CORINE, zorgenkind van de reclamewereld HEERLIJK DUURT HET LANGST" ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 FEBRUARI 1965 Nieuwe Leidse Coeramt (Van een onzer verslaggevers) [TR heerst onrust in het wereldje van fotomodellen en mannequins. De recente gerechtelijke procedures tegen Corine Rottschafer (26, zélf fotomodel en in 1959 's werelds mooiste) hebben schijnwerperlicht geworpen op de pro blemen van een beroep, dat het grote publiek tot voor kort alleen maar kende van de vriendelijk glimlachende dames en heren van de advertentiepagina's. De moeilijkheden rond Corine's Model- Planning gaven een vrije blik achter de schermen van het showwereldje, waar nu al een jaar lang een fel gestreden „tarieven-oorlog" woedt. Dat Model-Planning was de oor zaak van alle problemen. Vorig jaar richtte zij het bureau op met het doel te bemiddelen tussen model of mannequin en opdracht gever. De zaken liepen best. Co rine verdiende er vele duizenden guldens aan. want voor elk tot stand gebracht contact inde zij een flinke provisie. Onder de modellen bracht dat gauw sensatie., vooral toen Corine oor de rechter moest komen. Woorden als ronselarij. illegale arbeidsbemiddeling werden ge bruikt. Corine bestreed dat. En de rechter kon het wel met haar eens zijn. Door het Amsterdamse ge rechtshof werd zij nog onlangs ontslagen van rechtsvervolging. Waarmee de zaak echter nog niet is afgelopen, want direct na de uitspraak ging officier van justitie mr. Hartsuiker 'de man van de REM) in cassatie bij de Hoge Raad. De zaak is dus niet beslist en zolang nog geen arrest is gewe zen. gaat Corine door. daarbij gesteund door haar man. de archi tect Edo Spier. Tot groot ongenoe gen van de adverteerders, die vinden dat Corine de prijzen te hoog opdrijft. CHAOS Er is een chaos ontstaan, zegt men in vakkringen. Juist op een moment, dat dit wel zeer on gunstig uitkwam, 't Begon net allemaal zo fijn te lopen. Lang zaamaan was het beroep van mannequin en model volwassen geworden. Er was systeem in gekomen. Hei had eindelijk sta tus gekregen. En nu dreigt alles, wat in de afgelopen jaren zo moeizaam is opgebouwd te wor den afgebroken. Dit alles wijt men aan Corine („nee. geen interview alles wat ik zeg. wordt tegen mij gebruikt"), die met haar Model- Planning een heel eigen systeem ontwikkelde. Zij wendde zic/i tot modellen en mannequins en zei: als jullie werk zoeken, schrijf dan in bij mij. Een kleine vijftig mannequins en modellen staan nu mét foto in haar archief genoteerd. Aanko mende en gearriveerde model len, voor wie Corine de zaken ging behartigen. IOpdrachtgevers gingen zich tot haar wenden als een model nodig was en zij gaf de opdracht door aan haar cliënten. HOGE PRIJZEN Het gevolg hiervan was. dat de prijzen met sprongen omhoog gin gen Want het was Corine, die de prijzen vaststelde. En die lagen aanzienlijk hoger dan de gebruike lijke. Bedroeg het gemiddelde ho norarium een jaar geleden nog 150 per dag, al spoedig vroeg zij 200. En thans is 275 voor een dag poseren of showen geen zeld zaamheid meer. Voor Corine werd het een winstgevende zaak. want zij inde zowel van de fotograaf als van de opdrachtgever tien procent Ingewijden spreken over fabelach tige verdiensten van Corine. Zelfs worden bedragen van een. kwart miljoen per jaar genoemd Men spreekt in dit verband over ron selarij. over een tweede koppel- bazen-affaire, over overtreding van de wet op de arbeidsbemidde- nodig om teleurstellingen en brok ken te voorkomen. Jarenlang stond ook Corine inge schreven bij het bureau. Tot ze voor zichzelf begon. Nadat zij in 1959 tot Miss World was uitgeroe pen, reisde zij de wereld rond en leerde de kansen kennen, die er lagen voor een welgevormd ge- Zij merkte, dat men er dikwijls vorstelijke bedragen voor over had dat te fotograferen. En dat je moest proberen dat gezichtje ook zo duur mogelijk te verkopen. Die wetenschap bracht haar tot haar Model Planning, dat principieel verschilde van Top-Telefoon. In tegenstelling tot dit laatste bureau bemiddelde zij wél. Het is het doel van haar Model-Planning. De mo dellen staan bij haar genoteerd en zij zorgt ervoor, dat zij werk krijgen. NEKSLAG it er ren. Muur ul te graag leggi le reclamebureaus