Paus benoemt 27 kardinalen Drie patriarchen Remonstranten komen in Utrecht bijeen China telt meer dan 100 theologische studenten Kamerlid vraagt betere opvang Surinamers Een woord voor vandaag Vrijgemaakte classis kan niet vergaderen Joden vragen Franco om meer vrijheid SLIK UW PIJN WEG MET EEN 'AKKERTJE' Tussen schoolpoort en huisdeur- NIEUWE LEIDSE COURANT 2 DINSDAG 26 J ANUARI 1965 ROME Paus Paulus heeft zijn kardinaalscollege aangevuld met niet minder dan 27 nieuwe leden. Zij zullen op 22 februari officieel de kardinaalshoed en -waardig heid van hem ontvangen. Het col lege zal dan 103 leden tellen, het grootste aantal uit de geschiedenis van de Rooms Katholieke Kerk. Onder de nieuwe kardinalen be vinden zich drie patriarchen en drie geestelijken die de commu nistische volgelingen aan den lijve hebben gevoeld. Het meest opmerkelijke van deze nieuwe serie benoemingen, de eerste door paus Paulus, is het feit dat drie patriarchen van met Rome geünieerde Oosters-Orthodoxe Kerken tot kardi naal zijn benoemd. Zo bevindt zich i) de lijst van namen ook die van pa triarch Maximos IV Saigh, die reeds drie maal een kardinaalshoed gewei gerd heeft. Pius XII wilde hem reeds benoemen en twee maal wees hij een benoeming af van Johannes XXIII. Kennelijk heeft hij ditmaal niet geweigerd. Tijdens het concilie heeft hij geprotesteerd tegen het feit dat de kardinalen hogere eer waardig wer den geacht dan de patriarchen, van ouds de hoogste leden van de kerke lijke hiërarchie in de ooster-ortho- doxe wereld. Hij weigerde een ope- ningsdienst van het concilie hij te wonen, omdat hij niet achter de kar dinalen wilde lopen. De beide andere patriarchen zijn Paul Pierre Meoetsji de maronitische patriarch van Antio- chie en Stephanos i Sidaroess, kop tisch patriarch van Alexandrië. COMMUNISME Ook uit de wereld van het commu nisme werden drie bisschoppen tot kar- dianaal verheven. Het zijn Joseph Slipyi, de primaat van de Oekrainse rooms- katholieken die jaren doorbracht in Rus sische gevangenschap, Franjo Seper uit Jaegoslavië en dr. Josef Beran uit Tsje- choslowakije, die in 1963 vrij gelaten werd na veertien jaar gevangen ge weest te zijn. Slipyi bevindt zich op het ogenblik in Rome. Het is nog niet be kend of de beide anderen in staat zullen worden gesteld het constorie. waar de officiële benoeming geschiedt, bij te ITALIANEN Paus Paulus heeft hoofdzakelijk bis schoppen benoemd, die op de hoogte zijn van het pastorale werk. Van de 27 nieuw-benoemde leden hebben er zes de Italiaanse nationaliteit. In het college, zoals 'het nu wordt samenge steld, dragen in totaal 32 leden de Ita liaanse nationaliteit. Verhoudingsge wijs is hun invloed weer iets verder teruggedrukt, maar slechts heel wei nig. Vanmorgen klaagde De Volkskrant dan ook in een hoofdartikel: „De toch niet geheel ongerechtvaardigde klacht Beroepingswerk NED HERV. KERK Beroepen te Giessen-Nieuwkerk en te Schalkwijk: H. Stroeve, kand. te Utrecht; te Leerbroek: A. Vlietstra. kand. te Hoogeveen; te Eist (U.): P. Vermaat, kand. te Barendrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Delfzijl: P. C. Meijer te Valthermond: te Treebeek: J. D. te Win kel te Vorden; te Warns: B. de Boer, kand. te Meppel. Aangenomen naar Avereest-Balkbrug: J. Brouwer te Aduard (Gr.). Bedankt voor Maassluis (4e p.p.): J- Hengeveld te Gouda. CHRIST. GEREF KERKEN Beroepen te Gouda: H. W. Eerland te Amersfoort; te Amsterdam-W (vac. M. W Nieuwenhuijze) en te Enschede-O.: P. op den Velde te Mijdrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Kortgene: H. Ligtenberg te Oudeipirdum, die bedankte voor Beek bergen. BOND. V. VRIJE EVANG. GEM. Benoemd tot pred. in alg. dienst (voor de binnenl. zend.): J. Enter