Grafisch visitekaartje van Sowjet-kunstenaars Oude legenden In een nieuu/ geu/aad KWARTSLAG Eenzaamheid zonder uitzicht De blikken trommel Eerste presentatie sedert de oorlog Gerrit Krol: ZONDAGSBLAD ZATERDAG 23 JANUARI 1965 QE SOWJETUNIE wil in het vrije Westen een been aan de grond krijgen met de export van fotografi sche en elektronische produkten. Als eerste land is voor de campagne Nederland gekozen. Vooraf heeft Rusland naar Den Haag zijn cultu rele visitekaartje gestuurd, bestaande uit een speciaal geselecteerde collec tie grafische werken van drieënvijftig erkende Sowjetkunstenaars. Deze eerste presentatie sedert de oorlog van hedendaagse, officiële kunst is tot 22 februari in het Haags Ge meentemuseum te zien. ONE W A "R 'E/ACE XCEAIIR.P/» ■fellf rji ri' lCl i D PAz. P- MMP F E PAIX P fTPEACE IERSPC DEN MH rïati M R E? - N tpnstpnvij f.ïAZPOKO, Ml ^^BEI R\UI\ ^3T?mpl FRIEDE 1 IA' V RACE Grafici hebben in de Sow jet unie een belangrijke functie bij de door het regime geleide ver heffing van het volk. Er is een honger naar kennis gewekt, en die wordt gestild met een enor me produktie van boeken; op allerlei terrein en veelal geïllus treerd. De grafische kunst heeft daarom een sterk illustratief karajcter, gebonden aan het on derwerp en ideëel beantwoor dend aan de staatsregels. Een kunstenaar die in deze over- heidspas wil lopen, heeft aan opdrachten geen gebrek, wordt goed betaald en verwerft typisch Russisch een schone titel. SYMBOLEN De nuchtere Nederlander moet er wel even aan wennen, de exposanten in de catalogus te zien geïntroduceerd als „Schilder van het Volk", „Mees- ter-emeritus van de kunst" of „Briefwisselend lid van de Aca demie voor Schone Kunsten van de U.S.S.R.". Maar goed, zo kunnen houden met historische de vrijheid in het slop kan heeft ieder zijn statussymbolen, thema's, met landschappen en raken. Rusland is een immens con- voorstellingen van dieren. Dan glomeraat van rassen en meer is hun expressie spontaner en dan tachtig talen. Al zijn ver- ook meer overtuigend. schillen naar volksaard in de kunstuitingen wel aanwijsbaar, overheersend is toch de ge- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiigiiiiii iiiiiiiiih Y)E BEKENDE Zwitserse auteur Walter Nigg, predikant in Zurich, die reeds zovele figuren uit het ver leden nader tot de mensen van onze tijd heeft gebracht (Grosse Heilige; Vom Geheimnis der Mönche; Das Buch der Ketzer; Maler des Ewigen) geeft in zijn Glanz der Legende1) beschrijvingen van twaalf heiligen uit de eerste Christelijke tijd, te be ginnen met Johannes de Evangelist, Maria Magdalena en Veronïka, en eindigend met Hieronymus van Bethlehem en Martinus van Touro. Legenden ranken bijna steeds om het leven van heldhaftige martelaars. Ze bloeien vooral in de middeleeuwen: men denke slechts aan al de legenden om Franciscus van Assisi. In de tijd van hu manisme en reformatie worden ze, ook al om het veelvuldige misbruik dat er van gemaakt werd, als bijgeloof verwor pen en ontstond de fatale woordspelling: legende liegende. De mens van 1964 kent de legenden niet meer, zou hoogstens zijn oude groot moeder kunnen noemen, die hem vele jaren geleden er enkele heeft verteld. Wat moeten we in onze eeuw van tech niek en sport, van ideologieën en een verzakelijkte Stijl met de legende be ginnen Walter Migg heeft zich deze vraag ook gesteld en in een uitvoerige inleiding geeft hij rekenschap over de door hem gekozen vorm van uitbeelding. Uitgangs punt voor hem is niet het oude verhaal, maar de situatie van de mo derne mens. Het was daartnj voor hem niet mogelijk, het patina van de oude wijze van uitdrukken te behouden hij heeft getracht, ze op vol komen nieuwe wijze weer te geven. Een enkell voorbeeld. Als Nigg de legende van Christophorus wil vertellen, begint hij te spreken over