belast is met de her ziening van het kerkelijke wetboek ontving een voorstel om tot een wijzi ging van de huwelijkswetgeving te komen. Omdat het concilie van me ning -was, dat er haast bij deze ver nieuwing is, werd op 20 november van het vorig jaar besloten de tekst recht streeks naar de paus te sturen, opdat hij zelf bij officiële uitspraak de wij ziging kan aanbrengen. Het belangrijkste voorstel is dat voortaan de Rooms Katholieke Kerk niet meer van de niet-roomse huwe lijkspartner zal eisen dat de kinderen die uit het huwelijk geboren worden rooms-katholiek worden opgevoed. Als de paus dit voorstel aanvaardt dan zal voortaan alleen de belofte van de rooms-katholieke partner vol doende rijn en het feit dat de niet- roomse partner zich bij die belofte neerlegt. Volgens deze Nederlandse corres pondent in Rome is het minder zeker dat de paus ook het voorstel zal aan vaarden, waarbij de bisschoppen het recht krijgen om dispensatie te ver lenen van de canonieke vorm, waar bij het huwelijk met twee getuigen door een pastoor voor het altaar wordt gesloten. Vooral Amerikaanse bis schoppen hebben zich tegen dit voor stel verzet. Op voorstel van de Nederlandse bis schop van Roermond, Moors, wil men ei naar streven te komen tot harmonisatie van het burgerlijke huwelijk en het ker kelijke. Een ander voorstel is dat de Rooms Katholieke Kerk het burgerlijk huwelijk van twee rooms-katholieken voortaan zal erkennen. Bovendien wil deze kerk de voorbe reiding op het huwelijk verplicht stel len, terwijl pastoors het canonieke huwe lijk moeten kunnen weigeren aan wat genoemd wordt „notoire n; wordt gezegd, dat het Gods wil is. dat de twee Australisch lutherse kerken tot eenheid komen. Het lidmaatschap v een federatie van kerken wordt echter de Bijbel noch geboden, noch verboden 's daarom een zaak van vrije keuze Wereldfederatie van de verenigde kerk in de toekomst niet onmogelijk is, maar dan alleen, als daarover algemene in stemming zal bestaan. Het document van de unie moet nog worden goedgekeurd door de synodes van beide kerken. De generale synode van de Presbyte riaanse Kerk van Australië heeft zich achter een rapport geplaatst, dat voor stellen bevat Inzake een vereniging var congregationallsten. methodisten en pres byterianen. Dit geschiedde na een lange discussie. Enkele synodeleden verklaar den nog na afloop, dat zü voor besluit geen verantwoordelijkheid v ten te dragen. De synode als geheel had wel bezwaar tegen een onderdeel van het voorstel, dat de invoering van bisschoppen in verenigde kerk voorstelt. Het voorstel luidde, dat de eerste bisschoppen hun wijding zouden moeten ontvangen van de bisschoppen van de Kerk van Zuid- India. Overigens verwacht men niet, dat de vereniging van deze drie kerken nog op veel moeilijkheden zal stuiten, daar alle drie kerken als' zeer tolerant in de leer bekend staan. Als deze vereniging doorgaat, zal er naast de anglikaanse en de rooms-katho lieke kerk een derde kerk ontstaan, die een kwart van de bevolking omvat. sche openheid. Dit schrijft prof. dr. H, Jonker in het zojuist verschenen dubbelnummer van Wapenveld, een blad van acade mici uit de Gereformeerde Bond, de Gereformeerde Gemeenten e.d. Dit speciale nummer heeft de wereldge lijkvormigheid al9 thema. De redactie heeft zich daarbij allereerst afge vraagd, in welke mate de wereldge lijkvormigheid konkreet aanwezig is in de kring, waarin Wapenveld ver schijnt. het bevindelijk-orthodoxe deel van het gereformeerd protestan tisme. Terwijl de strategie daar ge richt is op het scheppen van een veilig gevoel binnen de omtuining van waarheden, die men heeft opgetrok ken, is er te weinig besef van het feit, dat de wereldgelijkvormigheid in fei te al lang aanwezig is. In zijn artikel getiteld „Over boe- I ren. burgers.en buitenlui" schrijft prof. Jonker, dat het geen schande is boeren en burgers te zijn. Anders I wordt het, als men dit niet