te Enschede. Hongaarse regering niet karig met subsidie van 't sterk overheersende Italiaanse element binnen de kring van de prin sen der kerk is op geen enkele wijze de wind uit de zeilen genomen." Het blad komt tot de conclusie dat de her vorming van de curie door deze be noemingen geen stap dichterbij geko men lijkt te zijn. BELGIE Uit de lijst springen de volgende be noemingen nog naar voren: België krijgt er een tweede kardinaal bij. namelijk Joseph Cardijn. stichter van de rooms-katholieke jeugdbewe ging in zijn land. Engeland zal weer een eigen kardinaal hebben in aartsbisschop John Heenan. Voor het eerst is een Egyptenaar ge kozen (als olie op de Arabische gol ven van protest tegen de uitspraak over de Joden?) Het is de patriarch van Alexandrië Sidaroess. In het nieuwe college zijn 41 na tionaliteiten vertegenwoordigd. Frank rijk en Spanje hebben er ieder zeven, de Verenigde Staten zes, Brazilië en Duitsland vier, Canada drie, zes lan den hebben er twee en 28 hebben één kardinaal. Proces in Finland om godslastering HELSINKI Aartsbisschop Martti Simojoki heeft de auteur Hannu Salama aangeklaagd wegens gods lastering. De schrijver heeft al meegedeeld, dat mocht het tot een proces komen, hij niet zal verschij nen om zich te verdedigen. De maximumstraf, die hij kan ver wachten, is vier jaar. In zijn boek Midzomerdans, dat in oktober uitkwam, laat Salama een dronken nozem opmerkingen maken over de Bijbel en over de persoon van Christus, die volgens de aarts bisschop onzedelijk en godslaster lijk zijn. De vaste parlementscom missie tot wering van onzedelijke literatuur is het met de aartsbis schop eens. De openbare opinie houdt zich sterk met de zaak-Salama bezig, vooral nadat de minister van justitie heeft laten doorschemeren, dat hij de paragraaf in het wetboek van straf recht, die over godslastering han delt, wel wat uit de tijd vindt. Uit solidariteit met Salama is eer ander auteur uit de Lutherse Kerk getreden. En intussen heeft de ver koop van Midzomerdans al een top van 40.000 exemplaren bereikt. Ds. Hoeufft v. Velsen plotseling overleden (Van onze correspondent) MEEUWEN Geheel onverwacht is gistermiddag de hervormde predi kant jonkheer E. L. W. M. Hoeufft Velsen overleden. Hij is 61 jaar geworden. Ds. Hoeufft van Velsen werd 24 juli 1903 te Parijs geboren. Hij studeerde te Leiden. Op 12 november 1933 be vestigde prof. dr. Hugo Visscher hem in zijn ambt te Ter Aar. Ds. P. Zandt bevestigde hem op 19 maart 1939 zijn laatste gemeente Meeuwen, ongeveer achttien jaar vakant was weest. In de ruim 25 jaar, dat ds. Hoeufft van Velzen de gemeente Meeuwen ge diend heeft, kreeg Meeuwen mede door zijn toedoen een christelijke school en Eethen een christelijke ulo, waar hij respectievelijk voorzitter tweede voorzitter was. Ook was hij voorzitter van de plaatselijke afdeling van het Nederlands Bijbelgenootschap, scriba van de classis Heusden en prae tor van de ring. Na de bevrijding waren de kerk en de pastorie geheel verwoest. Pas in 1952 kon de kerk weer in gebruik wor den genomen. Drie Nederlanders speciale gasten op Kirchentag KEULEN Voor de Kirchentag. die van 28 juli tot 1 augustus zal worden gehouden, zijn drie Neder landers, allen „leken", uitgenodigd als speciale gasten, te weten de heer E. A. Entrop. penningmeester van de synode der Evangelisch Lutherse Kerk, de heer J. ten Have. uitgever en de presidente van de Bond van gereformeerde vrouwenverenigingen, mevrouw W. M. Ridderbos-de Rooy. Naast deze drie, die speciaal zijn gekozen, omdat zij, hoewel geen ambt bekleden, toch een belangrijk aandeel hebben in het kerkelijke leven, ver schijnen op de Kirchentag officiële vertegenwoordigers van een aantal Nederlandse