de moeilijke positie van de ZUIVERHEID NA DE JONGSTE oorlog is er bijzondere aandacht gekomen voor wat men Tussen olie ideologische „c- noemt het absurde. Ik denk Wie zich er over verbaast, dat centueringen door is in de Rus- wel eens dat hiertoe twee ususssvwouuu de getolereerde Sowjetgrafiek sische mens en zijn expressies factoren hebben samenge- meenschappelijke trek, die de hem niet in het hart grijpt en een niet geringe mate van rui- kt. j „„..tellende din jonge en ongekunstelde conser- êeen schoonheidsontroering verheid waarneembaar. De oor- ue umsieiienue uni vatrice Bezmenova beschreef schenkt, moet wel bedenken, sprong daarvan moet ver vóór gen waartoe mensen in staat als: „de liefde voor land en dat de kunstenaars is opgedra- de revolutie worden gezocht bij bleken, en de uitbanning van volk het diepe begrip en het «en ^gebruikskunst te Jeveren de _oerbron van een beschaving de metafysische factor of wil creatief gebruik van de traditie *®n dienste der volkskunst". de volksopvoe- twaarmede GOEDE BRON ding. Deze kunst heeft dezelfde 'niet relden ouder aanvoering met het verlies van het ge- schrappen. Men valt terug op vlakken. De derde dimensie, element, rijn voile rechten. Hel functie als bijv. de historische, saloncoipmunisten, heeft loof aan een God die alles =-v.—j *- platen in onze scholen en leer- willen breken. Iets in de bestuurt. De mens heeft God ogen een verouderd ter verrijst een schim, die wij zichzelf is hij bang geworden. leermiddel, voor de Russische volksmassa is het dat nog niet. Zodra dit wel het geval is, zal de Sowjetkunst ongetwijfeld apdere wegen inslaan. mijlen ver van ons wensen. Het is ook geen kleinigheid schrappen is natuurlijk fic- TON HYDRA om zo maar een dimensie te tief. God laat zich niet uit- ding van mens tot mens in het bewustzijn worden ver- „;len het boek - bevat. Veel een ontmoetingsplaats die drongen, ze laat zich ver- hierin is spel en zeker niet een wereld heet. Maar dat momd gelden als het absurde. NEL NOORDZIJEen etmaal leven zich stellen. Dan is er weinig principieel verschil tussen zeke re negerplastieken, demonen of afgoden voorstellend, en bv. de fantasiedieren uit de kolderpoë- zie van vlak na de oorlog. Deze r'-SSLn De samenstelster is wel zo verstandig geweest, de Neder landse museumbezoeker niet kopschuw te maken met een te grote dosering van ideologie en arbeid verheerlijkende elemen ten. In gematigde vorm zijn ze intussen wel degelijk aanwezig. \/A f| II IAA Blijkens de catalogus is „de V/A reëele werkelijkheid" voor Sow- H moe, interessant Iijn de. jetkunstenaars de nimmer op- ze ontwikkeling te volgen. In drogende bron van mspuaüe. welke richling' 2al xij gaan? Het M de goede bron, die m het Wordt he, een navolging va„ de Westen helaas vaak werd veria- ontwikkeling die de moderne ten, maar de Sowjet-realiteit be- beeldende kunst in de vrije staat voornamelijk uit beelden weretd gedurende de laatste de- van arbeid en arbeiders, stoere cennia hecft doorgemaakt? Het brave borsten en strijders voor jjjkt niet waarschijnlijk dat het vrede voor maatschappelijke Sowjetregime zijn „Meesters verheffing en technische vorde- van het Vo!k.. de vrijheid aai ringen. geven, de weg te gaan die in In deze van hogerhand veror- het Westen inmiddels doodlo- donneerde werkelijkheid is ech- pend blijkt te zijn. ter weinig plaats voor de diepe- Hoe dan ook) de RUssische Een etmaal leven, de derde noemen. Het is een verslag van is worden ze Mlf De vo£enexnort waïd?J kunstenaar»1 een v,™1Hn verhalenbundel van de een onbeschrijfelijke eenzaam- 's avonds feest, bevènd^i fhusische kunst toon! 'ïj.T"ifcTLfeto schrijfster Nel Noordzij, biedt conta'c? iTde '2 ^-ontloopt de vrolijkheid niet maar vertekeningen te'zien niet de mens in zijn verdrie,. «f'ontsna^en geen opwekkende lecLr. In p^chUg ver^eld'Uheï ^te" nog h*'r ™d'a ™er. n,aar «v,n duid.