Uw probleem is het onze Overijssel - Gelderland staan achter beleid primi Een kanttekening Een woord voor vandaag Christenen uit heidenen medeburgers van Israël „Schaf alle vrouwen- en maunenverenigingen af" Ja bisschop^ dag kardinaal Sociaal en economisch beleid onbevredigend ZATERDAG 9 JANUARI 1965 Op zoek naar broederlijk overleg GOUD TREKT WEER AANDACHT 'KANKR IJK is druk bezig een deel van zijn dollars in goud om te zetten. Sommigen willen hierin een aanval op de V.S. zien, een aantasting van I Amerika's economische positie. Anderen spreken van een eerste stap op de weg naar een nieuw internationaal betaalmiddel ter vervanging van pond en dollar. Zegslieden van de Franse regering zien in de goudaankopen echter niets bijzonders: louter om de gouddekking van de deviezenreserves te ver groten. En dit acht de overheid weer nodig om gedekt te zijn tegen een mogelijke devaluatie van de dollar. Zo gezien heeft goud alleen maar betekenis in het internationale geldverkeer, als stootkussen voor waardeschommelingen van een of andere valuta. Is dit tegenwoordig inderdaad de enige betekenis van het goud? In het binnenlandse betalingsverkeer spelen de gouden tientjes en vijfjes geen rol meer. Zij zijn nog wel te koop, maar geen wettig betaalmiddel. Wie ze tooh kopen, doen dit zegt men dan uit veiligheidsoverwegingen. Goud behoudt altijd zijn waarde en men is gedekt. Dit is ongeveer de gedachten- gang. Goud wordt, vooral in het buitenland, veel door particulieren gekocht. En die kooplust stijgt als de politieke onzekerheid toeneemt, als de vrees groeit dat een belangrijke valuta in de knel komt. Sterk was de vraag naar goud in 1951 tijdens de crisis om Korea. Vijf jaar later dreef de Suezcrisis de vraag en daardoor ook de prijs op. In 1960 was de stabiliteit van de dollar in het ge ding, dan komen de Cubacrisis en de moord op president Kennedy. Dat alles doet op de goudmarkten nerveuze spanning ontstaan. Volledigheidshalve moeten wij vertellen, dat goud ook heel belangrijk is voor industriële doeleinden en voor het goudsmidswerk. Wij overdrijven niet als wij stellen dat wij het goud niet kunnen missen. Maar dan denken wij In de eerste plaats aan het internationale betalingsver keer. Goud wordt namelijk gebruikt ter vereffening van de schulden van de landen in het internationale betalingsverkeer, vooral van belang na de oprichting van het Internationale Monetaire Fonds in 1944. Dit IMF heeft tot taak de aangesloten landen te helpen als zij in financiële moeilijkheden verkeren doordat zij een tijdelijk gebrek aan buitenlandse be taalmiddelen hebben. Aan die landen kan het IMF buitenlands geld beschik baar stellen. Het IMF kan die hulp verlenen doordat elk aangesloten land een bedrag aan geld moet storten, ten dele in eigen geld, ten dele in goud. Bovendien moet elk land bij toetreding vaststellen, met hoeveel goud zijn geldeenheid (bij ons de gulden) gelijk gesteld wordt. Zo vertegenwoordigt de gulden een waarde van 0,245.489 gram fijn goud. Het is nu gemakkelijk om met behulp van de goudwaarde van elke geldeenheid de verhouding (pariteit) tussen alle geld soorten te berekenen. En op die pariteiten zijn de wisselkoersen gebaseerd. In feite hebben alle landen, aangesloten bij het IMF, hun eigen valuta via deva" ^<>ord-Holland tot een uitspraak i plaatsen van hun primi innamen. Een dollar aan het goud gekoppeld. Middelpunt bij de berekening is namelijk deiz" h0I"e"" Het is echter niet uit- ,,an hen js ^s. e. de Wolff, die tot dollar. De V.S. hebben zich verplicht om voor elk ounce goud 35 te betalen. |^Se met bctrekkinrtot OverilV-1 u,aa™e™end °*s"*or van de synode Hier vloeit automatisch uit voort, dat verhoging van de goudprijs - waar de Gelderland zuUen willen Swach j UW* goudproducerende landen