wil 'erkennen en de „buitenlui" laat pra- ten. OMHULSEL Wij zien onszelf graag als degenen, dis ior „de Waarheid" opkomen, aldui prof. Jonker, ln wezen Is dat echter vaak niet anders, dan het verdedigen van een bepaald cultuur- en belevingspatroon uit een voorbijgaande eeuw. Wanneer wij dat niet meer onderkennen en geloofs vorm en geloof vereenzelvigen, dan zijn wij tot de „wereld" vervallen ln welk vroom omhulsel wij die wereld ook verhullen. Prof. Jonker wijst er verder op, dat terwijl het eerste christendom en de Reformatie internationaal waren, „wij ons in ons provincialisme hebben terug getrokken." Het restloos afsohrijven van de wereld is juist wereld. Hij schrijft' Wij doen nog wel aan zending. Maar wij maken er ons af door een gift te geven en op zendingsdag naar een goede preek te luisteren. Maar de bestudering ontzaglijke problematiek waam Christelijke kerk te worstelen heeft in haar confrontatie met de opkomende p^jgieg. Beroepineswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nagele-Tollebeek (toez.): R. P. LJtsma te Hemelum; te Vaassen (toez): F. J. Veldman te Drachten: te Waddinxveen (3e p.p. - toez.): P. J. Bos te Sprang. Aangenomen naar Rotterdam-C. (wijk- gem. .Nieuw Crooswijk" - vac F. Ober man): T. W. Dekker te Zutphen. GERF.F. KERKEN Beroepen te Rottevalle: K. J. Arwert, kand. te Amsterdam-Slotervaart; te Mid delburg (4e p.p.): P. Joosse te Baren- drecht; te Wolphaartsdijk: P. Rullmann te Hoek van Holland; te Dwingelo: Tj. Kuipers, kand. te Nümegen: te Werken dam (vac. H Moll): W. C. v. d. Brink te Renktim-Heelsum. Aangenomen naar Joure (2e p.p.): C. A. Wielemaker te Nieuw-Loosdrecht. Bedankt voor Rotterdam (vac. wijlen G. Bouwmeester"»O. Rane te Haarlem-Z. CHRIST. GF.REF. KERKEN Bedankt voor Vlissingcn: D. H. Biesma te Lisse. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Arnhem en voor Kort- gene-Kamperland Colijnsplaat: H Lig- tenbene te Oudemirdum. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Rotterdam-W.' F. Mallan te Vecnendaal. VRIJE EVANG. GEM. Bedankt voor de benoeming tot pred alg. dienst (voor binnenl. zend.): J. Enter jr. te Enschede. Chr. gereformeerde predikanten bijeen (Van een onzer medewerkers) DEN HAAG De christelijke gerefor meerde predikanten in Noord- en Zuid- Holland zullen op donderdag 18 februari in de Eben Haëzerkerk een conferentie houden, die om tien uur 's morgens zal aanvangen. Als referent zal optreden dr. J. de Vuyst, predikant te Amsterdam. Het onderwerp is: „Beschouwingen over Ge nesis 1", het boek van prof. dr. N. H. Ridderbos. In dergelijke gevallen mag de pastoor een allereenvoudigste handeling x stellen zonder getuigen. gemakzücl geest" en „Baarn" over. En ip „Kerk Wereld" laten wij ds. Poot worstelen en ploeteren en sturen hem geen leerlingen. BERKOUWER Ook de andere christelijke kerken hebben wij al lang afgeschreven. Wat doet die Berkouwer daar toch Rome? Hij was al een halve Bar- thiaan, straks wordt hij nog als crypto- katholiek ontmaskerd. Al jaren staan wij buiten de theologische discussie en het wezenlijke kerkelijke gesprek. De dialoog met de „buitenlui", de confrontatie met de tijd en de uitdaging van de natuurwetenschap laten wij aan de „anderen" over, de verfoeide midden- orthodoxie en de vrijzinnigheid Maar de Geest en de Waarheid hebben wij geüsurpeerd voor onze eigen groep. En Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?" Aan deze vraag van de Here gaat een andere vooraf. Dt vraag: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? Ja, wat zeggen de mensen! We weten het allemaal. We toeten! het van onze vrienden, van onze buren, van onze familieleden,< Ze zeggen. Jezus weet het ook. Hij laat Zijn discipelen praten. Ze peren maar al te graag antwoord. O, Here, wilt Gij dat weten? We; zullen het U wel eens vertellen. En ze sommen op: men zegt Johannes de Doper, men zegt Elia, men zegt Jeremia. En dan komt het, zo midden