er beslag i oor bun propaganda-campagnt Her onze Sjoukje Dijkstra, ui vereld: Europese en Olvmp nets. haar tot een lucratie zicht voor de Duitse mn industrie maakten. sche ling, over drieste omverwerpii van gegroeide verhoudingen i systemen. TOP-TELEFOON Want hoe was de organisatie het modellen-wereldje tot nu toe? Vele modellen zorgden geheel voor zichzelf, stuurden alle reclame-bu reaus hun foto's toe en onderhiel den zelf de contacten met hun opdrachtgevers. Vele anderen wa ren aangesloten bij het Amster damse bureau Top Telefoon, dat wordt beheerd door de 51-jarige Hubert H Wijnberge en zijn vrouw jarenlang bekend als fotomodel Tonny Visser. Tegen een jaarlijkse-contributie van 125 hield het echtpaar bij, waar het model is te bereiken en dat doet het nog steeds. Het fungeert min of meer als agenda voor de druk bezette modellen. Dit is een noodzakelijke en welkome service. Het gebeurt heel vaak, dat een model buiten de stad verblijft op het moment, dat een fotograaf haar zoekt voor spoedopnames voor de volgende ochtend. De fotograaf belt dan Top Telefoon en het bureau geeft op waar het model is te bereiken. Aan de andere kant houdt ook het model regelmatig contact met het bureau. Daarnaast geeft het bureau ad viezen en voorlichting aan model len en mannequins, wat vooral voor aankomende meisjes van groot belang is. Het vak is hard, zegt mevrouw Wijnberge. en een steuntje of advies hebben zij wel De prijsopdrijving, die hier mee gepaard gingheeft de afgelopen maanden veel stof doen opwaaien. In de reclame wereld. zegt men het onomwon den: als deze prijsontwikkeling zich voortzet, zal dit de nekslag van het modellen-beroep in Ne derland gaan betekenen. Nu al is de tendens merkbaar, dat reclamebureaus over de grens gaan kijken. In Engeland bijvoor beeld. Daar liggen de tarieven nu lager dan bij ons. Al verscheidene malen is het voorgekomen, dat men een Engelse fotograaf de opdracht gaf. wat uiteraard ook betekende, dat met Engelse model len werd gewerkt. De reclamebureaus wordt het te duur. En er is geen enkele rem. die deze prijsontwikkeling tegen houdt. Straks komen we boven de 300 en waar blijf je dan?, zo vraagt men zich af Het worden astronomische cijfers, vooral waar het de bijzondere advertenties be treft. Voor lingerie-advertenties bijvoorbeeld waarvoor het dubbele tarief mag worden berekend. Of voor foto's, die voor verpakkings materiaal worden gebruikt, die het vierdubbele betalen organisaties zal een goede rem kunnen zijn tegen de ongebreidel de prijsopdrijving, al zullen maat regelen doorgaans alleen het ka rakter van waarschuwingen kun nen hebben. NAAR BOVEN Noodzaak is dat duidelijke gren zen worden gesteld Vooral naar boven. Minimum-grenzen zijn er ook wel niet, maar daaraan wordt nu gewerkt De Vereniging van Fotomodellen en mannequins is al tot een voorlopig akkoord geko men met de Bond van Adverteer ders over een eigen cao. Maar duidelijk is, dat met'name de maximum-grenzen de aandacht vragen. Dit, om een totale chaos en een trek van opdrachtgevers naar het buitenland te voorkomen. Daarmee is niemand gebaat, zegt men in vakkringen. Natuurlijk, het is fijn voor model en mannequin een flinke verdienste te hebben. We liggen nog altijd lager dan een land als Frankrijk, waar een goed model wel 400 gulden per dag ontvangt Een flink honorarium is nodig Een fotomodel heeft hoge onkosten: haar kleding en make-up moeten altijd piekfijn zijn. En bo xendien staan zij zelf voor hun sociale lasten. Maar er moeten duidelijke regels worden gesteld Want de manier van werken van Model-Planning leidt tot een bande loze chaos, die het vak geen goed doet. Als iedereen mag gaan wer ken op de manier van Corine, is de weg open voor ronselarij in alle geledingen van het bedrijfsle- "ven. Dit zou de Nederlandse eco nomie ernstig aantasten. Bovendien zou de hele onderwereld een kans krijgen. Natuurlijk, mogen er wel eens hogere prijzen worden berekend. Maar dan alleen voor ..starmodel len". En dat zijn er maar een paar VERTROUWEN Corine zelf heeft tot nu toe steeds ontkend te hoge prijzen te berekenen. De modellen heb ben zeer hoge kosten, zegt zij. Met spanning wa :ht ook zij op het arrest van de Hoge Raad. Het voortbestaan van haar bu reau staat immers op het spel. In het verleden zijn er tien tallen van zulke bureaus opge richt, Maar ze verdwenen even plotseling als ze opgekomen wa ren als de eigenaars ervan wer den attent gemaakt op de wet. Of ook Corine's geesteskind het tegen de wet zal moeten afleggen is nog een vraag. De Hoge Raad zal beslissen. 