al jaar en dag op aandringen devaluatie van de1 ten. Zuid-Holland zal de zaak 20 ja-Over de wijze van behandeling van de dollar zou betekenen. En daar wil Uncle Sam, vooral uit politieke overweging,nuari behandelen, niet aan. Maar dat is een hoofdstuk apart. Goud dient in vele landen ook als dekking van het geld, als veiligheidsklep tegen waardeverandering van vreemde valuta die men bezit. De zware verlie zen die vele centrale banken ook onze Nederlandsche Bank in 1931 leed door de plotselinge devaluatie van het Engelse pond zijn nog niet vergeten Op zichzelf is het dan ook begrijpelijk dat de Franse regering het risico van waardevermindering van een der sleutelvaluta's (pond en dollar) zo klein mogelijk wil maken. Trouwens, ook onze eigen Nederlandsche Bank zorgt ervoor dat de gouddek king op een veilig percentage blijft. Regelmatig stijgt dan ook de goudvoor raad. In 1961 en 1962 bleef die op 5.698 miljoen, eind 1963 werd het 5.170 miljoen waarna eind 1964 de goudvoorraad vier keer steeg tot 6.080 miljoen op 28 december 1964. Op dat tijdstip bestond de totale goud- en deviezen reserve bij de Nederlandsche Bank voor 79% uit goud. Wij zeggen met opzet bij de Nederlandsche Bank. Ook de handelsbanken bezitten namelijk nog buitenlandse betaalmiddelen. Tellen wij nu alle deviezen (bij banken en centrale bank) en het goud bij elkaar, dan komen wij voor eind oktober een later cijfer is nog niet bekend op een dekking door goud van 72%. Dat is dus behoorlijk. Van belang is natuurlijk wel, uit welke valuta die resterende 28% bestaat. Het goud zal regelmatig de aandacht wagen: In tijden van politieke crises, op ogenblikken van opvallende goudaankopen dan wel verkopen maar ook wanneer er weer een stormloop wordt gedaan op de Amerikaanse aankoop prijs van 35. Die aandacht bewijst steeds opnieuw, dat het goud de rugge- graat van het internationale betalingsverkeer vormt, waar men heel voor zichtig mee moet zijn. ENSCHEDE Wanneer de ge nerale synode der Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) dinsdag1 haar werkzaamheden weer her vat, zal ze worden geconfronteerd ticuliere synoden over het syno v- met de uitspraken van enkele par- geschil van november. Gelijk wij i reeds gisteren in een deel onzer edities meldden, heeft de particu liere synode van Overijssel-Gel derland, die een derde deel van de gereformeerden (vrijgemaakt) om vat, zich donderdag als eerste uit gesproken. Deze P.S. steunt haar primi-afgevaardigden, die zich alle Tegenstemmers: wij dragen geen verantwoording (Van onze kerkredactie) te ijveren, dat over deze s and van zaken een ge zamenlijke verklaring wordt opgesteld door de gehele synode, waarna de reste rende zaken kunnen worden afgehandeld, Wanneer deze weg onbegaanbaar blijkt, dan kunnen de primi zich alsnog beroe pen op de particuliere synode, die daar toe provisorisch gesloten is. (Deze uitspraak betekent, dat de vier aan "de synodewerkzaa'mhed'en |?S' A' besluiten, die ie syneie tijdens I Ho nfinpyinhfirl *i/7« nritrm heeft onttrokken hebben. uit Overijssel-Gelderlanddie de deling van de twaalf in. Tevens wil Monster, dat de particuliere synode van Zuid-Holland de twee afgevaardigden uit dit ressort, die zich aan het synodewerk onttrokken hebben, moet bewegen terug te keren en anders de afvaardiging van Zuid-Holland aan moet vullen met tertii. Verder liggen nog voorstellen ter tafel van 's-Gravenhage-Oost, dat een geheel andere kant uit gaat, dan die van De Lier en Monster, en van Voorburg. Classis Gouda GOUDA De classis Gouda, die even eens donderdag bijeenkwam, beeft zich niet willen uitspreken over e.m verzoek van Lisse. Deze kerk wilde, dat de classis zou uitspreken, dat de synode door haar onbroederlijk optreden een schadelijke weg heeft betreden. De