in het gesprek. Maar gij, wie zegt gij. dat Ik ben? Jezus brengt hen ineens in de God-mens ver houding. Hij laat hen antwoord geven op de enige vraag, die voor de mens persoonlijk waarde heeft. Het gaat er uiteinde lijk niet om wat de ander zegt over God, het gaat er om wat ik zeg van God. Wie zegt gij. dat Ik ben? De eeuwen door is de mens die vraag gesteld. Miljoenen mensen zijn er schouderophalend aan voor bijgegaan. Miljoenen mensen hebben het antwoord gegeven, dat ook Petrus gaf: Gij zijt de Christus, de Zoon van dt levende God. De vraag wordt ook vandaag nog gesteld. Aan ieder ment persoonlijk. Mens, ivie zegt gij. dat fk ben? En we kunnen dt vraag niet onbeantwoord laten. Want het antwoord is be slissend voor heel ons leven. Wij lezen vanavond Mattheus 3 vers 1 tot 17. MIDDENSTAND Een socioloog, drs. J. J. Bos uit Utrecht, bespreekt de wereldgelijkvor migheid aan de hand van sociologische ■nderzoekrapporten. Hij constateert, dat het bevindelijk-orthodoxe protestantisme vooral gevonden wordt in nlet-stedelljke gebieden bi Zeeland, Gelderland, Zuid- Holland. Utrecht en Overijssel, en wel vooral in de oude middenstand (winke- llera, boeren, kleine ondernemers en schippers). De nieuwe middenstand (em ploye's en vrije beroepen) en de indus trie-arbeiders sljn zwak vertegenwoor digd. De Gereformeerde Bond. de Gerefor meerde Gemeenten en dergelijke verto nen dan ook de kenmerken van de oude middenstand: vereenzelviging met de be staande maatschappelijke orde (dus con servatisme). individualisme en burger lijkheid. Drs. Bos wijst er op. dat het gereformeerde protestantisme in Calvijns tijd zich juist richtte op de vooruitstre vendste elementen in het sociale leven, namelijk de handel en de industrie. Nu bereikt het echter hoofdzakelijk de groe pen. die aan de rand van de moderne maatschappijontwikkeling staan en zich sterk vereenzelvigen met de bestaande sociale orde in verband met allerlei belangen. Daarom worden veel moderne ontwik kelingen zonder meer afgewezen en andere klakkeloos ten behoeve van eigen voordeel aanvaard. De sociale verande ringen worden niet in bijbels licht geplaatst, omdat het heil beperkt wordt tot de innerlijkheid en men de uiterlijk heid (het „natuurlijke" leven) ongehei- ligd laat verlopen. FILMSTERREN Drs. Bos citeert sociologische rapporten om aan te tonen, dat de invloed van grote organisaties en de massa-communi- catiemiddelcn vooral bij de jeugd steeds sterker wordt. HIJ noemt het meedoen aan de mode. de identificatie met een filmster, de deelname aan de sporttoti L'Oréal de Paris WSSHsde"1 uhstopje» Pzaterdagsavonds 'K dé ais wi) zijn aan uegat brommer naw> de grote stad hti beioek - K-erx en bioscoop en voetbalwedstrijden. In dit verband spreekt hij van een egocentrische, exploiterende levenshou ding. Het moderne levensklimaat wordt meer ondergaan, dan op evangelische wijze creatief beïnvloed. Prediking en pastoraat zorgen nauwe lijks voor een kritische begeleiding van de gemeenteleden, die vaak in grote gewetensnood hun weg door de moderne tijd moeten zoeken. Drs. Bos wijt dit aan een scheiding tussen leer en leven en een sterke gehechtheid aan de samenleving van gisteren. Hij meent, dat deze ernstige besmetting door de wereld in milieu-verpakking niet kan worden genezen door een meer bijbels zicht op Woord en Geest, Ver bond en Gemeente. Een grondige bezin ning op de vraag, of het sociale milieu de toets van het Evangelie kan doorstaan la zeer dringend gewenst. De gemeente (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM In de remon strantse kerk aan de Diepenbrock- straat zal vrijdagavond een theolo gisch tweegesprek plaatsvinden tussen prof. dr. H. Berkhof en prof. dr. G. J. Hoenderdaal. respectievelijk her vormd en remonstrants hoogleraar te Leiden. Deze bijeenkomst, die om half negen begint, zal worden geleid door dr. H. Beker, hervormd predi kant te Amsterdam. Dit