kerken. Naar het zich laat aanzien, zal het grootste contingent buitenlanders zo als gewoonlijk weer uit ons land ko men. Een interkerkelijk comité voor de regeling van de Nederlandse deel name is in oprichting. Spaanse soldaat evangelist ZEIST De bekende Spaanse sol daat Redero, die enige jaren geleden in het nieuws kwam, omdat hij tot gevangenisstraf werd veroordeeld, toen hij weigerde te knielen bij een mili taire kerkparade, is na zijn militaire diensttijd gaan studeren aan een bij- belschool. Deze zomer hoopt hij zijn studie te voltooien en dan evangelist te worden Spaanse Evangelische Zending, •aan wij dit bericht ontlenen, wijst op de dringende behoefte aan predikan ten en evangelisten in Spanje wegens de toenemende onkerkelijkheid. Dezer da gen heeft een priesterstudent te Alcala vóór zijn priesterwijding het seminarium verlaten. Men hoopt ook deze in staat te kunnen stellen een tweejarige oplei ding aan een bijbelschool te volgen. Deze Nederlandse zendingsstichting, waarvan wijlen prof. G. Wisse de grond legger is, besteedt ook veel aandacht aan lectuurverspreiding. Binnenkort komt de derde druk van de Italiaanse vertaling van de catechismus uit. In Uruguay is grote vraag naar de Spaanse vertaling van het vragenboekje van ds. Abraham Hellenbroek uit de achttiende eeuw. Voorstellen tot wijziging kerkorde Samendoen met hervormden? (Van onze kerkredactie) UTRECHT Op de algemene vergadering van de Remonstrant se Broederschap, die zaterdag in de Geertekerk zal worden gehou den staat de bespreking van een aantal voorstellen op de agenda om de kerkorde van de broeder schap zo te wijzigen, dat moge lijkheden vrijkomen voor samen werking met de Nederlandse Hervormde Kerk. Het Remon strants Weekblad, dat een aantal artikelen aan deze voorstellen zal wijden, merkt echter op, dat er nog meer in het spel is dan één toenaderingsproces. Er groeien diverse mogelijkheden van nauwere betrekkingen met ande re kerken. Het blad geeft enkele voorbeelden van plaatselijke samen werking, die er al is. Uit de remon strantse en doopsgezinde gemeenten in Leiden is bijvoorbeeld de „Kring Voorschoten" ontstaan, waarin daar wonende leden van beide kerken helemaal samengaan. Activiteiten In Den Helder doet de doopsgezinde predikante veel voor gezamenlijke activi teiten met de remonstranten, terwijl de remonstrantse predikant uit Alkmaar één zondag in de maand in de doopsge zinde kerk preekt. Ook in Leeuwarden wordt veel samen gedaan: in een van de vier gemeenschappelijke kerkdiensten in het jaar preekt de remonstrantse voorgan ger in de doopsgezinde gemeente. De zon dagsschool staat onder gemeenschappe lijke leiding en enkele malen per jaar gemeenschappelijke gemeente contact is het (Van onze kerkredactie) GENÈVE Honderd Chinezen studeren theologie te Nanking. Ze volgen een hogere theologische op leiding die vijf jaar duurt. Ook in Peking studeren nog altijd stu denten aan de academie voor voort gezet theologisch onderwijs. Dit deelt bisschop Lesslie Newbigin mee in zijn jaaroverzicht in het zojuist verschenen januari-num mer van het kwartaalblad „The International Review of Missions". Newbigin is de leider van de Commis sie voor wereldzending en evangelisa tie van de Wereldraad van Kerken. Het officieel orgaan van deze in New Delhi in 1961 gevormde commissie werd vroeger uitgegeven door de Inter nationale Zendingsraad en is reeds be zig aan zijn 54ste jaargang. Eigen bestaan De kerken van de Volksrepubliek China hebben vrijwel geen contact met kerken buiten China. Slechts een enkele keer kunnen Chinese kerkelijke leiders een internationale bijeenkomst bijwonen, maar officiële contacten bestaan er niet De kerken geven ook geen enkel