predikant van Llsse, ds. J. J. Verleur, is een van degenen, die de synode verlaten h«V Classis Axel AXEL De classis Axel heeft de twaalf opgeroepen hun voorwaarden te laten vallen en hun plaatsen ter synode zaak Gronlngen-Zuid wil deze particulie re synode zich nog niet uitspreken. Wel constateert zij een verontrustend gebrek aan broederlijk overleg in deze zaak. De P.S. heeft ten slotte een commissie be noemd, die haar besluiten aan het mo- deramen van de synode moet toelichten en tevens de weg voor broederlijk leg moet effenen. Verzet Hemava collecte jeugd kinderactie in Nederland bedrag van 360.000 bijeengebracht. Het Zetten (He), de Martha stichting Fe Alphen aan de Rijn (Ma) en het jon genshuis Valkenheide te Maarsbergen (Va). Ds. Gorter P.S. van Utrecht en wellicht ook die De particuliere synode van Overijssel- Gelderland is van oordeel, dat de primi- afgevaardigden, die in hun geweten meenden niet verder te kunnen werken met en vanuit het besluit inzake de schorsingswaardigheid van ds. A. van der Ziel (gelijk bekend met 14 tegen 13 stemmen genomen), inderdaad in grote moeilijkheden waren geraakt Wel was het te voorbarig, dat deze synodeleden de samenwerking in synodeverband voor onmogelijk verklaarden, als het besluit Inmiddels vernemen wij nog, dat negen HENGELO Ds K T Gorter niet zou worden teruggenomen. Ander- tegenstemmers tegen de ultspraKen van Hen_elo (Qv js benoemd tot lid v! zijds had de synodemeerderheid echter Je L' .J-kUHn^hZr' afeefeVd" het dagelijks bestuur van de Algemene de conscientienood ten volle in rekening;10) een verklaring hebben afgelegd.Doopsgezinde Sociëteit, moeten brengen, Verwezen wordt naarwaar,n ZU zeggen geen enkele verant- Ex. 23:2 en 1 Kor. 10:28 en 29. woording voor het genomen besluit te kunnen dragen. Hieronder zijn de pre- J~ dikantcn M. K. Drost te Marlënberg, R. OCT naar synode Houwen te Hattem en D. Zemel te En- schede-Zuid. De particuliere synode van Overijssel-! Gelderland verzoekt haar vier primi-af-j Verwacht wordt nu, dat de vier primi gevaardigden <dr. R. H. Bremmer van «net de commissie van goede diensten Enschede-Zuid, dr. B. Jongeling van j dinsdag met het moderamen van de sy- Apeldoorn en de ouderlingen A. Vos te node zullen overleggen. Vermoedelijk zal Brummen en H. Wiersma te Nijmengen) het moderamen deze zaak dan eerst met weer naar de synode te gaan om broe- de synode willen bespreken. Overljssel- derlijk overleg te verkrijgen over de Gelderland zal dan niet vertegenwoor zaak in kwestie. digd zijn. D© secundi mogen ,m Tevens moeten deze afgevaardigden niet meer naar de synode, trachten tot overeenstemming te komen PwS. Utrecht Zijn huis zijn wij, indien wij de vrijmoedigheid en de hoop waarin wij roemen vasthouden, schrijft de apostel in de Hebreeënbrief. Maar hoe kunnen we vasthouden? Zijn tmj niet allemaal als kleine kinderen die zo licht hun hand uit die van vader of moeder trekken en op hun wankele beentjes- vooruit hollen. En voor ze het toeten struikelen en vallen ze.: En dan liggen ook wij weer in de modder van het leven. A Laten we eerlijk zijn: We zijn niet zo goed in het vasthouden. Als God ons niet vasthield, kwam er niet veel van terecht. Maar in dit derde hoofdstuk van de Hebreeënbrief lezen we:.