99 (Van een onzer verslaggevers) „EIGENLIJK vind ik het woord musical ver schrikkelijk. Maar er is nu eenmaal geen goede korte Neder landse vertaling voor. Noem het dan ook maar een dichte komedie met liedjes erin. Dat is de juiste typering, ja, want het is eigenlijk hele maal geen musical". Annie M. G Schmidt leunt behaaglijk achterover in de pluche bank naast de open haard. Achter haar boeken van grond tot plafond. Vóór haar een antieke tafel met volle asbak en een boekje van Simo- ne de Beauvoir. En verder de vaart aan Berkels Rodenrijse- weg en weilanden, waarop het brede raam van haar ruime bungalow uitzicht geeft. Hier. in de serene rust van de sfeervolle huiskamer werd haar idee geboren. En een deur verder werd het uitgewerkt aan een met papieren beladen „Ruim een jaar ben ik er mee bezig geweest, maar nu ben ik klaar. ..Heerlijk duurt het langst" staat op papier", zegt zij. En dat betekent, dat het Nederlandse publiek straks in het najaar een splinternieu we oer-Hollandse musical zal kunnen zien. Een muzikale ko medie. waarvan zij. die haar lazen, zeggen: „een echt stukkie Annie M.G. Schmidt". Heel menselijk Geen „My Fair Lady" of „Oliver" of „Kiss me Kate" of „Irma la Douce" dus, maar een stukje komedie, waarin de tekst op het eerste plan staat. Ge schreven helemaal in de toon van de Nederlandse midden klasse De toon van haar „Fa milie Doorsnee" en haar „Pen sion Hommeles". „Dat is nu eenmaal mijn toon. ik kan niet anders. Van daar dat er ook typisch mense lijke en echt Hollandse kleine probleempjes aan de orde ko men. Lekkere stereotype moei- lijkhëïdjes. waarover je altijd hoort praten, in de trein, op visites, in de winkel. Noem maar op: die 16-jarige dochter van wie je niet weet wat je ermee aan moet omdat ze elke maand op een ander verliefd is, die vakantiereis van de zomer naar de Costa Brava of de salarisverhoging wordt het nou drie procent of vijf?" „Gewone alledaagse dingetjes, die in „Heerlijk duurt het langst" (titel van een van de liedjes) aaneengeregen zijn in een reeks teksten. Situaties, waarin de gemiddelde Neder lander zich gemakkelijk zal herkennen. Dat alles zonder het operette-achtige van de gewone musical. „Daar heb ik een hekel aan", zegt zij. Jaren geleden al is het plan geboren. Dat gebeurde toen de producers Meerburg en De Krane Annie Schmidt kwamen vragen of zij een buitenlandse musical wilde vertalen. Nee, zei Annie resoluut. Zolang ik nog eigen ideeën heb. doe ik geen vertaalwerk. Nou. probeer er dan zelf maar een te maken, stelden ze toen voor. En daarop is Annie Schmidt ingegaan „Maar omdat ik gewend ben KLACHTEN De Bond van Adverteerders in Amsterdam heeft al vele brieven gekregen van leden, die klagen over de hoge prijzen. Hierop rea gerend. zond deze een schrijven uit. waarin de leden 'adverterende bedrijven' werd geadviseerd de reclamebureaus uitsplitsing van de totaalbedragen te vragen Dat wil zeggen: opgave te vragen afzonderlijke honoraria vai graaf en model. Tot foto- werd alleen het totaalbedrag door de reclamebureaus aan de adver teerder opgegeven. Op deze ma nier hoopt men een duidelijk beeld te krijgen van de honoraria, die de laatste tijd aan de modellen worden betaald. Ook de Vereniging van Erkend» Reclame- en Adviesbureaus houdl zich met de zaak bezig. Zij heefl een onderzoek ingesteld en zal binnenkort een brief uitsturen naar haar leden. Een krachtige houding van beidt Het eclitpuur Wijnberge van Top- Telefoon, dnt ul honderden aan komende modellen en manne quins de neg uees in de keihard' Echt Nederlandse musical van Annie M.G.Schmidt Annie M. G. Schmidt Rerkels Rodenrijseu met de stok achter de deur te werken en deze nu ontbrak, heeft het tot afgelopen najaar geduurd voordat de komedie klaar was", zegt zij. Bovendien ben ik verkeerd begonnen. Ik had eerst een heel ander ver haal in mijn hoofd, dat ik later weer helemaal