eigen orgaan uit. iu»s Ibereid, kerken belangrijk meer subsidie te ver lenen, dan het bedrag, dat bij de wet is vastgesteld. Volgens een overeenkomst, gesloten in 1948. zou de subsidie elk jaar minder worden, zodat ze dit jaar nog maar 25 procent zou bedragen van de subsidie in 1948. De staat is echter steeds weer bereid geweest, om extra subsidies te verlenen, zodat het bedrag, dat nu wordt uitgekeerd, nog steeds 85 procent van het oorspronkelijke is. De zendtijd, die de kerken in Honga- riie nog steeds krijgen, is echter weei mmder gbworden. De Lutherse K®rk heeft voor 1965 slechts zes en een half uur gekregen. Op dertien zondagen heelt deze kerk de beschikking mg 0':", ha,f uur ('s morgens van acht Bij Door de communisten werd de „Three- Self Movement" in het leven geroepen om de kerken in één verband bijeen te brengen. In het afgelopen jaar is even wel duidelijk geworden dat de kerken hun zelfstandig bestaan nog steeds voort zetten, zij het onder moeilijke omstan digheden. Het aantal kerkgebouwen ls sterk verminderd. De opkomsten in de diensten die nog wel gehouden worden zijn afhankelijk van de seizoenen. Nog altijd worden de christelijke feestdagen gevierd en de sacramenten bediend. Op het platteland worden de predikan ten gedwongen mee te werken. Zelfs de gemeenten in de buitenwijken van de grote steden kunnen hun predikant niet financieel onderhouden. Berichten wijzen er op volgens bis schop Newbigin dat de kerk veel meer Christocentrisch is geworden door de moeilijkheden. Hoewel geen nieuwe ge meenten geïnstitueerd mogen worden, komen christenen voor bijzondere huis bidstonden. Nepal De nog slechts twaalf jaar oude Kerk van Nepal heeft dit jaar geen extra moeilijkheden gehad. Er zijn geen christenen veroordeeld zoals in de voor gaande jaren tot gevangenisstraffen enkel en alleen om het feit dat ze zich bij de kerk hadden aangesloten. Toch kan de Kerk van Nepal wel terug zien op groei. Er zijn acht men sen gedoopt in Nepal zelf allen vol wassenen en 36 juist over de grens in India. Geen van hen hebben moei lijkheden ondervond. Wel bevindt ds. Prem Pradham zich nog steeds in ge vangenschap. Hij werd twee jaar ge leden veroordeeld tot zes jaar gevan genschap wegens het dopen van be keerlingen. ina 40.000 man epatrieerde uit Indonesië DEN HAAG In de periode 1946 tot 1964 zijn in totaal 392343 personen vanuit Indonesië en Nieuw-Guinea naar Nederland teruggekeerd Onder hen be vonden zich 366.678 Nederlanders. Onge veer 22.500 van hen emigreerden en wel voornamelijk naar de Ver. Staten. Degenen die nog dit jaar uit Indonesië in ons land aankomen zullen worden ondergebracht in een gebouwencomplex te Appingedam. Er zullen ongeveer 620 personen in kunnen worden gehuisvest De eerste repatrianten worden half fe bruari verwacht. Het aantal personen, dat op 1 januari van dit jaar in zogenaamde contractpen sions was geplaatst bedroeg 6.067. Hier- DEN HAAG Het Tweede Kamer lid Mommersteeg (Kath.v.) heeft in schriftelijke vragen aan de vice-mi- nister-president en de minister van justitie aangedrongen op maatregelen voor een betere opvang en begelei ding van Surinamers in ons land, vooral in Amsterdam. De heer Mommersteeg vraagt of de ministers kennis hebben genomen verklaring, afgelegd op 15 januari door de rechtbank van Amsterdam tegen enige rijksgenoten uit Suriname gevoerd strafproces door de verdediger, mr. R. B. Mitrasing, dat er in Nederland geen behoorlijk opvangcentrum voor jonge Surinamers bestaat en dat mede hierdoor de criminaliteit onder in Nederland verblijvende Surinamers in ongunstige zin wordt beïnvloed. Hij wil weten of het waar is. dat ook de president van de rechtbank zich deze zin heeft uitgesjïroken juist „Vrijzinnig Protestants Contact" in Woerden tussen remonstranten, doopsge zinden en enkele vrijzinnigen Men wil contacten leggen met predikanten voor godsdienstoefeningen, lezingen en ge- spreksavonden. Nieuwe gezangen Onnodig synode af te wachten (Van onze kerkredactie) UTRECHT Het bericht dat I de nieuwe gereformeerde ge- :angenbundel aan de plaatse- I lijke kerken ter beproeving ge geven is en eerst definitief goedgekeurd zal worden door de synode, die van de zomer bij eenkomt, heeft in sommige ker ken aanleiding gegeven tot het misverstand, dat de bundel nog I niet definitief zou zijn. e kerk van Slikkerveer I heeft bijvoorbeeld besloten de invoering van de bundel uit te stellen, totdat „de niet-meer-te- veranderen bundel" is versche- nen". De actuaris van de generale I synode, ds. H. W. H. van Andel, deelde ons desgevraagd mede, dat het feit, dat de gezangen bundel nog niet definitief aan vaard is, louter een kerkorde- I lijke kwestie is. Volgens artikel van de kerkorde kan de sy- I node een gezangenbundel pas definitief aanvaarden, nadat de kerken gelegenheid hebben ge had, om zich er over uit te spre- ken. Het gaat dan echter alleen om I de vraag, of de bundel in haar geheel aanvaard kan worden of niet. De reacties tot nu toe geven daarbij aanleiding tot de verwachting, dat een afwijzen van de bundel door de synode I uiterst onwaarschijnlijk is. Het is dus niet de bedoeling, zoals bij de Proeve van nieuwe Psalmberijming, dat de gehele bundel nog weer eens gerevi seerd zal worden aan de hand van de binnengekomen kritiek op details. Ds. Van Andel wees er daar bij op, dat de wijzigingen in tekst of muzieknotatie van be kende gezangen is geschied in nauwe samenwerking met de hervormden. Als gevolg van een gemaakte afspraak is het niet mogelijk, dat de gereformeer den eenzijdig hierin zouden af wijken. Van dr. C. N. Impeta, secre taris van de deputaten voor de bezorging van de uitgave van de nieuwe gezangenbundel, ver namen wij, dat er reeds 200.000 exemplaren van de gezangen bundel verkocht zijn. De schrijver van de Hebreeënbrief laat zien hoe Christus een groter Hogepriester is dan de priesters uit het geslacht van Aaron. Hij vervolgt dan: „Nu echter heeft Hij een zoveel ver hevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust." Zo wordt het nieuwe verbond geïntroduceerd, dat door Chris tus gesloten is voor ons met God de Vader. Maar als het oude verbond is het een verbond dat „berust op beloften". Dat is een uitdrukking waar we vaak over heen lezen. Maar juist aeze woorden maken duidelijk dat evenals het oude verbond, ook het nieuwe verbond als basis het geloof heeft. God heeft Zijn beloften gegeven. Wij moeten die beloften in geloof aan vaarden. Dat is onze zekerheid. Deze berust dus niet in onze ervaring, in ons gevoelsleven. Dat zijn dingen die weer vergeten worden of wegebben. Ons gevoel gaat op en neer met de barometer. Als de zon door breekt tovert hij vaak een lach om onze lippen. Als de regen neerdrenst druilt het maar al te vaak in ons hart. Maar God heeft gesproken. Hij heeft Zijn beloften gegeven. En Hij kan niet liegen. Wij lezen vandaag: Genesis 18 16-33. Breda en Rijsbergen in geding (Van onze kerkredactie) BREDA Voor de tweede maal is het de Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt) van de classis Noord-Bra bant-Limburg niet gelukt, om tot een classisvergadering te komen. Evenals in november bleek de kwestie van de credentiebrieven een onoverkomenlijk struikelblok. Zoals gewoonlijk werd de classicale vergadering geopend door de praeses van de roepende kerk te Breda, ds. K. C. I Smouter. Tot zijn taak (voordat de vergadering een moderamen kiest) be hoort ook het onderzoeken van