- a"/ „°L*LrzeiLin...-i!; .aan hel waar.ln men de vijf bijzonder knap ge- geheimzinnige werk poging om een soort program ma in geschiedenissen om te Tegenover dit absurde zijn zetten. Verhalen als Geukie de drie houdingen mogelijk. Men ™etballer. De kroongetuige, kan het absurde, met de angst Ha;deI en vooral ook De fanta. daarachter, beeldend tegenover ?'ebMr zullen afzonderlijk ge- lezen zonder dat men de andere kent, voor tamelijk normale ge schiedenissen kunnen doorgaan. In andere, zoals o.a. De woon wagen, Halte opgeheven, De laatste schepselen, meestal al leen aangeduid door een naam, leken wel alleen maar produc ten van speelse scherts, maar wezen voor ieder die verder kijkt dan zijn neus lang is naar een diepere achtergrond, een achtergrond die in de beeldende de schildpad, treedt het element van het vreemde duidelijker aan de dag. Beziet men de verzameling verhalen als ge heel, dan is het ongetwijfeld juist geformuleerd wat op de achterkant van het boek staat: de. Zelfs de vreemde mannetjes en vrouwtjes in de reclame, en ontlopen, er is caricaturen zoals van Van Beest de hoofd- in Tussen d e R i 1 s geven to 'ion gasten nog door haar zonder lijk uitdrukking aan elementen van het absurde. En het meest troosteloze in dit te kennen maar wordt slechts ervaren door iemand die door twee of drie levens tegelijk soort dubbel- TV.-.OV j„:j„ «»ca. Zulke mensen nu be- £*ï.r3i±£: >chri>" c""'K mensen die pas in hun een zaamheid gelukkig zijn wifbïmil evenmin DeTultê 8«otelijC dus "ook arts- Tchreven vejwlen koZn gzoep mannen die bomen wij hem al evenmin. De halve tiek gekneld hield (als hij het het huis rooien. Alles in dat werk verhaal en in de andere is het Een 'tweede, meer filosofische werkelijkheid, of nog minder, tenminste als zodanig heeft ge- j- "l!f blijft duister, ^de opdracht, ^het ontbreken van God als mógelijke houding, is de poging het absur- CONCENTRATIE vctoom partner. zijn bestaan zo moeilijk een weg door het d°?r (Nel Noordzij zelf "is komst worden niet leven kunnen vinden, dat ^eeltelyk doof) die wel een zindelijke en tech- voeid) en anderzijds met het mensen voor die slechts op doel Süf? JlnJPPniei de' R.ïSï» d°°r het Westen geleverde be- zichzelf betrokken zijn en die "ringt geen geluid tot de ik-fi- geeft ons niet de Russische wlJs v00rhanden. dat hij ook - - - VRIJER men ze eigenlijk wel als zieken wil beschouwen, maar de situatie waarin zij ge plaatst zijn is op macabere wijze „gezond", althans nor maal. Een citaat uit het titelverhaal, Een etmaal leven, laat het dui delijkst zien hoe somber het le ven voor deze in zichzelf ver verwarden is: Het verslag van een etmaal le ven en een etmaal staat hier gen. duidelijk voor een heel leven is een voortdurend ontwijken van contact. Er is rumoer genoeg in huis, kinderen vragen de aan dacht, maar waar het mogelijk Ik meen dit zo te mogen geloo- ogen te zien. De denkende mens vertalen: inzicht is alleen moge- chend, ze worden eenvoudig niet wil weten waar hij aan toe is. lijk door concentratie als eventuele oplossing overwo- Een etmaal leven, door Nel ArUTCDI/A MT" Noordzij. Uitgave De Bezige //Av—M I tKKAlN I Bjj, Amsterdam. (170 biz., f 5) De rede kan het irrationele wel centratie kan slechts in afzon- niet terzijde stellen, maar wel dering worden Verkregen. De in kaart brengen, althans dit achtergrond der dingen, die al- proberen. tijd wenkt, ontgaat hen die in het dagelijks leven opgaan. Krols figuren zoeken de een zaamheid niet als een waarde Een derde mogelijkheid is het °P zichzelf, maar als middel tot in doel. Wie de literaire waarde De blikken trommel, door uiteraard, want Güntcr Grass. Uitgave Meulenhoff. Amsterdam. „Er is niemand die aan mij denkt, overpeinst zij, jk zou een stem horen, als