\ ook wat dit vasthouden betekent. Het is niet ons vastklampen aan God. De schrijver zegt: Richt uw oog op de apostel en j hogepriester onzer belijdenis, richt uw oog op Christus. In dat woord richten zit niet het begrip van staren, altijd j maar één kant op zien. Er zit de correctie in die altijd weer nodig is. Wij die geneigd zijn altijd weer andere kanten op I te kijken moeten voortdurend onze ogen weer op Hem richten. I En dat betekent dat we ons steeds opnieuw weer voorhouden I dat Hij het antwoord is, Hij onze hoop, Hij onze kracht. Hij onze toekomst. Vasthouden betekent niet: Nimmer falen, maar: steeds weer opnieuw naar Hem opzien om hulp. We lezen vandaag: Genesis 4:1-16 We lezen zondag: Genesis 4-17-26 en 5:1-5 Predikantenconferentie (Van een onzer medewerkers) HATTEM De 24e predikan tenconferentie op de Hezenberg, het centrum van de Möttlinger- beweging in Nederland stond dit jaar in het teken van het volk Israël. Mevrouw M. W. Eberlé- Gotlib hield een indrukwekkend referaat, waarin zij met klem poneerde, dat Israël nog steeds het uitverkoren volk is, terwijl ds. S. P. Tabaksblatt de toe komstverwachting van de ortho doxe Joden behandelde. Ds. G. C. Tromp van Amsterdam open de de conferentie. Hij vestigde de aan dacht van de ruim 50 deelnemers op Joh. 2 111, het verhaal dat Jezus de Messias op de bruiloft te Kana, water in wijn veranderde. Ds. Tromp wees er op, dat het daarin niet ging om de miraculeuze kant van het gebeuren, maar op het tekenkarakter waarin de Messias zijn over de besluiten, die tijdens hun afwe Priester-arbeiders schrijven concilie Kerk te veel een macht in arbeidersogen ROME Het Italiaanse communis tische weekblad Rinascita heeft een brief gepubliceerd, welke door 15 vroegere priester-arbeiders aan het VaUcaanse con cilie gezonden zijn en waarin zij betogen dat de Rooms-Katholieke Kerk te veel een deel van de bestaande orde is om aantrekkingskracht op de werkende klasse uit te oefenen. De 15 onderteke naars behoren tot de priester-arbeiders die in 1954 geweigerd hebben gehoor te geven aan het kerkelijke bevel hun werk in deze vorm te staken. ,,Het lijkt ons niet mogelijk te hopen, dat de werkende klasse de boodschap van Jezus Christus kan horen indien de kerk zich vooral aan de arbeider voordoet als een economische, politieke en culturele macht, welke het goed gaat onder het kapitalisme", aldus de brief. ONDERWIJSBENOEMINGEN Benoemd tot hoofd te Hollandscheveld K. i Leeuwarden: dam-Noord J. Bertels T. Mulder-Bare mej. N. Hofman Luide stem in Engeland Langbroek mej. H. W. Morelissen C. P. A. v.d. Ent ave'ren W Hofstra te Witmarsum: lassen W. Bomhof te Schoonhoven jorburg J. Andeweg te Delft; Woudenberg mej. W. M. Bunnik: Zuidwolde mej. R Bakker (Van onze kerkredactie) BOURNMOUTH De predikant van de plaatselijke anglicaanse kerk heeft een einde gemaakt aan de kerkelijke vrouwen- en mannen- vereniging. Hij is van mening dat zij het gezin verscheuren en dat het gezin weer als één geheel naar de kerk moet komen. Ds. Leslie Roose-Francis heeft een beroep gedaan op de aartsbisschoppen van York en Canterbury om hem in zijn actie te steunen. Het gaat daarbij onder meer om de Mother's Union (Moeders Unie) en de Church of England Men's Society (Mannenbond van de Engelse Kerk) Volgens ds. Roose-Francis verbrokke len al deze verenigingen en ook de jeugd verenigingen de totale kracht van de kerk. Indirect zijn zij de oorzaak, zegt hij, van de breuk in het gezinsleven, de geslachtsziektenepidemie, en de ver dwijning van de morele normen bij de jeugd. De Moeders Unie heeft zichzelf Leefd, zegt deze geestelijke, en mis bruikt nu de tijd die voor de kerk gege ven zou worden met allerlei activiteiten die slechts van secundair belang zijn. Volgens de predikant kwam vroeger geen enkel gezin als gezin in de kerk diensten en nu hij alle verenigingen heeft opgehven reeds veertig gezinnen. STEUN Volgens dr. Roose-Francis heeft hij een brief ontvangen van aartsbisschop Coggan, de primaat van York. Deze zou geschreven hebben dat hij de cam pagne van ds. Roose-Francis steunt. Dr. Coggan zou hebben geschreven dat hij reeds vaak had uiteengezet dat de kerk, die zich zozeer voor de eenheid van het gezin uitspreekt, zoveel doet dat juist de gezinsleden uit elkaar trekt. Maar een secretaris van de