de credentiebrieven. De afgevaardigden van j 's-Hertogenbosch maakten er ernstig be zwaar tegen, dat de credentiebrieven van de kerken van Breda en van Rijsbergen Geen N. Hollandse deelname meer (Van onze kerkredactie) IJMUIDEN De particuliere syno- j de der Gereformeerde Kerken (vrijge- j maakt) in Noord-Holland heeft uitge- I sproken, dat de generale synode vol hardt in het kwaad van de heerschap pijvoering. Zolang de generale synode niet terugkeert van dit kwaad, hebben de Noordhollandse afgevaardigden te handelen naar het woord van 1 Thes- salonicenzen 5 22 „Onthoudt u van alle soort van kwaad". Derhalve heeft de particuliere syno- I de haar afgevaardigden, de primi zo wel als de secundi, opgedragen, in het geheel niet aan de arbeid van de gene rale synode deel te nemen. Een primus en een secundus, die het met de syno demeerderheid eens zijn, waren tot dusver nog steeds ter synode. Ter toelichting vernamen wij, dat Noord-Holland niet de bedoeling heeft, de wettigheid van de synode aan te I vechten. Men heeft echter ethische be ren, om samen te werken in dit I gezelschap, dat deze besluiten op deze w-ijze genomen heeft in de zaak-ds. Van der Ziel. MADRID Vorige week hebben Joodse leiders in een gesprek met het Spaanse staatshoofd Franco, officieel om meer geloofsvrijheid gevraagd. Het was de eerste keer sinds 1492 dat een Spaans staatshoofd vertegenwoor digers van de Joodse gemeenschap in Spanje ontving. De rabbi's Max Mazin en Alberto Levi brachten als leiders van de Joodse gemeenschappen in Madrid en Barcelona aan Franco het verzoek over om de Joodse gemeenschap officieel te erkennen. Franco zou beloofd hebben dit verzoek in overweging te zullen nemen. Volgens Mazin zou het onderhoud hartelijk geweest zijn. Er wonen in Spanje naar schatting ongeveer 5000 Joden. Volgens een overeenkomst van 1945 zyn ze vrij in de uitoefening van hun godsdienst, maar de Joodse ge meenten worden door de wet niet erkend. niet de bepaling bevatten, dat deze kerken van waarde zullen houden al wat volgens Gods Woord, de belijdenis en de kerkorde besloten zal worden. Omdat die van 's-Hertogenbosch zich pertinent tegen een constituering van de classis bleven verzetten, zodat het niet mogelijk was een moderamen te kiezen, terwijl ds. Smouter zijn taak geëindigd zag als vertegenwoordiger van de roe pende kerk, geraakte de bijeenkomst in een impasse. Uiteindelijk besloten de afgevaardigden zich over deze zaak met hun lastgevers te verstaan en te proberen om die van 's- Hertogenbosch tot andere gedachten te brengen. Naar aanleiding van een verslag van deze bijeenkomst in het Gereformeerd Kerkblad voor Zuid-Holland. Zeeland. Noord-Brabant en Limburg van de hand van de Bossche predikant ds. W. Vreug- denhil hebben zeventien van de twintig afgevaardigden een verklaring doen uit gaan waarin dit verslag wordt gewraakt. Zij merken er verder onder meer in op, dat er vanaf de vrijmaking nooit be zwaar is geweest tegen de credentiebrief van Breda. Bovendien heeft Breda de betrokken bepaling voor haar rekening genomen in een schrijven aan de zuster kerken in november 1964. Op de achtergrond van deze moei- lijkhedes staat de zaak-Rijsbergen. Tegen de plaats'van deze kerk in het verband der Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zijn de laatste maan den ernstige bezwaren gerezen. In november werd er op de classis alleen tegen Rijsbergen bezwaar gemaakt. Ook de zaak-ds. Telder is hierbij in geding. De opvattingen van ds. B. Telder. emeritus-predikant van Bre da, worden door zeer velen be schouwd als in strijd met Schrift en belijdenis, maar tot nu toe hebben de kerk van Breda en de classis geen maatregelen tegen hem willen nemen. Twee docenten