iemand mijn naam noemde, maar mijn naam valt in geen enkel huis" (blz. 135- 136). Deze klacht, maar dan niet zo S;°d^am,™ bedoeld, zou men een van de con clusies van het verhaal kunnen optreedt als dë ik-figuur. J. M. schuilen mogelijkheden deze situatie Krol, een uitgave van Em. Que- rido's Uitgeverij N.V. te Am sterdam. Hijzelf noemt het „de achterkant van de dingen" cri hij zal daarbij, als geïnteres seerd in de wetenschap van de De fantasieboer. Krol weet wat vertellen is; een enkele citaat kan dit bewijzen: „Houder meter links van de plaats waar de tank stond, ivas iemand uit het bos in het licht een aparte observatie, die de schrijver dacht hehhèn mppstpriüif hpnnt oacni neDoen in hst 0iiemand uit net oc e onvermHdplHk Sekomev, .cmand brengt de levensgeschiedenis Oskar, een dwerg, die in het boek afkomst." Te Zijn 37 jaar> zodat ermijdelijk ge- meesterlijk benut. ,'IWoen „n Günter Grass beschikt over vele acïl van K31". talenten. Naast schrijver is hij tekenaar, beeldhouwer en toneel- - - schrijver. Hij van Pools-Duitse Krol ten tonele voert, zijn geen ~>anzig geboren: pas - die weer in de hand droeg en van de andere hand een vinger op stak en aan de windrichting De rare snuiters die Gerrit scheen te bepalen op welk punt —rol ten tonele voert, zijn geen Zlj. ™ans bevond. Een mili- pogingen het absurde beeldend taiTd\e d«arna zakboek zonderlinge verschijning stelt hem n,ac'htc^ k'u„„en S-5o; min of meer boven de wet en hij nog veel' ver- tegenover zich .te stellen en het je. 'cefjc- Toen za9 Fluit dat te localiseren. Nee, het zijn man stond, maar Honger landen Hongerlanden. door Noël Dro- gat. Uitgave Nederlands Boek huis, Tilburg. Bijna 500 miljoen mensen heb ben nog geen bestaansminimum en één miljard anderen krijgen niet eens het noodzakelijkste waarop ze als mens recht hebben. Al deze zogenaamde mmi ÜB rakteristieken. Men neemt het hem niet kwa lijk, dat zijn onafscheidelijk attri buut een blikken trommel is, waarop hij „trommelt" wat hij te zeggen heeft, en dat is veel! Dit stuk speelgoed wordt echter een merkwaardig symbool, want de kleine man is toegerust met een scherpe visie en zo trommelt hij op het geweten, gewoonten en toestanden, dringt door tot achter de coulissen van het leven, en de doorgaans nogal korte hoofdstuk- worden soms opvallende ka- Panorama der Volken „..oen, die niets demonisch, ^ijf. Allen gehelmd en uitgerust, dierlijks of zelfs caricaturaals ™etu een geweer, uitgezet langs hebben. En het absurde is hier de bosrflnd- niet zozeer het schrikaanjagen- Het bliikt dat de. als wel het onbrekende jonge Sijïers exemplaar van de twee gepaar- -• Het blijkt dat er tamelijk wat inge schrijvers in ons land zijn, die deze moderne vertel- Panorama der Volken (I. Ame- rika-Oceanlë), door dr. P. van Ernst. Uitgave J. J. Bomen en Zonen, Roermond/Maaseik. gebieden een duidelijk beeld hoe zij leven. arme landen. Zij worden niet geholpen met politieke en econo mische oplossingen; met bekwame leiders en technici; met kapitaal en materiaal en met goede prijzen is vertaald. De schrijver moet zich ken. Ook het voor de artikelen die men op de het gezichtspunt van de dwerg wel komen in dit boek goed uit de markt brengt. Dit alles betoogt scherp gerealiseerd hebben, de verf. Honderden foto's en tekenin- Noël Drogat. Juist omdat de blik van het kind op de grote gen maken dit boekwerk schrijver niet theoretiseert en de wereld, echter toegerust met het ieder die interesse heeft praktijk laat spreken, maakt hij onderscheidingsvermogen van een materie waarheid, die alleen te ai5 het leven kunnen vormen. Als Het wooJrd ik bij Krol goed tussen de regels door lees, dan is het Als eerste deel van een serie absurde voor hem slechts een boeken over de volken der aarde verschijningsvorm, een ver is verschonen Amerika-Oceanië. momming