aartsbis- I schop gaf een wel enigszins andere le zing van de brief. Volgens hem zou de bisschop geschreven hebben dat de kerk inderdaad allerlei activiteiten organi seert die verdelend werken op het ge zin mannen onder elkaar, vrouwen on der elkaar en jongeren onder elkaar terwijl het beter zou zijn in gemeen schap bijeen te komen, zodat jongeren van ouderen kunnen leren. Maar de aartsbisschop schreef helemaal niet dat hij ook achter het besluit staat om d> vrouwen en de mannenvereniging maa op te heffen. Beroepingswerk AMERSFOORT De particuliere sy node van Utrecht zal naar alle waar schijnlijkheid vanmiddag tot uitspraken komen. Er zijn hier drie voorstellen ingediend. Een dringt er op aan, dat de [irimi-afgevaardigden, die de synode ver aten hebben, hun verklaringen intrekken en weer aan het werk gaan ter synode. Een ander voorstel stelt geen bepaalde eisen aan de twaalf, maar dringt er alleen op aan, dat de generale synode weer in haar oude samenstelling van voor 6 november gaat vergaderen. Het derde voorstel ligt tussen deze beide voorstellen in. P.S. Noord-Holland IJMUIDEN De Noordhoilandse par ticuliere synode komt eveneens vanmid dag bijeen. Deze synode heeft nog pas één dag over de moeilijkheden gepraat. Hieruit zijn vier voorstellen geresulteerd. Het streven is ook hier, om tot besluiten te komen, voordat de generale synode weer gaat vergaderen. Classis Den Haag (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Hoe wilt u, dat bisschoppen en kardinalen in het vervolg aangesproken worden? Deze vraag heeft het Franse week blad. Témoignage chré- tien in december aan zijn lezers gesteld. Het blad gaf zelf al een paar suggesties: in plaats van Eminentie, Excellentie^ of Monseigneur „Père" en in officiële titels in ülaats van Zijne Emi nentie enzovoort „mon sieur l'archevêque" of „monsieur l'évêque". Bijna duizend lezers reageerden. Van hen wilde slechts twee procent de huidige titels handhaven. De overgrote meerderheid stemde met de suggesties van de redactie In. Naar aanleiding hiervan stelde De Nieuwe Linie ook voor het Nederlands een vereenvoudiging voor. „Mijnheer de bisschop" in on-Nederlands. Wij zeggen ook niet „mijnheer de mi nister", zoals in Frankrijk. „Père" vertalen tot „va-, der" valt ook niet zo best in onze taal. Maar Neder landers zeggen wel: ,4a dokter, dag pastoor, jawel generaal". Daarom doet de redactie van De Nieuwe Linie de suggestie het uit heemse „monseigneur" eenvoudig te vervangen door „Ja bisschop" „Dag kardinaal". Wij merken hierbij op, dat wij in onze bericht geving reeds jaren gele den het onprotestantse „monseigneur" de oorlog verklaard hebben. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Overdinkel (toez.), A. J. Overbeeke te Gemert. Bedankt voor Leerbroek, S. de Jong te DEN HAAG De classis 's-Gravenha- ge heeft donderdag vergaderd en zal haar overleg volgende week donderdag voortzetten. Hier zijn vier voorstellen ingediend. De Lier stelt voor uit te spreken, dat de synode terecht de 0 var. de twaalf heeft afgewezen'en Houten (Utr.). deze daarom hun plaats ter synode op- GEREF. KERKEN rieuw dienen In te nemen. Ook het Beroepen te Heusden-Meeuwen (bij voorstel van Monster houdt een vei „DE WERKGEVEROVER 1964 JV> accl.), J. Paksy, kand. te Kampen. Benoemd tot hulpprediker te Rutten (N.O.P.), drs. E. de Jong, a.s. em. pred. te Winterswijk GEREF. KERKEN (VRIJGEM) Bedankt voor Ulrum, E. Koop te Enu- GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zoetermeer, C. Harinck te Utrecht. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Edcrveen, F. Mallan te Veenendaal. DEN HAAG Het sociale en; economische beleid in 196£ in ons land laat in een belangrijk opzicht een onbevredigende indruk achter. Èr kan nl. niet worden gesproken van een werkelijke vooruitgang op het terrein van de overleg- verhoudingen, noch in de maat schappelijke structuur. Aldus mr G. C. van Dam, hoofdredacteur van „De Werkgever", officieel orgaan van het verbond van protestants- christelijke werkgevers in Neder land. Een belangrijke oorzaak moet s.l. worden gezocht in de ondoorzichtig heid en tegenstrijdigheid die belang rijke onderdelen van het beleid ken merken, waarbij zich de vraag naar de schijn en het wezen van de dingen opdringt. Zo is er op fiscaal gebied de groot ste belastingverlaging aller tijden (die in feite slechts een aanpassing is) in het verschiet, maar intussen worden nieuwe belastingverzwaringen opge legd. De loonsom mag dan een nog nooit eerder vertoonde sprong omhoog heb ben gemaakt, die sprong was mogelijk doordat de loonpolitiek onze natio nale trots werd overspoeld. Met veel moeite is zij de laatste maanden van 1964 boven water gebracht om in 1965 nog zó goed mogelijk dienst te doen. Onverschilligheid In een land als het onze, waar via werkelijk geregelde instituties als de SER en de Stichting van de Arbeid de organisaties van het bedrijfsleven bij het economische beleid zijn betrok ken, blijven onverschilligheid en een afnemend vertrouwen, dat ondoor zichtigheid en tegenstrijdigheid bij het publiek wekken, niet tot dat be leid zelf beperkt. Die effecten strekken zich ook uit tot de organisaties van het bedrijfsle ven, die door haar leden onwillekeu rig met het gevoerde beleid worden geïdentificeerd. De vertrouwensband tussen leden en organisaties, zonder welke deze laatste niet op redelijke wijze haar arbeid kunnen verrichten, wordt door een en ander verzwakt en de positie der organisaties wordt dermijnd, aldus mr. Van Dam. Dit laatste betekent, dat haar bij drage aan het beleid een steeds twij felachtiger karakter krijgt. Een ander gevolg is, dat het beleid van de orga nisaties op andere, autonome gebie den eveneens te lijden krijgt van het afnemende vertrouwen der leden en dat daardoor een gezonde werkzaam heid wordt gefrusteerd. Bezinning op deze vraagstukken acht schrijver voor dit jaar urgent. hannesevangelie blijkt sterk de nadruk te vallen op dergelijke tekenen. In het eer ste, door Johannes verhaalde, teken ligt de heenwijzing naar de herschepping van hemel en aarde (van heel de kosmos) door de wondere kracht van de Messias. Het al of niet geven van deze tekenen behoort in heden en verleden geheel en, al tot de vrijmacht van de Zoon des mensen. Hij openbaart daarin zijn heer lijkheid om geloof te wekken in het messiaanse karakter van zijn persoon en werk. Geloof en kunst Op de eerste avond die zoals bij deze conferenties de gewoonte is een apart karakter droeg, sprak Dr Arthur Hoffmann uit Düsseldorf over het on derwerp, waaraan hij zijn dissertatie wijdde „Vincent van Gogh en het chris telijk geloof, zoals dat uit zijn kunst blijkt". Aan de hand van dia's gaf hij een inzicht in de innerlijke ontwikkeling van Van Gogh en diens opvatting van het christelijk geloof zcals deze uit zijn werk blijken. In de discussie kwam de vraag naar voren: Is Van Gogh niet het slachtoffer geworden van de zgn. evange lische theologie die hem in het ouderlijk huis. de pastorie van Nuen, werd bij gebracht, vooral omdat in deze theologie meer het accent viel op „de ontwikkeling des mensdoms tot menselijkheid en be schaving" dan op de verzoening door het bloed van Jezus Christus? Zegen en vloek Mevrouw M. W. Eberlé-Gotllb, voorzit ster van de vereniging van Jodenchriste nen in ons land sprak over het onder werp: „Israël nog altijd het altverkoren volk?" Zij tekende protest aan tegen bet feii, dat de kerk weT de zegeningen, die aan Israël beloofd zijn, naar zich toe haalde, maar de vervloekingen, zoals de ze in de profeten voorkomen, enkel