tweegesprek is een rechtstreeks gevolg van het schrijven, dat het moderarnen van de hervormde synode en de commissie tot de zaken der Remonstrantse Broederschap ruim een jaar geleden gezamenlijk tot de ker keraden van hun gemeenten richtten. Hierin werd gewezen op de wense lijkheid van nader plaatselijk,cpntfct tussen de beide kerken. In Haarlem hebben prof. Berkhof en prof. Hoenderdaal al eens de degens gekruist. De bedoeling van een dergelijk tweegesprek is, dat hierdoor het gesprek tussen de plaatselijke mag zich niet aan een bepaald sociaal milieu binden. Aan dit dubbelnummer werkten voorts mee ds. A. Noordegraaf, die het begrip „wereldgelijkvormigheid" bijbels door licht, prof. dr. S. van der Linde, die onder meer opmerkt, dat de sterke trek naar wereldgelijkvormigheid mede opge wekt wordt door een „doperse" overmaat van wereldvreemdheid en wereldmijding (verboden wateren zijn dubbel begeer lijk» en drs. R. B. E. Roosendaal die enkele psychologische karakteristieken geeft van het begrip „wereldgelijkvor- kerkeraden op gang komt. De kerke| raden hebben dan ook discussiepuntezj kunnen inzenden. Overigens bijeenkomst voor iedere belang: lende toegankelijk. Kampioenen Theologische disputen komen tegen woordig praktisch niet meer voor. Er b echter een tijd geweest, dat grote schs- ren optrokken naar de kathedralen, zoali de massa's nu naar de voetbalveld» gaan Zij gingen er heen. om de kam pioenen in de theologie te horen „red* twisten". De disputen werden dan uitga breid besproken tijdens de dagelijk» arbeid, in de lunchpauzes en op dt wandelingen. Vooral in de Reformatietijd kwam hf vaak voor, dat men zijn tegenstande: uitnodigde tot een dispuut, met name is Duitsland. De godsdienstgesprekken ziji vaak belangrijk geweest voor de door werking van de Reformatie. Op de dezer dagen gehouden algement vergadering van de Remonstrantse Broe derschap is de herziening van de kerkor de om samenwerking met de hervormdes te vergemakkelijken uitvoerig ter sprakt gekomen. Ook de hervormde synode, dit volgende week bijeenkomt, zal mee bezig houden. NCRV-radio bereidt Gemeentetoerusting- conferentie voor HILVERSUM De paasconferentie in de Stichting Gemeentetoerusting zal de NCRV-radio voorbereiden in zeven wekelijkse uitzendingen, te beginnen op 17 maart. De beide referenten op de conferentie, prof. dr. J. Blauw en ds. C Aalders, zullen het onderwerp inleiden Het thema is: ..Evangelieverkondiging in wereldperspectief''. Prof. Blauw zal het toelichten vanuit de confrontatie van het christendom mat de wereldreligies, terwijl ds. Aalders het thema zal bezien vanuit de Europese si- De 2e paasconferentie zal worden ge houden van 22-24 april op Woudschoteaj Een enkele keer laat ik mij deftig vervoeren door een gemeen telijk transportmiddel, bus of tram. Nou. deftig... Gewoonlijk kronkel ik bij zulke gelegenheden mezelf tussen een massa grotemensenlij- ven, want het gebeurt als regel op een spitsuur en dan wil iedereen zo vlug mogelijk thuis zijn. De vorige week had mijn brommer het weer eens begeven en ik zag me dus wel genoodzaakt m'n dier bare zakgeld aan te spreken dat niet bepaald op al te vaak voc- komende aderlatingen is ingesteld. Op een bank van twee naast me zaten een paar dames, een bejaar de en een veel jongere, met allebei een volle karbies op schoot. Hun gezichten kon ik amper zien, ik stond een beetje naar achteren en bovendien had de jongste van de twee een schuit van een hoofddek sel op, zo'n geval met stijve India- nenstekels, vinnig en nogal bespot telijk. Ze waren druk in gesprek die twee, het klonk hard, mis schien was de oudste wel doof. Dat is het leuke van zo'n ritje, je maakt nog eens wat mee, jc kunt zo fijn allerlei slag mensen bekijken. De hoed kwam af en toe heel dicht bij het hoofd van de andere dame. ja. die was vast wel stokdoof. ,.Ik kom hem wel meer tegen", zei ze. „gisteren stond hij bij de zelfbediening. Hij