voor Brazilië Twee docenten gaan voor de gerefor meerde zending van ons land naar Brazilië. Het zijn de heren C. Geuze uit Amersfoort en J. E. Scheffer uit Kam pen. Zij zijn benoemd als resp. directeur en internaatsleider van het Instituto Cristao te Castro in de staat Parana. Dit meer dan - wijsinstituut destijds opgericht zending wijs aan kinderen uit niet-vermogende gezinnen in de binnenlanden van Brazi lië. Vorig jaar is het instituut overgeno- - men door de evangelisch gereformeerde kerken van Brazilië, de kerkgemeen schap, die is voortgekomen uit de Neder landse emigratie. Op het ogenblik tellen deze kerken in de landbouwkolonies Carambei. Castrolanda en Arapoti 1130 leden. Ook in de stad Sao Paulo bestaat een gemeente. De benoeming van de beide docenten gebeurde in overleg met de zending van deze Braziliaanse kerken. Thans wordt in ons land nog naar een internaatsleidster voor het Insttiuto Cristao gezocht. Wan neer deze gevonden zal zijn, zullen in Rrazilië vijf medewerkers van de gere formeerde zending uit ons land werk zaam zijn. Bovendien hoopt men nog een zendingspredikant voor de stad Sao Pau lo te beroepen. of het Nederland aankomende Surinaamse rijksgenoten relatief groot aantal tot het plegen 143 contractpensions. Sulcw v,,^ het gehele land in gebruik Er moeten nog 1482 gezinnen gehuisvest worden. Ton voor Toronto: nu f 65.000 TORONTO De actie Een ton voor Toronto, die het vorige jaar gevoerd is door de heer P. Speelman, heeft tot nu toe ƒ65.000 opgebracht. Met het geld, zal de erond worden betaald voor een christelijke HBS in Canada. Tijdens drie huisbezoekavonden bij gezinnen in de omgeving van Toronto werd een bedrag van 120.000 dollar toegezegd voor de bouw van een school. De heer Speelman zal in februari nog eens naar Nederland komen om zijn actie af te sluiten. misdrijf komt. Is zulks in meerdere mate het geval in Amsterdam dan in andere steden waar grotere groepen Surinaamse rijksgenoten verblijven, aldus de heer Mommersteeg, die vindt dat hier mede een taak voor de Nederlandse regering ligt. Hij wil graag over de maatregelen worden ingelicht Zendingspredikant uitgewezen uit Nieuw-Guinea GRONINGEN De Indonesische autoriteiten op Westelijk Nieuw Gui nea hebben dc verblijfsvergunning van ds. J. van Benthum, zendingspre dikant der Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), ingetrokken. Hij heeft drie maanden de tijd gekregen, om met zijn gezin zijn vertrek voor te berei den. Ds. Van Benthem, die 45 jaar is, werkt sinds 1960 op de zendingspost in de kampong Kouh in Tanah-Merah (Boven-Digoelgebied). Naast hem wer ken nog twee andere predikanten der Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in het Boven-Digoelgebied, alsmede één predikant van een Canadese zus terkerk. Enkele maanden geleden moest een andere zendingsarbeider der Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) uit Nieuw Guinea vertrekken, namelijk de heer J. Meijer, die evenals ds. Van Benthem in Kouh werkte. Hem werd verweten, dat hij zijn werk, de oplei ding van dorpsonderwijzers te weinig op Indonesië oriënteerde. Soms denk ik dat ik me over het algemeen op school maar erg lek ker op m'n gemak voel. Niet dat ik het thuis niet naar mijn zin heb de ouwelui zijn ieder op z'n eigen manier beslist o.k., maar in de klas mee bedoelen, meningsverschillen, conflicten. En maken jullie nu maar eens een opstel erover. Hij was. zei hij. nieuwsgierig naar het resultaat van deze les. Ik zit altijd graag over zo'n opstel te broeien, Nu is het zo dat ik over het gaven algemeen met mijn „deftige" oma niet De jongste zo bar veel op heb, maar toen zo op haar praatstoel zat en twee jongens begon waar ik op school inderdaad al