alleen op de Joden betrok. ik ben m'n zakdoek en m'n wybertjes vergeten'. (ik loop wel even langs de drogist of apotheker!) Vraag: Bij een sollicitatie moest ik Antwoord: De door de minister spoedig mogelijk verhuizen tegenwoordige woonplaats en een woon vergunning aanvragen voor de huidige woning. Is deze nu dienstwoning? De huur mijn de gemeenten verstrekte richtlijnen mnn- houden in dat vergunning tot inge- uikneming van woongelegenheid dens. De levensduur bedrijfs- of steeds verleend kan worden aan een cultiveerde parel is onbepaald, mits het huis eigenaar voor het geval deze zelf de het veelvuldig draagt zodat de glans hard deeltje te brengen, waaromheen de -ter parelmoer gaat aanbrengen. De prijs kan oplopen tot honderden gul- J echte salaris afgetrokken. Een kosten van de bouw geheel of gedeelte- op blijft. contract of iets dergelijks heb ik niet lijk zelf draagt. In het door u genoemde getekend. In de briefwisseling bij de geval daarvan vaan snrnlte meer. sollisitatie werd niet over dienst- of be. daarvan geen sprake meer. U kunt het snoer schoon houden door ui uc- Voor het overige moet u nagaan of de het in lauw water te leggen, zodat het alleen gemeentelijke verordeningen hierover koordje schoon kan weken. Daarna laat nog iets zeggen. u het in zaagsel drogen. De mallorcapa- Vraag: Als men een snoer echte parels .f®11 wil kopen, hoe kan men dan zien, d Jrijfswoning gesproken, over het „huis". Antwoord: In dergelijke gevallen val len de meeste vonnissen ten nadele van de huurder uit. Het beste is dus geen het echte parels zijn. Of is dit Brieven, die niet z(jn voorzien van naam en adres, kunnen niet In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen. die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo- BBBPBBBBWWWP i Heilige Schrift, i ment. Vele kerken verwachten Joden dat ze hun Joodse geloof vaarwel zeggen en zich bij de kerk voegen om daarin zonder meer op te gaan. De ge- dachtengang is eenvoudig: de kerk is het domein van de Messias, zij is de erfgt name van alle beloften en de Jood is du schuldig zich daarbij te voegen. Met klem wees de spreekster er op, dat we in de Bijbel precies het omgekeerde probleem vinden. Daar bestaat de ge meente uit Joden, die Jezus als de Mes sias aanvaard hebben, overkomstig de beloften aan het volk IsraëL Déze oud christelijke gemeente komt voor de vraag te staan: Kunnen we heidenen, die Jezus als de Messias aanvaarden en in Hem geloven, eigenlijk wel toelaten tot de gemeente? Ze werden alleen geaccep teerd omdat bleek dat God zijn Geest ook op heidenen uitstortte. (Hand. 11). Het verbond met Abraham en zijn nage slacht is een eeuwig verbond, dat bete kent dat God tot in eeuwigheid trouw is aan zijn woord tot Abraham. Het getuigenis van de kerk ral de Joden pas kunnen aanspreken, wanneer in heel de kerk tot uitdrukking komt, dat het in haar bestaan gaat om de vervul ling van de belofte aan Abraham, waarbij de christenen uit de heidenen mensen zijn die deelgekregen hebben aan „het burgerrecht Israëls", zodat ze „medebur gers der heiligen en huisgenoten Gods" worden (ef. 2). Op grond van de profe ten en van Rom. 911 mogen bekering van Israël verwachten, n me van het volk dat (volgens de profeti sche beloften) in zijn land is terugge keerd. want nog steeds is Israël Gods uitverkoren volk, aldus r r Eberlé. risico's te nemen en eerst de zaak gron dig ♦-> bespreken met de vakbond. Vraag: In mijn niet geverfd wollen, met gouddraad doorweven, tafelkleed is ertrouwenszaak Hoe komt het dat de Imlta.l.p.ral la, ...dkoper goede imitatieparel gaat vijf tot zes jaar mee zonder schil feren. De prijs is rond ƒ60 of meer. De de dichter was Ludwig Uhland, geboren 1 ƒ50 tot in de regel is het mooie er na een jaar af. De Mallorcaparel en