kon de afdeling rookgerei nipt -inden, ik „Hebbu nog met hem gepraat Wat zou ie nu wel uitvoeren?" Dat vroeg de buurvrouw. Die wou verJer erg veel weteo van een zekere meneer, waar hij woonde, of hij z'n eigen potje kookte en zo. Sommige men3ec deden een beetje nieuwsgierig, re keken even om en dan lachten ze tegen elkaar. Mijn moeder zegt altijd hou je mond of klets alleen over koetjes en kalfjes. Ik zag de ouwe een paar keer haar hand op de knie van haar buurvrouw leggen en dan zucht te die, maar een ogenblik later hoorde ik haar smakelijk lachen. Ik dacht, die tante heeft zeker een of andere narigheid, maar dan zit het vast niet zo erg diep. De trambe stuurder riep dat we door moesten lopen. Vooruit, mensen, schieten jullie wat op. Gehoorzaam hegon- rare hoed...Ik had het vast meer gezien. Ik zocht verband met de school. Wanneer? Wie? „Heeft ie het nog over ons gehad, over mij? Och, het zal wel niet. Het is een onverschillige. En hij heeft natuurlijk een hoop andere dingen aan zijn hoofd. Maar ik zou toch wel graagEcht Waar hoor." Wat ze nou precies graag zou willen, daar had ik geen flauw vermoeden van. Maar één zekerheid had ik plotseling wel: die vrouw was de moeder van een van de jongens in mijn klas, een zekere Max. Hij werd wel eens door haar afgehaald. Ik heb haar ook een enkele keer met de directeur zien staan praten. Een hele dame, hoor, rooie lipjes, naaldhakken en een fijne tas met een glanzend monogram. nen we te schuifelen en zo stond ik opeens op gelijke hoogte met die twee tetterende dames. Ik keek nu maar eens goed. Hé, dat gezicht onder de Ik dacht herinnerde ir lang niet i an die Max en ik dat hii al een tijdje -■ur mei meer zo'n toffe jongen was als vroeger. Hij kan tegenwoordig als ouwe professor staan te soezen en ■neer we het eens over onze pa' en ...ao hebben, over geintjes die 'huis zijn voorgevallen, lijkt het soms of er tranen in z'n ogen komen. Maar misschien verbeeld ik me dat maar. Pa heeft eens gezegd dat ik er maar niet te veel op moet letten. Die knaap beweert hij. ..heeft het niet gemakke lijk," Z'n vader is zoek... Toen kreeg ik natuurlijk een spreekverbod opge legd en ik hou me er wezenlijk aan. Want als je vader zoek is, dan ben je beslist nog niet jarig. Stel je voor dat mij zo iets overkwam. Ik heb ze verteld van mijn ontdek king in de tram cn door de uitleg van mijn moeder Heb ik meteen alles begrepen. De diepe zuchten van de ene en de troostende hand op de knie door de dove buurvrouw. „Het i« wel een koketie, die moeder van je vriendje Max en van huishouden heeft ze, geloof ik, niet veel verstand, maar dat die man er vandoor is gegaan, daar lijdt ze echt onder. Want ik weet dat ze hem niet kan verge ten", zei mijn moeder. Ondertussen pieker ik erover of ik met Max niet heel voorzichtig een beetje zou kun nen aanpappen. Het zal reuze moeilijk zijn, want hij mag niets in de gaten hebben. Ik heb zo'n medelijden met die knul... Om de zoveel tijd schijnt hij naar z'n vader te moeten. De volgende dag op sohool loopt hij met een gezicht als een oorwurm. Maar z'n moeder vraagt in de tram aan een vreemde vrouw hoe het met de trouweloze toch wel gaat. En iedere dag maakt ze haar lippen rooier. Zoek het maar uit. Ik ben maar een stomme tiener. Nog niet droog achter de oren, zegt mijn pa. Haya Selva NAAR ENGELAND? voor vakantie of zaken GA PER HARWICH-BOOT,. U VAART ER WEL BIJ Per Dagboot: Voordelige Off Season tarieven voor begeleide auto's 5- en 8 daagse Privéreizen naar Londen vanaf f 142,- Vertrek dagelijks 12.00 uur. Een comfortabele "tijd is geld" voor de zakenman. Vertrek dagelijks 23.40 uur. Bovendien 2 en 3 daagse Londen Weekend reizen vanaf f135.-. Reizen per Harwich-boot ie een modern genoegen. U arri veert op tijd - een prettige zekerheid. Ook uw auto kan mee. Neem de boot - U vaart er wel bijl HOEK VAN HOLLAND-HARWICH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2