eens over had gehoord, op los gingen leven, een paar keer door daar de politie opgehaald: diefstal, zelfs eens een zedendelict. Een blamage voor de buurt En het was vroeger toch echt een aardig kereltje. Het bleef ik luisteren. Dat kon interessant gaat duidelijk bergaf met die knaap. vaak zo, daar leef ik om zo te komen, kauwen, herkauwen, laten zeggen, op. Het zal ook wel komen vallen, of tenslotte gedecideerd uit- doordat we een paar fijne meesters kiezen. hebben, de taalleraar vooral dat is overcvme' worden Oma wls er een waar we allemaal onze duim voor in de hoogte steken. Hij leest prachtig voor en moeilijke dingen legt hij je uit net of het eigenlijk de moeite niet waard is, met hier en daar een leuke mop er tussendoor of een lollige tekening op het bord, nou, dan ben je er zó achter en ik geloof dat je zo'n uitleg nooit meer vergeet, je hele leven niet. worden, dacht ik. Het was ook zo. Bij haar bovenburen bleek de laatste tijd een en ander gaande te zijn. Er de heel late avonduren Vorige week hiji had toen paar maanden in de jeugdgevangenis doorgebracht hoorde ik hem stom dronken de trap op stommelen en Laatst had hij het over - in bij ons ge vertellen dat had zitten over dacht woningruil te gaan geloop en gedraaf van je welste, wat daar begon boven het kabaal Lieve mensen, ik houd dat niet langer uit. Ja, wij vonden het ook allemaal bij de beesten af. Tragisch, zei mijn moeder met een diepe zucht Vader gaf oma gelijk dat ze toch maar beter naar een andere woning kon omzien. En dan te bedenken dat er onlangs twee heren van de radio bij die lui zijn geweest om het zeventienjarige heerschap te laten spreken over zijn innerlijke gevoelens ten opzichte van de maatschappij, over zijn kinderja- tabletjes voor ren en al die dingen meer. Ze hebben het nog uitgezonden ook. maar geluk- •erschillige, eentonige Oma moest want hoe kon je als be. schaafd christenmens in slaap komen ons. Meneer plegen. Hé, zei mijn vader. als er boven je hoofd allerlei schan- verhaal door de platte uitspraak ..:«ji-i-jhebt pas die dure dalige taal werd uitgebraakt, woor- het binnensmondse gemompel haast vond dat we met die uitdrukking beslist eens moesten kennis maken, luxaflex laten ophangen en het uit. het hoorde zo echt bij onze tijd, zei zicht is zo naar uw zin... Maar oms hij, want waar je ook keek. overal ging het allemaal eens haarfijn uitleg. „Bonje", als jullie dat gen. We wisten toch wel dat beter verstaan. Wie de kranten leest krijgt er wel kijk op. Met het mooie woord casa was hij zó klaar, trouwens een paar van ons staken hun vinger al op. „Huis", natuurlijk en dat was dan dat. Ruzie hier en ruzie daar. In het klein en in het groot. Maar ze kunnen morgen het mikpunt er ook wel eens een beetje deining pesterijen te worden lui boven zich had, dat gezin met die twee nozemachtige jongens. O, ze had er geen onaangenaamheden mee. ze keek wel uit. want ten eerste was het haar stand niet en ten tweede oelde ze er niets voor om vandaag of uitgekiende die je nooit of te niet te verstaan, nimmer zou durven herhalen. Het was maar al te goed te merken dat er k in dat gezin aan opvoeding al bitter mijn vader. reken maar. weinig werd gedaan. De ouders had den het veel te druk met het uitvech ten van hun ruzies, waarna ieder van hen zijns weegs ging, pa naar zijn werk, of naar de kroeig, ma mooi opgedoft de straat op. Kon je hat die opstel kon Ik jonge kerels dan eigenlijk kwalijk voordeel mee doen. nemen dat ze er ook de brui aan Rumor in casa... Bij oma's bezoek kende ik de uitdrukking nog niet. Haar verhaal was er een moord- voorbeeld van. En als stof voor mijn nog aardig mijn HAYA SELVA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2