de imitatieparel orden gemaakt met behulp van april 1787, gestorven 13 november 1862 te Tubingen. De oorspronkelijke titel was Des Sangers Fluch. Het ge dicht werd vertaald door J. J. L. ten Antwoord: Er zijn verschillende mengsel van visschubben, dat er bij Kate en opgenomen in de bundel Een wasmiddel heeft niet geholpen. Wat gecultiveerde parel en de echte parel. De echte parel is een afscheid ingspro- :mitatieparel op geverfd wordt, terwij) zomerkrans, 1879. i melkvlek dukt in de schelp ^unt le Mallorcaparel r onderdompeling i kregen. lagen heeft, door en verfbad ver goed parelsnoer, d. gecultiveerd kopen. Dat lezers: Een lezer vraagt :vens over een muziekstukje, waar de eerste twee regels luiden: Een pelgrim ben ik hier op aard kunt uitwassen, is het noodzakelijk eerst gedrongen hard deeltje. Dit is ontstaan wordt met het dragen mooier en gaat Op weg naar 't Vaderland, enz. het vet uit de melk weg te met door pogingen om dit deeltje onschade- Als leek kan i vetoplossend middel als tri, tetra of lijk te maken. De echte parel behoeft het onderscheid niet zien. Men moet dus vlekkenwater. Pas daarna uitwassen met wolwasmiddel. Vraag: Twee jaar geleden kochten i de vrije sector niet mooi rond te zijn. Wanneer natuurparel niet mooi rond is, noemt men het een barokparel. Een echt barok- ongesubsidieerde parelsnoer varieert in waarde van 1500 bi.i i vertrouwd juwelier kopen. Op 't heil dat ginds mij beidt, •oningen in de vrije sector ren. Kan de gemeente zo ma vestiging intrekken en zo ja, waarom? Er zijn ook snoeren van tienduizenden de vrije guldens. De gecultiveerde parel is ge- een oesterschelp een kweekt door Vraag: Kunt u mij aan het adres van sir Winston Churchill helpen? Antwoord: Dit adres is: 23 Hyde Park Gate. London S.W. 7, England. Hu'*» vin lezer: Naar aanleiding van de vraag over het gedicht: Des zangers vloek, schrijft een lezer ons, dat Dan moeten alle nev'len vlien Voor 't licht der eeuwigheid. Een andere lezer vraagt naar een (naar we weten in 1914 populair) lied op de wijs van Stille Nacht over een vader die in de oorlog sneuvelt, terwijl '-et kind hoopte dat hij met het Kerst feest thuis zou komen. Ds. S. P. Tabaksblatt, predikant ten dienste van de Raad voor Kerk en Israël, refereerde ten slotte over"„De eschatolo gie bij Israël en in de kerk". Hij wees er op, hoe in heel het liturgisch leven vart Israël de Messias in het centrum staat. Alle termijnen, waarna de Messias moet verschijnen zijn volgens de targum Jona than reeds verstreken. Nu kan alleen de boete van Israël Hem doen verschijnen. Er zijn twee lijnen in de eschatologie van Israël te onderkennen: de ene ver wacht de komst van de Messias als Israël zich dat waardig maakt, de andere als de nood en de schuld heel groot zijn gewor den. Met een schat van citaten uit de Talmud schilderde ds. Tabaksblatt de toekomstverwachting van het orthodoxe Israël, wat veel stof gaf voor een interes sante en diepgaande discussie. De conferentie werd, na een indruk wekkende voorbededienst, besloten doof een gemeenschappelijke avondmaalsvie ring voor de predikanten (uit verschil lende kerken) onder auspiciën van de Hervormde Kerkeraad van Hattem. Kerkgang in YS in 1964 verder teruggelopen NEW YORK Het aantal kerkgangers in de Verenigde Staten is in 1964 op nieuw teruggelopen. Het vorig jaar heb ben naar schatting 49.5 miljoen volwasse. nen de kerk bezdbhL Evenals vorige Jaren is ook nu weer gebleken, dat de rooms-katholieken trouwer naar de kerk gaan, als de protestanten. Een steekproef, genomen in een „ge wone" week. wees uit, dat in die week ongeveer 45 procent van de volwassen bevolking naar de kerk was geweest. In 1963 was het nog 46 procent, in 1958 zelfs nog 49 procent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2