losgelaten heb. Dat ging over ccn barjuffrouw en een hoop onderwereldfigu- „Ik ben er mee gestopt toen ik ontdekte, dat ik de leefsfeer van deze mensen niet kende. Ik kom nóóit in kroegen, ik ben altijd gezellig thuis." Benheid Het is de Canadese, in Stock holm wonende, musical-regis seur Gordon Marsh, die „Heer lijk duurt het langst" zal regis seren „Ik vond he: wel jam mer dat er geen Nederlander voor kon worden gevonden, maar dat kwam. omdat wij niemand hebben, die én cho reograaf én toneelregisseur is. Marsh is danser en choreograaf en heeft al verscheiden musi cals op zijn naam staan. Hij weet waar en hoe gedanst moet worden. Ik heb een hekel aan die niet functionele dansen in een musical, die dansen, die zomaar ineens zonder enige noodzaak beginnen. Tekst, dans en muziek moeten een eenheid vormen De dramatische climax moet ook in de beweging en de muziek tot uiting komen Op het ogenblik wordt hard gewerkt om alle tekst-steer.tjes aaneen te rijgen Componist Harry Bannink heeft al een groot gedeelte van de muziek zoekt nu uit wat hij wel en wat hij niet kan gebruiken. De samenwerking is uitstekend. Ik vind het heerlijk samen iets te bedenken en samen iets op te zetten, ideeën uit te wisselen. De „cast" de bezetting van de rollen is al helemaal bekend. Ik heb het stuk Conny Stuart op he: lijf geschreven, zegt Annie Schmidt. Haar te genspeler is André van den Heuvel." Verder spelen mee Winnifred Bosboom, Ton Kuyl. Leen Jon- gewaard en Lex Schorel. De dochter is nog niet gevonden, maar die zal er ook wel komen. „In aantal een bescheiden bezetting er komen ook erg veel scènes voor twee personen in voor 'tot wanhoop van de regisseur), maar ik hou nu eenmaal niet van die spektakel stukken." Liever toneel Of zij zelf graag musicals ziet? „Ik geef de voorkeur aan een goed stuk toneel al ben ik naar alle musicals geweest", zegt zij. „Mij Fair Lady" was heel geslaagd. ..Oliver" ook, vond ik, hoewel het financieel „In Engeland had Oliver meer succes. Daar neemt to neel trouwens een veel be langrijker plaats in dan bij ons. Heel veel gewone huis vrouwen gaan er 's middags naar de schouwburg. Ze ken nen hun eigen schrijvers ook beter dan wij. Dat zal onze Calvinistische inslag wel zijn", lacht Annie Schmidt, zelf domineesdochter gebo ren in Goes en getogen in Kapelle). Gelukkig komt daar nu langzamerhand ver andering in „Persoonlijk zie ik graag een Nederlands stuk. Ik vind het altijd een beetje naar als daar op het toneel een meneer God frey en een meneer Humphrey tegen elkaar staan te praten... Een stuk met echte Nederland se personen is toch veel leu ker?" stijlen"'. „Maar wi lang niet", zegt de schrijfster „Ik heb veel te veel gemaakt Zes uur tekst, het lijkt wel een Grieks drama. Dat moet zeker worden teruggebracht tot 2i; Conny Stuart In het begin ben ik wel bang geweest. Het was m'n eerste stuk voor de toneelplanken. En toneel vraagt altijd andere technieken dan tv. Maar daar ben ik overheen gekomen. Ik heb gewoon geschreven, zoals ik altijd schrijf. De regisseur Verwachting Vandaar ook dat Heerlijk duurt het langst een oer-Neder- landse komedie is geworden „Natuurl'jk hoop ik dat het een succes wordt". ?.-gt zij. „Maar d-tt wetei we pas in oktober als het in h«t nieuve De la Mar- tneater in Amsterdam in pre mière gaat." Voor hen, die het lazen, staat dat echter al vast. Trouwens, niemand zal anders verwachten van een Annie M.G.-geestes- kind. Ilaar „Pension Homme les" en door miljoenen beluis terde „Familie Doorsnee", haar Schaap Veronica, haar Prik- keltjc, Pippeioentje. Poedel- mannetje. Dikkertje Dap, Jip en Janneke 't is maar een greep uit een rijke verschei denheid rechtvaardigen deze verwachting. Haar sprankelen de en originele humor, haar milde maatschappijkritiek, die ook in haar kinderversjes zo duidelijk tot uiting komt, heb ben haar tot een bij velen geliefd en gewaardeerd schrijf ster gemaakt. Waardering, die ook wel blijkt uit de dit jaar voor het eerst uit te reiken staatsprijs voor het kinderboek, die o„ k. en w. aan hpar heeft toegekend. Vandaar die optimistische ver wachtingen: omdat het „een écht stukkie Annie M. G. Schmidt" zal worcknl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 13