en op de achtergrond Diverse deskundige medewerkers is er dan ook geen angst, maar geven van de tientallen rassen in (teleurgestelde) verwachting. Het is niet mijn bedoeling op zijn bij film, radio en t.v. oord is alleen maar mid del, nooit meer doel in zichzelf zoals vroeger bij beschrijvingen wel voorkwam. Wat men dus in dit boek waarderen kan is het speelse element, de goede stijl de impliciete erkenning van een metafysische wereld en zekere milde menselijkheid waardoor die achtergrond te veel nadruk door alles heen- Meer m°et niet van verwachten. (167 indruk (154 blz. 9.00). volwassene. Geniaal gevonden zit. (515 blz. 2 te leggen. Het moet wel even, •een omdat men anders kan denken blZ- J5-90)- dete a'l«". ..">a" y?d£oze Geclong Vic„ Australië begerenswaardig be- fantasieën te maken te hebben. Maar dan verkrijgt het literaire C. RIJNSDORP EZARD SCHAPER jeugd in onze dagen, de jeugd, die uit de puinhopen van twee wereldoorlogen vlucht in sport en techniek, in mode en sex. Zij vraagt: Heeft het leven een zin? Is er een doel van het bestaan, waarvoor we ons kunnen in zetten, of is alles alleen illu sie en zwendel? Zijn God, Christus, eeuwigheid, alleen vrome, reeds lang achter haalde woorden, of zijn dat de realiteiten, waarop het juist aankomt?" Onder het gezichtspunt de pedagogische nood in gere zin beschouwd, krijgt de oude legende van Christo phorus een onverwachte ak- tualiteit. Eerst wil hij de „Übermensch" zyn of hoog stens een „Übermensch" die nen, dient daarom de duivel; maar als deze het kruis vreest, wil''1 hip alleen kruis dienen. Hij draagt .mensen' ó^er' een rivier; vormt de verbinding tussen twee oevers, is als 't ware een brug, waardoor de men sen tot elkaar kunnen ko men. En dan leert hij de grootste paradox; niet de held, de Übermensch, is de machtigste, maar het kind, dat midden in de rivier hem doopt. Nigg voegt bij de navertelling tevens een inter pretatie, waardoor de essen tiële punten binnen de le gende geaccentueerd worden. „Noodzakelijk" Nigg acht deze tweeslach tige wijze van navertelling, waardoor we nu eens de oorspronkelijke dichter van de legende, dan weer Nigg als interpretator horen, voor on ze tijd noodzakelijk. Legen den, zegt hij, zijn onverganke lijke verschijnselen op gees telijk gebied: ze leven en zullen altijd blijven leven. Of wij in onze moderne dwaasheid ze erkennen of niet, ze behouden een glans, die ook het duister van de tegenwoordige tijd kan ver lichten. De auteurs van legenden hebben geen naam, evenmin als de dichters van sprook jes. Slechts een enkele maal gelukt het een modern auteur in een begenadigd ogenblik een legende te scheppen, die de naïveteit en de geloofwaardigheid van de echte legende bezit. Deze ge nade heeft Edzard Schaper ervaren, toen hem" de legen de van de vierde koning werd geschonken. Naamlozen De evangelist Maltheus vertelt ons van de „Drie Koningen", die uit verre lan den kwamen om Christus te huldigen, maar is er nog niet een vierde geweest? Met de kostbaarste schatten van zijn land hij was een Russisch vorst volgde hij de ster, maar voor hij de pasgeboren koning had bereikt, had hij alle schatten weggegeven. In zijn roman Der vierte König2) heeft Schaper de macht van de machtelozen en de machteloosheid der machti gen beschreven. Het centrale stuk van deze roman, die in het door de Duitsers bezette gedeelte van Rusland speelt in 1943, is de legende van de vierde Koning. Deze is nu apart uitgegeven en verlucht met zeer moderne en spre kende tekeningen van Celes- tino Piatti. J- H. SCHOUTEN 1) Walter Nigg: Glanz der Legende. Uitgave Arte- mis Verlag, Zürich. (224 blz.) 24.50 Zw. fr. 2) Edzard Schaper: Die Legende vom vierten König (99 blz.). Uitgave Jakob Ilegnes, Köln. Prijs DM. 9.80.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 16